Plex begint met bèta van Plex Cloud

Plex begint met het bèta-testen van zijn Plex Media Server die draait via Amazon Cloud Drive. De online-mediaserver moet uiteindelijk dezelfde functies bieden als een lokale Plex Media Server, maar functies als Camera Upload en Offline Sync werken in eerste instantie nog niet.

Voor de bèta is een Amazon Drive-account nodig en een Plex Pass. Amazon Drive kost 59,99 dollar per jaar en biedt ongelimiteerde opslag. Voor een Plex Pass kan gekozen worden voor een maand-, jaar- of levenslang abonnement, waarbij de jaarversie 39,99 euro kost.

De mediaserver via de Amazon Cloud moet uiteindelijk alle functies bevatten die een normale Plex Media Server ook heeft, schrijft Plex op zijn blog. Met het verplaatsen van de server naar de online-omgeving van Amazon is het niet meer nodig voor eindgebruikers om updates van de software te draaien.

Om in aanmerking te komen voor de bèta-periode, is een Plex Pass vereist. Na inloggen is het mogelijk om een invite aan te vragen voor het bèta-programma. Plex waarschuwt al van te voren voor het niet direct beschikbaar zijn van plaatsen in het programma, maar stelt dat het programma in de komende weken wordt uitgebreid.

Op dit moment is de dienst alleen nog beschikbaar in combinatie met een Amazon Cloud Drive-account, maar Plex doet onderzoek naar de mogelijkheid andere diensten te gebruiken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

26-09-2016 • 17:24

136 Linkedin

Reacties (136)

136
136
86
1
0
31
Wijzig sortering
Ben benieuwd hoe Amazon/Plex hiermee omgaat als mensen illegale films (zoals torrents) massaal erop gaan zetten.
ACD scant (naar alle waarschijnlijkheid) de bestanden die op hun systeem worden geplaatst en blokkeert enkel de share functionaliteit van accounts waarop copyright beschermde werken staan. En die share functionaliteit heb je toch niet nodig met Plex. Ik geloof ook dat het opslaan van films en tv shows niet illegaal is, enkel het delen daarvan.

Je moet alleen oppassen met het delen van je Plex bibliotheek met vrienden/familie, dit is namelijk wel verboden.

Bron: Ik gebruik de ongelimiteerde opslag van ACD al een tijdje en kreeg 4 maanden terug dit mailtje: https://i.imgur.com/mlbvYvI.png
Reden waarom ik deze service niet gebruik. Ze scannen dus je prive bestanden.
Dat doet elke cloud/hosting aanbieder denk ik wel
Daarom houd ik het bij mijn eigen nas. Wie weet wordt mijn kindlater een bekend figuur en dan zijn die prive filmpjes als baby in bad oid misschien wel wat waard. Ik houd het op mijn NAS. Die bestanden zijn van mijn en Amazon en al die andere cloud providers blijven er vanaf. Zolang dat niet in de voorwaarden staat ga ik er dus niet mee in zee.
Juist, al is het maar om te zorgen dat de zoekfunctie (voor jezelf) werkt ;-)
nee hoor, wij niet.
het is zelfs bij wet verboden in veel landen waaronder de usa
STACK van TransIP scant je bestanden niet.

Bron
Kortom: Ze verwijderen niets, alleen mag je niets meer delen.

Prima toch?
Als de films niet gedeeld kunnen worden, wat volgens mij het idee is, is er ook niets illegaal aan.
Uh, natuurlijk is dat wel illegaal? In Nederland kom je er waarschijnlijk nog wel mee weg, maar in veel andere landen niet.
Wat voor wet overtreed ik dan? Ik mag een thuiskopie voor eigen gebruikt maken, en die ook gewoon op een server van Amazon/Plex zetten, als ik hem maar met niemand deel.

Natuurlijk kan die film ook uit illegale bron komen, maar dan moet Amazon/Plex dus gaan uitzoeken of ik mijn film uit illegale of legale bron heb. Ze hebben daar helemaal niks aan en het lijkt me dus ook sterk dat ze dat gaan doen.
Wij mogen dat inderdaad, maar veel andere landen niet. Wij betalen er (extra) voor met de thuiskopie heffing, dus kopieer ik al mijn dvd's, puur uit principe
De thuiskopie heffing is daar dus niet (meer) voor. ;) Hence het downloadverbod, waarin de thuiskopie heffing volgens een Europese rechter niet afdoende is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 september 2016 21:19]

downloaden ja, maar het ouderwets kopiëren van dvd's en blue-rays mag dus nog wel? :D
DVD's en BluRay's werken niet in Plex, want die hebben een menustructuur, wat Plex niet ondersteund. Dan zit je al gauw aan rippen, maar daarvoor moet je de beveiliging gaan omzeilen, wat ook niet mag, zover ik weet. ;)
aah dat wist ik niet ^^ menustructuur is ook niet eenvoudig eruit te knallen?
Je kan de film omzetten naar bijvoorbeeld x264 en de menu's er tussenuit rippen, maar dan moet je de beveiliging omzeilen, wat het vervolgens illegaal maakt om te down- en uploaden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 september 2016 17:40]

Alleen zijn de meeste thuiskopies beveiligd, en die mag je niet kraken.
Fresh heeft het over ”illegale films”, daarmee kunnen we uitsluiten dat hij films bedoeld waarvan thuis het origineel ligt en een kopie daarvan, al dan niet gedownload, in de Plesk Cloud staat.

Dus, thuisgebruik valt af. Dus, je overtreedt de wet.
Natuurlijk wel. Het is nog steeds illegaal verkregen content. Veel succes om te verklaren dat jouw "Independence.Day.2.2016.Blu-Ray.1080p-MoviezTeam.mkv" van legale bron is. Renamen zal ook niet veel helpen als het dezelfde file blijft.

Downloaden uit illegale bron is verboden in Nederland. Op dit moment worden downloaders nog niet aangepakt. Maar dit maakt het wel makkelijk om dat in de toekomst te gaan doen. De complete verzameling van iedereen lekker bij elkaar op dezelfde service, handig voor de opsporing (en civiele advocaten zoals in bijv. Duitsland) om met een gerechtelijk bevel eens lekker door te grasduinen. Een stuk makkelijker voor ze dan om torrents te monitoren en dan NAW gegevens bij IP's te vragen zoals ze nu doen.

Als ik zou downloaden (Let wel, ik zeg niet dat ik dat doe O-) ) dan zou ik hier zeker geen gebruik van maken.

Edit: @Fresh (hierboven): Het reclamefilmpje windt er in elk geval geen doekjes om waar het voor bedoeld is. Ik denk niet dat de meeste mensen zelf "Movies" en "TV Shows" produceren (home videos worden apart genoemd). Dus wat ze verwachten wat mensen er mee gaan doen is wel duidelijk...

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 september 2016 18:09]

Ik mag geen illegale content downloaden of verspreiden, dat ben ik met je eens, maar dit is wat anders.

Op het moment dat ik "Independence.Day.2.2016.Blu-Ray.1080p-MoviezTeam.mkv" naar Plex upload ben ik die wet niet per se aan het overtreden. Dit kan (afgezien van de bestandsnaam dan), net zo goed een rip zijn die ik zelf gemaakt heb, welke volgens de thuiskopieregeling legaal is. Dan moet Plex dus gaan uitzoeken waar ik dat bestand vandaan heb. Daar hebben ze helemaal niks aan. Bovendien faciliteren zij ook niks strafbaars, aangezien ik het bestand niet via hun platform kan delen, maar alleen maar voor mijn eigen gebruik opsla.
Plex hoeft het niet uit te zoeken maar Amazon en laat Amazon nu precies in hun voorwaarden hebben staan dat ze je files bekijken en analyseren, zelfs eventueel comprimeren. Het word geen succes.
Beetje overdone natuurlijk, maar je kan elke film omzetten naar een ander of eenzelfde bestands formaat, en de naam van de film / serie geven.
Dat maakt het toch lastig om ooit te achterhalen of het iligaal verkregen is.

Waarom, omdat het kan.
Maar wel een beetje overdone ;)
Anoniem: 40104
@Fresh26 september 2016 19:23
Daar komt het hele voordeel straks uit. Die slaan van elke film maar 1 kopie daadwerkelijk op. Daar komt het 'unlimited storage' principe uit de doeken. Het is niet aan Amazon om door jouw media library heen te gaan spitten op zoek naar iets illegaals, dergelijke gestapo praktijken zijn ook niet gewenst. Jij neemt van hun een storage product af en van Plex een steaming toepassing.

Juist het hashen van bestanden ipv dezelfde film veelvoudig op te slaan maakt dit een gezonde venture voor beide partijen.
Dedup inderdaad en dat lukt niet meer met encryptie dan gaat het dus heel duur worden.
Unlimited storage, mooi. Meta data op je HDD zetten van alles wat gefeed wordt van usenet, en amazon matched het op de cloud. lol.
Kijk, dat zou nog eens een goede dienst zijn :)
Ik heb nu zelf een plex server draaien waar 8 man films vanaf kijken, en dat lijkt mij goedkoper qua stroomverbruik dan 60 euro per jaar aangezien ik zonnepanelen heb. Enige nadeel is dat mijn opslag tegen zijn limiet aanloopt (4TB), en dat zou voor mij wel goedkoper zijn om dat via Amazon te doen.
Hoezo is dat goedkoper, je levert toch stroom terug naar het energieleverancier? de kosten die jij betaald voor de server, zou je normaal gesproken terug krijgen op je eindafrekening of het wordt verwerkt in je eindvebruik.
Ja hij bedoelt dus ook dat zijn huidige oplossing goedkoper is dan de 60 euro per jaar die je voor Amazon zou betalen. Omdat hij de stroom die het kost zelf opwekt.
Je betaald ook niet voor de plex server maar voor de opslag van je media
De hardware was gratis?
Stroomverbruik zit al snel boven de 80 euro per jaar. Tel daar bovenop de kosten voor een server en upload verbinding die snel genoeg is om meerdere streams tegelijkertijd te ondersteunen (wel nodig bij 8 man), plus de kosten van opslag en dan kom je daar al ver bovenuit.

Ik heb pas een Plex server opgezet met 12TB aan opslag en mijn berekening was dat ik dit pas na 2 jaar heb terugverdiend versus de kosten van ACD + een OVH server van € 43 per maand. En dan is dit nog vele malen goedkoper.
Qua stroom misschien, maar het is natuurlijk een beetje een rare vergelijking. Bij Amazon/Plex ben je pak en beet 100 euro kwijt, per jaar, dat wel, maar geen hardware kosten of wat dan ook.

De Plex Pas heb je sowieso nodig, dus eigenlijk zijn de kosten 60 dollar per jaar en loop je hardwarematig nergens tegenaan. Grootste nadeel is natuurlijk het niet kunnen delen.

Ik gebruik ook plex via een gedeelde bibliotheek, stream het middels een raspberry pi2, waar rasplex op staat geïnstalleerd, werkt ideaal. Kan zelf verzoekjes indienen, kind kan de was doen, downloaden, wat is dat }>
Misschien beetje offtopic maar ik ben toch benieuwd hoe jij je raspberry hebt opgebouwd en of rasplex inderdaad in staat is hd te transcoderen. Op dit moment is de Pi3 al voor 2 tientjes te koop.
Probleem is (maar je mag mij corrigeren als ik het niet juist heb) is dat een NAS die 8 man kan voeden (en zeker als het hd films zijn) heel veel stroom gebruikt en ook nog heel erg prijzig is. Even voor het gemak: reken 2 euro per watt per jaar. Een Synology 214 play gebruikt ca 15 watt dus 30 euro per jaar maar dan moet ik wel al mijn bestanden omzetten naar mp4 of m4v. Een Nas die zo sterk is dat hij meerdere hd streams aan kan gebruikt wel minstens 60 watt in ieder geval een potige I7 NUC en die kost ook nog een hele boel centjes. Een PC hiervoor gebruiken is wel goedkoop in de aanschaf maar die pakt toch weer minstens 80 tot 100 watt.
Ben trouwens wel benieuwd wat jij voor een machine als NAS gebruikt?
Overigens vraag ik mij af hoe die Amazon Cloud het voor elkaar krijgt om al deze bestanden te Transcoderen? immers bij deze zal het wel een stukje meer zijn dan 8 man die daar op een server zijn aangesloten.
Verder heb ik trouwens mij een paar dagen geleden ingeschreven voor de Invite en heb voorlopig even de 3 maanden gratis ACD aangesloten. Gelukkig heb ik maar ca 0,5 TB aan bestanden en dat was al 4 dagen werk om up te loaden. Heb overigens nog niets vernomen van de Plex Cloud.
Ongelimiteerde opslag?
Zitren hier geen kleine lettertjes aan?
Ik heb bijvoorbeeld 17TB aan films en series op mijn NAS staan. (Ongecomprimeerde bluray rips van door mijzelf aangeschafte schijfjes, legaal dus).

Qua stroom verbruik van de NAS + 10x 4TB schijven zit het volgens mij al over de €60 per jaar. En dan heb ik nu maar 20TB ipv ongilimiteerd. (Raid 1)

Dus voor mij zou het praktich zijn om dan uit te wijken naar de cloud. Kan iemand mij vertellen waarom ik de stap dan niet zou moeten nemen?
Er zijn heel veel kleine lettertjes natuurlijk. Kijk even naar de Terms of Use van Amazon, tevens naar de privacy policy.
Our Use of Your Files to Provide the Service. We may use, access, and retain Your Files in order to provide the Service to you and enforce the terms of the Agreement, and you give us all permissions we need to do so. These permissions include, for example, the rights to copy Your Files for backup purposes, modify Your Files to enable access in different formats, use information about Your Files to organize them on your behalf, and access Your Files to provide technical support. Amazon respects your privacy and Your Files are subject to the Amazon.com Privacy Notice located at www.amazon.com/privacy.
Er staat m.i. niets raars in die Terms of Use.
modify Your Files to enable access in different formats
Deze valt op zich nog wel raar op te vatten, in wezen mogen zij dus je originele bestanden aanpassen, dat zij kopieen willen maken voor conversies naar verschillende formaten vind ik best, maar hier hebben ze het over daadwerkelijk je originelen aanpassen...

Maar bovenal, alles wat er genoemd is is slechts "for example", oftewel zij kunnen ook andere dingen eronder vinden vallen waarvan jij nog geen idee hebt...
Het is een beetje een blanco cheque over je bestanden die je ze daar geeft.
Het zal in 99,999999% van de gevallen goed gebruikt worden etc, maar het is een vrij discutabele manier van een overeenkomst opzetten.
Afhankelijkheid en veiligheid/privacy wellicht? Bij een storing van de provider heb je al je je gegevens lokaal staan.
Afhankelijkheidsrisico kun je spreiden... Als je uw nas gebruikt als basis waarbij je zegt NU ga ik deze data rippen en backuppen op mijn NAS. Waarna je het synct met de cloud.
Hierna kan de server weer uit.

Grootste kosten besparing gaat volgens mij eerder uit aan minder verbruik van de schijven (lezen/schrijven). én de stroomkost die je bespaart met transcoden.

In België komt er ook nog eens bij dat je dan minder/geen problemen hebt met je limieten (als je dit zou streamen naar andere locaties).
Ik zit met hetzelfde, alleen bij mij is ongeveer 75% legaal, dus dat houd mij een beetje tegen.
Zover ik niet achterhalen is het echt onbeperkt (tevens hebben ze een trail versie voor 3 maanden)

Echter vinden ze Kopies van bluerays niet leuk:
http://www.zdnet.com/arti...ited-read-the-fine-print/

Ben dus ook benieuwd hoe dit gaat lopen aangezien het eigelijk direct tegen de regels van Amazone in gaat.
Er zijn al mensen die meer dan 200TB hebben geupload zonder problemen.

Of 117 TB:
http://i.imgur.com/LNvt1QD.jpg

[Reactie gewijzigd door xDiglett op 26 september 2016 19:35]

Ik neem aan dat je deze films ook geencrypt op je nas heb staan, als je deze er namelijk af heb gehaald is het alsnog illegaal.
hoe rap ga je 17 tera uploaden?
Officieel heb ik een upload van 40mbit dus dat gaat wel even duren... :p.

Het scheelt dat het uploaden direct kan vanuit mijn nas, als ik zoiets moet uitvoeren vanaf een windows machine is het vragen om problemen xD.

Maar als het uiteindelijk online staat, dan komt het wel goed :p.

40Mb = 5MB.
17.000.000/5=3.400.000 seconden
3.400.000/60/60/24= 39,35 dagen.

En dan praten we erover dat de idiaale situatie zich continu voor kan doen....
Waarschijnlijk moeten de bestanden hiervoor onversleuteld op Amazon Cloud Drive opgeslagen.
Dat zou me wel tegenhouden.
En hoe zit het met transcoding; hoe kan Plex onbeperkt transcoding bieden voor €5 per maand?
Yes, Amazon doet de transcoding. Van de website:
Our Cloud Elves (that’s totally a thing) have even worked a little bit of magic to bring you all the sweet, sweet transcoding capability usually reserved for more powerful home servers (or as the Cloud Elves call them: “closet warmers”).
Kort samengevat wat de nieuwe oplossing doet:
Here’s Plex Cloud in a nutshell:

Plex in 60 Seconds: Plex Cloud eliminates the need to run your own local Plex Media Server and manage an always-on computer or NAS. With the simplified setup and no hardware or network challenges, you’ll be streaming quicker than ever!

Storage with Peace of Mind: Let Amazon worry about nasty stuff like power failure, corruption, and data loss. It turns out they’re pretty good at that stuff!

Unlimited Storage, Radical Performance: Add as many files as you like to your unlimited
Amazon Drive and stream anywhere! Forget about your glacial home upload bandwidth and give your data cap some room to breathe. Plex Apps let you quickly view, organize, and share things when you need to, no matter where you are.

Hang on to your $$$’s: No more costly hardware to buy and maintain! You can store and play as much as you want for just a few bucks a month!
Je hebt er wel een Amazon drive met unlimited storage voor nodig om dit te laten werken. Ik zie niet zo snel of deze beschikbaar is voor Nederlandse gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Muncher op 26 september 2016 18:25]

Ik heb hier een tijdje terug naar gekeken, om een unlimited cloud dienst aan een Plex Server te koppelen. De conclusie is dat het kan, maar wel zeer veel beperkingen heeft. Wellicht dat Plex dit makkelijker en beter kan maken met wat samenwerking.

Amazon Drive Unlimited is overigens niet beschikbaar voor Nederlanders helaas.

EDIT: inmiddels ook voor Nederlanders beschikbaar! :) :)

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 26 september 2016 21:34]

Je kan Amazon Drive toch gewoon via Amazon.com afsluiten?

Ik heb het en het werkt prima.
Klopt. Gebruik het inmiddels ook, unlimited data.
Idem, gebruik het hier ook sinds een maandje; heb er al 800 GB in hangen.
Net een unlimited testperiode van 3 maand aangevraagd. Maar het grootste gebrek van al dit soort diensten komt gelijk boven water; zeer trage uploads!
De upload schommelt hier tussen de 50-90Mbps.
Voor een magere 2TB is dus al 3-4 dagen uploadtijd nodig.
Ik heb hier een tijdje terug naar gekeken, om een unlimited cloud dienst aan een Plex Server te koppelen. De conclusie is dat het kan, maar wel zeer veel beperkingen heeft. Wellicht dat Plex dit makkelijker en beter kan maken met wat samenwerking.
Let op dat Plex hierin geen rol speelt, Plex biedt enkel een Online Transcoding dienst aan.

De storage moet de gebruiker zelf regelen en daar zit hem net de kneep, de unlimited cloud mag je niet commercieel gebruiken en Plex doet dat wel.
Plus dat er nog allerlei andere voorwaarden waar de gebruiker mee akkoord gaat qua unlimited cloud terwijl Plex die best wel eens kan overschrijden (bijv FUP lees-acties qua Transcoden)

Oftewel het is een beetje een gok in de huidige opzet, wees niet verbaasd als Amazon je storage opzegt terwijl Plex je wel doorberekent.
Yep heb je straks een collectie van 20 TB opgebouwd en is het ineens weg wegens DMCA claim oid.

Verder bevalt dat onbeperkte opslag niet, ik heb liever een harde limiet die ruim genoeg is, zeg gewoon 10 TB ofzo dan weet iedereen waar hij aan toe is, beter dan onbeperkt met een fair use policy.

En hoe zit het met meerdere gebruikers, kun je heel je familie aansluiten? Dan heb ik wel interesse maar alleen als ik zelf de opslag kan regelen waar niemand anders bij kan.
Yep heb je straks een collectie van 20 TB opgebouwd en is het ineens weg wegens DMCA claim oid.
Dat is een risico dat je zelf moet inschatten. Als je kan bewijzen dat de files allemaal thuiskopieën zijn, dan zal er wel geen groot drama aan vast hangen.
En hoe zit het met meerdere gebruikers, kun je heel je familie aansluiten? Dan heb ik wel interesse maar alleen als ik zelf de opslag kan regelen waar niemand anders bij kan.
Ik geloof dat je bij Plex Pass je bibliotheek kan delen met anderen. Let wel, strikt genomen ben je dan illegaal de content aan het aanbieden aan derden.
Ja laat maar zitten dus, ik heb nu zelf een Plex server waar mijn familie en vrienden ook gebruik van maken (en delen in de kosten) met 10 x 4 TB, tegen de tijd dat die verouderd raakt of kapot gaat huur ik wel een dedi bij OVH of Online.net en encrypt ik heel de meuk.

Ik lees inderdaad al dat je enkel zelf er gebruik van mag maken en niet je library mag delen met anderen. Ook logisch anders kun je 100 man aansluiten en moet Amazon voor al die CPU cycles en bandbreedte opdraaien.

Leuk dus dit voor een kluizenaar maar niet erg praktisch.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 27 september 2016 10:27]

Door met Amazon een deal te sluiten dat ze hardware acceleratie krijgen op speciale servers? Het is goed voor beiden qua naamsbekendheid en een samenwerking zal waarschijnlijk voor beide alleen maar voordelen hebben.
http://www.aftvnews.com/p...ns-unlimited-cloud-drive/

Ziet er naar uit dat het wel degelijk een 'samenwerking' is, ben dus erg benieuwd naar het legale deel :o
Het legale deel is redelijk simplistisch, je mag je homevideos hiermee uploaden en gebruiken.

Je mag geen gedownloade / geripte / etc videos hiermee "officieel" gebruiken.

Het zou me niets verbazen als het DMCA verzoeken gaat regenen van MCAA en RIAA en Brein etc en dat binnenkort toch Amazon het weer gaat sluiten
Ja precies. Ik vraag me ook af hoe men omgaat met het gegenereerde dataverkeer. Dat is in AWS zeker niet gratis namelijk.
Grote nadeel is dan wel weer dat als je overstapt vanaf een NAS naar Plex Cloud dat je een heel stuk automatisering van programma's zoals Couchpotato of Sonarr kwijt raakt.
natuurlijk niet, heb momenteel een nas staan en een losse server die alle dingen draait zoals plex sonarr etc. Het uploaden naar amazon cloud is natuurlijk gewoon te automatiseren
Maar dan zit je als nog met een locale servers. Het hele punt van Plex Cloud lijkt mij dat je thuis geen server nodigt hebt en dan dus bespaard op de kosten.
geen nas* bespaard nogsteeds ruim op kosten... een nas van 20TB is op z'n minst zo'n 700 a 800 euro met 70eur per jaar heb je dat er niet snel uit
Kan je ook doen met een Raspberry Pi
een Raspberry Pi draait plex vloeiend? en kan meerdere (of uberhaupt 1) streams aan? EDIT: verkeerd begrepen, ja, downloaden en uploaden kan ook door een Pi gedaan worden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door jellepepe op 27 september 2016 15:52]

Nee, die komt gewoon rekenkracht te kort. Even van de PI 3 uitgaan A 1.2GHz 64-bit quad-core ARMv8 CPU De ARM processoren redden het niet

https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488
Het gaat om het uitvoeren van download opdrachten met sabnzb of torrents niet om PMS te draaien
Oh ja excuses, dat kan inderdaad wel ja.
Maar dan ben je wel volledig onafhankelijk van een bepaald apparaat. Niets hoeft aan te zijn. En je kan overal je content binnenhalen.
Dan huur je toch een klein servertje bij Amazon waar je hetzelfde op draait. Of een goedkope nas thuis die na downloaden weer upload naar Amazon.
Niemand die het heeft over de prijs van Amazon Drive in Europa: 70 EUR/jaar.
Waarschijnlijk heeft bijna niemand Amazon Drive, omdat de meesten Dropbox/Google/Apple gebruiken.
We moeten nu dus masaal nog een andere cloud erbij nemen, alleen maar om Plex Cloud te kunnen gebruiken. Dat is toch weer 70 euro alleen maar om een paar films online te zetten, zodat je jouw PC uit kan doen en je er met een mobile-device erbij kan.
Vind ik eigenlijk nog best veel. Als ik op vakantie ga, dan laat ik mijn PC aan zodat ik via mijn mobiel alles kan bekijken, maar als ie uit staat kan ik netzogoed de film online downloaden (torrents? ul.to? netflix? wuaki?), dus heb ik heel de Plex Cloud niet eens nodig.

Het enige nut die ik hiervoor zie is dat je honderden (minder) legale films download, en dan met tientale vrienden gebruik maakt van 1 Plex account.
70eur voor dit systeem is niet zo veel, zeker omdat het unlimited is, heb momenteel thuis een nas met ~9TB aan media met een server staan die Plex draait, dit zou voor mij perfect zijn en is ruim goedkoper dan een nas upgraden (toch al gauw 100+ per hdd) Enige probleem is natuurlijk de veiligheid
Waar staat dat, 70 euro? Ik betaal gewoon 59 dollar (ca. 52 euro).
Het staat bij de andere Amazon landen op de "Manage Storage"-pagina.
In principe, gezien "unlimited", zou Amazon niet naast maar in plaats van kunnen komen ;)
Vooropgesteld dat de haken en ogen niet te vervelend zijn natuurlijk.
Ik zie juist dat als je backups wilt maken van je iOS device, dat je persé iCloud nodig hebt. Wil je juist onbeperkt gebruik maken van Google Photos, dan heb je Google Drive nodig. Sommige apps (Philips Insight bijv.) ondersteunen weer alleen Dropbox.
Ik zie dit dus als wéér een clouddienst waarmee je weer een aantal dingen kunt, maar niet alles! Dus uiteindelijk wordt het dus weer 5-10 EUR/maand.
Dit is op zich wel handig als je met een trage upload zit - ik hang achter een 0.5 Mbit/s lijntje, en daarmee kan je eigenlijk alleen muziek streamen, dus een cloud storage oplossing zou wel helpen.

Voordeel voor Plex is dat je enorme schaalvoordelen hebt, want duizenden mensen hebben precies dezelfde films op hun schijf staan, die kan je in een cloud storage setup heel makkelijk vervangen door 1 exemplaar en een grote lading symlinks.
Gaat een voordeel zijn voor amazon, niet voor plex. Afgaande op het filmpje, gebruik je je eigen amazon account :)
dit kan alleen al... Cloud sync is bedoelt voor mensen met een trage upoad waar je een hoop van je media transcode en van tevoren upload naar een cloud dienst om vervolgens deze te kunnen kijken zonder de limieten van je upload
Las de nieuwsbrief net, vraag mij echt af hoe dat zit met Privacy. En of ik dit wel mag. Ik trek nu mijn content meestal (fysieke disc's) naar mijn NAS om ze zo op te slaan voor Plex. Als ik dit nu in de Amazon Cloud zet, is dat dan legaal? (Voor mijn gebruik zoals ik nu doe...)

Amazon is niet echt vriendelijk in hun ToS.

"3.3 Our Use of Your Files to Provide the Service. We may use, access, and retain Your Files in order to provide the Service to you and enforce the terms of the Agreement, and you give us all permissions we need to do so. These permissions include, for example, the rights to copy Your Files for backup purposes, modify Your Files to enable access in different formats, use information about Your Files to organize them on your behalf, and access Your Files to provide technical support."

EDIT: en hoe zit het met 4K content... zouden er limieten zijn met transcoding... ik ben Plex Pass houder, denk dat ik het toch een maandje ga testen.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 26 september 2016 17:35]

Ik lees in die ToS het volgende:
Amazon heeft het recht om je data te kopieren naar een andere lokatie ten behoeve van back-ups. Op zich best fijn en logisch... zeker waar het gaat om cloud-opslag... wat is er exact op tegen dat je data naar een (of meer) andere servers wordt gezet? Zolang je er maar bij kunt... toch??
Ze beroepen zich op het feit dat ze je files willen kunnen omzetten naar andere bestands-formaten. Volgens mij is dat een basis-functionaliteit van Plex... het server-sided kunnen transcoden. Als Amazon dat niet zou mogen, is de hele toegevoegde waarde van deze dienst nul en void. True... als dit blijvend is, dan is er een issue... maar dat is nergens aangegeven.
Ze willen de mogelijkheid om je files te kunnen organiseren. Ik denk dat het gros van de Plex-gebruikers pietluttig genoeg is om dat wat ze uploaden al op hun eigen manier te hebben gesorteerd ;) Desalniettemin snap ik dit ook. Waarschijnlijk zijn symlinks naar de meest voorkomende Games of Thrones-afleveringen praktischer dan iedere aflevering honderdduizend keer op te slaan ;)
Toegang tot je bestanden voor technische ondersteuning. "Hallo Amazon, ik heb zojuist een film geupload naar jullie Cloud-opslag en mijn Plex geeft me een foutmelding". Dat is eenvoudiger te troubleshooten als je kan zien dat er iets mee aan de hand is, dan als je blind moet rondtasten ;)

Hoe dan ook... dit is maar een van de entries in de ToS van Amazon. En hier staat eigenlijk niets in over wat ze doen met spul in de categorie "Extended Evaluatie Kopie" of zaken die ergens een van de vele tinten tussen wit en donker aanraken.
Op basis van bovenstaande maak ik me dan ook geen zorgen.

Haak ik ook nog even aan op dit: GekkePrutser in 'nieuws: Plex begint met bèta van Plex Cloud'
Is het niet zo dat ik onschuldig ben tot het tegendeel bewezen is? Misschien heb ik "Independence.Day.2.2016.Blu-Ray.1080p-MoviezTeam.mkv" wel op mijn harddrive staan omdat ik niet in staat ben om dat ding zelf van blu-ray naar .mkv om te zetten, maar heb ik wel de schijf netjes in de kast staan... (en nee... ik heb NIET de moeite genomen om uit te zoeken of genoemde film al op blu-ray aan te schaffen is... ik lig ver genoeg achter met films om me over de meeste 2016 films over een jaar of 2 pas zorgen te gaan maken ;) )
Ook al heb je de schijf op disk in de kast, dan is het nog steeds illegaal om hem te downloaden.
Lol! Juist in het op dat gebied preutse Amerika worden de computers (in ieder geval de Macs) allemaal zonder (CD _ Blu Ray Dvd) speler geleverd en volgens mij zijn de meeste nieuwe PC s ook niet van een optische speler meer voorzien dus hoe moet je dan je netjes gekochte Blu rays afspelen?
Voor mij de reden geweest om alles op schijf te zetten en Plex te draaien (bovendien ook nog DSVideo die wat beter transcodeerd).
Waarom koop je blurays als je geen speler hebt?
Macs kennen iTunes voor het digitaal kopen van hetzelfde blu-ray materiaal...
Ik HAD voorheen wel een blu ray speler, en ITunes is in mijn geval veeel duurder. Ik kocht mijn Blu rays altijd in de uitverkoop, op markten etc en in ieder geval veel goedkoper dan via Itunes. Daarbij heb je altijd een harde backup ook al kan je dan op dat moment misschien die Blu ray niet afspelen.

Daarbij heb ik het niet zo op die online muziekwinkels, morgen stoppen ze er ineens mee.
Dus daarom heb ik alles (laten) converteren naar mp4
Dus alles legaal
Ik lees in die ToS het volgende:
Amazon heeft het recht om je data te kopieren naar een andere lokatie ten behoeve van back-ups. Op zich best fijn en logisch... zeker waar het gaat om cloud-opslag... wat is er exact op tegen dat je data naar een (of meer) andere servers wordt gezet? Zolang je er maar bij kunt... toch??
En wat nu als die backup-server bij Brein/MPAA/Riaa in beheer staat?
Ze beroepen zich op het feit dat ze je files willen kunnen omzetten naar andere bestands-formaten. Volgens mij is dat een basis-functionaliteit van Plex... het server-sided kunnen transcoden. Als Amazon dat niet zou mogen, is de hele toegevoegde waarde van deze dienst nul en void. True... als dit blijvend is, dan is er een issue... maar dat is nergens aangegeven.
Er wordt wel degelijk aangegeven dat het blijvend is, ze willen jouw bestanden omzetten dus niet een kopie terwijl het origineel blijft bestaan (dat mogen ze ook maar dit gaat echt over de originelen), nope echt het origineel.
Dus als hun blu-ray's willen omzetten naar /dev/null dan heb jij er toestemming voor gegeven.
Toegang tot je bestanden voor technische ondersteuning. "Hallo Amazon, ik heb zojuist een film geupload naar jullie Cloud-opslag en mijn Plex geeft me een foutmelding". Dat is eenvoudiger te troubleshooten als je kan zien dat er iets mee aan de hand is, dan als je blind moet rondtasten ;)
Ah, dus Brein vraagt aan Amazon technische ondersteuning voor het achterhalen van illegale content en Amazon mag zomaar jouw gegevens overhandigen?
Haak ik ook nog even aan op dit: GekkePrutser in 'nieuws: Plex begint met bèta van Plex Cloud'
Is het niet zo dat ik onschuldig ben tot het tegendeel bewezen is?
Hoe kom je bij die laatste stelling? Het is geen strafzaak, dit zijn gewoon civiele zaken waar dat niet geldt.
Maar sowieso is het niet relevant, want in de TOS staat in wezen dat ze jou eraf kunnen kicken wanneer zij dit willen en op basis van elke grond (oh nee wacht, als je Amazon hun service hindert waaronder alles en nog wat te plaatsen valt)

In wezen zal Amazon zelf geen Brein inschakelen, maar Amazon heeft het wel zo verwoord dat ze het schoothondje van Brein / RIAA / MPAA kunnen zijn en jij als klant gaat daarmee akkoord.
Als Brein & co achter je aanzitten kan je maar beter geen Amazon account hebben, want die leveren in principe al jouw gegevens en gebruik op een presenteerblaadje aan op verzoek
Er is in ieder geval geen sprake van verspreiding, aangezien je het in besloten kring (jezelf, misschien je familie) houdt.
Dus daar zie ik niet zoveel issues aan. Wel natuurlijk als je je plex server open zet voor jan en allemaal, of voor een beperkt gezelschap tegen betaling. Dan raak je in een wat grijzer gebied.

De legaliteit van de content zelf is afhankelijk van de contentbron.

Maar ik zou afraden om je persoonlijke content erop te zetten. Dingen als vakantiefilmpjes, fotos of camera uploads/syncs (kan nu ook nog niet) ga ik er in ieder geval niet op zetten.

[Reactie gewijzigd door 5V1NA70G op 26 september 2016 17:39]

Wat. Blijft er dan over? Een kopie van je blu-ray vind amazon niet leuk. En vermoed dat er weinig mensen zijn die zelf films en tv series maken.
Er is in ieder geval geen sprake van verspreiding, aangezien je het in besloten kring (jezelf, misschien je familie) houdt.
Jezelf (misschien je familie) en natuurlijk het complete commerciele bedrijf Plex.
Oftewel je verspreid het wel degelijk.

Je koopt geen Plex server, je neemt daar een dienst af en daarvoor moet je je bestanden delen met het bedrijf Plex.
Is daar al eens een uitspraak over geweest? Dat als je iets in een public cloud zet, dat het dan ineens verspreiden is?
Jij moet geen jurist proberen te worden, dat zou je slecht bevallen...

Je zet het niet random in een public cloud voor jezelf.
Je zet het in een specifieke public cloud waarvan je expliciet verwacht dat een commerciele partij iets met die data gaat doen (dat is het hele doel van je plex abbo namelijk) oftewel je bedoeling is expliciet om het te verspreiden naar die commerciele partij.
Bedankt voor de ad hominem =\

Als jij het in de public cloud zet, dan doet die cloud provider er toch ook wat mee? Jij deelt/verspreidt die data naar de public cloud provider. Die doen er ook wat mee zoals indexatie eventueel comprimeren of hashen. Ik meen ook dat er ergens een cloud provider is die bestanden hasht, hashes tussen gebruikers vergelijkt en vervolgens maar 1x het bestand werkelijk opneemt.

Kortom: Wat is het verschil tussen wat amazon met je data doet en wat plex met je data doet? Het is allebei verwerking en je verspreidt je data naar hen om die bewerkingen te doen.
De cloudprovider zelf kan zich nog beroepen op een provider-uitsluiting.

Een Plex kan dat niet.

Wat jij voor ogen hebt zou kunnen als je bij Plex 1 abbo afsluit waarin je dan gelijk Amazon space krijgt, of als je bij Amazon 1 abbo afsluit waarbij je Plex krijgt. Maar zolang het 2 losse abbo's zijn moet er gedeeld worden.

[Reactie gewijzigd door Gomez12 op 28 september 2016 09:12]

Ik heb me alvast ingeschreven om het opzet te testen, en te vergelijken met mijn Synology oplossing.. In het eerste begin alles naast elkaar draaien! Ik vraag me af of er een beperking op zich met transcoding etc..
Idem :) Ben benieuwd! ACD is 3 maanden gratis dus hopelijk mag ik meedoen met de Beta. Ik ga nu ook niet de boel al volgooien, een paar films en wat muziek en foto's is voor nu genoeg wat mij betreft.
Is het inderdaad zo dat ze kunnen zien wat je op je cloud zet, zou ivm privacy niet moeten kunnen. En ben benieuwd of je full HD kunt streamen en hoe zit het met geluid ondersteuning DTS-HD True-HD en hoe zit het met ondersteuning van ondertiteling. Kan je streamen naar andere mensen?
Alles tot de laatste vraag hangt af van je verbinding. 1080p full HD met dts-HD vergt wel een aardige download snelheid.
Is het inderdaad zo dat ze kunnen zien wat je op je cloud zet, zou ivm privacy niet moeten kunnen.
Welke privacy, diegene die je zelf weggeeft door akkoord te gaan met de TOS?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee