Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: VyperX

Stainless Games heeft maandag aangekondigd dat Carmageddon: Max Damage in april naar PlayStation 4 en Xbox One komt. Daarnaast verschijnt er een pc-versie via Steam die gratis wordt voor de bezitters van Carmageddon: Reincarnation.

De ontwikkelaar wil met de console-versie van de game een breder publiek aanspreken, maar laat daarbij de pc-gamer niet in de kou staan. Kickstarter-backers van Carmageddon: Reincarnation kunnen daarom een gratis versie van de nieuwe game verwachten.

Max Damage heeft meer dan dertig verschillende auto-typen, tien verschillende omgevingen en allerhande bewegende doelen om omver te rijden, zoals voetgangers, fietsers, beren en ruimtewezens. Verder is er een career mode, multiplayer en een reeks powerups.

In een bericht aan backers van Reincarnation verontschuldigt de studio zich voor het traag verzenden van de speciale Kickstarter-items, maar dat 'alles uiteindelijk' verstuurd zal worden. Het zal nog enkele maanden duren voor de laatste items verstuurd zijn, denkt Stainless Games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Wel chique dat alle eigenaren van Reincarnation deze game gratis krijgen.

Een kleine opmerking bij
Kickstarter-backers van Carmageddon: Reincarnation kunnen daarom een gratis versie van de nieuwe game verwachten.
want niet alleen de Kickstarter backers krijgen de game, iedereen die het spel op Steam heeft krijg Max Damage gratis in zijn of haar bibliotheek.
Ik had reincarnation echt met high hopes gekocht want ik was een enorme fan vroeger van de eerste carmageddon games. Helaas realiseerde ik mij al gauw dat wat de vroegere versies eigenlijk zo cool maakte vandaag de dag helemaal niet zo speciaal meer is. Het free roamen en de race completen op verschillende manieren was zo cool maar vandaag de dag eigenlijk helemaal niet zo speciaal meer. Wat er dan overblijft is het bloed gespletter en tja dat verveelt eigenlijk vrij snel :(

Reincarnation was de lol er dan ook vrij snel vanaf. Sommige dingen kunnen beter een mooie herinnering blijven.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 februari 2016 18:24]

Wees blij dat je hebt kunnen spelen. Ik wacht nog altijd op de Linux versie (stretch goal) alsook de boxed versie. Dan is het zeer zuur om te lezen dat ze wel de tijd vinden om een console versie te maken maar er niet in slagen om de KS campagne gewoon eindelijk eens af te sluiten zoals het hoort.
Ik wacht met je mee op de Linux versie. Ik had mee gedaan aan de KS omdat ze Linux support beloofde. Tot nu toe de enige KS campagne van mij die dreigt mis te gaan... zwaar balen dit. LinuxGamers.com heeft ze ook al om opheldering gevraagd...
Wat verwacht je, het is linux, uiteindelijk is er nog geen enkele api die deze game onder linux strak kan draaien. Om eerlijk te zijn, voor WIndows is deze game ook nog niet optimaal.
Een api die een game kan draaien? Als je op het ontbreken van DirectX doelt heeft Linux OpenGL (beeld) & OpenAL (geluid), dus een game maken op Linux is prima te doen.
Of het kan is ťťn, of het reeel is is twee; de doelgroep is gewoon te klein. Punt.
Maakt niet uit. Mensen hebben hun gesteund net om tot aan deze versie te komen. Dan moet men hen niet in de kou laten staan door telkens opnieuw te zeggen dat deze er wel zal komen. Sluit de KS campagna af in plaats van aan te modderren zoals ze nu doen. Een hoop van de perks zijn niet geleverd, de stretch goals worden niet gehaald maar ondertussen al wel nieuwe versies van carma aankondigen is gewoon een gebrek aan respect tonen voor de mensen die er mee voor gezorgt hebben dat Stainless vandaag nog bestaat.
Opengl is een stuk langzamer en de game draait al niet geweldig op mid end hardware. Laat staan dat je het probeert onder opengl.

(leuk die mismoderatie omdat ik kritisch ben op OpenGL. Hier wat feitjes. Leer ze http://www.anandtech.com/...ce-on-the-talos-principle)

[Reactie gewijzigd door Rin op 23 februari 2016 13:26]

opengl hoeft echt niet langzamer te zijn dan direct3d. Ik vermoed dat de nieuwe doom ook gewoon op opengl draait, ook op windows. De ID tech engines hebben altijd prima op opengl gedraaid.
OpenGL is wel degelijk langzamer in hedendaagse games. Daarom is de Vulkan API ook gecreeerd. Die uiteindelijk alles als het final is weer naar het niveau van DIrect 3D moet tillen.

Meer informatie over deze api en de verbeteringen tegenover OpenGL hier te vinden http://www.anandtech.com/...ce-on-the-talos-principle
Ik comment bijna nooit maar er zijn talloze games goed ontwikkeld met OpenGL. Ik denk ook dat OpenGL trager is voor de games die de implementatie net even wat minder hebben gedaan. Bastion, Borderlands, City of Heroes, Counter Strike, Half Life, Doom, Fretz on Fire (voor de mensen die dit kennen haha), Penumbra, Star Wars: KOTR, TF2, Trine en UT games om maar een paar voorbeelden te geven van games die heel goed draaien op OpenGL.

Adlermann geef ik ook groot gelijk. ID tech heeft altijd veel moeite gedaan om support voor OpenGL in hun games te maken en te zorgen dat de performance on-par is. Evenals Valve.

Ik vind jouw verwijzing naar het artikel van The Talos Principle nergens op slaan als ik eerlijk mag zijn. Het artikel gaat over Vulkan zoals je zelf aangeeft. Een lib voor developers om OpenGL toegankelijker te maken. De bovengenoemde voorbeelden zijn ideale implementaties van OpenGL en uit persoonlijke ervaring weet ik dat je op deze games hele hoge framerates kan halen. ID en Valve's implementaties van OpenGL in hun games zijn masterlijk.

Linux support aan een game geven is een keuze van de developer. Ze hebben een goal en daarmee de keuze gemaakt. Dan moeten ze dat nakomen imo.

Het gaat mij voornamelijk om de ontwikkelingen. Het is erg indrukwekkend wat indie games tegenwoordig al niet kunnen doen, en vaak ook met support voor linux wat ik erg graag zie.

Dan hebben we jouw punt Vulkan. Hele goede ontwikkeling maar dit gaat nog wel even duren voordat de meeste developers dit adopteren. Een ding is zeker, Vulkan is the way to go. Talos lijkt ook Vulkan's demo.
De games die je noemt zijn vrij oud en dan is hrt logisch dat er hoge framerates gehaald worden ondanks dat deze lager dan mrt ditect3d zijn. Het wordt een ander verhaal wanneer een game nieuw is en zelfs in ideaale omstandig heden nog niet perfect draait, want dat doet carmageddon nu nogsteeds niet met framerates die op een gtx970 afentoe in de 30 zitten. Opengl gaat dat met deze engine dan nog minder doen.

Waarom ik die link heb gepost is omdat het duidelijk grote verschillen laat zien in een stuk software wat voor alle 3 is geoptimaliseerd. Als een GTX970 al moeite heeft Carmageddon met niet eens alle settings aan op een stabiele 60fps te draaien onder direct3d, wat denk je dat het doet met OpenGL en dan nog eens onder een ander OS? Het zou gewoon niet speelbaar zijn en dan is dit nog een higher end kaart.

[Reactie gewijzigd door Rin op 24 februari 2016 10:08]

Kijk, dat is goed nieuws, die mensen bij Stainless hebben gelukkig wel een hart voor de community :*).

Zelf toen in de tijd van de Alpha versie gekocht via Steam, kreeg er Carmageddon 1 Max Pack, 2 - Carpocalypse Now! & TDR-2000 gratis erbij, prijs was ook niet erg hoog, dit is dan ook een mooi gebaar van de developers.
Overigens kreeg ik TDR-2000 in eerste instantie niet in de bibliotheek, maar dit nagevraagd bij de support, ze gingen hun best doen dit met Valve te regelen, een week later kreeg ik een Key.
Stom genoeg na activatie kwam ineens de oude TDR-2000 gift binnen, dus die mocht ik van hun aan iemand anders geven, helemaal top! :).

Reincarnation heeft wel wat verbeteringen gekregen met nieuwe auto's en verbeterde performance, al kan dit nog wel wat beter, het is tenminste niet meer zo erg als het geweest is en best speelbaar nu, afgezien dat er wat performance issues zijn heb ik toch respect voor wat ze hebben geprobeerd te doen.

Edit: zo te zien is er nu ook de mogelijkheid auto's in tweeŽn te splitten, dit was een gemis in Reincarnation, dat konden ze vroeger al wel in de jaren 90, en volgens mij heeft nog geen enkel spel dit daarna nog gedaan.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 februari 2016 18:42]

Ik heb soortgelijke ervaring. Was iets misgegaan waardoor ik geen enkele Carmageddon game in mn bibliotheek had staan. Een mailtje was voldoende, hadden ze binnen enkele dagen opgelost.

Heb reincarnation nog niet gespeeld, te lage framerate op mn bak. Maar deel 1 en 2 heb ik destijds uitgespeeld, net zoals de iOS versie van 1 :)

En dan te bedenken dat ik maar 15$ heb neergelegd.
-Carmageddon 1
-Carmageddon 2
-Carmageddon TDR
-Carmageddon Reincarnation (PC)
-Carmageddon Reincarnation (Xbox One/PS4)
-Carmageddon 1 (iOS)

Edit: verkeerd gelezen. De nieuwe MaxDamage versie krijgen we, niet de Console versie. Is nog steeds bang for buck :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 22 februari 2016 21:31]

Fijn dat ik als Mac OS X kickstart-backer na 3,5 jaar nog *NIETS* gehoord heb over de Mac versie. Zelfs nog geen aankondiging van een begin, geen time line, laat staan dat ik het binnenkort ook nog eens kan spelen :( :( :(

Stainless reageert niet eens op vragen hierover. Intussen hebben ze wťl tijd om aan versies voor spelconsoles te werken, die al die jaren nooit aangekondigd zijn.

[Reactie gewijzigd door breakers op 22 februari 2016 17:27]

Buiten het feit om dat ik je 100% gelijk geef, waarom blijven mensen met een Mac verwachten dat er altijd een Mac versie uit komt?
Na het nonstop falen van developers om meteen een werkende Mac versie van een spel uit te brengen, of het later schrappen van een Mac versie om welke reden dan ook, zou het niet handiger zijn om een game pc te bouwen? (op de overduidelijke kosten na...)

Zijn er tegenwoordig echt nog programmas op de wereld die alleen voor een Apple systeem worden ontworpen, waar geen vergelijkbaar PC product voor bestaat?

Ik krijg altijd de vibe dat Mac eigenaren wat kort door de bocht komen en maar aannemen dat hun systeempje net zo veel ondersteuning zal krijgen als de Windows kant. Dat tov er nuchter tegenaan kijken en gewoon verwachten dat je nooit een Mac versie van een spel zal krijgen. Maar dat kan ook aan mij liggen ;)
of je doet een dual-boot, kan je beide draaien op 1 systeem.... heb je geen nieuwe pc nodig voor de meeste games.
Zonde van de schijfruimte ;) Mn Macbookje heeft maar 120gb.
Volgens mij zou je het dan ook niet redden om de game uberhaupt te installeren...
Die was iets van 20gb. Daar zou anders nog eens minimaal met gemak 20gb bovenop komen voor het windows besturingssysteem ;)
ligt eraan welke windows je neemt, windows 7 is een stuk groter door de vele updates als windows 10. Maar inderdaad het is zonde van je schijfruimte, maar je had ook een grotere SSD kunnen kiezen. :) (uitgaand van een fixed SSD, anders vervang je je schijf gewoon.)
Iedereen weet juist heel goed dat er maar zelden een Mac-versie van een spel komt. Daarom - en omdat er twee kneiters van Carnadeddon spellen voor toen nog Mac OS werden uitgebracht eind jaren negentig - was het voor veel Macgebruikers reden in 2012 voor $ 35 ReÔncarnation te backen.
Als ze iets beloven moeten ze het nakomen, zo simpel is het.
Nou dat verwachten we als Kickstarter Backers omdat dit altijd zo gecommuniceerd is door de studio.

Verder heb ik alleen maar Apples in huis, game niet gek veel dus als er dan een game beloofd wordt zou het ook wel leuk zijn als hij ook daadwerkelijk komt (na ruim 3 jaar).
Blijkbaar hadden ze op hun Kickstarter een stretchgoal bij het behalen van $600000 waarbij ze beloofde om het spel voor zowel Linux als de Mac uit te brengen. https://www.kickstarter.c...eincarnation/posts/233561

Aangezien het stretchgoal is gehaald en het nu voorbij eind December 2013 is zou je verwachten dat het onderhand uit is gekomen.

Iets met beloftes niet nakomen.

Overgens is het een stuk tactischer om het spel op consoles uit te geven. Veel mac's kunnen het spel waarschijnlijk toch al niet zo goed spelen en vermoedelijk is de markt een heel stuk kleiner.
Het waren stretch goals. Mensen hebben geld ingelegd in het project om Mac en Linux ondersteuning mogelijk te maken. Ik wacht zelf ook nog altijd op mijn DRM vrije Linux build alsook de boxed versie.

Het is dan ook zeer spijtig om weer maar eens te zien dat Stainless er niet in slaagt om zijn KS backers ook maar enigzins te plezieren. De campagne is nog altijd niet afgesloten, een hele hoop rewards zijn nog altijd niet gemaakt en dus ook niet uitgeleverd ondanks dat het spel al weer geruime tijd op Steam vrij verkrijgbaar is. Is dat de dank die wij krijgen omdat wij hen en de franchise hebben laten overleven?
Het is jammer dat ze het beloofd hebben. Maar de PC versie is ook flink zwaar. Er is geen mac op de wereld die deze game deftig kan draaien qua specs.
Omdat dit een behaalde stretch goal was net als een linux versie. Vandaar dat het mensen in het verkeerde keelgat schiet dat er ondertussen een console versie komt. Zeker nu mensen dus al 3,5 jaar wachten en niet eens zicht hebben op iets buiten windows of console
Buiten het feit om dat ik je 100% gelijk geef, waarom blijven mensen met een Mac verwachten dat er altijd een Mac versie uit komt?
In dit gevak is due cerwachting terecht omdat de developers het zo hebben verkocht. Bij een Kickstart is dat natuurlijk nooit een harde belofte maar he mag het ook niet zomaar negeren. Mensen hebben er geld in gestoken omdat er ook Mac- en Linux-versies zouden komen. Als het project een mislukking was dan had iedereen dat geaccepteerd, dat is het risico van Kickstart. Het is echter geen mislukking maar een groot succes, dan vind ik de klachten begrijpelijk, er is geen sprake van een onredelijke verwachting.
Uit de Kickstarter:
What are your plans for other platforms if you exceed your goal?
We plan to produce a Mac OSX version shortly after the PC release, with Xbox 360 and PS3 following as soon as possible afterwards. (And on to even more platforms, as funds and time allow...)

Last updated: Wed, May 9 2012 7:16 PM CET
En van het forum op Carmageddon.com:
Community Manager: Wed, 09/12/2015 - 11:21:
[...]
Mac and Linux versions are still planned but we are unable to put a date to this while work still continues on improving the Windows version.
Daar is het antwoord, ze reageren dus wel op vragen. Je krijgt niet het antwoord wat je wil horen, maar zo vertellen ze het je: nadat de Windows versie 100% in orde is. Je kan je afvragen of dat dan niet nu het geval is aangezien ze een Max Damage versie aankondigen, maar daarvoor zal je de fora van de website in de gaten moeten houden

[Reactie gewijzigd door anargeek op 22 februari 2016 18:04]

Ze zetten zelf op hun Kickstarter pagina dat de Windows versie af is.

Daarbij, de eerste quote is uit 2012. Plus dat ze duidelijk de volgorde Windows / Mac / de rest aangeven, die nu ook niet meer gevolgd wordt. Mac is nog niets eens een aankondiging van gedaan, geen 'we beginnen nu en in 2017 moet ie klaar zijn', geen beta, geen preview, etc wat bij de PC versie wel was en wat nu voor de consoles wel wordt gedaan. Dus dat is op zijn zachtst gezegd een teken aan de wand.
De meeste studios wagen zich niet aan de mac. Erg jammer.

Een bedrijf al Blizzard toont aan dat het wel kan.

Misschien verwachten ze niet dat de games markt op de Mac zo groot is., en daarmee een investering niet terug kunnen verdienen.

Zou een reden zijn om bootcamp te installeren. Moet je natuurlijk wel aan een goedkope/legale windows versie zien te komen.

Ben je student of werk je in het onderwijs? kijk dan eens of de school aangesloten is bij bedrijven als SLIM.
En anders iemand bij je in de buurt die er werkt/studeert.

Zit je wel met Windows, maar even omschakelen en je hebt je MacOS weer ;-)
Ik hťb Bootcamp / W8.1 (legaal trouwens, developer versie) via BootCamp, zodat ik wegpagina's kan testen op Windows, maar Windows gamen op een Mac is gewoon niet ideaal. Ik weet niet of het normaal is voor Windows of dat het de matige optimalisatie van de drivers is, maar de fans gaan soms aan van alleen al wat Windows in de achtergrond allemaal doet. Bij OS X heb ik dat nog nooit meegemaakt. Voor wat internetten etc maakt het geen klap uit maar juist bij dit soort 'alles uit de kast' software waarbij alles op optimalisatie aan komt, wil je niet tweederangs zitten.
Dan zit je qua gaming dus tweederangs bij MacOS.

De Drivers worden trouwens allemaal via Apple geregeld en heeft niets met windows te maken,
Alhoewel...natuurlijk altijd wel wat.

Mijn windows laptop geeft bij normale taken als office of browsen geen kick.
Ik denk dat de combinatie Mac - windows niet helemaal lekker loopt dan. Lijkt mij dus eerder een mac-ding dan een windows-ding.
De hardware is voor 99% hetzelfde
Heb je het hele draadje wel gelezen of alleen de laatste reactie?

Die oplichters leveren niet de beloofde OS X software. Ik wil helemaal geen Windows draaien op een Mac, natuurlijk blijft dat behelpen. Ik wil Mac OS X gebruiken en een Mac OS X versie van Carmageddon. Daar heb ik aan bijgedragen door $ 35 te betalen aan hun Kickstarter. Het stretch goal 'Mac versie' is gehaald. Vervolgens slaan ze de Mac versie over.
Dan geld terug eisen.
Is dit geen oplossing i.p.v. Dual booten?

Ik zit mobiel en edge laat me geen text pasta-en een text veld in -.- dev.windows.com/en-us/microsoft-edge

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 februari 2016 07:56]

Sorry, ik begrijp niet wat je wil zeggen. Dat er een javascript versie moet komen van Carmageddon??
Als alternatief voor booten naar windows om enkel de browsers (ie/edge vermoed ik) te testen.
Er zijn helaas nog steeds kleine verschillen tussen browsers van dezelfde uitgever, maar dan op verschillende platforms, versies, etc. De 'browser wars' woeden nog steeds wat dat betreft. Adobe heeft wel eens een sever-side oplossing bedacht waarbij je een pagina kon uploaden naar hun servers en per systeem / systeemversie / browser / versie een screenshot terug kreeg zodat je zelf niet al die varianten hoefde te installeren, maar daar was een abonnement voor nodig en ik vraag me af of het nog bestaat.
IE draait in dit geval in een VM met Windows lokaal, Edge draait in een VM met Windows in Azure.
Ah, virtualisatie bedoel je. Voor OS X zijn er ook zulke oplossingen. De populairste is Parallels Desktop. Inderdaad vaak veel praktischer dan opnieuw booten / booten op een tweede machine als je moet testen maar qua games performance is het veel trager.
Deze VMs draaien enkel de browsers. Was ook niet bedoelt voor het gamen:), het zou je reboots voor website testen kunnen schelen. Alhoewel als de game niet te zwaar is gaat het nog aardig via VMware(vmware haalt grofweg 90% van de gpu power) en XP(tot dx9) games draaien wel goed in virtualbox. Ik ken je game smaak verder niet dus hoe zinvol de informatie is.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 februari 2016 07:40]

Ik heb Parallels. Het werkt heel aardig maar juist 3D game achtige zaken kunnen - als ik heb me goed herinner - niet op de 'windows' manier worden aangesproken (of dat werkt dan langzamer vanwege de virtualisatie-omweg). Ik game weinig maar juist voor Carmageddon is het geen oplossing. Het is redelijk speelbaar als je opstart in windows, maar zelfs in als je het spel op pauze hebt staan, wordt je laptop dan maximaal warm / batterij leeg. Echt niet normaal.
Als native Carmageddon al ruk/kantje boort draait zal VM niet opschieten, CPU is dan wel overheadloos direct, de GPU nog niet(tenzij hipervisor). Maar goed kan wat website testen reboots naar Windows schelen en voor games waar je resources over hebt (doorgaans 10%, uitzonderingen 20-25%).
Toen de originele Carmageddon uitkwam stond de wereld op z'n kop en werden er kamervragen gesteld omdat het zo gewelddadig was. In een aantal landen mocht het zelfs niet uitkomen. Nu kun je zelfs op de console mensen in een rolstoel aan gort rijden. De tijden veranderen wel :)
Geweld is niet erg, sex wel. Dat is echt zo smerig en niet mens eigen dus dat mag absoluut niet. Kijk maar eenshoe preuts amerikaanse films zijn geworden de laatste 20 jaar. Een tiet zie je nergens meer.
Linkje naar de trailer: https://youtu.be/IfS3ME9cD-w

Edit: serieus.. -1? Trailer stond ten tijde van mijn reactie niet in het artikel, dus was gewoon een aanvullig... 8)7
@zeef: inmiddels wel, ja....

Aanvulling 2: In het artikel wordt gesproken over een release in april 2016. In de communicatie van Stainless Games zie ik alleen "Mid 2016" terug. Mid 2016 lijkt mij wat breder dan april.

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 22 februari 2016 17:32]

Trailer staat gewoon in het nieuwsbericht. :)
Dit nieuws maakt deze regenachtige dag helemaal goed!
Oude tijden herleven hahaha! :Y)
Gaaf. Altijd in voor een potje Carmageddon en dat straks op de PS4!
Carmageddon in PS VR? Dat zou natuurlijk wel een leuke extra gamemode zijn. 8-)
Als ze er maar niet weer zo'n missies in stoppen. Ik wil gewoon naar een volgend level als ik een race uitgespeeld heb, niet die frustrerende missies spelen.
Ziet er uit als een opgepimpte en uitgebreide versie van Reincarnation. Het lijkt er op dat er ook weer maps van de Max Pack terugkomen.
Ik hoop voor ze dat deze een succesvollere launch krijgt dan zijn voorganger, want hoewel dat een erg leuk spel is schortte er in het begin nog wel wat aan (veel is inmiddels opgelost, inclusief betere prestaties en een facelift, maar de dag-1-reviews blijven een probleem).
Vind dat het ze siert dat de huidige klanten de nieuwe versie gratis krijgen (was voor mij een erg goede deal met Halloween o.id., alle Carmageddons en nu dus ook de nieuwe voor een eurootje of 15).
Hopelijk geven ze binnenkort ook Carma 1 nog een officiŽle boost want die is vanilla vrijwel onspeelbaar, en brengen ze ook gauw Linux versies uit (al vrees ik dat die van Reincarnation nu niet meer zal komen en we bij Max Damage weer een lage prioriteit hebben).
Het zou leuk zijn als er zoals vanouds op de psx versie een splitscreen modus aanwezig is. Maar dit zal waarschijnlijk net zoals de Mac versie wel ver te zoeken zijn..... :+