Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Website Spong heeft uit 'betrouwbare bron' begrepen dat de ontwikkeling van Bayonetta 2 gestaakt is. De game zou gesneuveld zijn door een reorganisatie bij uitgever Sega. De uitgever heeft nog niet gereageerd op de geruchten.

Sega moest begin april bekendmaken dat het een slecht resultaat verwacht over het fiscale jaar dat voor het Japanse concern eindigt op 31 maart. De uitgever besloot de definitieve cijfers niet af te wachten en in te grijpen. De uitgever gaat reorganiseren, waarbij personeel ontslagen wordt en games worden geschrapt. Welke liet het Japanse concern nog in het midden.

Volgens Spong is Bayonetta 2 één van de games die geschrapt is. De website zou dat begrepen hebben van een bron 'dichtbij het project.' Dezelfde bron wist te melden dat ontwikkelaar Platinum Games een nieuw personage had willen introduceren in de game. Hoofdpersoon Bayonetta zou gezelschap krijgen van een Amerikaanse militair. De bron wist niet te melden hoe ver de ontwikkeling van Bayonetta 2 gevorderd was.

Sega heeft nog niet op de geruchten gereageerd. Het schrappen van de actiegame rond de langbenige titelheldin past wel in de plannen die de uitgever in april aankondigde. Het concern wil zich toeleggen op series als Sonic the Hedgehog, Football Manager, Total War en Aliens, die in het Westen populair zijn. De uitgever probeerde de afgelopen jaren games met een meer Japanse inslag in het Westen aan de man te brengen, maar had daar weinig succes mee. Games als Bayonetta, Vanquish en Binary Domain werden in de pers redelijk beoordeeld maar werden geen verkoopsucces.

Bayonetta

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Of het een goede game was is niet relevant. Mensen kochten het niet, en Sega moet geld verdienen. Hetzelfde geldt voor games als Shenmue of Yakuza. Goede beoordelingen, mensen vinden tof dat het er is, maar niemand koopt het. Sega heeft hier overigens een veel verder gaande verleden is. Kijk bijv. naar het falen van de Dreamcast en eigenlijk ook de Saturn. Mensen blijven maar roepen dat het tof is/was, en dat er geÔnvesteerd moet worden in een revibe van de Panzer Dragoons, Jet Set Radio's Shenmue's van deze wereld. Maar kopen/kochten het niet. Zeker in het geval van Shenmue zijn hier enorme kosten aan verbonden. Dus waarom zouden ze?

Mensen kopen gewoon veel vaker de zoveelste Cod's en Fifa's, en kennelijk ook de Sonic's, hoe crappy ze ook zijn (al vond ik Generations erg vermakelijk). Sega had het idee van het oude jaren '90-Sega allang verlaten met het meer kiddy maken van Sonic, en gewoon een simpele developer te zijn plus distributeur en zonder moeite uitgeven van eigen IP's op systemen van voormalige concurrenten.
Hetzelfde geldt voor die Marvelgames die vooral gemaakt werden om op het succes van de film mee te liften. In commercieel opzicht werkte het gewoon, en dus voldeden die releases. Het draait om het geld en de commercie, en de keus die nu gemaakt wordt om die games met een Japanse insteek te verlaten, is niet meer dan logisch.

Dit is iets dat geldt voor het grootste deel van de industrie overigens. Voornamelijk generaal spul dat je met een beetje toewijding in dezelfde week nog kan uitspelen, met vaak weinig unieke gameplay. Dat is ook precies wat mensen willen.

Hoe dat komt? Dat al vast wel te verklaren zijn aan de hand van de tal van alternatieve mogelijkheden die er zijn om mensen te entertainen tegenwoordig. Internet, meer televisiezenders, alternatieven die voor direct sociaal contact zijn gekomen, etc.

Bij kinderen geldt dan ook nog dat ze voor een flink deel meer ontzien worden. Op school waar je makkelijker doorheen loopt als je geen zin in leren hebt, tekenfilms die minder diep zijn en altijd in het Nederlands en het gemak waarmee ze op internet hun vermaak kunnen vinden.

Dit alles leidt er toe dat mensen in het algemeen niet zo snel toegewijd aan een spel gaan zitten dat wat lastiger is.

Het toegewijd aan een game gaan zitten, daar zijn dezelfde interesses voor nodig als de openheid voor iets nieuws en anders. Tegenwoordig spelen mensen gewoon liever iets dat bekend is, en waarvan we weten wat we ongeveer kunnen verwachten.

Je ziet het ook in andere industrieŽn. Bepaalde series hebben niet de exposure die anderen wel hebben, en dus kijkt het gros van de serie-liefhebbers voor een groot deel dezelfde series. Iedereen heeft LCD, en dus koopt iedereen ook LCD, het liefst ook van Samsung, wat dat zie je het meeste. Plasma? Dat is ouderwets, wat we zien het niet veel, en weinig mensen hebben het.

Jammer dat we dit in de gamesindustrie ook zien. Zelfs games die wel voldoen aan de normen van de lage moeilijkheid maar toch iets nieuws willen brengen, redden het niet. Denk aan Mirror's Edge of at recenter Shadows of the Damned. Mensen kopen liever de Fifa's, Battlefields en CoD's.

Aan Sega om hýn grote IP's dan maar zo goed mogelijk te maken, en misschien in de toekomst met een paar nieuwe games kunnen komen die wel succesvol worden doordat men vertrouwen heeft herwonnen in de Sega-naam. Het ding is alleen dat het maar de vraag is of ze dat kunnen, of Łberhaupt wžllen, of dat ze gewoon liever een rit uitzitten waar ze zo lang mogelijk geld kunnen verdienen met bestaande IP's met zo min mogelijk investeringen en verder als distributeur van commerciŽel succesvolle titels zoveel mogelijk centen kunnen binnentikken (en dus niet de kans geven aan kleine ontwikkelaars met ambitieuze projecten).
Sonic werd vooral gekocht door de naam. Maar de laatste jaren heeft Sonic zo'n slechte naam gekregen kwa games dat ik verbaasd zal zijn als de volgende Sonic goed verkoopt. Heel erg jammer dat Bayonetta misschien gecancelled word. De slechte verkoopcijfers zijn misschien ook wel een beetje te verwijten aan dat je tijdens de ontwikkeling weinig over de game hoorde. Ik verwacht dat het vervolg nu juist wel erg veel aandacht zou krijgen omdat de vorige zo'n goede game was.
Valt me ook op dat bijv. Sonic Generations kwa promotie relatief weinig voor gedaan lijkt te zijn. Maar Sonic is toch populairder dan je zou denken. Zeker onder de jeugd, die het vooral kent van tekenfilms die recentelijk uitgezonden schijnen te zijn of iig op een andere manier bekeken konden worden.

En als we eerlijk zijn, zijn die games ook weer niet slŤcht te noemen. Het zijn juist games die prima in het huidige idee passen van waar je er weinig voor hoeft te doen, ze casual kan spelen voor effe, weglegd en daarna net zo makkelijk weer oppakt.

Verder is het natuurlijk nog altijd de mascotte van Sega, ook al heeft Sega geen eigen platform meer. Die doe je niet zomaar weg. Al had ik dat uit jeugdnostalgie niet eens zo erg gevonden.

Ik zag zojuist dat ze een opvolger gaan maken van Allstars racing. Daarin zit ook Alex Kidd. Een veel Mario-achtigere personage als Sonic, en dus iets waar je makkelijker een goede game voor kan maken (dat geren maakt het moeilijk om er een goede platformer van te maken). Hebben ze echter nooit gedaan, waarschijnlijk vanwege de investering die ervoor nodig is en de naam die Alex Kidd gewoon niet meer heeft. Dat zegt wel iets over hoe Sega haar missie geformuleerd heeft.
Er zijn meer dan genoeg titels die minder verkopen. Bayonetta heeft bijna 2 miljoen exemplaren verkocht. Er zijn meer dan genoeg titels die het slechter danwel net zo veel verkocht hebben die meer high profile waren.
Ik noem een Crysis 2, Dante's Inferno, Deus Ex Human Revolution, Super Street Fighter 4, Dirt 1 en 2 nouja ik kan nog wel even doorgaan.
Het is zelfs de 5de game qua verkopen van Sega voor zowel de PS3 als de Xbox 360.

Bayonetta deed het dus niet zo slecht. Punt is Bayonetta werd pas bekend toen het in de budgetbakken lag. De marketing van het spel was niet bijsters goed, iets karakterstieks voor Sega. Sega en marketing gaan al jaren niet echt samen :(
Verkopen gaat natuurlijk verder dan aantallen. Zoals je zelf al zegt, die budgetverkopen is niet waar je je geld verdient. Dat gebeurt in de eerste paar maanden. Bayonetta had ook de pech dat het tegenover titels als God of War 3 en Darksiders stond.

Je hebt het over Sega en marketing. Dat is iets dat ik wel vaker hoor over o.m. de Dreamcast. Maar daar is wel het nodige aan budget tegenaangegooid destijds, al zagen we er hier weinig van. Het is lastig om iets te marketen wanneer mensen al vol zijn van iets anders. Denk alleen maar hoe mensen de mate van kritisch beoordelen variŽren per merk.

En het is niet alleen als het gaat om consumentenproducten, maar ook heel andere zaken als politiek waar zovelen ervan overtuigd zijn dat bijv. de 'linkse kerk' de schuld draagt het halen van de vele gastarbeiders, etc. De feiten zullen vertellen dat linkerpartijen nooit de macht hebben gehad in die tijd. Toch is dat idee redelijk ingeworteld.

Soms ben je gewoon kansloos om ideeŽn te beÔnvloeden.
games als Bayonetta, Vanquish en Binary Domain werden in de pers redelijk beoordeeld maar werden geen verkoopsucces.
In geval van Bayonetta is "redelijk" een behoorlijke understatement. Een 10/10 van Edge is best uitzonderlijk.
Binary Domain moet ik nog spelen (en dat gaat ook gebeuren), maar ziet er erg goed uit.
Vanquish (regen aan awards) en Bayonetta zijn beide uitzonderlijke en bijzondere games, echt games waar ik mijn Xbox360 weer voor onder het stof vandaan haal qua singleplayer, omdat ze in vergelijk met de 15-in-een-dozijn actiegames en ook gewoon qua gamplay heel leuk/bijzonder zijn.

Helaas gaan dus ook deze 3 de route die zo vele fantastische en bijzondere games voor ze al gevolgd hebben: niet goed opgepikt door het grote publiek, niet winstgevend genoeg, dus 1 deel uitgebracht en daarna helaas geshelved. Met vervolgens nog jarenlang een enthousiaste, maar langzaam slinkende die-hard fanbase.
Als ik terug denk zijn dat wel vaker Japans georienteerde games geweest trouwens. Uit een ver verleden: Shogo (1998) en Oni (2001) bijvoorbeeld; die laatste heb ik nu na 11 jaar zelfs nog steeds als avatar op het forum en in mijn profiel, als ode aan niet-terugkerende bijzondere games...

Overigens is het niet per definitie slim om deze IP's geen 2e kans te geven. Veel mensen die ze nu oppikken in de budgethoek - omdat ze de karakters en de game nog niet kennen - onthouden deze daarna wel als bijzonder en kijken uit naar een vervolg... wat vervolgens nooit komt. Zo was Halo2 veel succesvoller, en veel sneller succesvol, dan Halo(1) bijvoorbeeld. Waar ik Vanquish en Bayonetta budget heb gekocht om te proberen zou ik een vervolg vrijwel direct na release kopen.

IP's van 20+ jaar oud blijven melken in allerhande casual games gaat uiteindelijk een dead end worden. Mensen gaan daar uiteindelijk van vervelen, de meeste huidige kinderen kennen ze niet echt meer en hebben er geen band mee, etc. Vers bloed werkt, en krijgt zelfs een 'oude' gamer als mij enthousiast ;)

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 1 mei 2012 16:48]

Shogo en Oni, twee briljante spellen. De gedachte om alleen al de graphics op te boosten en te releasen zou ik het al aanschaffen. Vanquish was idd ook een goede game maar heeft wel wat wijzigingen nodig om mij warm te maken voor een aanschaf.

Het zijn inderdaad de Japan georienteerde games die niet genoeg lof krijgen, denk vooral omdat de games simpelweg moeilijk zijn :p
Het is heel spijtig dat dit soort projecten maar weinig kans krijgen op de markt. Mensen spelen liever op safe en kopen deel zoveel van de reeds bekende spellen. En geef ze daarin eens ongelijk, het is toch wel weer snel 50 euro.
Bayonetta was awesome! Niet vanwege de dame (ze heeft toch een rotkop :P) Ik had hier graag een vervolg op willen zien :( Beter dan de falende Sonic games, neem deze nieuwe video bijvoorbeeld, serieus Sonic in voertuigen?..
Over smaak valt niet te twisten:

http://ps3xboxreviews.fil...0/06/bayonetta-single.jpg

Ook bij Sega moet de kachel branden en dan melkt men liever bestaande IP's uit totdat het droog staat (GH/RB anyone?).
Sonic Racing titles bestonden al langer, waaronder een Kart Racing title op de GameGear. http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_Drift

Maar inderdaad de laatste tijd word Sonic the Hedgehog een beetje verneukt. En weet je wat ik echt triest vind in die trailer? Er zitten zoveel echte oude SEGA helden in, die je als Fanboy van vroeger goed kent. Maar waar er van geen een de laatste tijd nog een spel uit is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 1 mei 2012 16:02]

Niks mis met deze dame hoor, ik hou daar wel van ;) Keer wat anders dan blond 8-)
Jammer, veel plezier gehad met 1. Misschien moeten ze het verhaal eens door een "Westerling" laten schrijven, dat was me wat te vaag.
Jammer, veel plezier gehad met 1. Misschien moeten ze het verhaal eens door een "Westerling" laten schrijven, dat was me wat te vaag.
Dat is met meer spelseries zo die vertaald worden naar het Engels vanuit een niet-westerse taal (Lost Planet, bijvoorbeeld). De spelelementen kunnen heel goed zijn, maar de binding tussen gameplay en verhaal is ver te zoeken.

Geldt overigens niet voor alle vertaalde spelseries. Toch prefereer ik altijd de originele gesproken stemmen met Engelse ondertiteling boven vertalingen. Zo is er meer zekerheid dat de boodschap overkomt zoals de ontwikkelaar het bedoelde doordat de toon, snelheid en emotie van de originele stemmen dan aanwezig blijven. Tegelijkertijd krijgen de vertalers minder vrijheid om het verhaal te versimpelen of te verdraaien. Tenslotte vermijd je dan ook nog eens tenenkrommende slechte stemacteurs die soms bij nasynchronisatieprojecten worden betrokken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 mei 2012 16:13]

Jammer!
Heb deel 1 met veel plezier helemaal tot het eind gespeelt.
Heb de game voor budgetprijs besteld op basis van de hoge cijfers en viel me als Ninja Gaiden fan zeker niet tegen.
Wel 1 van mijn raarste spellen, als iemand het hoesje bekijkt trekken ze meestal een vreemd gezicht.
Neeeen! Ik zat hier zo op te wachten ;(

Aan de andere kant, als er weer een-of-andere Rambo achtige militair bij had gemoeten om het 'westers' te maken, is het mss wel weer goed...
Awwww nee... ik heb me zo geammuseerd met deel 1. Hier keek ik echt naar uit. Maar goed, hopelijk trekken ze 'm later nog uit de kast.
Jammer, eerste deel was zeer vermakelijk. Enige echt storende van de game was het uiterlijk van het main character... Die rare Sarah Palin kop kan ik echt niet uitstaan. Maar helaas een potentieel goede game-serie die het blijkbaar moet gaan afleggen tegen de titels van weleer bij Sega... waarmee ze eigenlijk al jaren geen goede releases hebben gedaan. Sonic is een legende, maar Sega weet er duidelijk niets origineels meer mee te doen... visie op de toekomst en nieuwe legendes kweken... en dit had er eentje kunnen zijn.
Daarvoor in de plaats zeker "Generic World War 2 shooter 25" of "Bland Special Forces Simulator 45" ;)?

Well jammer want de muziek in dat spel alleen al was fantastisch. Ik luister nog redelijk vaak naar the "Greatest Jubilee". Veel beter dan sommige muziek in andere gelijksoortige spellen.

En gezien wat voor crap zooi er tegenwoordig van Sonic gemaakt word, vind ik het wel jammer dat daar meer nadruk op komt. Het lijkt wel alsof ze mijn favoriete egeltje aan de duivel hebben verkocht. Maar ja Football Manager en Total War zijn nu eenmaal heel goed lopende series.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 1 mei 2012 15:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True