Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Het kabinet trekt voor 2017 5 miljoen euro uit om internetcriminaliteit te bestrijden, een bedrag dat in de periode daarna oploopt tot jaarlijks 14 miljoen euro. Daarnaast blijkt uit de Rijksbegroting dat het kabinet 20 miljoen euro opzij zet voor de uitbreiding van de bevoegdheden van de AIVD.

De extra miljoenen voor de bestrijding van de internetcriminaliteit zijn onderdeel van een investeringspakket van 450 miljoen euro voor de verbetering van de veiligheid, blijkt uit de Veiligheid en Justitie Rijksbegroting 2017. Het geld gaat onder andere gebruikt worden voor de uitbreiding van het Nationaal Detectie Netwerk, waarbij instanties samenwerken om digitale gevaren en risico's voor overheidsnetwerken sneller te detecteren. Het kabinet verantwoordt de extra investeringen met de claim dat er 'toenemende en reële cyberdreigingen' zijn.

Het aantal complexe onderzoeken naar internetcriminaliteit moet toenemen van 32 in 2015 naar 50 in 2018. Voor het aantal reguliere onderzoeken is dat van 124 naar 310. Verder gaat de Wet computercriminaliteit III volgens het kabinet mogelijk al in 2017 in. Dit wetsvoorstel, dat sinds 2013 in de maak is, bevat de nieuwe bevoegdheid voor de politie om op afstand computers binnen te dringen. Het decryptiebevel, dat onderdeel van het voorstel was, is geschrapt.

Het kabinet heeft daarnaast 20 miljoen euro begroot om de aanpassingen van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten uit te kunnen voeren. Dat staat in de Rijksbegroting 2017. De belangrijkste wijziging van deze wet betreft het ongericht mogen aftappen van kabelverbindingen door de AIVD. Het bedrag wordt vrijgemaakt 'ten behoeve van de implementatie van de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten', staat in de Rijksbegroting 2017 voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eerder dit jaar werden de kosten voor specifiek de ongerichte interceptie van kabelverbindingen voor 2017 op 15 miljoen euro geraamd. Waar de overige 5 miljoen euro die de AIVD nu toegezegd heeft gekregen aan besteed gaat worden, is niet bekend.

De ministerraad besloot na kritiek op de uitbreidingen van de bevoegdheden van de AIVD wel tot de instelling van een toetsingscommissie van rechters. Deze onafhankelijke Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden moet toestemming geven voor ongerichte kabeltaps door de inlichtingendiensten. Andere uitbreidingen van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten gaan over hacken. De AIVD krijgt meer mogelijkheden om derden te hacken om bewijs tegen verdachten te verzamelen.

De begroting van de AIVD nam in 2014 toe met 25 miljoen euro en in 2015 met 40 miljoen euro. Volgens het kabinet bedraagt de begroting voor de inlichtingendienst in 2017 215 miljoen euro, wat tot 2020 toeneemt tot 230 miljoen euro per jaar. Het kabinet wijst er bij de Rijksbegroting op dat in 2015 een recordaantal spionageaanvallen op Nederlandse overheidsinstellingen plaatsvond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Sja, wat moet je nou van dit nieuws zeggen. Meer bevoegdheden geheime diensten = minder democratie.

We gaan hiermee IMO achteruit en niet vooruit.


Jammer. Maar goed, het volk krijgt (ongeveer) waar het op stemt (behalve bij niet-bindende referenda). En dat vinden we blijkbaar prima met z'n allen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 20 september 2016 17:27]

Yup, wat mij trouwens dan wel weer opvalt is dat ze liever dit soort spul uitbreiden dan dat ze zorgen dat er bijv. bij het OM genoeg man zit om al dit soort digitale zaken af te handelen.
Jammer dat het grootste deel naar de AIVD gaat, waarvan ik, zelfs met extra bevoegdheden, eigenlijk maar weinig resultaten verwacht. Hoewel ik daar wel eerlijk bij moet zeggen dat ik geen heel goed beeld heb van de AIVD, maar door de hetze tegen encryptie, en het idee dat het tegengaan van encryptie significant zou bijdragen aan een veiligere samenleving, staan ze er bij mij al vrij slecht op.

Ik zou persoonlijk liever wat grotere investeringen in de bestrijding van 'normale' internetcriminaliteit zien. Want uit de verhalen op het forum van o.a. Tweakers blijkt wel dat de politie daar, zonder al teveel moeite zou ik zelfs zeggen, nog heel wat kan doen om het internet voor de 'normale Nederlander' veiliger te maken. Maar hopen dat in ieder geval een deel van het geld voor dit doel bestemd is.

[Reactie gewijzigd door Snowdog op 20 september 2016 17:16]

AIVD gaat niet over kleine zaken zoals oplichting of iets in die trend. AIVD gaat voornamelijk tegen terrorisme, KP, zedenmisdrijven, de echte zware zaken, daar waar de AIVD nodig en nuttig ook voor kan zijn. Ook deelt het met verschillende landen gegevens, een stuk van dat budget zal natuurlijk ook ingericht gaan worden in een europese database en netwerk enz.

Ik denk zelf dat een groot deel ook aan extra hardware zal worden uitgegegen. Dat de AIVD ook zelf kan kraken wanneer het wil, en hiervoor een serieus DC vol met GPU's heeft hangen voor zulke taken.

We zullen het niet echt weten wat ze precies doen en hebben, maar zo moet het idee ook een beetje zijn denk ik.
Er wordt weer flink wat gemeenschapsgeld in een oncontroleerbaar/ondoorzichtig gat gemikt. En zo (t)rolt onze overheid.

Zo'n 200 miljoen per jaar naar AIVD en waarvoor. Alleen om de lange arm van VS te zijn ?

'een record aantal dreigingen' kan ook simpelweg 2 zijn.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 21 september 2016 09:09]

Het is ook de bedoeling van zo'n 'geheime' dienst om niet doorzichtig te zijn. We mogen al lang blij zijn dat wij hier in Nederland geen enkele terroristische aanslag zoals er in Parijs en Brussel zijn geweest hebben gehad.

Goed, dat is makkelijk gezegd, maar we moeten hier ook altijd wel wat te zeiken hebben, niet?
Wat Aivd doet is mannetjes zetten op de achtervolging van ex-vriendjes van Konkinklijke aanverwanten. Helpen om gemeente-leaks te dichten. Ho maar. Blij dat ik 'zeik'

Weten dat IS gewoon gesponsord en getraind wordt door het Westen zelf. Dat is intel. Wat doet NL inlichtingen hiermee? Zotezien een Godverdomde moer. Onze eigen politieke partijen steunen onomwonden buitenland beleid wat voor terrorisme training en sponsoring zorgt!

Decennialang niet weten dat Islamitische voorzieningen worden gesponsord door Extermistische saudis. Oh hoho waarom zouden NL Moslim jongeren toch radicaliseren?

Ze konden ook weten hoe de overheid een zorgkartel opbouwden en deze al jarenlang instandhoudt met alle gevolgen vandien. Ze doen er geen godverdomde moer aan!

Voor jou en mijn veiligheid?
Nope, alleen het Oranje-instituut.
Vertel mij eens waarvoor zij anders dienen?

Veiligheid is hier ook één grote pretentieuze poppenkast-spel. Allemaal vertoon en doen alsof. En dat kost Miljarden??!

Jij bent de vijand. Niet IS. Ik, ik ben de vijand. Wij zijn waar zij voor vrezen. Niet Al Qaeda, Al Qaeda dat zijn hun eigen loopjongens met geweren. De splinteringen van Moslim Broederschap. Die samenwerking met De Broederschap gaat tot begin 1900.

Daarom is NL Tapper #1! Gaan daar al die miljoenen naartoe?

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 21 september 2016 14:01]

Yea I know, ik bedoelde meer laten we hopen dat een klein deel van het resterende gedeelte van het geld richting het bestrijden van de normale internetcriminaliteit gaat.

Verder heb je inderdaad gelijk, we weten niet echt wat ze precies doen of wat ze precies stoppen of tegenhouden, maar goed, hopen maar dat dat inderdaad nog enigszins een rendabele investering is (hoewel ik dat dus persoonlijk betwijfel).
5 miljoen extra vrijmaken is niks op de gehele begroting, maar het is een stap in de goede richting!
Dat gaat dus richting algemene middelen.

De fout die vaak wordt gemaakt is het idee dat internet-criminaliteit een aparte tak van misdrijven is,
maar dat is het niet.


Oplichting, fraude, jezelf iets onrechtmatig toe-eigenen, hebben we allemaal regels voor. Problematisch is de kennis van opsporingsbeambten, materiaal, visie en invulling daarvan. Met 5 mln leid je niemand op, neem je praktisch niemand mee aan en materiaal aanschaffen wordt helemaal een uitdaging.

Ik zou niet weten wat je er effectief mee kunt doen anders dan een paar gaten mee dichten. Op nationaal niveau is het een lachertje.
Ach het hele politiebudget, rechterlijke macht is al jaren uitgekleed. Dus nu 5 miljoen erbij klinkt leuk maar is een schijntje voor wat ze eerst hebben afgenomen.

Politie is onderbezet net als rechterlijke macht.
Overheid stelt verkeerde prioriteiten, flitsen maar want dat brengt geld op. Oplossen van kleine criminaliteit tja daar hebben we geen prioriteit aan gegeven.

Het klinkt allemaal leuk maar het is gewoon waardeloos als je het geheel bekijkt en het aantal opgeloste zaken op het totaal. Neem dan de soms lachwekkende straffen en tja je vraagt je waar de prioriteit van deze overheid ligt.

Ik weet het meer afluisteren zodat we nog goedkoper iedere burger vanuit het computerscherm kunnen bewaken. Inhoud van berichten lezen, volgen waar iemand is dus meer blauw achter het scherm. Tja dan denk ik aan windows blauw (blue screen) en we weten allemaal dat dat niet goed is.
Probleem met politie zijn de valse leuzen. Waar politie goed voor is is heterdaad. Oftewel alleen bonnen uitschrijven. Voor detectivewerk willen ze niet opdagen. En je vriend zijn ze natuurlijk niet.
Mag dit nu wel ze overtraden de Europese wet toch? Omdat er heel veelte veel data bijzat die niet relevant is?

Ik snap er echt niks meer van!

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 20 september 2016 17:18]

Gaan ze mij nou wijsmaken dat je voor 15 miljoen een DPI-machine aan de AEX-IX hebt hangen ? Goedkoop... of gaan ze alle verkeer aftappen bij de backbone van een provider ?

Of gaan ze voor 15 miljoen bij bv. de NSA shoppen om exploits voor bv. Cisco apparatuur te krijgen zodat ze ongezien kunnen aftappen in NLse infrastructuur ?

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 20 september 2016 17:34]

De hele Rijksbegroting voor bestrijding internetcriminaliteit en aftappen heeft geen waarde zolang de overheid geen transparantie geeft over wat er met het geld gebeurd.

Ik hoef niet te weten dat er op datum x een aanval op y is geweest en z de schade was.

Gewoon cijfers, dit hebben we gedaan in die periode.
AIVD ook gewoon met cijfers over de brug, we hebben zoveel "incidenten" voorkomen.

Doe gewoon Google na : https://www.google.com/tr...emovals/government/?hl=en
We zijn al zowat kampioenen op het gebied van telefoontaps.
Echter dit vertaalt zich niet direct in meetbaar grotere pakkans of het voorkomen van criminaliteit.

M.a.w. meer controle staat niet gelijk aan een veiligere samenleving.

En nu gaan ze hetzelfde doen met internet. Het enige "resultaat" dat hiermee behaald wordt is meer data waar je niks of nauwelijks iets mee kan.
Volgens mij waar het schip vaak strandt bij het opsporen en bestrijden van internetcriminaliteit is het gebrek aan lokale en internationale interdepartementale samenwerking.

Ga je daar op focussen en je zult geheid resultaten zien.
Hadden we niet laatst een artikel dat internet criminaliteit vrijwel niet meer voorkomt in NL sinds de hele 'hang op, klik weg, bel je bank' reclames? zo 'erg' (lees; goed) zelfs dat scammers nu proberen mensen hun pinpas via de post op te laten sturen?

Zijn die miljoenen leuk, maar dat verdwijnt ergens in iemand z'n zak en word waarschijnlijk vrij weinig mee gedaan...
Kabinet maakt miljoenen vrij voor bestrijding internetcriminaliteit en aftappen
Heel even dacht ik dat ook het aftappen bestreden ging worden. Maar ook dat blijkt valse hoop.
Volgens mij gaat dit niet gebruikt worden als ze zeggen dat ze het gaan gebruiken
Ooh het zal vast en zeker wel gebruikt worden, de vraag is alleen elke keer hoe het gebruikt wordt.
Daarnaast vind ik (maar dat is volledig persoonlijk) het wel goed dat er een x miljoen naar de bestrijding gaat van internetcriminaliteit, wat ik dan weer minder vind, is dat er nog meer geld (paar miljoentjes extra) naar de AIVD gaat.. AIVD oké ze zullen vast wel zaken doen waar wij niet zonder kunnen, maar in mijn ogen is het belangrijker om de internetcriminaliteit aan te pakken.
Daarnaast, wat zien ze onder internet criminaliteit, wie hebben ze daarvoor? Toevallig, stiekem ook de AIVD??

Waar ik nog erger van schrik:
De belangrijkste wijziging van deze wet betreft het ongericht mogen aftappen van kabelverbindingen door de AIVD.
Sjit, ik zou zeggen: geef ze een paar miljoen minder ipv even 20 miljoen extra voor een zooitje ongericht tappen en elke Nederlander af te tappen...
Ik kan me indenken indien ze beter en gerichter gaan tappen, dat ze meer capaciteiten nodig hebben wat geld kost..
Net als dat je gaat vissen op 1 specifieke vissoort, dat kost je gewoon meer geld en resources. Maar gooi ik 1 groot net in het water van 5 euro bij de action dan vang ik van alles en nog wat, veel goedkoper maar minder doelgericht.

Waar gaat dit heen... waar gaat dit heen..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 20 september 2016 17:17]

Kan je anticiperen:
https://www.youtube.com/watch?v=PqRKOJCFtkI
of met zoiets:
http://www.ubuntushop.be/index.php/nl/tails-notebooks.html

[Reactie gewijzigd door bernadette2 op 20 september 2016 19:57]

Volgens de referentie toetsingscommissie
De nieuwe waarborgen zouden de privacy van burgers zo goed mogelijk beschermen, stellen ze. "Inzet van de bevoegdheden vindt doelgericht plaats, met een onafhankelijke, bindende toetsing vooraf en toezicht tijdens de inzet en achteraf."
Zo goed mogelijk kan ook helemaal niet zijn. Als ik het me goed herinner was bij de rechterlijke macht inmiddels zoveel bezuinigd dat normale bedrijfsvoering onmogelijk werd.
Dus een paar taken erbij kan dan ook nog wel.

Zo langzamerhand lijkt het er op de "politiek bedrijven" in den haag equivalent geworden is aan "Whack the People".. ipv. dat de volksvertegenwoordiging staat voor de mensen

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 20 september 2016 17:36]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2