Ziggo heeft verborgen goedkope abonnementen voor 'bepaalde groepen'

Ziggo heeft nieuwe abonnementen die de goedkoopste opties vormen: Ziggo Basic en Ziggo Voordeelpakket. Beide kosten rond veertig euro per maand en de kabelaar promoot ze niet. Ze zijn enkel bedoeld 'voor bepaalde groepen', aldus de provider.

Uit een marktonderzoek is gebleken dat diverse groepen klanten behoefte hadden aan goedkopere opties en dus heeft Ziggo die gemaakt, meldt Breedbandwinkel. Het Ziggo Voordeelpakket biedt internet met een downloadsnelheid van 40Mbit/s en een uploadsnelheid van 4Mbit/s. Klanten krijgen geen Mediabox of Horizon, maar kunnen wel digitale tv kijken en bovendien de Horizon Go-app gebruiken op mobiele apparaten.

In Ziggo Basic zit wel een Mediabox en meer tv-zenders, maar de internetverbinding is langzamer. In plaats van 40Mbit/s down en 4Mbit/s up krijgen klanten 25Mbit/s down en 2Mbit/s up. Beide abonnementen kosten 39,95 euro per maand.

De abonnementen lijken op moment van schrijven voor iedereen af te sluiten, maar Ziggo-woordvoerder Eric van Doeselaar zegt in een reactie tegenover Tweakers dat het abonnementen zijn 'voor bepaalde groepen'. "We bieden die abonnementen regionaal of zelfs lokaal aan bij bepaalde groepen klanten."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-09-2016 • 14:47

230

Reacties (230)

230
215
137
13
3
54
Wijzig sortering
In Ziggo Basic zit wel een Mediabox en meer tv-zenders, maar de internetverbinding is langzamer. In plaats van 40Mbit/s down en 4Mbit/s up krijgen klanten 25Mbit/s down en 2Mbit/s up. Beide abonnementen kosten 39,95 euro per maand.
dit is hetzelfde pakket wat iemand kan afsluiten die op dit moment alleen maar TV afneemt van Ziggo. Echter betalen die mensen dan maar € 18,70 + € 10,- = € 28,70

tientje!

Oftewel bestaande alles-in-1 klanten mogen dus nog steeds lekker € 11,30 meer betalen dan iemand die van een TV-only abo afkomt.
Niet helemaal eerlijk natuurlijk. Voor 39.95 krijg je 70+ zenders, 29 HD zenders. Zou dus gaan om 24.95 + 10 = 34.95 euro.

Dus als ik mijn abbo nu opzeg. Enkel tv + apart 10 euro internet neem, ben ik nog 5 euro goedkoper uit. Netjes.
Maar je verliest 40 zenders voor die 5 euro verschil.
dan upgrade je naar het Play Smart TV abo en pakt daarna het "tientje" abo er nog bij. Bespaar je toch nog € 5,- per maand :)
Maar dan heb je alsnog maar 25mbps ipv 40. Je meot dus nog altijd kiezen waar je op inlevert. Maar wat dat betreft is het inderdaad nog 5 euro verschil.
Meeste mensen kijken maar naar 20 zenders maximaal.....
Je moet het abonnement pakken dat bij je past. Het maakt neit uit wat de meeste mensen wel of neit doen. Ik leg enkel uit waar het prijsverschil vandaan komt. Ik snap dus ook niet welk punt je wilt maken. Tenzij je gewoon bijdehand wilt zijn.
Maar wel naar verschillende zenders, dus totaal kom je dan alsnog op 60 zenders om je klanten tevreden te houden.
Inderdaad helemaal eerlijk, lijkt zelf dat ik voor mijn eigen abonnement te veel betaal. Namelijk €49,95 voor wel 150 up/50down en enkele(Max.10) HD zenders en SD zenders. 30+ digitale en 3 HD-zenders en Horizon Go. Kan me vergissen

Ook zie ik dat je voor maar € 8,- 300MB up krijgt.

[Reactie gewijzigd door m.z op 22 juli 2024 15:45]

Dan krijg je wel 70 zenders ipv 30.

Dit is het pakket dat 18,70 kost:
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/

En hier krijg je ook geen mediabox bij, naast de 40 zenders die je minder krijgt.

Dus voor die 11,30 verschil krijg je wel een mediabox en 70 zenders (ipv 30), of je krijgt 40mbps ipv 25. De prijsverschillen zijn dus weldegelijk gerechtvaardigd.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 15:45]

Basic TV + Tientje: 18,70 + 10 = 28,70
- 40 zenders + 2HD ("Kabel TV")
- 25mbit/s

Play start + Tientje: 24.95 + 10 = 34.95
- 70+ zenders ("Play start")
- 25mbit/s

Voordeelpakket: 39.95
- 44 zenders (25 HD) (Niet bestaand los)
- 40mbit/s

Basic pakket: 39.95
- 70+ zenders ("Play start")
- 25mbit/s

AiO Start: 45,95
- 70+ zenders ("Play start")
- 40mbit/s

Om maar even alles op een rijtje te zetten.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 22 juli 2024 15:45]

De "+ tientje" pakketten hebben geen 40mbit maar 25mbit internet. Wellicht handig om even aan te passen. Verder een goed overzicht, maar maak van 40 euro dan ook even 39,95 voor de vorm ;)
En telfonie, vergeet dat ook even niet!
Dat tientje levert je echt maar 25mbps op...

https://www.ziggo.nl/aanbiedingen/10-euro/

"Snel en betrouwbaar 25 Mbit/s Internet voor thuis"
Thanks, fijn overzicht! Ben gegaan voor Basic TV en ga binnenkort upgraden met de tientje actie. Ben benieuwd of ik gauw die bottleneck van 25 Mbit/s ga merken. Ik val eigenlijk overal net buiten. (Liever alleen internet van 40 Mbit/s. Als ik televisie erbij neem, kost het meteen een klap geld.)

2 HD zenders hoeft niet altijd vertelde de meneer aan de telefoon. Je krijgt Ziggo Sport en een handjevol meer zenders. Schijnt afhankelijk te zijn van de regio.
was je al klant bij ziggo? Ik kan nl als al bestaande klant geen basic pakket krijgen volgens de klantenservice
Anoniem: 428562 @Yucko8 september 2016 15:16
Ik heb zo'n abonnement gehad maar na een jaar is het tientje voor internet verhoogd naar 11,95. Betaal nu 30,65 per maand voor TV, internet en telefoon.
Na een jaar kan je weer wisselen van abonnement. Dus je zou het via Yucko zijn link weer aan kunnen vragen.
Anoniem: 428562 @Starck8 september 2016 16:17
Ik ga voor 1,95 per maand problemen met de administratie van Ziggo niet opzoeken.
Net even gebeld als bestaande klant met 4 jaar abonnement en kreeg 50% korting voor een half jaar en een nieuwe horizon box die blijkbaar sneller werkt. Ieg even bellen als je als bestaande klant buiten de contrakttermijn zit
Eens geprobeerd in de URL "/tv-internet/" door "/alles-in-1/" te vervangen.
Dat geeft de volgende resultaten:
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/voordeelpakket/
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/basic/
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/basic/ staat al in het nieuwsbericht.

https://www.ziggo.nl/tv-internet/basic/ is nog niet genoemd.

Al zie ik niet waarom je niet voor alles-in-1 zou gaan, gezien er geen nadelen aan zitten.
Goedkoop ?
Voordelig bellen naar vast en mobiel

Bel voor maar € 0,11 per minuut naar alle vaste en mobiele nummers in Nederland. Als je overstapt naar Ziggo behoud je als je wil ook je eigen telefoonnummer.
11 cent per minuut naar vast voordelig noemen, tja humor hebben ze wel.
yep, ik heb die telefoonlijn ook. Die doet eigenlijk niets. Maar soms bel je er per ongeluk mee an dan krijg je een factuur van uurtje met familie in de stad zelf voor 60 x 11 cent. Idioot inderdaad. Afkopen voor onbeperkt voor een 10 per maand is dan het antwoord. Maar ik heb voldoende aan mijn mobiel al is KPN intern de dekking waardeloos.
Of je regelt zelf een goedkope VoIP provider en je belt bijna voor niks. Eerste 120 dagen gratis en vervolgens 1 cent per minuut.

Geen ziggo/KPN die daar tegen op kan.
Inderdaad, heb ik jaren geleden gedaan, in mijn geval lowratevoip. Met een spa3102 ertussen waarop de ziggo telefoonlijn binnenkomt. Dus uitgaand bellen met eigen voip en de mensen die liever via vast bellen kunnen me toch bereiken. Uiteraard gebruik je de spa3102 niet als router, daar hebben we pfsense voor.
Als je echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, kun je bijvoorbeeld een all-in pakket van Telfort combineren met een mobiel sim-only abonnement van Telfort, waardoor je kunt bellen met je mobieltje en bijv. HBO er bij kunt nemen voor € 5 per maand extra! All-in kun je dan voor ruim € 50 per maand klaar zijn. Je moet dan wel genoegen nemen met 40 Mbit/s down en 4 Mbit/s up, maar dat is voor veel consumenten ruim voldoende.
Nouja, ik zou dat zelf bijvoorbeeld nooit doen omdat ik simpelweg nooit tv kijk noch er behoefte aan heb. Dan voelt het toch wrang dat je er wel voor betaald, ondanks dat je misschien even duur uit bent met een internet-only pakket. Is ook een beetje stemmen met je portemonnee :P
Omdat je dan altijd nog naar alles-in-één kunt "upgraden" mocht dat ineens goedkoper worden, ongeacht je contractduur. Ooit al eens gedaan :)
Deze links werken hier beide niet meer. Snel offline gehaald misschien ?
De "basic" geeft inmiddels een 404 foutmelding...
Als je 39,95 betaalt voor 25mbps en 46,50 voor 40mbps, hoe betaal je dan meer voor minder snelheid?

Overigens (zoals in het artikel staat) kun je voor 40 euro kiezen. Of maar 25 mbps, of geen mediabox en midner zenders. Goede opties voor mensen die voor een van die zaken niet veel nodig hebben. Heb je wel meer nodig kom je weer op de standard pakketen uit. Zoals het packet dat jij hebt.
Moet je me even helpen met rekenen, want blijkbaar reken ik verkeerd? :+

46,50 - 39.95 = 6,55 minder.

Daarnaast merk je het verschil tussen 40mbit en 25mbit amper als je alleenbent en niet aan nieuwsgroepen doet.

Doch bespaar je wel een grove 70euro per jaar uit voor iets wat je misschien nooit gebruikt (mijnerzijds, kijk nooit TV, en heb me mobiel, waarom dan nog vast erbij? Bel zelf praktisch nooit, hoogstens 10minuten per maand, en als ik echt bellen moet zitten die mensen vaak ook op whatsapp wat dan "per minuut" alsnog goedkoper is (circa 400kb/minuut) wat langzaam ook doordringt in de omgeving.
volgens mij moet je het artikel nog een keer lezen, het klopt niet helemaal wat je zegt.

jij: 39.95 voor 25 Mb/s? LOL
artikel: 39,95 voor 40Mb/s....
Deze "verborgen" abonnementen worden aan klanten aangeboden die die een overstap service hebben aangevraagd bij een VDSL service provider,
Deze klanten worden dan door ziggo gebeld en dan word dit aangeboden me deze lagere snelheden kunnen ze een beter aanbod doen dan de VDSL provider, de klanten krijgen het abonnement dan de eerste 6 maanden voor € 18,70 na die 6 maanden betalen ze € 39,95
Anoniem: 221563 8 september 2016 14:52
Blij dat dit niet met terugwerkende kracht wordt doorgevoerd. Momenteel betaal ik minder bij ze, en krijg meer. (Ofja, op papier krijgen we meer. De verbinding zelf is nog steeds waardeloos bij ons in het dorp maar dat terzijde).

In de praktijk is dit (het "voordeelpakket") gewoon het "Internet only" abonnement dat de UPC vlak voor de fusie nog aanbood, maar dan wat duurder en lagere snelheid.

Edit: ter vergelijking.

Het UPC internet Only pakket was (2 maanden voor de fusie van kracht was):
* 50/5 mbit
* Inclusief gratis digitale televisie (niet gecodeerde zenders, kortom basis pakket)
* Horizon Go
Kosten: 37,50 per maand

Het voordeel pakket:
* 40/4 mbit
* Inclusief gratis digitale televisie (niet gecodeerde zenders, kortom basis pakket)
* Horizon Go
Kosten: 39,95 per maand

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 22 juli 2024 15:45]

€37,50 is een prima bedrag. Je hebt relatief weinig opties voor internet only. Online had eerst een actie voor €9,95 per maand ih eerste jaar, 2e jaar €22-25 of zo.
Jep, met 37,50 was ik zelf ook wel tevreden. Helaas is het inmiddels alweer verhoogt naar 39,50 voor mij. Zoals ik hieronder lees is Tusk nog wat eerder ingestapt waardoor die momenteel op 38,40 zit.

Grappig om te zien hoe iedereen weer iets anders betaald voor exact dezelfde dienst.
Dat heb ik. Ten tijde van UPC was het nog 34,50 maar ziggo heeft sindsdien een aantal prijsverhogingen doorgevoerd waardoor je nu 38,40 betaalt voor 50 mbit + basis tv.
Horizon go gebruik ik niet dus geen idee. Als je dit nu nieuw wil afsluiten krijg je 40 mbit. De 50mbit hebben ze overgenomen van het UPC abbo.
Dit komt voort uit een actie van Chello die toen vermelde dat de prijzen van een bepaalde abonnement nooit zal verhogen. Dit is bij overgang naar UPC ook zo gebleven voor de bestaande Chello klanten. Nieuwe klanten werden natuurlijk gedirigeerd naar de (pre-)Horizon abonnementen.

Mijn ouders, simpele mensen, bleven de Chello abonnement ongewijzigd afnemen. En nu, ruim 10 jaar later alsnog rond de 40 euro hoeven te betalen.
Toch een vreemde zaak, maar ja Ziggo komt ermee weg. Dat komt omdat Ziggo op de kabelmarkt een monopoliepositie heeft. Sommige mensen boeit die 150mbit niet zo veel, dit ook omdat steeds minder mensen aan het downloaden zijn. 40MBIT is in veel gevallen al meer dan genoeg, vooral als ik naar bij voorbeeld mijn ouders en schoonouders kijk. Wat doen die nu werkelijk met hun internet?

Toch zijn diverse VDSL aanbieder al goedkoper te vinden dan dit basic Ziggo abbo. Ik raad mensen waarbij snelheid niet uitmaakt, toch vaak aan eens bij VDSL aanbieders te kijken.

Als de maandkosten centraal staan, krijg je anderezaken die van belang zijn voor je aanbieder.

[Reactie gewijzigd door BlakHawk op 22 juli 2024 15:45]

Dat artikel op de site van breedbandwinkel wijdt wat meer uit, zo lees ik daar "Ziggo heeft eerder dit jaar onderzoek gedaan naar nieuwe pakketten met een scherpe prijs. Onder jonge gezinnen, eenpersoonshuishoudens en bedachtzame senioren blijkt de vraag naar goedkopere abonnementen in de 'Basic' categorie erg groot. Ziggo kan met deze nieuwe abonnementen de concurrentie aangaan met prijsvechters als Tele2, Telfort en andere DSL aanbieders."

Dat lijkt een valide argument om de productportefeuille aan de onderkant wat uit te breiden, dat is dan toch niet meer dan dat, een zakelijke beslissing?
Een valide argument, dat zeer zeker. Maar er zullen genoeg mensen zijn die niet in 1 van die 3 categorien vallen. Moeten die dan maar verplicht een duurder abonnement gaan nemen ? Ik vind dat toch een beetje rare manier van werken en riekt naar een vorm van discriminatie
Edit : alleen van toepassing als Ziggo zelf bepaalt wie het mag afsluiten uiteraard .

[Reactie gewijzigd door RedDragon17 op 22 juli 2024 15:45]

ik ga er vanuit dat er wel afgesloten voor kan worden en dan is 't zonde van 't reclamebudget om daar actief reclame voor te maken.
""Beide kosten rond veertig euro per maand en de kabelaar promoot ze niet. Ze zijn enkel bedoeld 'voor bepaalde groepen', aldus de provider"" impliceert dan niet iedereen het kan afnemen, maar misschien begreep ik het artikel verkeerd.
Hoe bedoel je ze komen er mee weg, hierdoor kunnen ook de minder bedeelden toch digitale tv en internet hebben.

Dat jij aan die snelheden wil werken mag iedereen zelf weten en ook zelf kiezen. Ik zou er niet voldoende mee hebben en dus betaal ik graag meer.

Dat ze het niet promoten is duidelijk. Ze willen niet de onwetende medemens (de mensen die niet snappen dat ze nu veel sneller downloaden en uploaden dan dit abonnement) er op attent maken dat het goedkoper kan daar ze waarschijnlijk over een week lopen te klagen dat ze niet snel genoeg downloaden of niet genoeg bandbreedte hebben voor de hele familie.
Ik persoonlijk ook, daarom heb ik glasvezel... Niet om de download, maar ik backup mijn NAS bij een externe partij, waardoor upload velen malen belangrijker is.

Toch zijn er hele volksstammen die nu 150mbit hebben en vervolgens alleen maar netflixen en niets downloaden. Die zouden prima af kunnen met 40mbit.
Probeer jij maar is 3 * netflix (Full HD) en nog op je gsm en pc zitten met 40mbit. Je zal zuur kijken. Dat heb ik hier ondervonden.

Daarom zei ik gezinnen, jan die alleen woont en liever een boek leest en internet enkel gebruikt om wat pron te kijken die zal er niets verkeerd mee doen.
Of Oma die alleen woont en internet heeft voor wanneer de klein kinderen komen en toch graag wifi hebben. Ook hier geen probleem.

Maar ga je naar gezinnen die zwaarder internet gebruiken cq. Netflix etc dan kom je met 40mbit niet toe (en ook de bijbehorende data pakketten niet).
Ik heb maar 2 kinderen...
Wanneer in Netflix kijk, doe ik dat meestal met mijn vrouw. Mijn kinderen zijn jong en liggen dan te slapen.

Maar stel dat én de kinderen én wij tegelijk Netflix kijken dan heb je maar 2 streams en veel mensen hebben er ook maar 2 bij Netflix.

Netflix zelf zegt dit:
3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit
5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit

En als ik Netflix, zit ik ook niet tegelijk op mijn PC en laptop en telefoon... Maar misschien ben ik de enige?
Je zegt het al, ze zijn jong. Zodra ze ouder worden komen er zaken zoals Steam bij, spotify, Netflix en moet er voor huiswerk in de cloud gewerkt worden. Dan is wat extra wel fijn,
Het spijt me, maar je kan het ook overdrijven.
Steam + spotify + netflix + huiswerk-in-de-cloud, en dat moet allemaal tegelijkertijd? En zeker ook tegelijkertijd voor papa + mama + kind + kind + kind?
Klinkt mij echt als klinkklare onzin.

[/rant] :-)
Je zou nog raar opkijken.

Bovenstaand gebeurt bij ons met enige regelmaat. Ik (pappa) aan het gamen met voetbal wedstrijd op de achtergrond, beide over internet.
Dochter 6 nog even wat Netflix/Plex aan het kijken voor het slapen gaan, Mamma Facebook/netflix op de iPad. 2 jongens, tweeling 13 jaar op de ps4 (2x) gamen en tegelijkertijd skypen met vrienden, terwijl ze huiswerk maken.
OK, over dat huiswerk lieg ik waarschijnlijk, want daar heb ik ze nog nooit op kunnen betrappen.

Overigens met wat minder weer, anders zijn ze gewoon aan het voetballen en mag pappa nog even fietsen met de kleine meid.

Voordat een ieder weer denkt, dat we niet achter die schermen vandaan komen ;)
Ik zal wel tot de minderheid behoren met een gezin van 2-ouders-2-kids, met (qua online-devices) in totaal (jawel) 1 tv, 1 ipad, en 2 mobiele telefoons.
Oh ja, ik heb nog een oude laptop van m'n oude werk maar die gebruik ik af en toe voor administratie.

En dat voor een IT-er ;)
Dat zijn 5 personen, 5mbps p.p. en dan nog zit je niet op de 40mbps. Goed, 15mbps is niet een grote marge maar zou voldoende moeten zijn en dit is echt worst case scenario.
Agreed, maar goed: het kan dus doen we het.
Dat het gros van degenen die voor zichzelf goedpraten überhaupt geen kijk heeft op het totaal-verbruik zullen we maar even vergeten.
Je moet je toch op een bepaalde manier verdedigen terwijl je gewoon de aangeprate "noodzaak" van ziggo-marketing zit te herhalen. }>

Vind het alsnog best aan de prijs maar de actie verbaast me niet. Ziggo moet natuurlijk wat tegengas geven door bijv. die reclame van de concurrentie die ons even fijntjes wijst op de 8 prijsverhogingen.

Ik vind het zelf maar een smerige manier van zakendoen, dat "verborgen" hierin. En dat Ziggo blijkbaar mag bepalen wie die "bepaalde groepen" zijn.
Lang leve het monopolie en o o, wat moeten we toch blij zijn daarmee!
Volgens mij is Netflix standaard met 2 streams toch het meest verkochte?
Spotify vraagt ook niet zo veel toch? Vaak is het toch of het één of het ander? De cloud vraagt ook niet zo super veel en anders nog altijd even veel upload als download... En toch vinden we 15mbit upload bij Ziggo ook prima?

Maar goed, ik ben blij met mijn synchrone glas aansluiting. Ik val zelf ook niet in die doelgroep van Ziggo.

Ik zeg alleen dat het voldoende zou zijn voor heel veel mensen die nu nog 150mbit hebben...
Vooral gamen slikt bandbreedte.
Vooral als je een aantal GB wil binnenhalen om een demo of game te kunnen spelen.
Dat voordeelpakket heeft zo te zien geen telefonie erbij in, dat kan voor bepaalde groepen, bijvoorbeeld iedereen die al een mobiel abonnement heeft, aantrekkelijk zijn.
Voor zover ik kan zien, zit er wel degelijk telefonie bij het voordeelpakket...

Voordelig bellen naar vast en mobiel
Bel voor maar € 0,11 per minuut naar alle vaste en mobiele nummers in Nederland. Als je overstapt naar Ziggo behoud je als je wil ook je eigen telefoonnummer.
Voordelig en 0.11 EUR/m gaat niet samen in 1 zin.
Voordelig en 0.11 EUR/m gaat niet samen in 1 zin.
Ligt eraan wat je als voordelig ziet (of juist niet). In principe zijn er gewoonweg geen directe alternatieven. Voor menigeen is VoIP geen oplossing, alles handmatig instellen, allerlei apps installeren of losse apparatuur aanschaffen waardoor je voordeel pas op na een aantal maanden (of zelfs jaar) is terugverdiend.

Die € 0,11 betaalt men lang niet altijd omdat een grote hoeveelheid mensen die veel bellen, toch wel een onbeperkt bellen optie afnemen. Overigens, vergelijk de tarieven eens met andere providers en je zult zien dat die € 0,11 door vrijwel "alle" providers wordt gehanteerd.

Voordelig? Naar mijn mening is het niet voordelig omdat er (vrijwel) geen vaste aanbieder is die meer (of minder) vraagt.
Op de kabel heeft Ziggo een monopoly ja. Maar niet met het aanbieden van een internetverbinding. Dus 'ermee wegkomen' gaat hier niet op. Je kunt immers bij een andere partij internet (en televisie en telefonie) afnemen. Dat de achterliggende techniek anders is, maakt voor de cosument niet uit.
Maakt voor de consument juist alles uit, het is de ACM en andere controllerende partijen die het niets uitmaakt.
Kun je mij een voorbeeld geven waaruit blijkt dat het voor de consument uitmaakt als ie internet wilt hebben of het nu via de kabel of via adsl gaat? Het enige voorbeeld wat ik kan bedenken is dat er in een bepaald gebied geen telefoon- dan wel tv-kabel in de grond ligt.
omdat ADSL afhankelijk is van waar je centrale staat. Dat er geadverteerd wordt met XX mbps maakt niet dat je ook daadwerkelijk kan halen. Ik haal bijvoorbeeld op de ADSL lijn nooit de max snelheid.
Ook is de ping een stuk hoger. Een factor 10 is nog aan de lage kant. Waar Ziggo 20-30ms haalt begint het feestje op ADSL pas op 200ms op een gunstige dag.

Ik zou niet willen weten hoe de netflix stream eruit ziet als ik over ADSL hier moet kijken. (nou ja ik weet het wel, zit zo nu een dan flinke hik in)
Genoeg plekken in NL waar Ziggo het monopolie heeft op breedband (> 8 mbit)
DSL is niet overal haalbaar. Vooral als je hogere snelheden en/of TV er overheen wilt dan vallen er hele gebieden af.

Zo heb ik hier de keuze uit Ziggo en een tiental DSL providers. Ik heb wat te kiezen.

Bij mijn ouders is het echter Ziggo of max 9Mbps DSL zonder TV. Die hebben in praktische zin dus helemaal niets te kiezen.

Bij mijn ouders in de buurt kun je dus echt wel spreken van een lokaal monopolie voor wat betreft Internet. (TV zou nog via satelliet kunnen, al krijg je er dan dus slechts 1 aanbieder bij, nog steeds geen gezonde concurrentie.)
De meeste mensen kunnen inderdaad wel af met "maar" 40 MBps downloadsnelheid.
Kijken naar alternatieven als DSL is leuk, maar alleen interessant als je niet te ver van de centrale zit want anders wordt die snelheid toch al snel bedroevend laag. Hier heb ik als backup voor de zaak een ADSL verbinding die niet hoger komt dan 8-9 Mbps. Omdat we te ver van de centrale zitten kan dit nooit hoger worden hoewel de DSL pakketten hogere snelheden beloven. Voor simpel email en wat browsen is dat te doen als je wat geduldig bent maar voor het overige is het gewoon te langzaam voor mijn werk.
Glasvezel is hier niet beschikbaar en komt er voorlopig ook niet dus heb je geen keuze, alleen Ziggo dus.
Vergelijk het dan even met VDSL, waar KPN druk in niet glasvezelgebieden mee bezig is en je zit op 80-100MBIT.
Wat ik niet snap:
Ze hebben ds ook een "Ziggo voordeelpakket" abonnement voor 39,95. Maar het Alles-in-1 Start pakket kost 45,95 per maand: 6 euro meer dus? Enig verschil? Ik zie het niet, eigenlijk...

of zit dat dan toch in de telefonie? :?
Zo te zien heeft dat voordeelpakket maar een beperkt aantal zenders (4 hd en 30 sd). Verschil zal dus wel in het zenderaanbod zitten.
Telefonie + HD zenders volgens mij
Of je levert 40 zenders in en je krijgt geen mediabox, of je krijgt 15mbps minder snelheid. Daar zit het prijsverschil in.
Regionaal speciale abonnementen aanbieden lijkt mij nog te kunnen, want dit zou kunnen afhangen van de plaatselijke infrastructuur.

Maar abonnementen enkel voor bepaalde groepen mogelijk maken is volgens mij een vorm van discriminatie en dus niet toegestaan. Tenzij ze bedoelen dat de abonnementen bedoeld zijn voor een bepaalde doelgroep, maar iedereen dat abonnement wel kan nemen als hij/zij zou willen.
Zolang de abonnementen voor iedereen af te sluiten zijn, wat het artikel wel suggereert, lijkt er geen sprake te zijn van discriminatie. Dat ze het niet actief promoten doet daar niks aan af. Zo zie je bijvoorbeeld ook veelvuldig reclames van verzekeraars en datingsites die "voor hoger opgeleiden" zijn, maar ondanks dat verhaal kan iedereen er terecht. Bij verzekeraars zal dat ook wel moeten i.v.m. de acceptatieplicht trouwens.
De enige groep die ik kan bedenken zijn minima, oftewel de mensen die een duurder abonnement niet zouden kunnen betalen. Op deze manier kunnen ze dan toch relatief goedkoop TV kijken en internetten en Ziggo hebt op die manier meer inkomsten.
Je bedoelt: De groep (zoals ik) die niet zo'n hoge eisen stelt aan de internetsnelheid, en nu ADSL afneemt omdat het gewoon goedkoper is ;)
Als je op je adres ook fatsoenlijke Snelheden haalt is ADSL gunstig. Ook als zaken als ping minder belangrijk zijn.

Op mijn adres haal ik met geluk maximaal 20Mbps. De helft daarvan is realistischer met een ping die begint bij de 200ms. Da's te traag en te hoog.
Was dat gunstiger, dan was ik allang over.
Was hier Glas beschikbaar, was ik allang over. niet om de snelheid, om weg te zijn bij ziggo.
Met DSL haal je tegenwoordig echt wel goeie snelheden als het netwerk in je omgeving al is opgewaardeerd. En een ping van 200 is wel erg extreem, hier zit de ping tussen de 5 tot 10ms. Hoe je aan die 200 komt snap ik dan ook niet. Hoogste latency op DSL zat rond de 30, maar dat zie je ook bijna niet meer.

Hier momenteel 50/10, het werkt uitstekend. En véél stabieler dan ziggo.

Je kan kijken of KPN in je omgeving al de DSL centrales in de wijk heeft opgewaardeerd. Dan haal je al snel 30Mbit upload. En da's niet verkeerd.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl
lijkt erop dat de boel sterk verbeterd is hierzo. laatste keer (6+maand terug) dat ik keek was de boel gecapped of 50 mbits en nu is dat 200!

da's goed nieuws, ff een leuke aanbieder zoeken en ik ben over! Bye Bye Ziggo!
200Mb wordt nog niet aangeboden als abonnement, maar 100Mb kun je dan vrijwel zonder problemen krijgen.

Op breedbandwinkel.nl kun je zien wat de afstand tot je wijkkast is. Even met de muis over de snelheden heen gaan en je ziet waar je op aangesloten bent.
Om niet al teveel offtopic te gaan, zojuist wel bij tele2 een leuk internet abbo'tje afgesloten.
Eindelijk van Ziggo af, heerlijk!
Laat hier even weten wat je bevindingen zijn :)

Het grote xDSL-topic
hèhè, goed-koper :p
Nou, ik moet zeggen dat ik met de huidige snelheden ook een snellere verbinding heb dan ik gebruik van maak. Enige wat me nu tegenhoudt om een lager abbo te nemen is de belabberde upload. Als die hoger geweest zou zijn, was ik al overgestapt.
Mee eens. Het was zoeken maar ik wilde hier gewoon een abonnement met enkel internet. Geen TV niks niet. Nu 25 euro de maan voor 60 Mbs en 10Mbs. Voldoet prima.
Spel downloaden zo gedaan en streamen gaat prima.
Nu ik dit zo zie begrijp ik welk pakket de overburen kregen aangeboden : voordeelpakket.
Zij waren klant bij KPN (alles-in-1, DSL snelheid van hooguit 9 Mbps mogelijk op dit adres) en werden door Ziggo aangeschreven om over te stappen... want het was 4x sneller en stukken goedkoper !
DAT is dus ook de groep mensen die men deze pakketten zal aanbieden.
De prijs is blijvend laag maar addertje onder het gras is dat ze dan minstens een jaar klant moeten blijven en overstappen naar ander pakket betekent dat ze de "normale" prijs moeten gaan betalen.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 22 juli 2024 15:45]

De prijs is blijvend laag maar addertje onder het gras is dat ze dan minstens een jaar klant moeten blijven en overstappen naar ander pakket betekent dat ze de "normale" prijs moeten gaan betalen.
Het is bij alle pakketten, en bij vrijwel alle aanbieders zo dat je een contract voor een jaar aan gaat. En als je naar een ander pakket gaat logisch toch dat je een ander tarief gaat betalen?
Klopt, wij hebben ook zo'n pakket aangeboden gekregen toen we bij KPN zaten.
En we zijn overgestapt, want het scheelde nog al wat.
We hebben nu bij Ziggo 25 Mb internet, TV (basis pakket + horizon go) en gratis vast en mobiel bellen binnenland voor 40 euri's 8-)
Zelf dacht ik ook meer aan de groep ouderen de opa's en oma's die toch graag in contact blijven met de klein kinderen via e-mail en FB en wat nog meer maar daar niet de volle mep voor willen betalen omdat ze er maar sporadisch gebruik van maken en meer TV kijken.
Wat met de groep mensen voor wie 40 Mbit voldoende snel is, en eigenlijk ook weinig TV kijken? Niet iedereen heeft behoefte aan 100Mbit verbindingen, dus waarom zouden ze dan de hoofdprijs betalen voor wat ze niet nodig hebben? vind je ook dat een Mercedes iets is voor mensen die geen Rolls Royce kunnen betalen?

met 40Mbit kom je met Neftlix al een heel eind bijvoorbeeld...
Bijna alle abonnementen zijn gemaakt voor gezinnen, hoewel de groep alleenstaanden best groot is.
Voor een alleenstaande is 100Mbit compleet overbodig (tenzij je alles tegelijk wil doen of grootverbruiker bent), maar het is natuurlijk interessanter voor providers om iedereen een te duur abbo te verkopen.
De enige groep die ik kan bedenken zijn minima,
Of gewoon mensen die geen baat hebben bij de duurdere abbo's natuurlijk.
40mbit is eigenlijk al behoorlijk dik. Je kunt er bijvoorbeeld alweer 3 HD streams in redelijke kwaliteit over streamen.

En tv boeit ook lang niet iedereen. Ikzelf kijk bijvoorbeeld al 20 jaar amper tv (soms wat publieke omroep via uitzending gemist). Die 70 zenders boeien mij dus totaal niet.
Ik heb dan wel graag snel internet, maar dat zal een grote groep mensen ook niet boeien. 40mbit is voor de meeste dingen die mensen op het internet doen goed genoeg of zelfs overkill.
Dan kan je altijd nog goedkoper uit zijn met een DSL lijntje oid toch? Voor pakweg 22-24 euro heb je een DSL lijntje bij een tele2/telfort club, en dan kan je voor €8-10 per maand of netflix, of een simpel TV abbotje er bij nemen.
Ook voor ouderen die niet zulke hoge eisen stellen maar wel af en toe willen skypen.
Jongens gaan we nu echt doen alsof 25 MB/s een snelheid is voor derde wereld landen? Ik denk dat 80% daar voldoende aan heeft.
oke dank je wel ronny, ik ken alleen maar 40/4. maar zodra het kan ga ik ook terug naar het basic abo ( kan nu niet, want ik ben al klant)
We zijn flink vergrijsd... :+
Dat sowieso, :Y)
Maar ik ken eigenlijk niemand die op echt regelmatige basis grote bestanden download.
Hier thuis ook het is email, YouTube en netflix. In theorie kom je dan op 20Mb/s. Drie jaar geleden zaten we met 11 man op 10Mb/s en toen klaagde ook niemand.
Is natuurlijk ook zo. Alleen als je met meerdere mensen gaat streamen (Netflix), heb je misschien meer nodig.
Hm. Ik heb internet + TV met 40mbit/s down en 4mbit/s up, digitale televisie zónder Mediabox en betaal hiervoor € 44,95. Zou ik dan zo'n mediabox of 5 euro minder op mn factuur per maand kunnen claimen? :P
Ik heb ook nu internet + tv voor 44,95. Volgens mij is dat een beter optie dan dat "goedkope" voordeelpakket, die heeft namelijk maar 4 HD-zenders...
Maar er staat wel:
Genoeg te kijken en luisteren met 30+ analoge zenders, 4 hd-zenders en 90 radiozenders. En heb je een televisie met een DVB-C tuner die gecertificeerd is? Dan bekijk je dit aanbod van tv-zenders zonder extra kosten in digitale kwaliteit.

Wat bedoelen zij met 'digitale kwaliteit'? :p
Ik denk dat het een ingewikkelde manier is om te zeggen dat je een decoder nodig hebt.

Anyway, 4HD zenders in dat voordeelpakket tegen 29 nu is wel een verschil. Is mij die 5 euro wel waard.
Als dat waar zou zijn heb je volkomen gelijk.

Echter: Mijn moeder heeft TV-only (https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/) waar Ziggo claimt dat slechts 4 kanalen in HD zijn. Hier staat overigens hetzelfde verhaal:

Heb je een televisie met een DVB-C tuner die gecertificeerd is? Dan bekijk je dit aanbod van tv-zenders zonder extra kosten in digitale kwaliteit. Daar heb je geen mediabox voor nodig.

Zij heeft een Ziggo Smartcard rechstreeks in haar tv zitten en ik weet 100% zeker dat vrijwel al haar kanalen in HD worden weergegeven.
Voor basis tv dus zonder box heb je geen decoder nodig wil je digitale basis tv kijken, aangezien basis tv zonder encryptie doorgegeven word(incl 4 hd zenders) heb je aan een lcd tv genoeg.
Lijkt mij wel, ja. Je hebt geen verschil met zo'n goedkoper abonnement. Het valt altijd te proberen.
Zelfde hier. Betaal alleen 44,45 per maand. Internet Z1 + TV (met een Samsung recorder, gekocht). Zelfde is nu te krijgen voor 39,95. Al gecheckt op de website... "Op dit moment is het nog niet mogelijk voor onze bestaande klanten om over te stappen". Helaas zijn er geen goede goedkope alternatieven bij mij in de buurt :/
ik zie alleen niet in waarom je zo'n ellendige mediabox zou willen, dus claim de korting ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.