Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Canon kondigt twee nieuwe compactcamera's in de PowerShot-serie aan. De G7 X Mark II heeft net als zijn voorganger een 1"-sensor en 24-100mm f/1.8-2.8-lens, maar een nieuw ontwerp en snellere processor. De SX720 HS is een kleine travelzoom-camera met 40x optische zoom.

Canon heeft het uiterlijk van de PowerShot G7 X op de schop genomen, de G7 X Mark II ziet er wat hoekiger uit en heeft een grotere handgreep voor betere houvast. Ook kantelt het 3"-lcd nu naar beneden in plaats van naar boven. Het draaiwiel rondom de lens, waarmee instellingen aangepast kunnen worden, kan bij het nieuwe model naar keuze ingesteld worden zodat het 'klikt', of zonder weerstand draait.

Wat specificaties betreft is de compactcamera grotendeels gelijk aan zijn voorganger, met uitzondering van de nieuwe Digic 7-beeldprocessor. Die maakt de camera volgens Canon veel sneller. In raw fotografeert de camera met maximaal 8fps. De 1"-sensor met 20,1-megapixelresolutie en het zoomobjectief dat een bereik heeft van 24mm tot 100mm in fullframe-equivalent zijn ongewijzigd. De G7X Mark II Filmt in full-hd-resolutie met maximaal 60fps en beschikt over interne wifi en nfc. Vanaf mei is de compactcamera te koop voor een adviesprijs van 699,99 euro.

Canon PowerShot G7 X Mark IICanon PowerShot G7 X Mark IICanon PowerShot G7 X Mark IICanon PowerShot G7 X Mark IICanon PowerShot G7 X Mark II

De PowerShot SX720 HS krijgt meer optische zoom ten opzichte van zijn voorganger. Het toestel heeft een kleine 1/2,3"-sensor met resolutie van 20,3 megapixels en een Digic 6-beeldprocessor. Het zoombereik komt overeen met 24-960mm in kleinbeeldequivalent. De lens heeft een diafragma van f/3.3-6.9 en is voorzien van beeldstabilisatie. Het compacte toestel maakt filmpjes in 1080p-resolutie met maximaal 60fps. Canon verkoopt de SX720 HS vanaf maart voor een adviesprijs van 379,99 euro.

Canon PowerShot SX720 HSCanon PowerShot SX720 HSCanon PowerShot SX720 HS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

De G7x II lijkt me een mooie camera. Ben ook erg benieuwd hoe deze zich zal verhouden tot de recent aangekondigde Panasonic TZ100, die een groter zoombereik heeft, maar een minder lichtsterke lens, ook in de groothoekstand. Daarnaast lijkt die doordat deze meer knoppen heeft makkelijker te bedienen, al is de grip en het tilt-scherm weer in het voordeel van de G7x II.

Lijkt me een mooie kans voor een shoot-out / dubbelreview op Tweakers. Zeker omdat de adviesprijs hetzelfde is en camera's met een 1inch sensor toch het meest interessante deel van de markt voor compact-camera's zijn.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 18 februari 2016 11:57]

Deze staat eigenlijk recht tegenover de Sony Rx100 mk3(739,- pricewatch).
De lens is dan met 24-70mm F1.8-2.8 een stuk makkelijker te vergelijken.

Op papier lijkt de Canon een groter bereik te hebben. Echter zitten hier fikse haken en ogen aan

De Canon lens is namelijk niet best op 24mm-35mm.
http://www.cameralabs.com.../outdoor_resolution.shtml

Dat komt omdat deze lens op 24mm euiv. de sensor gewoon niet afdekt daardoor moet de software de foto dus flink gaan oprekken wat een flinke negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit
http://www.imaging-resour...non-g7x/G7XhVFAWB_DCR.HTM

De Sony heeft deze zwakte niet maar is door zijn grote aantal asferische elementen wat nerveus in betrekking to Bokeh. De Canon lens leent zich dus wel beter voor portretten.

Een ander heikel punt van de originele g7x was de dramatische raw burst snelheid van 1 fps.
Canon claimed dat dit op is gekrikt naar een competieve 8 fps. Dit brengt hem zeker in lijn met de boven genoemde Sony.

Echter heeft de Sony nog steeds die ingebouwde zoeker. Daarmee kunnen ze de hogere prijs nog steeds verantwoorden.
Goede info dit. :)
Ik meende ook mijn Sony RX te herkenen.
Die houd ik dan nog maar even aan... :+
Bedankt voor je aanvulling met nuttige informatie.

Ik heb deze twee camera's genoemd omdat beide recent zijn aangekondigd en nog niet op de markt zijn. Dan zijn de reviews extra nuttig. Zeker ook omdat Panasonic nog geen andere camera's met 1inch-sensor heeft uitgebracht (voor zover mij bekend tenminste).

De LX100 heeft een M43-sensor zoals je eerder al hebt aangeven. Dan is zelfs de Panasonic GF7 (met de kitlens) een vergelijkbare optie, inderdaad wat groter door de lens, maar wel vergelijkbaar in bereik met de Sony RX100-serie en voor best een aantrekkelijke prijs (http://tweakers.net/product/419556/panasonic-lumix-gf7/)

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 19 februari 2016 09:08]

Ja de Panasonic heeft inderdaad de Tz100 aangekondigt.
Deze heeft wel dezelfde sensor maar een nieuwe lens. Die lens is een stuk minder lichtsterk (F2.8-5.9) wat zeker gevolgen heeft bij deze toch nog relatief kleine sensoren. Daarnaast heeft die wel een veel groter zoom bereik.
Ik kan verder weinig zinnigs over zeggen. Deze lens in tegenstelling tot die van de Canon die z'n voorgangers lens gebruikt.

De Gf7 is geen vergelijkbare optie. De 12-32mm kit is F3.5-5.6. De Lx100 is F1.7-2.8 daarmee laat die 2 stops meer licht door. De GF-7 is wel een alternatief mits je graag met vaste lenzen wilt schieten. Deze zijn veel te vinden in m43 en daarmee kan je gewoon een mooiere scherptediepte creren. Daarnaast heeft Panasonic een zeer compacte 35-100mm F4-5.6 tele-zoom waarmee je toch die 200mm equiv. kan halen in een zeer compact set.

In andere woorden de Gf7 of GM-5 gm-1 zijn alleen een alternatief mits je gebruik maakt van verwisselbare lenzen.

Of deze voordelen opwegen tegen de significante nadelen van de kit-lens is aan de consument. Ik zie mezelf wel een GM-1 kopen omdat ik al een aantal van die lenzen bezit (14mm-20mm-45mm).
Je overdrijft wel aardig over de Canon vs Sony lens en je vergeet te vermelden dat de Canon lens op 50 en 70mm juist weer beter en scherper is dan de Sony lens.

http://www.cameralabs.com.../outdoor_resolution.shtml
Alleen jammer dat je met deze Canon alleen FHD kan filmen en geen 4k.
Tevens geen microfoon uitgang voor als je leuke filmpjes wil maken, met goed geluid.
Dat kan de Rx100 mk3 helaas ook niet. Deze mist ook een microfoon ingang.
De Rx100 mk2 heeft een hotshoe waar je een Sony adapter op kan krijgen met XLR of 3.5mm jack. Deze heeft helaas niet de lichtsterke lens die we bij deze Canon en de Rx100 mk3/4 zien.

Ja het is jammer dat het niet aanwezig is maar het heeft geen effect op z'n positie in de huidige markt.
Vind juist dat ze het roer moeten omgooien anno 2015-2016.
Smartphones met goede optics en high-db microphones met noise cancelling werken echt subliem. Kijk bijvoorbeeld naar de oude 808 pureview, dat is een echte compact killer telefoon. De laatste samsung's doen het ook goed met de camera's.

Ze hebben al zware concurentie van de smartphones, vind het dan gewoon dom dat ze niet voor iets meer features gaan die ook echt zin hebben en de kwaliteit verhogen.
Je word gewoon zwaar tegengehouden door jezelf te beperken tot de compact klasse.
Wat zonde is gezien de g5x wel een mic ingang had.

De mic's in die camera's vallen altijd tegen, en dat moet niet kunnen vind ik.
Kijk bijvoorbeeld naar de oude 808 pureview, dat is een echte compact killer telefoon
Nou ga ik niet zeggen dat die 808 slecht was ofzo, maar feit is dat dt toestel niet meer bestaat, en compact camera's nog wel. Ligt natuurlijk ook aan de prijs van dat toestel, en het OS, maar toch...

Tegenwoordig is het absoluut waar dat de high-end smartphones heel goed vergelijkbaar, en soms zelfs beter, zijn dan low- en midrange compact camera's. Maar geen enkele smartphone kan tippen aan de beeldkwaliteit die een compact camera met 1" sensor te bieden heeft. Simpelweg omdat zo'n 1" sensor meer licht vangt, betere scherpte biedt (ligt overigens ook aan het glaswerk dat er voor zit) en veel betere hoge-ISO kwaliteit heeft. Daarnaast kunnen de meeste compactcamera's iets wat smartphones niet kunnen: optisch zoomen, en ze hebben variabel diafragma.

De laatste jaren zie je al steeds meer dat smartphones de compactcamera's uit de markt drukken. Het antwoord van de camerafabrikanten is inderdaad dat ze steeds meer camera's op de markt brengen met grotere sensors, zoals deze G7 X. Want die hebben kwaliteiten die geen enkele smartphone momenteel kan bieden.

Daarnaast zoeken de camerafabrikanten het in compacte camera's met kleine sensor (1/2.3") en minstens 10x zoom. Die waren er voorheen ook wel, maar de zoombereiken worden echt steeds groter.
Vind juist dat ze het roer moeten omgooien anno 2015-2016.
Dat hebben ze een paar jaar geleden dus al gedaan.
"Het antwoord van de camerafabrikanten is inderdaad dat ze steeds meer camera's op de markt brengen met grotere sensors, zoals deze G7 X. Want die hebben kwaliteiten die geen enkele smartphone momenteel kan bieden."

Er is zeker wel een telefoon die zich hiermee kan meten. Al is die nogal duur en niet al te praktisch noch up to date als smartphone.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2486347,00.asp
Dat is dan ook zo'n beetje de enige die in de buurt komt. Maar die is in Nederland officieel niet eens te koop, en in de markten waar hij wel verkrijgbaar is inderdaad nogal duur. Bovendien kun je er nog steeds niet mee zoomen.

Overigens is de opvolger van de CM1 inmiddels ook gepresenteerd - en die heeft geen belfunctie, dus dat kun je met de beste wil van de wereld geen smartphone meer noemen.
Klopt,

Het is ook zeker niet de regel maar het bestaat wel.
Niks meer of minder dan een factcheck.
Ik zat trouwens te denken dat die CM1 een iets andere oorsprong heeft. 't Is geen toestel van de 'traditionele' smartphonemakers die moet concurreren met de betere compactcamera's, maar een toestel uit de koker van een camerafabrikant die een plaagstootje wil uitdelen richting telefoonindustrie. Dat verklaart meteen ook een beetje het gebrek aan Android-updates; smartphonefabrikanten hebben daar vaak al moeite mee, maar veel camerafabrikanten zijn al helemaal niet gewend om firmware-updates uit te brengen als dat niet strikt noodzakelijk is.
"maar veel camerafabrikanten zijn al helemaal niet gewend om firmware-updates uit te brengen als dat niet strikt noodzakelijk is."

Ja dat moet ik helaas bevestigen. Fujifilm is daar de uitzondering die de regel bevestigt.
De LX100 is meer de tegenhanger van deze G7X, ook Sony's RX100 III mag er ook nog bij imo. (de IV is te duur ivm deze modellen)

Er zijn ook geruchten dan Panasonic in de komende maanden de opvolger van de LX100 zou presenteren.

[Reactie gewijzigd door Chindi op 18 februari 2016 12:10]

De Lx100 is zeker een tegenhanger (al denk ik dan ook aan de G1x mk2)
Deze is door zijn grotere sensor en 4k video echter wel iets forser.
Wat zeker een doorslaggevende factor kan zijn in de aanschaf
http://camerasize.com/compact/#555,569,661,ha,t
Maar de LX100 heeft dan weer geen flitser en heeft een zoeker die aan de achterkant uitsteekt, dat ten koste gaat van de portabiliteit. Ik hoop een op die punten verbeterde LX100 met een grotere sensor.
Die zoeker is wel een stuk comfortabeler in gebruik als die van de rx100 zonder eyecup. Ik hoop zelf op een Oled evf ipv wat ze nu gebruiken

Grotere sensor?!
Er zit al een m43 sensor in. Deze is al bijna 2x zo groot als die van de Rx100. Ik hoop op een verbetering in de lens zodat we de gehele sensor kunnen gebruiken ipv een 12mp crop

Die pop-up flash mogen ze achterwege laten. Ik heb liever een hotshoe door de leafshutter die erin zit. 1/4000th flits synchronisatie is gewoon bizar. Daarmee blaas je heel je ambient light weg. Zonder hotshoe geen off-camera flash.

Uiteraard is het gebrek aan kantelbaar aanraak gevoelig scherm opmerkelijk. Ook de mic aansluiting lijkt me op dit formaat gewoon een vereiste.
Ja een grotere sensor zoals bijvoorbeeld een aps-c-sensor. De markt van point and shoot sensoren is al opgegeten door de smartphone.

Je hebt gelijk hoor, een goeie grip of deze zoeker maken het gebruik comfortabeler. Maar als je een compact maakt, zorg dan ook dat ie compact is en dus geen rake uitstekende delen heeft die de portabiliteit verslechteren. Ik wil hem juist in mijn binnenzak kunnen meenemen.
Anders neem ik wel mijn spiegelreflex mee in een fototas met lenzen en flitser.
Er is al een compact met Apsc sensor van Leica.
Die hebben daarmee gelijk laten zien dat dit gewoon niet gaat werken

http://www.theverge.com/2...mpact-aps-c-sensor-camera

Het wordt te groot, de zoom lens moet zoveel lichtsterkte inleveren dat je gewoon 0,0 voordeel overhoudt ten opzichte van de huidige Lx100 of zelfs de Rx100 series.

Een apsc sensor kan wel gebruikt worden met een vaste lens. Zoals de recent gelanceerd Fujifilm X70. Andere voorbeelden Fujifilm X100(s,t) Ricoh GR(II) Nikon Coolpix A.

Ik ben ermee eens dat de P&S markt wordt opgegeten. Onze telefoons hebben tegenwoordig betere beeld kwaliteit als die 100 euro P&S met CCD sensoren. Echter is 1 inch toch 5x groter als wat er in Sony telefoons zit. In vergelijking met Iphones is het verschil nog groter.

Deze maat sensor blijkt genoeg voordelen te hebben om ze relevant te houden. Daardoor zien we ook zeer veel modellen met deze sensor op de markt komen. Daarmee zijn de Nikon 1 systeem camera's ook gelijk totaal irrelevant geworden.
Weer geen panorama modus op de SX720 net als de 710. En ze willen hier (710) ook geen software update voor uitbrengen, belachelijk. Tegenwoordig moet dit toch niet meer zo moeilijk zijn.
mogelijk dat chdk (http://chdk.wikia.com/wiki/Tutorial:_HDR_Panoramic ) een optie is voor jou 710 ?
correctie : lijkt er op dat jou (sx?)710 helemaal nog niet ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Deakers op 18 februari 2016 15:10]

Voor de geintereseerde Iets uitgebreider over de PowerShot G7 X Mark II:
http://www.techradar.com/...gently-as-a-human-1315001

En de EOS 80D:
http://www.techradar.com/...ew-video-platform-1314948
Aha, hier was ik op aan het wachten :-)
Ben benieuwd hoe de Mk II in de markt gaat komen qua prijs en wat het gaat doen met de prijs van de Mk I.

Ik wilde hem sowieso kopen, dus als de Mk I sterk in prijs daalt, ga ik misschien toch voor die ipv de Mk II.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True