Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google raadt ontwikkelaars aan Android-apps te updaten voor LG G6 en Galaxy S8

Door , 44 reacties

Google heeft ontwikkelaars opgeroepen hun apps te updaten om te werken met de langere schermen van de Galaxy S8-serie en de LG G6. Veel apps werken niet standaard met de schermformaten van deze toestellen.

Het mogelijk maken van de volledige schermruimte op langere schermen werkt via een paar regels code die de maximale aspect ratio van de app regelen, merkt Google op. Veel apps hebben nu standaard een maximale lengte van 1,86:1, wat overeenkomt met huidige 16:9-schermen. De LG G6 heeft echter een 2:1-scherm, terwijl de Galaxy S8-serie met 37:18 een nog iets langer scherm heeft.

Veel apps werken er standaard niet mee, hoewel LG en Samsung dat ondervangen met instellingen om apps fullscreen weer te geven. Door langere schermen te ondersteunen, kunnen apps meer informatie weergeven. Het is onbekend hoeveel apps ondersteuning voor langere schermen ontberen. Onder meer de onlangs verschenen game Super Mario Run heeft standaard geen ondersteuning voor de langere schermen.

Met een langer scherm willen fabrikanten bereiken dat grotere schermen in kleinere behuizingen passen. De LG G6 heeft een 5,7"-scherm, maar met een 16:9-ratio gebruikt een app daar 5,2" van. Voor de Galaxy S8 geldt hetzelfde: een 16:9-app gebruikt 5,18" van de beschikbare 5,8". Tweakers publiceerde vorige maand een achtergrondverhaal over de langere schermen op smartphones.

Terugkijken: videopreview LG G6, eerste aangekondigde smartphone in 2017 met langer scherm

Reacties (44)

Wijzig sortering
Het is wel echt heel kut al die verschillen aspect ratios. Voorheen had je eigenlijk 4 standaarden: 4:3, 16:10, 16:9 en 21:9. Prima mee te werken en prima bij te houden.

Maar nu komen telefoons opeens met héél andere ratios om wat voor reden dan ook. Eerst verpesten ze het video-landschap (verticale video's) en nu ook nog het aspectratio-landschap :(

(Dat laatste is niet helemaal serieus, maar ik zie liever dat ze zich houden aan de bekende standaarden)

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 30 maart 2017 16:12]

Maar waarom zouden verschillen in aspect ratio's een probleem zijn? Zo werkt het op de computer toch al decennia lang? In een browser weet je ook niet hoe groot de viewport van de client is. Eigenlijk hebben alleen apps hier dus last van die uit zijn gegaan van vaste aspect ratio's en vaste afmetingen in pixels gebruiken. Als je de app gewoon responsive had gebouwd was er niets aan de hand geweest.
Niet alle ontwikkelaars nemen daar de tijd voor helaas. Nu weet ik niet hoe dat bij Android zit maar met iOS en Xcode kan je met autolay out apps bouwen die zowel op een iPhone SE als op een 12 inch iPad er goed en "responsive uitzien."

Nu vind ik dit bericht van Google ook vreemd. Waarom schaalt Android niet gewoon makkelijk mee met de ratios?
Bij Android kan je heel veel verschillende layout types kiezen. Als je als ontwikkelaar gewoon netjes rekening hield met tablets en de meest gebruikte aspect ratios heb je het ook gewoon werkend voor de G6
Waarom schaalt Android niet gewoon makkelijk mee met de ratios?
Android zelf zal prima schalen, ongeacht de ratios. Het zijn de apps die uitgaan van vaste afmetingen en dus steken laten vallen.
Is het echt zo erg? Als webdeveloper denk ik aan een scroll-pane/view die de hoogte van het scherm is minus de boven en onderbalken. Games lijken me met hun game engines al veel meer op height-in-pixels en width-in-pixels te werken ipv een ratio (gezien resolutie een constant veranderend factor is).
Precies dit. Veel apps hebben toch pagina's die langer zijn dan wat er op het scherm past, en maken gebruik van een scroll pane (al is het als fallback voor landscape mode). Bij die apps zal het allemaal vanzelf moeten gaan, volgens mij.
Mijn eigen apps hebben nooit problemen gehad met multiscreen bijvoorbeeld, dat biedt ook opeens talloze ratio's :P

Wat meer specifiekere apps zoals games zullen er waarschijnlijk wel last van hebben.
heb je wel degelijk een punt, functioneel gezien begrijp ik niet waarom die krengen zo groot moeten worden. Heb flinke jatten (24cm) maar kan niet met duim van ene hoek (links onder) naar rechtsboven, hierdoor ben je verplicht als een 65+ moeilijk en honhandig met 2 handen te werken .... such great innovation
De G6 en S8 hebben een stuk kleinere onderkant, waardoor je daar al een stukje wint.
De S8 is nog geen 5mm hoger dan de S6/S7 en is bovendien een stukje smaller. Als je met de 5" S6/S7 overweg kon, dan moet dat ook lukken met de S8.
Nou, nee. Het beeldformaat is dusdanig veranderd dat 1-hand-gebruik lastig wordt. Ook al is het apparaat zelf niet veel langer. De vingers hebben toch een groter oppervlak te besturen (5.8 en 6.2 inch bij de s8 en s8+ respectievelijk).
Dat klopt, maar de centimeter aan de onderkant heb je al gewonnen. Dat is een gebied dat wel makkelijk te bereiken is met je duim.
Ik kan mijn Nexus 6p anders moeilijk bij de onderkant als ik hem met 1 hand vast heb, en dan heb ik het niet over de vezel, maar het scherm zelf.
Kleine handen heb ik zeker niet, maar het is gewoon niet fijn voor je duim...
De grootte en de aspect ratio hebben echter niets met elkaar te maken. Je kunt hele kleine telefoons bouwen met een 2:1 aspect ratio, of hele grote met 16:9. Zelf ben ik ook geen fan van die koelkasten (heb zelf een iPhone SE, vind ik groot genoeg), maar je opmerking heeft geen relevantie met zowel het artikel als met degene waar je op reageert.
Dat valt op zich wel mee. Het scherm is vooral veel langer omdat onderaan en bovenaan het scherm minder ruimte nodig is voor resp. het vervallen van de fysieke/capacitieve knoppen en de speaker/camera/sensor. Slechts 5mm meer ten opzichte van de S7 maar wel 0,7 inch meer beelddiagonaal.
Maar werken ze nou helemaal niet of worden ze niet juist weergegeven?
Ze werken wel en worden in principe ook juist weergeven, maar je zal zwarte balken te zien krijgen, mits de app onjuist geprogrammeerd is. Volgens mij passen native Android layouts zich automatisch wel aan. Maar als je van cross platform frameworks gebruik maakt (zoals velen) dan zal er wellicht wat moeten gebeuren.

Je krijgt exact hetzelfde verhaal als vroeger op de iPhone 5, toen alle iPhone 4 apps nog 4:3 waren :P
Bij Crossplatform ontwikkelen werk je juist heel responsive en is het waarschijnlijk geen probleem.

Ik vermoed dat het probleem optreedt als je een app in portraitmodus forceert en een statische interface hebt (dat wil zeggen niet scrollable) en je hebt je layout niet op de juiste manier geprogrammeerd dat het dan op zal treden.
Apps werken prima, alleen is er een boundary van 16:9 als ratio ingesteld voor de hoogte ten op zichte van de breedte. Dit betekend dat de app zwart randen onder en boven krijgt, maar met een simpele config in het manifest is deze maximale ratio op te krikken tot welke waarde dan ook.

Geen idee overigens welke idioot dit bedacht heeft, lijkt mij logisch om een interface gewoon de beschikbare ruimte in te vullen, maar was blijkbaar te makkelijk om voor zo'n simpele oplossing te gaan :+
Het wordt wel weergegeven, maar wat ik uit de tekst haal is dat Samsung en LG het beeld dan iets oprekken, zodat het toch schermvullend is.
Het oprekken van het scherm met ongeveer 10% kan misschien wel of misschien niet een opvallen, maar wanneer de app native de resolutie ondersteunt kan die 10% extra schermruimte met extra nuttige inhoud gevuld worden.
Vreemd dat Google daar een oproep voor doet. LG en Samsung kiezen toch zelf voor een afwijkend formaat.
Misschien is Google zelf wel van plan een telefoon met een afwijkende beeldverhouding uit te brengen. Wie weet...
Dat zou wel een logische verklaring zijn.
Ze draaien toch beide op Android dus vind het wel enigszins logisch dat Google dit doet. Waarschijnlijk zien we de komende jaren meer van deze langere schermen.
Vreemd dat hier een setting voor nodig is. Layouts op Android zijn zowieso al adaptive, in tegenstelling tot de situatie op iOS vroeger voor AutoLayout.
if you don't set a value, and android:resizeableActivity is not true, then the maximum aspect ratio defaults to 1.86 (roughly 16:9) and your app will not take advantage of the extra screen space.
Echter, android:resizeableActivity is standaard true, dus als je niets doet zou je app gewoon mee moeten schalen met welke aspect ratio dan ook.
Ok, ja maar alleen als je API 24 target, dus sommige oudere apps hebben dat toch nog op false staan.
Super Mario Run heeft uberhaupt geen ondersteuning voor 'afwijkende' schermformaten, als je meer ruimte hebt op je telefoon zal het meer 'grond overlay' toevoegen en niet meer level aan je laten zien omdat anders de verborgen elementen van een level voor sommigen beter/slechter te zien zijn.
dat is toch beter dan dat het scherm onderaan dan maar zwart is? :)
Is het puur luiheid van developers om die aspect ratio niet flexibel te hebben? Want ik kan me geen andere reden voorstellen waarom je als dev ratio's zou willen blokkeren.
De ontwikkelaars hebben ratio's waarschijnlijk niet actief geblokkeerd, nee. Google heeft gewoon wat standaard maximale waardes ingesteld die je normaal nooit zou aanraken, inclusief eentje die er helemaal niets mee te maken zou moeten hebben en waarvan niet was gedocumenteerd dat het dergelijke invloed zou hebben. ("resizableActivity", die bedoeld is voor multi-window ondersteuning. Als je deze configuratie niet op true instelt ondersteunt de app alsnog maximaal 16:9, zelfs als je de maximale aspect ratio hoger hebt ingesteld.)
Constraint based layout is nog niet veel gebruikt in de Android wereld.
De zelfde luiheid die de schrijvers van dit artikel hebben door niet consequent te zijn met de keuze voor de AR.

Geef gewoon alles weer in een verhouden xx,xx op 1. Nu is het niet te vergelijken zonder flink aan het rekenen te gaan.

2:1 is goed, 1,87:1 is daarmee goed te vergelijken. 37:18 is lastiger (iets meer dan 2:1). Kom op.
Zijn er al goede emulators dan in Android Studio? Anders gaat het testen wat moeilijk :9 Vanavond maar eens kijken. :)
Ik heb deze middag de Galaxy S8+ in handen gehad, het spel Cut the Rope was aanwezig en werkte perfect maar... met zwarte randen; dus volgens mij gaan alle apps wel werken maar zal je het hele scherm niet kunnen benutten zolang de developpers hun app screen ratio niet updaten.

[Reactie gewijzigd door sdose op 30 maart 2017 16:22]

Hoe fijn zou et zijn als de schermen gwn 5 inch zouden zijn met 19:6 en dan een kleinere behuizing? Ik heb nog steeds een iphone 5s omdat dat echt het fijnste toestel is qua formaat en 1 hand bediening. Baal echt dat alles groter is geworden!
Op Reddit was vooral de conclusie dat Google zelf met een nieuw toestel zou komen dat die schaling gebruikt, niet zozeer vanwege de S8 en G6.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*