Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Toshiba heeft een nieuwe serie OCZ-ssd's aan zijn assortiment toegevoegd. De OCZ VX500 is een midrange-lijn van consumentenschijven op basis van mlc-nand-geheugen, die als opvolger van de OCZ Vector 180 gezien kan worden.

De ssd's komen in een 2,5"-behuizing met een dikte van 7mm op de markt, met opslagcapaciteiten van 128GB, 256GB, 512GB en 1024GB. De interface is sata-600 en de controller is van Toshiba zelf. Toshiba claimt dat de sequentiële lees- en schrijfsnelheden van de VX500-modellen op maximaal respectievelijk 550 en 515MB/s liggen. De schrijfsnelheid is daarmee iets lager dan de 530MB/s van de Vector 180-ssd's die de VX500-schijven moeten opvolgen.

De geadverteerde prestaties op het gebied van willekeurig lezen en schrijven bedragen 92.000iops en 65.000iops. De ssd's moeten een langere levensduur dan budgetdrives met tlc-nand hebben; Toshiba zet de waarde voor het uithoudingsvermogen op 74tbw tot 592tbw. De fabrikant garandeert vijf jaar ShieldPlus-garantie op de OCZ-ssd's, waarbij gebruikers bij defecten het serienummer van de ssd kunnen overhandigen en een vervangend exemplaar tegemoet kunnen zien.

De prijzen van de OCZ VX500 128, 256, 512 en 1024GB zijn respectievelijk 64, 93, 153 en 337 dollar. Europrijzen heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.

Toshiba OCZ VX500Toshiba OCZ VX500

  128GB 256GB 512GB 1024GB
Max. sequentieel lezen 550MB/s 550MB/s 550MB/s

550MB/s

Max. sequentieel schrijven 485MB/s 510MB/s 515MB/s 515MB/s
Max. willekeurig lezen (4K QD32) 62.000iops 90.000iops 92.000iops 92.000iops
Max. willekeurig schrijven (4K QD32) 49.000iops 58.000iops 64.000iops 65.000iops
TBW 74TB 148TB 296TB 592TB
Dagelijks gebruik 40GB/dag 81GB/dag 162GB/dag 324GB/dag
Adviesprijs in dollars 63,99 92,79 152,52 337,06
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Erg netjes dat Toshiba hier 5 jaar garantie op doet. Maar helaas doet de merknaam OCZ mij de nekharen overeind staan (i.v.m. ervaringen uit het verleden).

Dus mijn budget ssd's haal ik op het moment nog liever bij Sandisk
Zo heeft ieder zijn mening.

Enige echte flop van OCZ was de eerste revodrive die ik gehad heb en gewoon niet goed ondersteund werd door moederborden.
De vertex drives die ik overal ingebouwd heb doen het allemaal nog ondanks de zogenaamd slechte controllerchips.
Sandisk sd en micro sd kaartjes zijn bij mij echter een drama geweest en heb er wel 10 defect liggen.
Erg zonde van alle verloren foto's en tablet data..

Ieder z'n merg en alle merken maken wel series slechte producten.
Een mening is leuk. Statistieken over uitval heb je meer aan. Genoeg mensen die roepen dat product X goed of slecht is aan de hand van ervaring met 1 of 2 exemplaren. daar heb je compleet niets aan. Het zegt gewoon niets over de kans op defecten. Pas wanneer je gaat kijken naar 1000'en drives kan je er iets over zeggen.

Helaas had vooral de Vertex2 last van extreem veel uitval. Toen der tijd was die SSD ook nog eens heel populair omdat het zo'n beetje de eerste SSD was die goed betaalbaar was en groot genoeg (60GB). Er zijn toen heel veel mensen die SSD gaan kopen en pas 1 of 2 jaar later begonnen ze met bosjes neer te vallen. Ik werkte toen der tijd in een winkel en heb er minimaal 100 gezien die defect waren. Dit tegenover enkele SSD's van andere merken. Tuurlijk werden er toen ook heel veel verkocht, maar hoeveel er toen terugkwamen was echt niet leuk meer.
acht ssd's waren nieuw en als ik 10 euro kreeg voor elk systeem waar windows of andere software een ssdtje nog leuk iedere nacht aan het formateren was of andere software non stop naar de ssd aan het schijven was had ik een kast vol ssd's kunnen kopen.

Mensen hadden geen flauw idee wat ze aan het doen waren. Ik heb meer als 10 van deze zogenaamde slechte drives met slechte controller bij vrienden en kennissen ingebouwd en ze doen het allemaal nog perfect.
Je moet echter wel een korte gebruikt info verschaffen als je een nieuw product verkoopt.
De uitval van de Vertex2 en ook Vertex3 ligt boven de 20%. Dit tegenover de minder dan 3% van de Intel SSD's van die tijd.

Het was gewoon een hoop gezeik met die dingen, ook bij normaal of weinig gebruik.
Ik heb maar 2 producten gehad van OCZ welk geen van beide problemen hebben gehad.
Toen ik vertelde aan een kennis over mn Vertex 2, vertelde hij mij dat hij al 2 had versleten (hele drive dood). Dit is al weer een aantal jaar geleden maar ik weet zeker dat als ik 'm nu in gebruik neem dat mijne het nog steeds doet.

Het ligt allemaal aan factoren, iets wat je ook goed ziet bij Apple producten (de bekende *gates). Hier heb ik persoonlijk wel een voorbeeld van, want mijn scherm heeft vlekken en het blijkt dat dit ook wel de "staingate" worden genoemd. Er is geen media aandacht aan besteed en ook gebruikers merken het niet of snappen niet wat de oorzaak is (en denken misschien dat het door hunzelf komt). In het geval van Staingate komt het er op neer dat de zuren (zoals op je vingers) de anti-glare laag aantast en hiermee permanente vlekken (stains) veroorzaken op het scherm.

Niets is perfect. Negatieve aandacht explodeert alleen wanneer de media zich er mee gaat bemoeien.
OCZ heeft wel (te)vaak in het slechte licht gestaan door de problemen met de zijn controllers, en later met de faillissement, en het zou mij niets verbazen het behouden van het merk OCZ in de overeenkomst heeft gestaan tussen OCZ en Toshiba.
Mijn oude Vertex 2 draait nog elke dag proma door, Crystaldiskinfo zegt dat die nog 99% is. Nooit problemen mee gehad.
SanDisk gebruikt in de budget serie slechte componenten

http://www.extremetech.co...onents-after-good-reviews

[Reactie gewijzigd door DamirB op 13 september 2016 18:46]

Waarom zeg je iets over sandisk maar link je naar een artikel over kingston?
Inderdaad. Ik kan niet begrijpen dat ze ervoor gekozen hebben om deze merknaam te blijven gebruiken.
Ja hij is bekend in de SSD wereld maar bij veel mensen op een negatieve manier.

En zoals Computerjunky al zegt, er zijn goedkopere alternatieven.
OCZ komt aan deze naam door een specifieke controller van SandForce, ik meen de SF1200. Deze was met veel firmware nogal euh...gevaarlijk :P OCZ was niet de enige die er last van had, heb hier een defecte Corsair liggen met zelfde issue, echter waren veruit de meeste drives met deze controller door OCZ verkocht. Maar inderdaad, OCZ is zelfs net deze kennis ook voor mij niet iets wat ik nog graag op een SSD zie staan.
Nu alles onder Toshiba valt weet ik niet of dat OCZ verleden nog iets uitmaakt. Er zitten in zoveel SSD's Toshiba chips. Of b.v. een Plextor Pro SSD met Toshiba chips en 5 jaar garantie beter zou zijn omdat daar geen OCZ op staat?
Erg netjes dat Toshiba hier 5 jaar garantie op doet. Maar helaas doet de merknaam OCZ mij de nekharen overeind staan (i.v.m. ervaringen uit het verleden).
Toshiba heeft zijn zaakjes qua kwaliteit meestal wel op orde hoor, Japanners he. Overigens is het belangrijkste de controller en volgens het artikel is deze van Toshiba zelf, dus geen zorgen. ;)
Tja ik heb al jaren draaien

Notebook met Vertex 2
Desktop met OCZ agility ( de aller eerste )
Desktop met Vertex 3 max IOPS

Nog geen problemen gehad, alle 3 werken nog steeds onder problemen.
Mischien had je maar de firmwires up to date moeten houden ? :)

Ontopic. Wat is het nut nu van Sata 600 ssd's ? De rek is eruit en het enige wat nu verschil gaat maken is de prijs en de garantie datum. Voor de rest is het 1 pot not, allemaal zelfde
Sommige SSD's hebben een programma om aan te geven hoeveel procent van je SSD nog bruikbaar is. Weet iemand waar ik ergens een website of lijstje vind welke SSD's hier over beschikken?
Dat is onderdeel van de Smart info. Bijvoorbeeld met crystaldisk uit te lezen en dan even rekenen.
Geen lijstje, maar misschien kunnen we wat crowdsourcen:

Intel - Intel SSD Toolbox
Samsung - Samsung Magician

Daarnaast kun je met de meeste Smart tools erg veel informatie krijgen van een SSD (soms zelfs inclusief wear/remaining life schattingen), al is dat natuurlijk minder toegankelijk dan een simpel balkje wat afneemt. :)
Goedkoop is anders.

Voor alle 4 de modellen zijn er goedkopere alternatieven te vinden.

Ja dit zijn advies prijzen maar we zien steeds vaker dat dingen hier duurder zijn als advies prijs in dollars dus uitgaand van deze prijzen zijn ze gewoon te duur om interessant te zijn.
1 tb voor 340 euro vind ik niet veel.
Moet je maar eens naar die intel ssd ,s kijken.
Maar het is net zoals jullie zeggen wat voor een moederborden ondersteund deze drives?
Is het allemaal compatible met elkaar?
En hoelang gaat het mee ten opzichte van magneet schijven?
Als ie net zoals omschreven aan de ahci sata 600 hangt zal die wel snel moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 13 september 2016 17:20]

ehmm voor 90 euro minder heb je een sandisk...
Dus ja dat is DUUR.
Ja vooral die 1 TB versie is in verhouding tot de 512 GB versie weer te duur. Sandisk zit met zijn Ultra II 1 TB al lang onder de ¤250 en de andere fabrikanten mogen nu langzamerhand ook eens volgen met hun 1 TB versie. De prijsdaling voor ssd's duurt wel heel lang allemaal. Zucht.
Na mijn oude Toshiba Tecra met een eigen Toshiba SSD = defect (had opgestuurd vanwege de enorme lag bij installatie (was langzamer dan een oude 40 GB IDE harde schijf en pas na 5 keer terugsturen opgemerkt door Toshiba (wilde niet eerder vervangen vanwege de gouden norm)), 2 x Toshiba 480 GB SSD recent merk je nadat de schijf voller is, dat de SSD behoorlijk minder goed zijn werk doet (dus ook al echt een minpunt) en dan nog een keer OCZ schijven (20x OCZ Petrol (allemaal defect) oa), nou laat maar. Ik kan niet echt zeggen, dat ik na deze ervaring niet erg positief over mag en kan oordelen. De vijf jaar garantie is wel leuk maar vaak wil het toch niets zeggen over de kwaliteit. Ik zou toch eerder zeggen, laten ze maar bewijzen en zeker na een aantal jaren hoe de schijven nog presteren en werken. Het verleden zegt genoeg en ik hoop dat ze zeker hiervan hebben geleerd of dat uiteindelijk goedkoop toch weer duurkoop is.
Hmm 485MB/s op 128 GB, dat haal je niet met zo weinig chips. Dit zijn dus drives met een SLC cache erin. De belangrijkste vraag wordt dan meteen: hoe groot zijn de caches bij deze drives. Daar kan ik zo 1,2,3 niets over vinden.
Belangrijkste vraag - TLC of MLC?
MLC als je duurzaamheid op prijs stelt. Als je een heel hoog budget gaat zou een SLC schijf het beste zijn. Die is én sneller én duurzamer.
Ik heb al een 950PRO SSD van 512GB maar extra opslag is altijd handig, TLC wil ik als de pest mijden. In het verleden slechte ervaringen mee gehad.
Dan moet je naar de duurdere ssds gaan. Maar veeel duurder is het allemaal niet. Zeker als je sata 600 ssds hebt.

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 14 september 2016 17:06]

Nee, de belangrijkste vraag is waarom je niet tot de derde zin hebt gelezen.
Ah, de typische non-Tweaker ik-verzin-wat-terug-zodat-de-focus-niet-op-mijn-misser-ligt reactie, uitstekend uitgevoerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True