Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 166 reacties

Hoofdontwerper Jony Ive doet niet meer veel aan het ontwerpen van producten voor Apple en zou zich langzaamaan terugtrekken uit het bedrijf. Dat beweert Apple-insider John Gruber in zijn podcast. Het vorige week gepresenteerde boek zou een kroniek van zijn tijd bij Apple zijn.

Ive is vooral nog bezig met het nieuwe hoofdkantoor en nieuwe ideeën voor de Apple Store, zegt Gruber in zijn podcast, die door AppAdvice werd opgemerkt. Apple presenteerde vorige week een boek over 'Apple-design' dat precies de periode laat zien waarin Ive als ontwerper aan het bedrijf verbonden was. Volgens Gruber geldt het boek als een papieren herinnering aan de tijd dat Ive verantwoordelijk was voor de ontwerpen van producten van het Amerikaanse bedrijf.

Gruber zegt dat veel mensen die hij heeft gesproken binnen Apple het idee hebben dat Ive zich langzaamaan terugtrekt uit het bedrijf en niet meer betrokken is bij het ontwerpen van producten. Hij merkt op dat Ive niet altijd aanwezig is bij productpresentaties en voornamelijk nog optreedt als voice-over in video's. De podcasters, naast Gruber de Apple-volger Jason Snell, speculeren dat het annuleren van de Apple-auto daarmee te maken zou kunnen hebben.

Jony Ive vertelt over de nieuwe MacBook Pro tijdens het evenement van vorige maand

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (166)

Dit is geen verrassing, ive is een paar jaar geleden bekroond tot chief design officer, zodat hij plaats kon maken voor een nieuwe head product design.
Dat zie je in de autoindustrie ook. Dan wordt iemand "design directeur". Feitelijk is dat een manager die geen potlood meer vasthoudt.
Jony Ive wilde al jaren terug stoppen bij Apple om met zijn familie terug in de UK te gaan wonen. Ze hebben hem toen weten te overtuigen om langer te blijven. Ik ga er vanuit dat hij nu toch door gaat zetten.
...en niet meer betrokken is bij het ontwerpen van producten.
Betrokken, dat kun je op twee manieren uitleggen:
A: hij is er niet meer bij
B: hij is er bij maar voelt zich er niet verantwoordelijk / betrokken genoeg meer voor

Denk dat beide terug te zien is in de recente ontwikkelingen. Mooie opmerking las ik gisteren ook al van een tweaker die aangaf dat Apple prat ging op gebruikers gemak, usability. Het verwijderen van alle poorten behalve USB C en de 3.5 jack vind ik een mooi voorbeeld.

@hieronder, ja dat klopt, zo bedoel ik het ook. Het verwijderen van alle andere poorten en weghalen van die jack vind ik gewoon een domme zet.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 22 november 2016 09:14]

Sorry hoor maar useability was m.i. bij apple altijd ondergeschikt aan design. Denk aan de prachtige puck-mouse, de iPod die je niet meer kan bedienen zonder het ding uit je zak te vissen en op het scherm te kijken, het gedoe met alle converters en uberhaupt de onwil bij apple om gezellig samen te spelen met andere ecosystemen.

Dat het er mooi uitziet is altijd belangrijker geweest bij apple dan hoe bruikbaar het was.
Welke andere eco-systemen? Oja, de andere legio propriatary ecosystemen die ook niet samenwerken.
Het is 2016, niet 1996. En propriEtary ecosystemen zoals Windows spelen tegenwoordig prima samen met open systemen zoals Unix/Linux.
[...]
Mooie opmerking las ik gisteren ook al van een tweaker die aangaf dat Apple prat ging op gebruikers gemak, usability. Het verwijderen van alle poorten behalve USB C en de 3.5 jack vind ik een mooi voorbeeld.
Maar dat voorbeeld is toch juist een achteruitgang in useability?
Jup net als toen er USB-A poorten kwamen op de iMac G3 en het in 1 klap een vervanging was voor de gebruikelijke seriŽle poort,parallelle poort en PS/2 poort. Ook het weglaten van de Floppydrive en het vervangen door een cd-drive was een radicale stap.

Je koopt een Macbook Pro voor 6-8 jaar en het implementeren van TB3 en USB-C is dan super logisch.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 22 november 2016 12:27]

Je koopt een Macbook Pro voor 6-8 jaar en het implementeren van USB-C is dan super logisch.
Ik koop een laptop vandaag, niet over 6-8 jaar waarin de aansluiting misschien volledig standaard is.
Vandaag is de standaard nog lang niet overal in gebruik, maar wordt al mijn randapparatuur wel direct tot 'legacy' verheven, en is niet altijd direct voor een gelijkwaardig product te vervangen.

Ik koop een draadloze muis voor 5-10 jaar. Ik koop een printer voor 5-10 jaar. Ik koop een externe HDD (of SSD) voor ~10 jaar (puur voor opslag / backup van (gevoeligere) documenten en installatiebestanden die ik niet in de cloud kwijt kan/wil).
Dat ze mee gaan met de tijd en de apparatuur toekomstvast maken vind ik alleen maar mooi. Maar voor deze toepassingen, en meer, zou ik persoonlijk een USB-A poort, al is het er maar ťťn, wenselijk vinden.
En zo kom je nooit af van oude spullen. Iemand moet het lef hebben om de eerste stap te doen om oud in keer helemaal los te laten, en in dit geval is het Apple.

En ja, dat doet sommigen meer pijn dan anderen. Maar over 1, 2 jaar denk je niet meer hieraan, dan heb jij je er bij neergelegd, weet je het niet anders en gebruik je alleen maar het nieuwe waarvan in de tussentijd meer dan genoeg voorhanden is.

Zo gaat dat met alles.
Over 1, 2 jaar denken we niet meer aan USB-A? Yeah right.

Net zoals dat VGA connectors al jaren uitgefaseerd zijn overal zeker? Of dat micro USB niet geschikt is voor high end smartphones omdat het "te beperkt" is qua mogelijkheden?
Dat apple een standaard niet (meer) ondersteund wil niet zeggen dat de rest van markt dat ook meteen doet.

Steve Jobs had een mooie analyse waarom Xerox ten onder is gegaan. Als een bedrijf al zijn voorraad verkoopt komt de winst uit de verkopers die een zo hoog mogelijke prijs kunnen vrage, en niet meer door de technische hoogstanden van het product zelf. Op termijn zie je dan dat niet technische mensen aan de leiding komen en dat de technische kwaliteit van de producten langzaam achteruit gaat. Vraag me af in hoeverre dit ook geldt voor Apple nu. Het zijn nog geen slechte producten, maar de markt reageert steeds minder enthousiast op nieuwe apple aankondigingen.
Precies. Net als dat we nu geen floppy disks meer hebben, geen seriŽle poorten en dat de meeste laptops (en desktop PC's) geen DVD-drive meer hebben. Steeds was Apple de eerste die het (op grote schaal) afschafte en iedereen toen gelijk klagen wat een idioot idee dat wel niet was.

Oh, en dat in de PC-wereld de VGA-aansluiting nog redelijk gemeengoed is, is diep treurig. Je PC zet een digitaal beeld om in een belabberd analoog signaal, dat je monitor weer converteert naar een digitaal signaal.
De logica van de VGA plug is dat ie het eigenlijk altijd doet, en dat er maar 1 connector is.

Bij digitaal heb je DVI, die het prima doet, maar natuurlijk te groot is voor open laptop, Display Port, mini Display Port, HDMI, USB-C (met en zonder thunderbolt).

en als je pech hebt, dan vereist de HDMI port een apparaat met HDCP en werkt je verloop naar DVI niet.

En wat doet Apple, ipv dat ze kiezen voor precies 1 digitale connector vervangen ze de mini display port die ze jaren gebruikt hebben opeens door USB-C (moet je ook nog opletten of je USB-C alternate mode gebruikt, of thunderbolt 3).

Of te wel, als het gewoon moet werken, dan ben je blij als er ergens een VGA plug te vinden is.
En die USB-C poort kan elke output nabootsen die je maar wilt hebben... met het oog op de toekomst rete handig. Heb je meer aan dan allerlei legacy poorten die toch verdwijnen.
De floppy drive hebben inderdaad maar weinig mensen gemist op hun (indertijd) nieuwe Mac, omdat de wereld feitelijk al over was op CD en netwerk.

De DVD-drive, weggelaten uit de iMac in 2012, kunnen sommigen nog steeds niet missen, bijvoorbeeld voor het maken / raadplegen van backups. Maar goed, ik schat dat een grote meerderheid van de gebruikers het prima zonder kan en hooguit een paar keer heeft moeten improviseren. Anderen, zoals ik hebben een Blu-ray brander gekocht. De optical drive is voor de meesten prima te missen omdat er intussen snel internet is.

Bij het USB-C verhaal is de stap – en daarmee de ophef – groter omdat andere apparaten nog geen op USB-C hebben. Zelfs voor een iPhone heb je al een verloopje of ander kabeltje nodig.

Dat zouden mensen nog wel snappen als er een voordeel was, maar hun iPhone kan toch niet sneller via USB-C en dat geldt voor veel randapparaten.

De enige reden is dat het strakker is qua design, maar meteen wordt het uiterlijk weer minder strak door de tussenstukjes..
Ja helemaal met je eens. Ik verwacht ook dat Apple op de lange duur geen bestaansrecht meer heeft. De eerste Iphones waren revolutionair. Tegenwoordig lopen ze achter op de meeste leidende Android telefoons en de laatste 2 iteraties waren niks meer dan opgewarmde kost zonder enige wezenlijke vooruitgang.
Bij dit soort overstappen is er alleen geen noodzaak om in 1 keer alles overboard te gooien. Het zou beter aanvaard zijn geweest als er naast de USB-C poorten die in de toekomst de standaard zullen vormen enkele poorten over te houden die vandaag net enorm veel gebruikt worden.
De overstap wordt enorm bespoedigd als er geen keuze is behalve het gebruik van een dongle. De wereld is vergeven van creatieve en ondernemende mensen die de behoefte aan usb-c-apparaten die hierdoor ontstaat zullen vervullen.

Als het je niet bevalt heb je bovendien gewoon de keuze om geen MacBook te kopen. Er is niemand die je verplicht om een laptop te kopen die alleen usb-c aan boord heeft.
Het lijkt wel of de nieuwe aansluiting zo snel mogelijk overal doorvoeren een doel op zich is geworden. (Of is het ware doel meer omzet aan verloopjes en passende kabels?)

Als de recente geschiedenis ons iets geleerd heeft, is het wel dat nog voordat USB-C goed en wel breed geaccepteerd is, men alweer staat te trappelen om de volgende, nog plattere of snellere connector te introduceren.

Als het je niet bevalt heb je de keuze om over te stappen op een compleet ander OS. Behalve dat je ecosysteem dan in duigen ligt, is dat wel het laatste wat deze gebruikers willen. Daarom zijn het immers macOS-gebruikers.
Het is juist wel een noodzaak om die in 1 keer overboord te gooien. Door ze in 1 keer overboord te gooien versnel je de overgang. Stel dat ze nog een oude poorten gebruiken dan zou je ook nog apparatuur kopen met oude poorten en zou de overgang veel te traag verlopen.
Te traag voor wat of wie? Ik vind het heel handig als mijn nieuwe apparatuur backwards compatibele is en ik niet meteen wordt verplicht ook andere devices af te schrijven.
Goed dat het ook de mogelijk toekomstige standaard ondersteund maar als ik een euro kreeg voor het aantal keren dat ik in de IT gehoord heb, dat iets de nieuwe standaard is/wordt ... Voor usb c moet ik het ook nog maar zien. Denk dat we nog heel lang nieuwe speeltjes op de markt zien komen die de huidige usb standaarden gebruiken.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 23 november 2016 11:32]

Of die poorten veel gebruikt worden is net afhankelijk vannde gebruiker. Ik gebruik NOOIT usb. En de usb c poorten kunnen elke i/o emuleren met een adaptertje. Probleem opgelost ťn klaar voor de toekomst.
Nee dan kies ik liever voor ff 1 jaar af en toe een dongle moeten gebruiken en de rest van de levensduur gewoon een laptop met moderne poorten. Bovendien er zijn gewoon USB-C -> microusb3.0(externe hd) en USB-C->USB-B(printer) dus je apparaat is niet legacy, je hoeft alleen even een ander kabeltje aan te schaffen..

edit: Grappig dat de reactie waar ik op reageer al flink geplust wordt en deze reactie al 6 minnetjes heeft. Een afwijkende mening is ongewenst. ;(

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 22 november 2016 14:36]

Dan koop je 'm toch niet? Je hoeft 'm toch niet te kopen? Je hebt toch een interne firewall in je kop waarin je een rule opneemt: if vendor delivers product with too many flaws where I can't live with then forward it to 127.0.0.1 or investigate if other vendor is available which will fit my needs then forward it to your happy ipv4 or if not "leave money on your bank account" and stop whining and wait until ipv6.
Voor de zoveelste keer; het weglaten IS een zwaktebod ZOLANG de standaard nog geen gemeengoed is. Leuk dat je dan voorloopt op de rest, maar dan wil je toch geen paar jaar last van hebben? Het kan ook gewoon anders; door beide standaarden erop te zetten. Dan zou Apple respect oogsten, nu niet.

Apple doet het klinken alsof het enorm progressief en navolgenswaardig is als je een oude aansluiting eruit knikkert, en dat je wel achterlijk moet zijn als je dat niet vindt. Maar dat is gewoon een domme redenering; en het begrip daarvoor kent een keer een einde. Nogmaals; nieuwe aansluitingen implementeren is GOED, direct de oude eruit gooien is FOUT. Zolang men dit niet door heeft komt er bij mijn geen Apple in. Los van de idiote prijs.
Ja Apple is niet van die zachte transities maar van een harde overgang, vaak is dat in de praktijk de enige manier om verandering te veroorzaken. Een goed voorbeeld is ook het weglaten van Flash op de iPhone en iPad, dat was ook gemeengoed op het web maar het internet paste zich snel aan. En na brakke implementaties op Android werd het daar uiteindelijk ook weggelaten. Zonder dat harde standpunt van Apple zaten we nu waarschijnlijk nog steeds met al die Flash websites.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 22 november 2016 14:29]

'vaak is dat in de praktijk de enige manier om verandering te veroorzaken'. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Je kunt prima een overgangsperiode hebben waarin zowel de nieuwe als oude standaard gehandhaaft worden. Na twee of drie modeljaren kun je de oude dan uitfaseren. Dat doen andere merken toch ook? En die zijn vaak nauwelijks trager dan Apple met het implementeren van de nieuwe variant. Ik durf er aardig wat om te verwedden dat als er een iPhone 7 was mťt en zonder jack voor dezelfde prijs en zonder andere verschillen, degene zonder nauwelijks verkocht zou worden.

Zoals nu zijn genoeg apparaten met zowel usb-c als regulier usb 3. Het is gewoon debiel dat Apple denkt die beslissing voor mensen te moeten nemen. En nog debieler om dat te gaan verdedigen.
Je koopt totaal geen macbook pro voor 6-8 jaar...
De pro lineup zou pro moeten insinueren. Pro's zitten niet met een 6 tot 8 jaar oude laptop.

De overige voorbeelden die je aanhaalt houden geen steek met wat apple nu gedaan heeft.
Thunderbolt 2 was ook de toekomst in de vorige macs, GELUKKIG had apple er nog andere poorten op: usb, hdmi, sd, ...
Immiddels is thunderbolt 2 dood en had je geen bruikbare poort meer.

Laten we hopen dat dit ook niet met usbC gebeurd. Verder konden ze usbC omarmen met 2 poorten EN behoud van sd-kaart en 2x usb type A...

Bij de floppy, dvd-drive verwijderen waren er alternatieven, NU NIET. DAT is het grote verschil.
Er bestaat geen usbC receiver voor mijn MX Master muis, er bestaan amper usbC sticks, ..

of wil je dat allemaal met adapters gaan doen...


En ik ben zeker niet conservatief. Heb een HP envy 15 gehad die de DVD-drive al had gedumpt voor Apple dat deed in de macbook pro.
Ondertussen heb ik een macbook retina 15 (2013). Was aan het kijken voor een upgrade in 2017, maar het zal opnieuw windows worden zo te zien...

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 22 november 2016 20:01]

Heel stoer om te zeggen dat pro's niet met een 6-8 jaar oude laptop lopen. De MacBook Pro's gaan echter weldegelijk zo lang mee. En natuurlijk kun je voor de cutting edge gaan om de laar jaar, maar het is niet nodig.
Hell, zelfs mijn (non pro) MacBook aluminium uit 2008 draait nog als een tierelier :*)

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 november 2016 23:50]

Heeft niets met stoer te maken... maar met centen.
Lees: sneller werk gedaan of meer werk gedaan in zelfde tijd.
Heb nooit gezegd dat die toestellen niet zo lang mee KUNNEN gaan, tof voor de consument en de 2de handsmarkt, zeker en vast.

Maar ga niet doen alsof een professional die dagelijks CAD, rendert, photoshop, indesign gebruikt nog een toestel gebruikt van 6 tot 8 jaar oud...
Dat zou willen zeggen dat je nu nog zou werken op de first gen macbook pro met alu body uit 2008...
Dat wil zeggen dualcore, max 8gb ram, een superoutdated gpu en een 5400rpm harddisk.
Kan best voor een consument, niet voor een professional.
En met professional bedoel ik ECHT professional. Niet een directeur of manager met teveel geld.

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 23 november 2016 18:48]

Je weet dat de MX Master ook gewoon bluetooth doet he?, USB-C zijn er prima zelfs met usb-A ťn C

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 23 november 2016 08:29]

Weet ik inderdaad, maar het verschil in nauwkeurigheid tussen bluetooth en logitech receiver is nog steeds redelijk drastisch.

Wat zeer vervelend is voor CAD en games

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 23 november 2016 18:50]

... Je koopt een Macbook Pro voor 6-8 jaar en het implementeren van TB3 en USB-C is dan super logisch.
Hmm Mijn apparatuur is na 4 jaar afgeschreven. Tegelijk ben ik het helemaal met je eens: waarom blijven hangen aan zaken die niet persť nodig zijn en waar een nieuwe vervanger voor is. Er zijn Bluetooth muizen dus waarom zou je er nog eentje hebben met een dongeltje die alleen maar uitsteekt op je laptop? Waarom een proprietary power connector als opladen via USB-C ook kan (zoals bij mijn Macbook).

Wat ik dan niet snap is waarom de nieuwe iPhone niet ook direct een USB-C connector heeft gekregen.

Dat mensen klagen dat je je iPhone niet meer zonder dongel aan je Macbook kan hangen begrijp ik overigens ook niet; waar het "vroeger" noodzakelijk was is dat tegenwoordig helemaal niet meer nodig (meen ik, inmiddels ben ik zelf overgestapt op Android).
Een receiver is iets volledig anders als een dongle.
Een dongle moet je uitpluggen vooral je je laptop wil meenemen. Een receiver niet omdat ie maar een halve cm uitsteekt en vastzit.

Verder zijn bluetooth muizen nog steeds niet zo nauwkeurig als met receivers. Spijtig genoeg...

Mijn proprietary power connector is veeeeel beter dan usbC, guess what, hij komt van apple.
De magsafe was een superuitvinding dat ze nu gewoon droppen... Merk al hoe stroef een kabel in een usbC toestel zit: vriendins macbook 12 en mijn oneplus3
Verder zie ik de luxe bij usbC voor zowel links als rechts te chargen. Maar opnieuw slaat apple de bal mis door 2 poorten langs dezelfde zijde te plaatsen... behalve bij het 15" model dan.

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 23 november 2016 18:54]

Als je serieus denkt dat HTC de jack heeft weggelaten omdat apple dat heeft gedaan heb je het goed mis. Die telefoon was allang "klaar" voordat apple zijn presentatie had gegeven.

En over de universal serial bus valt nog te twisten. De visie van apple lijkt namelijk niet zo universeel te zijn. Op hun ene device doen ze de jackplug weg en houden ze een gesloten connector. Op de ander stappen ze over naar de "universele" connector en houden ze de jack wel.

Daarnaast kan je geeneens je iPhone aansluiten op je macbook zonder een adapter, wat een usability! Het schip is losgebroken bij apple, geen universele (pun intended) leiding die alle producten bij elkaar houdt.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 22 november 2016 10:20]

Er is gewoon een USB-C naar Lightning kabel hoor, kwestie van tijd dat die gebundeld gaat worden met de iPhone.
Ze hadden ook allebei mee kunnen leveren, dat apple er veel geld voor vraagt wil niet zeggen dat ze ook echt zo duur zijn.

Een andere optie was alleen een type-c meeleveren en juist een adapter voor type-a aan te bieden. Als ze zo overtuigd waren dat dit de toekomst was en zo "courageous" waren.
Andere leveranciers handelen op basis van geruchten uit het Apple circuit. Er zijn al een jaar geruchten over het verwijderen van die jack. Pre-emptive strike heet dat: gewoon handelen op supply chain intelligence.

Zeg niet dat het altijd zo werkt, maar vaak wel.
En is Apple echt de eerste die de headphonejack achterwege laat? Ik dacht het niet. Reeds jaren terug was het net HTC die al toestellen uitbracht waar je audio via de USB poort ging. En ja, ook daar is toen door vele mensen veel kritiek op geleverd.
Weghalen is niet erg als je er iets beters voor terug brengt. En het dan ook consistent doorvoert. Dat is waar Apple de laatste tijd jammerlijk faalt.
Apple heeft enorm veel effort gestoken in het feit dat je je iPhone nooit fysiek aan je MacBook hoeft te koppelen. Dus zo gek is het niet in een draadloze wereld waarin je iPhone en je MacBook synchen en back-uppen in de cloud.
Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik mijn iPhone heb aangesloten...
OT: Gaan we hier nu ook al het fenomeen krijgen dat men op de eerste poster reageert, alleen maar om bijna bovenaan te staan? Hebben we daar het postscore-systeem niet voor om dat te regelen?

[Reactie gewijzigd door Sjoan op 22 november 2016 11:25]

Terwijl Ive een van de Apples visionairs is. Iemand dat de gedachte go van Steve Jobs in hoog vaandel heeft.

Jammer... maar begrijpbaar gezien apples koers.
Totaal mee oneens. Ive is in mijn ogen de hoofdschuldige in de decline van Apple. Vorm over functie ten top. En met die stomme voice-overs heeft hij een parodie over zich zelf gemaakt. Hij was ook degene die verantwoordelijk was voor look and feel iOS 7: het heeft tot iOS 10 geduurd om de usability van die vormgeving goed te krijgen (den aan de achterlijke dunne font van Ive)

Geef mij maar een Duitser als hoofd product-design. Zodat we weer dikke MacBook's krijgen met een fatsoenlijke performance en batterijduur.

Peak Apple design voor mij zijn de iPhone 5, originele iMac, MacBook Air en Powerbook. Daarna is alles bergafwaarts gegaan met als 1 van de dieptepunten de Gouden Apple Watch en de nieuwe Mac Pro (Brabantia pedaal emmer).

Heb er overigens weinig vertrouwen in aangezien Ive al jaren geleden is teruggestapt en design nou niet bepaald vooruit is gegaan.
Nou, Jony Ive de "schuld" geven van alles wat je niet aan Apple bevalt, gaat heel ver.

Hij heeft namelijk ook een extreem groot aandeel aan alles dat Apple rond de millenniumwisseling van een bankroet heeft gered. (Originele iMac bvb).

Denk eerder dat wat we nu zien bevestigt dat hij en Steve Jobs een fantastisch duo waren, zoals destijds Jobs en Wozniak.

Jobs had het vermogen om het uiterste uit het talent van iemand als Ive te halen, door ze tot de grens te pushen en extreem kritisch te zijn.

Ive zal die wisselwerking missen. Niemand geeft meer op dezelfde wijze tegengas en uiteindelijk dezelfde waardering. Tim Cook laat hem teveel ruimte en daarmee komen er producten als de Apple Watch Limited en het Designed in CaliforniŽ-boek.
Dat boek is prima. Een koffie tafelboek moet mooi zijn en mag geld kosten. Wellicht had Taschen het moeten uitgeven maar alas. Dat boek slaagt in vorm en functie. Ze moeten het gewoon voor 10 euro in de iBooks store zetten zodat de rest van hun klanten het ook kunnen bekijken (of als app publiceren).

Wil hem niet de schuld geven van alles wat er mis gaat, de schuldige daarvan is Tim Cook, al doet hij wat de aandeelhouders van hem verwachten. Cook is de Ballmer van Apple. Goed voor korte termijn resultaat, slecht voor lange termijn imago van merk.

Maar hele clique in toplaag van Apple functioneert IMO slecht zonder Jobs. Schiller, Cue, Ive, Cook... het ontbreekt aan een goede visie. Kijk naar de keynotes... eindeloze opsomming van gimmicks en nice to haves. Ondertussen stormen Microsoft, Amazon, Facebook en Google ze linksom en rechtsom voorbij op het gebied van AI.

Maar goed, Google zit in hetzelfde schuitje wat mij betreft. Het innovatieve en disruptieve is daar ook steeds verder te zoeken, en ook daar worden de laatste tijd aan de lope band projecten en productlijnen geschrapt zonder dat er echt interessante dingen voor terugkomen.

Maar de mythe van Ive als successor van Jobs nadat Cook de boel heeft gestroomlijnd is volgens mij wel dood nu.
ve is in mijn ogen de hoofdschuldige in de decline van Apple.
Wil hem niet de schuld geven van alles wat er mis gaat, de schuldige daarvan is Tim Cook
Tsja, wie is het nou, volgens jou, Jony of Timmy :-s

Overigens ben ik het met je eens, er is ook niks met dat boek an sich, of met een gouden horloge. Het zijn echter geen produkten die Apple moet maken. Ze passen niet in de produktlijn.

Idem eens met de analyse dat de top van Apple niet zo lekker meer lijkt te draaien als een jaar of 2 a 3 geleden. Duurt nog wel een paar jaar voor het echt mis gaat, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 november 2016 21:39]

Grappig genoeg is een van de grote (zo niet de grootste) inspiratiebronnen van Ive het werk van Dieter Rams - een Duitser :+

Grotendeels eens overigens met Keypunchie - dit ligt m.i. meer aan het wegvallen van de combinatie Ive/Jobs dan Ive zelf.

Cook laat daarnaast het productportfolio van Apple veelsteveel versnipperen...
Ja. Focus in het assortiment is waar het aan ontbreekt. Overdaad aan producten die voor de doorsnee consument niet van elkaar te onderscheiden zijn. Misbruik van de 'Pro' monniken die de ene generatie voor de professionals is en de volgende generatie opeens voor consumenten. Ook qua vormgeving weinig constraint meer.
Misschien hebben ze al iemand die het beter kan.

En wie weet hebben ze een hele leger aan mensen in plaats van 1 persoon voor die taak, want het zou ook kunnen zijn dat het teveel is voor 1 persoon
Het is sowieso veel te veel werk voor 1 persoon om al die producten helemaal tot in detail uit te werken. Er zit altijd een flink team van ontwerpers enz om de hoofdontwerper heen.
Ze moeten 2 opvolgers vinden, voor Steve Jobs en voor Jony Ive.
Dat is juist het lastige er is maar 1 Steve Jobs en 1 Jony Ive.
Beide hebben een speciaal karakter dat Apple, Apple maakt(e).
Nee hoor, er zijn genoeg Jony Ive's. Jony is een goede industrieel ontwerper die het geluk heeft gehad een optimale kans te krijgen bij Apple door de komst van Steve Jobs. Voor de terugkeer van Steve werkte Jony al 8 jaar bij Apple, maar niemand kan vertellen wat hij daar toen deed. Ook in het boek staan er geen voorbeelden. Pas toen Steve terug kwam kreeg Jony zijn kans met de iMac. Nu, iedere goede Industrieel ontwerper had wat leuks gekund met die kans en had uit kunnen groeien tot de functie en statuur die Jony nu heeft. Helaas zijn er weinig bedrijven waar die kansen zich voordoen en daardoor lijkt Jony uniek. Duarte bij Google komt misschien het dichtst in de buurt. Jony Ive is een zeer goede industrieel ontwerper, maar er komen ieder jaar zeer goede industrieel ontwerpers van de top opleidingen af in de wereld (Stanford, RCA, UMEA, TUD, TUE, etc). Met de juiste kans kunnen zij net zo groot worden, maar het lijkt een once in a Lifetime opportunity te zijn geweest, doordat Steve Jobs de waarde van design zag toen niemand anders het zag. En dat maakt Steve Jobs veel onvervangbaarder dan Jony Ive.
Ive heeft vele goede ontwerpen gemaakt die allemaal door Jobs zijn afgekeurd. Dat waren allemaal ontwerpen die vrijwel unaniem als erg mooi zouden worden beoordeeld, maar Jobs vond dat het beter kon, of anders, meer afwijkend.

Je kunt alleen maar het beste op de markt brengen als je veel, heel veel, goede ontwerpen afkeurt. En dat deed Jobs als geen ander.

Jobs liet zich omringen door genieŽn, Jobs' grootste verdienste was dat hij goed kon kiezen, en prachtige dingen in de prullenbak durfde te gooien.
Je kunt alleen maar het beste op de markt brengen als je veel, heel veel, goede ontwerpen afkeurt. En dat deed Jobs als geen ander.

Jobs liet zich omringen door genieŽn, Jobs' grootste verdienste was dat hij goed kon kiezen, en prachtige dingen in de prullenbak durfde te gooien.
Hoewel ik het met je eens ben, dit is niet uniek voor Apple.
Dit is een universele waarheid.

Apple deed het, sommige andere bedrijven doen het ook. De meeste bedrijven vinden "goed" ook "goed genoeg", en brengen aardige producten op de markt, maar geen design hoogstandjes.
Mwoch, daarover valt ook te discussiŽren hoor. Ik type dit van mijn tweede toetsenbord achter een iMac, omdat ik het bijgeleverde toetsenbord niet prettig vond. Deze (de brede variant) is dan weer niet draadloos en het draadje is te kort. Tevens heb ik de magic mouse al heel snel vervangen omdat het er weliswaar slick uitziet, maar voor geen meter vasthoudt. Ik heb ook standaard het gordijn dicht omdat ik anders veel teveel last heb van reflecties in het schitterende glossy scherm. En zelfs nu kan ik nog mijn haren kammen tijdens het werken.

Vorm over functie, dat is iets wat ik consequent tegenkom bij Apple producten. Ik kan nog wel wat meters voltypen hierover. ;)
OS X/macOS heeft daar net zo goed last van.

Dingen die overkomelijk zijn, maar "het beste"... zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Ger op 22 november 2016 15:26]

Wat is het beste?

Het Apple BT toetsenbord is prachtig, het tikt ook erg lekker (je kunt je polsen op het bureau steunen), maar ik mis een numeriek eiland en een delete toets.

De Mighty Mouse was een ramp, de Magic Mouse is heerlijk. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Bij bv Logitech heb je keuze uit muizen, daar zit altijd wel iets van je gading bij.

Ik wil nooit mijn scherm naar het raam gericht hebben, ook niet bij hele goede schermen die helemaal niet spiegelen.

"Het beste" is altijd een compromis, wat jij super vindt, vind ik niks, en andersom.

Apple kiest vaak voor de beste combinatie: hardware, OS, software en diensten die naadloos op elkaar aansluiten, in een mooi design jasje.

Neem een iMac. Er zijn betere CPU's op de markt, en betere GPU's, en betere schermen, en betere ..., maar alles bij elkaar is het een all in one pc die geen volwaardige tegenhanger in de Windows wereld heeft.

Touch pads? Iedereen heeft ze tegenwoordig, maar zo goed als de versies in de MacBooks bestaan niet, en dan hebben we het nog niet eens over de integratie met het OS.

Ik kan ook hier nog heel wat meer over typen.

En echt, ik hoop dat er snel Windows laptops komen die MacBooks verslaan! Want ook al ben ik Apple fan, ik ga echt de nieuwe MacBook Pro met een vanaf-prijs van 1700 euro (dat was 1300 euro) niet kopen!
Wie zegt hier dat Jobs god was? Ik in ieder geval niet! Je gaat wel erg off-topic, totaal niet relevant!

Jobs was een hippie, had obsessies voor oa "gezond" eten, had buien en woedeaanvallen, was onmogelijk voor sommigen die dicht bij hem waren, was narcistisch, ... Allemaal geen prettige eigenschappen als je ze zo opsomt.

Maar deze eigenschappen hebben Jobs wel de man gemaakt die Apple groot heeft gemaakt. Let op: man, geen god. Met beide benen op aarde, tot-ie dood ging.
"boven jezelf uitstijgen" is iets dat met meer factoren te maken heeft dan een goed industrieel ontwerper te zijn. Tijdsgewricht speelt mee, de unieke band met je collega's (Steve Jobs in dit geval), de vrijheid die je krijgt in je ontwerpen, en zo zullen er nog tientallen factoren zijn die meespelen.

Dus nee, er zijn niet genoeg Jony Ive's. Er zijn waarschijnlijk voldoende kwalitatieve ontwerpers, maar maar weinig mensen krijgen daadwerkelijk de kans hun full potential te realiseren. En juist dat is wat Jony Ive -blijkbaar- tot een icoon maakt. Net als Steve Jobs. Full potential is een heel schaars iets...

En eerlijk gezegd denk ik dat Apple eerst weer even 10 jaar moet aanmodderen, voordat er weer zo'n duo opstaat, of een autocraat die het bedrijf in goede banen leidt en zo zelf een icoon wordt.
Volgens mij zegt cmegens hetzelfde als jij maar op een andere manier.
Je doet net of het in geen ander veld mogelijk is om als industrieel ontwerper beroemd te worden. Laurens van den Acker toont wat mij betreft het tegendeel aan. In de autoindustrie is de waarde van design al heel erg lang bekend en wordt volop ingezet om zich van concurrenten te onderscheiden. Eigenlijk heeft Jobs gewoon die filosofie naar de computer en telefoon industrie gekopieerd.
maar het lijkt een once in a Lifetime opportunity te zijn geweest, doordat Steve Jobs de waarde van design zag toen niemand anders het zag. En dat maakt Steve Jobs veel onvervangbaarder dan Jony Ive.
Als je goed bent kom je vanzelf bovendrijven, Ive heeft de kans zelf gecreŽerd. En neem 1 ding van me aan in het leven, iedereen is vervangbaar, het draait altijd door, zeker als t over werk gaat. (Of je nou CEO bent, of magazijn medewerker, het gaat altijd door...hard misschien maar zo is t wel).
Ik weet niet of je bekent met met Andrew Kim's blog, maar hij is een van de grootste Apple fan. Er staan veel artikelen wat Apple design zo goed maakt.
Dieter Ram, dat was de naam die ik zocht. Het tuigt wel van talent om zijn design bruikbaar te maken voor Apple-producten.

En te veel zou ik niet zeggen, zoals bekend 'beter gejat dan ...'
Ik had al niet de indruk dat hij het erg druk heeft gehad, gezien binnen Apple er op gebied van design geen enkele wijziging is geweest de laatste jaren. Het lijkt erop dat ze vergeten zijn op opvolger te benoemen 🙈
Op wat voor manier is het wijzigen van een design een toegevoegde waarde dan?

En wie bepaalt dat?

Tot nog toe pakt het voor Apple juist heel goed uit dat ze de design niet wijzigen.

Iets wijzigen om het wijzigen is ook niet echt slim.

Kijk naar de auto industrie, daar wordt het design ook niet dramatisch gewijzigd maar houden de auto's hun eigen identiteit kwa design.

Tenminste de meest succesvolle merken wel.
Ik vind hele grote bezels op een highend telefoon en tablet anno 2016 geen passend design. 3 Jaar geleden kon dat nog, nu is het outdated.

Ik heb zelf een iPhone 7 trouwens. Ik ben zeker geen anti Apple dude, integendeel.

[Reactie gewijzigd door gast op 22 november 2016 12:40]

Tjah zo kan je altijd wel iets vinden om een telefoon af te kraken.

Denk dat ondans dat Apple de trend heeft gezet met design telefoons het aan hun reet zal roesten in hoeverre het passen is in 2016 zolang ze het meest superieure OS hebben of je het daar mee eens bent of niet.

Maar gezien je een iPhone 7 hebt zal je denk ik wel begrijpen dat zolang het OS en de telefoon goed in elkaar zit de rest allemaal bijzaak is.

Bovendien trekt Apple altijd zoveel aandacht dat iedereen er altijd een mening over heeft.

Maar er zijn toch echt wel veel lelijkere telefoons, maar daar praat dan weer niemand over maar waarom niet?
Dat noemen ze "consequent". Hernia beter dan elke opvolger van je product er telkens weer anders uit te laten zien, visieloos, geen eenduidige look and feel hanteren, beetje zwalken van 1 ontwerp naar het andere (zie Samsung, Nokia/Microsoft)
Ow je was de iPhone 5c even vergeten natuurlijk? :)
En visieloos? Je kan je iPhone 7 niet eens aan je nieuwe MacBook aansluiten. :z
De S6 en S7 lijken tegenwoordig redelijk op elkaar. Welk punt probeer je te maken?
Behalve het gekleurde randje is een 5c nagenoeg gelijk aan een iPhone 5 ja :)

Ik kan een iPhone 7 prima aan elke nieuwe Macbook aansluiten. Airdrop, iCloud, Bluetooth, gewone Wifi, hoeveel connecties wil je tegelijk hebben?

Welk punt ik mŠŠk is dat 'die andere' smartphonefabrikanten er een bende van maken, qua design, qua functionaliteit, qua OS'en die wel-of-niet gereleased worden, qua support, qua materialen ... en ga zo maar door.
Het punt is meer dat als Apple zo geloofd in de toekomst van usb-c connectors ze hun nieuwste iphone model er ook mee uitrust hadden. Nu heb je gek genoeg een duur verloop stekkertje nodig om je iPhone aan je macbook te hangen. Totaal onlogisch als je naar de design visie kijkt van de nieuwe macbook.

Buiten dat, niet iedereen wil per se alles draadloos hebben. Bluetooth audio bijvoorbeeld heeft enorme limitaties door de verplichte destructieve compressie die op het protocol rust. Media overzetten? Vele malen sneller via een snoertje zeker nu USB 3.1 de standaard is bij USB-C.

En de lijst gaat verder. Dat Apple de markt vooruit probeert te duwen is prima. Maar ze zijn in dit geval te vroeg. Als hun visie echt zo is zullen ze in mijn ogen meer moeten doen om protocollen en standaarden door te ontwikkelen tot deze er echt klaar voor zijn. En zeker onmiddellijk kappen met eigen connectors en gesloten protocollen
Usb3.1 is niet de standaard bij USB-C veel telefoons en apparaten maken gebruik van het 2.0 protocol. Oneplus 3 bijvoorbeeld.

Airdrop gebruikt Wifi AC stuk sneller dan de USB 2.0 in de meeste telefoons zeker als je eerst nog je kabeltje moet pakken en inpluggen. Daarnaast heb je Photostream of iCloud photos waardoor je fotos altijd al automatisch gesynt zijn.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 22 november 2016 12:45]

Wifi AC misschien wel als je de tijd van het snoertje pakken meerekent maar je nieuwe macbook en High End telefoon gebruiken geen USB 2.0 specificatie. Buiten dat kan de gemiddelde laptop en macbook maar 1 wifi verbinding in stand houden. Erg jammer dat je dan onmiddellijk niet meer verbonden bent met het internet alleen maar omdat je muziek wilt overzetten. Dan moet ik denk ik toch maar de mega dure Ethernet dongel erbij nemen... Zeker aangezien wifi te langzaam en onbetrouwbaar is bij hoge snelheden
Je kan gewoon blijven internetten hoor ;)
Het ging over design en dan kom je met allemaal andere punten aanzetten, omdat het niet lukt je punt te maken.... Behalve het gekleurde randje? Was dat ding niet van plastic? Consistent met materialen hahahaha
Euh wie begon hier over een iPhone 7 die wel of niet aangesloten kon worden op een Macbook :')

Maar goed, je hebt zelf al helemŠŠl geen argumenten, zelfs je iPhone 7 argument klopt al niet, dus helaas - vooralsnog heb ik gewoon gelijk totdat je het tegendeel kunt aantonen. En dat gaat je niet lukken :)
De S6 en S7 zijn dan ook de enige in de line up van 150 toestellen die op elkaar lijken. Samsung heeft qua schermgrootte nooit een vaste lijn gehad en ook niet echt in design. Behalve dan "metalen" rand, plastic achterkant. Maar daar zijn ze met de S6 ook weer vanaf gestapt. Net als de verwisselbare accu en het sd slot toen eventjes.
Ik vind het raar dat je jezelf een beter merk mag noemen als je jaar op jaar hetzelfde verkoopt. Ik ben absoluut geen fan van Samsung, maar je argument is waardeloos. Je ziet direct of het een Samsung toestel betreft ondanks dat hij er anders uit ziet.

Dat met die schermgrootte is ook onzin. Alsof het beter is om elk nieuw model met precies hetzelfde schermformaat te leveren. Nee, je moet het hebben over de oppervlakte van de telefoon bij het gegeven schermformaat (bezels!)
Ja precies, je zegt het zelf al. 150 TOESTELLEN!!!! Die ga je toch ook niet allemaal het zelfde maken? Maar de S lijn ( die concurreert met de iPhone lijn ) is redelijk consistent te noemen. En ja het SD slot is inderdaad even weg geweest ( S6), maar Samsung heeft geluisterd en nu is hij weer terug ( S7 ). Benieuwd of Apple ook luistert en volgend jaar weer een 3,5 mm jack in zijn telefoons heeft, maar ben er bang voor!
Volgens mij is Samsung juist een perfect voorbeeld van dezelfde designstandaarden aanhouden (je ziet direct dat het een Samsung-smartphone is) - maar toch telkens een iets ander ontwerp toepassen.

Microsoft is ook vrij consistent imo.
Wat? De iPhone sprint al sinds het begin van het ene design op het andere tussen generaties, Samsung is daar met zijn Galaxy lijn toch echt veel consistenter in, idem dito Microsoft.
Dat valt heel erg mee. Er zijn momenteel 4 types iPhone qu design. De 2G, 3G en 3GS: metalen rand rondom scherm, gebolde achterkant, 3,5" front is vrijwel identiek.

iPhone 4 en 4S net zo groot, maar van glas en metaal, mooi design stuk en erg gewaagd. De wereld is nog niet klaar voor fullglass backs.

iPhone 5, 5C, 5S en SE: 4 inch, langer model met metalen achterkant (of kunststof C), eerste toestellen in de lightning serie.

iPhone 6, 6S, 7 en de plussen: eigenlijk een platgeslagen iPhone 5 die een beetje is uitgelopen door een te hoge temperatuur.


Kijken we bij samsung dan zien we 4 verschillende modellen, 1 model wat enigszins lijkt op zijn voorganger, maar dan groter en weer een nieuw ontwerp.
De wereld was nog niet klaar voor fullglass backs? Hoe kan je daar nu wel of niet klaar voor zijn, als wereld zijnde. Het gaat om het materiaal waaruit de achterkant van een telefoon gemaakt is. Dat besef ja zelf toch wel? De wereld was er dus simpelweg nog niet klaar voor, dat die achterkant gemaakt was van... glas? 8)7 8)7 8)7
Ehm, de galaxy lijn switcht net zo vaak als de iPhones.
S2-S3
S4-S5
S5-S6

Bij Apple ook ongeveer elke 2 modellen.

Verder op te merken dat bij beiden de voorkant best wel hetzelfde blijft en dat voornamelijk de achterkant en zijkant veranderen
Het design van de S3, S4 ťn S5 waren vrijwel identiek. Pas bij de S6 is het design aan de achterkant veranderd.
Als je het mij vraagt zie je het ook wel af aan de producten van de laatste jaren. Neem de iPhone 5c met een hoesje waarvan de gaten nergens mee uitlijnen, de knop van m'n iPad mini die niet in het midden van de rand zit... dingen die er onder Steve Jobs nooit door hadden gekomen als je het mij vraagt.

Ben geen Apple fanboy, maar zijn toch dingen die me opvallen.
de knop van m'n iPad mini die niet in het midden van de rand zit...
Aaargh, heb zelf een Mini en can no longer unsee ! :D
de knop van m'n iPad mini die niet in het midden van de rand zit...
Ik denk dat dat toch doelbewust is vanwege ergonomie. Bij mijn iPad Air (1) zitten de knoppen ook allemaal niet in het midden maar iets meer richting de achterkant, wat logisch is omdat de rand in die richting afgerond is en de knoppen op die plek makkelijker te bedienen zijn.
Wellicht dat die knop onbruikbaar zou worden als hij verder naar beneden werd geplaatst of te ver zou moeten uitsteken om hem nog prettig te kunnen gebruiken?
De gaten van het 5C hoesje zijn uitgelijnd op de vorm van het hoesje. De 5C is een Op zichzelf afgestemd design. Form follows function is Apple ten voeten uit.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 november 2016 08:11]

Zou het toch erg jammer vinden als Jony niet mee in de productvideo's van Apple te horen is... Die stem :9~
Ik kan me zo voorstellen dat hij ook zo praat tijdens de lunch en de vrijmibo. "This beer is so sophisticated, you can actually see its flavour" <- insert jony ive voice over.
Jony, de duurste voice over aller tijden:

Hier een overzicht van al z'n werk:
https://www.youtube.com/p...jA921SCFs9TicwkEoJqV0EQkA

Hier nog een leuke soundboard om mee te spelen
http://peal.io/soundboards/jony-ive

Eerst was er een beter soundboard, maar Jony vond het niet leuk :+
http://www.businessinside...ernational=true&r=US&IR=T
Een Apple boek van $300,- waar alleen maar plaatjes in zitten.
Er zijn al genoeg opmerkingen te vinden op het Internet over het wel erg dure Apple boek.
Boeken van de beste fotografen ter wereld zijn vaak net zo duur. Maar dienmarkt is dan waarschijnlijk wel wat kleiner dan Apple.
Ja alleen reizen die mensen de hele wereld af, en maken ze niet alleen foto's van producten uit de collectie op een wit achtergrondje.

Als ik kijk naar het boek van het rijks museum(http://rijksmastersofthegoldenage.com/) wat ongeveer een derde kost, dan denk ik dat zo een boek toch een stukje mooier is.

Dat gezegd hebbende, het is voor de Apple liefhebber en dat ben ik niet, dus misschien dat ik het zelf daarom ook niet op waarde kan schatten.
Inderdaad, en bovenal: alle foto's waren er al. Gewoon samenstellen en printen. Een boek van een fotograaf is echt een ander verhaal dan wat bestaande productfoto's afdrukken.
Naar verluidt (staat kennelijk op een van de eerste pagina's in het boek) heeft Apple meerdere producten bij verzamelaars moeten kopen omdat ze deze zelf niet meer in hun bezit hadden. De kwaliteitseis voor de foto's die ze stelden voor zo'n hoog geprijsd boek is sowieso hoger dan de foto's die er van oudere producten gemaakt kunnen zijn omdat de techniek er toen nog niet naar was. Ook oude analoge foto's en rolletjes nemen in de loop der tijd in kwaliteit af wat niet resulteerde in de gewenste kwaliteit. Het is dan ook evident dat er voor dit boekwerk massa's nieuwe foto's geschoten zijn.
Ook de kwaliteit van het drukwerk en het papier is heel hoogstaand en daardoor duur. Desondanks is de prijs van $300,- vooral te verklaren vanuit marketing perspectief. Apple brengt luxe producten uit en daar hoort een bepaald prijskaartje bij.
Ja heel leuk, maar we hebben het hier over een boek met enkel plaatjes van de eigen producten... Heel leuk hoor om een plaatje van twee bladzijdes te zien waarop die oordopjes zijn afgedrukt, maat er hebben het over 300 euro voor een out-of-date catalogus.

Stel je voor dat je straks 300 euro voor een bonusfolder moet gaan betalen omdat de foto's wat mooier zijn gefotografeerd en het papier wat dikker is. Dat is belachelijk! 8)7
Rare vergelijking zeg, een bonusfolder. Dit boek zal heus niet in een miljoenen oplage gedrukt worden en zal zeker een specifieke doelgroep aanroepen.
Apple brengt naar mijn idee helemaal geen luxe producten uit.
De Apple producten hebben gewoon de kwaliteit die je in het topsegment minimaal mag verwachten. Daarbij is de uitstraling eigenzinnig, maar de ontwerpen zijn dat inmiddels niet meer. De kwaliteit vind ik overigens ook niet meer wat het was. Steeds meer producenten streven Apple voorbij.

Misschien is het ook tijd voor een nieuwe ontwerper, die zich weer echt op de producten zelf gaat richten.

De grafisch ontwerpers (de groep die Apple ooit groot heeft gemaakt) laat men behoorlijk in de steek. Het is wel weer eens tijd voor een volgende generatie krachtige Mac's, met een goed en groot beeldscherm. Als Apple slim is maken ze daar een aansluiting in waarmee je snel een nieuwe SSD schijf in kan pluggen.
Niet helemaal waar.
Er is nog steeds een forse groep die nog liever met een Mac werkt. Het IOS maakt dat het grafische werk soepeler gaat dan op een Windows machine. Maar als Apple deze groep niets nieuws meer biedt krijg je binnen kort gelijk. Dan kan Apple de desktop divisie ook gaan sluiten.
Precies, ik ben ook geen liefhebber van DalŪ maar die gaan ook als zoete broodjes.

Een Maybach kost ook al gauw 3 ton en toch is dat ook maar gewoon een Mercedes.
Het grappige is dat er al een Apple boek was, ook een derde van de prijs. Misschien raakte Apple geinspireerd door de verkopen ervan ;)
Het is een reclame folder met fotos die ik zo van internet kan trekken.

Als ze nou prototypes of iedeeen die nooit verder zijn uitgewerkt lieten zien was het nog wel grappig geweest maar dit, nee dank je.
Dit boek is dan ook zeker niet gericht op het grote publiek, maar meer als voorbeeldboek wat succesvol design is
Ik weet niet, ik heb hier een paar van die A3/A2 grootte fotoboeken van bekende en beroemde fotografen, en de meeste koop ik voor 50 a 70 euro in de boekhandel :/

[Reactie gewijzigd door Asitis op 22 november 2016 13:58]

Dit boek is belachelijk duur. Geen uitleg of tekst bij de foto's en plaatjes die ook op interne staan... Dit is max 25 euro waard in mijn ogen.

Offtopic: het meervoud van fotograaf is fotografen
Inderdaad, niks bijzonders zo'n boek van 300 euro. Er zijn genoeg boeken die zo duur zijn, en ook "alleen maar plaatjes " hebben. Dat heet een 'coffee table book'. Maargoed gezien Apple een groter publiek berijkt is dat voor sommige mensen wellicht nieuw.
Tjah je hebt ook vrouwen die duizenden euro's uitgeven aan een stuk steen.

Of een tas van een bepaald merk.

Vind je dat dan niet veel erger? Gezien dat vele malen meer is dan 300 euro?
"Jesus Christ Marie! They're Minerals!" :+
Ieder doet wat ie wilt met zijn geld zeker?
Dat "stuk steen" is echter wel van een materiaal waarvan de hele wereld het overeen komt dat het een heel duur materiaal is. Dit is gewoon een boek met voornamelijk plaatjes in die je over de jaren heen ook wel van Apples website had kunnen downloaden.
Ummm nee, het zijn foto's die dus juist niet vanaf de website / reclamemateriaal te vinden waren ;)
Vermoedelijk hebben ze alle producten opnieuw gefotografeerd en over "een stuk steen": de prijs van diamanten is al sinds ~1900 kunstmatig hoog.
Euhm, sorry to burst your bubble maar diamanten zijn juist de meest overpriced dingen in de wereld. Sterker nog de prijs van diamanten en de mening die mensen over diamanten hebben is in weze een van de beste marketingcampagnes in de wereld, door de prijs kunstmatig hoog te houden dmv het laten lijken alsof er altijd meer vraag is naar diamanten dan er te verdelen zijn. Kijk: https://www.youtube.com/watch?v=yplI48hSt2E&app=desktop maar eens, geeft hele goede uitleg hierover.
Designbureau's geven vaker dit soort boeken uit. En dat is op mooi papier, betere kwaliteit inkt een betere afwerking en die zijn vaak heel prijzig. Ik vind persoonlijk de prijs wel mee vallen.

Maar @ Jony, ik vind t wel zonde, maar wel begrijpelijk. Zijn productontwerp was heel goed, zn UI ontwerp (iOS7) vond ik persoonlijk niet echt een verbetering. De versimpeling vond ik wel goed maar het is wel erg versimpeld.

Maar zo'n designboek uitgeven lijkt wel als een soort oeuvre-bundeling. En een einde van een era/hoofdstuk.

Ik wens Apple veel succes zonder Steve en Jony. Ik ben benieuwd wat de toekomstige apple gaat doen.
Ook wel weer eens goed. Apple is nu veel te veel gefocused op bepaalde designkeuzes zoals ultradunne machines. Een frisse blik op het productontwerp ťn wat meer aandacht voor functionaliteit & upgradeability is welkom. Apple teert nu teveel op de goede merknaam en successen van afgelopen jaren.
Nieuw talent zou een eerlijke kans moeten krijgen binnen Apple en moet niet onzichtbaar blijven achter bureaucratische muren en lagen van midden-management waar men alleen maar heel erg hard werkt, maar zichzelf niet ontplooit.
Ik denk ook dat Apple enigszins in zo'n mallemolen terecht komt waar de aandeelhouders het voor een groot gedeelte voor het zeggen hebben, iets dat ondenkbaar was binnen Jobs. Cook is een prima CEO om de boel draaiende te houden en om zoveel mogelijk winst te maken, niet om het bedrijf creatieve en gedurfde stappen te laten maken.

Het zou jammer zijn als Ive vertrekt, dat zou die niet voor niets doen en ik vermoed dat er frustratie is ontstaan die onoverkomelijk lijkt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True