Samsung brengt Galaxy S8 op 28 april uit voor 799 euro

Samsung brengt zijn smartphones Galaxy S8 en Galaxy S8+ op 28 april uit in Nederland en België. Dat heeft de fabrikant bekendgemaakt. De S8 kost 799 euro, voor de S8+ moeten klanten 899 euro op tafel leggen bij de release.

De pre-orders voor beide telefoons beginnen gelijk op woensdag, na het evenement dat Samsung heeft georganiseerd voor de presentatie van beide telefoons. De S8 is een stuk langer en iets minder breed dan de Galaxy S7 van vorig jaar, terwijl de S8+ langer en iets breder is dan de S7 edge.

De S8 heeft een 5,8"-scherm met 18,5:9-verhouding, bij de S8+ gaat het om een 6,2"-scherm, beide met een resolutie van 2960x1440 pixels. Daarmee zijn de schermen langer dan gebruikelijke 16:9-panelen, iets dat LG ook doet met de G6. Het afspelen van 16:9-video's op bijvoorbeeld YouTube gaat op de S8 met een schermdiagonaal van bijna 5,2", bij de S8+ is dat 5,5".

Beide telefoons draaien in de Benelux op een Exynos 8895-soc, een octacore met vier zelf ontworpen hooggeklokte kernen en vier zuinigere Cortex A53-kernen, bijgestaan door een Mali G71-gpu met twintig kernen. Het lpddr4-geheugen heeft een grootte van 4GB, terwijl de ufs-opslag een capaciteit heeft van 64GB. De opslag is uitbreidbaar via een microsd-kaartje.

De vingerafdrukscanner, die Samsung afgelopen jaren in de Home-knop plaatste, zit nu aan de achterkant. De scanner is naast de camera te vinden. Aan de voorkant is wel een irisscanner te vinden. De camera heeft dezelfde sensor en lens als de S7 van vorig jaar, al heeft Samsung wel gesleuteld aan de software. Zo is de functie Multi Frame, wat moet leiden tot minder bewogen foto's bij weinig licht.

De presentatie van het toestel is nauwelijks een verrassing, want het toestel figureerde afgelopen weken in veel geruchten. De telefoons komen alleen beschikbaar in een variant met 64GB-opslag. Met een prijs van 799 euro is de Galaxy S8 een paar tientjes duurder dan de iPhone 7 en Google Pixel, terwijl de S8+ met 899 euro evenveel kost als een Google Pixel XL en een tientje goedkoper is dan de iPhone 7 Plus.

Videopreview van de Samsung Galaxy S8

Toestel Galaxy S7 Galaxy S8 Galaxy S7 edge Galaxy S8+
Breedte (mm) 69,6 68,1 72,6 73,4
Hoogte (mm) 142,4 148,9 150,9 159,5
Dikte (mm) 7,9 8,0 7,7 8,1
Gewicht (gram) 152 152 157 173
Scherm (inch) 5,1 5,8 5,5 6,2
Relatieve schermverhouding 72,30% 84,09% 75.94% 83,22%
Schermoppervlakte (cm²) 71,70 85,38 83,39 97,56
Samsung Galaxy S8 productfoto's preview
Galaxy S8 en S8+Samsung Galaxy S8 productfoto's previewSamsung Galaxy S8 productfoto's preview

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-03-2017 • 17:00

226

Reacties (226)

226
217
142
5
1
1
Wijzig sortering
Erg jammer dat je als Nederlandse klant blijkbaar minder waard bent voor Samsung dan een Amerikaanse klant. In Amerika heeft Samsung een promo waar je bij een pre-order gratis de nieuwe Gear VR met controller ontvangt en een optie om voor $99,- een AKG Y50BT headphone + 256MB SD te bestellen:
https://samsungpromotions.com/infinitelyimmersive.html
Alsof je zit te wachten op een 256MB sd kaart ;).

Die headset is jormaal gesproken wel €119. De dollar koers is niet heel gunstig, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Heb je toch gratis sd kaart twv €120-130 (Samsung evo 256GB)
Het ging me meer om de gratis Gear VR :)
Samsung heeft het begrepen, door een mouthwatering piece van een telefoon te releasen, met een aantal noodzakelijke drawbacks maar die zullen voor lief worden genomen. Dit wordt een hit.
Dat zou de eerste keer zijn voor Samsung, dat het een hit wordt....

Zelfs de Galaxy S7 en S7 edge verkochten lang niet zo goed als verwacht (en nog slechter dan de verouderde iPhone 6S), en gezien de nog hogere prijs bij release voor de S8 vraag ik me af of de mensen die een android telefoon zoeken niet overstappen naar een ander merk, zoals LG, Google of OnePlus.
De S7 was echt wel een hit hoor.

http://www.telegraph.co.u...ars-as-galaxy-s7-sales-b/

Vergelijken met Apple vind ik slecht trouwens. Dat is een totaal andere wereld.
Denk je dat het een hit was? Hoop je dat? Of viel het misschien toch een beetje tegen?
Dat is een Apple sales artikel hoe relevant is dat???
Jij hebt het toch over dat de S8 een hit wordt? Uit de cijfers blijkt iets anders....
Hoe weet je dat hij is nog niet eens uit? Ik zei dat de S7 goed verkocht meer zei ik niet.
Uit jouw eigen post over de S8: Dit wordt een hit.

Mijn reactie is dus Om je eigen woorden te gebruiken: Hoe weet je dat hij is nog niet eens uit.

We wachten af...

[Reactie gewijzigd door Isheara op 22 juli 2024 13:47]

Hmm ik zit te zoeken maar dat heb ik nergens gezegd. Ik zei: De S7 was echt wel een hit hoor.

Meer zei ik niet, sorry ik heb echt geen enkel idee waar je dat vandaan haalt.
Excuses Het was Spinozo die zei dat de S8 een hit wordt.... |:(

_/-\o_ _/-\o_ mea culpa
Haha ok ik dacht al dat ik gek werd ;)
Vind je? Smaak is subjectief natuurlijk, maar ik vind er niet veel aan :P Ik vind hem juist te rond, te glossy, te vingerafdruk gevoelig, niet prettige positie fingerprint scanner.. neen, doe mij maar liever een mooi mat afgewerkte telefoon met brushed alluminium :3

Ook mag van mij het scherm gewoon rechte hoeken hebben, en dan bedoel ik het scherm, niet de behuizing. Nu heb je curve in curve.. heel erg Web2.0 :P
Anoniem: 343906 @Spinozo30 maart 2017 01:48
Zullen de kledingfabrikanten blij mee zijn! Iedereen heeft nog grotere zakken nodig! :P
Las nog of fox new the beste alternatieven voor de samsung S8 tegen een lagere prijs van nieuwe toestellen die de komende maanden uitkomen.

http://www.foxnews.com/te...laxy-s8-alternatives.html
Ik vind het persoonlijk echt niet fijn als de vingerafdrukscanner op de achterkant zit. Ik snap dat bij veel mensen dit wel handig is als ze de telefoon met hun hele hand uit hun zak halen, maar ik heb redelijk strakke zakken.

Ook als mijn telefoon op tafel ligt is het fijn dat ik met 1 vinger op de home-knop mn toestel kan unlocken. Dat kan bij zulke toestellen dus niet. Ik denk dat ik deze Samsung lekker voorbij laat schieten, puur om deze reden.
Het is een concessie die je moet doen. Ik heb ervaring met de nexus 5x waar deze op de achterkant zit. Niet te unlocken in de auto voor navigatie als 'ie in de houder zit. Volledig waardeloos dus. De OP3 kan je gewoon de scanner als home button gebruiken, je merkt niet eens dat het een scanner is, het is gewoon de aanknop zo snel is hij.

Apple en LG hebben dergelijke technieken al ontwikkeld of in de pijplijn zitten, Samsung wilde kennelijk niet wachten en nam deze concessie voor lief denk.

nieuws: LG's eerste eigen vingerafdrukscanner kan onder glasplaat smartphone ...

nieuws: Apple dient patent in voor ultrasone vingerafdrukscanner die werkt ac...
Dit zit ook al in de S6 en S7 (op de homeknop). Ik zat echt te wachten op de S8, maar of ik hem nu nog neem met de scanner op de achterkant...
Dit heb ik dus ook. Mijn telefoon wordt meestal liggend ontgrendeld. En daarom denk ik dat ik deze oversla.
Je kan ook gewoon unlocken met een figuur/code (like the old days) duurt ook maar een paar seconden!
Op de Nexus P6 zit de scanner ook op de achterkant maar gelukkig wel wat lager en in het midden (voor linkshandigen beter). Als je vertrouwde plekken instelt zoals bijvoorbeeld thuis, in de auto via Bluetooth en op het werk dan kan je hem gewoon aan de voorkant aanzetten.
Ik was het vergeten maar als je naar je de s8 kijkt unlocked deze ook. Handig! (of juist niet...)
tuurijk, maar ja je bent iets gewent wat je dan niet meer hebt. Dat is altijd minder.
Dat is ja, maar alles veranderd... nu kunnen we ook de irisscanner gebruiken en op de volgende word de fingerprintscanner in het scherm verwacht.
Mijn moeder heeft een telefoon van nog geen 50 euro met een schuifje aan de zijkant om het toestel te unlocken. Ik heb niet eens mijn vinger hoeven instellen en hij doet het altijd vanuit elke hoek, zelfs met handschoenen aan.

(wat een gezeur om een toestel niet te nemen omdat de vingerafdruk scanner niet op precies de goede plek zit, ik weet niet of ik me nu oud moet voelen of sommige mensen zich gewoon aanstellen)
Het maakt ook allemaal niet uit, maar voor sommige mensen wel.
Waarschijnlijk door het gevoel van veiligheid met zo'n beveiliging. Dat lijkt mij de voornaamste reden
Gewoon in android instellen dat zodra je verbinding hebt met je carkit dat hij standaard unlocked is.
Ik heb nu een Huawei P9 Lite en heb er in de auto nog nooit last van gehad dat m'n telefoon locked was terwijl hij in de houder zat.
Ja dat is een goede optie, alleen ik kan nog wel even doorgaan met voorbeelden helaas.
Anoniem: 698090 @Nox29 maart 2017 19:16
Als ik kook in mijn vinger ook vet, maar ik kan er gewoon nog in mijn een toegangscode.
Hebben ze daarvoor niet "Ok, Google" detectie voor gemaakt?
Je ziet de vps ook steeds vaker aan de zijkant van het device geplaatst worden zoals bij de Sony Z5.
Wat een onzin :P in de auto zit hij aan je bluetooth, dus dan laat je 'm automatisch unlocken. Daarnaast heb je een irisscanner.
Het is een concessie die je moet doen.
Fout, het is een concessie die Samsung wilt doen. Huawei is er inmiddels ook van afgestapt met de P10 en niet zonder reden. Ik ken een aantal mensen met de P9 en allemaal zeggen ze dat het goed werkt, behalve wanneer ze de telefoon op tafel hebben liggen en snel even een e-mail of iets dergelijks erbij willen halen. Dan moet je gewoon je toestel optillen.

Zoals uit het nieuwsbericht ook al blijkt, geven apps als YouTube niet eens video's in 5,8 inch weer. Dus dit is consessies doen om het consessies doen, je hebt er niks aan want de hoeken zijn ook nog eens extreem afgerond. Het enige is dat het er gaaf en gelikt uitziet, totaal niet functioneel. Als iemand mij kan verbeteren en 1 nuttig gebruik van de extra schermruimte en het gebrek aan grip kan noemen, hoor ik het graag.
Fout, het is een concessie die Samsung wilt doen. Huawei is er inmiddels ook van afgestapt met de P10 en niet zonder reden.
Dat Samsung afstapt van de scanner aan de voorkant zal ook niet zonder reden zijn. Het vorige model had een scanner aan de voorkant en dat was blijkbaar niet goed genoeg.
ik zou eerder mijn broek aanpassen aan mijn telefoon dan andersom..
behalve wanneer ze de telefoon op tafel hebben liggen en snel even een e-mail of iets dergelijks erbij willen halen. Dan moet je gewoon je toestel optillen.
Ik ben niet zo geinteresseerd in de nieuwste telefoons, bij mij is het goed genoeg als 'ie gewoon doet waarvoor ik 'm voor wil gebruiken (heb nog een iPhone 4S), en ik moest wel even lachen bij deze opmerking, dit klinkt mij wel echt als een first-world-problem in de oren :D maargoed, ik kan me ook wel voorstellen dat dit een punt kan zijn voor mensen die wel een high-en telefoon willen die 'alles' kan.
Als je je telefoon koppelt via BT met je auto kan je instellen dat je auto een trusted device is waardoor je met een veeg over het scherm je telefoon kan unlocken zolang deze met het trusted device is verbonden.

edit: ai, stond ook al wat lager vermeld zag ik na posten.

[Reactie gewijzigd door Barrie98 op 22 juli 2024 13:47]

Sinds ik m'n smartwatch als trusted Bluetooth device heb aangegeven heb ik die vingerafdruk scanner alleen nog maar nodig als ik m'n smartwatch niet om heb. Gezien dat dit heel weinig voor komt hoef ik dus alleen opzij te vegen om te unlocken.

Bovendien heeft de S8 gezicht herkenning +irisscan, dus de vraag is of je de vingerafdruk dan nog wel nodig hebt.
Handig, dan kan ik dus je telefoon oppakken (jatten?) en zolang ik maar op BT afstand van je ben dan kan ik de telefoon gewoon openen... (of ik jat je watch ook....en loop met beide weg..)
Ik ben benieuwd naar de snelheid van die andere lock-methodes :o

Als irisscan net zo snel is als vingerafdruk en ook werkt bij weinig licht en onder vreemde hoeken is dat prima, maar ik vermoed dat het beroerd werkt eigenlijk...

Trusted device is leuk inderdaad, ik weet alleen dat niet iedereen een carkit + BT heeft, dus als je een gewone aygo oid rijdt dan zal het regelmatig voorkomen dat je hem af en toe als navi gebruikt met ingebouwde speaker.
Het zal denkelijk wel aan mijn liggen, maar waarom zou je elk jaar een nieuwe nemen als die ouwe het nog prima doet.

Begrijp me niet verkeerd, ben best wel een gadget-o-fiel maar elk jaar een nieuw mobieltje om een of andere vage functie extra... neuhh.. besteed liever mijn geld aan andere gadgets die ik nog niet heb dan :)
Anoniem: 855731 @ArranChace29 maart 2017 18:55
Maar het gaat ook helemaal niet over dat je ieder jaar een nieuwe telefoon zou moeten kopen. Maar er zijn wel altijd mensen die een nieuwe telefoon nodig hebben omdat de vorige echt te oud is, versleten, defect etc. Moeten die dan ook maar een telefoon kopen die technisch al wat achter loopt bij wat mogelijk is?
Dat ligt puur aan de eisen. Ik vind 800 euro belachelijk duur koop ik liever een mate 9 voor of de aankomende honor 8 pro. Ikvind get jammer dat we met smartphones steeds duurder worden terwijl de verschillen kleiner worden. Ik zou persoonlijk voor 800 a 900 2 telefoons kunnen kopen die passen bij mojn eisen.
Het gaat hier dan ook om premium producten. De technische meerwaarde is gering (er zijn vrij gelijkaardige dingen te vinden voor (veel?) minder.)
Maar er is nog een andere waarde: luxe, prestige, "het beste van het beste"... Vergelijk ook met luxe- of sportauto's, rolex horloges, designmeubelen en -kleding ea.

De consument is bereid (een stuk) meer te betalen voor dergelijke producten. Het kopen ervan geeft (theoretisch alleszins)ook meer voldoening omdat de consument (al dan niet terecht) overtuigd is dat het om het beste product gaat. De prijsstelling verliest dan ook de directe link met de kost, en zelfs gedeeltelijk met de rest van de markt.

Het is niet ongebruikelijk dat premium producten 10 of meer keer duurder zijn dan de goedkoopsten in de productcategorie. Natuurlijk zijn er dan duidelijke verschillen op gebied van uitvoering en extra's, maar de basisfunctionaliteiten zijn ook in de budgetmarkten aanwezig (een horloge van 50€ toont ook de tijd).
De vraag of een premium product z'n prijs waard is, wordt dan ook vooral beantwoord door de financiële draagkracht van de consument.
Je kan er ook b.v. van op wintersport wat ik veel liever doe ;) :) .
Daar heb ik het niet over, maar als ik reacties vaak lees, krijg ik wel vaak het gevoel bij mensen, "ooooh nieuwe smartphone model, die moet ik hebben", en lijken er bereid om te zijn er rustig 800+ euro voor neer te tellen, dat vind ik geen kattepis bedragen.

Kijk als iets kapot of stuk, oud en versleten is, snap ik dat volkomen, maar als iets nog gewoon goed functioneerd naar wat je nodig hebt, waarom steeds een nieuwe dan.

Maar goed heb de hele mobile manie nog nooit echt begrepen, TBH ben soms blij als dat pokke ding eens een uurtje niet rinkelt :P
Verlang steeds meer terug naar die tijd dat ik na werktijd niet berijkbaar was meer :P

Wellicht heb ik een verkeerd beroep :P
Helemaal mee eens. Toen de S5 uit kwam heb ik deze gekocht ter vervanging van mijn S1 die kuren kreeg. Deze S5 werkt vooralsnog prima en kan alle apps ed nog prima draaien. Dus voor mij hoeft dat hele ik heb de nieuwste die niets meer kan dan mijn 1 jaar oude telefoon ook niet.

Maar als mensen zo graag ieder jaar (steeds meer) geld willen weg gooien, en er zodoende voor zorgen dat de bank van Rutte en co gesponsord wordt hoor je mij niet klagen😉
Laat gewoon iedereen doen waar ze zin in hebben.
Nee, het ligt niet aan jou. De meerwaarde van een nieuwe smartphone is steeds kleiner geworden. Vroeger ging je met een nieuw toestel hard vooruit: betere camera, minder pixelig scherm, veel snellere interface... Nu is dat allemaal niet zo spannend meer.

Ik koop meestal een high end van vorig jaar, en ook maar eens in de twee jaar. Nu is een S7 te krijgen voor een mooie prijs, of misschien een OP3T... 800 euro voor dat beetje extra is wel veel.
Vingerafdruk is 1 van vele unlock opties. Mijn S7 unlocked oa zodra mijn S2 watch in de buurt is,
of als ik thuis ben, of op de zaak, etc.......

En in de auto gebruik ik de PIN-code of swipe. Straks met de S8 met de irisscanner of gezichtsherkenning. Ik gebruik vingerafdruk nu al niet veel en zal alleen maar minder worden.

Ik zie het niet als een probleem. Ik vind het een geweldige telefoon die S8, meer dan ik
er van verwacht had.
vooral de locatie naast de camera vind ik vreemd
Alleen de vingerafdrukscanner op de achterkant is voor mij een reden om dit toestel niet te nemen. Voor de rest een mooi toestel.
Ik ben wel benieuwd hoe die is gepositioneerd, gezien je vingers zo goed als continue aan de achterkant zitten en er gemakkelijk bij kunnen.

Bij de huidige modellen (s5,s6,s7) kan ik niet overweg met de scanner.. of de hoek van de mijn duim pakt hij niet of het gaat te snel.
Het zal voor de meesten misschien geen probleem zijn. Maar ik wil mijn toestel gewoon kunnen ontgrendelen wanneer het bv plat op tafel ligt. Plat op zn 'rug' dan :)
Dat zal ook gewoon kunnen, maar dan niet met je vingerscanner maar met een code.
Samsung Galaxy S7/Huawei P10/iPhone: druk op homeknop met een geregistreerde vinger, klaar!
Galaxy S8: dubbeltap op het scherm, wacht tot hij doorheeft dat je niet je vingerafdruk gebruikt en de optie voor een code presenteert en voer dan je code in.

Tja... vooruitgang ftw! |:(
Als we het over snelheid hebben. Samsung (Edge) S7 dubbelklik op homebutton en je zit meteen in de camera. S8 dubbelklik aan uit knop en je zit meteen in de camera. Werkte met S7 supersnel en andere fabrikanten kunnen er niet aan tippen. Bij iOS 10 moet je scherm eerst aanzetten en dan naar links swipen, stukje trager en ook onhandiger...
Dat moet helemaal niet bij de iphone. Raise to wake zet het scherm aan als je het vastneemt en danmoet je enkel nog links swipen. Gemakkelijker kan haast niet.
Ja handig als hij ergens ligt en je pakt hem. Maar als je de functie aan hebt staan gaat het toestel continue aan en uit. Of is daar ook een truc voor?
Ja handig als hij ergens ligt en je pakt hem. Maar als je de functie aan hebt staan gaat het toestel continue aan en uit. Of is daar ook een truc voor?
Daar is natuurlijk wel over nagedacht... Zodra de camera actief is/telefoon actief is reageert de ie niet meer op Raise to Wake.

Overigens gaat de telefoon niet aan binnen een broekzak o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 22 juli 2024 13:47]

Klinkt toch als een mooie functie. Even gecheckt en idd de telefoon wordt niet geactiviceerd als scherm omlaag ligt en de omgevingslichtsensor is afgedekt. Echter lees ik wel dat om een of andere reden iPhone batterijen door deze functie 2x zo snel leeglopen.
Klinkt toch als een mooie functie. Even gecheckt en idd de telefoon wordt niet geactiviceerd als scherm omlaag ligt en de omgevingslichtsensor is afgedekt. Echter lees ik wel dat om een of andere reden iPhone batterijen door deze functie 2x zo snel leeglopen.
Geen merkbaar verschil sinds ik de functie aangezet heb op de 6S.
HTC tweemaal snel swipen camera open.
Heb zelf een edge 7 gehad ik vond het twee x nix.
Zelf nooit een S7 gehad. Maar wel mee gespeeld en was behoorlijk onder de indruk hoe snel de camera opende en hoe snel hij scherpstelt.

Mooiste is waren de Lumia's met een specifieke hardware cameraknop, die de camera ook opent. Geloof dat Sony deze functie ook heeft of ook heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 juli 2024 13:47]

Het scherm is heel mooi van de s7 en camera maakt uitstekende foto's ik had alleen altijd ruzie met het onbedoeld aanraken van het scherm.

Voor de rest een prima telefoon maar niet echt voor mij en zo heeft iedereen zijn eigen smaak en beweegredenen om een bepaald merk en type smartphone aan te schaffen.
Anoniem: 315662 @MooDyBLueS29 maart 2017 17:36
Voor zo'n specifieke use-case misschien geen vooruitgang, maar ik heb een Nexus 6P waarbij hij ook op de achterkant zit en ik moet zeggen ik zou het ook niet op de voorkant willen.
Iets wat je tientallen keren per dag gebruikt, noem ik geen specifiek use case hoor! Of wou je zeggen dat jij je telefoon elke ochtend wanneer je wakker wordt unlockt en de rest van de dag het scherm aan laat staan?

Natuurlijk zijn er verschillende meningen, maar mijn reactie ging in op het feit dat wanneer je een telefoon met vingerscanner op de achterkant hebt en deze op tafel wil laten liggen (wat heel gebruikelijk is als je aan het werk bent), je dus een aardige workaround hebt t.o.v. toestellen met de scanner voorop.
Anoniem: 315662 @MooDyBLueS29 maart 2017 18:47
Hoe vaak jij het doet maakt het niet minder specifiek natuurlijk. Ik bedoel dat het voor een groot deel van de mensen (zoals ik het lees uit de reacties + alle telefoons die het al hebben) niet zo relevant is.
Ik lees hierboven anders nogal wat reacties van mensen die er ook van balen.
Op mijn galaxy S7 werkt het heerlijk... moet er ook niet aan denken dat hij op de achterkant zit... dealbreaker voor mij... hopelijk op de S9 weer aan de voorkant.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Voor mij is het ook een dealbreaker trouwens, net als een camera die uitsteekt. Ben ik ook mee in de minderheid.
Ik wil liever de vingerafdrukscanner aan de voorzijde.
Of beter misschien, twee stuks.
Op de S9 zullen er 2 zitten, 1 voor en 1 achter ;)
Dubbeltap op het scherm en wacht op de irisscanner ;)
Vooral erg handig als je in de auto zit :)

De achterkant is een slecht gekozen plek (als je een hoesje hebt, zit er een gat extra in je hoesje, in een houder (op fiets, motor, auto) zit de vingerscanner scanner onhandig).

Alles om maar te kunnen zeggen dat je dunne bezels hebt.....form over function....slechte zet imho.
Voorbeeld: je telefoon ligt op tafel (met de formaten van tegenwoordig heel aannemelijk, want tenzij je heel loszittende kleding draagt, zit het anders bijzonder oncomfortabel) en je wilt hem unlocken.
Gevolg: je moet te allen tijde de telefoon optillen en met je vinger op zoek gaan naar de vingerafdrukscanner. Dé reden waarom Huawei ervan afgestapt is met de P10.
Anoniem: 129295 @MooDyBLueS29 maart 2017 18:04
Uiteindelijk pakken de meeste hem toch op om te kijken naar het scherm. Ik zie niemand met zijn gsm bezig of aan het tikken op het scherm terwijl het plat op tafel ligt.
Nogal vergezocht allemaal, nee hierdoor ziet het erg cool uit met die smalle bezels.
Vind het niet vergezocht, maar zal wel in de minderheid zijn. Ik bedien mijn telefoon ook op tafel soms, en in de autohouder vind ik het minder fijn als hij op achterkant zit.
bijdehand, wat wil je nou met je voorbeelden?..er zit ook een IRIS scanner op, je hoeft die vingerafdrukscanner dus niet te gebruiken. In een car-kit is er ook niks aan de hand, gewoon unlocken met je kijkers...of die beveiliging tijdelijk uitzetten.
Het lijkt me vooral onpraktisch dat de vingerafdrukscanner net naast de cameralens is geplaatst, met een gelijkaardig randje/verhoogje. De kans dat je met je vingers de cameralens vuil maakt lijkt me hierdoor vrij hoog. Een vingerafdruksensor onder de cameramodule lijkt me wat dat betreft handiger. Maar ja, zonder het toestel eerste eens in de hand te hebben gehad, is dit maar gissen.
Je bent niet continu bezig met unlocken, dus waar je vingers continu hangen maakt niet veel uit. Je gebruikt de reader voornamelijk bij het oppakken of wanneer je telefoon hangt (carkit) of ligt. Kennelijk begrijpt Samsung dat niet. Daarnaast pal naast de camera is ook niet handig.
Op mijn Nexus 6P vind ik het geen probleem. Echter zit hij hier zo te zien wel erg hoog op de achterkant, lijkt mij niet ideaal.
Het lijkt me ook meer een design keuze. Alles naast elkaar in het midden en de samsung logo eronder. Heb zelf de g4 en de plaatsing van de volume knoppen en power zitten ook net onder de camera. Het enige nadeel hieraan is dat je de volumknop om het geluid te verhogen irritant is in te drukken. Zit tussen de power en camera in. Komt vaak voor dat ik op de camera loop te drukken
Ben ik niet helemaal eens. Ik was eerst ook erg sceptisch over de plaats van de vingerafdrukscanner. Bij de LG Nexus 5X zit deze ook aan de achterkant (onder de camera), maar ik ervaar het totaal niet negatief. Bij de S8 lijkt deze hoger te zitten, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn. Misschien heeft iemand hier meer info over de positionering?

Het is een kwestie van wennen! Ik denk dat het allemaal tussen de oren zit, want de (eerste?) meeste hebben de vingerafdrukscanner aan de voorkant.

Geloof mij, het is lang niet zo erg :-)

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 22 juli 2024 13:47]

Het gaat erover dat ie naast de camera zit.
van wat ik uit de video van the Verge haal zit er naast een vingerafdrukscanner ook iris detectie én gezichtsherkening in, kijk er dus een keer naar en hij is al praktisch open, zoals ze in de video laten zien ;)

https://www.youtube.com/watch?v=zWrmEy0lkWI
Is ook geen oplossing als hij voor je op tafel ligt, dan moet je iedere keer met je gezicht boven je toestel gaan hangen. Dat lijkt me nog ongemakkelijker dan hem op te moeten pakken of de code in te voeren. Als het toestel plat op tafel ligt zul jij immers niet in beeld zijn.
dat hij achterop zit vind ik niet zo'n probleem, plaatsing naast de camera wel.
De locatie is niet handig te noemen voor rechtshandige, de kans op wazige foto's is ook erg groot hier door.
Dacht dat ook altijd, maar was er na 1 dag aangewend. Het voelt onwijs natuurlijk.
bij mij hetzelfde, maar ook de prijs vind ik gewoonweg teveel van het goede.
Wel eindelijk weer eens een vooruitstrevend ontwerp. Prijzen zijn hoog maar zijn in dit segment niet zo doorslaggevend denk ik
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat een zeer smalle rand helemaal niet zo fijn is en een vingerafdrukscanner op de achterkant al helemaal niet. Dat laatste is een reden waarom Huawei met de P10 daar ook van afgestapt is.

Als Samsung een goede palm/finger rejection in heeft gebouwd, zal het nog wel meevallen, maar je wilt ook een goede grip en dus zorgen de extreem dunnen randen vaak voor issues linksom of rechtsom. Of je hebt geen goede grip, want je bent het scherm aan het ontwijken, of je zit met je vingers/palm op de randen van het scherm waarmee een aanraking geregistreerd wordt of op z'n minst een deel van het scherm blokkeert.

Mooi design, maar absoluut niet innovatief/vooruitstrevend te noemen.
Die scanner aan de achterkant is juist heel erg fijn, was er na 1 dag aan gewend.
Zat deze ook zo dicht bij de camera lens? Mij lijkt dat juist niet handig gepositioneerd en ook niet goed voor de lens(wellicht) als je er steeds tegen aan zit.
Dat wend zo, de hartslagmeter zit al jaren op die plek bij Samsung, en die kan ik blind vinden ondanks dat ik hem zelden gebruik. Als je echt bang bent dat je de camera aan raakt dan doe je je vinger toch bij de rand en beweeg je hem vanuit daar naar de sensor toe tot je voelt dat je er op zit.

Desalniettemin vind ik het een kutplek, had hem het liefst onder aan de voorkant, dan is mijn toestel ook nog te unlocken als die op tafel licht :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:47]

Vind de Sony oplossing in de powerknop aan de zijkant anders de ideale positie voor zulke scanners. Mijn handen en vingers zitten eigenlijk nooit op de achterkant van mn toestel. Altijd op het randje of het scherm.

Dat laatste laat mij ook twijfelen over dat hele randloze en schermen die naar de zijkant doorlopen. Volgens mij ga ik dat niet prettig vinden

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 juli 2024 13:47]

en anders is die optie waarschijnlijk toch ook uit te schakelen ?

dus hou je er niet van, gebruik het niet.
dat gaat toch een beetje anders. Houd je er niet van dan ga je naar de concurrent.
het kan zowel op de functie als op het toestel slaan ;)
Ben wel benieuwd naar de verkopen.

Dit wordt de eerste grote release in het high end segment met dito prijzen die geheel gaat vallen in de nieuwe regels voor abonnementen per 1 mei (BRK registratie etc.). Losse toestelverkoop zal dus een groter deel van de verkopen moeten worden. Eens kijken of een toestel van 800 euro dan nog steeds als zoete broodjes gaat.
Ben wel benieuwd naar de verkopen.

Dit wordt de eerste grote release in het high end segment met dito prijzen die geheel gaat vallen in de nieuwe regels voor abonnementen per 1 mei (BRK registratie etc.). Losse toestelverkoop zal dus een groter deel van de verkopen moeten worden. Eens kijken of een toestel van 800 euro dan nog steeds als zoete broodjes gaat.
Interessant gegeven. Zal ook wel invloed hebben op MP en V&A mbt High End aangeboden nieuw in doos toestellen (meestal verkregen bij abbo). Denk dat we een stuk minder zullen zien. Ben benieuwd.
Bij mobiel.nl kan je zelf bepalen hoeveel je bij betaald. als je bv de helft van de S8 gelijk betaald krijg je geen bkr registratie. Want je zit dan onder het 250 euro kredietbedrag. Dus je hoeft het niet in een keer te betalen. Maar wel grotendeels
Al kost die 1000 euro, mensen kopen het gewoon nog steeds. In het high end segment is de prijs niet van belang.
Ik koop hem niet :)
Wat ik nooit zo begrepen heb dat als je een dure telefoon/camera/hifiset koopt je altijd een beetje raar wordt aangekeken, maar als je voor hetzelfde geld opties voor je nieuwe auto koopt dan vinden de meeste mensen dat weer heel normaal of zelfs wel stoer.
Hoe dan? Omdat het scherm langer is? Voor de rest is het in mijn ogen nogal standaard.
Omdat er, mijn inziens, met de bestaande techniek (er zijn simpelweg nog geen vouwbare schermen, holografische schermen) risico is genomen om het gebruik te verbeteren/veranderen. Dit zal waarschijnlijk ook niet mijn toestel zijn maar je kunt het toch met me eens zijn dat het geen toestel is met x% meer cpu, x% betere camera en een (al dan niet fictief) opgeschroefde batterij capaciteit in hetzelfde jasje als het toestel het jaar daarvoor had (zoals we de afgelopen jaren genoeg hebben gezien)

Het lijkt er voor mij op dat dit toestel 95% scherm heeft aan de voorkant, en daar zijn ze volgens mij de eerste mee die dit op zo'n grote schaal beschikbaar maken
Het toestel heeft "slechts" 85% van het vooroppervlak aan scherm. Dit is een half jaar geleden al eerder gedaan door Xiaomi met de Mi Mix. Deze is (in Azië in ieder geval) al op aardig grote schaal beschikbaar.
Ik snap je punt wel, er wordt gezegd dat Samsung al jaren met een dergelijke verandering bezig is. Veel andere smartphone-ontwikkelaars hebben simpelweg de middelen niet voor zo'n investering.
Anoniem: 669957 @RVervuurt29 maart 2017 17:19
Nou je ziet anders niet vaak telefoons met zo een body to screen ratios ofwel
Anoniem: 669957 @monojack29 maart 2017 19:46
Ik zie Apple nergens met een body to screen ratio als samsung terwijl Samsung de 3de jaar in gaat met zijn edge schermen.
Wat een onzin. Samsung doet al jaar en dag wat hun zelf het beste lijkt. Vergeet niet dat het juist Apple is die op het moment nog telefoons met absurde grote bezels heeft. Ik begrijp echt niet hoe mensen alle vernieuwingen naar Apple toe kunnen draaien.
Samsung zal het altijd bij Apple af gekeken hebben, zelfs Apple het niet eens heeft, toch? Als het om de geruchten gaat, die zijn er al 3 a 4 jaar dat Samsung zou doen wat ze nu doen :)

Haat of jaloezie, lastige keuze...

Ben ook wel nieuwsgierig wie de schermpjes voor Apple zo mooi gaat maken, zal toch niet Samsung zijn toch :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:47]

Anoniem: 855731 @Carlovn29 maart 2017 18:56
Ik moest toch wel even kijken om de verschillen met mijn S7 Edge te vinden....
Ontbreken van de homeknop? Het gigantische scherm als die aan staat? Die vallen niet op?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:47]

Ik vraag me af hoe apps gaan reageren op de afgeronde hoeken. Elke app en bijvoorbeeld ook film is gebaseerd op een rechthoekig beeldscherm. Ga je straks zwarte randen boven en onder zien of gaan er delen wegvallen van het beeldscherm?
Die hoekjes worden als het ware "eraf "geknipt
Voor mij al een reden om dit soort schermen nooit te kopen. Dat gebogene snap ik ook absoluut het nut niet van, een scherm moet plat zijn en klaar.
Anoniem: 233039 @StGermain30 maart 2017 06:33
Mee eens. En een beetje rand om een beeldscherm, tijdens het kijken van een filmpje, is wel prettig, zorgt voor wat kadering t.o.v. de omgeving. Anders lijkt het bijna alsof het beeld in de ruimte zweeft, erg onprettig IMO.
Ja. Innovatie voor alleen de innovatie vind ik niet zo spannend. Straks net als het gefaald is bij TV opeens 3D schermen omdat het innovatie is?

Heb liever een echt lichtsterkere lens. Die '1.8' oid waarmee geschermd wordt is nog steeds niet zo best in vergelijking met grotere sensoren.

Daar, en inde accu, zou ik graag innovatie zien.
Bij film kijken heb je daar geen last van, die zijn over het algemeen in 16:9 verhouding. Dit scherm is langer dan dat, dus krijg je geen afronding in de hoeken als je een film(pje) kijkt.
De prijzen worden inmiddels zo absurd, dat ik zo'n bedrag echt niet meer kan rechtvaardigen. En dat tegenover nauwelijks nog vernieuwde features. Ik ga mijn toestel pas weer vervangen als de batterij in mijn huidige toestel het gaat begeven. En dan wordt het niet langer zo'n belachelijk dure high end phone. Want het voegt niet smeer toe. In tegendeel, mijn s6 heb ik al 3 keer moeten laten repareren, terwijl al mijn voorgaande toestellen tot aan de dag van vandaag nog perfect werken, en kras vrij zijn. Naast het gegeven dat ik mijn s6 twee keer per dag moet bijladen om het een hele dag vol te houden. Nee hou die overpriced zooi maar.
Helemaal mee eens, voor mij was de grens echt 699! Daarom heb ik de P10 Plus bij Vodafone besteld (649 icm abonnement).
Voordelen ten opzichte van de S8 is ook nog eens dat het toestel geen edge randen heeft, iets waar ik absoluut de meerwaarde niet in zie.

Ik voorspel toch weer een verkooptopper, doordat het design wel heel erg aanspreekt. Alhoewel ik de edge randen geen meerwaarde vind hebben, ziet het er wel heel gelikt uit.En aangezien grotendeels van de consumenten toch blind een telefoon koopt, zonder te kijken naar of ze het ook echt nodig hebben... zal Samsung alleen maar een goede slag slaan.

Ben wel heel benieuwd wat Apple in september ga brengen, ze zullen toch een antwoord moeten geven op dit design!

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 22 juli 2024 13:47]

Hoezo bijna geen nieuwe features?
Dat je 'm ook aan een beeldscherm kan aansluiten en als desktop kan gebruiken is toch wel degelijk een grote plus.

Ik zeg bye bye laptop, en zet m'n telefoon in de cradle met wireless charging en start een RDP sessie. De toekomst is nu!
Je smartphone is niet meer alleen een telefoon, maar ook een desktop.
Beetje rare plaatsing van de vingerafdruk scanner. Ik vind achterop al niet echt handig (voorop was natuurlijk geen plaats), maar zo naast de camera zul je wel wat vette vingers op de lens krijgen denk ik. Hopelijk werkt de iris scanner heel goed en heb je m niet nodig.
Ik ben er ook een beetje bang voor dat hij dan uit mijn handen glipt als ik hem wil unlocken. Je opent je palm namelijk bij een telefoon die relatief groot is. Ik ben het nu aan het proberen met mijn s7 edge en het voelt een beetje link aan..
het schijnt ook dat mensen die 'm in hun linkerhand hebben, makkelijker bij de scanner kunnen dan rechts. Eindelijk een keer voordeel van mijn linkshandigheid.
Hahah, ik dus ook! Boks ouwe en thnx voor de tip :*)
Fijn voor de mensen die hem in een houder hebben in de auto. Kan je hem dus nooit makkelijk ontgrendelen (tenzij je ook code tegelijk kan gebruiken). Hopelijk gaat Apple dit niet volgen. Ik heb dan wel apple carplay dus voor de meeste functies kan ik voice gebruiken, maar als je ergens stil staat ofzo, dan kan dit "lastig" worden.
Je kan toch de Bluetooth van je auto als 'trusted device' instellen, dan hoef je niet heel onhandig je vinger op het toestel te drukken. Daarbij moet je eigenlijk sowieso niet aan je telefoon zitten in de auto O-), hooguit in het begin de navigatie instellen.
Zelfs navigatie instellen doe ik met voice in de auto. Ik kan de huidige route met "hey siri", en dan "stop navigeren" stopzetten. Daarna eventueel een andere route doorgeven aan Siri.
Ik vind het een prachtig toestel, alleen ben ik heel benieuwd naar de duurzaamheid.

Doordat het minder rand heeft, is de kans dat je je telefoon direct laat vallen op het scherm erg groot aanwezig, dit betekent een goed hoesje en/of dekkingspakket.... een hoesje doet weer afbreuk aan het design en een dekkingspakket zorgt weer voor extra kosten. Meer glas dan ooit tevoren op een telefoon, ik zou zelf gekozen hebben voor een metalen achterkant.

De vingerafdruk lijkt mij ook niet ideaal geplaatst, en het grote nadeel van hem op de achterkant hebben is dat je er vaak een hoesje overheen plaatst en het de vingerafdruk wat minder makkelijk te bereiken is.

Dat er geen upgrade is gekomen voor de accu en camera is ook wel zeker als minpunt te kenmerken.... de resultaten zullen uitblijken wat voor impact dit zal hebben.

Als het toestel echt framedrops bij de release heeft.... dan is dat echt heel ernstig! Ik verkies een soepele ervaring boven een prachtig beeldscherm.

Ik weet niet of Samsung er goed aan heeft gedaan om de prijs te verhogen
Anoniem: 855731 @Pasteis29 maart 2017 19:07
Als je een verzekering nodig hebt voor je telefoon heb je een te dure telefoon gekocht in verhouding tot je inkomen....
Zegt dat lekker tegen de personen die koste wat het kost de nieuwste telefoon wilt hebben....
Zat mensen in Nederland die een telefoon kopen die ze eigenlijk niet kunnen veroorloven.

Het is sowieso bizar hoeveel mensen een telefoon kopen puur vanwege de naam of het design, er wordt vaak niet naar de functionaliteit gekeken.

Als ik naar de duurzaamheid van een telefoon kijkt, vind ik de S8 niet bepaald een duurzame telefoon, ik zie nu al heel veel bij edge gebruikers dat vaak in de hoeken een barstje zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.