Plex maakt Media Server voor clouddiensten beschikbaar

Plex heeft zijn Plex Cloud uit de bètafase gehaald. De Plex Media Server is daarmee te gebruiken in combinatie met Google Drive, Dropbox of Microsoft OneDrive. Gebruikers dienen daarvoor over een Plex Pass-abonnement te beschikken.

Met Plex Cloud kunnen gebruikers hun Plex-account koppelen aan Google Drive-, Dropbox- of Microsoft OneDrive-opslag. Vervolgens kunnen ze hun mappen met films, foto's, muziek of homevideo's koppelen, waarna Plex automatisch bijvoorbeeld dvd- en albumhoesjes toevoegt.

In combinatie met de Plex-app kunnen gebruikers hun content vervolgens op verschillende apparaten en plekken bekijken, zonder dat ze zich over crashes of andere reden voor dataverlies hoeven te bekommeren. Vereist is wel dat ze over een Plex Pass beschikken. Zo'n abonnement is voor maandelijks 4,99 euro, jaarlijks 39,99 euro of voor onbeperkte tijd voor 119,99 euro af te nemen.

Plex Cloud startte in september vorig jaar in bèta. Daarbij maakte de dienst gebruik van Amazon-opslag, waar testers nog eens 59,99 dollar per jaar voor moesten betalen, maar dan wel ongelimiteerde opslag hadden. In december maakte de dienst de overstap naar Google Drive, Dropbox en Microsoft OneDrive. Tijdens de bèta was de dienst op basis van uitnodigingen te gebruiken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-03-2017 • 21:59

131 Linkedin

Submitter: markv93

Reacties (131)

131
125
87
0
0
2
Wijzig sortering
Ik vraag me wel af hoelang de koppeling met Dropbox en aanverwanten stand houd. Ik kan me voorstellen dat als veel gebruikers hun geripte Blurays of gedownloade films daarop zetten, men bij die diensten de voorwaarden gaat aanpassen dat dat niet meer mag. Of dat men content scanners gaat inzetten om commerciële films te weren...

[Reactie gewijzigd door - peter - op 9 maart 2017 22:05]

Kosten voor deze opslag zijn veel te hoog en dus niet te 'misbruiken' voor Bluray rips.
Wat ik daarmee bedoel is; ze bieden geen onbeperkte opslag aan zoals bijvoorbeeld Amazon Drive waar ik 32TB geparkeerd heb voor $69 per jaar.
Lijkt me niks mis mee als mensen hun Bluray rips op Onedrive of Dropbox plaatsen; daar betalen ze riant voor en er lijkt mij niks verkeerds aan kopieën opslaan van films die je in je bezit hebt.

Ik heb er naar gekeken omdat ik het op zich wel interessant vind maar de opslag is gewoon veel en veel te duur hiervoor.

Google Drive kost € 200,- per maand voor 10TB. Binnen twee maand heb je de aanschaf van een eigen 10TB schijf er dus al uit. Daar moet uiteraard een systeem omheen, kost stroom etc maar dan nog is de aanschaf van een 10TB+ NAS er zeker binnen een half jaar wel uit.
Je kunt voor dat geld beter een dedicated server huren als je dat toch uit gaat geven. Kijk eens bij hetzner of online.net of OVH daar heb je zo 18 - 24 TB voor een fractie van dat bedrag en hoef je niet bang te zijn dat externe partijen je data illegaal bevinden en wissen.

Ik zie het nut hier niet zo van in, je moet ook nog zelf alles uploaden naar Dropbox en Google Drive dus je moet alles eerst zelf downloaden en weer uploaden. Als je gewoon een server huurt kun je het daar direct op downloaden en expose je ook nog eens je thuisverbinding niet.

Ik vraag me af wie dit gaat gebruiken, ik kan geen doelgroep bedenken. Degene die het te moeilijk vinden om zelf iets op te zetten gaan dit ook niet gebruiken die zitten toch al op Netflix etc.
OVH is inderdaad zo achterlijk goedkoop. Ik huur zelf vaak ad hoc servetjes daarzo. Ik vraag me oprecht wel eens af hoe dat bedrijf geld verdient.
Een deel wordt al bespaard door dat datacenters in oude gebouwen worden geplaatst ( niet allemaal ).

Deze bijvoorbeeld: https://www.google.nl/sea...950#imgrc=KvrzX56RI-dl0M:

En deze: https://www.google.nl/sea...950#imgrc=gio1GZ4tLLsEpM:

Ik neem maar even aan dat dit een stuk goedkoper is, als wat bijvoorbeeld Microsoft in Middenmeer doet.
Dat ligt er een beetje aan hoe ze bijv. met de hardware omgaan.

Hoe wordt gekoeld? Er zijn er bij die alles in de open lucht doen.

Hoe wordt hardware vervangen? Er zijn er bij die hele containers eruit en erin rijden.

etc.
Je zou bijna denken dat het een witwastent is inderdaad ;)

Maar bij OVH gaat het gewoon om volume, groot volume met kleine marges. Bovendien waren zij als één van de eerste met VAC, hun eigen anti-ddos systeem wat ze extreem goedkoop hebben opgezet en super effectief was.

Verder zijn er nogal veel klachten over de service. Die is er vrijwel niet dus daar moet je mee om kunnen gaan. Naja harddisk vervangen ofzo doen ze prima maar stuur een mailtje aan OVH NL en de responsetijd is minimaal 2 dagen of gewoon niet.

Het moet ergens vandaan komen natuurlijk maar ze zijn allang niet meer alleen, online.net is nog een stuk goedkoper en Hetzner kan er ook wat van.
Hoe heb jij het momenteel draaien dan als ik vragen mag
Ik heb nu een colocated server in Amsterdam aan een 10GE lijn, dus een eigen machine met 10x 4 TB en een Dual E5 6-core. Maar dit spul draait al een jaar of 3 nu en het was nogal een investering ~5/6000 euro aanschaf. Heel de familie zit er wel op dus er wordt gretig gebruik van gemaakt.

Het nadeel is dat ik zelf kapotte hardware moet vervangen of moet laten vervangen, dus ik moet ook meer redundancy inbouwen, dus hierna ga ik ook gewoon dedicated huren bijv zoiets:

https://www.online.net/en/dedicated-server/dedibox-pst30

Nu betaal ik ook 180 per maand ofzo maar iedereen legt 20 euro in dus ik kom aardig uit de kosten.
Oke oke , heb zelf nu ook best veel gebruikers en die willen allemaal wel bijdragen als ik switch maak naar de cloud. Maar dan moet ik wel iets betaalbaar vinden. Bedankt voor je reactie !
Ik vraag me af wie dit gaat gebruiken, ik kan geen doelgroep bedenken.
Mensen met een trage upload. Ik heb hier op DSL een 0.5 Mbit upload, en daar kan je geen films mee streamen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 maart 2017 12:11]

Dat is waar maar je moet het dan ook uploaden met je trage upload, is een seedbox dan niet alsnog beter?
Je hoeft maar 1x te uploaden natuurlijk, dat kan ook 's nachts.
Ik ben net op de site van OVH gaan kijken en die goedkope vps oplossing vind ik niet echt terug.
Welke bedoelen jullie precies ?
Naja wat goedkoop is voor de ene is duur voor de ander, het is allemaal relatief.

Het ligt er ook aan wat je precies zoekt, sowieso zijn soyoustart en kimsufi (ook beide van OVH) goedkoper.

Hetzner en Online.net zijn nog goedkoper.
Voor 10$ is gewoon een unlimited gdrive account te verkrijgen op eBay ;)
Klopt, hier maak ik ook gebruik van icm Plex Cloud. (niet voor prove documenten)
Heb op eBay 2 accounts gekocht bij verschillende aanbieders en die houd ik in sync met rclone voor backup
Slim, voor als er eente gedelete wordt. En hoeveel data heb je daar op staan?
Momenteel staat op mijn gDrive 71TB die continu gesync'd word met een andere gDrive via rclone (via googles eigen vps service).

Op de plex discord hebben we echter een gDrive voorbij zien komen met 400+ TB.
Damn :) Dat ze daar niks aan doen.
ahh echt? Moet ik misschien maar is proberen voor m'n crashplan backup. Heb jij al goede ervaringen met zo een ebay aankoop voor unlimited gdrive? thx alvast :)
Zeer zeker, ik gebruik meerdere aanbieders. Want wat is een tientje nou als er een weg gaat, heb altijd die andere nog :P. Merendeels van de aanbieders zijn gewoon goed en snel als je "google drive unlimited" eBay'd.
Jah inderdaad, weliswaar voor onbelangrijke, vervangbare bestanden op te zetten of encrypted backup want de stelling dat die "poweradmin" waar je de zaak van afneemt je data niet kan zien, + 'lifetime .... beide geloof ik niet. Maar voor een tientje idd gaan we niet zeuren ...
Heb je misschien een linkje?
http://www.ebay.nl/itm/UN...3695be:g:3IIAAOSw-0xYUFlj

Zo zijn er nog veel veel meer aanbieders. Ik heb zowel een @gdrive.info als een @collegedrive.net account. Dit zijn namelijk drives via universiteiten.
Oke top man, bedankt
Ik heb 1 TB account op dropbox en dat werkt lekker, alleen gebruik ik geen plex maar infuse :P
Google Drive kost maar 10$ per maand via G Suite. Er staat dat je minstens 5 gebruikers moet hebben voor onbeperkt opslag, maar dit klopt niet. Zelfs met 1 gebruiker is de opslag unlimited.
Precies, thuis ook plex draaiend op een Linux doosje op een vdsl verbinding en overal gewoon prima werkend zowel audio als video.

Ik heb het met een goedkoop thinclient pctje gedaan met een 500gb schijfje maar kan er natuurlijk ook rustig nog een schijf in hangen.

Dat pctje verbruikt amper stroom en externe schijven die ik bij prik gaan toch in standby als ze niet ge-accessed worden.

Kost me amper wat, aanschaf sowieso niet en qua stroomverbruik komt t niet in de buurt van de kosten van cloud platformen
Anoniem: 149004
@Dysmael9 maart 2017 22:32
die $69 is zeker cold storage en als je het eraf wilt halen kost het je nog een rib uit je lijf aan data kosten?
ik zou niet weten waarom je Plex Cloud zou willen gebruiken. Alleen als je veel onderweg bent misschien? maar met een snelle upload van je internetverbinding kun je alles toch net zo goed thuis hosten op je eigen Plex server?
Als je anti kraak woont zonder coax in de muren, en wel een tmobile unlimited 4G abbo hebt wellicht handig :+

Ik zie hier mogelijkheden, zeker aangezien niet alle ISP's hoge upload snelheden voor thuisgebruikers hebben. (Looking at you Ziggo)
Anoniem: 149004
@John Doos9 maart 2017 22:42
is dat "unlimited" 4G abbootje ook echt unlimited?
Heb opzich niet echt addertjes onder het gras gespot tot nu toe, de FUP schijnt ingerolen te zijn voor een 5gb per dag limiet. (waar men via my tmobile steeds gratis 1gb bij kan "kopen")

Echter zou men er niet mee mogen downloaden. (packet inspection iemand?) En kan men met deze abbo geen duo-sim/mb verdeler afsluiten. Wat er op zou duiden dat hij niet in een Mifi modem gebruikt dient te worden.
Echter zou men er niet mee mogen downloaden. (packet inspection iemand?)
Veel succes als de VPN aan staat!
https://www.t-mobile.nl/go-unlimited


Ja, echt! Bij Unlimited EU start je iedere dag met een dagtegoed van 5 GB. Geldig in Nederland en de EU. Zijn deze GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms. Daarna activeer je zo vaak je wilt gratis 1 GB-aanvullers. Op deze manier houdt iedereen toegang tot Unlimited, en wordt het netwerk niet onnodig belast.

Al je GB's uit je Unlimited EU abonnement zijn ook in de EU geldig, tot 60 dagen per jaar. Dat is dus 2 maanden Ibiza. Of 8 keer op wintersport. Ga jij écht nog vaker op vakantie of ben je voor een langere periode in het buitenland, dan kun je nog steeds 10 GB per maand blijven gebruiken.

Uiteraard zal er een fair use policy zijn. Dus non stop torrents downloaden gaat niet echt lukken.
Uiteraard zal er een fair use policy zijn. Dus non stop torrents downloaden gaat niet echt lukken.
Dan is het blijkbaar toch niet ongelimiteerd...
Ja wel. Alle ISP's hebben een fair use policy. Hoe striks ze zich er aan houden zal moeten uitwijzen. Alleen iedere keer inloggen om 1gb aan data te krijgen is niet geweldig. Prima voor mobiel internet. Maar thuis gebruik is het te weinig.
Nee dus... Als er een FUP is dan is er gewoon een limiet. Dat andere het ook gebruiken veranderd daar niks aan :)
Nee een Fair use is geen limiet. het kan een soort van limiet worden. Maar hoeft niet. Of wil jij ineens gaan zeggen dat Ziggo ook niet onbeperkt is?
Ook kabel bedrijven, KPN/Ziggo/Cawaiy/Tele2/X4all etc. werken met een FUP.
Wat dus niet onbeperkt is, het is misschien heel veel wat je mag verbruiken maar zeker niet onbeperkt. Onbeperkt zou betekenen dat er geen limiet is en die is er wel degelijk.
Rustig wachten. Ziggo wil heel graag hogere uploadsnelheden realiseren maar moet tussen regelgeving en wat technisch mogelijk is laveren.
Welke regelgeving praten we dan over. Waarom bv tweak 1gbps up en down leveren(zelfs 10gbps op 1 plek) en zit ziggo verplicht vast aan een lage upload snelheid.
tweak = glasvezel, ziggo heeft ook analoge TV welk veel bandbreedte verkwist, als analoog d'r uit mag en dat je dan die zenders in SD zonder kaartje kan zien, is 't ansich opgelost.. maar jah... #overheid.
Dus is het een bandbreedte/techniek probleem. En niet direct de overheid die Ziggo verbied om meer upload te hebben.
Eigenlijk direct wel. De overheid 'eist' een groot gedeelte van de kabel op om legacy-redenen. De reden dat jij niet meer kan uploaden is omdat de overheid verbiedt de frequentieruimte in te schakelen.

Als je vindt dat Ziggo er dan maar wat bij moet 'toveren', dat gaat niet. Je hebt 5 appels en moet die verdelen. De overheid pakt er 2, je kan dan niet even appels clonen ofzo.
Klopt. Alleen als de overheid er standaard 2 appels op eist. en de concurrent die met peren werkt met rust laat. zal je dus meer appels moeten hebben wil je het zelfde resultaat hebben. Dan blijf je dus alsnog met een bandbreedte/techniek probleem zitten. Er is geen wet die verbied om 100mbps upload over de kabel.
Heel simpel, dan moet die bandbreedte ergens anders vandaag gehaald worden. Appels en peren gaan niet beiden over coax. Lever je 500 of 300mbps download maar in of accepteer een fors hogere overboeking. Dan kan jij je 100mbps upload wel hebben hoor...
Analoog dient nog x-periode beschikbaar te zijn, ze zijn verplicht 15 analoge zenders aan te bieden.. Dus kan ziggo t niet ander..

Overheid bepaald analoog --) hierdoor minder upload, eerder indirect de techniek, want t kan wel. Ze mogen echter niet...
Maar als er meer bandbreedte was hadden ze prima Analoge zenders en veel upload naast elkaar kunnen houden. Ze kunnen er ook voor kiezen om 100/100 aan te bieden ipv 200/20
Dat is een technisch dingetje :)
Nee, als jij je film met 500mbps of 100 mbps downloadt moet die data door de pijp heen. Je pieksnelheid gaat omlaag maar je moet nog steeds 20GB downloaden. Daar heb je per string/sectie gewoon bandbreedte voor nodig, als je de downloadsnelheid knijpt krijg je meer last van congestie. Pas als je mensen 20mbps gaat aanbieden oid krijg je een bijna 1:1 overboeking en zal je de extra ruimte voor upload kunnen gebruiken.

Ter info, zelfs op symmetrische verbindingen met een sample size van 1000, heb je een 10:1,5 verhouding van download/upload. Men gebruikt simpelweg niet meer, het zijn wij, de tweakers die graag die pieksnelheid willen.

Ziggo kán wel de pieksnelheid verhogen overigens, maar ze doen het gewoon niet omdat je anders de uploadsnelheid niet altijd maximaal kan halen of dat 1 modem in de sector alle bandbreedte kan gebruiken waardoor je last krijgt van congestie en vertraging.

[Reactie gewijzigd door Nox op 10 maart 2017 14:04]

Nope Amazon Cloud Drive kan je gewoon gratis je data vanaf plukken. Ik heb op een vps'je met rclone/FUSE een versleutelde 'unlimited data' omgeving opgezet. 5 video's tegelijk streamen vanaf ACD is geen enkel probleem. Zit ondertussen ook al ruim over de 10TB heen.
Al gaan er wel verhalen (gebaseerd op directe ervaringen van de mensen die er verslag van doen) dat als je in een keer teveel data van je ACD afplukt, dat je account plots kan worden opgeschort. En dat gebeurd. Plots. Sommigen vermeldde zelfs dat de klantenservice ze niet eens wilt bijstaan en toegang tot het account herstellen. Sommige vermeldde dat ze wel weer toegang kregen, maar tijdelijk, tot 48 uur, daarna was het definitief bye bye. Al zijn er enkelen die vermelden enkele ook nog dat toegang tot hun accounts wel weer was herstelt.

TL;DR: diensten zoals ACD zijn zeker niet risico vrij. Letterlijk onbeperkt bestaat niet. En het is dus zeer zeker dat ze een verborgen fair use hanteren. Ik bedoel, zijn mensen echt zo naïef om te veronderstellen dat Amazon met ACD hun AWS wilt laten cannibaliseren? No -- way.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 10 maart 2017 06:45]

Alleen understeund Plex Cloud geen Amazon Cloud Drive.
Het was beschikbaar tijdens het begin van de Beta maar werd er uit gehaald na een paar maand omwille van problemen.
Via Plex Cloud niet, maar een eigen gehoste Plex Server i.c.m. rclone/FUSE ondersteunt ACD wel.

[Reactie gewijzigd door Rourke op 10 maart 2017 13:09]

Bedankt, goed om weten.
Maar dan heb je natuurlijk wel weer zelf je eigen Plex Server nodig.
Een gedeeld Netflix accountje is inderdaad goedkoper. Zelf deel ik een Premium Netflix account met 3 anderen, waardoor we met z'n vieren elk slechts € 3 per maand daaraan kwijt zijn. Goedkoper kan dat niet en het is nog legaal ook! Maar voor opslag van eigen content lijkt deze oplossing van Plex mij wel interessant, vooral vanwege de ondersteuning van de bekende Cloud aanbieders.
Netflix staat het delen van accounts binnen gezinnen en huishoudens oogluikend toe, maar dat maakt het niet meteen legaal. Over het delen met personen in een ander huishouden hebben ze afaik niet gezegd dat ze dat prima vinden.
Hoezo oogluikend? Ze hebben zelfs meerdere profielen binnen een account. Accounts zijn zelfs GERICHT op delen..
Dat is dan ook de manier waarop ze het toestaan. Het delen van een wachtwoord is namelijk een zogenaamde federal crime:
http://www.marketwatch.co...y-not-to-worry-2016-07-12

Om te zeggen dat accounts gericht zijn op delen is een overstatement. De bedoeling van deze profielen is in eerste instantie om een account binnen een huishouden te delen.

[Reactie gewijzigd door gday op 10 maart 2017 12:33]

Bij de eerste beta kon je nog Amazon cloud drive gebruiken. Deze zette de deel optie uit bij het zien van copyright materiaal.
Jaren geleden al eens gezien bij een vriend dat finding Nemo 5 minuten na uploaden al weer was verwijderd bij dropbox. Dus scannen doen ze al lang.
My thoughts exactly. Ik ga nou nief ff lekker mijn tig TB aan 'gevonden' content op mijn onedrive gooien. Plus dat het niet past, volgens mij heb je maar 50GB toch? :P
Anoniem: 166774
@- peter -10 maart 2017 16:02
Heb zelf aan 8TB aan videodata... wil niet weten wat de prijs zou zijn als ik dat online wil opslaan (afgezien van het feit dat ik het helemaal niet wil... er kan niks op tegen je eigen nas hebben zodat je alles in eigen beheer hebt.)
Op zich is het alleen voor eigen gebruik. Je kan per plex pass account maar 1 cloud account (per provider) toevoegen. Je kan de cloud dus niet gebruiken om je film illegaal te delen, tenzij je ook je betaalde plex pass deelt.
Nee hoor. Als je een gewone MyPlex account toegang geeft werkt het. Zat zelf in de beta.
Anoniem: 149004
@- peter -9 maart 2017 22:08
Scannen voor illegale films doen ze al bij Microsoft OneDrive
dus idd, afwachten hoe lang dit duurt
heb ik een bron voor het nieuws dat de zon morgen opkomt?
google ff zou ik zeggen, dit is geen obscuur feitje ofzo
??? En hoe gaat Plex dit afspelen?
Plex kan geen winrar bestanden afspelen, laat staat winrar bestanden met een wachtwoord erop.
En dan sla je toch de plank een klein beetje mis met waar het onderwerp over gaat. . .
Streaming van plex via cloud opslag
Nou moet ik wel zeggen dat ik erg benieuwd ben hoe dit gaat werken.
Voor mij is de kracht achter Plex dat mijn film worden omgezet indien nodig of ik hier na vraag, dit kost relatief veel rekenkracht.

Hoeveel streams zouden mogelijk zijn hiermee iemand hier mee info over ?
Volgens mij verandert hier helemaal niets aan. Alleen de opslag locatie is relevant. De plex media server staat nog steeds op bijvoorbeeld je pc en die doet al het zware transcodeerwerk. Het is dus niet veel anders dan een netwerkschijf van je nas of lokale schijven.
Nope.. de PMS staat dus bij Amazon.
Deze transcode voor je.

Ik heb zelf de beta getest met Google Drive.
Fraai fraai fraai traag...
1080p is nagenoeg niet te streamen.
Access times van Plex ansich is ook hoog.
Leuk voor je home filmpjes die je met je telefoon geschoten hebt, maar niet voor je complete download map zeg maar.

Het zou interessant worden wanneer je een eigen storage locatie middels SSHFS oid zou kunnen opgeven. Maar helaas.
Dat kan toch ook gewoon? Mount sshfs op je Linux-server en wijs je Plex-install ernaar? Ik heb ook via SMB wel eens media toegevoegd die op een ander device stond.
Op je eigen Plex server wel .. niet op de Cloud server waar dit nieuwsbericht over gaat :)
Ah duidelijk. Dat is dus niet geweldig begrijp ik.
Ik heb de beta ook al een tijdje getest en 1080P streams icm Plex cloud en gdrive werkt voor mij wel heel goed.
Plex cloud servers staan oa in Amsterdam
Ik heb net een 4K film gekeken via Plex Cloud en Google Drive. Ik heb een 500/500 verbinding en Google trekt die vol. De film is 35Mbit/s HEVC. Voor alsnog ben ik tevreden, nu maar hopen dat Google niet gaat rellen om mijn films.
Anoniem: 149004
@Rabbitto9 maart 2017 22:40
volgens mij ook. Kan niks ontdekken waar je transcoding aan de cloud kant kunt regelen?!!
Dat is er wel. Zie instellingen van de server als je geconnect bent aan Plex Cloud
Nee, dat is dus niet zo. Het werkt echt in de cloud, los van je eigen server. Maar ik weet dus ook niet waar de transcode vandaan komt, wat het rekenwerk verricht
Dat is dus niet waar. Dit vervangt je pc en neemt het transcoding gedeelte ook over. Geen eigen hardware nodig aan de server kant, alleen je clients.
Voordeel buitenshuis zou zijn dat je direct vanuit de cloud naar je device streamt. Upload is dan geen bottleneck meer...
Download snelheid vanuit de google drive is bij mij ongeveer gelijk aan de download vanuit een raspberry... traaaaaag.

dus zou zeggen twee streams max.
ik bedoel de transcoding streams dit heeft niets te maken met download snelheid.

Dit kan juist de bottleneck van internet snelheid fixen :)
mijn internetsnelheid is veel hoger dan dat, cloud diensten zijn erg afgeknepen qua up/downloads

transcoding gebeurd niet in de genoemde cloud diensten trouwens, maar op de client meende ik, maar niet opgezocht verder.

[Reactie gewijzigd door 2green op 9 maart 2017 22:33]

Google drive en Mediafire valt nog wel mee bij mij. Onedrive en andere zijn bij mij veel te traag zeker om bestanden te uploaden.
google drive is bij mij helaas ook vrij langzaam, werkt prima voor synchronisatie maar zie mij geen 720p daarvanaf stream en zeer zeker geen 1080p helaas. One drive is trouwens bij mij vrijwel even snel / langzaam.

Gebruik je gewoon standaard google drive of een business variant?
Een onbeperkte opslag variant dat onze school afgesloten heeft voor ons. Werkt veel sneller dan Onedrive dat in ons Microsoft Office 365 abbo zit.
Thanx, maakte me al zorgen dat ik al enige in NL de schrale versie van google had gekregen. Heel geruststellend ;)

Oftopic, zie trouwens wel meer dat scholen dergelijke diensten afnemen, vaak inclussief een chromebookjes, e.d. stuk goedkoper voor de scholen en veel minder onderhoud. mooi. Meer geld naar de opleiding inhoud, fijn.
Onedrive for Business (waar ook 365 voor scholen onder valt) wordt (nog) niet ondersteund.
Ik neem aan dat jij wilde reageren op badsemtex? je had op mijn reactie gereageerd, dan ziet hij niet dat er ook een ms variant voor scholen is die hopelijk wat sneller is.
Geen probleem, wel interessant om te weten trouwens.
Ik heb in de beta vanaf Onedrive zonder problemen 1080p files kunnen afspelen op diverse clients. Ja, uploaden duurt even, maar afspelen is geen probleem.
Dat lijkt me niet, dat op de client transcoden. De kracht van Plex is juist dat Plex transcoded. De Plex clients kunnen dat niet.
Weet niet zeker of in ieder cloud een PMS geinstalleerd kan worden om te transcoden, lijkt mij bijvoorbeeld sterk dat het in google drive kan.

Maar ik weet wel zeker dat diverse plex clients kunnen transcoden, waaronder die plex android app en plex for kodi.

Edit even snel opgezocht, blijkbaar gebruikt plex een eigen online pms server dat je cloudopslag gebruikt voor storage. Dus het zelfde als pms thuis installeren met een verwijzing naar de could voor storage.

[Reactie gewijzigd door 2green op 9 maart 2017 22:43]

Clients transcoderen niet. Dat doet een server.
Als de client de content niet kan afspelen, dan zal de server transcoden, wanneer gebeurd dit ? Bijv. iOS/TVOS en browsers.

De meeste clients spelen wel direct (Raspberry/Rasplex, PS4, Mac, Windows etc).
Ja, dat is het voordeel van Plex. Er vindt een afstemming plaats tussen de client en de server waarbij gekeken wordt of de client het aangeboden bestand direct aankan of niet. Achtereenvolgens zijn dat Direct Play, Direct Stream en Transcoderen.
Als het native afgespeeld kan worden wordt dat gedaan, er is dan bijna geen processor gebruik. Dit is dus erg gunstig bij een minder krachtige pc zoals een thin client zoals iemand anders al zei.
Bedoelde decoden uiteraard, transcoding zou inderdaad niet nuttig zijn.
Anoniem: 149004
@mrsab9 maart 2017 22:38
ik lees op fora toch wat haken en ogen.
Ik heb het net even geprobeerd bij plex. Je linkt eerst je Googledrive, dan komt "Cloud Sync" bij je devices in Plex Server te staan. Transcoding schijnt toch op de je eigen server te gebeuren..
Nee, is niet waar. er is geen koppeling met een lokale Plex server. Alle zaken als transcoding vindt op servers van plex in de cloud plaats. En Cloud Sync is heel iets anders dan Plex Cloud...
Anoniem: 149004
@BigJohnG9 maart 2017 22:48
yup je hebt helemaal gelijk. Ik zat idd bij Cloud Sync te kijken
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/5hin1l/cloud_sync_vs_plex_cloud/
Ze gaan er dan ook vanuit dat 90% gewoon direct stream is, aka dat de client de content direct kan streamen, dan heb je amper tot geen kosten ;-)
Ik heb toch geen Plex-pas nodig om via een (fuse)mount spullen in de cloud te gebruiken?
Nee, je kan gewoon netwerk schijven via smb en webdav gebruiken. Dit doet echter ook transcoden mocht dat nodig zijn.
Vind het idee eigenlijk best tricky.. je content in de cloud zetten...

Al kan Plex nu ook gewoon zien welke content je op je server hebt staan.

https://techcrunch.com/20...te-dont-trust-plex-cloud/

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 9 maart 2017 22:32]

Het probleem is hier niet dat Plex het scant, het gaat hier om de cloud providers. Het gaat dan ook om het uploaden van illegale content. Zeer begrijpelijk dat je account hiervoor gesloten kan worden.
Sinds gisteren ook Plex in Virtual Reality, PleVR.
http://store.steampowered.com/app/598660/
(Voor HTC Vive en Rift)
Heb het zelf getest in de beta, werkt erg slecht. Heb nu een gewone baremetal die ik zakelijk voor renderen gebruik (plex doet moeite vooral buiten de werktijden), even 10 TB aan large (goedkope) storage gemount en ben daarmee voor 15 euro per maand klaar :)

Transcode 25 gb - 50 gb blurays en 4K content zonder enige moeite.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 9 maart 2017 22:37]

Anoniem: 149004
@slijkie9 maart 2017 22:51
50gb blurays transcoden?!
nu voel ik me toch een amateur :D
Even in het algemeen: neem even de info door of stel vragen. Ik zie heel veel aannames en onjuistheden voorbij komen.
Plex draait prima op mijn nasje hier thuis, zie geen reden om de hele boel naar de cloud te verplaatsen.
Best netjes, ik heb mijn (legale) muziek op OneDrive staan, ik had al een Lifetime Plex Pass en dit zit er nu bij terwijl er wel kosten voor Plex zijn. Het werkt allemaal erg soepel, zonder dat ik het op mijn intel nuc hoef te hebben.
Als je een flinke Plex bibliotheek hebt dan mag je ook wel een flink abonnement kopen. 1TB is meestal toch niet genoeg, Dropbox biedt nog een 2TB abo, maar anders betaal je meteen 100€ in de maand voor 10TB bij Google.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee