Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Huawei heeft in de eerste helft van 2016 een kwart meer smartphones verkocht dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar. De verkoop over de periode van zes maanden kwam uit op 60,5 miljoen toestellen.

HuaweiDe verkoop nam vooral toe in Europa, een markt waar traditioneel veel high-endsmartphones verkocht worden, en in opkomende markten als Noord-Afrika, Centraal-Azië en Zuid-Amerika. Dat vertelde Richard Yu, die de consumententak van Huawei leidt, tegen Reuters.

Door de goede verkopen steeg de omzet van het consumentenonderdeel van het bedrijf met 41 procent in het halfjaar tot 77,4 miljard yuan, omgerekend 10,5 miljard euro. Maandag maakte het concern al bekend dat de totale omzet van het bedrijf met 40 procent was toegenomen tot 245,5 miljard yuan, omgerekend 33, 3 miljard euro.

Huawei is opgeklommen tot de voornaamste concurrent van Samsung op gebied van Android-telefoons. De beide bedrijven zijn in patentzaken met elkaar verwikkeld. Huawei verkoopt steeds meer high-endtoestellen, waar het in het verleden vooral goedkopere smartphones verkocht waarmee minder winst te maken is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

AziŽ neemt de wereld over, ondertussen hebben wij in Europa geen grote speler op de mobieltjes markt (of wel?)
Wiko is een grote, zeker op de Franse markt
**ondanks dat het een echt frans merk is, zijn de aandelen voornamelijk in buitenlandse (AziŽ) handen.

[Reactie gewijzigd door massareal op 26 juli 2016 11:48]

Dat is wel erg chauvinistisch van de Fransen ;)
However, George Jijiashvili, research analyst at CCS Insight, points out that Wiko employs just 65 people in Marseille, and only four members of the workforce are actually engineers.

That's because Wiko is in fact almost completely Chinese. To be accurate, Jijiashvili said it is widely reported that a Shenzhen-based company called Tinno Mobile Technology owns 95 percent of the company and is responsible for most design and production functions.

Far from being 'made in France', Wiko smartphones are actually made in China. The French team focuses on tasks such as localisation and marketing, Jijiashvili said.

[Reactie gewijzigd door SED op 26 juli 2016 12:01]

Wil je als nieuw bedrijf tegen de grote gevestigde merken kunnen opboksen, dan moet je een USP hebben: een unieke feature of een lagere prijs.

Aziatische bedrijven hebben nou eenmaal veel lagere kosten en kunnen veel goedkoper produceren, op prijs concurreren kan je als nieuwe westerse speler niet.

Concurreren op unieke eigenschappen kan wel en dat zie je dan ook regelmatig gebeuren, zoals de Fairphone en de Blackphone.

Edit: okay, concurreren kan je het misschien niet noemen, ze opereren in een niche markt, gelukkig snapt iedereen wat ik bedoel en doet het niks af aan de rest... :/

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 26 juli 2016 11:56]

Waarbij de Fairphone en de Blackphone dus echt nooit tegen de gevestigde orde zullen kunnen opboksen.
Dit zijn eigenlijk ook geen concurrenten omdat ze zich richten op een ander type koper, een andere doelgroep bedienen is iets anders dan concurreren.
Mwah... concurreren kan je het niet echt noemen, met de Blackphone en Fairphone... dat is meer geneuzel in de marge. Ja, ze vallen op in de markt door unieke eigenschappen, maar concurreren met grote spelers kunnen ze echt niet.
Geeft toch niet? Mobiele telefoons zijn inmiddels een commodity product waarbij op de fabricage maar weinig valt te verdienen, net als bijvoorbeeld TV's of IC's. Zolang wij maar de hogere value added activiteiten houden blijft het economisch wel ok.

[EDIT] @MicGlou;
Als we de olifant in de kamer even bekijken; Apple. Die pakt inderdaad een dikke hele marge op zijn telefoons, maar maakt ze niet - dat doet Foxconn. Foxconn is uiteindelijk maar een supplier, een van de velen, en zal genoegen moeten nemen met een flinterdunne marge, anders stapt Apple naar de buren. Een verticaal geÔntegreerde speler als Samsung pakt alle marges in de keten, en kan op de (kleinschalige) high-end aardig verdienen, maar moet in de mid-end ook hard knokken. Het is echter geen recept voor succes; Sony is ook verticaal geÔntegreerd maar hun telefoon tak presteert niet. Ik kan niet anders concluderen dat het maken/assembleren van telefoontjes geen aantrekkelijke business is, zeker niet in 'duur' Europa.

[Reactie gewijzigd door Clavius op 26 juli 2016 14:29]

Weinig te verdienen op de fabricage? Nou... dan moet je toch eens wat goede informatie tot je nemen want er wordt juist best veel verdiend aan de toestellen, een gemiddeld high-end toestel wat voor 600/700 euro over de toonbank gaat kost meestal maar kosten meestal minder dan de helft om te produceren. Plus dat fabrikanten ook nog eens extra verdienen door bepaalde apps standaard mee te leveren is het best een lucratieve business als je een beetje aantallen weet te verkopen.

http://www.recode.net/201...6-to-make-749-to-purchase

http://www.techtimes.com/...55-worth-of-materials.htm

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 26 juli 2016 12:34]

Voor slechts een paar ja. Moet je daar wel tussen zitten.
Voor het gross is er amper droog brood mee te verdienen.
En van een van de telefoonmakers is ook nog eens zeer afhankelijk van de smartphone verkopen. Allemaal geen gezonde boel.
Niks voor Europa dus.
Dan kan je beter de toegevoegde waarde/diensten leveren.
Ik hoop juist dat Europa gaat robotiseren en zelf telefoons kan gaan maken. Dan spelen de loonkosten een ondergeschikte rol.
Dat helpt niet veel - aangezien je die robots ook in andere landen kan neerzetten gaan de prijzen van de grondstoffen en de energiekosten de grootste rol spelen, en die zijn in Europa juist erg hoog.
Loonkosten zijn verreweg het belangrijkst. Een mobiel weegt ca. 150 g, dus met die grondstoffen valt het wel mee. Om een mobiel te maken is geen 100 kWh aan stroom nodig.
Maar als alles gerobotiseerd is, zijn er geen loonkosten meer.
Of een mobiel 200 dollar kost om te maken, of 205 dollar, maakt voor de verkoop in de prijsklasse van 700 euro niet zo veel uit.
Hoezo is daar amper droog brood mee te verdienen?... zo te zien zijn er vele andere merken die hele degelijke toestellen op de markt brengen voor zeer lage prijzen... uiteraard zijn die marges dan een stuk kleiner want de productiekosten zullen elkaar niet veel ontlopen... maar neem Huawei als voorbeeld, die is ook begonnen met zogenaamde budget geprijsde telefoons en doet nu ook gewoon hard mee met de andere grote jongens qua prijzen.

Ik zie echt niet in waarom zoiets niet vanuit Europa zou kunnen... sterker nog, ooit het grootste telefoonmerk van de hele wereld kwam uit Europa genaamd Nokia en die hebben de handdoek niet in de ring hoeven gooien wegens productiekosten, maar omdat ze de boot hebben gemist/hebben gewed op het verkeerde paard.

Buiten dat, onafhankelijk welk merk dan ook, wordt de meeste elektronica in het oosten geproduceerd, ook dat van Amerikaanse merken.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 26 juli 2016 13:40]

~[EDIT] @MicGlou;
Als we de olifant in de kamer even bekijken; Apple. Die pakt inderdaad een dikke hele marge op zijn telefoons, maar maakt ze niet - dat doet Foxconn. Foxconn is uiteindelijk maar een supplier, een van de velen, en zal genoegen moeten nemen met een flinterdunne marge, anders stapt Apple naar de buren. Een verticaal geÔntegreerde speler als Samsung pakt alle marges in de keten, en kan op de (kleinschalige) high-end aardig verdienen, maar moet in de mid-end ook hard knokken. Het is echter geen recept voor succes; Sony is ook verticaal geÔntegreerd maar hun telefoon tak presteert niet. Ik kan niet anders concluderen dat het maken/assembleren van telefoontjes geen aantrekkelijke business is, zeker niet in 'duur' Europa.
Nu ga je wel heel losjes met het begrip om... gaat het om de fabricage van de telefoon ansich of gaat het om een Europees merk in telefoons die vervolgens net zoals iedere andere fabrikant het toestel in AziŽ laat produceren?
Nee, wij dachten dat alles beter in AziŽ gemaakt kon worden omdat het daar goedkoop is. Alleen auto's worden hier gemaakt omdat deze een bron zijn van nationale trots en omdat er zoveel werkgelegenheid nee gemoeid is dat men dit niet wil laten verdwijnen. In Duitsland is ťťn op de vijf banen direct of indirect afhankelijk van de auto-industrie.

Het was dom en kortzichtig om de elektronische industrie te laten verdwijnen, want de prijzen stijgen in AziŽ ook gewoon. Koreaanse producten zijn niet of weinig goedkoper dan Europese, maar wij zullen het gewoon moeten betalen want er wordt hier niets meer gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 26 juli 2016 13:35]

Ook een kwestie van tijd voordat de markt nog verder overspoeld wordt met asia cars lijkt me. Zodra de regeltjes in azie stricter worden, kost het minder moeite om die autos ook in Europa uit te brengen.

Begint natuurlijk met goedkope meuk maar zal uiteindelijk dingen als Volkswagen enz. wel aan de kant schuiven. Die Duitse auto's zijn gewoon grotendeels overpriced. Zie je ook bijv. bij Mitsubishi die steeds meer bezig is met, zoals ze zelf zo leuk zeggen, "beter lijkende materialen"

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 juli 2016 13:52]

Dat dacht men in de jaren 80 ook, maar alsnog rijden er hier nu minder in Azie gebouwde auto's rond dan toen.
Je ziet al aardig wat Koreaanse auto's hier rondrijden. Chinese auto's zie ik hier voorlopig nog niet rondrijden omdat de kwaliteit gewoon te laag is en het prijsverschil niet al te groot (10.000 ipv 20.000 voor een Europese auto).
Je ziet niet veel Chinese auto's gewoon omdat ze bagger zijn. Niets kwaliteit laag, gewoon bagger.

Er is een rede waarom Chinese zo massaal EU auto's importeren in China ( zoveel dat de regering in China niet zo lang geleden een import tax op EU auto's geplaatst heeft ). En de populariteit komt gewoon omdat de EU normen zo enorm streng zijn voor auto's op gebied van veiligheid enz. Vooral Duits merken vliegen van de schappen.

Omgekeerd in de EU is er weinig markt voor Chinese auto's gewoon omdat de weinige dat op de markt gekomen zijn, van zo een belabberde kwaliteit zijn, dat ondanks de goedkopere prijs, niemand ze wilt. Laat staan van de problemen met de voertuigen.

Koreaanse merken zoals Kia, Hyundai doen het goed in EU omdat ze een EU designer gebruiken, namelijk Peter Schreyer ( dat nu de baas geworden is van Hyundai. De eerste westerling ooit! ), in combinatie met deftige kwaliteit en hoge garantie.
Japanse merken zijn VEEL beter dan die Duitse fritzmobiels. Helaas vanwege hun oorlogsverleden kopen de Chinezen liever geen Japanse auto's, en daarom maar Europese en Koreaanse.

Design van de carosserie is niet bepalend voor de kwaliteit van een auto!!
Het zal wel een kwestie van tijd zijn voordat we hier ook met Chinese auto's overspoeld worden. Het begint met slechte kwaliteit (Landwind....) maar uiteindelijk leren ze het. Alleen qua design.... :X
Alcatel.
Maar je hebt gelijk. Uit AziŽ komen veel GSMs.

[Reactie gewijzigd door ONiel op 26 juli 2016 13:19]

Alcatel is al bijna 10 jaar in Chinese handen... daar is echt niet veel Europees meer aan.
Ah, oei. Het was Frans, en was Europees dan?
Ok, dat verklaart veel...
?? Wat is je punt nou precies? Nokia was ook europees... Ericsson ook... allemaal grote spelers geweest maar inmiddels ook niet meer. En btw... de toestellen van Microsoft worden ook nog steeds in Europa ontwikkeld, maar noem je dat dan ook nog steeds een Europees merk omdat het vroeger Nokia was?
Nee. Ik maakte geen punt. Ik reageerde gewoon op jouw reactie...
Eigenlijk, gaf ik je zelfs gelijk.
Vraag jezelf maar eens af, waarom maken ze producten in dit soort landen ?
Arbeid is veel goedkoper wat veel winst oplevert voor de opdrachtgever.
Ze hebben veel minder last van al die belasting dingetjes en wetgevingen.

Simpelweg, het is gewoon makkelijker om vanuit daar zaken te doen. Stel dat samsung of Huawei zijn hoofdkantoor in nederland had staan. Dan was dat een regelrechte ramp geweest voor de winst van zo een bedrijf.

Helaas maar its reality.
De Iphone is een voorbeeld waar jouw bewering weer niet klopt. En ik denk dat die toch wel de meeste winst pakken dan de rest bij elkaar. (overdreven)
Klopt ik wou apple ook vermelden in mijn reactie. Maar goed. Een product die is ontworpen in America zoals de iphone's van apple worden ook gewoon geproduceerd in een land waar het voordeliger is voor apple.

Offtopic:
Zelfs de petjes die Donald Trump uitdeelt, waarop staat Make America Great Again word geproduceerd in China. Ik bedoel duidelijker kan het niet toch :D
''onze'' eigen schuld. we betalen liever minder voor een samsung tv dan voor een Philips (toen ze nog echt van Philips waren). We zijn zelf begonnen met het minder kopen van Siemens, Nokia, Philips en Erikson telefoons en gingen over op de Samsung/LG e.d. . Dit niet alleen op consument niveau maar ook op landelijk niveau zoals bij gemeente/provincie huizen (zie de zakelijke toestellen, de schermpjes in gemeente huizen, de computers, de printers) Zelfs binnen defensie wordt er met sommige artikelen gekozen voor goedkope chinezen varianten in plaats van de bestaande van Nederlandse makelij.
Philips heeft het zelf verprutst. 35 jaar geleden wisten we al dat je bij hifi-apparatuur van Philips maar beter van de knopjes af kon blijven, want ze braken zo af.
Hun technici waren erg goed, dus daar lag het niet aan. Laatst nog bij een Marantz-presentatie een eerbetoon aan Philips-techneuten gehoord (bedenkers van digitale muziek). Samsung is pas de laatste 15 jaar wat. Daarvoor was het rommel.

Nokia heeft de ellende eveneens over zich aangeroepen. Erikson is opgekocht. Siemens draait nog wel aardig denk ik.

Voor de prijs hoef je het overigens ook niet te laten. Samsung is niet echt goedkoop met z'n witgoed en z'n telefoons.
Wij hebben de wereldspeler op de chipmachines die gebruikt worden voor al die machines. ASML. Liever wereldspeler in die branche dan in een vrij lastige markt als de mobieltjes.
Europese merken:
-WileyFox (UK)
-BQ (ES)
-Wikko (FR)
-Archos (FR)
-Fairphone (NL)
-Jolla (FI)
-...

Je hebt met andere woorden nog wťl Europese keuze, maar je kan je afvragen hoever deze nog echt Europees zijn.

Een lijst met producenten en hun landen kan je hier op Wikipedia vinden.
Die laten al hun modellen fabriceren in China!

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 26 juli 2016 14:35]

En dus? Zijn ze daarom niet Europees?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de recente Huawei smartphones. En dan voornamelijk het design van de telefoons. Over de skin kan ik nog weinig zeggen omdat ik er amper mee gespeeld heb. Over circa 8 maanden loopt mijn telefoonabonnement af en dan ga ik zeker ook naar de toestellen van Huawei kijken. Heb laatst een Xiaomi mi4 voor een familielid gekocht en ik was aardig onder de indruk. Momenteel ben ik nog even zoet met de Galaxy s6 (flat)
Mijn vriendin heeft een goedkoper model: pricewatch: Huawei Y625 Dual Sim Blauw
4GB local storage (wel uitbereidbaar, maar blijft problemen geven)
Wifi, mobile data en GPS zijn allen een ramp.
De verbindingen zijn zeer onstabiel, GPS ontvangst vrij beperkt, etc.
Even alle radio's resetten (airplane mode) lost 75% van de tijd het eventjes op.
Meestal binnen de 24h terug problemen.

Ondertussen voor een nieuw toestel aan het zoeken. Dit is nog geen jaar oud.
Wat had je gedacht voor die prijs?
Ik heb een telefoon uitgezocht op specs, los van naar merk te kijken, en ik kwam op de Huawei Ascend Mate 8. Top accu, lekker groot scherm met kleine bezels, verder ook alles wel goed (camera is wel okay, UI wel prima, niet storend verder).
Grootste minpunt van de Huawei's vind ik de ronduit lelijke skin die ze over Android gooien en de tegenvallende prestaties van de Kirin-socs. Het zijn toch net-niet telefoons. In dat opzicht ben je veel beter af met Xiaomi, als je kunt leven met de beperkte 4G ondersteuning en het aandurft om je telefoon in China te bestellen.

Qua uiterlijk ben ik het met je eens, de topmodellen en de middensegmenters vind ik er heel behoorlijk uitzien. Toch is het specwise nog veel geschreeuw en weinig wol.
En hoe zit het met de betrouwbaarheid en duurzaamheid? Daar is nog weinig over te zeggen want ze maken pas 3 jaar mobieltjes.

Ik koop alleen Samsung omdat dit een merk is wat zich (voor mij en voor heel veel anderen) heeft BEWEZEN. Als je eens wist hoe vaak ik mijn Samsung mobieltje al heb laten vallen, soms van grote hoogte, en het ding blijft gewoon feilloos werken.

Het is voor mij geen wonder dat het marktaandeel van Samsung blijft stijgen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 26 juli 2016 14:36]

En hoe zit het met de betrouwbaarheid en duurzaamheid? Daar is nog weinig over te zeggen want ze maken pas 3 jaar mobieltjes.
Ze maken mobieltjes sinds 2007 en smartphones sinds 2009. |:(
Ik vind het niet vreemd. Als je ziet wat ze de laatste tijd aan reclame maken, plus dat ze bij diverse toestellen veel telefoon voor weinig geld leveren.
Mooie degelijke toestellen, vlotte hardware, redelijke camera, prima accu.

Heb zelf ook enorm getwijfeld tussen een Huawei, en Motorola - Lenovo

Vrouwlief gaat wel voor de Huawei. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaat vinden.
Ze is toch wel een Apple waard? krent ;)
hahahaha, je slaat de spijker op zijn kop.
Het feit is alleen, dat ze apple's prachtige toestellen vind, maar ze vind een toestel van zoveel geld zonde van haar geld. Ik trouwens ook. Vandaar de keuze voor Huawei :)
De restwaarde is ook hoog, dus je verliest er niet zo heel veel op als je weer naar een nieuw toestel stapt. Met alle respect maar een Huawei van een paar jaar is niks meer waard.
Klopt. Ware het niet dat een telefoon er naar 2 jaar bij haar niet meer uit ziet. Ongeacht welke telefoon :D
Zou je in dit bedrijf investeren als aandeelhouder? Zoja, op basis waarvan?
Geen verstand van, dus ook geen mening. Het gaat mij puur om de telefoon.
Voor investeringen zijn andere vaklui, die daar geld mee verdienen. Ik ben een simpele gebruiker.
Als ik in belgiŽ kijk is het toch 1 van de hoofdmerken die je bij je abonnement kan bijpakken. Maar dan niet de high end phones, maar toch eerder, low tot medium end phones, P8 lite en P9 lite vooral. Voor high end zie ik mensen toch meestal terug gaan naar Samsung en Apple.
Je ziet dat Huawei de laatste jaren ook veel meer aan campagne voering doet in o.a. Europa.
Dat zal wel zijn vruchten hebben afgeworpen. Desalniettemin is het toch een forse stijging.
Ik vermoed dat Huawei gaat verdwijnen in het westen vanwege de moeilijke uitspraak en dat ze alleen nog maar als 'Honor' verder gaan.
Jammer dat ze er geen winstcijfers bij vermelden. Dit soort cijfers zijn altijd zo onvolledig in persberichten. Geef mij maar het jaarverslag, waarin je ook historische cijfers ziet, en dus meer kunt zeggen over de situatie van een bedrijf.
Ze geven ook geen verdeling van de verkopen per regio. Volgens mij wordt driekwart in China verkocht en slechts een fractie in Europa en in Amerika vrijwel niets.
Zitten bij de aantallen ook de Google Nexus 5x en 6p?
De 5x lijkt me stug, die is van LG.
Ik vraag me af of hier de Honor telefoons bij zitten of niet
Ik onderschrijf het vooroordeel dat ik voor een high-end model niet snel voor een Huawei zou kiezen. Hoewel ik de P9 prachtig vind en de Honor 7 (midrange?) ook wel interessant. Gevoelsmatig vind ik het nog iets te vroeg om 500,- voor een Huawei uit te geven. Op de 1 of andere manier heb ik niet "er gaat een wereld voor me open-" gevoel bij Chinees ontworpen telefoons, zoals bij Japanse producten en auto's ooit.

Dat en de vingerafdrukscanner op de achterkant vind ik gewoon niet handig.
Ik ben benieuwd of ze gelijk krijgen met deze uitspraak :
"There are only three major smartphone vendors in the world - Apple, Samsung and Huawei. It's consolidating... other vendors will die in the next three to five years," he told a news conference.
Ze overschatten zichzelf of onderschatten de top-10 merken zoals : Oppo, Xiaomi, Meizu, Lenovo en ZTE.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 26 juli 2016 13:26]