Samsung Gear S3-horloge komt vrijdag uit

Samsung heeft aangekondigd dat zijn Gear S3-horloge vanaf 2 december te verkrijgen is. Er komen twee verschillende varianten van de wearable uit, de Classic- en de Frontier-versie. Deze verschillen in gewicht en uiterlijk, waarbij de Frontier er 'sportiever' uitziet.

Samsung kondigde de modellen in augustus al aan, waarbij bleek dat zij over een accu met meer capaciteit dan hun voorgangers beschikken en iets groter zijn, met afmetingen van 46x49mm en een dikte van 12,9mm. De horloges zijn voorzien van een 1,3"-amoledscherm met een resolutie van 360x360 pixels. De batterij moet het volgens Samsung tot vier dagen lang volhouden op een lading. De modellen hebben een luidspreker en een microfoon, waardoor het mogelijk is om oproepen te beantwoorden. De horloges zijn te bedienen door aan de buitenste ring te draaien.

De Gear S3 beschikt verder over een versnellingsmeter, gyrometer, barometer, hartslagsensor en lichtsensor. Op het gebied van connectiviteit is er de keuze uit bluetooth 4.2, wifi, nfc, mst en gps. De modellen draaien op Tizen 2.3.2, waar Samsungs beveiligingssysteem Knox deel van uitmaakt. Van de Frontier-versie is eveneens een lte-model gemaakt met een ingebouwde e-sim, maar de Nederlandse pagina toont alleen de bluetooth-variant van het horloge.

De wearables draaien op een dualcore-Exynos 7270-soc van 1GHz en hebben 768MB aan werkgeheugen, naast 4GB opslag. De ip68-rating moet zorgen voor bescherming tegen stof en spatwater. De prijs van beide modellen komt neer op 399 euro; dit loopt op tot 499 euro voor een model inclusief Balr-horlogeband.

Gear S3 grootGear S3 groot

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

30-11-2016 • 14:46

83

Reacties (83)

83
79
44
2
0
11
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd naar de accu test met GPS.

Het zou een leuk sporthorloge zijn als de gps een lange tijd kan tracken.
Het zou me niet verbazen als deze op eenzelfde manier werkt als hun Gear Fit 2. Dat horloge heeft ook GPS aan boord, ik draag die nu een paar maanden, en de batterij krijgt het vrij zwaar te verduren tijdens sporten.

Bij dat horloge staat normaliter GPS uit, en activeert de hartslagsensor alleen met grote intervallen. Tijdens sporten gaan beide sensoren aan, en na een uurtje sporten is de batterij makkelijk twintig, dertig procent leger. Als ik niet sport haal ik makkelijk drie dagen op een acculading, maar wanneer ik elke dag een half uurtje beweeg met GPS en hartslagsensor aan red ik nog geen twee dagen voor het horloge in accu-besparingsmodus gaat.
Ik sport dagelijks met mijn apple watch (fietsen, 2u per dag) en mijn batterij is na 3-4 dagen op 20%. Kan me niet voorstellen dat de S3 deze batterijduur niet evenaart, is een generatietje nieuwer, scheelt veel?
De Apple Watch heeft dan ook geen ingebouwde GPS sensor, dat scheelt waarschijnlijk al een behoorlijk stuk in energievebruik tijdens sporten :)

De Gear Fit 2 kwam een half jaar geleden uit, het zou me verbazen als er een enorm verschil in zit qua accutechnologie. Wat natuurlijk wel goed kan is dat dit horloge een grotere accu heeft, en het kan natuurlijk flink uitmaken of bijvoorbeeld het scherm altijd aan staat, of alleen wanneer je er naar kijkt.
De series 3 heeft wel gps ingebouwd.
Precies dit, maar dan series 2 ;)
Nog steeds prima score in vergelijking met anderen op de markt.
De Gear S3 accu is bijna 2 keer zo groot als die in de Fit 2. Dus als GPS veruit de grootste drain veroorzaakt, zou de S3 alsnog een stuk langer moeten meegaan bij gelijk gebruik.
De Gear S2 had in latere tijden ondersteuning voor iOS.
Zal dat bij de S3 ook zo zijn. If so, i'm in!
Er is al een beta versie in omloop voor iOS. Nog niet officieel uitgebracht dus maar wel een indicatie dat deze er aan zit te komen. Zie: YouTube: First impression Gear Manager app beta for iOs ! en hier.

[Reactie gewijzigd door KoningsGap op 22 juli 2024 18:27]

Gaaf! Dank voor het delen ;)

Wat mij betreft heeft Apple de plank COMPLEET misgeslagen met de Apple Watch.. Nu ik dit zo lees staat mijn besluit vast. Nadat de iPhone app officieel is uitgebracht heb ik een S3!
Maar goed dat meningen verschillen dan😜. Wat mij betreft doen ze het namelijk goed met de watch. De fitness focus is goed en sinds os3 is hij snel genoeg en de batterij gaat lang genoeg mee.
De ip68-rating moet zorgen voor bescherming tegen stof en spatwater.

Het lijkt me sterk dat de rating daar voor zorgt. O-) Die geeft alleen maar aan dat het horloge stof- en spatwaterdicht is.

Verder vind ik het persoonlijk behalve een hoog gadget gehalte nog steeds weinig meerwaarde hebben.


Van de Frontier-versie is eveneens een lte-model gemaakt met een ingebouwde e-sim
Hoe moet ik dat zien? Stand alone device waarvoor geen telefoon meer nodig is?

[Reactie gewijzigd door Wackerstamfer op 22 juli 2024 18:27]

Ik denk het wel aangezien hij ook een 'sport-look' heeft, en kan je (denk ik) dus zien als een smart watch voor het sporten waar een mobiel vaak erg onhandig is
En dan heeft hij waarschijnlijk ook allemaal features die je kan gebruiken tijdens het sporten.
Van de Frontier-versie is eveneens een lte-model gemaakt met een ingebouwde e-sim
Hoe moet ik dat zien? Stand alone device waarvoor geen telefoon meer nodig is?
Precies zo ja. Maar ook meldingen binnenkrijgen via 3g/4g is mogelijk zonder verbonden te zijn met de telefoon via Wi-Fi of BT afaik. De Nederlandse providers bieden alleen nog geen ondersteuning voor e-simcards en dus zal deze versie niet in Nederland uitkomen. Zover ik weet zijn deze enkel in de VS beschikbaar met bijbehorend abonnement.

[Reactie gewijzigd door KoningsGap op 22 juli 2024 18:27]

De Nederlandse providers bieden alleen nog geen ondersteuning voor e-simcards en dus zal deze versie niet in Nederland uitkomen. Zover ik weet zijn deze enkel in de VS beschikbaar met bijbehorend abonnement.

Dat is jammer, zou voor mij een reden zijn zo'n ding te overwegen.
Ik dacht aanvankelijk hetzelfde maar ach, zo vaak komt het niet voor dat ik m'n telefoon niet bij me heb en om te sporten vind ik het horloge toch al te groot.
Ik vind ze er best cool uitzien. 4 dagen op een accu zou heel mooi zijn, dat haalt hij natuurlijk nooit, maar de kans bestaat dus wel dat hij het een goede dat uithoudt met intensief gebruik.

Grootste nadeel vind ik zelf eigenlijk nog dat ze van Samsung zijn. Ik heb erg slechte ervaring met hun software. Hardware zit meestal wel snor (op een enkele misser na). Maar hoe werkt dat Tizen eigenlijk? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze dit zelfgeschreven stuk software op orde hebben, terwijl ze het voor elkaar krijgen om Android zo te vernaggelen.
Maar hoe werkt dat Tizen eigenlijk?
Kijk/lees eens wat reviews, het kan zo makkelijk zijn :)

reviews: Samsung Gear S3: vooral groter, maar ook strakker
We vinden de Gear S2 nog altijd de fijnste smartwatch van het moment en dat komt voornamelijk door Tizen, het formaat en de roterende bezel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:27]

Ja, maar reviews zeggen ook niet alles. Ik was eigenlijk aan het vissen naar iemand die er eentje al een tijdje gebruikt, en niet een weekje op proef heeft om er een review over te schrijven :)

Vind je het je eigen geld waard? Hoe is het door de tijd heen? (half jaar/jaar) Worden ze met de tijd niet (veel) trager? Zijn er situaties waarin hij uitblinkt/toch wel tegenvalt. Staat het niet vol meuk waardoor je snel geheugen issues krijgt? (blijft Samsung) etc..

En natuurlijk valt er op het grote boze internet altijd wel een review te vinden, maar bijvoorbeeld hier op Tweakers hecht ik vaak meer waarde aan de reacties/ervaringen/inzichten van de bezoekers (jullie/ons) dan aan de review zelf.
Je vraagt nu ineens het onmogelijke :) Dat ding komt morgen pas uit, de kans dat iemand hem al heeft dus dus zeer klein, laat staan met een langere periode aan ervaring...

Ik zeg ook niet dat het alles zegt, maar dat tizen argument was wel heel makkelijk onderuit te halen met de dichtstbijzijnde bron (ik heb verder ook niet gekeken dan een link die ik op deze pagina kon vinden).

Sowieso slaat het imho nergens op om een laag op een ander OS te vergelijken met een OS zelf en daar dan dat soort conclusies aan te hangen. Bij een OS van een ander moet sowieso het meeste boven op het OS bouwen, waar ze bij Tizen alles in het OS zelf kunnen bouwen.

Ook bij de TV's die langer op de markt zijn word Tizen al fijn ervaren overigens, en zelfs Tizen op die India'se mobieltjes van nog geen 100 euro schijnen prima te werken, alleen weinig apps gericht op het westen, maar de telefoon is ook niet bedoeld voor hier...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:27]

Ja, dat snap ik. Maar ik weet even niet waar je vandaan haalt dat ik vraag om Tizen icm dit horloge? Ik vroeg naar Tizen in het algemeen. En dat lijkt me prima mogelijk :)

Maar het (in mijn ogen) gepruts met die eigen laag boven een ander OS geeft mij gewoon weinig vertrouwen in hun programeerkunsten. Dus daarom ben ik benieuwd hoe dit uitpakt, want ik heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in, maar geef ze het voordeel van de twijfel.

Ook bij Samsung TV's vind ik het niet fijn werken als je meer wilt dan alleen maar aan/uitzetten of het volume veranderen. Maargoed, dat is een persoonlijke mening.
Ja, dat snap ik. Maar ik weet even niet waar je vandaan haalt dat ik vraag om Tizen icm dit horloge? Ik vroeg naar Tizen in het algemeen. En dat lijkt me prima mogelijk :)
Ik was eigenlijk aan het vissen naar iemand die er eentje al een tijdje gebruikt, en niet een weekje op proef heeft om er een review over te schrijven
Ah dan begreep ik dat verkeerd, waar eentje in mijn ogen staat voor de Gear S3, hetgeen we het over hebben ;)
Maar het (in mijn ogen) gepruts met die eigen laag boven een ander OS geeft mij gewoon weinig vertrouwen in hun programeerkunsten.
Ik ben wel benieuwd wat er gepruts aan is? Het kan dat het je niet bevalt natuurlijk, en daar ben je vrij in, maar wat is er precies gepruts aan?
Spraakverwarring, dat komt in de beste families voor :) geen probleem natuurlijk :)

Software op telefoons is sowieso bekend van Samsung dat ze vol staan van bloatware. Ze worden traag etc.

Koppelen van een DLNA server. Op mijn eigen Philips TV was instant, geen centje pijn. Soortgelijke setup voor een vriend van me gemaakt. Werkte overal (telefoon, tablet, laptop) maar Samsung tv gaf geen gehoor. Terug bij mijn thuis getest, werkte prima, terug naar vriend, overal behalve op de TV...

In meerdere hotelkamers/vakantiehuizen proberen om telefoons/tablets (ook Samsungs) met BT te verbinden met een Samsung TV. 'Het wil wel eens werken' maar nooit direct. Als het al lukt is het altijd naar 5-6 keer proberen. Terwijl het op andere TV's (hier op het werk en m'n ouders hebben bv een LG ) altijd direct verbonden is.

Etc, etc...

Misschien heeft Samsung gewoon een hekel aan mij hoor :) Maar op de een of andere manier werkt het gewoon nooit lekker als er een Samsung bij zit.

Nogmaals. aan-/uitzetten en gewoon zappen werkt op zich wel naar behoren hoor. Maar zodra je even iets meer wil, dan werkt het in mijn ervaring gewoon niet
Geweldig! Wanneer komt de videoreview op Tweakers? _/-\o_
Wat ik verrassend vind aan dit model is dat bij een van nature al "dik" horloge, er ook nog eens een ring opzit, die er op zijn minst optisch nog maar wat dikte aan toevoegt.

Ik vind de beloofde batterijduur eindelijk halfweg bruikbaar, maar voor mij is ie nog te plomp, had eerder ook een model met "truukjes" (afgeschuinde kanten e.d.) verwacht om dat ding er eleganter uit te laten zien. Maar goed, misschien vergis ik me en is de ring maar heel dun en ziet die er juist dik uit om daardoor de rest van het horloge dunner te laten lijken dan het is....
Die ring is er om door de menu's te navigeren.
" Op het gebied van connectiviteit is er de keuze uit bluetooth 4.2, wifi, nfc, mst en gps." Ik ben erg benieuwd naar een connectie via GPS (i.p.v. wifi). Hoe doe je dat? heeft dit horloge transmissie via satelliet (satelliet ontvanger/zender)? :*)
Om even mee te gaan met je :p
Misschien is het zoals een satelliet telefoon of een delorme :p

Maar wel leuk dat er GPS in zit, dit vind ik zelf ook iets enorm belangrijk.
Dat zorgt ervoor dat je de horloge ook kunt gaan gebruiken als sporthorloge.

Jammer dat ze hem dikker gemaakt hebben voor meer batterij. Terwijl ik dit bij een telefoon niet erg zou vinden vind ik dit wel jammer voor een horloge.
4 dagen haal je toch niet. Zolang je altijd gemakkelijk het einde van de dag haalt is het al goed eigenlijk. Dan gaat de horloge toch uit en op de nachttafel en kan die daar aan de lader.

Dus 2 dagen batterij, dunner, en mooie draadloze lader zou ik liever hebben.
Interessant, maar ik blijf het veel te veel geld vinden voor een smartwatch. 200-250 zou ik een schappelijkere prijs vinden.
Klopt, dit soort er ook voor dat smartwatches nog lang geen gemeengoed zijn.
Ze zijn gewoon te kostbaar voor mensen om ermee te experimenteren.
Je zag het ook met tablets, pas toen de goedkopere tablets kwamen had iedereen er een aantal in huis liggen.
De 1e ipad werd alleen gekocht door geeks en yuppen want mensen hadden die bedragen niet direct over voor een nieuw niche product.

Kortom, of het nu een Samsung Apple of Huawei watch is, de prijzen moeten max 250 euro zijn om echt van de grond te komen.

Ja ik weet het, de cijfers spreken over miljoenen verkochte exemplaren .. Bla bla bla.
In het echt zie je ze maar zelden en de meeste mensen kennen ook maar weinig mensen met een smartwatch.
Anoniem: 792333 30 november 2016 16:21
Weet iemand wanneer de gear s3 in België uitkomt
Volgens bol.com waar ik mijn gepreordered heb zou ik deze de 3de ontvangen. Dus ik denk ook verkrijgbaar vanaf de 2de of ten laatste de 3de.
Hmm Tizen... jammer had me leuk geleken om zelf wat android-dingetjes te knutselen voor een eventuele smartwatch :
Dat kan toch ook voor Tizen? Nog nakkelijker ook en kans op geldprijzen (beste 100 apps krijgen 10k dollar) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:27]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.