Apple laat afbeeldingen van MacBook met oledfunctietoetsen uitlekken

Apple heeft afbeeldingen naar buiten gebracht van een onaangekondigde MacBook. De laptop op de afbeeldingen heeft op de plek van de rij functietoetsen een oledscherm, dat diverse functies lijkt te kunnen uitvoeren.

De afbeeldingen waren te vinden in de update voor macOS Sierra die maandag verscheen, zegt MacRumors. De afbeeldingen komen uit documentatie voor Apples betaaldienst Pay en de grote afbeelding is te vinden in een PrivateFrameworks-map van de Library-folder. De betaaldienst werkt met de vingerafdrukscanner die te vinden lijkt te zijn aan de rechterkant van het oledscherm voor de functietoetsen.

Naast het toetsenbord lijken luidsprekers te zitten. De afbeeldingen betreffen een MacBook Pro, want die naam is onder het scherm zichtbaar. Volgens eerdere geruchten is de nieuwe laptop dunner en lichter, heeft hij vier usb-c-poorten en een 3,5mm-uitgang. De iPhones die Apple vorige maand presenteerde, hebben die audiopoort niet.

Het gebeurt zelden dat Apple voor de aankondiging een nieuw product toont in afbeeldingen. Het bedrijf houdt donderdag een evenement, waarop het naar alle waarschijnlijkheid nieuwe laptops zal presenteren. De bestaande MacBook Pro's zijn inmiddels anderhalf jaar oud en draaien op Intel Broadwell-cpu's. De nieuwe laptops zouden draaien op Skylake-processors.

MacBook met oledstrip, afbeelding van AppleMacBook met oledstrip, afbeelding van Apple

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-10-2016 • 22:13

318

Submitter: Anoniem: 193142

Reacties (318)

318
296
122
3
0
105
Wijzig sortering
Er is waarschijnlijk in de interne communicatie iets mis gegaan, want Apple lekt een paar dagen voor een persmoment echt niet deze foto's. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze hiermee om zullen gaan in de presentatie.

Ondanks dat we wisten dat de strip eraan zat te komen ben ik positief verrast dat de toetsenborden van Apple een vernieuwing krijgen. Ik meen dat dit soort toetsenborden al bij meerdere fabrikanten bestaan, maar het zal nu universeler worden. Immers, het grote Apple geeft de voorzet. Voor programma's is het wel handig. Nu zou het nog mogelijk moeten worden om zelf toetsen te kunnen programmeren, bijvoorbeeld speciale snelkoppelingen - dan is het toetsenbord grotendeels compleet (tot ze overstappen op e-inkt-toetsen). Wanneer de vingerafdrukscanner even goed werkt als in de iPhone dan draagt die ook bij aan de ervaring - al ben ik bang dat bootcamp het niet zal ondersteunen en je dus onder Windows er niets mee kunt (gezien ik bootcamp draai: gemiste kans).
Al met al, denk ik dat deze laptops vooruit zijn gegaan. Connectiviteit is in orde, met 4 usb c aansluitingen, al mag ik hopen dat er ook nog 3.0 aansluitingen zijn.
De grote vraag die ik mezelf stel is: wat wordt de accuduur van de Macbook Pro?
Het is 24 uur gelekt voor een - soortgelijk - evenement van Microsoft (de dag voor die van Apple).

Gevolg; alle media struikelt over elkaar omdat Apple een nieuw toetsenbord heeft en de ontwikkelingen bij MS raken daardoor ondergesneeuwd.
Af en toe zijn zelfs internationals net kleine kinderen.
Microsoft : developers, developers, developers.

Apple : marketing, marketing, marketing.

Het is gewoon business :)
Weet niet hoor, maar volgens mij heeft Microsoft niet voor niets de bash shell beschikbaar gemaakt onder Windows. Het gros van de developers gebruikten namelijk OSX en Linux om te ontwikkelen.
Weet niet hoor, maar volgens mij heeft Microsoft niet voor niets de bash shell beschikbaar gemaakt onder Windows. Het gros van de developers gebruikten namelijk OSX en Linux om te ontwikkelen.
Bron? Ik ken eigenlijk alleen maar developers die met Windows werken.
Wat dacht je van iOS apps? Los van dag je tegenwoordig in Xamarin op Windows iOS apps kunt bouwen, gebruikt het gross van de ontwikkelaars nog steeds MacOS met Xcode als ontwikkeltool voor apps op het Apple platform.
Komt eigenlijk meer door de vendor lock-in van Apple. Je applicatie moet namelijk op een Mac gebuild worden. Ikzelf baal er verschrikkelijk van en heb daarom tot nu toe niet eens de moeite genomen om te kijken naar iOS applicaties. iOS stelt zich steeds meer open zeggen ze, maar richting developers is het nog steeds hartstikke gesloten.

(Ook als je Xamarin gebruikt moet er ergens een Mac paraat staan om de solution/project te builden...)
Als je voor xbox ontwikkelt zat je 'vroeger' echt aan een macintosh G5 vast: enkel op die hardware/dat platform leverde microsoft de ontwikkeltools uit. Tegenwoordig vermoed ik dat het wat anders geregeld is ...
Met virtualbox of vmware emuleer je zo osx voor een final build test hoor ? Kun je lekker op je favoriete platform blijven werken. Omgekeerd kun je op osx ook cross platform builden. Als je in basic (foei ?!) programmeert is er zelfs software die 1 package maakt voor zowel windows als osx.
Wat een onzin- Cross compilers zijn altijd bij elk platform een ondergeschoven kindje.. Als je iets op Linux wil doen moet je de juiste compilers hebben, iden voor AIX (Unix van IBM).
Moest vroeger al standaard C programmatuur op elk platform opnieuw compileren.
Oplossing: Het platform beschikbaar hebben of een vituele machine inrichten met het doelplatform.
Dit het niet voor interpreters (Shell, Bash, etc.) en voor Java (want dat interpreteert pseudocode).
Ik snap eigenlijk niet veel van wat je zegt, want je begint over Cross compilers en dan over compileren op elk platform (evt. als VM)

Probleem is bij iOS dat je het wellicht zou kunnen compileren op een ander platform, maar dat Apple dat niet accepteert bij het indienen in de appstore
Maar er wordt zoveel software ontwikkeld dat iOS apps echt maar een klein deel van het totale spectrum aan software ontwikkeling is.
Webdevelopment is 90% Linux/OSX ontwikkelmachines.
Bron?
Die heb je , toch? Je zou zo'n getal toch niet zomaar uit je duim zuigen, toch?
Directe link naar de relevante vraag:
http://stackoverflow.com/...-desktop-operating-system

Desktop Operating System
26.2% Mac OS X
22.5% Windows 7
21.7% Linux
20.8% Windows 10

Survey van 2016 bij 56,033 coders in 173 countries.

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 23 juli 2024 15:25]

Anoniem: 472698 @AndrewF26 oktober 2016 15:44
Maw,, het gros gebruikt al windows (+40%)
Erg creatieve framing van de cijfers. Definieer 'gros'? Want een meerderheid is het niet. Volgens mij zijn dit relevantere conclusies:
- de meerderheid developers gebruikt geen Windows.
- meer developers gebruiken OSX of Linux dan Windows (de stelling waar repeP deze draad mee begon)
- Verzamelde Windows OSen hebben het grootste marktaandeel onder developers (wat jij waarschijnlijk bedoelde met 'gros')
Lol verzamelde Windows OSen is dus Windows. Maakt voor de gemiddelde developer weinig uit of ie nu op Windows 7 of 10 als ie toch al op Windows bezig is.
Doe persoonlijk niets met Mac OS aangezien ik meestal interfaces tussen systemen bouw maar Linux of Windows is om het even. Ligt aan het project en de target omgeving waar het moet gaan bollen, wat ik prefereer.
Waar programmeert de overige 8.8% dan op?

Ik zie het al. 8, vista en xp.....

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 23 juli 2024 15:25]

Is net het wereldje waar je in zit :) Je zit in MS land of in unix (Linux+OSX) land qua development. Als je zelf in MS land zit, ken je uiteraard voornamelijk MS-land developers

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 15:25]

Ik niet. 50/50 Unix & Linux (diverse smaken) en Windows. Alles C/C++. En voor hulp spul perl (ook Windows & Linux). Heerlijk eens af van de shell verschillen (bash, ksh, sh). Bash op Windows is leuk, maar niet meer dan dat (awk/sed/vi het is allemaal vaak krachtiger dan Windows tegenhangers, c.q. bestaat al veel langer, waardoor er meer informatie over is).
Gaaf filmpje! Was een aparte kerel die je niet als CEO van Microsoft verwacht maar dit is wel heel gaaf! Dank! :Y)
Off topic... maar een CEO die dit doet, is stiekem best wel cool.

https://www.youtube.com/watch?v=RINizGmhrYo

https://www.youtube.com/watch?v=sforhbLiwLA

Of totaal gestoord, maar dat is dan ook wel weer cool - voor een CEO.

Overigens was het zijn taak om de zaal te enthousiasmeren, zonder microfoon - en dat is wel gelukt.

[Reactie gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23 juli 2024 15:25]

Trump zou nog wel iets kunnen leren van die optredens! :Y)
Die overeenkomst zie ik nu pas - thx!
Thanks voor de filmpjes, heb er hartelijk om moeten lachen!
Bijzonder dat jij het cool vindt. Ik vond (en vind dat nog steeds) deze filmpjes moeilijk om aan te zien. Ik krijg last van plaatsvervangende schaamte en heb medelijden met de mensen in de zaal die geacht worden hierin mee te gaan.
Zie ik eruit alsof ik grappen maak?

Tuurlijk meen ik dat serieus.
ja, je ziet eruit alsof je grappen maakt en wel door dat soort opmerkingen.

dit soort opmerkingen zijn het probleem bij tweakers momenteel, gedraag je eens naar je leeftijd
Dat doe ik ook, daarom zit ik niet op schoot bij Microsoft ;)

Wat heeft gedrag met leeftijd te maken trouwens? Ik ben zo oud als dat ik me wil doen voorkomen, nozem..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 15:25]

Mijn eerste Apple-kloon (een Che-1b) had een volledig programmeerbaar toetsenbord (de Touché). Lomp ding maar wel ideaal. Het enige waar we toen wel eens over droomden was de functie weergeven op het toetsenbord. Apple doet dat nu met deze strip. En ik weet nu niet of ik dit nog steeds ideaal zal vinden. Fysieke toetsen werken blind erg fijn, maar misschien is het wennen met zo'n strip.

Apple lijkt bezig het Australische bedrijf Sonder over te nemen. Zij hebben een toetsenbord waar ik meer toekomst in zie: iedere toets bevat een e-ink schermpje. https://sonderdesign.com
Bijna 10 jaar geleden was er de Maximus. Nooit in productie gegaan dacht ik maar Man wat was dat een gaaf keyboard.

http://www.artlebedev.com/optimus/maximus/

Heb het altijd vreemd gevonden dat zulke dingen niet al lang mainstream zijn. Zou toch echt ideaal zijn als je Keyboard om schakelt naar de App dien je draait.
OT: Die is wel in productie gegaan, meen dat je een slordige €1300 oid kwijt was aan een exemplaar in de korte tijd dat deze in de handel is geweest.
...Tja, was mij inderdaad ook een beeeetje straf, maar er zijn er wel een paar verkocht IIRC :+
De maximus is in beperkte oplage geproduceerd geweest vanwege de grote vraag ernaar. Al vind ik zelf de Tactus een interessantere toekomstvisie.
Moest ik ook meteen aan denken.
Is - na meerdere keren uitstel - wel degelijk op de markt gekomen, voor ca 1200 euro.

Is zelfs gereviewd door tweakers!
Nee, plaatje zit al in MacOS Sierra 10.12.1 als resource voor Apple Pay
USB-C = USB3.0

Wat jij bedoeld is een USB-A poort. Dat kun je denk ik vergeten...
Het zou ook verkapt een Thunderbolt 3.0 zijn, en daarmee een veel grotere bandbreedte hebben dan USB 3.0 of 3.1
Dat is niet verkapt. Intel heeft er voor gekozen om thunderbolt 3 in de vorm van USB-C te maken. Hierdoor zijn alle thunderbolt poorten en kabels ook automatisch een USB-C poort.
Klopt, maar dat maakt nog niet alle USB-C poorten Thunderbolt 3.0. Ik ben wel blij dat er is gekozen voor compatibleness
Dat komt omdat de meeste fabrikanten te beroert zijn om de licentiegelden te betalen. De alpine ridge controller heeft namelijk standaard TB 3 ondersteuning maar dit is uitgeschakeld in de firmware van de controller.
USB-C = USB-C

USB-C is alleen de stekker.

USB-C kan dus ook USB 2.0 zijn.
In dit geval is het USB 3. En ik ben nog geen USB-C contact over USB 2 tegengekomen. Dus technisch gezien heb je gelijk, maar we kunnen wel stellen dat voorlopig USB-c bijna altijd USB 3 is.
Dat klopt zeker niet. Als je kijkt naar telefoons met USB type C dan is juist het merendeel 2.0.
Dat zou zo moeten zijn ja. Helaas is dat niet het geval.
USB is al lang niet meer Universal. Je ziet nu een connector en je hebt geen idee wat die bus wel en niet kan.
Alsof Tweakers het alwetende medium is.

In dit geval kun je gewoon stellen dat Tweakers niet weet waar die het over heeft.
"Volgens eerdere geruchten is de nieuwe laptop dunner en lichter"

Dear god, want daar zit ik op te wachten, zodat ik lekker makkelijk in een koffieshop kan Facebooken met mijn Macbook Pro van 4000 euro.

Echt, ik zit hier nog op een 17" Macbook Pro van 2011 met een 2,3 GHz Intel Core i7 Penryn processor en wil al tijden upgraden. Laat ze alsjeblieft nu eens komen met een super powerful systeem dat veel VM's kan draaien en vlot Photoshop, Lightroom, Final Cut en xcode.

Ik geef geen ruk om dun, licht en mooi. Mijn huidige 17" is perfect draagbaar voor mij. Ik heb power nodig en een groot scherm in cm's, niet alleen in resolutie. Maar ik weet dat ik in de minderheid ben.

/rant
Maar kun je dan niet beter bij een ander fabrikant kijken dan Apple. Er zijn goede alternatieven. Tuurlijk niet al je huidige software kun je meer gebruiken en ook zit je niet meer de Apple ecosysteem, maar je hebt dan wel wat je nodig hebt.

(Zelf een Mac gebruiker)
Welke laptop in deze klasse en formaat heeft dan echt betere specs? Ik kwam bij mijn vergelijking uit tussen een Dell XPS en Macbook Pro. Windows en een touchscherm vond ik niets, de specs waren nagenoeg t zelfde en de mbp was maar een klein beetje duurder (en veel waardevaster...). Makkelijke keuze :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 15:25]

Thinkpad T460(p) kom je denk ik een heel eind mee.


Vind dat Oled schermpje zelf geen gekke keuze, al vind ik het jammer dat ze een rij toetsen hebben weggehaald. Er zal vast een sleeke functie inzitten dat je met 1 tik de toetsen digitaal hebt, maar toch. Liever échte toetsen op een laptop IMO.
Maar de Thinkpad T460p heeft een 14inch scherm, en we hebben het juist over de waarde van een 17" mobile workstation ;) Verder mag je het op de T460p doen met Intel HD530 of een NVIDIA Geforce 940MX.
Dacht even dat we het over MBP formaat (dus 13-15")hadden :p. Zou voor 17" alsnog bij Lenovo kijken overigens (mits je de centen hebt), de Thinkpad P70 is een mooie, tot Quadro M5000M en Xeon E3 1575M. Ben je wel 6000 euro of meer voor kwijt met zo'n configuratie. Maar goed, dan heb je wel een fantastische mobiele workstation.
Die P70 is inderdaad een net apparaat. :) Jammer dat er geen OSX draait (hackintosh vind ik echt geen optie voor een professioneel apparaat).
Denk ergens dat power users de markt ook gewoon niet (meer) zijn voor Apple. Het zijn prima laptops voor licht tot enigszins zwaar werk, beeldbewerking bijvoorbeeld, maar meer ook niet. Lijkt me duidelijk dat ze zich tegenwoordig met bijna al hun producten op de net wat meer eisende consumenten richten met genoeg geld. Ergens jammer.
Enigszins zwaar?? Een MacBook pro is echt prima in staat zwaar grafische werkzaamheden te verrichten. Ik draai geregeld met indesign, illustrator en photoshop tegelijk op een 15 inch MacBook pro (met 2 Apple cinema displays eraan). Ook Final cut pro en after effects lopen prima tegelijk samen. Een MacBook pro is echt geen lullig huis, tuin en keuken machientje.
Een MBP alleen maar geschikt voor licht tot "enigszins zwaar werk"? Ik doe alles wat ik wil (behalve games) op een Macbook Air. En dat is inclusief virtual machines en zware IDE's zoals Xcode en Eclipse. Lijkt me dat het met een MBP dan zeker moet lukken.
Sure geen probleem. Webstorm, netbeans, VM's, tig tabs in safari en chrome, twee draaiende office suites, komplete api's in java, kan allemaal zonder enig geluid draaien (10% cpu).

Dankzij de pijlsnelle ssd is het supermakkelijk om je swap in te draaien zonder dat je het door hebt.
Uhh is stamp hier 3,5 GB PSD files in batch en 4K videoprojecten op m'n MBP 15" de deur uit..
HP ZBook Studio...
Sorry, heb een ZBook van halverwege vorig jaar een een macbook uit 2009.
Als ik er een zou moeten kiezen, kies ik de macbook.

En ja, ook ik werk met VM's, zware IDE's en Adobe meuk.
Maar is dat de Studio of zo'n lompe versie? De vraag is natuurlijk waarom je de MacBook verkiest. Omdat ie dun is? De Studio is 1,8 cm dun en biedt me een nieuwe 6e generatie Xeon, PCI-E NVM Turbo SSD, NVidia Quadro en thunderbolt 3. Ik snap jouw keuze voor een gepasseerd station in 2009 totaal niet, behalve voor het OS dan misschien. Hackintosh? :Y)
Werk dagelijks op een ZBook 'mobile workstation' van mijn opdrachtgever. Zipjes uitpakken e.d. doet ie als een speer, maar ik blijf het een horkerig ding vinden. Zoveel power, zoveel euro's, en nog steeds scrolt het niet lekker door webpagina's met de trackpad. 'Dat kan toch geen goed ding zijn' zegt mijn onderbewuste dan.

Thuis op mijn macbook valt me telkens weer op hoe soepel alles werkt, ook onder belasing, hoe mooi het scherm is, hoe lekker de trackpad. Zware taken gaan zeker langzamer als op de HP, maar de gui blijft daarbij een stuk vaker responsive, dus als gebruiker ervaar ik dat anders.
Naja in de 17 inch categorie die Sebast1aan noemt heb je toch bakken met keuzes? Of 15 inch. Alleen bij die mini dingetjes (Ultrabooks) wordt het lastiger want dan heb je ineens geen dedicated videokaarten meer (toch?)

Heb zelf (paar jaar geleden alweerk) zon 15 inch Asus gehaald. Prima i7, 8 ddr (maar kan naar 16), intel + Nvidea kaart. 256 ssd en 2tb hdd in gezet. Dvd eruit gesloopt. Mat beeldscherm. Zal niet retina strak zijn, maar behoorlijk goed. 2 kilo, maar als je daar niet om geeft.

Ook had je toen die Sony Vaio's zoals de Z met een externe videokaart. Maar die worden helaas niet meer gemaakt...

En zoals ook genoemd Dell en Lenovo. Die hebben volgens mij behoorlijk beefy apparaatjes.
Niet veel. De nieuwe Razor Blade Pro is ook een mooie laptop. Maar Sebast1aan zegt en ik citeer:

'Ik geef geen ruk om dun, licht en mooi. Mijn huidige 17" is perfect draagbaar voor mij. Ik heb power nodig en een groot scherm in cm's, niet alleen in resolutie. Maar ik weet dat ik in de minderheid ben.'

Dus dan kan ik alleen vanuit gaan dat de meerwaarde van het ecosysteem groter is dan de meerwaarde van nieuwe hardware.

[Reactie gewijzigd door mansour op 23 juli 2024 15:25]

Je zeg het al zelf... ik zit diep in het ecosysteem. Wat ik ook niet erg vind, het is niet perfect, maar goede alternatieven zijn er voor mij niet. Ik heb 3 kids en een vrouw een een family iCloud account, een stapel iPhones, iPads en AppleTVs en dat werkt gewoon heel lekker.

Daarbij heb ik zelf een Nix systeem nodig voor mijn werk (Cyber Security). En daarbovenop dan ook nog Photoshop, Lightroom en Final Cut.

En dan schrijf ik ook nog iPhone apps...

Niet echt een keus dus :(
Ach als het je echt wat deed dan leerde je wel andere software.

Echt first world problems hierzo :)
Ik vermoed dat jij nog nooit een job gehad hebt en een aantal kinderen te ondersteunen. Is overigens maar één scenario, verassend genoeg hebben veel mensen een totaal ander leven dan jou.
Ow jawel hoor, maar als het zo'n punt is dan switch je toch?

Ik bedoel, PS en lightroom is op Windows en voor Final Cut kun je Premiere nemen. Tuurlijk het is even lastig en je bent de andere software gewend, maar dat is geen reden om maar vast te blijven houden aan Apple als het echt zo'n punt was.

Daarom zeg ik: Als het echt zo belangrijk was dan zou ik er wat aan doen. Ik heb hier een Mac Pro staan, een 5.1, als iemand weet wat het is om door Apple "vergeten" te zijn, zijn het wel Mac Pro gebruikers.

In het ergste geval hou je een Mac Bookje voor het geweldige eco systeem en neem je een PC voor het echte werk.
Ik zweer ook nog bij een 17 inch. Het gaat niet gebeuren, ik weet het, maar het is wel een beetje jammer hoe Apple die groep van zware gebruikers steeds minder ziet staan die ooit voor het merk kozen.
- 17 inch
- iets met externe gpu oplossing
- 3840 scherm
- voldoende koeling om de boel niet kapot te stoken bij het renderen van je video.
Een 17 inch laptop is echt niet meer van deze tijd. Een beetje contradictorisch dat een laptop licht en draagbaar zou moeten zijn en dan tegelijk gigantisch. Wie een groot scherm wil kan zijn Macbook aan een 40 inch 4 K scherm hangen...
Een 17 inch laptop is echt niet meer van deze tijd.
Tja, en wie bepaalt dat... de media hype??
Ik heb zelf geen MB - wel een iMac -, maar zou er in de nabije toekomst (lees binnen een jaar of 2) wellicht een willen, en mijn voorkeur gaat dan toch echt uit naar die 17 inch.
Ik neem ook aan dat ik hier echt niet uniek in ben.
* Maar wellicht ben ik zelf ook niet meer van deze tijd, ben zelf namelijk ook al aardig achterhaald (bouwjaar 1982). :P
Wie een groot scherm wil kan zijn Macbook aan een 40 inch 4 K scherm hangen...
Dat is ook wel weer meteen het uiterste... bovendien koopt het gros van deze doelgroep een MB vanwege draagbaarheid, en een 40 inch heb je nou niet bepaald overal bij de hand. :?

[Reactie gewijzigd door The_Prodigy1982 op 23 juli 2024 15:25]

Apple heeft natuurlijk het liefst dat je overal waar je komt (thuis, werkplekken) een groot scherm neerzet om je compacte MB op aan te sluiten. De klant heeft ook wel een fancy vergaderzaal. We praten hier over professionele gebruikers, niet over knutselende studenten :)

Apple maakt nu eenmaal keuzes en heeft er geen problemen mee om bepaalde doelgroepen gewoon niet te bedienen.
je bent een kleine groep, een TE kleine groep gebruikers, en daarom is de 17" macbook exit.
Ik was afgelopen weekend vrijwilliger op een Coder Dojo en daar hadden de meeste kids een 17" of groter laptop. En dat werkt gewoon fijn. Die kids boeit het echt niet of die laptop nu zwaarder is, die zijn boekentassen gewend. Eén arme drommel had een tablet met een extern keyboard :(

Nu, full disclosure, mijn dochter had een 13" Macbook Air mee.
ik denk dat de prijs gekoppeld aan de grootte de 17" niet zo popu maakte.
ik werk zelf met een 17" van de zaak, maar ik en mijn collega's vinden het zware ondingen.
De verkoopcijfers bepalen dat.
Uh misschien als je je macbook pro op een vaste plek gebruik is een externe monitor handig. Maar voor mobiel gebruik wil je niet met zo'n 40inch scherm sjouwen. Dan is voor bepaalde professionele toepassingen op locatie een ruimer scherm zeer wenselijk.
Zoals ik al ergens had opgemerkt, heb ik zowel op mijn kantoor thuis en op het werk twee extra schermen. Ik gebruik bijna nooit alleen mijn 17" scherm.
Nu dacht ik dit ook, en heb een half jaar geleden noodgedwongen met een 17" laptop moeten lopen omdat die van mij gejat was en deze nog ergens op zolder lag. Hoewel hij iets zwaarder is, is het natuurlijk onzin om te zeggen dat hij dan niet meer mobiel is.

Nu heb ik zelf een nieuwe 17" laptop aangeschaft omdat ik het eigenlijk geweldig vond overal een groot scherm te hebben. Er zijn dus wel degelijk mensen die dat graag willen hebben. Gelukkig wil ik dan ook geen macbook want anders had ik die keuze helaas niet. Niet meer van deze tijd is overigens een beetje marketing gezwets imho
Waarom zou een 17 inch laptop niet meer van deze tijd zijn? Met deze redenering kunnen we dat ook zeggen over 15 inch en 13 inch want waarom zou je niet gewoon met een 11 inch scherm gaan? Ook nogal belachelijk om dan maar direct naar een vast scherm te moeten gaan. Zat genoeg fabrikanten die het trouwens niet met je eens zijn: meer dan 480 laptops in de Pricewatch hebben een 17 inch of groter scherm.
Gast, jij vind alles wat apple doet geweldig en perfect. Het is toch niet zo lastig te begrijpen dat sommige professionals behoefte hebben aan een mobiel workstation incluis groot scherm?
als er genoeg vraag naar was geweest hadden ze het ding nooit uit productie genomen..
Meh, Apple bepaalt vaak toch zelf wat mensen moeten willen of nodig hebben... Dat is zo'n beetje hun designfilosofie.
Ik ben het hardgrondig met je oneens, al was het maar uit ergonomisch oogpunt. Bij een 17" notebookscherm zit vrijwel altijd ook een volledig keyboard met numeriek toetsenbord. Bij displays van 15" of kleiner zit zelden een numeriek toetsenbord. Bovendien is het toetsenbord helemaal ineen gevouwen.

Iedereen lijkt alleen maar naar steeds kleinere notebooks te willen, terwijl ik mijn notebook 99% van de tijd als desktopreplacement in de huiskamer gebruik.

p.s. ja ik ken de uitbreidingssetjes voor numeriek, maar dat vind ik toch minder prettig.
Anoniem: 583079 @dielec26 oktober 2016 12:58
Iedereen lijkt alleen maar naar steeds kleinere notebooks te willen, terwijl ik mijn notebook 99% van de tijd als desktopreplacement in de huiskamer gebruik.

Je bevestigt wat ik schreef: er is geen markt voor. En wie zijn laptop 99% als desktopreplacement gebruikt is beter af met een docking oplossing - dat wordt met usb-c erg eenvoudig bovendien.
Een 17 inch laptop is echt niet meer van deze tijd. Een beetje contradictorisch dat een laptop licht en draagbaar zou moeten zijn en dan tegelijk gigantisch.
Dit is en blijft iets heel persoonlijks.

Wat IMHO niet meer van deze tijd is, is dat het topmodel (met topprijs) laptop van Apple maar 2880 x 1800 pixels op een 15 inch schermpje heeft.

En ja, ik heb een 40 inch losse monitor. Die heeft een diagonaal van een hele meter. Daar zit dus nog wel wat tussen ten opzichte van de van 39 centimeter van een 15 inch laptopje.

aanvulling n.a.v. reactie hieronder: Ik bedoel dus niet dat de rMBP te laag van resolutie is, want die komt op 220 pixels per inch en dat is – in ieder geval voor mijn ogen – meer dan genoeg, ondanks dat je er behoorlijk dicht op zit.

Laptops nog een mm platter maken voegt weinig toe. Doe dan liever wat aan die centimeter-brede zwarte randen rondom. Links, rechts, boven en onder een rand die niet werkt van in totaal 2 cm in de hoogte en 2 cm in de breedte op een scherm van 35 cm x 23 cm kost je 14% van de oppervlakte.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 15:25]

De Macbook pro is perfect draagbaar. Ik fiets elke dag met die Macbook Pro EN een HP laptop van 13" in mijn rugzak 15 km naar het station, pak de trein, loop 10 min naar het kantoor en dan 's avonds weer terug. Ik heb een voeding thuis en op het werk liggen. Thuis heb ik dan ook nog een Thunderbolt docking station. Zowel thuis als op het werk heb ik dan ook nog 3 schermen en een keyboard/muis switch vd twee laptops.

Niet meer van deze tijd? Als je bedoelt dat deze tijd "werk" gelijk is aan beetje Instagramen en Facebooken, ja dan misschien.
Ik werk in Cyber Security. Cloud is not an option. At all. Mijn werklaptop van mijn klant is een volledig dichtgetimmerd systeem waar je geen USB sticks in kan steken b.v.

En nogmaals zo zwaar is het helemaal niet. Ik nam vroeger in KG meer boeken mee naar school. Het helpt ook dat ik geen voedingen meesleep (ik heb er extra op mijn werk en op mijn kantoor thuis). Verder neem je tegenwoordig ook geen pak cd-roms en kabels meer mee, zoals de IT'ers van vroeger. Mijn tas is verder bijna leeg, afgezien van wat extra contactlenzen, een zakmes en een portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 23 juli 2024 15:25]

Mischien wil hij wel "groen" reizen? je kan dit nooit zo stellen.
Ik zou nog steeds graag een (moderne) opvolger van de Dell XPS M2010 zien... Wat nou 17 inch? Mobiel werkstation! :D
http://www.notebookreview.com/assets/8877.jpg

Maar denk dat we daarvoor niet bij Apple moeten zijn. Klein en licht is het devies. :(
Een MacBook Pro van 4000,? Overdrijven is ook een vak.
Als je een MacBook Pro 15 inch neemt dan heb je een laptop die prima kan wat je wilt en ook nog eens in een prima draagbaar formaat.
Voor zeer veel klanten is echter draagbaarheid en accuzuur de belangrijkste factor, dus je bent inderdaad ver in de minderheid en dus je gebeden worden waarschijnlijk nooit gehoord.
Mijn vorige 2011 Macbook Pro was meer dan 3200 euro en dat was NIET met maximaal geheugen of SSD. Later heb ik die ge-upgrade met 8 GB RAM + 2x SSD (1 ipv optische drive). Nu is de optie er niet. Je zal meteen het topmodel moeten kopen.

Ik heb even in de Apple Store gekregen en de 15" met 1 TB is € 3.399,00 zonder Apple Care van 349 euro (wat ik normaliter er altijd bijkoop). Ik ga dan gelijk een halve TB aan opslagruimte achteruit, maar ok geen 4000 euro. Dik 3000 euro dan en bijna 4000 met Apple Care.
maar dan gebruik je hem niet voor facebook zoals je eerder scheef :+
Ik gebruik hem natuurlijk ook voor Flash games :p
Een MacBook Pro van 4000,? Overdrijven is ook een vak.
Als je een MacBook Pro 15 inch neemt dan heb je een laptop die prima kan wat je wilt en ook nog eens in een prima draagbaar formaat.
Voor zeer veel klanten is echter draagbaarheid en accuzuur de belangrijkste factor, dus je bent inderdaad ver in de minderheid en dus je gebeden worden waarschijnlijk nooit gehoord.
Ik heb liever een LiPo accu in mijn laptop dan een loodaccu met accuzuur hoor, bovendien zijn loodaccu's echt enorm zwaar, wat niet handig is met een laptop.
Geen idee waar jij ineens loodaccu's vandaan haalt, maar als het vanwege 'accuzuur' is lijkt me dat een typo: 1 letter die er schuin boven zit anders en je hebt 'accuduur' wat veel beter in de context past. Dan laten we de loodaccu's ook maar waar ze horen, in de auto ;) .
Het staat er toch echt! :P
Waarom kijk je dan niet naar een HP zBook 17?

xeon quadcore
17" FHD
64GB geheugen
256GB m2 SSD
1TB HDD
3 y garantie

ben je nog goedkoper uit ook...
Een HP ZBook 17 G3 goedkoper? Met een Xeon er is kost hij je 2441 Euro, dan heeft hij 16 GB RAM en een SSD, geen harddisk. Dan denk je dat het wel meevalt, maar je vergeet alleen dat hij dus alleen maar met een QUADRO M2000M geleverd wordt, die exceleert in CAD, dus met al het andere werk wat je met je laptop doet is hij niet zo snel.
Edit: Voor het gemak het linkje van de enige ZBook 17 inch met een Xeon

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 23 juli 2024 15:25]

De zBook is een zakelijk model van HP, en is dus geheel naar wens te configureren
linkje naar specs
Klopt, ik ken de Zbook best goed, en de range is heel goed, maar echt op autoCAD gericht. Dat zie je ook in de configuratiemogelijkheden, die je ook in jouw eigen link had kunnen zien:
Graphics
Geïntegreerd:
Intel® HD graphics 530
Intel® HD graphics P530
Intel® Iris™ Pro Graphics P580
Discrete:
NVIDIA® Quadro® M5000M (8 GB gereserveerd GDDR5)
NVIDIA® Quadro® M4000M (4 GB gereserveerd GDDR5)
NVIDIA® Quadro® M3000M (4 GB gereserveerd GDDR5)
NVIDIA® Quadro® M2000M (4 GB gereserveerd GDDR5)
NVIDIA® Quadro® M1000M (2 GB gereserveerd GDDR5)
AMD FirePro™ W6150M (4 GB gereserveerd GDDR5) 9,18
(Intel® HD Graphics 530 geïntegreerd op Core™ i7- en Core™ i5-processors. Intel® HD Graphics P530 en Intel® Iris™ Pro Graphics P580 geïntegreerd op Xeon®-processors.)
Nu is de ZBook niet een kansloze machine, maar is het voor veel mensen niet de juiste machine, ze hebben namelijk niets aan de toegevoegde waarde van een CADkaart
Zie mijn reacties boven waarom ik OS X nodig heb. Sowieso voor iOS development.
dan draai je die toch in een van je VM's ;)
Op zich een prima oplossing, doe het zelf ook op mijn laptop voor Xcode, maar echt lekker werkt dit niet zonder grafische versnelling. Het is te doen, daar niet van.
Mee eens, ze mogen wel weer een mooi mobiel werkpaard leveren, zoals jouw 17".

En dat de fysieke knoppen weg gaan, vind ik echt waardeloos. Ik gebruik de volume en brightness knoppen voortdurend en weet die blindelings te vinden. Dat gaat dus straks niet meer?
Ja en ik gebruik ze dus echt nooit. Zo is iedereen anders.
Wellicht door te vegen?
Apple richt steeds steeds meer op consumenten (dus passief gebruik en zelf niets doen) .

Microsoft richt zich steeds meer op producenten (dus actief gebruik en zelf produceren).

De komende tijd zal dat verschil nog duidelijker worden.
Wat een onzin. Apple maakt juist hele goede softwarepakketten voor de pro users om te kunnen produceren, zoals final cut en logic. Apple richt zich meer op de creatieve producenten, Microsoft op kantoor.
Waarom neem je dan niet een windows laptop als ik dit zo allemaal lees? Als je kracht uit je draagbaar apparaat wilt halen ben je met een Apple bij het foute adres.
Niet om t een of ander, maar een Apple machine haalt naar mijn gevoel meer rendement kwa performance dan een Microsoft machine. Het enige waar Apple tè sterk in afwijkt is het idee dat 17" niet meer van deze tijd is. Wat IMHO echt een ontzettend kortzichtig argument is om iets niet meer te produceren.

(*tot voor kort Windows fanboy)
Een laptop is gemaakt om draagbaar te zijn. 17 inch is objectief minder draagbaar dan 13/15 inch.
Overigens is het perfect mogelijk om een groot scherm/toetsenbord aan te sluiten op een laptop. Dus als je zoals het grootste deel van de bevolking bijna altijd op dezelfde plaats werkt, is dat perfect op te lossen.
Die paar keer dat je in de Starbucks, trein,... zit te werken is een kleiner scherm niet hinderlijk
Ik denk dat het juist voor die mensen inderdaad niet zoveel uit mag maken. Echter ben ik het er niet mee eens dat er overal dan maar een monitor toegankelijk zou moeten zijn. Het lijkt mij echter volstrekt onredelijk dat, wanneer men een fatsoenlijke 17"(+) werkplek wilt hebben, men beperkt is aan een Microsoft OS, Linux OS of zelfs een losse monitor op iedere locatie.

De "concurrentie" (windows/linux) is wel bereid om een 17" laptop te maken. Het feit dat zij steeds door blijven gaan met die productie, zegt imho genoeg over de vraag naar een dergelijk product.

Apple is niet perse een fabrikant die iets wel of niet (meer) implementeert omdat er wel of geen vraag (meer) naar is. Apple creëert vraag. Kijk als voorbeeld maar eens naar de iPad. Toen die niet bestond, was er geen vraag naar. Toen die echter uit kwam was iedereen er spontaan fan van. Puur omdat Apple weet hoe ze iets moeten brengen. Of nog een andere: De audio-jack van de iPhone 7 verwijderen. Ook zo'n typisch geval van een nieuwe standaard forceren. Tuurlijk is stilstaan achteruitgang, maar om features die algemeen gebruikt worden in de audio-industrie te gaan verwijderen van je product gaat mij ietwat te ver. Ze hebben echter wel de "macht"/positie om een dergelijke feature gewoon weg te laten. Puur omdat zij de feature "niet meer van deze tijd" vinden.
Laptops hoeven niet perse meegedragen te worden.
Ik heb zelf een laptop (16.4") thuis die ik vrijwel nooit uit huis meeneem. Daarintegen is het juist fijn dat de laptop makkelijk op te Bergen is in een kast wanneer ik m niet nodig heb.
We hebben geen bureau in huis staan (geen plek, en geen plek voor willen maken) dus een tradiotionele desktop opzet is niet mogelijk.
Dan is een grote laptop juist fijn, want dan heb je wel de voordelen van een redelijk groot scherm, en het voordeel van de opbergbaarheid.

Mijn werklaptop van 14" is prima om mee te nemen als het nodig is, maar ik ben blij dat die normal gewoon in een dock en 22" monitor zit. anders was is het behelpen met dat kleine scherm.
Mijn Surface pro 2 (10") gaat wel elke dag mee op pad, en is dan ook een ideaal format daarvoor. Thuis op de bank is die weer te klein.
"Niet om t een of ander, maar een Apple machine haalt naar mijn gevoel meer rendement kwa performance dan een Microsoft machine."

Dat ligt er maar net aan. In Office apps, Adobe en veel muziek programma's is Windows 10 veel sneller. Ook als je Windows op een Mac zet is Windows veel sneller. Kwa browser is Mac sneller.
Veel muziek programma's zijn of OS X only of Windows only dus dat is niet echt vergelijkbaar. In office issie wel degelijk sneller als je geen microsoft office gebruikt, want dat is echt typisch windows programmeerwerk (office 2016 voor de mac is echt kreupel gemaakt).

Windows 10 gaat super inefficiënt om met hardware. Zi kan deze niet dynamisch switchen tussen mijn twee graka's. Zodoende mis ik 3 -5 uur aan accu.
Ableton Live is er op PC en Mac hoor
Ja maar FL studio is windows only en logic is osx only. De wereld houd niet op met ableton hoor. Ken zat OS X only audio programma's.

Punt is. Je windows 10 bak is in de meeste gevallen echt niet krachtiger met dezelfde hardware. Daarvoor mist het gewoon bepaald Unix elementen
Protools kan op beiden, Cubase kan op beiden...
Het enige waar Apple tè sterk in afwijkt is het idee dat 17" niet meer van deze tijd is. Wat IMHO echt een ontzettend kortzichtig argument is om iets niet meer te produceren.

(*tot voor kort Windows fanboy)
Ik denk dat jij kortzichtig bent, want als er genoeg mensen de 17" hadden gekocht zou apple die nog steeds aanbieden.
Ik heb OS X nodig. Minimaal een soort van Unix. Linux doesn't cut it helaas (geen Photoshop, Lightroom, Final Cut, etc.
Je weet dat de Ubuntu Bash nu in W10 zit? :)
Misschien een interessant alternatief.
pffft.. meen je dat serieus? Linux is wel iets meer dan alleen de mogelijkheid om bash te draaien. Een olifant met een lange nek maakt ook nog geen giraffe...
Nee, dat is geen alternatief :) Bash is geen OS, maar een shell. Die ik overigens veel gebruik voor mijn werk, maar dat daargelaten.
Helaas kan ik mijzelf hier maar al te goed in vinden. Het liefst ga ik yetug naar een Linux machine maar zit vast aan osx vanwege xcode en Adobe producten :(
Dunner betekent lichter en dat is geen overbodige luxe. De MBP voel je wel in je tas na een tijdje. Ik heb van mijn werk een vrij lichte en dunne Dell en in vergelijking daarmee voelt de MBP ouderwets zwaar en dik aan.
Zei het al boven.. quote:

"De Macbook pro is perfect draagbaar. Ik fiets elke dag met die Macbook Pro EN een HP laptop van 13" in mijn rugzak 15 km naar het station, pak de trein, loop 10 min naar het kantoor en dan 's avonds weer terug"

Ik vind het echt niet te zwaar. Is de moderne man van piepschuim gemaakt ofzo?
Jij ja, maar N=1 is geen maatstaaf.

Edit: Daarbij komt ook nog dat "You and me, we avoid lifting things. It's unpleasant. Especially heavy things. Even a 5 year old child knows this!" https://youtu.be/wlLpCh-lE54?t=1m38s :-)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 9278 op 23 juli 2024 15:25]

Nee, maar ik ga hier ook geen wetenschappelijk onderzoek tegenaan gooien :P

Ik ben maar een gewone dude, die misschien iets meer dan gemiddeld sport. Maar ik ben echt niet enorm veel sterker dan een gemiddelde andere gezonde vent.
Mee eens hoor, altijd weer het gezeur over 400 gram meer of minder, of die 0.7cm dikker of dunner. Geef mij maar gewoon een laptop die in alle omstandigheden goed koelt en niet bij iedere scheet verandert in een bladblazer, ik ben al blij als een laptop minder weegt dan mijn ex-on-the-go workstation: een 21 inch 7kg monster van Acer. Daarbij moet ik ook nog zeggen dat zelfs dat ding wel goed draagbaar was in een rugzak, dus dan kan ik me voorstellen dat als je 2 moderne laptops meeneemt je niet loopt te klagen. Piepschuim daargelaten :)
Ok bonus punten voor Dylan Moran :)
Ik vind hem zwaar. Hoe lichter hoe beter. :)
Wat voor Dell heb je en wat zit er in qua specs?
Ik zeg een mooie laptop van een ander merk (Razer, MSI, Asus enz).
En dan gewoon hackintosh.
Of MacOS in een VM.
Vlag op een modderschuit ;-)

Das alsof je een Lexus logo op een Opel Ascona plakt...
<off-topic>
Dat klinkt als modder op modder :)
</off-topic>
Een imitatie Duitser logo op een derderangs Duitse auto :)
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik zeg ook alleen dat het kan.
Ik heb een 13" uit 2015 met 8GB en die draaide zonder te zeiken 8 windows VM's vanaf een externe SSD. Allemaal tegelijk opstarten dan krijg je wel een dikke I/O lag natuurlijk maar eenmaal opgestart echt totaal geen probleem.

Ik vind dat best netjes voor een i5 systeem :P
Tja, ik develop op een Netbook uit 2007 à 250 euro - draait zonder issues ook 4 VM's.

Dus dat zegt niet zo veel :P
Het hangt er natuurlijk enorm vanaf wat voor VM's je draait. In mijn geval zijn het allemaal security gerelateerde servers als reverse proxies, web application firewalls en PKI/crypto servers. Die hebben veel memory/CPU nodig.
Tja ik kan uit ervaring vertellen dat ik vrij snel aan die 8 GB limiet kwam toen ik met VM's ging testen bij mijn oude 2015 MBP. Voor mijn werk enige tijd gehad en blij dat ik hem kon inruilen voor een model met meer power en RAM.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:25]

8GB is inderdaad karig bij veel VM's.
Ik draai er zelf normaal gesproken niet meer dan 2, vandaar dat ik me maar niet heb laten naaien met die 16GB prijs :')
Tsja, dat is wat jij wil... Ik ben eerder op zoek naar een eGPU en meer batterij.
Bovendien kon je de oude mac pro's zelf upgraden met geheugen en ssd/hdd. Bij de nieuwe mac pro's zal het geheugen wel weer gesoldeerd op het moederbord zitten. Voor de ssd gebruikt apple een eigen formfactor/aansluiting, zodat je geen m2 oid erin kan pluggen.
Ook de 2015 MacBooks zijn uit te breiden wat storage betreft. Goedkoop is anders maar de ssd's zijn wel los verkrijgbaar..
off-topic:

Volgens geruchten zou je MacBook met 16GB kunnen draaien aan RAM en als je zelf een SSD plaatst dan kan hij nog prima meekomen hoor.

De nieuwe MBPr hebben trouwens een geweldig scherm met hoge resolutie.
Het nieuwste topmodel zal naar verwachting ook kunnen voldoen aan je eisen maar die kost natuurlijk een pak meer dan je SSD met wat RAM upgrades.
Euhm die geruchten zijn als sinds 2011 bevestigd hoor. Het probleem is dat je met 2 rappe sata ssd's nog steeds niet in de buurt komt van de PCIe ssd in de huidige mbp.
Nu de performance van mijn 2011 Macbook Pro is eigenlijk nog verrassend goed. Vooral als ik die vergelijk met de nieuwe Macbook Airs van mijn dochter. Hij gaat natuurlijk wel niet lang mee op een accu, hoogstens 3-4 uur.
Hier, de MacBook Pro voor mannen. Met GTX1080 :-)

http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade-pro

Oh, wel eerst even een staatslot kopen!
Wut? Dat beweer ik helemaal niet. Ik wil een nieuwe Macbook Pro.

En nu ik de rest van je reactie lees... laat maar zitten. IK ben aan het trollen? Sure mate.
De schermgrootte heeft natuurlijk niets met de prestaties van een laptop te maken.

Ik wil ook het liefste terug naar een 17" scherm. Je hebt gewoon meer werkruimte. Op een kleiner scherm met hoge resolutie kan je ook meer schermruimte creëren, maar dat houdt in dat je veel dichter op je beeldscherm moet zitten, wat sommige mensen niet prettig vinden :-)

Ieder zijn ding.
Ja maar dan koop je toch gewoon een los scherm? Ik vind het een beetje een non argument om te zeuren over schermgrootte. 17" is niet echt mobiel te noemen Ik kan me moeilijk voorstellen dat je overal 17" nodig hebt. Op het werk heb ik 30", thuis heb ik 23" en onderweg heb ik dus 15"

Ik zeg ook niet dat scherm iets met prestaties te maken heeft maar Sebast1aan doet wel uitschijnen alsof zijn 17" sneller zou zijn dan de nieuwe Macbook Pro wat gewoon pure onzin is want zo'n 17" is vandaag de dag retetraag.
En toch weet-ie, gezien de zielige reacties een snaar te raken binnen... well... bepaalde, blijkbaar persoonlijk in het kruis getaste, kringen... :|

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 23 juli 2024 15:25]

Die vier keer USB-C vind ik niet een verbetering, tenzij het ook Thunderbolt 3.0 is, dan zijn het gelijk echt multifunctionele poorten (DVI/Display/USB3.1)
EDIT:typo

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 23 juli 2024 15:25]

Dat is het nu op de MacBook al, dus de MacBook pro zal dat zeker ook hebben.
Dank je wel voor het brengen van dit goede nieuws, het geeft echt een hoop extra mogelijkheden!
Aste! Is inderdaad fijn, bijvoorbeeld met het scherm uit eerder nieuws:

https://tweakers.net/nieu...met-usb-c-verbinding.html

Deze kan dus al de huidige MacBook opladen, het scherm aansturen en een USB hub in het scherm.verbinden door 1 enkele USB-C kabel. Met de nieuwe MacBook pro zou je er theoretisch 4 aan kunnen sluiten.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 juli 2024 15:25]

In de review die ik als laatste gepost heb, mocht ik ook een dock uitproberen, met 2 Displaypoorten, VGA, 4 keer USB 3.1 een keer USB-C en een koptelefoon. Dat toverde best een glimlach op mijn gezicht _/-\o_
Op de huidige MacBook is het geen Thunderbolt 3. Wel kun je Alt Modes van USB gebruiken, zoals DisplayPort.

Met Thunderbolt kun je ook PCIe apparaten aansluiten. Dan wordt het pas echt multifunctioneel.
Touch ID is dan wel weer handig. Scheelt toch weer een wachtwoordje intikken :)
Als ze dan ook nieuwe toetsenborden maken, met Touch ID dan zeker.
Anders als je de Macbook aangesloten hebt aan een Extern Scherm en dus dichtgeklapt hebt. Dan heb je nog niets aan de Touch ID. Ja op je iPhone misschien dat daar dan een POP-UP komt. Maar dat is ook niet ideaal.
Gaat niet gebeuren. Touch-ID moet fysiek gekoppeld zijn aan apparaat om veiligheid te garanderen. Kunt Touch-ID sensor ook niet vervangen in iPhone.
Die kan je natuurlijk wel vervangen. Je zal hem alleen opnieuw moeten instellen.
Dat gaat niet. Is gekoppeld aan SoC, alleen Apple kan dat.
En dus dichtgeklapt? Nah. Ik heb em altijd als main display. Zelfs met een beamer er aan en filmpje kijken ofzo.
Anoniem: 343906 25 oktober 2016 22:59
Zou mij niets verbazen wanneer die strip gebruiken om Apple Music nog gemakkelijker toegankelijk te maken.
Op een normaal toetsenbord kun je pause/play en prev en next, volume vinden zonder te hoeven kijken, die vind je op een gegeven moment op de tast. Niet met een gladde strip.
Zeker waar. Toch zou het mij niet verbazen wanneer Apple hun eigen muziekdienst zal proberen te bevoordelen ten opzichte van de concurrentie. Hebben ze toch ook gedaan met die nieuwst iPhones, nadat ze Beats hadden overgenomen. En dat maar brengen als beter dan het voorgaande, zucht.
Anoniem: 176636 26 oktober 2016 07:35
Het lijkt er op dat het device geen touch screen heeft...
Ben benieuwd maar het is wel iets wat ik als een gemis zou zien. Ik merk dat ik de touch functie erg veel gebruik van mijn laptop. Vooral tijdens het scrollen op websites als ik puur zit te lezen of scannen van een website.
Het idee van de Pro is volgens mij ook niet dat het een touch screen heeft. Het is meer een werkpaardje voor de professional. OVer het algemeen doen die niet veel met touch.

Wel zie je dat de touch strip ook je vinger kan scannen (Dat lijk ik af te lezen uit de afbeelding ieg).

Als dat net zo snel gaat als op de iphone 7 (Duidelijk een verschil met de 6 merk ik). Dan is dat wel weer een gemakje (behalve dat mijn macbook altijd in een dock zit waardoor ik niet ibj de toetsen kan).
Anoniem: 176636 @Gopher26 oktober 2016 08:42
Vaak kies je toch ook een laptop omdat je het device makkelijk mee wilt nemen?

Het lijkt mij dan juist handig om net als de surfacebook een touch panel te hebben die ook met een pen te gebruiken is.
Zeker voor mensen die Adobe photoshop gebruiken kan het heel handig zijn.
Dat ligt er helemaal aan. Niet iedereen die photoshop gebruikt vind het fijn om een pen/touch screen te gebruiken.

Zonder zeuren, ik snap je punt maar iemand die op deze manier wil tekenen zou waarschijnlijk niet met de pen op de monitor van een laptop gaan tikken, vaak gebruik je toch nog redelijk je toetsenbord, waarom dan niet een losse tekentablet gebruiken, volgens mij kon je je iPad pro syncen met je macbook dan heb je dezelfde oplossing voor wat extra eurotjes.
Anoniem: 176636 @Gopher26 oktober 2016 09:15
Voor wat extra eurotjes? Weet niet precies wat een ipad Pro kost maar 5a600 euro ben je zo kwijt. Het wordt dan wel een hele prijzige oplossing.

Flink wat eurotjes blijkbaar: pricewatch: Apple iPad Pro WiFi 32GB Grijs

Met een surfaceBook heb je het bijvoorbeeld allemaal in één.

Maar goed we gaan het zien morgen avond :). En vanavond Microsoft met nieuwe onthullingen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 176636 op 23 juli 2024 15:25]

Wat ik alleen niet snap is waarom mijn Iphone 7 dan nog steeds een lightning connector heeft en geen usb-c... Nu moet ik voor m'n laptop andere headphones kopen dan voor m'n telefoon, of gaat Apple nu een usb-c naar lightning adapter leveren?

[Reactie gewijzigd door drime op 23 juli 2024 15:25]

Dit!! Als Apple echt vooruitstrevend was geweest hadden ze de iPhone 7 ook naar USB-c getrokken. Formaat technisch en gebruikstechnisch maakt dat geen enkel verschil. Maar wat was het voor koptelefoonmakers dan nu eenvoudig geworden om 1 standaard aansluiting te kunnen gebruiken. Hierdoor was Apple echt voorloper geweest en was het voor andere fabrikanten ook makkelijker geworden 3,5 inch te laten vallen. Maar ja, dan kun je niet meer je drm chipje in je kabel stoppen en de hoofdprijs voor certified accessoires vragen. USB-C is gewoon beter dan lightning.
Sorry hoor, maar USB-C is toch echt veel groter dan Lightning. Bovendien verlies je dan compatibiliteit met diverse accessoires.

Ik ben het met je eens dat USB-C op veel vlakken beter is dan Lightning, maar dat is vooral in de uitwerking (Alt Modes zijn handig, en Thunderbolt 3 als mogelijkheid al helemaal). Als je kijkt naar ontwerp van de connector is Lightning superieur, omdat het kleiner is en er geen opstaand plasticje met pinnetjes in de poort zit zoals bij micro-B.

Heel jammer dat Apple en het USB-IF het niet eens zijn geworden over het gebruiken van de Lightning connector als standaard. Ik durf te wedden dat ze het er wel over gehad hebben.
Opstaand plasticje zoals bij micro-b? Dan zit dat toch niet in USB-c???

En veel groter? Waar dan?
http://m.pocketnow.com/wp...cable-vs-usb-type-c-5.jpg

Het is ietsjes groter, maar dit is toch geen veel groter? Dit scheelt niks op je ontwerp in je iPhone.

En sowieso blij dat lightning niet de nieuwe standaard is geworden. Al mijn lightning kabels gaan echt binnen een jaar kapot. Zowel de originele als imitatie. Nee dank je, doe mij dan maar een standaard usb-c Kabel, komt op mij een stuk degelijker over.
De connector is hol, en het opstaande deel zit in de poort. Bij lightning is dat anders (puur mannetje/vrouwtje).

En hij is gewoon wat groter. Misschien dat het nu nog niet uitmaakt, maar het is natuurlijk vreemd dat iets nieuwers opeens groter is dan dat vande "concurrentie". Gemiste kans.

En wat kabelkwaliteit betreft, ik ben het met je eens dat Lightning kabels te snel kapot gaan. Heel veel mensen willen de kabels gebruiken op manieren waardoor ze snel kapot gaan (van een powerbank opladen terwijl beide apparaten los in een tas liggen), en daar wordt niet op ingespeeld.

Maar ik weet bijna zeker dat er net als met Lightning ook bij USB-C verschillende gradaties van kwaliteit zullen zijn. Het is maar een kwestie van tijd voor er een kabel in brand vliegt vanwege het trekken van te veel vermogen. Denk aan het opladen van een laptop met een goedkope ongecertificeerde kabel die de bescherming omzeilt.
Sorry hoor, maar USB-C is toch echt veel groter dan Lightning. Bovendien verlies je dan compatibiliteit met diverse accessoires.
En hij is gewoon wat groter. Misschien dat het nu nog niet uitmaakt, maar het is natuurlijk vreemd dat iets nieuwers opeens groter is dan dat vande "concurrentie". Gemiste kans.
nu ga je al van veel groter naar wat groter. Zullen we het eens zijn dat het qua formaat niet zo gek veel uitmaakt? En dat dan dus in deze kwestie de keuze voor 1 universele poort op smartphones een betere keuze is dan je eigen gesloten poort? Zeker wanneer je de 3.5mm verwijdert en nu dus koptelefoonmakers opzadelt met de extra kosten om koptelefoons te maken voor 3.5mm jack, lightning, en USB-C. Als Apple ook voor USB-C had gekozen (wat ze dus voor macbooks wel doen) had je nu binnen een jaar of 2 volledig overgekunnen naar USB-C voor audio en kan ik bovendien een koptelefoon kopen die zowel in mijn macbook als in mijn iphone past.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 juli 2024 15:25]

Ja, ik ben het met je eens dat USB-C niet veel groter is dan Lightning. Maar toch vind ik dat kleine beetje heel jammer. Bovendien is de type C poort zelf dus minder stevig.

En Apple had en heeft een lastige keuze voor zich. Lightning is er echt al heel lang, en de laatste keer dat ze van connector wisselde was ook iedereen ontevreden. Bovendien is het overstappen naar een grotere connector niet in lijn met het verwijderen van de mini-jack.

Natuurlijk zou het fijn zijn als alles dezelfde verbinding zou gebruiken. Maar het is voor Apple nu kiezen tussen twee kwaden. Inleveren op terugwaartse compatibiliteit en afmetingen of de huidige eigen implementatie van USB blijven gebruiken, en hopen dat er genoeg audioproducten komen Met Lightning.

[Reactie gewijzigd door computergek80 op 23 juli 2024 15:25]

...en was het voor andere fabrikanten ook makkelijker geworden 3,5 inch te laten vallen...
3,5" is van de floppy's van vorige eeuw, de koptelefoonaansluiting is 3,5mm... ;)
Persoonlijk vind ik het design inmiddels wel ouderwets aandoen. De zwarte toetsen en de randen om het scherm steken teveel af bij de lichte body naar mijn smaak.
Anoniem: 583079 @My-life25 oktober 2016 22:22
Maak je geen zorgen, de body komt wellicht ook in andere kleuren voor mensen die dat 'moderner' vinden. Kan je voor rose gold gaan.
Opzich zou het wel leuk zijn als ze ook de iphone 7 zwart gaan toevoegen, Ik vind dat toch wel een kek kleurtje.
Lol xD touch ID is dus ook meteen bevestigt. :) Ziet er wel vet uit! Ik ben al maanden op zoek naar een laptop, maar deze gaat het toch echt worden! ( Mits betaalbaar)
Helaas, dat laatste gaat het zeker niet zijn.

Ik voorspel dat Apple nu weer een 'koerscorrectie' US-EU door zal voeren, wat ze vaak doen bij het vernieuwen van het product en dat alles minimaal €100 tot €150 duurder zal zijn en alle upgrades nog eens €25 duurder worden.
Wat is een upgrade bij jou? want over het algemeen betaal je al snel honderden euro's extra voor een upgrade als 8gb ram of een snellere processor.

Of bedoel je iets anders.
Ik bedoel dus dat een upgrade die nu €280 kost waarschijnlijk €305 gaat kosten.

Zoals de absurde prijzen voor wat extra werkgeheugen
Hier ging ik wel vanuit ik :) heb een redelijk budget voor de laptop. dus nu maar afwachten.
Fijn om te horen dat dit dus waarschijnlijk geen gerucht is! Was aan het twijfelen of ik zou overstappen, aangezien ik nu met een early 2015 MBP zit, en Apple voor het eerst sinds tijden weer grote veranderingen zou doorvoeren in de Macbook Pro lijn.

Dit lijkt me persoonlijk dus echt compleet waardeloos, de function keys zou ik voor geen goud willen missen. Nu hoef ik dus niet meer te twijfelen.
Nee inderdaad, Lenovo had dit al in 2014 en daar zat ook niemand op te wachten...
(Lenovo adaptive keyboard)
Het verschil is echter dat ontwikkelaars voor de Mac dit kunnen meenemen in hun code, zonder al te veel moeite. Als ontwikkelaars het voor de Lenovo wilden integreren, dan moesten ze relatief veel moeite doen om maar heel weinig gebruikers te bereiken. Mac-ontwikkelaars krijgen waarschijnlijk een mooie API die ze soepel kunnen integreren in hun project.
Dat was een gruwelijke beslissing van lenovo. Ik heb speciaal gewacht met m'n aankoop van mijn X1 carbon (prachtige laptop imo) tot er terug normale keyboard beschikbaar waren. Met zo'n adaptive keyboard kan je toch niet blind typen..
Ga trouwens maar op ebay kijken, daar staat het vol van die 2014 lenovo's, die niemand wilt, inclusief de eerste eigenaars }> .

[Reactie gewijzigd door Oljoner op 23 juli 2024 15:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.