Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony introduceert compactcamera met 50x optische zoom

Door , 79 reacties

Sony introduceert een Cyber-shot-camera die voorzien is van een lens met 50x optische zoom. Het bereik komt overeen met 24-1200mm op een fullframe-camera. De camera is uitgerust met een 1/2,3"-sensor met een resolutie van 20,4 megapixel.

De camera is de opvolger van de HX300, die Sony in 2013 uitbracht. Ook dat model had 50x optische zoom en een 20,4-megapixelsensor. Voor de HX350 gebruikt Sony een nieuwe Bionz X-beeldprocessor.

Het objectief is voorzien van optische beeldstabilisatie en bestaat uit vijftien lenselementen in tien groepen. In de groothoekstand is de maximale diafragmaopening f/2.8 en ingezoomd is dat f/6.3. Er kunnen filters met een diameter van 55mm op de lens geschroefd worden. Volgens Sony is de camera in staat om snel te focussen en kunnen ook bewegende onderwerpen effectief worden gevolgd door de autofocus.

Er is een elektronische zoeker ingebouwd in de behuizing, dat een 0,2"-lcd gebruikt met 201.600 subpixels. Het 3"-lcd aan de achterkant kan gekanteld worden en heeft 921.600 subpixels. De camera weegt 652 gram, heeft handmatige instelmogelijkheden en filmt in 1080p-resolutie met maximaal 60fps. Sony brengt de Cyber-shot HX350 in januari op de markt voor een adviesprijs van 450 euro.

Sony Cyber-shot DSC-HX350

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20 december 2016 17:46

79 reacties

Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Sony introduceert een Cyber-shot-camera die voorzien is van een lens met 50x optische zoom. Het bereik komt overeen met 24-1000mm op een fullframe-camera.
Hier klopt niet heel veel van. Deze lens heeft een 4,3-125mm zoomlens met 1/2.3" sensor. De sensor heeft een cropfactor van 5,6. Dus 4,3*5.6 = 24 en 215*5.6 = 1200. We hebben het dus over een 24-1200mm lens.

Je weet trouwens ook dat dit niet klopt omdat 1000 / 24 = 42, dus geen 50. Maar 1200 / 24 is wel 50.
Correct, tikfoutje. Is aangepast :)
Ach, typos maakt iedereen. Zo schrijft Balance dan weer 125mm terwijl hij 215mm bedoelt :P
Knap misleidende type fouten.
Ik noem dit geen compact camera.
Kun je beter een DSLR kopen als je toch wilt "slepen".
Betere kwaliteit en je kan je lens verwisselen.
652 gram vind ik ook geen compact camera gewicht.
Als je zo een extreem lange brandpuntafstand wil hebben is een DSLR niet zo handig. Wat eigenlijk telt is namelijk de diameter van het voorste lenselement (als de beeldhoek hetzelfde is). Het sensorformaat is dan niet erg van belang voor het resultaat.
Eigenlijk is het erg slim, om een extra mini-sensor in te zetten als je extreem tele wilt fotograferen...
zoek jij eens een betaalbare objectief van 800-1.000mm die ook nog te tillen is
https://www.amazon.com/Op...rror-Pentax/dp/B00064YUMY

Ik weet dat spiegellenzen een beetje uit de mode zijn op het moment. Maar voor minder dan 100 euro een dergelijke brandpuntafstand, die verder wordt opgeschroefd door het gebruik van een aps-c sensor, is dit toch een mooi voorbeeld van goed(naar mening), goedkoop, kort en draagbaar.
en daarna de prijs.

en ga dan eens aan de gemiddelde consument die vakantiefoto's schiet vragen hoe belangrijk ze kwaliteit vinden...


een ferrari is ook sneller dan een golfje... :P
Hey hey niet zo snel met reageren.
Ik heb zelf een Nikon FF met diverse objectieven.
Echter soms is het niet te doen om dat allemaal mee te nemen, en dan is zo'n ding gewoon makkelijk
Altijd die standaardopmerkingen over DSLRs op tweakers... :z
50x zoom bestaat niet voor DSLRs. 1200mm kun je wel krijgen (600mm x2 of 800mm x 1,4) maar die kun je zeker niet in een hand dragen -- zal ook meer richting de 6 kg wegen, dus zo'n 10x zo zwaar als deze 'compactcamera'.
lol dit is toch geen compact ? of is compact een heel andere betekenis hebben bij Sony
De term compactcamera is gebruikelijk voor camera's met een vaste lens en een kleine sensor. Ze zijn er met verschillende afmetingen :)
Dit is volgens mij een Bridgecamera die, qua afmetingen (kleiner dan een DSLR, groter dan een standaard compactcamera) en functionaliteit, tussen een DSLR (met standaard lens) en een Compactcamera (met minimaal 5-10x zoom) geplaatst moet worden ;)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 21 december 2016 00:12]

Dit is duidelijk een bridge camera. Sony zet op zijn site wel compact bij de naam, maar compact kun je deze echt niet noemen. Deze stop je niet even in je jaszak.
Compactcamera is al een eeuwigheid een verkeerde naam. Vaste lens camera zou een betere naam zijn, maar dat bekt minder goed natuurlijk. @Xtuv: kleine sensor is ook niet waar. Je hebt ook premium compactcamera's met grotere sensoren (1", aps-c, fullframe).
Systeemcamera is ook zo'n verkeerde naam voor een spiegelloze camera met wisselbare lenzen. In principe zijn alle camera's met wisselbare lenzen systeemcamera's, dus ook spiegelreflexen. Vandaar dat je het dan ook beter kunt hebben over spiegelloze systeemcamera's en dslr's.
Alles met een sensor <1 inch is toch niet meer interessant?
Een grotere sensor betekent een duurdere en grotere lens in het geval van een gelijk zoombereik.
Een kleine sensor is dus een manier om een compactere en goedkopere camera te maken als je een bepaald bereik wilt hebben.

Wat niet wegneemt dat ik liever een 1 inch sensor had gezien, maar dan waren ze op een RX10 uitgekomen met overeenkomstig prijskaartje.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 20 december 2016 19:57]

Precies, ik heb een dergelijk apparaat gekocht voor wildlife fotografie. Ja, de sensor van 1/2,3 is op het randje, maar het bereik in mijn geval van 25-600 mm met een constant diafragma van 1/2,8 doet niks hem na voor 500 euro. Betaalbaar, geen lenzen wisselen en op volle zoom ook nog lichtsterk. Zeker niet voor alles inzetbaar, maar voor dit doel was het prima. Zeker in verhouding tot de kosten.

[Reactie gewijzigd door jvo op 20 december 2016 22:15]

Lijkt mij ook, natuurlijk zal het qua lens en flexibiliteit een voordeel hebben over smartphones maar voor de beeldkwaliteit zou ik net zo goed mijn telefoon kunnen gebruiken.
Nou ja, ik zou het vergelijk wel willen zien. 1000mm optische zoom foto vs telefoon vanaf zelfde standpunt en zelfde uitsnede.
Mwah, dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen wanneer ik een review lees op een gerenommeerd fotografie-blog over een alternatief van concurrent Nikon betreffende hun 90x optische zoomcamera de P900: https://photographylife.com/reviews/nikon-coolpix-p900

[Reactie gewijzigd door repeP op 21 december 2016 14:49]

Inderdaad. Was dit een camera met een 1 inch sensor of meer dan was dit echt interessant. Echter sensoren van 1/2.3 formaat zitten ook in huidige topmodellen smart telefoons. Behalve de optische zoom is er dus weinig nieuws onder de zon.
Jeetje. Maar de lens is bij welke telefoon dan ook onvergelijkbaar veeeeeeeeeel slechter. Je kunt ook een smartphone maken met een fullframe lens erin, maar met het piepkleine eenvoudige lensje erin ga je daar geen enkel profijt van hebben.
1200mm op f6.3: dan mag je wel een heel stevig statiefje en een draadloze zelfontspanner meebrengen. Desalniettemin wel geinig om leuke kiekjes van de maan te maken, of hem op andere manieren als ultraportable telescoop in te zetten. Al ben ik bang dat je met zo'n bereik fikse beeldfouten gaat krijgen als chromatische abberatie & beeldkrommingen: zowel aan de 24mm als aan de 1200mm zijde van het spectrum. Met een dergelijk zoombereik voor weinig geld kom je niet weg zonder flink in te leveren op kwaliteit aan de randen vh zoombereik. vermoedelijk maakt hij op 100-400mm de beste foto's op f3.8 oid.
Er staat toch dat er IS ingebouwd is? Natuurlijk is de beeldkwaliteit dan niet optimaal. Maar liever een slechte foto dan geen foto.
Zozo, ongewenst zelfs? Vanuit de losse pols met f6.3 op 1200 mm een plaatje schieten - ik wens je veel succes ;-) Ja ook met image stabilisatie ja ;-)

Heb zelf een tamron op 300mm, die schiet op f5.6. Dat ding heeft extreem goede stabilisatie. Met normaal daglicht kan je uit de hand op 1/15s aardig scherpe plaatjes maken. Dat is dus 300mm. Met 1200mm (ik heb zelf een telescoop en ben hobby astrofotograaf, weet dus een beetje waarover ik praat) zit je zo enorm ver ingezoomd dat de camera gewoon -niet- mag bewegen. Op f6.3 heb je niet genoeg aan 1/15e seconde belichtingstijd, of je moet de ISO idioot hoog gaan zetten.

De enige manier om scherpe plaatjes te krijgen op 1200mm is door die imagestabilisatie UIT te zetten, en het ding op een statief te pleuren. Voor 450 euro heb je namelijk geen extreme-low-noise sensor en zal je dus nooit op ISO12800 oid kunnen fotograferen, maar zit je vast aan 400-800 max.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 20 december 2016 23:20]

1200mm uit de hand gaat een normaal mens niet lukken, zelfs niet als de IS echt 5 stops levert. Als de atmosferische onscherpte niet een grotere rol speelt, want dit is echt extreem lang. Eigenlijk is het dwaas, een mogelijkheid op een klein, licht cameraatje waar je een lomp, zwaar statief voor nodig hebt.
Het slaat inderdaad nergens op, 15 tot 30 x zoom is ruim voldoende! Alleen het verkoopt, 50x is meer dan 30x, zinvol of niet...
Inderdaad. En voor een beetje beelkwaliteit zal je nog 1 a 2 stops hoger moeten gaan zitten om het nog wat te redden. Kun je op f/8 gaan schieten. Met normale belichting heb je dan zomaar een volle seconde belichtingstijd nodig. Maar enfin, het kan, leuke gadget ;-)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 21 december 2016 00:22]

Die camera lijkt me toch wel iets groter dan een compact. Maar knap niettegenstaande.
Inderdaad, daarbij heeft Sony al jaren een 50x zoom van dit formaat, de HX300.
Er zijn op dit moment:

- HX300
- HX400

HX400 is eigenlijk een HX300 met een Hotshoe en Wifi/GPS, Ik snap de toegevoegde waarde van de HX350 niet
Nieuwe beeldprocessor?
En vergeet de videoresolutie niet bij HX300 vs HX400: 720p vs 1080p.
Maar de toegevoegde waarde van de 350 t.o.v. 400 lijkt me inderdaad niet echt om over naar huis te schrijven. Maar wellicht dat de serieuze reviews straks wat anders uitwijzen.
Sony schaart een hele reeks camera's onder de compact-camera's: https://www.sony.nl/elect...e-cameras-voor-cybershots

Slaat volgens mij ook meer op de sensor dan op het formaat.
Het slaat op de vastheid van de lens. Als die vereisselbaar is, is het geen compact.
Waarom altijd zo'n extreme zoom, wanneer gebruik je dat nou? Liever iets in de richting 16-300mm opv 24-1000
Het is blijkbaar technisch heel moeilijk om een zoom te maken die tele en extreem wide angle is.
24 mm is al super wide angle. Er bestaan vele lenzen 24-105 of 18-200 (aps-c).
16 mm is extreme wide angle. Je ziet in de praktijk alleen 16-35, 10-18 (aps-c). Vrijwel nooit zoom tot in tele-gebied.
Bragging rights.
Decemberzegel heeft gelijk, tele en superwide zijn eigenlijk niet goed te combineren. Als je dus een een 'heelveelx zoom' camera wil leveren, moet je wel aan de lange kant gaan zitten. Die 16-300 zou een veel breder bruikbare lens zijn, maar helaas wel een boterzachte. In verwisselbare lenzen zie je dat soort bereiken ook niet veel, een groothoek tot korte tele plus een kort tot lange tele werkt gewoon veel beter.

Ik gebruik dit soort cameraatjes overigens heel graag, primair voor vogels. Doe er ook wel andere dingen mee, maar als ik de tele niet nodig heb pak toch liever de LX5. Het blijven piepkleine sensortjes met so-so lenzen. En de zoekers zijn doorgaans te grof om scherptediepte te beoordelen. Leuk voor erbij (dat spul kost niet veel op marktplaats) of voor de casual user.
gebruik anders regelmatig 63x optische zoom hoor
Dat zijn geen kwalitatieve toppers, in het telegebied laten ze heel veel steken vallen!
klopt, maar ik maak er wel gigantische fotos mee, een statief, een lokatie, 500, tot 3000 foto's maken vanaf de zelfde positie, onder mekaar en in de rondte .
aan elkaar stitchen met software, en ik heb een foto van 10Gigapixels of hoger zo gemaakt.
en dat meet een camera van nog geen 160,-

en daar helpt zoom heel erg bij, zolang het maar optisch is
Gaaf! Heb je een voorbeeld?
Een van 3.66 gigapixel
http://www.gigapan.com/gigapans/175160

Of deze http://www.gigapan.com/gigapans/175547

[Reactie gewijzigd door itcouldbeanyone op 21 december 2016 12:33]

Probeer jij maar eens een leuke foto te maken van de maan met je 300mm lens ;) Voor foto's is die zoom niet echt briljant nee. Vooral vanwege de lichtsterkte overigens want de beeldstabilisatie van Sony is tamelijk goed. Mijn ervaring is dat die extreme zoomlenzen nog acceptabele foto's opleveren als je maximaal tussen de 50 en 75% van het maximale blijft. Als die trend zich dus blijft voortzetten is meer zoom alleen maar mooi.

Je moet dit soort camera's trouwens ook meer zien als Manusjes-van-alles en Manusjes kunnen van alles maar blinken meestal nergens echt in uit.

Denk in dat kader dan eens aan het schieten van bewegende beelden (oftewel video dus). Er gaat niks boven flink zoombereik als je een filmpje aan het schieten bent. De 20x optische zoom van mijn oude HX20V heeft zich zeer vaak bewezen wat dat betreft maar toch was 20x zoom ook nog vaak flink aan de krappe kant.

Een tip trouwens voor filmen met Sony camera's: zet de beeldstabilisatie op "standaard" i.p.v. "actief". Op standje "actief" is filmen zo goed als onmogelijk in het tele-bereik.
Maar waarom zou je dit dan kopen t.o.v. van een systeemcamera? Het voordeel van zogenaamd compact te zijn t.o.v. de alternatieven is niet aanwezig.
is makkelijk
heb hier de ouwe sony liggen en een medion
voor simple foto en zooi met losse lenzen mee te nemen
zeker met vakantie

voor ander werk neem ik me nikon wel mee met losse lenzen
heb ik wel twee tassen voor nodig
Je koopt dit omdat je een superzoom wilt hebben! Het is toch een stuk compacter dan een spiegelreflex met een serie zoomlenzen.

Zelf zou ik voor een betere camera gaan (een DSLR of MILC met APS-C sensor) en accepteren dat je minder zoom hebt. Als bonus heb je veel meer kwaliteit!
Een systeemcamera met dit zoombereik binnen deze afmetingen en gewicht? En prijs? Volstrekt onmogelijk.
De camera is compact voor de hoeveelheid optische zoom die je krijgt. Je koopt deze camera omdat deze relatief makkelijk mee te nemen is en je voor deze prijs klaar bent. Een systeemcamera met een paar flinke zoomlenzen is aardig duurder en daarnaast een stuk minder compact om mee te nemen.
Er bestaan al jaren dit soort camera`s. Ontstaan vanuit de compactcamera`s (toen ze nog compact waren), maar doorontwikkeld op met name zoomgebied, maar nog wel met de compactcamera sensor.
Later hernoemd naar bridge camera`s, omdat ze deels de kloof tussen compact en SLR overbrugden. En ondertussen hernoemd naar superzoom vanwege de grote range.
Ook nog steeds onvergelijkbaar in kwaliteit tov van de allerduurste smartphones bij alles wat net even verder weg is.
Overigens is superzoom een slecht gekozen term, want het wekt de indruk dat je ver kan inzoomen. Maar dit is uiteraard wel relatief tov de wijdste stand. Dus praktisch gezien, kun je 10x inzoomen en ongeveer 5x uitzoomen, maar dat is niet zo lekker voor de marketing afdeling.
Geldt dat ook voor een P900 met zijn 83x zoom want die lijkt toch wel echt 83x in te zoomen als ik de filmpjes op YT bekijk. Als deze Sony niet echt 50x zou inzoomen zou ik dat toch een vorm van oplichting vinden
Geen idee waarom zwimmiz op +1 gemod staat, want hij schrijft onzin. UC heeft al gezegd hoe het zit.

Deze Sony heeft echt 50x optische zoom.
Jouw Nikon P900 heeft echt 83x optische zoom.

Je wordt niet opgelicht door deze cijfers, die kloppen echt! Alleen je wordt wel genept door deze cijfers, want het praktische nut is erg laag.
T.o.v. wat zoom jij dan in of uit? 120mm? Zoom is altijd de verhoudingen tussen het minimale en maximale aantal mm's.
Dat probeer ik toch juist te verduidelijken? Dat 50 x zoom het product is van 5x wijd en 10x tele uitgaande van wat je met het blote oog ziet?
Aan de eerste reactie te zien, zijn er nog genoeg mensen die denken dat je dan een onderwerp met een vergroting van 50x op de sensor krijgt.
Dat probeer ik toch juist te verduidelijken? Dat 50 x zoom het product is van 5x wijd en 10x tele uitgaande van wat je met het blote oog ziet?
Dat is ook niet correct. Je ogen zien niet met 120mm. De beeldhoek van je ogen is meer te vergelijken met een ultragroothoek en wat je scherp ziet in 1 blik lijkt meer op 300mm. Dus nee, het is niet 5x wijd en 10x tele. Gewoon 1200/24=50.
Ten opzichte van wat je ziet is het wel degelijk "gewoon" ~5x wijd en ~10x tele (of 4x wijd en 12.5x tele). Ik trek het getal 50 ook niet in twijfel, maar ik geef aan wat dat betekent voor iemand die deze getallen niet kan interpreteren en ervan uitgaat dat je 50x kunt vergroten. (In de volksmond ook wel "inzoomen" genoemd)
Dus 120mm noem jij normaal? Meestal is 50mm normaal, dus dan zou het 2x wijd en 25x tele of zo zijn.
Dat is inderdaad realistischer. 24mm is bepaald ook niet ultrawide, dus 2x verkleinen zou prima kunnen.
Oorspronkelijk werd de term brugcamera gebruikt voor SLRs (ja, met film) met een vaste lens.
Verder moet je zoomfactor niet met vergroting verwarren.
Dat was precies mijn punt, dat je zoomfactor dus niet met vergroting moet verwarren ;)
Hoe kan het dat sommige smartphones ook een 1/2,3"-sensor hebben met een diafragmaopening van f/2.0 of lager en dit uitgezoomd een maximale diafragmaopening van f/2.8 heeft?
Met een vast brandpunt is het gemakkelijker een grotere diafragma opening te maken.
Als de lens bij f/2.0 begon zou hij met 50x zoom nogal groot worden. Smartphones hebben (zo goed als) altijd een vaste brandpuntsafstand, dus dan kan de lens veel kleiner zijn zelfs als hij lichtsterker is.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 22 december 2016 12:30]