×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sega brengt Bayonetta uit op Steam

Door , 33 reacties

Sega heeft Bayonetta uitgebracht op Steam. De game verscheen oorspronkelijk in 2010 voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. De pc-release volgt nadat Sega op 1 april een 8bit-versie van Bayonetta uitbracht en daarmee een teasercampagne in gang zette.

De pc-versie kost 20 euro en ontwikkelaar PlatinumGames belooft dat de game op 60fps draait met 'unlocked hd-resoluties'. Volgens gebruikersreviews op Steam draait de game soepel en worden ook resoluties als 2560x1440 pixels ondersteund. Ook zou de ondersteuning voor toetsenbord en muis goed zijn.

Alleen het eerste deel van Bayonetta is op Steam beschikbaar. Bayonetta 2 werd exclusief voor de Nintendo Wii U ontwikkeld, met steun van Nintendo, nadat de ontwikkeling van het spel eerder werd geschrapt. Omdat Nintendo de rechten voor het tweede deel bezit, is het onwaarschijnlijk dat de opvolger ook naar Steam komt.

Sega zette op 1 april een 8bit-versie van Bayonetta op Steam. Een spelletje dat echt werkt en gratis is te downloaden. De game bevatte verwijzingen naar de website bayonetta.com, waar een timer stond die aftelde naar een aankondiging op 11 april.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-04-2017 • 20:12

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
unlocked hd-resoluties
Die heb ik nog niet eerder gehoord :o Stel je voor dat je gebonden bent aan maximaal 1920x1080 (of lager). Maar knap SEGA, jullie brengen een feature die al sinds de 90's te vinden is in het merendeel van de PC-games. Als je scherm het maar ondersteunde kon je prima in hoge resoluties spelen. Maar anno 2017 is het dus een feature. Lijkt me meer een achteruitgang dan vooruitgang.
Kun je smalend over doen maar dit is een port van een consolegame die nooit op HD resolutie draaide (360 en PS3) en de resolutie dynamisch aanpast. Voor de liefhebber kunnen deze hoge resoluties een pluspunt zijn dus het benoemen ervan is nuttig.

In ieder geval, supervette game.
idd, helaas heeft mun 360 het begeven. Ik ga hem zeker halen, wil hem zo graag nog een keer spelen.
Heb nog geen seconden getwijfeld toen ik hem gisteren in de Steam store zag staan.
Meteen aangeschaft en 30 minuten gespeeld.

Op een SSD'tje krijg je niet eens de kans om de load screen 'mini game' te spelen, hij knalt er gewoon doorheen.

Textures zijn niet overal meer overtuigend, maar al het andere is dik in orde.
Ik ben zeer tevreden. Een van mijn favoriete games naast Devil May Cry.
Mooi he!

Puur genieten. Met het controllertje zoals van ouds.

Lekker raggen, en die heerlijke soundtrack op de achtergrond. Voor mij doet het nog niets onder aan andere games van vandaag de dag. Ja het is wat ouder, maar de passie die in het spel zat is goed over gebracht naar pc.

De graphics kunnen me geen reet bommen, maar wat wil je van iemand die nog steeds Banjo Kazooie speelt op een emulator :)
Hetzelfde met "support for 4K resolutions" iets wat je bij bijna elke denkbare game kan forceren.
Soms staat er zelfs "up to 4K" alsof je niet hoger dan dat kan.
Dat ligt iets genuanceerder aangezien er in sommige games textures meegeleverd worden die ook in hogere resoluties nog scherp zijn. Shadow of Mordor bijvoorbeeld, of Forza 6 Apex voor Windows 10. Alleen is dat marketingtechnisch lastig uit te leggen. "Supports high resolution textures for 4K resolutions" bekt niet zo heel lekker. Maar inderdaad, bijna elke resolutie is wel mogelijk linksom of rechtsom. Crysis is zelfs te spelen in 8K :+
Noem het dan HD and 4K optimized :+

Verder kan sega nu mooi meeliften op de promotiecampagne van NIER
Nee.

Marketinglui heeft het idee gewekt bij consumenten dat resolutie bepaald hoe goed iets eruit ziet, terwijl dat dus onzin is want als jij Quake 2 op 4k speelt zie je dat, ondanks dat de resolutie erg hoog is, het spel er JUIST crappy uitziet vanwege lage polygon en mesh count en lage resolutie textures.

Nu er dus spellen zijn die speciale high-resolutie textures hebben om goed uit te kunnen blinken op hoge (scherm/render) resoluties zijn ze gedwongen om over die scherm/render resolutie te spreken ipv wat er écht toe doet enkel en alleen omdat ze ZELF de klanten geïndoctrineerd hebben dat dát is wat ertoe doet...

*zucht*
Dat ligt natuurlijk vooral aan de console gamer en 'casual' pc gamer. Voor hen is het zaak om games op hun nieuwe 4k monitor optimaal te benutten. Hoe dat onder de motorkap precies werkt maakt ze niet uit, en dat je oudere games ook op hoge resoluties kan spelen in het geval van de pc, weten ze niet eens.

Oftewel, voor de doelgroep zijn die 'marketingpraatjes' zo gek nog niet en de wat meer tweakende pc-gamer weet toch wel hoe het echt zit. Niet echt een probleem wat mij betreft.
Het word wel een probleem als je beseft dat het vroeger voor de meeste spellen erg makkelijk was om de resolutie aan te passen. Je moest soms wel even in een config/ini bestandje de horizontale en verticale pixcelcount invullen maar dat maakte voor ons niks uit natuurlijk...

Vandaag de dag is dat niet altijd even makkelijk, en gezien het feit dat er genoeg games zijn die zoiets als ultra-wide aspect ratios NIET native ondersteunen dan laat ik toch wel echt een traantje.

Voor de render engine (mits we hier niet over een pleb-tier game engine praten) maakt het geen fuck uit wat jou resolutie of aspect-ratio is, hij rendert wel prima.. maar als je dan vervolgens developers krijgt die doodleuk de UI niet goed ontwerpen of zelfs vage shit zoals op een of andere manier de turnspeed linken aan de resolutie ja dan krijg je rare shit (zoals een UI die in het midden zweeft wanneer je op 21:9 speelt of zoals ik in Starmade heb meegemaakt dat je muis horizontaal sneller je karakter doet draaien dan vertikaal wanneer je een 21:9 resolutie intikt)

De fout ligt dus eigenlijk bij programmeurs die niet flexibel en schaalbaar hun code maken (of de bazen die ze daartoe dwingen om geen tijd aan 'overbodige luxes' te besteden want ze moeten de deadline halen)...
Het helpt wel, maar ondersteuning voor 4k zou geen feature moeten zijn die zinnig is om te marketen. Quake en Unreal Tournament kunnen het ook, waarom zou een moderne game niet op 4k kunnen draaien?
Omdat het er niet uit ziet. UT of Quake zien er ook niet echt mooi uit op 4k.

Het heeft wel nut om het als 4k te marketen in de veronderstelling dat dat betekent dat het er op 4k MOOI uit ziet.

Als jij er voor kiest om een ouder spel wat ontwikkeld was toen 1080p de hoogst haalbare (gangbare) resolutie op 4k te draaien heb je weinig te klagen dat het er niet uit ziet... als jij een spel dat zegt voor 4k ontwikkeld te zijn draait op 4k en het ziet er niet uit (lage-resolutie textures ed.) dán heb je wél wat te klagen.

Je gaat toch ook geen oude Gameboy spellen op je 4k monitor spelen en dan klagen dat alles super blokkerig is en er niet uit ziet?...
Dat is best een dingetje hoor als je weet hoe deze engines in elkaar zitten. Kijk maar eens goed naar zaken als de shadowmaps, die zijn bijna niet dynamisch, maar toch is de omgeving niet flets. Heel veel zaken in deze games, net als bij DMC, zijn pre-rendered op een bepaalde resolutie. Dat zomaar upscalen is niet zo makkelijk. Deze games zijn ook zwaar geoptimaliseerd om altijd op 60 fps te draaien op de consoles (ja echt, dat kon ook in het PS2 tijdperk al...) omdat de hoge skillcap van deze games anders bijna niet te halen is.

De DMC ports naar de PC zijn op dezelfde engine gebouwd. Ook daar zie je dat het goede ports zijn en tegelijkertijd houdt het een bepaald soort 'authenticiteit' die heel dicht bij de console versie zit. Performance is ook heel, heel dik in orde, je speelt dit op een broodrooster al soepel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 april 2017 10:51]

In HD spelen is helemaal niet vanzelfsprekend bij games van 10 jaar en ouder. Met wat zoeken op internet is er vaak wel iets op te vinden, maar niet altijd. En het zat er sowieso niet ingebouwd. "Een gebruikelijke feature sinds de jaren 90" lijkt me dus overdreven. Of heb ik de verkeerde games gespeeld?
Heerlijk spel, aardig goed verhaal en super stukje combat. Gok dat het een week duurt voor de een nude patch hebben :+
Dan word het ineens een instant buy voor de gemiddelde tweaker. :+
Ze is toch al naakt bij bepaalde combo's?
Heerlijk!! Sega goed bezig.. nu nog Shen Meuy van de DC reworken!
Met een beetje geluk Shenmue 3 https://www.kickstarter.com/projects/ysnet/shenmue-3, is dat ook goed? 8-) 8-)
Zou die ook nog op de huidige console komen?
Waarschijnlijk wel, in een of andere game bundel?
Je kunt de originele game op zich al spelen op de One via backwards compatibility, al zit je dan dus wel aan de originele graphics en framerate vast.
Bandai Namco eat your heart out.
Dit ziet er erg gedateerd uit...
Kan kloppen, de game zelf is uit 2010, zoals ook in het artikel staat... Maar who cares? Ik heb 'm een paar keer uitgespeeld op PS3 en het is simpelweg een fantastische game, echt een hidden gem!
Een gedateerde game vers geport, en dan 20 euro vragen? Nette prijs, zouden meer uitgevers mogen doen.
volgens mij heeft japan pc gaming ook (opnieuw) weer ontdekt of niet?
Ik hoop niet dat ze de killgore bug eruit hebben gehaald. Dat maakte het spel extra leuk
Volgens gebruikersreviews op Steam (...) worden ook resoluties als 2560x1440 pixels ondersteund.
Volgens de trailer moet het ook in 4K kunnen, dus deze constatering lijkt me niet heel relevant?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*