Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties
Submitter: HellBeast

Klanten van Ziggo kunnen hun mail niet meer binnenhalen en ook de webmail van de internetaanbieder werkt niet meer. Ziggo heeft de storing, die zich landelijk lijkt voor te doen, bevestigd.

Op sociale media klagen klanten van Ziggo over het niet meer kunnen binnenhalen van mail, blijkt bij AlleStoringen, terwijl ook de webmail een storing geeft. De eerste meldingen over de storingen kwamen dinsdag om kwart over een binnen. De helpdesk van de internetaanbieder bevestigt dat er sprake is van een storing.

"Wij doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak", aldus de storingchecker van het bedrijf. Aanvankelijk gaf de helpdesk aan het probleem dinsdag voor 19.30 uur verholpen te hebben maar inmiddels wordt 15.00 als streeftijd aangegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Voor diegenen met een eigen domeinnaam en mailserver op een Ziggo verbinding: de relayhost smtp.ziggo.nl stuurt nog wel gewoon mail naar buiten (en ontvangen gaat sowieso buiten Ziggo om), dus geen problemen hier.
Voor diegenen met een eigen domeinnaam en mailserver op een Ziggo verbinding: de relayhost smtp.ziggo.nl stuurt nog wel gewoon mail naar buiten (en ontvangen gaat sowieso buiten Ziggo om), dus geen problemen hier.
Waarom zou je die relay gebruiken?
Ik zit al heel erg lang bij Ziggo, maar heb hem nooit hoeven gebruiken.
Ik zit ook al een aantal jaar bij Ziggo, maar mijn mailserver kan (kon?) niet rechtstreeks afleveren bij niet-ziggo mailservers. Is toch een vrij bekend probleem (veel ISPs, waaronder Ziggo, die poort 25 naar buiten toe blokkeren om spamgolven tegen te gaan).

Binnenkort eens testen of het niet meer nodig is, maar voor de zekerheid:
jij draait een eigen mailserver op je Ziggo consumentenlijn? En die kan probleemloos mail overal afleveren zonder een smarthost/relayhost te hoeven gebruiken?
Laat me weten wat je bevindingen zijn, ook ik ben afhankelijk bij mijn persoonlijke mailserver van de Ziggo relay.
(bah, code tags van het forum doen het hier niet)

Uitgeprobeerd:
[code]~ $ dig ziggo.nl mx

; <<>> DiG 9.9.5-9+deb8u5-Debian <<>> ziggo.nl mx
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 56061
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 8, ADDITIONAL: 7

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;ziggo.nl. IN MX

;; ANSWER SECTION:
ziggo.nl. 3578 IN MX 50 mx.mnd.mail.iss.as9143.net.
ziggo.nl. 3578 IN MX 50 mx.tb.mail.iss.as9143.net.

~ $ telnet mx.mnd.mail.iss.as9143.net 25
Trying 212.54.34.8...
Connected to mx.mnd.mail.iss.as9143.net.
Escape character is '^]'.
220-mx18.mnd.mail.iss.as9143.net ESMTP Wed, 03 Feb 2016 08:46:39 +0100
220-Sending spam or unsolicited commercial e-mail to this server is strictly
220-prohibited by our NO UBE / NO UCE policy. Abuse will be prosecuted and/or
220 charged per attempted recipient at international postal rates.
quit
221 mx18.mnd.mail.iss.as9143.net closing connection
Connection closed by foreign host.


~ $ dig xs4all.nl mx

; <<>> DiG 9.9.5-9+deb8u5-Debian <<>> xs4all.nl mx
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 1451
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 4, AUTHORITY: 13, ADDITIONAL: 5

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;xs4all.nl. IN MX

;; ANSWER SECTION:
xs4all.nl. 697 IN MX 100 mx2.xs4all.nl.
xs4all.nl. 697 IN MX 100 mx1.xs4all.nl.
xs4all.nl. 697 IN MX 100 mx3.xs4all.nl.
xs4all.nl. 697 IN MX 100 mx4.xs4all.nl.

~ $ telnet mx2.xs4all.nl 25
Trying 194.109.24.138...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection timed out
[/code]
... lijkt mij duidelijk: uitgaand poort 25 geblokkeerd. Ook een tcptraceroute bevestigd dit.

[Reactie gewijzigd door vanaalten op 3 februari 2016 09:01]

Ik gebruik gewoon poort 587 als extra poort op de mailserver. Voornamelijk eigenlijk voor mijn wifi/4G apparaten aangezien die niet altijd in het Ziggo netwerk aanwezig zijn waardoor de relay dan niet werkt.

Mijn desktop gebruikt de relay server dan weer wel, werkt eigenlijk al jaren probleemloos.

Heb overigens zowieso een gmail accountje ernaast, kan dus altijd nog op die manier een mail de deur uit krijgen als alles omvalt, laptopje via hotspot aan 4G op telefoon en gmail in de browser, werkt ook als heel Ziggo tijdelijk omvalt.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 3 februari 2016 11:02]

Ik zit ook al een aantal jaar bij Ziggo, maar mijn mailserver kan (kon?) niet rechtstreeks afleveren bij niet-ziggo mailservers. Is toch een vrij bekend probleem (veel ISPs, waaronder Ziggo, die poort 25 naar buiten toe blokkeren om spamgolven tegen te gaan).

Binnenkort eens testen of het niet meer nodig is, maar voor de zekerheid:
jij draait een eigen mailserver op je Ziggo consumentenlijn? En die kan probleemloos mail overal afleveren zonder een smarthost/relayhost te hoeven gebruiken?
Gebruik SSL/TLS en je kan gewoon connecten naar een andere SMTP server.
Ik laat mijn mailserver de mail afleveren via stunnel.
smtp ligt hier ook plat: The size of the message you are trying to send exceeds a temporary size limit of the server. The message was not sent; try to reduce the message size or wait some time and try again. The server responded: Space shortage, please try later.

Edit:

smtp verstuurt nu mondjesmaat maar mails komen (nog) niet aan. Ws belanden deze in een enorme queue .... Gelukkig kan ik nog alternatieve smtp servers gebruiken (bHosted en Google).

[Reactie gewijzigd door ockelz op 2 februari 2016 18:23]

Goed moment om te bedenken of je niet naar een ISP onafhankelijke email provider over wil stappen en af zijn van de lockin :)

edit: Ok, blijkbaar ben ik niet duidelijk (of mensen kunnen massaal niet begrijpend lezen)... ik zeg dus, om af te zijn van de lockin. De storing heeft er helemaal niks mee te maken, het is gewoon niet handig om niet van ISP te kunnen wisselen zonder je emailadres kwijt te raken.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 februari 2016 15:18]

Want GMail of Outlook.com hebben nooit storingen?
Ik ga hier niet gmail en/of google lopen verdedigen.. maar ik gebruik gmail nu een jaar of 10(?) en ik kan me geen enkele storing heugen.
Ik ga hier niet gmail en/of google lopen verdedigen.. maar ik gebruik gmail nu een jaar of 10(?) en ik kan me geen enkele storing heugen.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Op een klein sync probleem na kan ik me geen storing herinneren. En waarschijnlijk lag het probleem ook nog eens aan mijn device :D
Gmail heeft in 2014 nog een storing gehad (zover ik even zo snel kon vinden). Al duurder het anderhalf uur, een storing is een storing. Deze website laat meer storingen zien, maar daar hebben minder gebruikers last van gehad. Anders stond het wel weer in het nieuws.

Verder is het natuurlijk vervelend dat Ziggo gebruikers nu last ervan hebben. Je zou maar net een belangrijk mailtje moeten besturen.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 februari 2016 15:33]

Deze website laat meer storingen zien, maar daar hebben minder gebruikers last van gehad.
Die site is zeer onbetrouwbaar. Leuk om naar te kijken als je een storing hebt of dat vermoed, een piek zou dan kunnen vertellen dat je niet de enige bent.
Maar het gros van de gebruikers daar meldt storingen omdat ze vergeten dat ze geen bereik hebben, hun WiFi uitstaat of ze een configuratiefout hebben in hun programma.
Voorbeeld: Facebook
Meeste problemen met:
Site laadt niet (47%)
Geen verbinding met Facebook (34%)
App crasht (17%)
Die onderste optie heeft natuurlijk niets met de website te maken, dat is een lokaal probleem.
@ADQ Dat is niet gezegd; Facebook heeft onlangs nog toegegeven de app vaker te laten crashen om te bekijken of gebruikers bereid zijn over te stappen.

Bovendien betreffen die storingsmeldingen het hele ecosysteem; Facebook is nog altijd verantwoordelijk voor zijn eigen app, dus als die ineens vaker crasht na een bepaalde update, is dat wel degelijk een teken aan de wand.
Maar als mensen melden dat het niet werkt omdat hun ISP een DNS-probleem heeft (ik noem maar wat) heb je wel duizenden meldingen, maar ligt het niet aan Facebook. Dat bedoelt ADQ met "onbetrouwbaar". Het zijn geen meldingen van degene die storing heeft, maar van mensen die melden dat het niet werkt, ongeacht de oorzaak.
Hoe wil je dat melden op Twitter of FB als je provider een storing heeft ;-)

(En ja, ik snap dat ze k vaak een mobiele telefoon hebben..)
Hoe wil je dat melden op Twitter of FB als je provider een storing heeft ;-)

(En ja, ik snap dat ze k vaak een mobiele telefoon hebben..)
Waarom vraag je het dan? :P

Volgens mij zitten de meeste mensen toch wel op Facebook via hun telefoon of melden ze het naderhand ;) Maar we hadden het ook niet over melden op Facebook, maar op http://allestoringen.nl/ en die zijn mogelijk prima toegankelijk als Facebook om wat voor reden even niet gevonden kan worden door jouw ISP.
Geen idee waar je die mening op baseerd. De site staat standaard altijd open en loopt erg synchroon met gemelde storingen. Ik heb geen enkele reden daaraan te twijfelen al zal er vast wat vervuiling door gebruikers bijzitten.
Mocht jij andere data hebben dan hoor ik dat graag.
In elk geval heeft outlook wel regelmatig issues gehad, de laatste tijd is dat wel minder geworden. Dat dan weer wel.
Zeker in het begin had gmail ontzettend veel storing dus als je je geen enkele storing hebt gehad van email dan zou ik zeggen , je hebt enorme mazzel gehad!

Dat was in het begin een van de reden waarom ik er weer vanaf gestapt ben.

Ikzelf heb email via DDS, al ongeveer 18-20 jaar, ik kan het me niet eens meer heugen dat ik die abbo heb afgesloten! En ja, die hebben zo nu en dan ook eens een probleem maar heb gelukkig nog steeds dezelfde email zonder al te veel problemen.
Wat dat betreft petje af voor DDS.

Terug op het ziggo verhaal, ik snap zelf niet goed waarom mensen een ziggo abbo nemen als je weet dat je een keer verhuist dan ben je het kwijt, er zijn zat andere maar vooral belangrijk Nederlandse alternatieven.
In het begin was GMail ook een beta ;) dwz. het is hl lang in beta geweest. Met precies die reden dus.

Enige nadeel van Gmail is dat het een grote onoverzichtelijke bende is (maar goed, I blame Asperger syndrome..). Maar op iOS kun je nog 'gewoon' een lijst met mailtjes krijgen zonder allerhande vage categorien die nooit kloppen.
Ik ben een GMail gebruiker van het eerste uur (zat bij de eerste 5000 uitnodigingen buiten de VS).
In het begin wel veel storingen, maar veel van die storingen waren te wijten aan onderhoud of testen die vaak werden aangekondigd. Ik heb er nog een paar in het archief gevonden. Voor zover ik me kan herinneren duurden de storingen heel in het begin wel eens een dag of twee. Later werd dat steeds korter en kon je meestal binnen het kwartier weer mailen. Nadat GMail de uitnodigingen had laten vallen en iedereen kon GMailen was er nog een periode met wat storingen, maar de laatste 20 jaar is een storing buitengewoon schaars.

De webmail gebruik ik zelden. Normaal gebruik ik Outlook.
Uh, gisteren nog. Tijdens de middag. Ik heb het zelf ervaren net zoals mensen op Twitter en nieuwssites: http://www.independent.co...-some-users-a6846521.html
Ook erg fijn de privacy die je hebt bij Gmail. Not! Ik hoef geen gepersonaliseerde reclame en wil zeker niet dat mijn profiel aan wie dan ook wordt verkocht. Gebruik ook Ghostery in mijn browser om dit zo veel mogelijk tegen te gaan en gebruik Duck Duck Go. Big Brother is watching you en iedereen doet daar veel te makkelijk over.
Googleprofielen worden niet verkocht. Je profieldata wordt gebruikt om gepersonaliseerde content te tonen, diensten te leveren, assistenten te configureren en al anders wat Google voor spannends met je gegevens doet, maar het wordt net verkocht aan derden.

Significant detail.

Gebruik je gmail voor Apps for Work, dan wordt al helemaal niet geprofileerd. Wat dan rest is de 'Amerikaanse overheid', maar dat is een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door RielN op 3 februari 2016 08:26]

Al ruim 14 jaar hotmail nog nooit 1 mail kwijtgeraakt of niet aangekomen.
Ik gebruik al jaren Outlook en kan me geen enkele storing herinneren, ik zeg niet dat ze er nooit geweest zijn (want dat zal vast wel), maar ik heb wel meer vertrouwen in de beschikbaarheid van GMail of Outlook.com dan die van de Ziggo mail.
Ik gebruik al jaren Outlook en kan me geen enkele storing herinneren, ik zeg niet dat ze er nooit geweest zijn (want dat zal vast wel), maar ik heb wel meer vertrouwen in de beschikbaarheid van GMail of Outlook.com dan die van de Ziggo mail.
Even je geheugen opfrissen.
nieuws: Microsoft kampt met langdurige storing in Outlook.com en Hotmail
Dit is de derde grote storing in een halfjaar die Hotmail- en Outlook.com-gebruikers treft.
dat is er 1 in een zeer lange tijd geweest van 100% uptime
Ik zie vaker dat lokale ISP providers kampen met email storingen dan google/microsoft
verder hebben die services van google/ms gewoon meer capaciteiten om uptime te garanderen dan een kleine isp.
Die ervoor waren toen Outlook in BETA zat, en die storing had je geen last van als je de mail via apps oid beheerde. Alleen de webclient had problemen. En bij 1 van de 2 storingen ervoor was ook alleen de webclient die problemen had.
Tuurlijk wel, daar zei ik het ook niet om. Maar als je een emailadres gebruikt van je provider dan maakt dat het een stuk lastiger om van provider te wisselen. Als je je email ergens anders stalt dan kun je de overweging of je bij je provider wil blijven gewoon maken op basis van of ze verder goede service leveren en of je niet ergens anders een betere deal krijgt en niet op basis van 'maar ik heb geen zin om overal mijn emailadres te moeten wijzigen'.
Het type mens dat een provider mailadres gebruikt zal ook niet om de haverklap van provider wisselen denk ik.
Zeker als er nog geen glasvezel aanwezig is want dan heeft Ziggo wezenlijk amper concurrentie.
Dat 'type mens' geeft denk ik ook niet zo heel veel om de allerhoogste snelheid, dus die zou best wel eens genteresseerd kunnen zijn in een competitief (qua prijs) tripleplay aanbod van een concurrent. Alleen als ze dan horen dat ze hun emailadres kwijt raken, dan haken ze waarschijnlijk al snel af.
Ik heb nu al ik weet niet hoeveel jaar Gmail en Outlook, maar ik kan mij niet herinneren ooit last gehad te hebben van een storing die mij in de weg lag. Ik zeg niet dat ze er nooit uitliggen, maar voor mijn gevoel doen Gmail en Outlook het toch aardig goed qua downtime.
Op http://www.google.com/appsstatus#hl=nl&v=status kun je zien dat Gmail soms ook gewoon een storing heeft. Nu zal je er wellicht zelf niets van gemerkt hebben, maar dat zegt ook niet direct veel.
Tuurlijk zegt dat wel veel, Gmail is dan in zijn beleving bijna nooit down. Dat jouw beleving anders is wil nog niet zeggen dat jij de goede maatstaf bent.
Die partijen hebben wel even wat meer servers staan dan een ISP :P

Hier ook groot voorstander van een ISP-onafhankelijk mailadres, voor mij is een ISP iemand die mij een internetverbinding (en TV) levert, de rest regel ik zelf wel. Met een @provider adres zet je jezelf helemaal klem. Ik kijk elk jaar naar m'n contracten (energie, autoverzekering, zorgverzekering e.d.) of het voordeliger kan. M'n internetcontract kijk ik dan ook even naar. Inmiddels kan ik op mijn adres ook een prima xDSL-snelheid halen dus zo spannend is het tegenwoordig niet meer, ik wil gewoon een redelijke verbinding (30-40Mbit) voor niet al teveel geld. Met een ISP-onafhankelijk adres is dat veel makkelijker overstappen.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 2 februari 2016 15:01]

Het aantal storingen van Ziggo valt mij mee. Ik zit al vanaf de Casema tijd bij Ziggo, maar veel storingen heb ik niet meegemaakt. Wel van de News server, maar de mail maar heel zelden.
Nu gebruik ik het casema account alleen voor reclame dus is een storing niet zo erg, alleen vervelend dat Outlook steeds om het wachtwoord vraagt.

Normaal gebruik ik overigens GMail.
en stel dat je Gmail hebt maar je ISP ligt plat, dan heb je ook niets...
(behalve op je telefoon)

[Reactie gewijzigd door PeterBezemer op 2 februari 2016 14:39]

Tenzij je natuurlijk een ISP hebt voor mobiel internet. Oh wacht, dat heb je. En als dat dan toevallig k nog eens Ziggo is... Tsja. :X
Daarom dus spreiden. Meerdere ISP en meerdere emailadressen.

Lastig blijft natuurlijk wel dat niet iedereen dat doet. Dus je kunt dan zelf wel leuk mailen, anderen kunnen je mail bij een storing niet ontvangen of zij kunnen jou niets sturen. Dus ook al dek je jezelf helemaal in dan kan het lastig blijven.
Gelukkig zijn er meerdere manieren van communiceren en anders is het gewoon maar een uurtje of wat stil.
Ik heb ziggo en Xs4all. Maar ja die ziggo mail is dan nog steeds niet berijkbaar .
Zolang er maar een fallback mailserver is die er voor zorgt dat alle mail gewoon wel netjes aankomt zodra de main mailserver weer up is - dan is er helemaal niks aan het handje ;)
Dan moet je een tijdje zonder het verzenden kunnen - kan gebeuren, storingen komen nou eenmaal voor.

Alleen de giganten die kunnen storingen "voorkomen" want de infrastructuur die er bij komt kijken is redelijk gecompliceerd als je een high availability mailplatform wil hebben.
Nou nee dat is niet echt het probleem, ik ben al jaren upc klant en ik zou niet eens weten wat mijn mail adres is van upc.
Ik wil niet wanneer ik straks weg wil bij upc / ziggo dat ik ook mijn mail adres kwijt raak aangezien die in ''gebruiksleen'' is bij ziggo.

Ik gebruik al zolang ik me kan herinneren gmail, ik was toen 1 van de ''eerste'' waarbij het nog op invite only ging. Nog nooit problemen gehad en kan waar ik ook ben mijn mail lezen.
Ook als ik straks op glas van bijv KPN zou gaan, mijn gmail blijft werken zonder kopzorgen.

Ik snap sowieso niet waarom men de mail van een ISP zou gebruiken.

Daarbij kan ik me 0 storingen indenken in de afgelopen ~15 jaar bij GMAIL, schijnbaar is er wel een kleine geweest maar nooit iets van gemerkt.
Mijn moeder heeft wel ''vroeger'' @home.nl gebruikt (oude benaming van ziggo) en niks anders dan zeik, mede doordat ze dan ook weer outlook wilde gebruiken en er altijd wel weer wat was.
Nu zit ook zij gewoon op gmail.com en nooit geen telefoontje meer gehad van: jeroen mijn mail doet het niet.

Sommige mensen doen helaas alsof @upcmail.nl / ziggo.nl / @chello.nl het enige is wat bestaat, ook lekker flippen over het instellen van de outlook hoort daarbij.

Nja indien iemand mij zou vragen om de @upcmail.nl in te stellen zou ik direct zeggen: niet aan beginnen, ik stel je wel een gmail.com adres in. Klaar van alle ellende, en ik heb niks tegen ziggo totaal niet ( vrijwel nooit problemen met hun als ISP, maar de mail van een ISP gebruiken is vragen om problemen ).

Maar alleen al het feit dat jij je mail adres kwijt bent bij ziggo zodra je hun opzegt, aangezien het mail adres aan je internet abonnement gekoppeld zit is voor mij reden genoeg om hem niet te gebruiken.

Ook indien ik weleens een mailtje krijg van een upc klant is het bijv a.jansen99@upcmail.nl..
Het ziet niet eens uit, en ja i know je kan altijd een 2e mail adres maken met een eigen naam, maar 9 van de 10 gebruikt die wat ze standaard van upc/ziggo krijgen..

Alsof men niet weet dat @gmail.com, @outlook.com en etc bestaat?
Goed moment om te bedenken of je niet naar een ISP onafhankelijke email provider over wil stappen en af zijn van de lockin :)
Of Ziggo zakelijk. Ik heb geen enkel probleem. :+
En daarbij het voordeel dat mij mail niet via mailservers van mijn provider lopen.
Hier ook Ziggo Zakelijk, maar ik doe gewoon mee met de storing.
Hier ook Ziggo Zakelijk, maar ik doe gewoon mee met de storing.
Dan heb je waarschijnlijk geen "Connect MKB Internet".
Daarbij kun je standaard geen gebruik maken van de mailservers van Ziggo. :+
[...]


Of Ziggo zakelijk. Ik heb geen enkel probleem. :+
En daarbij het voordeel dat mij mail niet via mailservers van mijn provider lopen.
Ik ben geswitcht van Ziggo zakelijk naar Ziggo normaal en ik kan je zeggen dat mijn mail (eigen mailserver) ook niet via Ziggo's mailserver gaat :-)

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 2 februari 2016 18:08]

[...]

Ik ben geswitcht van Ziggo zakelijk naar Ziggo normaal en ik kan je zeggen dat mijn mail (eigen mailserver) ook niet via Ziggo's mailserver gaat :-)
Uitgaand hoef je de Ziggo mailserver niet te gebruiken. Maar inkomend wel. Ziggo blokkeert namelijk poort 25 inkomend voor consumenten verbindingen.
Of het moet veranderd zijn onder Liberty Mobile.
[...]


Uitgaand hoef je de Ziggo mailserver niet te gebruiken. Maar inkomend wel. Ziggo blokkeert namelijk poort 25 inkomend voor consumenten verbindingen.
Of het moet veranderd zijn onder Liberty Mobile.
Inkomend ook niet, dat gaat niet via Ziggo's mailservers.
[...]

Inkomend ook niet, dat gaat niet via Ziggo's mailservers.
Dan is dat sinds kort gewijzigd. Dat was namelijk een van de redenen dat ik Ziggo zakelijk genomen heb.

Nog even gezocht. Je opmerking klopt niet.

Beantwoord: mail ontvangen op poort 25

Internet Overige bepalingen

Waar heb je je opmerking op gebaseerd of heb je het uit je duim gezogen?

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 februari 2016 10:09]

[...]


Dan is dat sinds kort gewijzigd. Dat was namelijk een van de redenen dat ik Ziggo zakelijk genomen heb.

Nog even gezocht. Je opmerking klopt niet.

Beantwoord: mail ontvangen op poort 25

Internet Overige bepalingen

Waar heb je je opmerking op gebaseerd of heb je het uit je duim gezogen?
Beetje foute opmerking van je (duim) en dat artikel is ook fout.
Dat artikel heeft het over ontvangen op port 587?
Succes met alle mailservers er van te overtuigen om op die poort met jouw server te connecten.
Ik heb al jaren een mailserver bij ziggo, eerst ziggo zakelijk, maar de laatste 3 jaar zonder zakelijk.
Ik verstuur via SSL/TLS, inderdaad poort 587, en ik ontvang gewoon op poort 25.
Kom anders maar es kijken.
[...]

Beetje foute opmerking van je (duim) en dat artikel is ook fout.
Dat artikel heeft het over ontvangen op port 587?
Succes met alle mailservers er van te overtuigen om op die poort met jouw server te connecten.
Ik heb al jaren een mailserver bij ziggo, eerst ziggo zakelijk, maar de laatste 3 jaar zonder zakelijk.
Ik verstuur via SSL/TLS, inderdaad poort 587, en ik ontvang gewoon op poort 25.
Kom anders maar es kijken.
Mogelijk ex UPC (oude UPC gebied)?

Anders begrijp ik niet dat Ziggo poort 25 opent terwijl ze aangeven dat het gesloten is.
Tevens heb je nu geen enkele garantie dat Ziggo de poort niet alsnog sluit.
[...]


Mogelijk ex UPC (oude UPC gebied)?

Anders begrijp ik niet dat Ziggo poort 25 opent terwijl ze aangeven dat het gesloten is.
Tevens heb je nu geen enkele garantie dat Ziggo de poort niet alsnog sluit.
Nee, al sinds het ontstaan van Ziggo is het hier Ziggo.
Ziggo claimt nergens dat inkomend poort 25 dicht is.
Laat maar zien waar ze dat wel claimen.
Ik zou niet weten waarom. In al die jaren bij Ziggo is dit de alleerste emailstoring waar je last van zou kunnen hebben.
Voor mij is dit inderdaad de eerste keer dat de mail er ff uit ligt. Ach dat soort dingen gebeuren. Even niet bij de mail kunnen is voor mij niet zo'n groot probleem. Erger is dat verhaal van iOS 9 updates waarna je gmail volledig leeggehaald blijkt te zijn.
Is niet waar, er zijn een hoop storingen geweest in de afgelopen 12 maanden, ook de migratie van de mail servers vanuit Oostenrijk naar Nederland heeft een zeer grote impact gehad waarbij verschillende groepen klanten een aantal dagen de mail eruit lag.

Ook de overstap van pop3 naar imap heeft voor problemen gezorgd ( mensen die nog op pop3 zitten kunnen dus problemen verwachten ). Dit terwijl er niks over gecommuniceerd is om de mail programma's opnieuw in te stellen.

Het ligt er dus wel aan of jij de webmail gebruikt of bijv outlook, bij de webmail zijn minder problemen dan bij mail programma's.

Dit is waarschijnlijk de eerste mail storing waar jij last van gehad hebt, maar ook de andere storingen waren van langere duur ( dus niet een paar minuten of uurtjes, maar ook hele dagen ).

Uiteraard is het ook vervelend omdat mensen niet weten hoe outlook in te moeten stellen icm de upc/ziggo mail wat voor ellende zorgt. Alles moet handmatig ingevoerd worden, voor jou en mij geen probleem voor de leek die vloekt alleen maar op ziggo omdat de leek niet weet wat ze aan het doen zijn.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 februari 2016 10:27]

Of host je eigen email server :P
Doe ik ook. En ik heb nooit storingen. Tenzij ik er zelf m'n tengels aan heb gezeten. Voordeel is dat je de rest van je leven hetzelfde email adres houdt en dat je zelf de enige die in je mailbox kan rondstruinen. Daarnaast gebruikt mijn mailserver TLS, in tegenstelling tot de Ziggo (UPC) en KPN mail servers.
Een storing kan de beste overkomen, de voornaamste reden om geen ISP mail te nemen is toch het moment dat je zou willen overstappen naar een andere provider... in bepaalde gevallen ben je dan simpelweg je emailadres kwijt of je mag tegen betaling je adres houden, beide situaties niet gewenst lijkt mij. Aan de andere kant, als je de mail van een ISP gebruikt loop je het minste kans dat je email wordt gebruikt voor andere doeleinden zoals google en microsoft beide doen om hun diensten aan te scherpen.
Daar doelde ik ook op, zie mijn edit om te verhelderen.
Verder is een gratis email provider natuurlijk niet de enige optie naast je ISP mail, je kunt ook bij een hosting provider een email account afnemen. Als je email belangrijk genoeg is voor je dan lijkt dat me de beste methode, al kost het je dan wel iets extra (maar goed, als het belangrijk is dan zouden een paar tientjes per jaar niet het probleem mogen zijn).
Nu kan die ISP onafhankelijke provider natuurlijk ook wel eens een storing hebben. Los daarvan vindt ik het altijd een goed idee om een ISP onafhankelijk adres te hebben, want het is toch vaak lastig met overstappen!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 2 februari 2016 16:25]

het is gewoon niet handig om niet van ISP te kunnen wisselen zonder je emailadres kwijt te raken.
Daarom gebruik ik ook nooit de e-mail die je bij je provider krijg, en gebruik ik al vele jaren Hotmail.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 februari 2016 18:40]

Ik ben onlangs, om mijn email uit de VS weg te halen, overgestapt naar het Noorse RunBox. Voor mijn priv gebruik ik de xs4all mailbox.
Misschien irrelevant (of ik snap het niet helemaal), maar beide servers (POP & SMTP) zijn gewoon te pingen. Dus de servers zijn iig online
C:\Users\Guido>ping pop.ziggo.nl

Pinging pop.ziggo.nl [212.54.42.19] with 32 bytes of data:
Reply from 212.54.42.19: bytes=32 time=12ms TTL=247
Reply from 212.54.42.19: bytes=32 time=13ms TTL=247
Reply from 212.54.42.19: bytes=32 time=13ms TTL=247
Reply from 212.54.42.19: bytes=32 time=14ms TTL=247

Ping statistics for 212.54.42.19:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 12ms, Maximum = 14ms, Average = 13ms

C:\Users\Guido>ping smtp.ziggo.nl

Pinging smtp.mail.gtm.iss.as9143.net [212.54.42.9] with 32 bytes of data:
Reply from 212.54.42.9: bytes=32 time=13ms TTL=247
Reply from 212.54.42.9: bytes=32 time=13ms TTL=247
Reply from 212.54.42.9: bytes=32 time=13ms TTL=247
Reply from 212.54.42.9: bytes=32 time=13ms TTL=247

Ping statistics for 212.54.42.9:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 13ms, Average = 13ms
edit: Results overbodig toegevoegd

[Reactie gewijzigd door technomania op 2 februari 2016 14:52]

Pingen alleen zegt niet zo veel, dat geeft alleen maar aan dat ze aan het netwerk zitten en dat de netwerkstack werkt (en dat naamresolutie werkt).

Als de software die op de server draait crashed, maar het OS draait, is hij nog steeds te pingen, maar werkt de functionaliteit toch echt niet.

En zelfs als hij niet pinged, zou het nog gewoon kunnen werken. Vaak wordt ICMP namelijk geblocked, waardoor het timed outs krijgt bij pingen, maar de server verder gewoon prima functioneert.
Ping zegt helemaal niet of een server zelf online is.
Het is prima mogelijk dat een ander systeem een ping reply terug geeft ipv het system dat je eigenlijk wilt pingen.
Ja, maar probeer eens met netcat of telnet te verbinden met poort 25 en dan "EHLO test" in te voeren, dat zal vastlopen...
Ja we hebben een ping. Alles werkt! 8)7
Je kan inderdaad de servers pingen dus netwerk technisch kan je de servers zien op het netwerk. Dat wil nog niet zeggen dat alle services of programma's, etc goed draaien.
Waar schrijf ik dat alles werkt?

Geef alleen aan dat ze te pingen zijn.
Meestal ping je dan een loadbalancer. Mooi, de loadbalancer draait nog!

En als je echt een server pingt dan ping je de netwerkkaart, de handelt een ping af en niet het OS (en zeker niet de applicatie).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 2 februari 2016 16:17]

Mocht iemand het interessant vinden, wij zagen hier ook de mail queues volstromen. Foutmelding die de servers van Ziggo retourneren:
(host mx.mnd.mail.iss.as9143.net[212.54.34.8] said: 452 Space shortage, please try later (in reply to MAIL FROM command))
452 Space shortage

Aha .... :P dat is duidelijk
220-mx14.tb.mail.iss.as9143.net ESMTP Tue, 02 Feb 2016 16:27:28 +0100
220-Sending spam or unsolicited commercial e-mail to this server is strictly
220-prohibited by our NO UBE / NO UCE policy. Abuse will be prosecuted and/or
220 charged per attempted recipient at international postal rates.
helo woei.com
250 mx14.tb.mail.iss.as9143.net Hello woei.com [88.159.x.x]
mail from:hoi@hoi.nl
452 Space shortage, please try later
Geeneens de kans om een bericht te maken of een recipient op te geven :P

[Reactie gewijzigd door Fish op 2 februari 2016 16:29]

Ik krijg van de smtp server van ziggo de melding : 52 space shortage, please try later.
Hier ook problemen met smtp:

The size of the message you are trying to send exceeds a temporary size limit of the server. The message was not sent; try to reduce the message size or wait some time and try again. The server responded: Space shortage, please try later.

Af en toe kan er iets verzonden worden.

[Reactie gewijzigd door ockelz op 2 februari 2016 17:39]

Is weer online !
de webmail adwoord anders nog steeds met https://error.ziggo.nl/?from=mail.ziggo.nl

plus de dealine is al weer voor uit gezet door ziggo
Storing Webmail

Sorry, door een storing werkt Ziggo Mail tijdelijk niet.

We lossen het zo snel mogelijk op.
Status:
We zijn het voor je aan het oplossen
Bekend sinds
dinsdag 2 februari om 13.16
Wanneer is het opgelost?
voor 2 februari, 19.30 uur

[Reactie gewijzigd door sojab0on op 2 februari 2016 17:04]

Staat nu op de site om woensdag 08.00 opgelost😁
ik copy paste die tekst leterlijk van de site af maar mischien dat jouw regio later is dan de mijne
De mail komt ondertussen weer binnen, maar alleen de mail van vr 15:00
Verzender ----> smtp (v)erzender ---> smtp (ontvanger) ---> ontvanger


Basaal zijn er 4 stappen in het process, de mail wordt verstuurt naar smtp(v), als deze niet bij smtp(o) afgeleverd kan worden word de mail vastgehouden om op een later tijdstip opnieuw te proberen. Afhankelijk van de mailserver zul je daar een notificatie van krijgen. Ook de retry interval is server afhankelijk alsmede het aantal keer dat hij het zal proberen. Wanneer het uiteindelijk helemaal niet verzonden kan worden krijg je daar over het algemeen wel een bericht van.

Dus dat ligt niet meer aan ziggo maar aan de smtp(v)
Dat is toevallig. M'n ouders vroegen zich net af waarom ze geen e-mails ontvingen. @casema.nl valt hier namelijk ook onder als ik het goed heb. Ik wilde namelijk wat door sturen, en m'n ouders kregen op hun iPads maar niets binnen.
Afgelopen maanden al meerdere malen langdurige storingen gehad, hoewel het de laatste tijd lijkt te werken. Volgens mij hebben ze hun infrastructuur wat e-mail betreft niet bepaald op orde.