Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

Het Nederlandse elektronicabedrijf Philips brengt in november een bewegingsdetector uit voor zijn Hue-lijn van met internet verbonden verlichting. De detector past bovendien de mate van verlichting aan op wat hij detecteert en de tijd waarin het gebeurt.

Door een daglichtsensor springen lampen alleen aan bij beweging als het systeem denkt dat er meer licht nodig is, zegt Philips. Daarnaast verschilt de intensiteit van licht per situatie. Als iemand met volle handen een ruimte binnenkomt, zal het licht feller aan gaan dan wanneer iemand 's nachts naar het toilet gaat, claimt het Amsterdamse lichtbedrijf. Het is onbekend hoe dat precies gebeurt.

De bewegingssensor heeft een 'kijkhoek' van honderd graden en kan beweging waarnemen tot een afstand van ongeveer vijf meter. De sensor biedt integratie met de Hue-app, waar gebruikers diverse zaken kunnen instellen, zoals de tijd waarna de lamp na de beweging weer uit moet gaan.

De Hue Motion Sensor komt in november uit en krijgt een adviesprijs van 39,95 euro. Het is bij lange na niet de eerste bewegingsdetector voor verlichting, maar het is wel de eerste sensor van deze soort die Philips maakt voor zijn Hue-serie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

het Amsterdamse lichtbedrijf
Noem mij een zeikerige Eindhovenaar, maar Philips Lighting is een zelfstandig bedrijf met een eigen beursnotering en heeft nog altijd zijn hoofdkantoor in Eindhoven. Er is weinig Amsterdams aan Philips Lighting.
Alleen de Hue komt niet voor op de website van Philips Lighting.

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 29 augustus 2016 10:32]

Daarvoor heeft Philips de website meethue.com opgezet ;)
Er komen uberhaupt geen consumentenproducten voor op die site. Overigens doet Philips niet aan bliksem, maar aan verlichting.
Er staat lighting, niet lightning, toch? En überhaupt hoort met trema.

Hoe zit het met aanwezigheid i.p.v. beweging bij dit apparaat? Ik denk nog zo aan de situaties van 's avonds buiten zwaaien omdat de lamp weer uitgaat...
I stand corrected :Y) Maar er stónd natuurlijk Lightning en dat is inmiddels aangepast.

Ik vermoed dat deze sensor het niet door gaat hebben als je stilletjes op de bank een boek aan het lezen bent en dan gewoon het licht weer uitdoet na X minuten. Ik heb overigens nog nooit een goed werkende 'aanwezigheidsdetector' meegemaakt die dus ook stilzittende personen detecteert.
het is dan ook een bewegingsdetector en geen aanwezigheidsdetector, daarvoor zou je namelijk ook een infraroodcamera nodig hebben en dat maakt het boeltje een pak duurder
De website die je aanhaalt (lighting.philips.nl gaat alleen over de verlichting voor B2B).
Als medewerker van Royal Philips kan ik bevestigen dat Philips Lighting gevestigd is in Eindhoven (hoofdkantoor op de Boschdijk en nog afdelingen op de High Tech Campus). Er zit geen afdeling van Lighting op het hoofdkantoor van Royal Philips in Amsterdam.
Het hoofdkantoor staat toch echt in Amsterdam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Philips

Maar goed, ik werk ook bij zon bedrijf dat nu ineens een Rotterdams bedrijf is, terwijl ie toch echt uit Utrecht komt. Who cares really.
Je mist het punt dat Philips Lighting inmiddels een losstaand bedrijf is met het hoofdkantoor in Eindhoven.
Welk gedeelte van 'zelfstandig bedrijf' begrijp je niet?

Philips bezit weliswaar aandelen en Philips Lighting mag de merknaam daarom voeren, maar het is GEEN onderdeel van de Koninlijke Philips.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 29 augustus 2016 10:37]

Tja, je volgt helaas de trend van het internet: zonder jezelf te onderwijzen iets roepen wat niet waar is.

Koninklijke Philips N.V. heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam (oorspronkelijk opgericht in Eindhoven) en heeft een drietal divisies: Philips Healthcare, Philips Consumer Lifestyle en Philips Lighting (gevestigd te Eindhoven).

Het staat notabene op hun eigen website uitgelegd:
http://www.philips.com/a-w/about/company/our-businesses.html
Euh nee, dat staat er niet. Kennelijk volg jij de trend van het internet waar je dingen interpreteert zoals het jou uitkomt. ;)

Het is heel simpel: Philips HAD drie divisies waarvan 'licht' er één was. Op de door jouw gelinkte website staat ook nergens dat er sprake is van divisies, er wordt alleen vermelding gemaakt van 'business' op het gebied van licht. En als je daar klinkt kom je gewoon op de website van Philips Lighting. Wat dus een eigen bedrijf is, met een eigen Raad van Bestuur, eigen Commissarissen, etc. etc.

Los van of het hier een dochteronderneming betreft of niet, is het bedrijf Philips Ligthing gevestigd in Eindhoven en is het dus een zelfstandige onderneming met een hoofdkantoor in Eindhoven. Dat maakt het GEEN Amsterdams bedrijf.

Kijk maar in de statuten:
http://www.ipo.lighting.philips.com/governance
Als ik doorklik kom ik op de site van Philips Lighting zelf waar staat dat het een zelfstandige entiteit is met een eigen postadres, eigen bankrekeningnummer, eigen KvK nummer en een bedrijfsnaam van Philips Lighting B.V.

Dat klinkt toch als een onafhankelijk bedrijf.
Dus naar jouw beredenering is "klinkt als" en het feit dat ze eigen NAW gegevens hebben reden genoeg om te concluderen dat het een onafhankelijk bedrijf is?

Nogmaals: zoek het maar eens op. Philips Lighting B.V. opereert inderdaad net als de andere twee divisies onder hun eigen vlag, maar zijn tevens een divisie onder Koninklijke Philips N.V.

Ik snap niet waarom het toch zo moeilijk te accepteren is dat een bedrijf onderdeel kan uitmaken van een groter geheel, terwijl het uiteraard haar eigen identiteit heeft.

Edit: het is heel gebruikelijk dat het overkoepelende concern melding maakt van alle subdivisies, maar die individuele subdivisies niet melden dat ze onderdeel zijn van het grotere concern.

Hier gaat het nu (wellicht verwarrend) om allemaal bedrijfsonderdelen van Philips, maar dit is zeer gebruikelijk. Ik zal even een voorbeeld uit de retail geven:
Blokker Holding is een retailconcern wat een groot aantal ketens onder zich heeft, waaronder Blokker, Xenos en Intertoys. Die opereren zelfstandig, maar rapporteren wel aan de Blokker Holding en vallen daar als B.V. ook onder.

Blokker Holding = Koninklijke Philips
Blokker/Xenos/Intertoys/etc = Philips Lighting/etc

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 29 augustus 2016 15:03]

A, nu gaan we het ineens hebben over een 'onafhankelijk' bedrijf. Dat is natuurlijk ook sowieso weer iets heel anders.

Mijn punt was dat het bedrijf 'Philips Lighting' een Amsterdams bedrijf wordt genoemd. Los van de onafhankelijkheid en moeder-dochter constructies is het bedrijf Philips Lighting een zelfstandig bedrijf met eigen commissarissen, een eigen KVK-inschrijving, een eigen Raad van Bestuur en een eigen hoofdkantoor (In de Lichtstad, Eindhoven). De relatie tot het oorspronkelijke bedrijf Koninklijke Philips is (los van het feit dat je gewoon fout zit, want Lighting is GEEN divisie meer van de Koninklijke Philips) niet eens relevant.

Er is geen sprake van een 'Amsterdams lichtbedrijf', het is een 'Eindhovens lichtbedrijf'.

Daarbij is de ontvlechting van Philips Lighting van het moederbedrijf nog in volle gang, het aandelenpakket wordt afgebouwd zoals dat destijds ook bij ASML (onder andere) is gebeurd. Op dit moment heeft de Koninklijke Philips nog een meerderheid van de aandelen, waardoor het natuurlijk ook een zekere invloed heeft. Het is dus geen onafhankelijk bedrijf, maar dat beweerde ook niemand. Die term fiets jij er in.

Het is wel een zelfstandig bedrijf. ;)

Het is misschien allemaal een beetje flauw van me. Maar ik vind het wel gewoon een fout in het artikel die alleen maar bijdraagt aan de onduidelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 29 augustus 2016 15:37]

Nee, ik zeg ander KVK nummer=ander bedrijf, ook al is het onderdeel van Koninklijke Philips N.V. Bovendien staat op de site van de kamer van koophandel dat het hoofdkantoor in Eindhoven ligt, dat lijkt me een goede bron:

https://www.kvk.nl/orders...n/?kvknummer=170611500017
Hoofdvestiging Philips Lighting B.V., Eindhoven
Meer als een dochterbedrijf.
Nou, het is niet dat ik het niet begrijp, ik had er overheen gelezen. bedankt voor je vriendelijke uitleg.
Dus een beurs genoteerd bedrijf bezit aandelen in een besloten vennootschap.

Is de B.V. dan niet per definitie onderdeel van de N.V.?
Is de B.V. dan niet per definitie onderdeel van de N.V.?
Als de N.V voor meer dan 50% eigenaar is van de dochterondernemeing dan wordt het bedrijf geconsolideerd onderdeel van de N.V en moet deze ook binnen de jaarrekening worden opgenomen.
Als de N.V. voor minder dan 20% eigenaar is dan worden de deelname normaliter gezien als investering en zal deze waarschijnlijk als investeringsbedrag op de jaarrekening worden opgenomen,
Daartussenin hangt het af van de invloed die de N.V. uitoefent over de dochter. Met 25% kan een bedrijf de macht uitoefenen binnen een dochter bedrijf maar kan het bedrijf ook de een minderheidsbelang hebben tov andere aandeelhouders.
Voor Philips Lightning staat het hoofdkantoor echt daadwerkelijk in Eindhoven;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_Lighting
Ben het stiekem wel met je eens :P

Op de site van Philips Lighting staat ook gewoon:

Philips Lighting Nederland
Philips Lighting B.V.
Boschdijk 525 5621 JG Eindhoven
Postbus 80062 5600 PB Eindhoven
Philips heeft zijn hoofdkantoor naast Amsterdam Amstel.

Hoofdkantoor Amstelplein 2
1096 BC Amsterdam
Philips ja. Het gaat hier over Philips Lighting. Wat een zelfstandig bedrijf is.
maar Philips Lighting is een zelfstandig bedrijf
Nu kun je daar heel trots op zijn maar we weten allemaal waarom het een zelfstandig bedrijf is en dat is toch niet zoiets moois.
Waar claim ik trots? Ik benoem slechts een feit.
Kijk daar wachten wij Hue gebruikers als een tijdje op! Zag het zelf niet zo zitten om hier om zelf te knutselen met andere sensoren.

Grootste gemis vind ik nog dat er geen standaard setting op de Hue bridge aanwezig is waarbij je kan instellen: lampen aan 1 uur na zonsondergang.

Ik moet nu elke paar weken mijn timers verschuiven omdat het eerder donker is nu.

Edit.
Zou je deze motion sensor ook kunnen gebruiken om een melding te ontvangen op je mobiel ivm veiligheid?

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 29 augustus 2016 09:06]

Dit kan onder andere door middel van de website IFTTT: https://ifttt.com/recipes...lips-hue-lights-at-sunset
IFTTT vind ik waardeloos. Zit er niet op te wachten dat hij lampen aan en uitschakelt als ik niet thuis ben. IFTTT is zo beperkt en eigenlijk vrij dom.
Verklaar je nader. Want IFTTT is inderdaad per definitie niet slim, daarvoor moet er intelligentie achter zitten. Het zijn workflows gebaseerd op triggers, maar beperkt zou ik het niet noemen. Nee, het kan niet alles wat jij en ik kunnen bedenken, maar met 200+ kanalen waaronder Hue is het sowieso een flinke uitbreiding op de standaard functionaliteit van Hue zelf.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 29 augustus 2016 09:39]

Het probleem van IFTTT vind ik dat je geen regels kunt combineren. Bijvoorbeeld het 1 uur voor zonsondergang aan gaan ALS ik verbonden ben met WIFI. Met IFTTT kun je alleen aangeven dat hij iedere dag aan gaat, 1 uur voor zonsondergang.

Ik snap dat ze het simpel gehouden hebben voor de massa, maar voor HUE vind ik dat ongeschikt. Andere mensen vinden dat prettig voor inbraakpreventie, maar die behoefte heb ik niet (woon 11 hoog).
Ik gebruik zelf mijn Synology om mijn Hue lampen aan en uit te schakelen. Er zijn meerdere CLI-scripts die met weinig moeite de status van de lichten uit kunnen lezen en ze aan/uit schakelen. Intensiteit regelen is ook geen probleem.

Daarnaast heb ik iets dat 'sunwait' heet - een cronjob die een script uitvoert als de zon onder gaat. Wat 'onder' is is zeer precies te configureren: hoeveel graden onder of boven de horizon.

Werkt over het algemeen erg goed! Lampen gaan aan bij donker, uit bij naar bed gaan of pas de volgende ochtend...

En een ander pluspunt: geen account nodig bij IFTTT, geen Hue account nodig en je hoeft IFTTT geen toegang te geven tot je Hue account (wat ik als een enorm probleem ervaar. Om IFTTT goed te laten werken hebben ze veel data en toegang van je nodig)...

Edit:
HuePl: http://www.floodgap.com/software/huepl/
Sunwait: http://www.risacher.org/sunwait/

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 29 augustus 2016 09:54]

Misschien vind je Home Assistant ook wel interessant. Daar zit o.a. ook die Zon ondergang in.
http://home-assistant.io/
gathering.tweakers.net/forum/list_message/47191919
He, dat kende ik niet!
// offtopic
Ziet er stukken strakker uit dan Domoticz, maar zijn ze een beetje vergelijkbaar?

// ontopic
Na zonsondergang kan ook als met de ios app en waarschijnlijk ook wel met de android versie.

Ben zelf erg benieuwd hoe ze ervoor gaan zorgen dat lampen feller gaan branden bij meer beweging of beweging dichterbij. Daar zijn nog wel wat leuke dingen mee te bedenken.
Vergelijkbaar, maar HASS (wordt als afkorting voor Home Assistant gebruikt) heeft meer plus punten, en heeft een sterk groeiende community.

Zie ook deze posts:
mph_rbi in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Timmy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
DJ-NaRRa in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
ThinkPad in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Veel Domoticz users die van HASS horen stappen over. Je bent van harte welkom in het topic :)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47191919
Bij deze wil ik je bedanken voor de link, ik kende die hele app niet.

Zojuist (met pijn en moeite, handleiding werkt niet direct met DSM6) geïnstalleerd op mijn Synology, zo eens even mee prutsen.
Cool! Als je vragen hebt kom je maar langs in het topic :)
Daar heb je helemaal gelijk in. Je eerste reactie met "IFTTT vind ik waardeloos" is dan ook nogal ongenuanceerd, maar gezien jouw specifieke situatie snap ik het wel.

Ik vind het overigens ook jammer dat IFTTT niet alles kan combineren. Wat ik overigens sinds kort gebruik, veel krachtiger is en zelfs met IFTTT te combineren is: Workflow. Een app voor iOS, dus helaas niet voor Android gebruikers. Maar wel erg uitgebreid, het is ooit ontstaan om lokaal op je iOS apparaat bepaalde workflows te automatiseren, maar inmiddels worden er dus steeds meer diensten zoals IFTTT aan toegevoegd. En hiermee kan je wel 'alles' combineren, dus ook meerdere IFTTT triggers en actions aan elkaar knopen.

Laatste puntje aanhakend op je Wi-Fi trigger: verwacht je daar geen issues mee wanneer je smartphone lange tijd idle is? Ik weet het niet 100% zeker, maar meen dat zowel iOS als Android toestellen na een tijdje Wi-Fi uitschakelen om stroom te besparen als het scherm uit staat en er geen data in en uit gaat.
Klinkt goed, maar ik ben inderdaad een Android gebruiker.

Die wif/GPS trigger is wel al te doen met b.v. raspberry icm Domoticz (freeware). Het werkt als volgt. Als je binnen een bepaald GPS gebied bent EN verbonden met wifi (en evt nog een tijd of lichtsensor) zet lampen aan. Ben je buiten GPS gebied EN heb je geen verbinding met wifi schakel lampen uit.

Die laatste regels voorkomt dat als wifi wegvalt de lampen uitgaat. Bij mij is wifi niet stabiel genoeg om op enkel wifi Geofencing te kunnen doen. Het GPS signaal is te zwak om goed op mijn huis te kunnen richten. Er zijn echter te veel kroegjes in de buurt om het gebied heel groot te maken en enkel op GPS te kunnen vertrouwen. Dan zouden de lampen te veel aan staan omdat ik in de kroeg ben of naar de supermarkt ga. Onze vrienden van Philips zouden zich kunnen onderscheiden met dit soort functionaliteit, maar het tegenovergestelde is helaas waar, de Hue App is verschikkelijk.
Ah cool! Dat is goed om te weten. Raspberry Pi was ik al van plan om te bestellen, dus dat zou een mooie combinatie zijn. Ondanks dat ik een iOS gebruiker ben, gebruik ik het liefst ook zoveel mogelijk platform onafhankelijke tools.
Ik wil dan toch zeker even Home Assistant onder je aandacht brengen. Bied veel meer voordelen tov Domoticz.
http://home-assistant.io/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47191919
Thanks! Homepage heeft mijn interesse al gewekt, staat genoteerd om binnenkort eens in te verdiepen. :)
Dat vind ik juist geniaal, paar dagen van huis en voor de buurt is er gewoon iemand in huis.
Ik ben een tevreden gebruiker van IFTTT, maar intergratie in de HUE app zou beter zijn
Denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Voor de leek en de gemiddelde Hue gebruiker, is er de Hue app. Wil je meer? Dan kan je zoiets als IFTTT gebruiken. Het feit dat Philips dit al toestaat, vind ik lovenswaardig.

Ze hebben dus wel degelijk aan tweakers/powerusers gedacht. En zoals met zoveel dingen: soms kan je dit soort zaken beter aan derde partijen overlaten, zodat jij je kan focussen op je core functionaliteit.
Mwah, voor de leek is de standaard hue app ook verschrikkelijk. Gebruikersinterface is niet bepaald vriendelijk te noemen en dat geofencing, iets dat het echt smart lighting maakt, niet werkt voor huishoudens met meer dan 1 persoon is verre van geschikt voor leken. Geofencing is wat mij betreft een essentieel onderdeel om lampen SMART te maken en is al jaren een bekend probleem van de Hue. Al werd hier ergens geclaimd dat het inmiddels wel zou werken, dus dat moet ik nog testen. Zou mooi zijn, maar dat is dan wel na jaren van links laten liggen.
Er zit een (softwarematige) daylight sensor op de hue bridge. Je geeft je locatie op (lengtegraad en breedtegraad) en je kan een X aantal minuten voor of na zonsopgang en -ondergang schakelen.

Op die manier gaat mijn tuinverlichting gedurende een uur na zonsondergang langzaam aan (en geleidelijk weer uit voordat de zon opkomt) en gaat de verlichting in m'n woonkamer op een willekeurig aantal minuten na zonsondergang aan als ik niet thuis ben. :)
Kan je die via de standaard Hue app installeren? Hoe werkt dat dan?
Geen idee, ik gebruik de standaard Hue app niet. Maar je kan het via de Hue API ook zelf instellen vanuit je browser.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 29 augustus 2016 09:21]

Hehe ok, voorbeelden/manuals? :)
Je kan ook een paar euro neerleggen voor iConnect Hue en je kan het zo instellen zonder gedoe. Als je zoveel geld neerlegt voor de lampen, dan kan die paar euro voor de app om het goed in te stellen er ook nog wel bij toch?
Dat is ook totaal geen probleem (geen idee waarom je dat suggereert), maar ik dacht dat het via de/een standaard app kon. Dan is dat toch niet nodig? Zoek wat achtergrond info. Nu ook nog geen Apple device en kan die app dus niet eens kopen.

Laat mij maar beoordelen wat ik wel/niet ervoor over heb, dank u.
Was niet persoonlijk bedoeld. Het is wel vaak een issue bij mensen op andere plaatsen. Excuses als het wel zo over kwam.

Er is ook een dergelijke App voor Android geloof ik, maar ik heb geen Android devices. Het kan (nog) niet met de standaard app. Lang niet alle functies die het systeem heeft worden gebruikt vanuit de standaard app, en dat is het gat waar o.a. iConnect Hue ingesprongen is. Zo kan je met die app ook meerdere acties aan de knoppen van je dimmer hangen. Erg handig; zo kan ik meerdere presets maken voor de verlichting van mijn woonkamer en die met een long-press of met meerdere keren indrukken van een van de knoppen oproepen. De standaard app is nogal basic.

[Reactie gewijzigd door ATS op 29 augustus 2016 10:30]

Als je je registreert op die site (gratis) kan je in het getting started document aardig leren hoe het in z'n algemeen werkt, als ik weer thuis ben zal ik wat van mijn instellingen opzoeken in de bridge en hier posten. :)
Hoi Ruvetuve,

Lampen aan o.b.v. zonsondergang heb ik al langere tijd ingesteld door middel van de app iConnectHue. Werkt als een zonnetje :+

Edit: Screenshot https://www.dropbox.com/s...6%2009%2012%2020.png?dl=0

[Reactie gewijzigd door Destralak op 29 augustus 2016 09:13]

Precies, dat werkt vlekkeloos. Ik gebruik het om de buitenlamp langzaam aan te laten gaan 's avonds en 's morgens weer uit. Ook tijdens de vakantie gebruikt om de verlichting in de woonkamer te sturen (met een random variatie er boven op). Eenmaal ingesteld werkt dat prima en volledig op de bridge. De app stuurt dat verder niet meer actief.
Wat voor soort buitenlamp heb je die je via de HUE aanstuurt?
Waarschijnlijk gewoon een armatuur met een hue lamp erin. Heb ik ook en werkt tot nu toe prima.
Mogelijk dat de (lage) temperaturen de levensduur negatief beïnvloeden maar de winter heeft ze nog niet doen sneuvelen.
Precies. Gewoon een armatuur met een Hue White er in. Werkt tot nu toe prima.
Thanks, met de nieuwe iPad is proberen!
Als je Android gebruikt, kan je deze app eens proberen: https://play.google.com/s...s?id=nu.thien.huedaylight
thanks, ziet er goed uit! (kan niet plussen op reacties op mijn bericht)
De betere Tweaker heeft toch iets draaien als OpenHAB op Domoticz.

Al die losse cloud dingen. Appje voor dit, appje voor dat...

Nog een stuk voordeliger ook :)

[Reactie gewijzigd door Marco Geleijns op 29 augustus 2016 09:57]

Kijk daar wachten wij Hue gebruikers als een tijdje op! Zag het zelf niet zo zitten om hier om zelf te knutselen met andere sensoren.

Grootste gemis vind ik nog dat er geen standaard setting op de Hue bridge aanwezig is waarbij je kan instellen: lampen aan 1 uur na zonsondergang.

Ik moet nu elke paar weken mijn timers verschuiven omdat het eerder donker is nu.
[..]
Met de app iConnectHue (IOS) heb ik dit zo ingeprogrammeerd (al gaan bij mij de lampen langzaam aan 10 minuten voor zonsondergang en gaan ze dan langzaamaan naar vol branden)
Voor de instelling met zonsondergang gebruik ik de iConnect Hue HD app. Werkt perfect.
Daar kun je Home Assistant voor inzetten. Draait op een goedkope pi3 en kan precies wat jij wilt zonder dat je elke paar weken iets hoeft aan te passen :)
http://home-assistant.io/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47191919
In zijn algemeenheid weet ik niet of hert kan, maar bij iConnectHue (als je op iOS draait) kun je bij thuiskomst onderscheiden of dat overdag of snachts is en dat funktioneert wel degelijk met zonsopgang. Ik kan niet zo snel testen of het ook met timers zo werkt, maar ik neem an van wel. Ook de werking van de knoppen op de dimmerswitch kan anders zijn overdag als 's nachts.
Voor Android is er wellicht ook iets dergelijks.
Grootste gemis vind ik nog dat er geen standaard setting op de Hue bridge aanwezig is waarbij je kan instellen: lampen aan 1 uur na zonsondergang.

Ik moet nu elke paar weken mijn timers verschuiven omdat het eerder donker is nu.
Helemaal mee eens. Juist het mooie van zo'n Hue-systeem is dat je je verlichting helemaal kunt automatiseren en dan zitten er dit soort 'knulligheden' in. Want waarom kun je wel je verlichting na zonsondergang inschakelen als je geofencing gebruikt?

Wat ook handig zou zijn is dat er een sensor komt die de lichtintensiteit van een ruimte meet, zodat het licht gewoon aangaat wanneer het écht donker wordt. Want een vast gegeven als 'zonsondergang' houdt natuurlijk geen rekening met bewolking, regen en andere plaatselijke omstandigheden.
Zit dat dan nu niet in de motion sensor?
Ik twijfel erover. Hun website zegt dit over de bewegingssensor:
Dankzij de geïntegreerde daglichtsensor gaat het licht alleen aan wanneer dat nodig is. In de Philips Hue-app kun je eenvoudig de lichtgevoeligheid aanpassen, zodat de sensor alleen werkt wanneer je dat extra beetje licht nodig hebt.
Ik weet niet of je de sensor nu puur als lichtsensor kunt gebruiken, of dat dat alleen in combinatie met beweging werkt.

Het lijkt misschien voor de hand liggend dat het kan, maar zo voor de hand liggend is de Hue-functionaliteit meestal niet... ;)


Edit: Volgens Philips is het inderdaad mogelijk om de bewegingssensor alleen als lichtsensor te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Xprezzi op 30 augustus 2016 13:53]

Net bij Philips nagevraagd: het is inderdaad mogelijk om de bewegingsmelder alleen als lichtsensor te gebruiken.
Top, thanks voor het melden!
Jammer dat de hue techniek nog steeds te groot is voor een e14 fitting, zodoende is het in mijn geval niet mogelijk om heel het huis van hue lampen te voorzien en zie ik de meerwaarde er niet van in
3 euro http://www.ledgloeilamp.b...DSVaWOXe5IoKnZRoCJ_zw_wcB

Het gaat natuurlijk el wat uitsteken, maar je hebt tenminste toch al een manier om het toch te gebruiken op e14

Wat je ook zou kunnen doen is de GU lampen kopen, die zijn veel minder diep en dan koop je er de e14 to gu10 adapter bij :
http://www.conrad.be/ce/n...0628_pla-399895&WT.srch=1

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 29 augustus 2016 11:02]

Met die adapter maak je het alleen maar nog groter en is dus geen oplossing. Probleem bij E14 fitting is dat de lamp waar deze fitting in gebruikt wordt ook vaak niet zo heel groot is en een HUE lamp al best een aardig formaat heeft.

schumi wil dus een HUE oplossing die aangepast is op E14 fitting. Dus ook passend qua formaat lamp en niet alleen de fitting.
Naast het probleem dat jij schetst, schijnt (No pun intended ;)) volgens de lokale lampenboer in Haarlem ook je garantie te vervallen als je in zulke convertertjes je Hue-lampjes prikt. Ik vroeg er bij hem enige tijd geleden naar, vertelde hem dat ik ze wilde aanschaffen ivm het gemis van de E14-fitting van Philips Hue en hij wilde ze om die reden niet meegeven. Het schijnt verre van goed te zijn voor je lampjes à ¤59. De precieze details weet ik dan helaas weer niet...
Dat is echt de grootste onzin die ik vandaag heb gelezen.

Waarom zou het slecht zijn voor de lampen? De lampen trekken geen hoog vermogen, we hebben het over hooguit 8 watt. Volgens mij is het zelfs nog minder.
En betreft garantie zullen ze dat nooit kunnen controleren en het staat ook nergens.

Ik gebruik zelf al 2,5 jaar converters van E14 naar E27 voor de Hue lampen in Ikea armaturen en ze zijn nog steeds niet defect of van het plafon gevallen.

Ik heb zo'n vermoeden dat je lokale lampenboer liever hebt dat je een nieuw E27 armatuur bij hem haalt. En niet omdat het technisch niet zou kunnen.
Inderdaad er is niks mis met die adapters, je moet gewoon kijken naar het max vermogen omdat het plastiek anders zou kunnen smelten indien de lamp te warm word , maar een LED geraakt nooit zo hoog in wattage.

Bovendien zijn die adapters dumb, daar zit niks van elektronica in, het geeft gewoon de elektriciteit 1 op 1 door (gewoon in een andere vorm), dus dat werkt altijd
Als diepte een probleem is kan je gewoonweg de gu10 hue lampen kopen die zijn helemaal niet diep en met deze adapter (e14 to gu10) van 1.5 euro per stuk past het op je e14 socket :-)

http://www.conrad.be/ce/n...0628_pla-399895&WT.srch=1
Het probleem is veelal dat de lamp met e14 fitting ook korter is dan een lamp met e27 fitting. duw je er dan ook nog zo'n adapter tussen dan wordt het helemaal drie keer niets en steekt de lamp een stuk uit.

Ook ik ben erg te spreken over een E14 variant. Ook G9 zou erg mooi zijn voor kleine sfeerlampjes.
Als diepte een probleem is kan je gewoonweg de gu10 hue lampen kopen die zijn helemaal niet diep en met deze adapter (e14 to gu10) van 1.5 euro per stuk past het op je e14 socket :-)


http://www.conrad.be/ce/n...0628_pla-399895&WT.srch=1
die GU10 versie is alleen wel een stuk duurder. Ruim ¤60 p/stuk ipv 20. Beetje overdreven.
Ah dat wist ik niet (de starter packs kan je af en toe op ibood of 1dayfly kopen voor 150 euro voor 3 lampen (ongeacht of het gu10 of e27 is)
Das best wel duur. Een starterspack met 2 lampen kost ¤75 en losse lamp extra en je bent voor ¤95 klaar. dan hebben we het over de white E27 bulbs

De gekleurde Hue set is inderdaad zo'n ¤160 nieuw. Dus ook dan valt het mee hoeveel korting je al dan niet krijgt.

Dit is de Hue color GU10 los @¤60:
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (GU10, 15.000 uur levensduur, Kleur,...
De E27 color starterpack X3 @¤160:
pricewatch: Philips Hue Lamp Starter Pack (3 lampen, met Bridge 2.0)
De E27 white starterpack X2 @¤75:
pricewatch: Philips Hue Wit Starterkit E27
De E27 color single @¤50:
pricewatch: Philips Hue Lamp Single Pack (E27 fitting, Kleur, 25.000 uur leve...
De E27 white single @¤20+:
pricewatch: Philips Hue Losse Lamp E27 Wit

Het punt met de GU10 lampen is alleen dat het standaard White and color lampen zijn en je geen White only hebt zoals bij de E27. Eventueel een ambiance uitvoering was leuk geweest voor spots (white range between 2200 - 6500 K).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 augustus 2016 13:25]

Wat bedoel je met white only?

de gu 10 met kleuren en wit dat ik gezien had was deze hier:
https://www.1dayfly.com/b...tarterkit-met-drie-lampen

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 29 augustus 2016 14:59]

Ja precies. Dat is dus deze set:
pricewatch: Philips Hue Lamp Starter Pack (GU10, 3 lampen, met Bridge 2.0)

Dat scheelt je dan toch weer ¤25.

De prijs is echter wel hoger dan een vergelijkbare set met E27 lampen + ¤15:
pricewatch: Philips Hue Lamp Starter Pack (3 lampen, met Bridge 2.0)

Ik hoef echter in mijn spotjes of vloerstaanders geen RGB licht. Wit is goed genoeg en dan heb je alleen de E27 white van ~¤25 p/stuk. een set van 3 lampen en bridge is bij elkaar dan zo'n ¤100. Dat is toch even wat anders dan ¤150 of ¤175.
De Osram Lightify serie heeft een witte E14 lamp welke compatible is. Installatie verschilt niet van de Lux.
Let wel op dat non-Hue lampen wel werken met de Hue app, maar niet aangestuurd kunnen worden door HomeKit. Dit is natuurlijk alleen een issue voor iOS gebruikers, maar toch van belang om te weten.
Hierdoor heb ik na jaren mijn oude armaturen op de kast vervangen door 2 Blooms, eerst vond ik het zonder van het geld maar nu ik ze eenmaal heb wens ik het eerder te hebben gedaan.

Hey Siri, activeer Cinema... BAM zacht warm licht maximum gedimd.
Hey Siri, activeer poetsen... BAM volle bak
Hey Siri, activeer prontime... BAM de vrouw weet waar ze mee te maken heeft :)
Kan je siri groepen laten sturen of alleen scenes?
Ik heb namelijk ook pas het HUE systeem maar ik en siri hebben regelmatig ruzie en dan doet ze niks meer :(

Is het mogelijk om te zeggen "hey siri turn off game corner" ?
Want nu is het... hey siri turn of the lights

BAM hele huis donker :(
Volgens mij kan dat wel ja op kamerniveau/groepniveau, maar ben nu niet thuis dus kan de app niet exploren
Ja Siri kan op kamerniveau schakelen.
Als je zegt: "Hey Siri, doe de lampen in de keuken uit", dan gaan alle lampen die in de "kamer" keuken zijn geconfigureerd uit. Om het goed te laten werken moet je dus je lampen in "kamers" indelen.

Wat ik wel merk is dat je met de Nederlandse Siri veel specifieker moet zijn dan dat ik bij de Amerikaanse Siri zie (op Youtube voorbeelden).

Soms verslikt Siri zich, dan zeg ik: "doe de lampen op het terras uit" en dan doet die het licht in het hele huis uit. Er zitten nog wat foutjes in.
I'm sorry, but I do not know what "prontime" means. Did you mean pr-zero-n time?


Ik heb overigens best vaak dat een scene niet herkent wordt oid. supernaar.
Leuk, moet ik regelmatig zwaaien als ik 's avonds aan het werk ben. Blijkbaar zit ik dusdaning stil dat die dingen mij op een gegeven niet meer zien. :+

Aan de andere kant, op zich wel handig voor de trap, vergeet die namelijk helft van de tijd uit te zetten :)
Neem aan dat je aan kan zetten dat hij enkel aanspringt bij het zien van beweging. Ik heb geen zin om mijn kamer vol te hangen met allemaal bewegingssensoren, aangezien de kamer langer is dan 5 meter. Ik vind de lichtsensor de meest interessante feature.

Eigenlijk is het meest trieste dat ze geofencing voor meerdere personen in 1 huishouden nooit hebben opgelost. Ook zou geofencing moeten werken als een combinatie van locatie met WIFi verbinding in plaats van enkel GPS.
Let op, dit is een bewegingssensor, geen aanwezigheidssensor. Is dus niet bedoeld om in een woonkamer bij te houden of er mensen zijn, maar bedoeld om een lamp aan te zetten als je langs loopt.

Aanwezigheidssensoren zijn die koepeltjes in het plafond met 180 graden bereik.
Ook dat zijn doorgaans gewoon bewegingssensoren, ik heb op vele (kantoor)locaties meegemaakt dat het licht gewoon uitgaat als je rustig (zonder veel beweging) aan het werk bent, zodat je elke 5-10 minuten even met de armen moet zwaaien om het licht weer aan te krijgen. Overigens niets mis mee, wel zo gezond om dat te doen :)
Hi,

Dit kon eerder niet, maar zie ik tegenwoordig wel als mogelijkheid in de app die ik gebruik. Locatie, hoeveelheid gebruikers, wat er moet gebeuren als de eerste aankomt en de laatste vertrekt.
Dan moet ik de app weer eens gaan bekijken. Zou erg prettig zijn als het nu wel zou werken.
Best wel grappig hoor. Mijn lampen gaan fel (of feller) branden als de vrouw het parkeerterrein op komt..
mooi waarschuwingssysteem ;-)
Eigenlijk is het meest trieste dat ze geofencing voor meerdere personen in 1 huishouden nooit hebben opgelost.
Inderdaad. Een paar weken terug op hun Facebook-pagina gaven ze aan dat ze ook geen datum kunnen geven wanneer het wel werkt, terwijl hier al sinds 2014 om wordt gevraagd. Wat dat betreft gaat de ontwikkeling voor dit soort (toch niet heel gekke) vragen erg langzaam.

Met een Homey kun je dit probleem overigens wel ondervangen, maar het zou met je standaard Hue-materiaal al moeten kunnen werken.
Je hoeft hem niet op te hangen he. Ik zou hem zelf ook voor in de gang gebruiken waar je vaak maar even bent.
Door een daglichtsensor springen lampen alleen aan bij beweging als het systeem denkt dat er meer licht nodig is, zegt Philips. Daarnaast verschilt de intensiteit van licht per situatie. Als iemand met volle handen een ruimte binnenkomt, zal het licht feller aan gaan dan wanneer iemand 's nachts naar het toilet gaat, claimt het Amsterdamse lichtbedrijf. Het is onbekend hoe dat precies gebeurd.

Amsterdams? Dacht toch dat ze uit Eindhoven kwamen?
Het is wel degelijk een Eindhovens bedrijf Philips is al sinds 1891 in Eindhoven gevestigd :)

Ik vind het wel een leuke toevoegen op de lampen, de hue lampen zijn geweldig vind ze iets aan de prijzige kant, maar verder prima product en dit zal een leuke toevoeging!
Dat ligt er maar aan wat je nog Phillips vindt. Alle kroonjuwelen zijn allang weg. En ook de led-divisie (incl hue) is in 2015 voor meer dan 80 procent verkocht aan Amerikanen.
De naam voor het gebruik op tv's en andere elektronica is jaren geleden al naar Azië gegaan.
En ook de led-divisie (incl hue) is in 2015 voor meer dan 80 procent verkocht aan Amerikanen.
Onzin. Hue is een merk / product van het bedrijf Philips Lighting met het hoofdkantoor in Eindhoven. Het is begin dit jaar verzelfstandigd.

Je doelt waarschijnlijk op de verkoop van lumileds maar dat staat los van Hue.
Het is wel degelijk een Eindhovens bedrijf Philips is al sinds 1891 in Eindhoven gevestigd :)
Ik zeg, kom eens kijken, Philips is uit het stadsbeeld verdwenen in Eindhoven. Het oude hoofdkantoor is tegen de vlakte, de machine fabrieken zijn omgebouwd tot lofts. Het lighting gebouw is een supermarkt en wat woningen.

Het enige wat er volgens mij nog echt is is Natlab (tegen de snelweg)
Ik hoef er niet te komen kijken, werk namelijk in Eindhoven, maar ben ook een oud Philips medewerker.
Het gebouw is gelegen aan de Boschdijk 525 5621 JG Eindhoven

Maar dat alles terzijde ik wil er alleen mee zeggen dat Philips is begonnen in Eindhoven en het dus geen Amsterdams lichtbedrijf maakt al zou het hoofdkantoor nu in Amsterdam liggen.
Het zal er mee te maken hebben dat het hoofdkantoor in Amsterdam zit, maar oorspronkelijk komt Philips inderdaad uit Eindhoven.
Strict genomen is het Amsterdams.
Of het is: "het van origine Eindhovense lichtbedrijf"

Beiden klopt.
Klinkt mooi, ik ben benieuwd of ze het waar kunnen maken.

Ik vind het overigens een groot gemis dat er zo weinig officiële accessoires zijn.
Neem de Hue dimmer, die is nou net te klein om een normale schakelaar te vervangen, maak hem ietjes groter en je hebt geen normale schakelaar meer in zicht. Nu moet je zelf gaan knutselen om dit voor elkaar te krijgen.
Ik heb zelf gewoon de muurschakelaar verwijderd en er een Hue Tap overheengehangen.
ik heb de hue dimmer opgehangen, maar houd aan weerszijden net 1,5mm over. Nu dus maar zo opgehangen dat je het niet direct ziet (kast ernaast).
Momenteel er een klein plaatje achter gemonteerd, zo zit hij op de originele plaats. Ook op plekken met een dubbele schakelaar gewoon 2 dimmers naast elkaar.
Maar het blijft zonde dat je toch nog zelf moet sleutelen.
Maar het blijft zonde dat je toch nog zelf moet sleutelen.
Vooral dit. Ik investeer juist in Hue om dat niet te hoeven doen. anders had ik wel random chinese meuk gekocht voor 20% van de prijs. Voor Led zijn de lampen niet erg veel duurder dan zonder, maar nog steeds is het met ¤20 per lamp erg aan de prijs. De gekleurde lampen zijn nog duurder, wel mooier, maar ook veel duurder.

Dergelijke accesoires geven echter wel de doorslag om naar HUE over te gaan net als het beschikbaar zijn van een E14 lamp. Ik heb een aantal mooie tafel en vloerlampen gezien die niet heel duur zijn, maar wel gewoon mooi en functioneel, maar die kan je niet gebruiken icm. Supernaar.
Heeft waarschijnlijk te maken met focus op er VS markt. Ik vind wel dat de API ondersteuning ervoor zorgt dat er zeer veel andere systemen op aan te sluiten zijn die het gemis van eigen apparaten opvangen.

Eerst werd overigens gedacht dat deze sensors in september uit zouden komen. Even wachten dus...

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 29 augustus 2016 09:20]

Er zijn inmiddels 'echte' conventionele schakelaars. Deze Busch-Jaeger gaat gewoon in je muur en heeft geen batterijen nodig:

https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/

Ook Gira heeft inmiddels een oplossing, al is het principe hetzelfde als bij Philips, maar kun je wel op een professionele manier je oorspronkelijke wandschakelaar afdekken:

http://www.gira.com/nl_NL...ten/zigbee-lightlink.html

Als je zoekt op Zigbee Lightlink, dan kom je vandaag de dag behoorlijk wat interessant schakelmateriaal tegen.

Een (ronde) Tap over een (vierkante) oorspronkelijke schakelaar heen plakken vind ik echt geen gezicht. Ik vind het sowieso raar dat Philips niet gewoon iets uitbrengt dat je oorspronkelijke schakelaars op zijn minst verbergt.

Een Tap of dimmers naast je oorspronkelijke schakelaars zorgt er immers voor dat mensen die die schakelaars niet kennen gewoon de conventionele gebruiken en je Hue-systeem (deels) uitschakelen. Erg ondoordacht. En heel de wereld klaagt erover, getuige de vele reacties op sociale media.
Als hij nou ook pushberichten naar de hue app kan geven heb je gelijk een simpel beveiligingssysteem.
Het zou ook een geluid detector moeten bevatten, als je veel geluid maakt dan moeten lichten op max
Als ik snachts stil langs ga, dan moet het minder hard, en als de kat ongehoord langs gaat, dan mag het niet aan gaan.
Ben wel benieuwd hoe dit werkt, als dit op basis van gedetecteert volume is staan dikke mensen in het volle licht en moeten skinny people en kinderen het met een karig lichtstraaltje doen. :?
Het gedeelte
Als iemand met volle handen een ruimte binnenkomt,
was natuurlijk bedoelt om impliciet te zeggen: je kan dan niet zomaar makkelijk een schakelaar bedienen.
Nice dat deze er komt... handig om in de gang 's nachts de lampen heel klein beetje aan te zetten zodat je niet struikelt over speelgoed, de kat of iets anders onverwachts... :)
Ik vind het nu wel erg verleidelijk om dit, als hij uit is, te gaan testen. Hue bevalt mij nu erg goed in huis, ben steeds weer smoezen aan het verzinnen om nieuwe lampen er bij te halen :P