Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties
Submitter: JS1982

Plex heeft zijn Windows-app een update gegeven van versie 2.1.4.29 naar 3.0.31. Met de update is het de eerste Universal Windows App van de mediaspeler voor Windows die beschikbaar komt. Deze eerste uwp-uitgave is nog alleen geschikt voor desktop en tablet.

Een Mobile-versie zou spoedig moeten volgen, maar wanneer dat is, is nog niet bekend, schrijft roguecode van het Plex Dev Team op het Plex-forum. Naast de native Windows 10-app, die volledig van de grond is opgebouwd om de voordelen van uwp te kunnen gebruiken, is ook de interface aangepakt.

Het nieuwe uiterlijk moet schalen op verschillende schermformaten en als de Mobile-versie uitkomt, functioneert het ook met Continuum waarmee de app als volledige desktop-applicatie moet functioneren als het mobiele apparaat aan een grote monitor gehangen wordt. Continuum is het daarvoor bestemde systeem van Microsoft en werkt onder meer op de Lumia 950-serie, Acer Liquid Jade Primo en de aankomende HP Elite x3.

Verder is er Cortana-ondersteuning toegevoegd en ondersteuning voor Plex Hubs en Discovery. De nieuwe versie staat per direct in de Windows Store. Plex Media Server is een opensourcemediaserver voor Windows, Linux, FreeBSD, OS X en diverse nas-apparaten. De software kan content serveren aan clients op dezelfde machine, binnen het lokale netwerk of via internet.

Plex uwp voor Windows 10Plex uwp voor Windows 10Plex uwp voor Windows 10Plex uwp voor Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Dik, heb een Lumia 950 met dock. Zat al te spelen met het idee het dock gewoon op mijn 50" aan te sluiten. Zuinigere media speler voor HD content kan je toch niet krijgen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door vluggejapienl op 19 juli 2016 10:39]

Wat dacht je van een Chromecast of een Raspberry Pi met Plexbmc? ;)
Fair enough. Het kan zuiniger. Maar een complete windows desktop zuiniger dan een L950 lijkt me lastig.
Voor de Raspi heb je ook Rasplex en PlexMediaPlayer (plexpass) puur voor Plex.
Plexbmc is een combi van kodi en plex, als je puur plex gebruikt lijkt me dat een beetje overbodig. ;)
Heb zelf 2 of 3 maal een jaar betaald voor Premium Plex-Pass, daarna kreeg ik aanbod om de Plex original prijs te betalen als trouwe 2-voeter. Heb nu lifetime genomen. Heb Kodi er naast draaien, echter gebruik ik 90% van de tijd Plex. 4K materiaal draait er tevens ook prima op. En uiteraard niet te vergeten de "Tweakers" Channel. :D

Edit: Premium moest plex-pass zijn O-)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 19 juli 2016 12:44]

Vraagje: hoe kan een open source project ook een premium versie aanbieden? Als de code open is dan kan iedereen toch gratis een compatibel product aanbieden via diezelfde broncode? Of is Plex toch stiekem niet zo open source als in het artikel wordt beweerd?
Niet alles aan Plex is open source, enkel delen van de Server. Met de premium versie krijg je toegang tot oa de sync optie, iets wat aan de (closed source) client kant werkt.
Klopt, maar heb toch mijn vraag erbij, want toch dien ik in de server in te loggen voor extra features van Plex Pass, zoals Trailers bijvoorbeeld. Ik kan ook in de server dash dingen bekijken, als ik geen Plex Pass heb, zijn de trailers er ook niet. Uiteraard zal het Open-Source zijn, echter denk ik dat je die extra features die bovenop het Open-Source project zitten als dienst moet zien. Of dit nou server-side of client-side gebeurd.
je begrijpt een paar dingen verkeerd ,,,
server is het gedeelte wat je niet ziet dus je dash , is je web client ! niet de plex sever zelf,, dus web deel is als het goed is open source ,, maar wat er achter zit niet

client heeft interactie met server,
dus ook je dash omdat dat juist een web client is.

en als die client dus de trailer list moet afhalen van de plex server en server zegt dus nee geen x support ,, bye bye

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 19 juli 2016 17:32]

Kijk, dat is tenminste een adequaat antwoord op mijn vraag. Ik snap de -1 moderatie dan ook niet. Men heeft er blijkbaar problemen mee als er wordt toegegeven dat Plex niet 100% open source is, zoals in het artikel wordt beweerd?

edit: toegeven, in het artikel wordt alleen beweerd dat de Plex Media Server open source is en dat zal dan wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 19 juli 2016 11:28]

Plex media Server is juist NIET open source, de clients dan weer wel.
Plex Media Server is naar mijn weten volledig closed source, enkel delen van Plex Media Player heeft delen die nog gebaseerd zijn op XBMC.
Die pagina had ik al gevonden maar beantwoord niet mijn vraag over de openheid van het project. Het laat duidelijk zien dat de premium versie inderdaad meer features heeft, wat ik voor een open source project dus vreemd vind want als de source open is zou iemand anders deze features voor niets aan moeten kunnen bieden, maar dat gebeurd niet voor zover ik kan vinden.
wat ik voor een open source project dus vreemd vind
Ondanks wat er in het artikel staat is Plex ook niet geheel open source.
Open Source != gratis
Developers gotta eat something...
"Tweakers" channel? :*)

[Reactie gewijzigd door ChristopheS op 19 juli 2016 14:33]

Jep, videos van Tweakers bekijken op Plex, bijvoorbeeld Reviews, Previews en ander video materiaal.

https://github.com/plexinc-plugins/Tweakers.bundle
Weet iemand of Miracast wordt ondersteunt door deze UWP?
Miracast is toch een hardware feature. Ja, het OS moet het ondersteunen. Maar dat doet Windows. Dus ik zou zeggen, ja je kan Miracast gebruiken in combinatie met deze app.

Chromecast is dan weer een ander verhaal. Deze biedt enkele significante uitbreidingen bovenop Miracast. En daarvoor moet er dan ook ondersteuning zijn.
Het nieuwe uiterlijk moet schalen op verschillende schermformaten en als de Mobile-versie uitkomt, functioneert het ook met Continuum waarmee de app als volledige desktop-applicatie moet functioneren als het mobiele apparaat aan een grote monitor gehangen wordt
Erg fijne toevoeging! Nu hoef ik niet altijd meer tablet mee op vakantie mee te nemen als ik Plex op een tv scherm wil aansluiten.
Zucht... ik had een paar jaar geleden zo'n lifetime abonnement moeten nemen toen het nog ¤80,- kostte. Ook veel geld, maar inmiddels wel duidelijk dat het het waard geweest zou zijn. Nu staat die op ¤150, wat me toch echt te gek is.

Denk dat als ze een keer een Plex Crazy Weekend 50% off deal doen, ze heel veel geld binnen gaan harken aan lifetime deals. Maar ja, het geld zit in de maandelijkse/jaarlijkse bijdrages natuurlijk.
Deze eerste uwp-uitgave is nog alleen geschikt voor desktop en tablet.
Kan iemand mij vertellen waarom ze niet direct een versie uitrollen voor W10M? Immers, de kracht van UWP zit 'm toch in het feit dat je maar één keer een app moet ontwikkelen en die vervolgens direct kunt publiceren naar pc, tablet of telefoon?
Ja, alleen qua layout zul je het nog steeds geschikt moeten maken. Het beeldformaat is zo anders op een telefoon dan op een pc/tablet dat je dingen anders moet gaan weergeven. Dus dan is dat toch wat meerwerk. Dan is het vaak handiger om eerst voor tablet/pc te ontwikkelen en dan achteraf de ondersteuning voor mobiel toe te voegen.
Duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat GUI-gerelateerde zaken ook direct afgehandeld werden hierdoor, maar dat (b)lijkt dus niet helemaal het geval te zijn. Tnx.
Die zijn er in basis. Start Visual Studio, open een nieuwe UWP app en je ziet dat die er in basis zijn. Het meeste werk is gedaan. In veel gevallen wil je dat per device UI nog wat aanpassen.
Maar je moet nog steeds veel rekening houden met de verschillende form factors. Waarschijnlijk willen ze eerst zorgen dat de app er ook goed uit ziet op mobile form factor (de code zelf is identiek voor alle form factors). Je kunt mobile nabootsen door scherm op je desktop smaller te maken, dat is wat je zou zien op een telefoon. Voor sommige developers is dat nog beetje wennen (en moeten ze dus nog even optimaliseren voordat ze mobile versie uit kunnen brengen).
De layout van de app moet wel voor elk scherm aangepast worden, blijkbaar moeten ze nog een voorkant voor kleine smartphone schermen (af)maken.
Naast het feit dat PLEX een super dienst is, valt het mij ook op dat ze zeer regelmatig hun apps op de schop gooien en voorloper zijn op het brengen van hun dienst op een enorme hoeveelheid aan apparaten.

Amazon Fire TV, Android, Android TV, Apple TV, Chromecast, iOS, Playstation 3 / 4, Roku, Smart TV, TiVo, Windows 10, Windows Phone, Xbox 360, Xbox One, Windows, Mac. Allemaal platformen waarvoor ze een stabiele app hebben die regelmatig geupdate worden. Echt complimenten aan het PLEX team.
En de apps zien er elke keer weer super uit!
Kwestie van smaak, ik vind ze er slecht uitzien. Geef mij maar een skinbare Kodi. Ik heb ooit betaald voor de iOS en Android apps maar ik zie geen enkele reden om Plex te gebruiken.
Plex is vooral handig als je naar mobiele apparaten over wifi wil streamen, of als je buiten je thuisnetwerk toegang wil. Vooral als je nog met koper zit aangesloten waar je dus max 20mbps upload hebt en dus vrijwel nooit de volle kwaliteit kan streamen.
waarom zou ik via me mobiel ( thuis local, plex gebruiken als ik het gewoon local kan afspelen beetje nuteloos vind je niet ?) zoals ik zei , enkel voor remote maar dan nog speel ik het liever direct af of download het .

Je hebt geen plex nodig om local een film te spelen. of dat nou via tab of mobiel of pi is. je kunt je beter afvragen waarom heb je geen speler die alles ondersteund voor je x device?

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 19 juli 2016 14:40]

Ben ik met je eens maar je kan het bijvoorbeeld gebruiken als je kinderen hebt die ook een keer een film willen kijken terwijl je zelf TV of een film kijkt. Je hebt helemaal gelijk dat gewoon een vaste PC veel handiger is (daarom heb ik deze ook 1 onder iedere tv in huis.)
er klopt niets van wat je zegt!

quote:
je kan het bijvoorbeeld gebruiken als je kinderen hebt die ook een keer een film willen kijken terwijl je zelf TV of een film kijkt.

dat heeft uberhoud met plex te maken en zins wanneer kan je maar 1 ding tegelijk doen ?
-----------------
quote:
Je hebt helemaal gelijk dat gewoon een vaste PC veel handiger is

Je weet dat er ook netwerk spelers bestaan en pi, ordroid, cubieboard en tig en tig andere die het zelfde doen

mijn dochter kijkt der tv series + tv + films allemaal van de server af met een simpel speler op der tap's (1 app)

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 19 juli 2016 15:08]

Klopt maar ik zal toch eerder voor een PC gaan. Bij veel van deze spelers heb je het probleem dat ze of niet alle codecs ondersteunen of dat het lastig is om 24hz op het scherm te krijgen in plaats van 24hz upscalen naar 30hz.
kijk daar ben ik het zeker mee eens, als het niet in sync is word ik helemaal gek, niet op aan te zien ,, nou doet 3:2 pull-down wonderen maar nee doe maar puur 24
Precies ja. Heb me een paar jaar geleden echt dood geergerd aan het 3:2 pulldown effect en snapte niet waarom 24fps in de bioscoop er zoveel smoother uitzag. Na wat gegoogle toch uitgekomen en man op een Panasonic plasma true 24hz met een dikke 5.1 sound system, is het toch een hele andere ervaring.
+1 zie er alleen voordeel in als het remote is -> maar dan alsnog heb ik me mobiel, native-out, dus plex ,, (VOOR MIJ !) totaal nuteloos.
transcoding is het laaste wat ik wil op een 4k of 1080p
Kwestie van smaak, ik vind ze er slecht uitzien. Geef mij maar een skinbare Kodi. Ik heb ooit betaald voor de iOS en Android apps maar ik zie geen enkele reden om Plex te gebruiken.
Plex en Kodi hebben totaal andere use cases. Plex is een transcoder terwijl Kodi ene media player is die gewoon streamt zonder transcoding.
En het werkt op ieder platform, Kodi is bij mij al jaren de deur uit. Plex FTW!
En het werkt op ieder platform, Kodi is bij mij al jaren de deur uit. Plex FTW!
dat klopt niet helemaal , ,ja ze hebben support voor elke soort platform , maar niet alle architecturen van een platform . probeer maar plex te runnen op een odroid zonder problemen . geloof dat ze zelf arm geheel hebben laten vallen. ( of enkel bouwen voor sommige nas als vendor er voor betaald of allen recht op unit)
laat staan risc mips etc, ( jaaa x nas heeft het ,, pak nu een dev board installeer ubuntu en installeer plex , wens je geluk)

kodi aan de andere kant ondersteunt alle architecturen en platforms -> waarom het is geheel opensource.

En het gebruik van x software blijft gebruikers voorkeur.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 19 juli 2016 17:47]

Dit blijft voor mij naast android+chromecast toch de primaire manier van streamen
Hear hear. En met een dermate prijsstelling dat je, als je wil, er gratis gebruik van kan maken.
Zo is de Xbox One app een tijdje geleden ook gratis geworden.
Ik ben laatst overgestapt van Plex naar Emby. Kreeg Plex maar niet aan de praat op mijn Android TV. Series speelde ie perfect af, maar films niet. Emby speelt gelukkig alles af.
De Android app van Plex is inderdaad de enige die nu eens een update zou moeten krijgen. Deze kwam voorheen ook mee met de Amazon FireTV en ik had daar hetzelfde probleem mee. Toen is FireTV geupdatet naar Android 5.x en heeft zijn eigen app gekregen met de nieuwe Plex interface en het draait als een zonnetje nu bij mij. Sluit ik een Androidbox aan met die Android app dan werkt het nog altijd niet met heel veel films.
Hmm. Ik heb nog altijd nooit ergens problemen ondervonden met bepaalde codecs / encoderingen. Hoelang is dit eigenlijk geleden en met welk apparaat was dit? PLEX heeft een tijdje geleden hun Android TV app vernieuwd sinds de komst van NVIDIA SHIELD.
Dat is een kleine maand geleden, op mijn Philips Android TV. de bestanden staan op mijn Synology en de server draait op mijn PC. Heb alles in MKV bestanden.
Goede zaak inderdaad, maar ik durf het niet altijd stabiel te noemen. De gratis functionaliteit werkt eigenlijk prima, maar vooral met Sync heb ik nog steeds op meerdere apparaten problemen (lifetime member). Daarnaast krijg je ook nauwelijk/geen response als je deze problemen aankaart op het forum. Nee, ik heb liever dat ze de apps eerst compleet werkend maken op een kleinere hoeveelheid apparaten (win/mac android/WP/iOS) en dan pas gaan uitbreiden.
Ik heb sinds aantal weken ook Plex op mijn NAS geinstaleerd, alleen meeste wat ik op mijn NAS hebt staan zijn blue ray formaat en dit ziet PLEX niet.

Heeft iemand voor mij een hele mooi oplossing hiervoor?
MKV's die ik op de NAS hebt staan speelt hij vloeiend af, maar ik heb geen zin om 80% te moeten gaan converteren van Blue Ray naar MKV....

Hoop dat iemand voor mij oplossing hebt hiervoor.
Plex kan niet overweg met BluRay of DVD formaat, als je even 2 minuten op google zoekt kom je dit ook gewoon tegen. Dit was een bewuste keuze.

https://support.plex.tv/h...ge-Formats-Not-Supported-

Oftewel: Er zit niks anders op dan ze te converteren.

[Reactie gewijzigd door RacerBas op 19 juli 2016 12:03]

Cool thanks, ik had gehoopt dat iemand nog een truuk hiervoor had of een addon.

Wel triest dat een vraag als -1 wordt beschouwd btw hier...

vragen mag dus niet meer, dan wordt je naar beneden gemod....
Je zou dit kunnen proberen: https://forums.plex.tv/di...r-vob-file-work-around/p2 maar ik heb absoluut geen idee of het werkt.

Edit de mod status komt waarschijnlijk doordat dit nieuws bericht over een client gaat en jouw vraag eigenlijk de server betreft.

[Reactie gewijzigd door RacerBas op 19 juli 2016 12:18]

cool thanks, ga daar eens een keer naar kijken dan :)
Dat is standaard hier daar ben ik ook achtergekomen sommige kinderen hier doen niet anders ;)
Hee je kunt ook makeMKV gebruiken. Die unpacked een blu ray en maakt er een lossless MKV van. Duurt ook niet zo lang (kwartier tot half uur per film afhankelijk van de snelheid van de hardware.) Ik gebruik het om blu rays te rippen maar ik denk dat je er ook ISO's en dergelijke mee moet kunnen omzetten.
Hoi Luuk,

Dit is eigenlijk niet wat ik wil, maar mocht ik inderdaad Plex willen blijven gebruiken, zal er weinig anders opzitten.

Proggie kan ik en is best relaxed wat ik van iedereen hoor ja.
MP4 nog geen ervaring mee precies, maar altijd kijken waard of het wat is :)
Plex blijft beter worden. Ik hoop wel dat smart playlists (incl sync) komen, dat mis ik nog wel. En Chromecast support.

Overigens heb ik een nieuwe mooie toepassing ontdekt: koop een WD Passport Wireless Pro (= portable harddisk met ingebouwde wifi access point en Plex Server), bouw 'm in je dashboardkastje, en alle passagiers hebben toegang tot een 3 TB Plex server - ideaal voor de vakantieritjes met de kids, muziek spelen, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juli 2016 11:05]

Dat is eigenlijk wel briljant inderdaad. Op die manier hoef je de kinderen niet van een heel duur device met veel opslag te voorzien, maar kan je met goedkopere tablets af. En op de plaats van bestemming kan je het ding ook gewoon laten draaien.
En je hebt ook nog een aardig grote offline backup.

Ook handig is dat als je met de auto weer thuis bent, verbindt de HD met je lokale WiFi netwerk, dus je kan de boel volgooien vanuit je huis zonder telkens de schijf uit de auto te halen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juli 2016 11:24]

Ik gebruik het ook veel in hotels. Chromecast of Roku mee en kijken maar. 1 mbit is al prima kijkbaar als je een beetje sitcoms wilt kijken.
Maak zelf gebruik van een Seagate Wireless Plus, werkt ook perfect met tablets in de auto en op vakantie, maakt geen gebruik van Plex maar een eigen app van Seagate.
Chromecast support zit er al in, tenminste voor de platformen waar een chromecast api voor is. Denk aan iOS en Android.
Ik heb het natuurlijk over de UWP app :)
Ik heb de UWP app nog niet geprobeerd, gebruikte tot nu toe gewoon de web app via Chrome en deze heeft wel ondersteuning voor de Chromecast. Als het niet kan met de Windows app is dat ook meteen een reden om deze niet te gaan gebruiken.
Zo erg is het niet hoor, de oude iPods hadden ook gewoon harde schijven en hele volksstammen gebruikten die in de auto.
Onzin, laptops gaan vaak al duizenden kilometers mee zonder ooit ergens last van te hebben. En nee, niet alleen maar sinds er SSD-schijven zijn.
Heb ooit is op het forum gelezen dat iemand "TIG" terrabytes aan film/serie/muziek had staan op een dedicated server en dit draaide met plex. Met een beperkte groep hadden ze zo hun eigen "netflix".
Het lijkt me wel mogelijk dat bedrijven plex zouden gaan gebruiken om content aan te bieden.
Ik ben zelf een kodi gebruiker omwille van de vele plugins maar ik ben zeker dat plex alleen maar populairder gaat worden in de toekomst.