Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple geeft Jony Ive weer dagelijkse leiding over designafdeling

Jony Ive gaat binnen Apple weer op dagelijkse basis de teams aansturen die verantwoordelijk zijn voor het design van de hardware en software van het bedrijf. De veranderingen zijn ingegeven door het afbouwen van het nieuwe hoofdkantoor van Apple.

Momenteel wordt de tak voor het design van hardware en software nog geleid door respectievelijk Alan Dye en Richard Howarth, terwijl Ive zich bezighield met het ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor, dat sinds april in functie is en zich in het Californische Cupertino bevindt. Nu Ive zich niet langer meer bezig hoeft te houden met het hoofdkantoor, keert hij terug als hoofd van designafdelingen voor hardware en software, zo stelt Apple in een statement aan persbureau Bloomberg. Daarmee vervangt Ive dus Dye en Howarth; onduidelijk is wat zij in de toekomst voor functie zullen bekleden.

Ive was al tot 2015 het hoofd van de beide designafdelingen binnen Apple, en is verantwoordelijk voor een groot deel van de hardware- en softwareontwerpen die uit de stal van Apple komen. Zo was hij onder meer betrokken bij het ontwerpen van de iMac, iPod, iPhone en iPad.

In 1996 begon Ive zijn loopbaan bij Apple, nadat hem werd gevraagd om een design aan te leveren voor een laptop. Inmiddels draagt hij de titel Chief Design Officer. Vorig jaar kwamen er geruchten naar buiten dat Ive zich niet veel meer zou bemoeien met het ontwerp van Apple-producten en dat hij zich langzaam uit het bedrijf zou terugtrekken. Daar lijkt dus nu verandering in te gaan komen.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

135 Linkedin Google+

Reacties (135)

Wijzig sortering
Lijkt me een goed teken. :)
Dat weet ik nog zo niet. Ik denk dat dit een cruciaal moment gaat worden. Het verbaast me dat Jony Ive nog steeds bij Apple is. Hij doet bijna niets anders dan computers en gadgets te ontwerpen sinds hij van school komt. Die overstap zal hem dus heel goed hebben gedaan maar is het genoeg om hem bij Apple te houden? Is zijn droom CEO worden van Apple of zou hij liever zelf iets creren is nu cruciaal denk ik.
Je kunt Apple als beperking zien, maar ook als super-accelerator. Dingen verkopen toch beter met een Apple logo erop.

De vraag is dus meer of hij zijn ei kwijt kan binnen Apple, en niet zozeer of hij er per se weg wil. Weggaan om het weggaan levert niks op.
Maar ik zou verwachten dat zo iemand regelmatig een nieuwe uitdaging nodig heeft. De volgende iteratie van een bestaand product ontwerpen daar is niet veel aan en de iPhone X heeft hij nu net vanwege de nieuwbouw gemist.
Ik denk dat jullie vooral allemaal iets te eenvoudig nadenken over wat zijn functie inhoudt. Ja hij is verantwoordelijk voor het ontwerp van de producten, maar daar komt ook productie, assemblage verpakking, alles bij kijken. Als je nu kijkt hoe slim Apple producten worden vervaardigt en hoe de productieprocessen en de ontwerpen in synergie staan dan zie je dat er nog meer dan genoeg uitdaging is. Apple was bijvoorbeeld de eerste met laptops van metaal. Als je de stap van de powerbooks naar de unibody MacBooks ziet is dat niet een volgende iteratie, maar een revolutie. Niet alleen de behuizing was beter en sterker, het hele productie proces was zuiniger, goedkoper, eenvoudiger en veel slimmer. Ook dat is waar Ives verantwoordelijk voor is. Met de steeds verder gaande miniaturisatie van de Technologie groeit zijn uitdaging nog iedere dag.
"Apple was bijvoorbeeld de eerste met laptops van metaal."

Onterechte eer, ga er vanuit dat wat Apple doet vaak al eerder gedaan is.

"Possibly the first commercial IBM-compatible laptop was the Kaypro 2000, introduced in 1985. With its brushed aluminum clamshell case, it was remarkably similar in design to modern laptops. It featured a 25 line by 80 character LCD, a detachable keyboard, and a pop-up 90 mm (3.5-inch) floppy drive."
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_laptops
Wat kan Ive het nu schelen of dingen beter verkopen met een Apple-logo. Als het Ive om kwantiteit te doen was had hij cola-flesjes ontworpen. Dat verkoopt nog meer vanwege het logo.

[Reactie gewijzigd door monojack op 9 december 2017 16:15]

Toiletpapier is ook een optie. Maar elke keuze is natuurlijk eens balans tussen twee extremen. Je hoeft je niet te beperken tot de extremen zelf.

Ik kan niet in Jony's hoofd kijken, maar zelf zou ik Apple een mooie balans vinden tussen een groot publiek enerzijds en de mogelijkheid om premium materialen en processen te gebruiken anderzijds.
Een keuze is een balans tussen twee extremen? Ben je niet in de war met een compromis?
Elke keuze is een balans tussen extremen? 8)7 Ik ken genoeg keuzen die heel beperkt zijn hoor.
super-accelerator voor wat? Zeker niet voor zijn persoonlijke ontwikkeling. "Mijn design verkoopt omdat er een Apple logo opstaat" lijkt me hoogst frustrerend. Je bewijzen buiten Apple lijkt me een motivator.
Sir Jonathan Ive hoeft zich niet meer te bewijzen hoor. Die heeft het allemaal al wel bereikt. Zijn designs zijn bekroond met vele awards en hij zelf is door de Engelse koningen geridderd voor zijn diensten binnen de design wereld.

Nee Jony hoeft het er niet meer voor te doen. Die kan de rest van zijn leven leuke dingen doen.
Het gaat erom wat in zijn hoofd zit niet in de jouwe.
Het lijkt me een enorme motivator om je buiten producten te bewijzen die sowieso door de massa gekocht wordt door het logo.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van productietechnieken waar hij aan meewerkt (om producten massaal te produceren met een nauwkeurigheid die eerder niet mogelijk was) denk ik dat er nog genoeg uitdaging is.
Weinig bedrijven waarbij je meer impact heb dan Apple. Elk product wat je ontwerpt komt in de handen van honderden miljoenen mensen. Dat kan je op bij geen enkel ander bedrijf evenaren. Wel is het zo dat het misschien wat eentonig wordt om weer een laptop of telefoon te ontwerpen.
Ja en nee.. ik denk dat je dat heel erg verkeerd inschat. Denk alleen maar aan:

Bedrijfs laptops (Dell, HP)
Bedrijs telefonie (Avaya)
etc
etc

Voor consumenten prut is het zeker waar, maar er zijn bedrijven die hetzelfde doen, zo niet meer dan Apple. Alleen is het dan vaak B2B, en niet zozeer op de consument gericht.
Maar die bedrijven zijn veel minder bezig met design.
Ik denk dat Jony absoluut geen CEO wil worden, hij is een ontwerper, daar is hij goed in, en heeft hij menig prijs mee gewonnen. (en zijn werk is in diverse musea te vinden).

Er is lang sprake van geweest dat hij terug zou willen naar Engeland, maar ik vraag me af wat daar van waar is/was.
Ik weet niet zo zeker of hij dat niet op zijn carrire pad ziet. Hij is en blijft de kroonprins van Apple natuurlijk. Ive is inderdaad een ontwerper, maar Jobs was ook geen CEO. Cook doet nu wat hij ook onder Jobs deed. Eigenlijk was Cook toen ook al CEO. Maar als Cook ooit moest wegvallen zal Apple toch vooral een visionair als leider moeten hebben en Ive is ook wel een visionair.
De CEO moet het bedrijf leiden. CTO en CDO moeten de visie neerzetten en sturen. Een CEO kan niet beide.
Naast theorie bestaat er nog zoiets als praktijk en praktijk wijkt in de meeste gevallen af van de theorie. Waarom is Apple de grootste denk je? Omdat ze niet werken volgens het boekje.

Hoe wordt Steve Jobs omschreven? Als visionair, stichter en CEO van Apple. Voila de theorie is weerlegd met praktijk. Een CEO kan wel beide. ;)
Zeker! Weinig aan te merken op het design van Apple maar wel glas, geen glas, dat soort wisselingen moet je niet te vaak gaan doen maar cht vastleggen. Weet niet wat Ive zijn rol exact daarin is maar als je iemand al 20 jaar je design laat bepalen, dan gewoon lekker doorzetten.
Ben ik niet zo zeker van. Er zijn minstens evenveel tegenstanders van Ive's ontwerpen als voorstanders. En dan bedoel ik binnen de Apple wereld.
Het is maar hoe u dat ziet - zelf geloof ik niet in die grote hoeveelheden gebakken lucht. Ik ben dan ook zo iemand waarop marketting heel weinig vat krijgt, omdat ik gewoon lijstjes met wil ik, en wil ik absoluut niet hanteer. En Apple sneuvelt op nogal wat van die kriteria met "wil ik absoluut niet".
Het wordt zelfs dermate erg dat ik hard moet zoeken om nog iets te vinden wat nog de stopcriteria passeert. Nu daar geef ik geen moer om - zelf acht ik elke mens sterfelijk - en weiger ik een of andere grote leider te volgen, of slaafs te zijn tegenover eender't welk merk/hype - ik neem al m'n beslissingen liefst zelf - en daarin is het onafhankelijk blijven bij mij een zeer belangrijk gegeven.
Uiteraard mag uzelf er een andere mening op na houden, maar ik geloof niet dat n persoon een bedrijf op 't rechte pad kan krijgen, het probleem zit 'm altijd in het middenkader - dat moet op n lijn gebracht worden en blijven.
Met geld altijd. Flinke zakken met geld zou je ook JA op zeggen.

Ambitie om bij een ander te gaan.
Zou zijn mindere input op designs van hardware ook de reden geweest zijn dat sinds de iPhone 6 er vrijwel niets aan het design is veranderd (iPhone X uitgezonderd natuurlijk)? Tussen de eerste iPhone en iPhone 6 zat nog regelmatig een verschil in design, vaak een verbetering (persoonlijke mening uiteraard). Na de iPhone 6 zijn alle designs vrijwel gelijk gebleven.
Niet elk model foon hoeft er anders uit te zien toch? Het getuigt mi. juist van een visie, een consequent design. Iets wat goed werkt hoeft niet vernieuwd te worden puur om het vernieuwen..
Fair enough. Maar toch is het wel opvallend :)
De iphone is op het punt gekomen van het macbook-design dat ook jaren pratisch hetzelfde is: Zo minimaal en functioneel dat elke grote wijziging alleen maar zou storen. Nu met de iphone X wordt dat minimalisme nog verder doorgezet door het verwijderen van de homeknop. De iphone is nu niet meer dan scherm, het echte ontwerp zit nu in de digitale UI.
Nee, helemaal met je eens. De Porsche filosofie is een mooie! De lijnen van een Porsche 911 zijn sinds de jaren ‘60 weinig veranderd. Dat is ook wel de charme van Porsche vind ik.
Zoals de Windows UI bijvoorbeeld ;)
Op zich heb je wel een punt hier. De Windows ui is op dit moment een combinatie van 4 of 5 verschillende stijlen ipv 1 consequent doorgevoerde stijl.
Weet niet hoeveel combinaties de Windows style bepalen, maar ik vind het persoonlijk mooier en strakker dan de Apple of Android style.
Kom op, zelfs als je idolaat van Microsoft bent, moet je toch toegeven dat Windows een bij elkaar geraapt zooitje van legacy spul en nieuw spul is. Er zit weinig consistentie in. Bij sommige delen van Windows 10 waan je je in de jaren ‘90.
UX-Technisch gezien is Windows10 een absolute nachtmerrie en voelt inderdaad als een bij elkaar geraapt zootje. De metro- en desktop interface bestaan hierbij compleet naast elkaar. He voelt bijna alsof je twee OS-en aan het gebruiken bent.

Sommige dingen moet je regelen via het aloude configuratie scherm alwaar deze bij de handmatige installatie van drivers nog steeds om een floppy (A: Drive) vraagt of waar je het netnummer van niet (niet bestaande) telefoonmodem mag invoeren bij het configureren van een internetverbinding. Dat is niet "Metro", dat is "Retro". :-)

Andere instellingen moeten weer via de nieuwe metro interface gedaan worden waar je vooral bij een lokaal account vaak een loading spinner tegenkomt en je geen idee hebt waarop je aan het wachten bent. Daarbij kan je veel minder instellingen aanpassen via de metro-interface waardoor je telkens toch weer bij de losse configuratiescherm items terecht komt.

Daarnaast voegt Microsoft features toe waar niemand op zit te wachten. Neem het mee starten van alle programma's die je voor de reboot had draaien of Windows Ink die niemand gebruikt. Daarnaast is er ook een shitload aan "XBox onzin" ingebouwd dat omhoog komt bij het spelen van een spel. Geen idee wat het is. Het draait allemaal mee maar lijkt niets te doen verder anders dan systeembronnen bezet houden.

Heel Windows 10 is onlogisch, slecht uitgewerkt zonder na te denken over intutief gebruik of het bij de hand nemen van de gebruiker. Gebruikt iemand de helpfunctie van Windows wel eens?

Niet dat MacOS heel veel beter is hoor. Het werken zonder register is fijn maar het is echt een heel lelijk (subjectief) OS en zit op sommige punten nog onlogischer in elkaar dan Windows :-)

Zo. mijn kop azijn is leeg. Ik ga een kop koffie halen.
De oude legacy intefaces zijn allemaal aan het verdwijnen in Windows 10. Met elke update die er komt, zijn er weer oude schermen vervangen door nieuwe. Laatste update vervangt bijvoorbeeld de hele netwerk schermen UI. Alleen de adapter settings is nog een oud scherm. Je zult dus in de loop der tijd steeds minder inconsistency in de UI krijgen.
Op termijn wel, ja. Maar ik vind het ook frappant hoe lang MS ervoor nodig heeft, terwijl er wel bergen aan resources zijn voor nieuwe speeltjes en ongein. (Game mode? Iets wat op fullscreen draait zou toch sowieso prioriteit moeten hebben? En als dat niet zo is, dan is het een bug die je moet fiksen!).

Windows 8 was veel erger dan Windows 10, dus het lijkt inderdaad de goede kant op te gaan - maar wel echt langzaam.
waarom moet microsoft iets in een hele korte tijd doen waar anderen ook zo lang mee bezig waren? je kunt niet in 1 keer een heel nieuw os compleet klaar hebben.
Windows 7 kwam uit in 2009 en had een consistente UI. Ik vind dat 8 jaar om een consistente UI bij te houden genoeg zou moeten zijn. En het gaat niet om een compleet nieuw OS. Het gaat om inconsistenties tussen instellingsschermen; het windows 10 OS zelf vind ik echt goed werken.
heb je het hier niet over windows 8? de metro (bestaat al niet meer) en desktop interface zitten in windows 10 juist niet meer naast elkaar zoals in 8. ik zie ook nooit een loading spinner in de instellingen, en het configuratiescherm gebruik ik zelden. voor normaal gebruik zijn de normale instellingen voldoende.

ook zie ik bij niet xbox games ook geen xbox onzin wat omhoog komt bij het spelen. bij het spelen van een windows/xbox game vind ik dat niet meer dan logisch. en mee starten van alle programma's die je voor een reboot had draaien? is 1 van de dingen die ik in mac os juist fijn vind, wist niet dat dat ook in windows kon. ik vind beide systemen wel fijn werken.

iets wat ik wel verschrikkelijk irritant vind is dat als je een office bestand opent, dat alle geminimaliseerde vensters van dat programma dan ook openen, wat al zo is zolang ik me kan herinneren

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 december 2017 08:32]

Ik noem het voor het gemak even de "metro" interface. Zelf krijg ik de oneindige spinners vaak in de accountinstellingen en de feedback-hub. Misschien is dat omdat ik werk met een offline account.

Programma's mee starten is een leuke feature maar Microsoft moet je de keuze geven deze in- of uit te schakelen. Als je op Maandagmorgen voor een vergadering de laptop aansluit en inschakelt kan je eerst met een noodvaart alle programma's sluiten zodat niet iedereen inzage heeft in je mailbox.

Daarbij hou ik er niet van als er onzin mee start die ik niet eenvoudig kan uitschakelen. Ik gebruik geen Xbox onzin, ik gebruik geen OneDrive, ik wil de desktop versie van Skype gebruiken en wil bij een clean boot dat mijn computer gewoon "blanco" opstart. Er draait op de laptop zelfs een service mee die moet zorgen voor NFC betalingen. Volgens mij zijn er geen laptops die uberhaupt een NFC chip hebben ;-)

Onnodige bloatware die je mijns inziens pas moet installeren/activeren als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken.

Het is dat ik software nodig heb die niet onder Linux draait, maar anders had ik die stap al lang genomen.
hoe zet je dat programma's mee starten aan dan, de enige manier waarop ik dat voor mekaar krijg is door ze in opstarten te zetten, maar dan starten ze altijd.
Dat is een nieuwe "Feature" van de Fall Creators Update van Windows 10. Staat automatisch aan en je kunt niet uitzetten helaas.
dan is dat wel jammer dat er geen optie is inderdaad. bij mac os heb je bij het afsluiten een vinkje om programma's weer te openen na opstarten.
De GUI van windows10 is slordig - daar waar de GUI van macOS en iOS wel op orde zit - eens je onder de motorkap gaat kijken - draait dat beeld zich helaas om.
Apple is qua documentatie ook niet echt een toonbeeld van orde - geef mij maar is alle opties voor nsmb.conf - en hoeveel macOS gebruikers kennen de Cups webgui?
2 simpele vragen - en hoeveel van de fanboys kunnen daarop antwoorden... :X
Fanboy here :)
Er is genoeg te verbeteren aan de GUI van Apple. Iemand als Bruce Tognazzini (verantwoordelijk voor graphical user design van Apple tussen 1978 to 1992) claimt juist dat Apple de laatste jaren slechte designs aflevert, en onderbouwt dat ook nog, voornamelijk door te verwijzen naar Fitts's law.

Wat betreft nsmb.conf en CUPS, dat valt niet echt onder design.
En de eindgebruiker ziet dat amper. Vooral beheerders die nog in klassieke beheerstools gaan merken die oude, vertrouwde stijlen op. En daar ben ik dan weer blij om want als al die tools ook volgens de huidige design language zouden worden gebouwd dan ga ik toch echt op zoek naar third party tools die net die oude, maar compacte look terugbrengen.
Windows en stijl?? Wauw...

Moet je voor de grap eens ODBC-instellingen aan willen passen, of geavanceerde Energiebeheerschema's willen tweaken. Je komt van die halfbakken Metro interface met 90% witruimte (wie verznt dat toch...?!) in het normale Configuratiescherm terecht waar je wl wat mee kunt. Echt ongelofelijk. Zelfde geldt voor netwerkinstellingen....
Ik vind de nieuwe stijl wel veel mooier dan de oude. Veel rustiger dan al die verschillende kleuren. Daarnaast schaalt de UI ook veel beter op verschillende DPI schermen en schermgroottes.
Je kunt algehele style toch niet afrekenen op elk verdwaalt configuratie schermpje wat in windows zit?
De style van W10 ziet er voor mij ook zeer fris en modern uit beter dan welke ander OS ook in mijn ogen.
Verdwaald? De meest basale functies ontbreken in dat nieuwe scherm! Natuurlijk reken ik MS af op halfbakken prutswerk..!
die 90% witruimte (beetje overdreven), wie verzint dat? nou ik denk een heleboel designers op allerlei gebieden. en het oogt ook rustiger en overzichtelijker
Ja, behalve als je je PC voor, ik noem eens iets geks, productiefs wil gebruiken? En waarom dan niet gelijk lles goed doen? Waarom zoveel witruimte als 90% van de zakelijke markt (en thuis) nog gewoon desktop PC's gebruikt znder touchscreen? Waarom knoppen die z gigantisch groot zijn en zveel schermruimte innemen als je gewoon een muis gebruikt? En waarom dan wel in het Instellingenmenu dat hanteren, maar niet voor het Configuratiescherm dat vl functioneler is (ook qua inhoud/settings! Denk Netwerkcentrum, ODBC, Printerbeheer, Credential Manager, Add/Remove Programs, dat soort ongein)? Als ik individuele jobs uit m'n printer weg wil knikkeren ben ik cht aangewezen op Configuratiescherm ipv dat halfbakken Instellingenmenu ...

En dat is pas n van de miskleunen aan dit "design". Ja, voor een onbetaalde stagiair die dit in een middagje op papier uitgetekend heeft is het best fatsoenlijk gedaan hoor. Maar daar bleef 't vervolgens ook bij....
waarom het configuratiescherm wat vervangen wordt ook nog heel erg aanpassen? en jobs uit de printer wegknikkeren kan gewoon rechtsonderin bij het printer icoontje, waarmee je dat scherm kunt openen. je pc productief gebruiken heeft ook weinig met instellingen te maken die je een keer doet. al die dingen wat nog niet verniewd is zullen ook veranderd worden.

als het niet werkte hadden ze het niet gedaan. niet omdat een klein groepje aan het haten is. altijd leuk dat dat soort mensen altijd zo goed weten hoe het moet, en designers die ervoor geleerd hebben en die het werk al lang doen en het helemaal onderzoeken het allemaal verkeerd doen.

het enige probleem wat ik met windows 10 heb is dat er zovaak problemen in voorkomen, maar met het design is niks mis.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 december 2017 08:46]

Ja, rechtsonderin kan prima. En wat opent 'ie dan? Juist - de 'klassieke' printbeheer.

En instellingen die ik 'een keer' doe? Was het maar zo'n feest. En inderdaad, het wrkt niet, daarom heeft MS in allerijl al die flauwekul uit Windows 8.x weer teruggedraaid ten gunste van een Start menu met tenminste een lijst met programma's die je hebt, geen beeldvullende ronndraaiende tiles waar geen hond op zat te wachten. Behalve in dat startmenu waar ze niet van die troep af lijken te kunnen komen... (en voordat je gaat roepen "maar dan schakel je dat toch uit?": nee, ik weiger te accepteren dat IK in dienst sta van een besturingssysteem. Ik stam nog uit de tijd dat een OS deed wat ik zlf wilde, in plaats van andersom. Al dit soort crap moet opt-in zijn, niet opt-out!

Designers zullen wel ergens voor geleerd hebben ja. Vast wel ergens, maar zelden voor UI design. Als jij als designer een carte blanche krijgt om een UI te ontwerpen zul je k helemaal los gaan. Maar het hoeft je geen fluit te interesseren wat 90% van je klantenbestand wil. Die zitten cht niet te wachten op dergelijke grote veranderingen per Windows versie.
dat zeg ik ja, en dat dat ook nog wel wordt veranderd. en het werkt zeker wel, ik (en veel mensen die ik ken) vind windows 8 zelfs fijner.
als je een os wilt wat doet wat jij zelf wilt dan heb je pech, die bestaat niet. een os doet hoe die ontwikkeld is, en als dat niet is hoe jij dat wilt zit je bij dat os verkeerd, is altijd al zo geweest. iets wordt niet op basis van eisen van een individuele gebruiker gemaakt.
een designer zou inderdaad los gaan, maar er zal dan wel een goed resultaat uit komen, ander ben je geen designer.
je kunt bij design ook niet stil staan bij een design van bijna 10 jaar en bij windows 7 blijven.
windows 8 was best wel gedurft, en daar zijn ze een beetje op terug gegaan maar het was echt wel een goed idee. windows 10 is alleen maar een verbetering daarop, zowel aan de buiten- als de binnenkant.
microsoft is best vooruitstrevend qua design, en daar is kritiek op (wat ook mag, daar ben je vrij in). apple is wat terughoudener de laatste tijd, en daar is kritiek op omdat ze eens wat nieuws moeten bedenken.
Nee, je hoeft niet stil te staan tov. 20 jaar geleden. Deze zelfde discussie hadden 'we' in de tijd dat Windows 95 gentroduceerd werd namelijk k al. Windows 3.11 was qua workflow prima, en ineens zo'n totaal nieuwe desktopervaring als Win95 was voor veel mensen ook een enorme overgang. Dus wat dt betreft is het niet zo gek.

Het gaat alleen om de inconsequentie. Na Windows 95 kreeg je 98, ME, 2000, XP, Vista, 7 -> en l die versies hanteerden dezelfde workflow. En toen kwam ineens Windows 8 dat vooral voor tablets gemaakt leek te zijn, die tekortkomingen werden een beetje ongedaan gemaakt met Windows 8.1 dat wl weer een start menu kende, dat weer volledig op de schop ging met Windows 10 wat weer standaard een gewone desktopomgeving kende mt startmenu maar wel weer met (m.i. vl te grote) tiles ...

De laatste versies van Windows (vanaf 8 ) zwalken alle kanten op wat design en bedoelingen betreft. En het grootste probleem daarmee is dat je de workflow van enrm veel klanten benvloed die daar niet om gevraagd hebben.

Ik ben nog steeds groot voorstander van een Core installatie van Windows 10. Installeer gewoon de standaard zooi (hardwaredrivers, een lichte kernel, een commandline) en bepaal daar vandaan, desnoods via een point&click-menu, wat voor ervaring je wil hebben. ("Volledige desktop" Win10 stijl, Windows 7-stijl, Core met alleen Powershell of cmd desnoods, Media Center, een thin-client-achtige variant en n voor touch-devices met de Win10 stijl desktop met grote iconen/veel loze ruimte). Geef gebruikers weer gewoon de keuze (opt-in! Dus niet opt-out!). Maar ja. Mij wordt niks gevraagd.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 11 december 2017 11:32]

Wat Exirion zegt.

In de basis is het ontwerpidee achter Windows 10 best goed, maar de uitvoering... Ze hebben het beginscherm aangepakt, Office 2016 heeft een 10-achtig sausje gekregen, maar veel onderdelen zijn nog in Windows 95 stijl.

Apple is verre van perfect, maar 100 maal consequenter als het om ontwerp gaat!
iPhone 4 t/m 5S was vier generaties. iPhone 6 t/m 8 gaat nu vier generaties mee terwijl de X er al weer is.

Als die extra 0,5" inch aan scherm of glas/geen glas als ander ontwerp gepresenteerd wordt dan zijn de andere camera layouts en pianolak vanaf de 7 dat ook.
De ideale vormfactor voor een smartphone is ondertussen wel bekend. Sommige fabrikanten hebben wat anders geprobeerd maar er wordt toch steeds weer teruggevallen op de huidige vormfactor. Je kunt gaan spelen met ronde of ovale vormen, maar die zullen nooit zo functioneel zijn. Als je wat nieuws wilt moet je echt met ander soort producten komen.
Hetgeen waar ik me wel over verbaas is dat wanneer we denken aan design het puur gaat om de buitenkant. Dat is niet zo. Verre van zelfs. Het is hetgeen wat we zien en wat voor een groot deel de gebruiker ziet en daarom belangrijk. Echter Ive en het designteam ontwerpen alle componenten en hoe ze in bijvoorbeeld een telefoon samenkomen. Alles. Hoe komen de componenten bij elkaar. Het is zoveel meer dan alleen het exterieur. Haal eens een macbook uit elkaar of een iMac en vergelijk dat eens aan de binnenkant met bijvoorbeeld een Acer laptop. Grote verschillen, zeker vroeger waar alles aan elkaar vast zat met draadjes en van ellende bijna de laptop uitviel.
Design is interieur en exterieur, alle componenten samen die een telefoon vormen. Of je nu houd van het design of niet, het is altijd keurig verzorgd - iets wat lang niet elke fabrikant kan zeggen.
Klopt, viel me ook op toen ik onlangs mijn Mac Mini een extra drive gaf. De belettering heel precies, alles zat als een Zwitsers horloge in elkaar. En ik herinner me nog hoe mijn B/W G3 open ging.


Jammer dat we de binnenkant bijna nooit meer zien van Apple producten. Ik heb een foto van het moedrbord van mijn iPhone als achtergrond ingesteld maar dat is toch niet het zelfde ;)

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 9 december 2017 12:38]

En wat te denken van het ontwerpen van de productiemethodes en productielijnen. Dat is minstens zo belangrijk. Leuk als je fantastisch mooie producten in je designlab kunt ontwerpen, maar als het niet in miljoenen aantallen is te produceren ben je nog nergens.
Ik verbaas me toch vooral dat die Ive blijkbaar zo multifunctioneel inzetbaar is dat hij naast soft- en hardware blijkbaar ook gebouwen kan ontwerpen... Is dat laatste niet een totaal ander vakgebied waar je andere skills voor nodig hebt?
Ongetwijfeld zijn er in beide situaties andere mensen die voor hem doorrekenen welke ideen wel en niet haalbaar zijn.

Vormgeving an sich lijkt me verder geen probleem. Kwestie van creativiteit en je een beetje verdiepen in de beperkingen en mogelijkheden van materialen en vormen.
Het gaat niet om het technische ontwerp van het gebouw. Het gaat om samenwerken met specialisten om de juiste look & feel te bekomen in het gebouw en de omgeving.
In alle gevallen begin je bij het analyseren van hoe iets gebruikt gaat worden. Hoe mensen reageren op iets. Dat is universeel. Het laatste, zichtbare stukje is slecht een deel van het ontwerpproces.
Goed ding dat hij weer terug is, al verwacht ik geen revolutionaire veranderingen meer aan de buitenkant. Dit lijkt ook haast niet meer mogelijk. Daarnaast denk ik dat hij, ondanks zijn tijdelijke andere functie, echt nog wel betrokken was met design in die periode.
Benieuwd wat Jony kan inbrengen in het huidige design team. Hopend dat hij het team weer nieuw leven in blaast en de ontwerpen misschien een heel andere kant opgaan. Zoals Apple in 2007 ook vernieuwend was!
Wat Apple eigenlijk heeft gedaan is Jony 2 jaar rust geven. Volgens Mark Gurman van Bloomberg (voorheen 9to5mac) was hij oververmoeid, miste misschien zijn grote mentor en maakte een uitgebluste indruk. De geruchten dat hij terug wilde naar Engeland waren denk ik ook waar. Tim Cook besefte waarschijnlijk dat hij zijn Golden Child nog niet met pensioen kon sturen en heeft hem ruimte gegeven om bij te komen en met hernieuwde energie terug te keren.
Dat hij Apple Park en de Stores aan het inrichten was, was gewoon een dekmantel. De Apple Park lag in de handen van Foster + Parents. Hij zal vast wel een tafel en plant in de Store erbij hebben laten zetten maar voor de rest was hij nergens bij betrokken.
Nu keert hij terug in zijn oude rol en het was denk ik wel nodig. Hoewel Apple nog altijd hele mooie dingen maakt, zijn hier en daar toch wel schoonheidsfoutjes te bespeuren. De concurrentie maakt ook mooie dingen, maar missen nog altijd de finesse van een Apple product. Iets waar Jony nou altijd nou zo goed in was. Zijn "terugkeer" zal Apple zeker goed doen.
The man with the golden voice. :) Eens kijken wat hij inbrengt.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Die prachtige, rustige hoort gewoon bij die dromerige prestatie filmpjes. Een gesprek tussen Jony en Morgen Freeman lijkt mij ook erg rustgevend. 😌
Waarom huur je in gods naam geen (binnenhuis)architect om dat gebouw te ontwerpen. Is dat een vorm van kostenbesparing?
Norman Foster heeft het gebouw ontworpen. Ive heeft geholpen met de detailliering.
Volgens Wikipedia werkt Ive al sinds 1992 bij Apple.

[Reactie gewijzigd door rijkvanwel op 10 december 2017 21:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*