Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Microsoft presenteert de Nokia 216 en 216 Dual Sim. Het gaat niet om een smartphone in de standaardzin, maar om een feature-phone. De telefoon komt in eerste instantie alleen in India uit en gaat 37 dollar kosten.

De telefoon heeft een 2,4"-lcd-scherm met een resolutie van 320 x 240 pixels en heeft een 0,3-megapixelcamera, wat neerkomt op een resolutie van 320 x 240 pixels voor het maken van foto's en het opnemen van video's met maximaal 15fps. Het mobieltje heeft ook een camera aan de voorzijde met dezelfde specificaties.

De hoeveelheid opslagruimte is door de gebruiker zelf te bepalen, al is er een restrictie aan de microsdkaart van 32GB. Aan ram heeft de telefoon 16MB aan boord, voldoende voor het draaien van het besturingssysteem Series 30+ en lichte apps zoals Opera Mini om mee te surfen.

Om verbinding te maken met de buitenwereld beschikt de Nokia 215 over gsm en gprs met een maximale downloadsnelheid van 236,8kbit/s. Verder is bluetooth 3.0 + hs aanwezig en een 3,5mm headsetaansluiting.

Dat geheel zit in een apparaat van 118 x 50,2 x 13,5mm groot en weegt inclusief batterij 82,6g. Standbytijd met de 1020mAh-accu is volgens Microsoft 'tot 24 dagen' en er kan via 2g tot 18 uur mee gebeld worden. Afspelen van louter muziek zou tot 47 uur moeten kunnen.

Twee jaar geleden liet Microsoft al doorschemeren dat het zou stoppen met het uitgeven van Nokia-telefoons in het featurephonesegment, zeker sinds het de rechten op de merknaam verkocht samen met de featurephonefabriek in Vietnam eerder dit jaar toen ook bekend werd dat er 1850 banen zouden verdwijnen bij de smartphonetak van Microsoft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Het immens frustrerende is dat dit soort goedkope featurephones (ik heb er al jaren eentje als backup, Nokia 101 van 20 euro) wel twee SIM slots plus een microSD card slot hebben, terwijl in bijna alle dure nieuwe smartphones van honderden euro's (Oneplus, Asus, Xiaomi, Motorola) er voor een miezerige paar cent besparing een combo-slot wordt gebruikt waardoor je alleen OF dualsim OF een geheugenkaartje erin kan prikken. Daar word ik toch zo treurig van |:(

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2016 19:51]

Het ontbreken van een (echte) dual sim op de meeste telefoons in Europese landen heeft niets met de kostprijs ervan te maken. Het zijn de telefoon providers die deze toestellen tegenhouden. Past niet in hun verdienmodel... 8)7
Als je een moderne dual sim importeert dan moet je vaak kiezen omdat het tweede simkaartslot een combinatie is met ook een sd-kaartslot en het kan er niet beide in (op een normaal manier, er zijn wel tweaks).
Ik heb het niet over toestellen die geen dualsim hebben, maar juist over de toestellen die wel dualsim zijn, maar dan met zo'n comboslot.
Die fabrikanten moeten zich eens bedenken dat zodra Chinese dual-sim met gelijkwaardige specs voor de helft van de prijs hun intrede doen in Europa hun marktaandeel heel fragile blijkt te zijn.

Naast dual-sim is het ook dat anno 2016 er toestellen verschijnen met minder dan 4 GB ram en 64 GB opslag als ook bloatware.

Zolang Chinezen niet de fout maken bloatware en eigen skins mee te leveren zullen velen het wel aandurven, zeker gezien de prijs.
Simkaarten vindt ik persoonlijk super ouderwets, maar telecom bedrijven proberen het met man en macht in stand te houden. Enke fabrikanten zoals Apple probeert het op de markt te zetten met bijvoorbeeld Apple SIM (https://support.apple.com/nl-nl/HT203099). We zien deze technologie nog niet terug in onze iPhone's omdat anders de telecom bedrijven de iPhone niet gaan verkopen. Het is een smerig spelletje wat er gespeeld word. Mocht het ooit lukken dat we telefoons krijgen dat digitale SIM heeft, dan is dual SIM helemaal niet moeilijk, plus er komt een hoop ruimte vrij in de telefoon dat we optimaal kunnen gebruiken voor extra accu.
Hoe gaat dat werken als ik van (digitale) sim wil wisselen? Even een ander kaartje erin bv op vakantie of om duizend andere redenen? Het liefst op meest irritante momenten in het weekend en buiten kantooruren? Je hebt ook geen internet en reserve toestel beschikbaar.

Nee doe mij maar gewoon 'ouderwets' een simkaart en alle vrijheid. Niet elke verandering is vooruitgang. En zoveel extra ruimte komt er niet vrij. Ik heb niet gevraagd om 5mm dunne telefoons zodat er niks belangrijks meer in past.
Wees creatief, als de simkaart digitaal is zijn de mogelijkheden eindeloos. Het is makkelijker om een digitale foto te verspreiden dan een afgedrukte foto. Het is makkelijker digitale post te sturen dan analoge post. Het is makkelijker om een digitale sim te wisselen dan...
Nee maar dat is het digitaal is niet altijd de oplossing als juist het digitale niet werkt om welke reden dan ook (storing/factuur probleem/buitenland etc..), dan kun je het niet simpel oplossen door een andere sim in te doen.
Dat klopt, net zo min als fysiek de oplossing is. Vaak genoeg gezien dat telefoons bij het oud vuil gezet worden omdat de simkaartlezer niet meer goed functioneert, terwijl de telefoon verder nog prima is.
Virtual sim van BlackBerry lijkt me wel iets trouwens.

http://us.blackberry.com/enterprise/products/worklife.html

http://www.movirtu.com/manyme

Meerdere virtuele sims op één hardware sim.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 21 september 2016 00:15]

Simkaarten vindt ik persoonlijk super ouderwets, maar telecom bedrijven proberen het met man en macht in stand te houden. Enke fabrikanten zoals Apple probeert het op de markt te zetten met bijvoorbeeld Apple SIM (https://support.apple.com/nl-nl/HT203099). We zien deze technologie nog niet terug in onze iPhone's omdat anders de telecom bedrijven de iPhone niet gaan verkopen. Het is een smerig spelletje wat er gespeeld word. Mocht het ooit lukken dat we telefoons krijgen dat digitale SIM heeft, dan is dual SIM helemaal niet moeilijk, plus er komt een hoop ruimte vrij in de telefoon dat we optimaal kunnen gebruiken voor extra accu.
Als er één partij is waar ik een standaard niet van afhankelijk wil laten zijn is het wel Apple.
Ik zie het probleem hiervan niets als ds "standaard":

- Open is
- Door iedereen gratis te gebruiken is
- Niet op een vergelijkbare andere manier al bestaat
- Goed ontworpen is

Apple scored niet op al de bovenstaande punten altijd even goed, maar zolang ze vinkjes aftikken lijkt mij het geen probleem...

Overigens zijn andere bedrijven ook niet altijd even proper bezig. Herinner je office open XML nog?
De meeste Microsoft smartphones hebben een dual SIM-tegenhanger beschikbaar, al dan niet in Europa. Maar daar zijn operatoren vaak niet zo'n fan van.
Microsoft gelukkig nog wel, maar in Android-land rukken die vervelende combo-slots steeds meer op. Er is inmiddels bijna geen fatsoenlijke dualsim telefoon meer te koop waar ook een SD kaart in kan.
Microsoft gelukkig nog wel, maar in Android-land rukken die vervelende combo-slots steeds meer op. Er is inmiddels bijna geen fatsoenlijke dualsim telefoon meer te koop waar ook een SD kaart in kan.
Volgens mij zijn dit vooral de goedkopere telefoons. De Moto G 2015 heeft toch echt zowel dual sim als microsd. Zelfde geldt voor de Sony M4 aqua.

Maar ik snap je punt en ik als non dual sim user, maar wel als micro SD user, snap ook er niks van... In zo'n goedkope telefoon moet je vaak wel een Micro-SD kaart stoppen, alleen dan past er geen simkaart meer in 8)7 . Blijkbaar is de markt voor dual sim users die ook een Micro SD-kaart erin willen stoppen kleiner dan de markt voor alleen één van beiden.
Moto G 2015 is 1 van de laatste modellen met die oude slots, juist de nieuwe, duurdere modellen hebben die hybride slots tegenwoordig - Moto X Force, Zenfone 3 (Ultra/Deluxe), Xiaomi Redmi Note 3, OnePlus 3, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2016 23:07]

hier ligt op tafel een Sony M4 Aqua Dual: 2 nano-sim slots + microSD slot.

Vriendin heeft Wiko Bloom : 2 micro-sim slots + microSD slot.

En dan voor de 'high-end' : Sony Xperia Z5 Dual ?
Dat zijn allemaal toestellen van 2015 en eerder - de recente dualsim toestellen hebben bijna allemaal een hybride slot.
Sony Xperia XA dual...
Dat komt omdat vrijwel niemand behoefte heeft aan meerdere simkaarten. In China heeft het wel nut, omdat daar niet alle netwerken overal dekking bieden. Zulke telefoons zijn dan ook vrijwel altijd voor tweedewereldlanden bedoeld waar geen goede netwerkdekking is.
Ik zie echter ettelijke mensen die een zakelijke en een privé-telefoon meeslepen. Om één of andere reden stoort hen dat helemaal niet, maar dat is voor mij de reden dat ik alleen dual-sim telefoons wil.

Overigens is de netwerkdekking in China helemaal niet slecht, tenminste in de stad. En de meeste mensen gaan daar niet de stad uit.
Ik heb gewoon mijn werktelefoon gedumpt en de SIM kaart van werk in mijn Lumia 950 XL dual SIM gestopt.
Nou ja ik heb mijn werktelefoon niet gedumpt maar teruggegeven. Was een iPhone 6. Mooi apparaat, maar zonder dual sim (en zonder filemanager) voor mij niet bruikbaar.
Er zijn 8 miljoen grenswerkers in de EU, dat is niet iedereen maar toch wel een hoop. Niet iedereen wil met twee telefoons lopen.
In de Acer Zest Plus kun je ook 2 sims plus een SD kaartje kwijt en die heeft bovendien een 5000 mAh batterij. Dus nooit een lege accu aan het eind van de dag.
terwijl in bijna alle dure nieuwe smartphones van honderden euro's (Oneplus, Asus, Xiaomi, Motorola) er voor een miezerige paar cent besparing een combo-slot wordt gebruikt waardoor je alleen OF dualsim OF een geheugenkaartje erin kan prikken. Daar word ik toch zo treurig van |:(
Sorry... Is me nog nooit opgevallen. Er was altijd wel een smartphone beschikbaar met aparte slots voor sim kaarten en geheugenkaartjes. Maar goed, misschien ben ik dan ook niet representatief: ik pak gewoon de eerste de beste smartphone die er goed uitziet en zo min mogelijk bloatware bevat.
Mijn vraag is, als je al weet dat dit de laatste MS telefoon gaat worden, waarom zou je hem dan kopen? Hoe lang krijg je nog support etc? Mjah als ze de titel aan gaan passen dan is mijn vraag ook niet meer van toepassing..

Dan nog de specs zijn niet echt van deze tijd, zou dan eerder richting een 'Chinaphone' gaan.

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 20 september 2016 18:30]

Dit is de laatste microsoft telefoon met nokia erop.
Dat hadden ze al eerder aangegeven.
Tegenwoordig wordt er microsoft op gezet.
Support op een feature phone? Nee, ik denk het niet ;).
Dat was in het verleden ook niet zo met feature phones.
Wie dit koopt verwacht denk ik ook geen support/updates. Wel een leuk toestel om als backup te gebruiken.
Deze phone is geen smartphone he...

Waar haal je de insinuaties vandaan dat de specs niet meer van deze tijd zijn als dat in die categorie er niets toe doet?
Heb jij ooit uitgebreide ondersteuning gehad op een feature phone? En hoezo zijn deze specs niet meer van deze tijd? Het is een feature phone, geen smartphone.
Best wel jammer, die Lumia's zijn best kekke dingen voor de business omgeving; ze kosten 130 euro gemiddeld, zijn aardig robuust en ze doen wat je er mee hoort te doen, bellen/mailen/appen.
Dit bericht gaat niet direct om de Lumia series maar de Nokia series telefoons. Die apparaten die niet zoveel kunnen en niet zoveel kosten. Ook wel bekend als dumbphones.
Dat vonden wij ook, maar bijna iedereen vraagt ons (interne ICT) achteraf of ze toch niet een Samsung kunnen krijgen. Het feit dat mail en office zo lekker werkt op Windows phone doet er niet toe (of ontgaat ze volledig).

Gewenning+compleet gebrek aan apps denk ik.
Geef ze een vinger dan willen ze je hele hand.
Maar ik ken het ook wel, komen ze thuis is het: kijk schat, ik heb een nieuwe werktelefoon.. Ooh maar dat is geen S7 Edge?! Bah wat moet je met die telefoon, oh de camera is ook niet zo goed als de S7 Edge!
Ja dan komen ze op werk: ej hebben jullie geen S7 Edge?

Zelfde verhaal hadden we vroeger met Blackberry's waar we redelijk lang op gezeten hadden, maar men wilde perse een iPhone gebruiken want die kon minder maar was wel veel populairder.
Wel even de iPhone getest (was in de iPhone 4 periode) maar besloten het niet te doen.

Nu volledig op MS telefoons zakelijk, werkt gewoon grandioos goed, maar ook al de vraag gehad: krijgen wij een iPhone 7 of een S7?
Ej daar is de deur!
Heb na een half jaar mijn iPhone 6 van harte ingeruild voor een lumia 950. Kan niet zonder mijn live-tiles. En als je geen zippo-aansteker apps nodig hebt. En betere foto's heb ik nog niet gezien.
Helemaal waar.. Je moet hier echter wel een harde lijn in trekken. Als ze een ander toestel willen terwijl er letterlijk vanuit het management is besloten dat er windows phones komen, kunnen ze gewoon een eigen toestel nemen, let dan wel op dat ze zelf hun eigen toestel moeten supporten...

Helaas zijn vrij veel mensen kinderachtig, kraken het ding gewoon af omdat het geen iphone of samsung of drukken zelf gewoon het scherm kapot elke keer "net zolang tot ze een iphone krijgen".

Zorg dat je goed met het management en HR afstemt wat je hier aan doet, want dit word anders ergernis nummer 1 als beheerder.
Gewoon 2 keer schade op salaris inhouden. Lease auto heeft ook eigen risico.
Inderdaad het is een werk telefoon wees blij dat je er 1 krijgt, als je zo graag 7edge wil neem je die maar prive erbij.
Daarom loop ik met 2 toestellen zelfs een iphone, en wat ik van werk krijg boeit me niet het is voor het werk.

Ik peins er ook niet over om dit in 1 te doen, de gene van me werk hoeven mij niet 24/7 weten te bereiken(Ook al doe ik It beheer).
Hangt er vanaf wat voor job je doet en hoe belangrijk je bent. Als je ook buiten de kantooruren bereikbaar bent en/of belastingen betaalt om je abonnement ook privé te "mogen" gebruiken moet je niet met troep komen aanzetten omdat dit jou als IT-beheerder makkelijk uitkomt...
Je bent alleen maar thuis belangrijk.
De rest is dikdoenerij want niemand is onmisbaar behalve thuis.
Alleen in al mijn goedheid wil ik wel eens de telefoon opnemen of een app/mail doornemen in mijn vrije tijd.
Als je echt zo belangrijk bent, dan wennen ze maar aan de gedachte dat vrij vrij is.
Helemaal mee eens. Wel of niet bereikbaar zijn heeft niets te maken met hoe 'belangrijk' iemand is.

Wel met rijkdom overigens. Ik ben buiten kantooruren niet zakelijk bereikbaar, dat vind ik rijkdom.
Thuis belangrijk is ook maar relatief gezien het aantal scheidingen.
Hey, jouw katten zullen echt niet blij zijn als je ineens zonder maatregelen te nemen een week weg bent :).
Klopt helemaal col :) en qua scheidingen en oorzaak werk ben ik karma koning ;-)

Overigens heerlijk met Windows 10 tablet en kat aan het genieten van het weer in de tuin :) Man o man, wat een najaar zeg :)

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 21 september 2016 17:23]

Misschien mede oorzaak. In je vrije tijd meer aandacht voor het werk dan voor je partner 😉
Misschien mede oorzaak. In je vrije tijd meer aandacht voor het werk dan voor je partner 😉
Daarom hebben collega's ook geen leven meer als ze me buiten werktijden ongepland lastig vallen. Privé is privé, zakelijk is zakelijk. Wat niet inhoud dat er buiten standaard werktijden gewerkt kan worden, maar daar staat dan een ruimhartige compensatie tegenover. Privé tijd is nu eenmaal ten minste twee keer zo waardevol voor een gelukkig leven als werkuren.....
Mee eens.

Maar met werkweken van vaak 50 plus uren zijn ze bij ons gelukkig wel terughoudend om je te storen tijdens je downtime 😉
Systeembeheer dus dat alle laptops/desktops/ servers blijven draaien, als gebruikers problemen hebben ze daarmee helpen etc.

Dan nog mogen ze mij de nieuwste mobiel geven, ik hoef geen email niks op werk telefoon.
Ik ben bereikbaar via bel/sms als er wat aan de hand is.
... en/of belastingen betaalt om je abonnement ook privé te "mogen" gebruiken ...
Je betaalt alleen belasting over de waarde van een telefoon/ abonnement wanneer je aantoonbaar minder dan 10% zakelijk gebruik maakt van je telefoon/ abonnement of wanneer je baas niet vindt dat je telefoon/ abonnement noodzakelijk is voor je werkzaamheden.
M.a.w. alleen wanneer je érg onbelangrijk bent op je werk betaal je belasting over de waarde van een door het werk verschafte telefoon/ abonnement. :)
Business is al lang niet meer puur office en email he ;-) En lekker werken op iets kleiners dan 12 inch is ook niet bepaald een feit :p
Ik denk dat voor het merendeel van de kantoormensen, een uitzondering daargelaten, "produktiviteit" op een mobieltje ernstig overschat wordt.

Ten eerste is het merendeel niet mobiel in de zin dat ze toch de hele dag achter een laptop zitten. Ten tweede is echt produktief zijn op een mobieltje niet echt mogelijk. Ik ken echt maar zeer weinig mensen die even honderd mails wegtikken op een telefoon of een office document bewerken.
Wel hoor! Ik heb twee Nokia 105's en een paar Alcatel Flipphones van een vergelijkbaar functieniveau.

Je hebt ze voor rond de 20 euro simlockvrij en ze zijn super handig als telefoontje voor evenementen, vakanties (lokale simkaart), om een 3G dongel kaart op te waarderen enz. Daarvoor erg geschikt omdat ze in 10 seconden opgestart zijn. Een week (letterlijk) accuduur is trouwens ook niet mis.

Mijn vriendin gebruikt er zelfs eentje voor haar werk toen ze de smartphone had laten vallen en het niet durfde te vertellen (beetje stom want het was een 4 jaar oude Galaxy Ace ofzo, flutding).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2016 18:42]

Je drugstelefoontje zeker ;)

Sowieso, Nokia en of Lumia verkoopt echt amper iets meer. In mijn winkel verkopen we misschien twee lumia's per maand. Die kleine nokia's meestal alleen voor senioren, dealers of opkopers.
Ik weet dat ze veel als 'burner' gebruikt worden ja ;)

Maar ik doe niet aan drugs. Wel veel met "IoT" devices, en ik gebruik momenteel veel GSM modules omdat het GSM netwerk nu nog het beste werkt (the things network komt er gelukkig ook aan maar dat zit hier nog niet, en ik weet niet of ik met hun zendlimieten uit de voeten kan). Ik heb een provider die 2c per MB rekent dus met een kaartje met 15 euro er op kan ik zo een jaar vooruit.

Maar het opwaarderen via zo'n module is lastig omdat ik een kaartje gebruik voor mobieltjes. Dat moet met die provider via voice of een voice-dial code *100*<nummer># en dat kunnen ze meestal niet. Dus daarom die kleine nokia's, al ben ik nu over op die Alcatels omdat die 'gewoon' micro USB hebben, een stuk handiger.

Ook als ik voor werk op stap ben, heb ik er altijd eentje in mijn tas zitten. Vaak genoeg gehad dat mijn iPhone leeg was en dan kan ik in noodgevallen toch bellen. Ik heb meestal geen nano sim adapter mee maar als je hem er een beetje recht in frunnikt, past zo'n ding ook gewoon in een houder voor een mini SIM :)
Vooral B2C dan neem ik aan? B2B zie je de Lumia nog wel redelijk veel. Ken wel een aantal bedrijven met 500-1000 werknemers waar de 640 de standaard was (nu vermoedelijk dan dus 650).
Inderdaad, bij ons op het werk heeft 80 tot 90% een Lumia (930 en 950 in ons geval). Lumia is de perfecte bedrijfstelefoon wat betreft integratie e.d.
Mooie ontwikkeling ;)
Ik heb ook twee Nokia 105's, juist die mdat je in R&D centra vaak geen camera telefoon bij je mag hebben. Omdat cameraloze telefoons zeldzaam zijn geworden zijn gewoon een reserve 105 op voorraad genomen.
dan heb ik mazzel, sterker nog ik gebruik regelmatig mij camera in de R&D, als hulp middel of reminders.
dan kan ik er thuis nog een keer naar kijken bijvoorbeeld.
Bij mijn werk (bijbaan) gebruiken we ook alleen maar featurephones. Ik ben fietskoerier en voor onderlinge communicatie is een featurephone in een borstzakje aan je koerierstas echt veel handiger dan een smartphone. Zonder te kijken zo'n beetje te bedienen, kan heel goed tegen een stootje en houd makkelijker vast en het aller belangrijkste, de batterij gaat 10x langer mee en mocht er een keer 1 kapot vallen, dan kost het bijna niks om de telefoon te vervangen.
Precies, ook genoeg boeren, die buiten werken die vaak voorkeur hebben voor simpel toestel met knoppen erop.
Hem oké ik zelf gebruik een oude iPhone 5s Voor dat soort dingen maar blijkbaar zijn er toch nog mensen die zoiets kopen :)
Dacht ik ook, maar op moment loop ik stage bij een groot bedrijf. Camera en onzin verboden mee te nemen. Dus iedereen die daar een bedrijfstelefoon krijgt heeft zo'n vergelijkbare NOKIA. En wat wil je dingen zijn onverwoestbaar en doen met een accuading een week. Ik heb zelf ook een NOKIA 230 gekregen. Best een leuk dingetje hoor met zelfs een selfiecamera met flits :D. Maarja alles is afgeplakt. En bij zulke bedrijven worden er duizenden ingezet. Dus zijn ze miss niet zo onnuttig als je denkt ;)
Haha, mijn iPhone 5S is juist mijn hoofdtoestel :)

Al moet ik wel zeggen dat ik al een Samsung Galaxy S7 klaar heb liggen als opvolger, maar ik heb nog wat getouwtrek met mijn werk om mijn werk-email er op te kunnen krijgen via het BYOD programma

Maar ik ken diverse mensen die echt nog zo'n toestel gebruiken. Vooral digibeten natuurlijk. En het zijn ook helemaal geen slechte telefoons, als je alleen maar belt en SMSt.
Als ik niets zo afhankelijk was van af en toe mobiel te werken had ik zo een telefoon gekocht. Maar omdat ik graag mails bekijk op mijn telefoon en ook nog eens graag dingen opzoek wel dat is hetgene waarom ik zoiets niet kan kopen terwijl het vele malen goedkoper is.
Mijn werkgever heeft als standaard telefoon een iPhone en daar denk ik het mijne over. Voor mensen met een eigen telefoon is het mogelijk om ook op Android je werkmail binnen te halen. Echter vind ik mijn functie als beheerder niet belangrijk genoeg om 7*24 mijn werkmail in te kunnen zien.

Daarnaast gebruikt menig collega de Apple als privé toestel en dat heeft voor de werkgever weer als voordeel dat je altijd bereikbaar bent, zo kost zo'n telefoon uiteindelijk weer een stuk minder.

Ik zelf gebruik daarom een Nokia C2 en heb ook een reserve mocht deze ooit de geest geven. Bellen doet hij goed, retro sms werkt ook en eens in de 1-2 weken opladen.
Je kan op een c2 zelf de j2me versie van whatsapp en facebook messenger zetten dacht ik
Hij gaat van iphone naar iphone en praat over vastgeroeste digibeten. |:(
Ik heb een iPhone 5. Zou niet weten wat een iPhone 7 aan mijn leven toevoegt. Ga voor dat geld liever iets leuks doen voor dat geld.

Ben zeker geen digibeet. Ben juist wel in voor wat nieuws, dus een iPhone 7 hoef ik niet ;-)
Hahaha meen je.
Zon ding was 600 of 700 toen? Nu een achter de hand telefoontje.
Verdienmodel van telefoons is echt niet te bevatten.

Houd dit in je achterhoofd als je zon iphone 7 haalt met oorplugjes voor 1000,- ofzo? 2 jaar later ouderwetse meuk. XD hilarisch.
Ja no offense verder hoor. Als jij het geen punt vindt uiteraard.

800 pond is nog steeds wel fkn 930 euro hoor.. En zelfs bij 800 euro denk ik waar de fuk zijn we mee bezig XD

Kijk dan naar mezelf, wat ik daadwerkelijk in de praktijk met mn foon doe. Echt insane overpowered en overpriced. Maar goed, ieder zn ding.
Voor vakantie gebruik ik gewoon mijn dual sim telefoon
Ja maar voor deze geldt: De telefoon komt in eerste instantie alleen in India uit...
Dus we kunnen er sowieso niets mee. Maar leuk dat we weten dat het bestaat. ;)
Dan heb ik toch liever een dumbphone eigenlijk. Als het toch alleen om bellen gaat (en mijn werk staat alleen werk email toe op bepaalde toestellen en dan nog met een hoop haken en ogen), dan heb ik liever iets dat licht is, met lange standbytijd, en snel werkt. Als backup super want zelfs als de accu een tijd in mijn koffer heeft gelegen, zit er nog zat in voor een paar dagen.

Ook heb ik het helemaal niet op oude android versies van voor 4.4, het is een allegaartje van verschillende stijlen en tegen de tijd dat ze 20-30 euro waard zijn, zijn ze supertraag. En hebben ze een accu die aan het eind van zijn levensduur zit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2016 20:35]

Met alle risico's (ivm verouderde software) van dien.
Voor 20-30 euro koop je een tweedehands midrange android telefoon van een paar jaar oud.
Met alle ongepatchte beveiligingslekken er gratis bij 8)7
Ik weet niet precies hoe het zit met custom roms en beveiliging maar je kunt er android 6 custom roms op zetten.
Ow? Ik zie nog mensen zoiets voor erbij kopen, maar meestal gaan ze voor een Alcatel of Samsung die een tientje kost.

Maar puur als hoofdtoestel? Nee, echt puur voor erbij kopen de meeste zoiets.

(Moet wel zeggen dat zelfs onder kinderen dit niet meer wordt gekocht door de druk van de maatschappij, ouders van een kennis kochten voor hun dochter van 9 zo'n telefoon en nog diezelfde dag kwam ze huilend thuis omdat haar vriendjes een smartphone hadden, dus de ouders meteen een simpele Moto E gaan halen... de maatschappij, achja)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 20 september 2016 18:46]

Wel is dit is een prima werk telefoon als je alleen bellen doet, ken zat mensen die geen smartphone hoeven voor het werk.
Ik zelf ook niet als ik maar bereikbaar ben als ik aan werk ben, maar email enzo zie ik wel als ik achter me laptop zit.

Dit hoef ik niet overal constant te zien, als ze zeggen heb je me email gezien nee heb nog niet achter me laptop gezeten.
Bij ons op de zaak is zo'n telefoon een prima telefoon. Puur voor het bellen.
Wij gebruiken nu de Nokia's 222 echt uitstekende smartphones voor ¤49,- en doen wat ze doen moeten doen. Bellen...

De priksters zijn in de 50+ jaar oud en weten niet hoe ze met zo'n smartphones uit de voeten kunnen. Dan is zo'n mobiele telefoon de juiste oplossing puur voor bellen en het doorgeven van data.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 21 september 2016 09:00]

Ik ben nog geen 50+ gelukkig pas 28, maar ook ik heb liever dit als werk telefoon.
Ik hoef geen mail op werk telefoon te zien, gelukkig zijn dus deze telefoons er nog.
Naast wat er al gezegd is, is de bevestiging dat de naam Nokia terug is in de telefoonindustrie ook interessant.

Overigens heb ik nog altijd een dumbphone in mijn dashboardkastje liggen. Zou iedereen moeten hebben. Je weet maar nooit wanneer je met een defect toestel komt te zitten of dat je je telefoon kwijt bent oid.

Leuk trouwens dat ze gewoon de MeeGo-achtige icoontjes gebruiken. De naam 'Series 30' suggereert ook dat er die Symbian-basis is. Interessant genoeg had je vroeger echter S40, voor de dumbphones. Ben benieuwd of hier een idee achter zit.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 20 september 2016 20:14]

Leuk trouwens dat ze gewoon de MeeGo-achtige icoontjes gebruiken. De naam 'Series 30' suggereert ook dat er die Symbian-basis is. Interessant genoeg had je vroeger echter S40, voor de dumbphones. Ben benieuwd of hier een idee achter zit.
Alleen Series 60 (en 80, geloof ik) was gebaseerd op Symbian.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 september 2016 21:00]

Hmm, ik dacht door de benaming van S60 en S80 dat S30 en S40 ook Symbian waren in de basis. Maar als ik de wiki zo bekijk lijkt dit inderdaad niet waar te zijn. Kennelijk gebruikt Nokia (wat nu onder MS valt) de 'series' aanduiding voor twee verschillende OS'.
Grappig idd van die Symbian/MeeGo icoontjes. Ik ben benieuwd of er bij MS nog ergens een paar oud-Symbian devs werken, die dit OS maken (en ontwerpen met die oude icoontjes ;) )
Ik had het al eerder vandaag op een andere site gelezen, en heb enorm veel interesse door oa de standby tijd (noodgeval gsm in de auto). Ondanks dat ik een powerbank heb én een autolader vind ik dit nog steeds een interessant toestelletje voor zulke gevallen.
Een Nokia 105 is al jaren mijn enige telefoon. Werkt prima. Op internet ga ik met een echte computer.

Edit: en nee, ik ben niet oud.
Edit2: en ook geen digibeet

[Reactie gewijzigd door thomas_n op 20 september 2016 21:51]

Ik ben ook niet oud maar heb wel een iPhone, maar internetten doe ik inderdaad vrij weinig mee.
Ja whatsapp maar geen Facebook, Snapchats, instagram etc, maar laat gerust ook zo hele dag liggen zonder er na te kijken.

Ik vergeet hem ook gerust en kijken mensen mij vreemd aan, ben je niet terug gegaan na huis?.
Ik zeg waarom die berichtjes kan thuis ook wel weer lezen, dan wachten ze maar,en moeten ze maar even geduld hebben.
Wow.
Een 3,5 mm plug.
Ik dacht er eerst aan om een iPhone 7 te kopen maar ik denk dat ik nu toch voor deze ga.
Gelukkig nog een nieuwe Microsoft telefoon. Was bang dat ze er mee zouden ophouden. Mooie upgrade vanaf m'n Lumia 950.
Haha, toen ik dat las dacht ik ook, wat een top feature die 3,5 jack!

Gaat voortaan verschijnen bij alle reviews van telefoons denk ik
Geen idee of er een markt voor is, maar als ze nou zoiets uitbrengen met WIFI en een WhatsApp versie, dan houdt ik me aanbevolen.
Al denk ik dat t dan te snel, te "duur" wordt voor de landen waar ze voor bedoeld zijn...
Hadden ze dat al niet met de asha serie geprobeerd? Bleek te duur en te traag te zijn om echt aan te slaan
Ik dacht dat Microsoft een contract had gesloten met Foxconn (bij het verkopen van de feature phone business) dat ze geen nieuwe featurephones meer uit zouden brengen?

Vreemd, misschien was deze al in ontwikkeling ofzo?
Met Foxconn? Wat zou Microsoft met Foxconn een contract afsluiten om geen feature phones meer te maken? Waarschijnlijk doel je op de overname door FIH Mobile wat maar een dochteronderneming is. Die is nog niet afgerond, en daarbij is het bij iedere overname gewoon business as usual.
Is dit nou de allerlaatste Nokia? Verdwijnt Nokia nu helemaal of lees ik het verkeerd?
Volgensmij zouden ze altijd doorblijven gaan met dumbphones maken voor derdewereldslanden zoals India ondanks de overname. Daar is nog een hele grote afzet markt voor. Zou kunnen dat dat het een rebrand is, was recent nog nieuws over dat er een tablet of smartphone van Nokia zou komen gemaakt door een ander bedrijf.
Nostalgie! Ik begrijp alleen niet wie wat in handen heeft, ik bedoel MS heeft de Licentie om Nokia-telefoons te maken toch verkocht aan Foxconn? Misschien kan de captain het uitleggen? Wie heeft wat in handen? #9gag
FIH Mobile - een dochteronderneming van Foxconn die Microsoft Mobile Oy kocht - heeft de verkoop nog niet afgerond (regularisatoren, etc.). Tot dan is het gewoon business as usual.

Uhm... *Flies away*?
Haha oké bedankt, iets duidelijker ;p 8)7
En inderdaad *Flies Away*
Voor zulk spul was symbian prima

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True