Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo kondigt budgettelefoon met grote accu aan

Door , 72 reacties

Lenovo heeft twee nieuwe Motorola-toestellen in zijn budgetsegment aangekondigd. Het gaat om de Moto E4 en E4 Plus. De E4 beschikt over een accu met een capaciteit van 2800mAh, bij de E4 Plus is de capaciteit een stuk groter. Die komt neer op 5000mAh.

De E4 Plus heeft bovendien een 5,5"-ips-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Het toestel is voorzien van Android 7.1, dat draait op een quadcore-Mediatek MT6737-soc met een kloksnelheid van maximaal 1,3GHz. Het werkgeheugen bedraagt 3GB en de opslag is 16GB. De opslag is uitbreidbaar via een microsd-kaart. Verder is het toestel uitgerust met een vingerafdrukscanner en een dertienmegapixelcamera met autofocus aan de achterkant. Aan de voorkant is een vijfmegapixelexemplaar te vinden. De accu is snel op te laden met een 10W-snellader, zo claimt Lenovo.

De E4 Plus

De kleinere en goedkopere E4 heeft een 5"-ips-scherm met dezelfde resolutie als het grotere exemplaar. Het toestel heeft dezelfde quadcore-MediaTek-soc aan boord en moet het doen met 2GB ram en 16GB opslag. In plaats van de backcamera van de E4 Plus heeft de E4 een achtmegapixelexemplaar in combinatie met dezelfde vijfmegapixelfrontcamera als de E4 Plus heeft. Ook bij dit toestel is een vingerafdrukscanner aanwezig en draait de telefoon op Android 7.1.

Beide toestellen ondersteunen 4g, hebben een 'metalen design' en komen in de zomer beschikbaar. Lenovo noemt geen exacte datum. De prijs van de E4 komt neer op 149 euro; de grotere E4 Plus heeft een prijs van 179 euro. De beschikbare foto's wijzen op drie beschikbare kleuren: grijs, goud en blauw.

Update, 16:34: De eerste versie van dit bericht vermeldde dat de E4 over 8GB aan opslag beschikt. Dat klopt niet, het gaat om 16GB. De tekst is aangepast.

Update 2, maandag 19 juni: Tweaker uiltje heeft van Motorola te horen gekregen dat de E4 en E4 Plus een slot heeft voor een microsd-kaart. Dat is toegevoegd.

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik lees op 9to5google heel andere specs, Snapdragon 425, 427 processors en 16, 32 GB aan opslag.

https://9to5google.com/20...d-specs-and-metal-builds/
Volgens de website van Motorola zijn de specs:

Moto E4 (US)
Quad-core 1.4 GHz , Qualcomm® Snapdragon™ 425, or,
Quad-core 1.4 GHz , Qualcomm® Snapdragon™ 427
5” HD 720p display (1280x720)
2 GB RAM
16 GB ROM
5MP / 8MP camera
Removable 2800 mAh battery
Base colors: Licorice Black or Fine Gold
https://www.motorola.com/us/products/moto-e-gen-4
Moto E4 Plus (US)
Quad-core 1.4 GHz , Qualcomm® Snapdragon™ 427
5.5” HD 720p display (1280x720)
2 GB RAM
16 GB / 32 GB ROM
5MP / 13MP camera
Removable 5000 mAh battery
Base colors: Iron Gray or Fine Gold
https://www.motorola.com/us/products/moto-e-plus-gen-4
Kleine update, inderdaad de US versies. Die geven denk ik helaas toch wat meer value for money met de Snapdragon vs. MediaTek ondanks dat de EU plus versie 3 GB Ram heeft.

[Reactie gewijzigd door nelisc op 12 juni 2017 17:59]

http://www.motorola.com/we/products/moto-e-plus-gen-4
Dan krijgen wij toch andere specs te zien.
Edit: Gevonden, jullie kijken naar de amerikaanse versie van de telefoon: https://www.motorola.com/us/products/moto-e-plus-gen-4

[Reactie gewijzigd door I_IBlackI_I op 12 juni 2017 17:48]

En als je doorklikt naar de officiële website, zie je deze zelfde specificaties dus ik weet niet hoe Tweakers aan Mediatek komt? Maar die E4 zou best weleens m'n nieuwe telefoon kunnen worden. Heb nu een LG L40 met 512MB en ik kan niet eens apps updaten, omdat ik te weinig geheugen heb. Dus 2GB/16GB is voor mij voldoende. Als ik maar apps kan updaten i.p.v. eerst verwijderen en weer opnieuw installeren om de nieuwste versie te hebben want dat is echt een drama. Draait ook nog op Android 4.4. Enige wat ik doe ik appen, Candy Crushen, muziek luisteren en wat andere lichte apps dus ik ben absoluut geen smartphone freak, maar dat updaten van apps vind ik wel belangrijk.
Tweakers komt waarschijnlijk aangezien zij de Europese versie omschrijven:
https://www.motorola.com/we/products/moto-e-plus-gen-4
in plaats van de Amerikaanse:
https://www.motorola.com/us/products/moto-e-plus-gen-4

Zit best wel wat verschil in de CPU en RAM.

[Reactie gewijzigd door I_IBlackI_I op 12 juni 2017 17:51]

Meh, niet goed gekeken. Weer zeer, zeer teleurstellend dit. Heb toch echt liever de Snapdragon. Gaat hem niet worden dus, tenzij je de US versie te pakken kan krijgen.

En idd 3GB vs. 2GB maar misschien gaat de Snapdragon veel beter met geheugen om dan de Mediatek en heeft die Mediatek veel geheugen nodig om te compenseren met de slechte prestaties.

Wat me ook opviel is Android 7.1 bij de US versie en 7.1.1 bij de EU versie, maar dit zou net zo goed een typefout kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door chim0 op 12 juni 2017 20:20]

blijkbaar is NFC in Eu meer een 'ding' dan in de US?
Het idee van deze telefoon is goed, alleen de uitwerking wat minder. 8GB kan anno 2017 echt niet meer. En voor de mensen die van mening zijn dat het wel kan zolang je hem maar niet te zwaar gebruikt; dat geldt nu echt niet meer. Zelfs met alleen whatsapp en instagram zit de telefoon al vol. 8GB opslag betekent helaas niet dat de gebruiker 8GB kan gebruiken. Daar blijft nog maar een fractie van over. Wanneer een (Android) telefoon weinig opslag over heeft, gaat hij allemaal kuren vertonen en is de werkbaarheid ver te zoeken. Helaas een misser...

Edit: het gaat dus toch om 16gb opslag bij de 'kleinere' variant. Dit verandert een hoop en maakt het een interessant toestel!

[Reactie gewijzigd door BeToBe op 12 juni 2017 17:21]

Het is een budget phone... voor diegenen die er genoeg aan hebben.. wil je meer, dan betaal je meer..

Ik negeer elke " download de app " reclame.. en al dat wat men tegenwoordig MOET ( kunnen ) doen ( volgends de reclame ) met een " smart " phone... niks moet..


Ik hoef niet 24/7 te whats-appen of te Instagrammen.. dus prop ik dat ding ook niet vol... dan zwijk ik liever voor de grote accu... !
Ik versta wat "budget" is, maar een smartphone is een smartphone.
Ik heb 1 keer zo'n onwerkbaar ding gehad, nooit meer.
Een HTC chacha heb ik gehad. Zelfs met enkel de standaard apps erop liep het geheugen al vol. Dat is geen budget smartphone, dat is een dumphone met mooi kleurenscherm.
Ik heb een Samsung met 2GB. Weinig maar voldoende voor een stuk of 5 spelletjes, instagram en facebook. En het blijft natuurlijk budget. :)

8 GB lijkt mij inderdaad naar moderne maatstaven niet echt heel veel maar echt wel voldoende, je betaalt uiteindelijk ook niet voor veel meer.

[Reactie gewijzigd door BertLi op 12 juni 2017 17:23]

Ik heb een Samsung met 2GB. Weinig maar voldoende voor een stuk of 5 spelletjes, instagram en facebook. En het blijft natuurlijk budget. :)
Maar niet met een moderne versie van Android, want dat neemt al meer dan het dubbele van die 2GB in.

[Reactie gewijzigd door Vihaio op 12 juni 2017 17:26]

Inderdaad, al een iets te oude versie naar mijn mening :+ , maar goed, je krijgt hier dan wel een nieuwe versie van Android (iets wat toch beter is dan een paar jaar oude versie) én hebt dan nog heel wat opslag over met die 8 GB.

[Reactie gewijzigd door BertLi op 12 juni 2017 17:29]

Hoewel het bericht dus ondertussen al is aangepast dat het om 16GB gaat, kan ik beamen dat met 8GB 'regulier gebruik' lastig wordt. Ik heb nog jaren lang gedaan met een 8GB iPhone (waar gelukkig amper tot geen bloatware opkwam), dat was nog te doen.

Ik heb nu ook een midrange Android toestel met 16GB aan geheugen, maar daar blijft praktisch gezien met alle bloatware nog maar 3,5 van over.. Nou zul je met daadwerkelijk maar 8GB aan geheugen wel minder bloatware meekrijgen, maar ik zou niet rekenen op meer dan 1,5GB vrij te gebruiken ruimte. En dat is net voldoende voor een functioneel toestel, maar zul je wel eens in de zoveel tijd al je media/fotos/audio moeten wissen.
ik heb tot begin dit jaar gewerkt met een moto g 4g... 8gb ging prima, toen het ding rooted was konden er een paar nutteloze apps af, en kon alle data (zoals foto's in whatsap) gewoon naar de SD-kaart. die is overduidelijk te traag om apps vanaf te starten maar voor data gaat het prima.

het probleem is dat de meeste apps en de meeste roms hier niet heel goed mee omgaan. vooral omdat fabrikanten soms gewoon een /sdcard partitie aan je partitiontable toevoegen. als het wat makkerlijker was om een sd-card zelf te mouten zonder eerst je hele rom en bootloader aan te passen dan was 8gb in principe genoeg voor iedereen die niet de hele dag met zijn toestel bezig is. zelfs nu ik een toestel heb met 16, heb ik gemiddeld nog zo'n 4 a 5 gb aan ruimte over, ondanks dat ik spotify nu soms ofline gebruik.
Met 8Gb kun je best een paar apps installeren. Echt wel. Je moet het echter wel bij een paar apps houden en geen foto's ofzo willen bewaren.
Zelfs dat gaat nog wel. Mijn moeder heeft een Moto G3 8gb variant. Oke er staan zeer weinig foto's op die ze gemaakt heeft. Enkele denk ik, maar wel 37 foto's die via whatsapp zijn binnen gekomen. Verder staat er op Whatsapp, Firefox en verder volgens mij nog buienradar, teletekst en bndestem. Er is 2,5 gb ongeveer in gebruik van de 4,5 gb ongeveer. (ik weet dit redelijk goed omdat ik toevallig vanmiddag de cache had geleegd op haar telefoon na lange tijd, voordat ik de cache opruimde was er volgens mij rond de 3-3,5 gb in gebruik)

Ik heb er bewust geen SD kaartje in, extra kans op storingen vermijd ik. Pas als ik merk dat ze meer foto's en filmpjes gaat maken pleur ik er een kaartje in :)

Edit: met Apps gaat het in elk geval hard qua opslag, dingen als Facebook vreetten natuurlijk opslag. Gelukkig heeft mijn moeder daar geen behoefte aan haha

Zelf zou ik overigens nooit (meer) voor 8 GB kiezen veel te weinig.

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 12 juni 2017 19:06]

Je kan er gewoon rekening mee houden door eventuele foto's direct te verwijderen etc. Het is gewoon behelpen imo.
HTC chacha uit 2011 is niet te vergelijken ...

14 oktober 2011
Populaire specificaties

480x320
CPU/SoC Qualcomm Snapdragon S1 (MSM7227)
Geheugengrootte 512MB
Opslagcapaciteit 512MB
Opslagcapaciteit

Serie besturingsysteem Android (overig)

Mijn standpunt blijft gelijk... wil je meer , dan betaal je meer... kies je bewust voor een budget phone.. verwacht dan ook niet het onderste uit de kan voor die prijs.
Maar de grote accu is niet van toepassing op de telefoon met slechts 8GB. Dus als je voor de accuduur kiest, heb je direct 16GB = zeeën van ruimte!

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 13 juni 2017 09:55]

het is inderdaad te weinig, in sommige gevallen installeer je 2 apps en vervolgens kun je niks meer updaten omdat er te weinig opslag is
Helemaal mee eens, met mijn Moto G Gen 1 moest ik met de 8 GB ook echt op app dieet (alles in browser, alleen laatste podcast episode bewaren, geen maps downloaden, om de paar manden foto's leegtrekken). Het lukt wel, maar je moet steeds opletten. Bij 16 GB is dat al niet meer het geval. 8GB is echt wel een misser imho.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 12 juni 2017 16:33]

Ik ben het niet met je eens. Dit is een budgettelefoon. Mocht deze met 16 of 32GB komen, is er weer een reden minder om meer geld uit te geven. Het is evident dat een budgettoestel op sommige vlakken minder goed uitgerust is.
Verder volstaat 8GB wel degelijk als je maar enkele apps installeert en geen muziek, film of fotobibliotheek aanlegt op je telefoon (Mijn ouwe android heeft zelfs maar 4GB), of dat volstaat hangt sterk af van je gebruik. Als je denkt dat het oplslaggeheugen te klein is, koop je best een andere telefoon...


Edit: Hu? Offtopic/irrelevant? Omdat ik een andere mening heb :?

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 12 juni 2017 20:22]

Leuke toestellen voor dit geld, zeker de Plus editie. De reguliere editie heeft jammergenoeg maar 8GB opslag, dat is imo te weinig anno 2017. Er wordt al snel enkele GB ingenomen door Android, zet er een paar apps op en wat foto's, en je telefoon zit al vol.

Of is de opslag uit te breiden met een MicroSD kaartje?
nieuws: Duitse site: Moto E4 Plus-smartphone heeft 5000mAh-accu

hier staat dat ze uitbreidbaar zijn met micro sd. maar dat komt niet direkt van lenevo
Reactie van Motorola op mijn vraag:

I can now confirm that The Moto E 4th Gen and the Moto E Plus (4th Gen) both have microSD card slots. We have also informed our web team and they will update this information.

Voor het geval er nog twijfels waren.
Beetje jammer van die 8GB opslag van de E4. 16GB is toch wel minimaal een vereiste tegenwoordig ivm de grootte van de apps.
Voor de rest wel nette prijzen
Is ook 16GB, verkeerde berichtgeving :)
Ik blijf het raar vinden om te adverteren met de grootte van de accu in mAh. Dat is hetzelfde als auto's aanprijzen op basis van de grootte van hun benzinetank.

Uiteindelijk gaat het niet om hoeveel energie de accu kan opslaan. Het gaat om hoe lang je het toestel kunt gebruiken zonder op te laden. En dat kun je niet uitdrukken in mAh. Er is best kans dat een model met 5000 mAh het minder lang uithoudt dan een ander model met 4000 mAh.
Op zich ben ik het met je eens, echter valt niet niet goed uit te drukken want het is van vele factoren afhankelijk en gevoelig voor "fraude"

Om je eigen vergelijken met auto's te gebruiken: de NEDC test geeft alles behalve een realistische weergave van de praktijk weer. Er zijn hele grote afwijkingen, met als bekendste voorbeeld de sjoemelsoftware van VW/VAG
Sorry, maar dat is imho een hele slechte vergelijking, om 2 redenen:

1- Die NEDC is een prima test om auto's onderling te vergelijken en dus om externe factoren en variabelen zo veel mogelijk uit te sluiten. Dat ie niet te vergelijken is met de praktijk is een heel andere discussie.

2- het software verhaal van VAG ging over NOx-uitstoot en die heeft geen vaste relatie tot het verbruik/de CO2-uitstoot.

Ik denk dat de opmerking wel degelijk terecht is, maar dan zou je gewoon een zekere industrie-brede benchmark daarvoor moeten introduceren. En is dat niet wat men doet bij het opgeven van de maximale standby- en gesprekstijd?
Tja, ik ben van mening dat de NEDC -helaas- niet goed is om onderling te vergelijken. De praktijk is gewoon -net als bij een telefoon- heel anders dan een test/benchmark.
Het is niet zo dat bijv. 2 auto's (typen) die dezelfde NEDC score heeft hetzelfde verbruikt. De ene auto wijkt in de praktijk 25% af en de andere bijv. 2% Dit is vaak genoeg gebleken.

Betreft de sjoemelsoftware heb je gelijk dat het om NOx uitstoot ging, en niet de CO2, maar wat ik ermee wil aangeven is dat het fraudegevoelig is omdat elke fabrikant de beste score wil.

Maar ik ben het helemaal eens dat het aantal mAh eigenlijk niks zegt.
Hoe zit het met de ondersteuning van deze toestellen? De vorige E-toestellen hebben nauwelijks updates mogen ontvangen.
Zal slecht zijn. Wordt uigebracht met 7.1 maar zal zeker geen Android 8 ("O") krijgen. Daar betaal je dan ook (minder) voor.

Als 'ie goed wordt ontvangen, heb je nog kans op Custom ROMs.
Lenovorola kennende zal het wel niet veel soeps zijn.
Lenovorola kennende zal het wel niet veel soeps zijn.
Inderdaad, je kent Lenovo dus niet.
5 amp uur batterij in een telefoon! Kennelijk is het goedkoper om een grotere batterij te plaatsen dan de hardware zuiniger te maken...
Beide toestellen ondersteunen 4g, hebben een 'metalen design' en komen in de zomer beschikbaar. Lenovo noemt geen exacte datum.
Op de website van Belsimpel staat dat beide versies online op voorraad zijn.
Snelladen met een 10W snellader hè.. Zal dus wel weer een 5V/2A lader zijn. Iets wat standaard is, ze ook bij de G5 gebruikten en wat niet eens in de buurt komt van andere snelladers.

Voor de rest lijken alle nieuwe telefoons van ze wel erg veel op elkaar qua uiterlijk. Zet ze naast de G5 en G5 Plus en het is bijna hetzelfde.

*typt dit op een Moto G5 Plus
mwah, de snellader van mij S7 doet 15W, dat is niet heel veel meer. Aan de andere kant, met een 18.5Wh batterij ben je dan wel meer dan 2 uur aan het laden!
De snellader van je s7 doet echt geen 15w. De S6 met zijn quickcharge​ 2 doet al 25w (over 9 volt).

Quick charge 3 krikt het voltage verder omhoog naar 12v, waarbij 50w die kant op gaat. Niet lang overigens bij de meeste toestellen vanwege de warmteontwikkeling.

10w snellader, daar is idd niets snel aan. Dat gaat uren duren..

[Reactie gewijzigd door TereZz op 12 juni 2017 16:40]

nope, dat doet ie niet (ik heb ook een S6 gehad). Als de lader naar 9V schakelt, doet ie max 1.67A, wat neerkomt op 15W. Als je me niet gelooft, kijk maar es wat er op de lader staat, of hang er een meter aan.

nog sterker, hij schakelt alleen naar de 9V@1.67A als het scherm uitstaat, met het scherm aan is 5V@2A de max (ivm warmte ontwikkeling).

zie bv deze foto: https://forums.androidcen...-91tbese-ddl._sl1500_.jpg

[Reactie gewijzigd door borft op 12 juni 2017 16:44]

Dat staat op de lader ja, als zijn RMS vermogen.

Geloof je me als ik zeg dat ik er een meter op heb gehad en de gegevens niet uit m'n duim zuig?
Nee :) ik heb er ook een meter opgehad, en die geeft exact de door Samsung opgegeven spanningen en stromen aan (zowel met de S7 als de S6 laders).

Ik weet niet wat je bedoelt met RMS vermogens, ik praat over spanning en stroom in het DC domein.
Heb het zelf ook bemeterd en het is gewoon 15W....

Wat teleurstellender is is dat de S8 nog steeds maar QC2 ondersteunt terwijl QC4 al uit was bij de release. Icm de grotere accu duurt het volladen dan mijn oude S6...
Klopt totaal niet? Quick Charge 1.0 levert 10W, 2.0 en 3.0 leveren 18W, OnePlus Dash Charge is 20W.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 12 juni 2017 16:47]

Het is dan misschien meer de moeite waard om deze toestellen te gaan importeren.
Ik heb 'm sinds gisteren, voor ongeveer de helft van de Plus-variant van deze telefoon.
Dan heb je een grotere accu, een snellere processor (MT6753, de 64-bit octacore), 18W opladen (9V/2A, hij redt het ook gewoon binnen 2 uur van 3% naar 98% vol) en ook 3GB RAM/16GB opslag (waarvan +/- 11 beschikbaar). Daarnaast is Android op dit toestel behoorlijk schoon, nog geen rare fratsen of Chinese tekens tegengekomen. Alleen het Touch-nogiets toetsenbord gebruik ik niet: Vertrouw meer op stock Android.

Enige nadeel is misschien Android 7.0 ipv 7.1 (al zou er nog een update kunnen komen).

[Reactie gewijzigd door kakanox op 12 juni 2017 16:48]

Waarom zou je die gaan importeren? Ze doen exact dezelfde fratsen als toen ze nog bij Doogee werkten. Specs die niet blijken te kloppen, features die tussen aankondiging en release ineens verdwijnen en slechte support. En gaat de community daar over zeuren dan delete je toch alle negatieve forum posts. Vernee is absoluut niet te vergelijken met Lenovo. En zal ook waarschijnlijk maar een paar jaar blijven.
Hmm... ik heb hele andere verwachtingen bij de prijsklasse "Android toestel tot 100 euro". Ik koop zo'n ding om goedkoper uit te zijn dan met een iPhone of Samsung, en voor wat ik ervan verwacht lukt dat prima: max. 200 euro per 2 jaar ipv 500 of zelfs 700 (ja, Samsung heeft goedkopere lijnen, maar de support daarop is ook discutabel).

Je moet van dit soort toestellen niet verwachten dat je support krijgt. Ik denk ook niet dat het verstandig is om op een release te gaan wachten. Kijk wat je nodig hebt op het moment dat je 'm kan kopen en doe dat.

Voor nu heb ik een strak ontworpen en fris toestel met een basic Android 7.0 dat ook nog eens vrij rap is, zeker voor het geld. Het enige dat ik bij Lenovo meer ga krijgen is dat het 2x zo duur is en dat ik voor dat extra geld meer rommelware op m'n toestel vind (been there, done that..). En dan is zo'n Vernee ineens niet zo'n slechte deal.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 12 juni 2017 21:52]

Bij Lenovo krijg je specs die kloppen. Bij Vernee (of elke andere willekeurige goedkope OEM) moet je dat nog maar afwachten. Al veelste vaak blijkt achteraf dat er gewoon niks klopt van bijv de camera, batterij of in het geval van Vernee dat er Gorilla Glass op zou zitten (wat niet zo is).
Er is een reden dat goedkope Chinese OEM de ene na de andere model in de pre-order gooien. Mensen betalen nog voordat ze het toestel op de markt brengen, en hoppa, de volgende komt er al weer aan.
Over welke Vernee heb je het? De Thor of de Thor E? Er lijken toch wel behoorlijk wat verschillen te zijn nl.

Verder: Gorilla Glass is als je het mij vraagt sowieso nogal overrated. Ziet er prachtig uit hoor, maar om m'n iPhone (zakelijk toestel) heel te houden zit hij in een tech21 hoesje en is dat mooie scherm bedekt door een eveneens prijzig screencover... dat dan toch weer krast.
Om dan nog maar niet te spreken over een toestel als de Galaxy S8, die als je binnen een afstand van 50cm van het toestel de woorden "grond" of "vallen" bezigt spontaan voorzien is van 1000 barsten.

Er is een reden dat je zelfs in het kleinste dorp tegenwoordig een telefoonreparatiewinkel hebt. De meeste mensen geloven in de hype, maar in de praktijk is een telefoon toch vooral een gebruiksartikel. En dan doet die Vernee - exact volgens de specs of niet - het echt zo slecht nog niet.

Onder de streep neem ik dat gokje met louche fabrikanten dan liever. Misschien kost het me 250 euro per 2 jaar, maar 100 is waarschijnlijker. Ga ik voor de 600 euro die ik niet uitgeef aan een telefoon wel een keer extra een weekendje weg met het gezin.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 12 juni 2017 23:53]