Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Submitter: pechvogel7

Jagex, de studio achter de populaire massive multiplayer online game RuneScape, is in gesprek met het Chinese mijnbedrijf Shandong Hongda over een mogelijke overname. De ijzerertsdelver heeft 300 miljoen dollar over voor de de studio, omgerekend ongeveer 270 miljoen euro.

Volgens de Financial Times is Shandong Hongda een verlieslijdend bedrijf dat met de aankoop van de studio zijn inkomstenbronnen wil diversificeren. In januari liet het bedrijf al weten dat het verwacht over 2015 een totaalverlies van 55 miljoen dollar te lijden.

Jagex heeft aan MCV verteld dat ze in gesprek zijn met het mijnbedrijf, maar dat ze nog nergens aan vast zitten. De onderhandelingen omtrent de overname zijn nog gaande en vooralsnog verandert niets voor de studio. Zo zou niets moeten veranderen voor toekomstige games zoals RuneScape: Idle Adventures.

Op het forum heeft de studio laten weten dat het goed mogelijk is dat de onderhandelingen op niets uitlopen. Jagex ziet de mogelijke overname wel als een kans om zijn spellen ook groot te maken op de Aziatische markt.

RuneScape 3

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Ik zie het totaal niet voor me...een mijnbedrijf dat de gaming industrie in stapt :|
Het is in Azie wel normaal dat bedrijven enorm veel takken van sport hebben; zie Samsung, die naast consumentenelectronica ook bijv. schepen bouwt, een een pretpark runt en verzekeringen verkoopt.
"samsung" is gewoon de overkoepelende merknaam waaronder gewerkt word, PON in NL doet eenzelfde, maar heeft niet zijn eigen nam als merknaam in gebruik.

Samsung heeft de electronics divisie van consumenten electronica, maar heavy industries zijn de scheepsbouwers, die hebben buiten hun overkoepelende samsung holding vrijwel niets met elkaar te maken.
Tuurlijk is dat zo, maar kijk eens naar yamaha en LG. Zelfde verhaal namelijk. Wil nog niet zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is. In aziŽ wel, maar in de rest van de wereld niet namelijk.
Yes, its Yoko !

Dat was het zelfde verhaal, een hele cluster van bedrijfjes onder een paraplu.

[Reactie gewijzigd door trogdor op 16 maart 2016 17:14]

Nog een leuk weetje: Samsung zit ook in de auto-industrie; Renault Samsung Motors (onderdeel van de Renault groep)
In Runescape kan je anders ook prima grondstoffen verwinnen :)
Haha, ik zat hetzelfde te denken, misschien zal het Chinese moederbedrijf mining bots beginnen verkopen :D
En die bots zijn dan natuurlijk chinezen die normaal in de mijn werken
Idd, perfect logisch... denk dat ze de overname over ietsje meer dan 2 weken bekend gaan maken... Ofwel... klinkt als een slechte 1 april grap
Net zoals een online boekhandel die in de virtuele IT infra markt stapt...?
Amazon? ;)

[Reactie gewijzigd door Haribo112 op 16 maart 2016 11:37]

Yes, Amazon.

Hoewel er voor Amazon nog wel een aannemelijke business case was te verzinnen met hun overcapaciteit buiten het kerstseizoen om...
en Bol toch precies hetzelfde?
Bol heeft naar mijn weten geen complete data center infrastructuur waar je services kan afnemen.
Maar wel een winkel waar je boodschappen kan doen, namelijk de de AH. Allemaal Ahold.
niet echt, als je een online boekhandel maakt kom je natuurlijk in aanraking met diezelfde infratructuur, dan is het niet heel erg gek als je dan zelf de heft in eigen handen neemt en dat gaat uitbouwen.
Ik zie het totaal niet voor me...een mijnbedrijf dat de gaming industrie in stapt :|
De chineese mijnindustrie krijgt enorme klappen omdat er enorme overproductie is (veel meer dan de vraag). De prijzen dalen daardoor, en er is geen winst meer op te maken. (integendeel). Het is dus niet geheel gek dat zo'n bedrijf meer diversiteit qua inkomsten wil, als 1 sector een tijdje tegenvalt, zoals nu, kan de andere sector de boel levend houden. Meer buffers.
Ach, er wordt genoeg gemined in Runescape :+
Reacties zoals deze is waarom Tweakers een '+😄 Grappig' score-filter niet zou misstaan. En dat is geen grapje. :9

Alhoewel het aan de andere kant wel Tweakers.net en geen 9gag is, dus dat snap ik ook weer wel. :'(

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 17 maart 2016 02:22]

Waarom heeft Ferrari dan niet F1 2015 gemaakt?
Waarom is Call of Duty dan niet door het leger gemaakt?
Etc.
Op het forum heeft de studio laten weten dat het goed mogelijk is dat de onderhandelingen op niets uitlopen.
Daar ga ik dus ook van uit.
Het enige wat dat bedrijf doet is Jagex kopen en financieren om vervolgens de winst bij hun eigen boekjaar op te kunnen tellen.

Denk je nou echt dat ze gelijk een aantal professionals uit de mijnwereld aan het roer zetten bij een gaming bedrijf? Kom op zeg
Kortom: visieloos uitzuigen?
Als dat zo blijkt, dan zou ik als het kan het product links laten liggen.
Ik wil niet kopen van een fabrikant die het product alleen maar ziet als winst.
Ik wil kopen van een fabrikant die een bepaalde visie heeft, die kwaliteit wil leveren.
Jagex blijft aan het roer staan, die hebben visie nodig. Dat mijnbedrijf hoeft hun alleen maar geld te geven, waarom zouden ze daar visie bij moeten hebben? Volgens mij zit je alleen maar negatief te doen om het negatief doen.
Shandong Honda zal met de aankoop natuurlijk wel over de winst gaan bezitten. Met een verwacht verlies van 55 miljoen dollar over 2015 lijkt het bedrijf er niet rooskleurig voor te staan.

Dus ik gok er op dat de winst die Jagex/Runescape niet naar kwaliteit van het product gaat, maar om het verlies van Shandong Honda te dichten.

Negatief om het negatief doen? Ja, maar wel met uitleg. Zie jij het anders?
Het zal toch net zo goed nadelig voor Shandong Honda zijn om Runescape slecht te laten renderen? In die zin heeft het hetzelfde belang als Jagex zelf.
Misschien niet voor de korte termijn. Een kat in het nauw maakt rare sprongen ;)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 16 maart 2016 15:36]

Met een abonnementsgebaseerd verdienmodel van RuneScape zal dit vrijwel direct invloed hebben, zal dus nogal een domme zet wezen.
EA, Ubisoft, Take Two... daar speel je dus ook niks van? Die bedrijven hebben namelijk aandeelhouders, en aandelen koop je ook alleen voor de winst.
Veel mensen kopen aandelen voor enkel de winst. Maar als je wil, en die zijn er ook genoeg, kan je ook invloed uitoefenen op het beleid van het bedrijf. Het is maar net hoe je de aandelen ziet, alleen als financieel product of als een stukje onderneming.
Ja en het beleid van een beursgenoteerd bedrijf wat luistert naar zijn aandeelhouders is veelal exact hetzelfde als een berdijf wat dit niet doet: hoe maak ik zo snel mogelijk moneys zonder dat ik het zelf ga drukken.
Waarom is Call of Duty dan niet door het leger gemaakt?
nieuws: Amerikaanse leger kondigt America's Army 3 aan ;)

http://aa3.americasarmy.com/

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 16 maart 2016 11:57]

Omdat Ferrari een winstgevend bedrijf is en geen noodzaak heeft om in de game industrie te stappen.

Het Amerikaanse leger heeft al een shooter, waarom zouden zij dan ook nog Call of Duty gaan ontwikkelen?
Het leger maakt toch America's Army...
Bedankt voor deze generalisatie. Ik met mijn mavo papiertje kan dus niet logisch nadenken.. weer wat geleerd :)
Mooie reactie, is me uit het hart gegrepen :*)
Vandaar dat het vertalen van theorie naar praktijk vandaag de dag zo moeizaam gaat, geen voeling met de praktische uitvoeringspraktijk, tja.... (gebaseerd op eigen ervaring en uiteraard niet van toepassing op alle "hoogopgeleiden" ;) ).
Een bedrijf is een bedrijf, klinkt inderdaad gek daar heb je gelijk in :P
Wat je wel moet beseffen is dat wanneer je de Chinese markt instapt de overheid een deelneming heeft in je bedrijf.
Je kunt als buitenstaander niet lukraak economische activiteiten gaan beginnen. Een aanbod doen naar Jagex met de Chinese markt in vooruitzicht is echt niet slecht. De middenklasse daar is in getallen belachelijk groot.

En voor veel menen is het waarschijnlijk een ver van mijn bed show,
de praktijk is dat grondstoffen delven op zijn gat ligt. De oude economieŽn hebben recyclen tot een sport verheven, de nieuwe economieŽn zien dat milieu toch wel waarde heeft en niet kapot moet maken en maken ook steeds efficiŽnter gebruik van de afvalstromen.

De piek doe je een decennia geleden had is niet alleen voorbij, de investeringen die zijn gemaakt op basis van de stijgende vraag en veronderstelde continuÔteit, zorgen voor een overcapaciteit op de huidige markt.

DiversifiŽren is het antwoord, en praktisch alles is een betere optie dan de mijnbouw,
en een dikke vette knipoog naar hun huidige activiteiten is helemaal super.
Nintendo was een hanafuda bedrijf (dat is een klassiek Japans kaartspel), ze waren geen mijnbedrijf.
Het is een -Chinees- mijnbedrijf.

Zie het in het licht van de Chinese politiek. De Communistische Partij. De president daar heeft week of zo geleden gezegd dat de Chinese economie van de rauwe productie naar de diensten moet. Teveel verontreiniging van het milieu (luchtkwaliteit), te weinig economische groei.

Dit bedrijf voert gewoon de politieke lijn van de Chinese communistische partij uit. Niets meer en niets minder.

Zou me overigens niks verbazen als het een staatsbedrijf is. En zelfs als dat niet zo is, de macht van de regering reikt ver in China.
Ik zie het totaal niet voor me...een mijnbedrijf dat de gaming industrie in stapt :|
dit is het enigste dat je niet ziet zitten ??
wat dacht je van een verlieslatend bedrijf dat een ander bedrijf wil overnemen ?
Met welk geld gaan ze dat betalen ?
Dat je verlies draait wil niet zeggen dat je geen geld hebt. Anders zouden ze nu failliet zijn.
En Google dan? Een "zoekmachinebedrijf" die in markten stapt van telecom, robotica, luchtvaart, auto-industrie en nog veel meer.
Ik ben benieuwd wanneer RuneScape definitief een dood sterft. Ik heb het jarenlang gespeeld, ongeveer vanaf 2002 tot 2010, daarna nog weleens ingelogd. Maar het heeft geen visie meer, de ziel is er uit. Allemaal betaalopties overal, gratis rad van fortuin vervuilden de game behoorlijk. Daarnaast is de interface zo cluttered geworden dat ik als oud-speler daar echt een handleiding voor nodig heb.

Waar is die tijd dat de servers op 1K of 2K spelers zaten en je continu liep te refreshen om in World 1 te kunnen, om te kunnen traden in Varrock tussen de honderden andere spelers.

[Reactie gewijzigd door MsG op 16 maart 2016 15:47]

Hoewel ik geen groot fan van RS ben, het is gewoon niet mijn type game, heb ik een vriend die het wel veel speelt. Hij speelt een versie genaamd 'OldSchool RuneScape' en voor zover ik weet komt dit in de buurt van wat jij graag weer wilt!
Ik ben onlangs voor het eerst in 10 jaar weer eens gaan runescapen.
Er is bar weinig veranderd sindsdien, ik had toch wel op wat meer gehoopt.
Het zou wel leuk zijn als ze door een kapitaalinjectie de boel aan deze tijd zouden kunnen aanpassen maar als het eigendom van een verlieslijdend bedrijf wordt zit dat er denk ik niet in.
Dan heb je ingelogd op 'old Runescape'?
Want het huidigie is toch echt wel behoorlijk anders dan dat van vroeger hoor.
Old school runescape is 2007 versie met vele updates. En de versie van nu is TOTAAL anders, dat is een soort League of legends maar dan in een "openworld" omgeving
Ik ben naar runescape.com gegaan, en heb op play runescape geklikt, moest een client downloaden en installeren en kwam daarmee in een licht verbeterde versie van het oude spel, dezelfde wereld met dezelfde quests etc met een "after God wars" sausje.

Kun je me aub uitleggen hoe ik in die nieuwe kan komen?
http://www.runescape.com/game?jptg=ia&jptv=navbar

Daar moet je ook een client voor downloaden, post anders een screentje van hoe het spel er voor jou uitziet? :)
http://embed.gyazo.com/88ee1b3480723850df6f53b81ed12fbd.jpg (is niet mijn eigen screenshot)
Zo ziet het er voor mij uit.
De ouderwetse runescape met varrock, lumbridge, falador, al Kharid etc.
Geen open world maar dezelfde landkaart als "vroegah"

Ik heb net een paar andere servers geprobeerd maar heb niets anders gevonden...

[Reactie gewijzigd door Knutselmaaster op 16 maart 2016 20:17]

dat is gewoon RS3 :p

Hier kun je de "oude" versie vinden
http://oldschool.runescape.com
Nou, dat is toch niet van deze tijd dan.
Vrijwel niks veranderd, beroerde graphics, lag, weinig nieuws en dat met 100% processor belasting...
Tsja het is een stukje nostalgie, fijne community, overal word voor gestemd. Beter dan RS3 in my opinion.

Mijn laptop i5 (dualcore hyperthreaded) gebruikt 20% vind het wel meevallen :p
Het werkt trouwens op 1 core als ik me niet vergis

[Reactie gewijzigd door dannyh53 op 16 maart 2016 23:29]

Ik heb net ontdekt dat je bij de grafische opties de processor belasting kan verlagen, en nou draait ie niet meer op 100% (het stond op high, lol) en ik zie geen verschil in prestaties.
Het is wel een leuk spel hoor maar dat neemt niet weg dat het nogal oubollig aandoet evengoed.
Mwah, kheb er ATM een leuke clan en een goed account op, maar MMORPG's zijn niet echt meer in nee :p
De angst welke momenteel onder de spelers heerst is dat het spel bij een eventuele overname zoals veel Chinese games vol word gepompt met microtransactions/pay2win content.

RS is daarnaast voor veel mensen een jeugdsentimentje, dus ook buiten de playerbase zullen mensen niet blij zijn met dit nieuws.
Het is al pay2win geworden sinds 2010/2011? Toen je met echt geld bij runescape zelf XP en goudmunten kon gaan "kopen" (aan een wiel draaien)
Behalve dat de mensen die bang zijn voor het pay2win concept, voornamelijk de oldschool versie spelen, de versie voordat de microtransacties werden toegevoegd.
Ik speel Osrs, maar dat is meer omdat Eoc het combat systeem dat runescape zo leuk maakte ver...te. Daar kun je nu wel bij jagex met echt geld runescape geld kopen, maar dat werkt ook andersom :)
runescape zit nog steeds vol moet bugs uit de eoc update (november 2012) en de runescape 3 update (juli 2013). Is altijd bezig met nieuwe update's voor ouder problemen verholpen zijn.

jagex luistert totaal niet naar haar gebruikers. Heeft iedereen die in hun ogen te kritisch wat voor troll uit gemaakt. (inclusief betaalde spelers.)

misschien is Jagex inderdaad wel een ideaal bedrijf om door een chinees bedrijf overgenomen te worden.
misschien is Jagex inderdaad wel een ideaal bedrijf om door een chinees bedrijf overgenomen te worden.
Hier ben ik het niet mee eens. Chinese bedrijven zijn uit op het uitmelken van MMORPGs door middel van nůg meer MTX.

Door zulke bedrijven gaan games naar de kloten, na de overname geef ik Runescape hooguit een jaar.
jagex luistert totaal niet naar haar gebruikers. Heeft iedereen die in hun ogen te kritisch wat voor troll uit gemaakt. (inclusief betaalde spelers.)
Dit is overigens niet waar. Zeker sinds 2015 merk ik dat er op de forums en op Reddit heel goed geluisterd word naar feedback, na elke update bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Baris op 16 maart 2016 12:18]

runescape zit nog steeds vol moet bugs uit de eoc update (november 2012) en de runescape 3 update (juli 2013). Is altijd bezig met nieuwe update's voor ouder problemen verholpen zijn.
Daarom word word er tegenwoordig meer gespeeld in de oldschool servers. geen eoc update en lekker ouderwetse runescape beleving zoals in 2007-2008
jagex luistert totaal niet naar haar gebruikers. Heeft iedereen die in hun ogen te kritisch wat voor troll uit gemaakt. (inclusief betaalde spelers.)
Alweer na dat ze inzagen dat de eoc update een grote flop was geworden is de 2007 oldschool runescape server gelaunched. Op deze servers hebben de spelers juist veel inspraak. Met een vote poll kunnen de spelers beslissen welke updates er wel mogen komen en welke niet (75% van de voters moeten voor een update stemmen om het door te laten gaan).
Ja maar over 2-3 jaar is olschool ook weer op eoc status, kijk naar wat er nu allemaal voor content bijvoorbeeld is toegevoegd
Maar over 2-3 jaar is het spel naar wens van de community. Omdat er geen updates worden ingedaan die de spelers niet willen en hierdoor krijg je niet meer de slechte updates zoals EOC.

Dus oldschool veranderd wel maar door de spelers zelf en niet doordat jagex zomaar dingen gaat veranderen (bijvoorbeeld eoc en wilderniss weg).
Er is sinds 2-3 jaar een nieuwe versie van RuneScape op de markt, een fork van RuneScape uit 2007. Te vinden op oldschool.runescape.com

Alle changes worden gepolled voordat er iets door komt, er zijn voortdurend meerdere Jagex moderators online en op fora/reddit die bugs noteren/fixen en QoL changes doorpushen.

Deze versie van RuneScape is dus eigenlijk volledig op de community gebouwd.

Op het moment van typen heeft de standaard versie 47K users online, en de oldschool 25K. Oldschool groeit zelfs in gebruikers.
Krijgen we nu dan toch eindelijk die mining rework? ;)
Ik kan me herinneren dat delven een groot onderdeel van RuneScape was, maar dit bericht had ik niet verwacht.
En wanneer gaat Jagex definitief de knoop doorhakken of ze door willen gaan met een overname? 1 april? Dit klinkt allemaal redelijk ongeloofwaardig. Ook als je Google raadpleegt over Shandong Honda of Shandong Honda Group krijg je weinig resultaten. Yahoo Finance en Bloomberg kennen het hele bedrijf niet.
Het is bevestigd op de RS forums dat het geen 1 april grap betreft
Lol ze hadden Minecraft over moeten kopen. :Y)
Ik heb runescape vele jaren geleden intensief gespeeld. Ik kan me nog heugen dat het (ook voor die tijd) erg lelijk oogde. Soort 2d met wat simpele 3d modelletjes vanuit bovenaf. Als ik de screenshot zo zie, is er erg veel veranderd. stiekem toch wel benieuwd. :)