Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Qualcomm heeft aangekondigd dat het Samsung zijn eerste 10nm-soc laat produceren. Volgens de Amerikaanse chipontwerper is het 10nm-procedé een stuk zuiniger, wat moet leiden tot een betere accuduur. De eerste soc heet Snapdragon 835 en volgt de Snapdragon 821 op.

De eerste smartphones met de Snapdragon 835 verschijnen in de eerste helft van volgend jaar, zegt Qualcomm. Daarmee is hij klaar voor de volgende generatie van topmodellen van fabrikanten als OnePlus, HTC en LG, die steevast werken met de high-end socs van de Amerikaanse chipontwerper. Qualcomm maakt verder geen details bekend over de 835.

De aankondiging komt niet onverwacht. Het Amerikaanse bedrijf had al gezegd dat het volgend jaar de stap naar 10nm zou maken. Samsung had bovendien al duidelijk gemaakt dat de massaproductie op dat nieuwe procedé was begonnen. Het 10nm-productieproces zou wat afmetingen van features en dichtheid te vergelijken zijn met de 14nm-productie bij Intel.

De 835 zal als een van de eerste socs Quick Charge 4.0 ondersteunen. Laden gaat volgens de fabrikant tot 20 procent sneller dan bij Quick Charge 3.0. Bovendien is de technologie compatibel met 'usb power delivery', de standaard voor snel laden van het USB Implementers Forum. Google raadt die compatibiliteit sterk aan in nieuwe versies van Android.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke snelheid van deze SoC en hoe deze nieuwe chips zich kan meten met de Apple chips. De huidige Snapdragon 821 wordt compleet in de pan gehakt door de Apple A10.
Ligt ook aan de gebruikte benchmark maar inderdaad de SD820 en 821 zijn niet de snelste soc's. Toch is in de pan in hakken wat overdreven.

De Exynos daarentegen heeft een hele goede cpu die gelijkwaardig is aan de A10 terwijl de Exynos al wat ouder is. De nieuwe Exynos 8885 haalt een Geekbench score van 7000 wat 30% sneller dan de A10.

Wat GPU betreft heeft de A10 een 6-core van PowerVR die gewoon de beste prestaties levert op dit moment. De vraag is of de Exynos 8895 en SD835 hier over heen kunnen. Ik denk dat ze gelijkwaardig worden.

De A10 is gewoon een hele goede soc waar Apple flink wat geld in R&D heeft gepompt.
Wat trouwens ook een leuk weetje is, is dat de A10 een grotere soc (3.3 miljard transistors) is dan de concurrentie en grotere die size betekent ook minder chips uit een wafer, wat betekent een duurdere chip en Apple heeft het geld hiervoor.

Al met al is de A10 de beste soc op dit moment.
Heb je daar een bron voor van de geekbench score van die 8885?
Dat is wel erg indrukwekkend.

Samsung onderhandeld op dit moment met nvidia en amd voor de gpu's in hun toekomstige vlaggenschip phones.
Waarschijnlijk zullen zij met nvidia in zee gaan. Met hun erbij zal Samsung op alle vlakken kunnen concurreren met apple op smartphone gebied. ( Qua benchmarks dan)
Volgens mij bedoel je de 8895?

Die heeft in een eerdere score zelfs 8800 multicore gehaald geloof ik, maar dat was volgens mij het maximaal haalbare. De naar beneden geschroefde productie versie zal ik inderdaad waarschijnlijl 7000 halen.

De nieuee GPU schijnt daarnaast ook maar liefst 2 keer sneller te zijn dan degene gebruikt in de S7.
Ja, maar zit die nieuwe soc van Samsung al in een consumentenproduct? Of zit die gewoon in de s7?
Anders kunnen we net zo goed Apple vragen om alvast wat scores te posten bande a10x of zelfs de a11. Kijken welke dan de snelste is.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 18 november 2016 12:17]

Is dat compleet in de pan hakken ook ergens aan af te leiden, zijn daar vergelijkingen/overzichten van?
Legio voorbeelden: een korte Google search geeft de volgende antwoorden:

Real world benchmark
Benchmarks

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 17 november 2016 16:25]

Ik zie daar een LeEco Pro3 in het lijstje staan die niet zo gek veel lager scoort, 172xxx t.o.v. 160xxx?
Die heeft de 821 onboard dus van "in de pan hakken" lijkt niet werkelijk sprake te zijn?
Je zou voor de grap eens de real world benchmark moeten bekijken, ik vind meestal die synthetische benchmarks niet zo interessant. Het verschil is echt flink!
In dat geval is het niet alleen hardware, maar vooral de optimalisatie. Een Android app is helaas niet altijd 100% hetzelfde als de iOS app.

Pixel is slechts de eerste telefoon die (niet alleen kwa prijs) het dichts in de buurt komt van een Google Eco systeem. De hardware en software wordt geschreven voor dat ene platform en daarop kunnen optimalisaties aangebracht worden.
Het ging alleen niet om telefoons maar om SoC's dat is hoe je zelf de discussie begon :) Dus hoe dat relevant is, ik heb geen idee...
Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke snelheid van deze SoC en hoe deze nieuwe chips zich kan meten met de Apple chips.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2016 18:14]

Niet op multicore, maar dat terzijde :)

Real life is leuk om telefoons te vergelijken, maar niet echt praktisch om SoC's te vergelijken welke beide een ander OS moeten aansturen (naast het verschil in pixels/ram/rom). Wat zegt die vergelijking dan nog over een bepaalde SoC, als er nog 100 factoren mee genomen worden om tot 1 score te komen?

Stel die Exynos 8890 zat in de iPhone, was die misschien wel net zo snel als met de A10? (of andersom een A10 in de S7).

Het is een beetje zeggen of Robben niet kan voetballen omdat het Nederlands elftal verloren heeft.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2016 19:16]

Niet echt. De 8890 SoC is bij maximale benutting sneller in de meeste CPU tests . Alleen de GPU van de A10 is sneller. Het gebruikelijke "leap frog" spel dat we elk half jaar zien.
The iPhone 7′s new A10 processor is so fast that Intel’s newer PC processors are having trouble staying ahead, says a respected chip consulting group

http://www.forbes.com/sit...el-problems/#7b92b7714060

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 17 november 2016 17:36]

Je zit nu wel met 2 maten te meten, want iOS is 100 keer beter geoptimaliseerd voor hun specifieke SoCs dan Android.
Ja, goh.
Dus Apple heeft niet de beste soc? OK, dan hebben ze op het gebied van snelheid een superieur OS tov Android .
Dat zal dan wel zo zijn. Kan je nu wel rustig/goed slapen?
Nee, want ik heb op dit moment een s7 :) :)
Als je een Samsung hebt, kan ik me voorstellen dat je niet kan slapen ja :p.
Nee. Gemiddeld genomen is de S7 sneller dan de iPhone 7.
De S7 is aanzienlijk sneller bij het openen van alledaagse applicaties, zoals social media en systeem apps. De iPhone 7 is aanzienlijk sneller bij het openen van Games. De meesten gebruiken meer alledaagse apps dan games, waardoor de S7 in dagelijks gebruik als het snellere toestel wordt beschouwd. Hoe dit komt moet je aan de ingenieurs vragen van beide bedrijven welke hun eigen geheimpjes hebben dat ze niet willen uiten.

Samsung is van de mainstream de enige speler die aanzienlijker sneller is dan de iPhone 7 in gebruik. OnePlusThree is ook sneller, maar nog niet mainstream onder de meesten. Wat voornamelijk het belangrijkst is, is de snelheid van het opslag geheugen. SoC's zijn namelijk overdreven krachtig inmiddels.
De S7 is inderdaad snel heb hem zelf ook. Denk wel dat de Snapdragon S7 een veel betere gpu heeft dan mijn S7 Exynos model.
Waarin merk je die snelheid en daarmee het verschil dan vooral? Ik heb nu een S7, het systeem loopt praktisch altijd vloeiend, games, films etc zonder enige probleem. Heel enkele keer een herstart nodig gehad ivm de hele telefoon die traag was, maar dat lijkt me meer softwarematig.
Wat ik bedoel te zeggen, ik vraag mij af waar ik een snellere processor voor nodig zou hebben. Zuiniger en daarmee nieuwe technologie is altijd welkom, maar waar is die meer snelheid voor nodig? Volgens mij gebruik ik nooit de volledige capaciteit van de processor.
Sorry hoor, maar we zitten hier op tweakers hè? Sneller maken is vooruitgang toch?
Als je bijv de laadtijden van games ziet , dan vind ik dat het tussen beide platforms/os nogal scheelt.
Misschien is een game voor jou niet interessant, maar zeker voor 60%(lage schatting) van de smartphonegebruikers wel.
Dus we vergapen ons aan benchmarks die zeggen dat het een sneller is dan het ander? Zoals ik zeg speel ik juist veel games etc. Ik heb mij nog aan geen enkele laadtijd gestoord.
Nou, OK , jouw mening.
Toch zien wel snelheidstoename in de techniek als vooruitgang, toch?
Dus wat jou betreft hoeven de nieuwe socs niet sneller meer te worden?
Vanwaar de naam 835 en niet 830? Een 1 of 5 ipv een 0 is toch vaak een revisie geweest bij qualcomm?
Goeie vraag. Er zijn enorm veel geruchten over de 830 geweest, maar uiteindelijk heeft Qualcomm toch de 835 aangekondigd. Ik zelf verwacht dat beide uitkomen.
“We can’t speak about future plans and the roadmap but you’ll just have to trust us that the 835 makes sense,” said Keith Kressin, senior vice president of product management at Qualcomm Technologies.
De enige reden wat ik kan bedenken dat 835 logisch zou zijn, is als de 830 ook uit zou komen.
bron

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 17 november 2016 14:19]

Als de Snapdragon 835 pas midden 2017 in smartphones zit, terwijl de meeste releases zich verzamelen rond maart/april, dan heeft Qualcomm een nieuwe chip nodig nog voor de Snapdragon 835 uitkomt.

Ik verwacht dan ook gewoon een Snapdragon 830-SoC begin volgend jaar.
Moet inderdaad zeggen dat het een beetje een chaos wordt met de nummers, ook in de 6xx en 4xx series. Volgensmij Is een xx1 een nieuwe revisie (iets snellere clock speeds) en een xx5 een variant met snellere clockspeeds + nieuwe tech (bijv. nieuwere generatie GPU).

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 17 november 2016 14:29]

Volgens de Amerikaanse chipontwerper is het 10nm-procedé een stuk zuiniger, wat moet leiden tot een betere accuduur.
Vervolgens maken ze de accu dunner, waardoor de telefoon ook dunner kan worden (want dat is immers de trend.)
En gaat de consument er qua accuduur nog steeds niks op vooruit :+
Dat was de afgelopen jaren zeker waar, echter is bijv de Samsung s7 weer dikker geworden dan de s6. Juist om een betere accu te kunnen plaatsen.

Volgens mij een hele milimeter dikker, wat procentueel veel is.
Laatste keer dat Samsung de separator van de batterij dunner maakte was nou niet echt een succes...
Betekent dit dat Samsung straks in februari/maart de eerste is met een 10nm SoC (edit: nieuws: Samsung is massaproductie socs op 10nm-finfet-procedé begonnen), terwijl de bekende concurrentie nog moet wachten tot april/mei voordat ze met een Snapdragon-tegenhanger aan de slag kunnen?

Dat zou betekenen dat Samsung een flinke voorsprong heeft op Android-gebied, begin volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door Richh op 17 november 2016 14:30]

Dat Samsung voor Qualcomm een 10nm SoC maakt zegt niet dat Samsung zelf 10nm Soc's heeft. In jouw bewoording zou Qualcomm een flinke voorsprong hebben...niet Samsung,
Samsung heeft al eerder gemeld dat het 10nm SoC's in massaproductie heeft zitten op dit moment: nieuws: Samsung is massaproductie socs op 10nm-finfet-procedé begonnen :)
Je hebt je reactie gewijzigd. Ook makkelijk. Volgende keer alle beestjes bij de naam noemen is ook handig. Ipv 'bekende concurenten' gewoon Qualcomm noemend, want die bedoel je toch? En als je die idd bedoelt, ze hebben blijkbaar voor Samsung gekozen en niet TSMC terwijl die ook 10nm gaan 'doen'. Ligt dus idd aan Samsung wanneer de eerste 10nm Snapdragons komen. En niet raar natuurlijk dat zij eerst hun eigen SoC's productie capaciteit geven.

Of zit ik er helemaal naast met wat je bedoelt?
Euhm, ik heb alleen het stukje tussen de haakjes toegevoegd, om mijn post wat te verduidelijken inderdaad ;)

De bekende concurrenten van Samsung zijn LG, Sony, HTC, enzovoort. Die hebben tot nu toe vrijwel altijd een Qualcomm-chip in de vlaggenschepen geplaatst. Gezien Qualcomm (getuige dit nieuwsbericht) pas midden 2017 een 10nm chip gereed heeft, kan de concurrentie pas tegen die tijd een 10nm smartphone aanbieden.

Samsung kan dat waarschijnlijk begin volgend jaar al, met de Galaxy S8, getuige dat nieuwsitem wat ik eerder noemde.

Dat betekent dat Samsung een voorsprong van een paar maanden heeft met een (waarschijnlijk) zuinigere en snellere chip, mocht die verwachting kloppen.
Het gerucht gaat echter dat Qualcomm de SoCs bij Samsung laat fabriceren met als tegenprestatie dat Samsung de SoCs dan in haar smartphones gebruikt. Qualcomm betaalt dan grotendeels Samsungs 10NanoMarketing (nm) node.

De eerste helft van die roddel is nu bevestigd, dan lijkt me de kans toenemen dat het tweede gedeelte, mogelijk (?) een Snadragon 835 in de Galaxy serie, ook toeneemt.
Aha, dan heb je idd gelijk wbt Samsung. Vraag blijft of Samsung idd hun wens/belofte gaat waarmaken.
Dat geldt voor ieder bedrijf :?
Houdt dat in dat het ook 19nm kan zijn?
Dan had het 10nm-class geheten.
Zou mooi zijn als zo'n nieuwe chip eens aan werd gegrepen om de volle energiebesparing te pakken. Maar vaak zijn de benchmarks belangrijker voor de verkoop en gaat er dus een groot gedeelte naar extra power waar de user weinig van merkt.

Stel je eens voor 40% zuiniger bij een nieuwe generatie telefoons. Stapel dat een aantal generaties op en je hebt een veel beter batterijleven.
Dat kan toch gewoon, download setcpu of 1 van de 100 alternatieven en stel je clocksnelheid 40% lager is, en hoppa je SoC is veel zuiniger :)

Maargoed bijna niemand doet dat, want bijna niemand wilt dat, maar als jij dat wilt, ben je daar helemaal vrij in!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2016 18:17]

Nog geen eens zo'n heel slecht plan.
Alleen jammer dat alle smartphone fabrikanten nu gelijk weer de batterij kleiner maken zodat nog altijd de telefoon binnen een dag leeg is.

Als de telefoon 30 procent sneller is bijvoorbeeld 2.6 Ghz en 40 procent zuiniger.
Hoeveel verbruikt hij dan minder als de max gezet wordt op 2 Ghz?

Bron nu.nl heeft het over 27%sneller en 40% zuiniger

[Reactie gewijzigd door Only_Pevede op 17 november 2016 19:13]

Dat is gek, smartphones begonnen met ongeveer 800~1000ma en zitten nu rond de 3000~4000ma dat lijkt me erg tegenstrijdig met jouw idee dat het steeds kleiner word?
De 1000ma wat dan waarschijnlijk in de oude nokia zat is groter dan de batterijen van nu.

Maar ik bedoel meer dat ze weer een smartphone maken die bij intensief gebruik binnen een dag leeg is in plaats van batterij groter maken.
De trend is de laatste tijd juist om de accuduur te verlengen. Natuurlijk gaat ook een deel van de winst naar performance, maar er is ook wel degelijk aandacht voor langer gebruik. Reviewers letten hier steeds meer op en als een telefoon echt maar 1 dag trekt wordt dat vaak als minpunt benoemt.

Als ik de tweakers reviews lees zie ik toch ook wel gemiddeld een stijgende lijn bij de batterijtests.
Hangt er vanaf wat je koopt,
Ik krijg mijn batterij echt niet leeg in een dag hoor.....

Koop gewoon een normale telefoon met een 4000ma accu, kun je makkelijk twee dagen vooruit
ligt e rmaar net ana hoe intensief je het gebruikt, ik heb een telefoon van 3500ma maar die is na 5 uur echt wel op. Gelukkig laadt mijn telefoon van 0 naar 100% in 1,5 uur
Mwa heb zelf een Moto X Play ook met dikke accu en quickcharge
maat ik krijg m alleen op met 5 uur pokemonnen......

Normaal gaat ie echt twee dagen mee
Ben benieuwd wat voor moois dit gaat brengen naar de nieuwe phones van volgend jaar. Hopelijk heeft de schaal een goede invloed op de warmte productie want ik voel mijn Nexus 5X bij stevig gebruik toch bovenaan goed warm worden :)
Dus dat betekent dat we deze kunnen verwachten (met Samsung's eigen exynos) in de volgende Flagship reeks van Samsung?
Zou mooi zijn, volgend jaar m'n Note 3 vervangen, die heb ik dan 4 jaar.
Een goede HTC met Snapdragon 835 zou mooi zijn :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2