Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 530 reacties

Ziggo kampt voor de tweede avond op rij met een storing. Het gaat weer om een ddos-aanval op de dns-servers van de kabelaar. Het instellen van alternatieve dns-servers helpt om de problemen te voorkomen.

De storing lijkt te zijn begonnen iets na negen uur op woensdagavond, blijkt uit het topic op GoT. Ook AlleStoringen.nl meldt een piek die begint rond die tijd. De storing dinsdagavond kwam door een ddos-aanval op de dns-servers en het ligt voor de hand dat de nieuwe storing dezelfde oorzaak heeft.

In elk geval helpt het instellen van een alternatieve dns-server op apparaten of op de router, waardoor Ziggo-klanten geen gebruik hoeven te maken van de dns-servers van de kabelaar. De storing lijkt wederom niet op te treden bij oud-UPC-klanten. Gezien de piek op AlleStoringen.nl hebben minder mensen last van de storing dan dinsdagavond, hoewel dat ook kan komen doordat veel mensen sinds dinsdagavond alternatieve dns-servers hebben ingesteld. Ziggo bevestigt de storing op Twitter, maar heeft nog niet gezegd dat het weer om een ddos-aanval gaat. Ook de website van Ziggo is momenteel onbereikbaar.

Update, 22:06: Ziggo bevestigt tegenover Tweakers dat het weer om een ddos-aanval gaat. "En nu is het een grotere aanval dan dinsdagavond", aldus woordvoerder Gradus Vos. "We hadden maatregelen getroffen om een aanval zoals die van dinsdagavond nu af te slaan, maar deze aanval is zoveel groter dat het niet is gelukt."

De kabelaar heeft nog geen idee wie er achter de aanval zit. "We weten niet eens of het van een punt is of dat een botnet ons aanvalt." Ook is het onduidelijk hoe lang de storing zal duren. "We werken er met man en macht aan, maar daar is nu nog niets over te zeggen."

Ziggo zal klanten niet officieel adviseren een alternatieve dns-server in te stellen. "Straks hebben we twee miljoen mensen aan de telefoon bij de klantenservice om te vragen hoe dat moet. Maar als je weet hoe dat moet, dan is een alternatieve dns-server inderdaad een oplossing."

 Alternatieve dns-servers
OpenDNS 208.67.222.222 208.67.220.220
Google DNS 8.8.8.8 8.8.4.4
OpenNIC 31.220.43.191 151.236.29.92
Norton 199.85.126.10 199.85.127.10
Comodo 8.26.56.26 8.20.247.20
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (530)

1 2 3 ... 16
Voor de mensen die t nog nodig hebben:

- Op Windows:

1.) Open Configuratiescherm
2.) In zoekbalk tik je "adapter" in
3.) Iets met netwerkverbindingen verschijnt, dat open je door er op te klikken
4.) Rechtermuisknop op de adapter die je gebruikt en dan kiezen voor eigenschappen
(de adapter die je gebruikt is meestal redelijk vanzelfsprekend, gezien er bij staat of ie draadloos of bekabeld is. Weet je het echt niet? Dan wordt 't gokken, overal instellen of 1 voor 1 de adapters in/uit schakelen om te kijken welke de goede is.)
5.) Je krijgt nu een schermpje voor de eigenschappen, in de lijst die verschijnt ff naar beneden scrollen en 1 keer klikken op "Internet Protocol Versie 4" zodat die blauw wordt
6.) Klik op eigenschappen
7.) Nu krijg je weer een ander schermpje, onderin dat scherm zie je "Automatisch een DNS..." die verander je naar "De volgende DNS..." en dan worden de vakjes daaronder wit. Daar tik je de IP adressen in van de DNS servers die je wilt hebben, ik zou OpenDNS aanraden:
208.67.220.220
208.67.222.222
8.) Dan op "OK" klikken
9.) Ook in 't andere venstertje op OK klikken
... en klaar.

Tweaker Psx-vince heeft er een plaatje van gepost hoe het er ongeveer uit ziet.
En dan is er nog de manier via command prompt: LCP in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing -update'


- Op Linux/Unix/OS X (Mac) moet je (met root rechten, dus sudo) een bestandje aanpassen:
/etc/resolv.conf (bijvoorbeeld: nano /etc/resolv.conf of: sudo nano /etc/resolv.conf (beiden via je terminal))

Daar ff helemaal bovenaan dit erin zetten:
nameserver 208.67.220.220
nameserver 208.67.222.222
En vervolgens opslaan. (Met nano er in gegaan? CTRL + X ;))

Op OS X heb je er ook een UI voor, zie: Dutch-gabber in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing -update'
(Op Linux ook, maar daar heb je zo tig veel verschillende desktop environments dat het onbegonnen zaak is om dat hier uit te leggen... :X Al kan je vaak wel universeel terecht in de NetworkManager. :) (Rechterklik op netwerkicoontje naast je klok/in je dock/waar het ook moge staan in je DE.)


- Op je iPhone/iPad kan je het instellen onder de eigenschappen van je WiFi verbinding:
Instellingen -> WiFi, druk op de blauwe informatie knop naast je actieve WiFi netwerk.
Tik op het IP wat achter "DNS" staat. Je kan het nu aanpassen. Komma gescheiden! :)
Dus 208.67.220.220, 208.67.222.222


- Op Android weet ik het helaas niet meer uit m'n hoofd, en heb geen telefoon/tablet bij de hand om te kijken.
Voor uitleg Android, zie post van RobinF:
RobinF in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing'


- Wat natuurlijk ook een optie is, is om het gewoon in je router te configureren.
Dan gaan in 1 klap al je apparaten over die nameservers heen, dat scheelt wat instel werk. :)
Als je wilt weten hoe je 't op je router instelt: RTFM.
Er zijn een aantal mensen die hier onder uitleg over hebben gegeven:
UBEE modem: sdk1985 in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing -update'
Cisco EPC39** modem: HarmFull in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing -update'
(Kantekening bij de Cisco uitleg: het IP van het modem kan ook 192.168.1.1 zijn.
Voor oud-UPC klanten kan het gebruiker/wachtwoord tevens admin/password zijn in plaats van ziggo/draadloos. Ook admin/admin komt nog voor op zeer oude modellen, of enkel een gebruikersnaam *zonder* wachtwoord. (Die laatste is heel erg zeldzaam.))

- Mensen die klagen over dat mail onbereikbaar is; gebruik deze IP adressen ipv hostnamen:
smtp.ziggo.nl: 212.54.42.9
imap.ziggo.nl: 212.54.42.20
pop.ziggo.nl: 212.54.42.19

Last but not least: die youtube filmpjes die zogenaamd van Anonymous zijn, zijn complete onzin.

Voila. Veel plezier! :)

-edit- Linkjes naar posts van anderen toegevoegd
-edit2- Links naar ubee en cisco modem neergezet.
-edit3- De alternatieve Windows uitleg toegevoegd.
-edit4- Mailserver spulletje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 augustus 2015 01:37]

Het is handiger om de DNS instellingen automatisch naar al je apparaten te pushen door ze in het modem router in te stellen.

Update: Gezien de waardering voor deze stappen heb ik van alle stappen screenshots gemaakt en in een artikel geplaats. De "guide" is hier te lezen voor zowel Ubee, Windows 7, Windows 10 en de controle van de instellingen. Ziggo storing oplossen: DNS server aanpassen. Succes!

Voor de Ubee modem:
1) Ga naar http://192.168.178.1/
2) Log in met "Uw gebruikersnaam en wachtwoord staan op de onderkant van uw kabelmodem. "
3) Klik op geavanceerde instellingen (http://192.168.178.1/RgSetup.asp)
4) Klik in het menu links op DHCP (http://192.168.178.1/RgDhcp.asp)
5) Stel bij LAN Static DNS 1 en LAN Static DNS 2 een alternatief adres in*
6) Druk op apply.

Herstart apparaten om de nieuwe instellingen te ontvangen. Indien ze koppig zijn doe dan even een ipconfig /renew in de opdracht prompt (windows toest+r, cmd, enter).

* Zie nieuws bericht. Bijvoorbeeld
LAN Static DNS 1 208 67 222 222
LAN Static DNS 2 208 67 220 220

Cisco modem (EPC3925):
via tweakers Ursus Grumpious
1) Ga naar http://192.168.178.1/ of http://192.168.1.1
2) Log in met "Uw gebruikersnaam en wachtwoord staan op de onderkant van uw kabelmodem. "
3) Klik op de knop geavanceerde instellingen
4) Klik het tabblad "Lan Setup"
5) In het midden van de pagina staan drie velden voor DNS server: LAN 1 Static DNS 1 / 2 / 3
Momenteel staan deze alle op 0.0.0.0
6) Verander de eerste twee adressen in de DNS naar keuze (bv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 - Google DNS)
7) Klik onderaan op "save settings" en de router zal gelijk herstarten.

Login pagina werkt niet?
Voor overige routers is de login pagina op te sporen via IPconfig
1) Druk op de windows toets +R
2) type cmd en druk op enter
3) In de opdrachtprompt typt u ipconfig in
4) De waarde bij "Default gateway" of "standaard gateway" is het adres van de login pagina.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 augustus 2015 02:41]

Ter info, het standaard ip-adres van de TC7200 modem/router is 192.168.0.1. Als dat niet werkt kun je altijd 192.168.1.1 proberen, dat is het ip van sommige andere ziggo/upc routers.
192.168.178.1 is default IP van alle modem/routers in voormalig Ziggo gebied, wat doelwit is van deze DDOS. De TC7200 die jij noemt (en nog een rits andere) zijn door UPC uitgegeven, en vooralsnog lijkt voormalig UPC niet getroffen volgens bericht.
Ziggo levert tegenwoordig de technicolor TC7210 ook in de ziggo gebieden. Deze heb ik recent van ziggo mogen ontvangen.
Correct, maar die heeft zoals eerder genoemd 192.168.178.1 als default IP, zoals alle andere modems in voormalige Ziggo gebieden. Dat de TC7200 toevallig zelfde fabrikant heeft maakt het niet opeens een modem in voormalig Ziggo gebied - of met voormalig Ziggo default IP ;)
Ik doelde er meer op dat Ziggo tegenwoordig ook in "voormalig ziggo gebieden" de UPC type modems levert. Hier word weinig over vermeld hoe je DNS aanpast, als is het in grote lijnen wel hetzelfde...
Nee, Ziggo levert echt nog verschillende modems in verschillende gebieden. Dat (oud-)Ziggo daarbij toevallig zelfde merk gekozen heeft als oud-UPC doet daar niets aan af. De Ubee en Cisco modems zijn ook anders. Behalve oranje 'Ziggo'-logo zijn het echt nog twee aparte bedrijven.
De omschrijving hierboven laat ubee en cisco zien, technicolor komt hier niet in voor, terwijl deze wel in de (voormalig) ziggo gebieden verspreid worden, dat is het punt wat ik hier wilde maken :)

Wellicht verkeerd over gekomen.
Of nog simpeler:

1. start
2. uitvoeren (of direct in windows 10 naar stap 3)
3. CMD + Enter
4. ipconfig
5. kijk naar de "standaard gateway" in de alinea over je netwerkverbinding met de ziggo router
6. dit is het IP adres dat je in je browser moet plakken om de ziggo modem te bereiken

Maar kan mij moeilijk voorstellen dat er ook maar 1 tweaker is waarvoor dit nieuws is...
Prima info, bedankt!

Jammer dat je alleen alle bezoekers van tweakers over 1 kant scheert.
Dus je moet een ervaren tweaker zijn om tweakers te mogen bezoeken concludeer ik uit je laatste alinea?

Er komen op deze site mensen van allerlei verschillende soorten niveaus over kennis m.b.t. ict zaken etc.
Beginners om zichzelf bij te leren zijn er meer dan je misschien denkt, en jouw info helpt hen enorm, ga ze dan niet ontmoedigen door zo'n stomme laatste alinea, maja dit is mijn mening.

De +3 posts zijn er niet voor niks, deze zijn bedoeld om de 'beginnende' tweaker te helpen, en zelfs de ervaren tweakers.
Een maatje van mij belde gisteravond op dat hij wel kon gamen, maar niet kon connecten naar de mumble server en of dat iets te maken had met een dns storing die hij op tweakers gelezen had.. Ik heb hem uiteindelijk op weg geholpen, maar met deze post(s) had hij het zelf kunnen doen. Hij komt regelmatig op tweakers, dus noem je zo'n persoon een tweaker. Ik zou zeggen ja, hij komt regelmatig op de site. Tweaked hij ook zijn eigen omgeving, dat natuurlijk niet.

In ieder geval bedankt voor de moeite van het posten. Ik denk dat er een hoop mensen mee geholpen zijn :-)
Ik stel mijn DNS-servers dagelijks in, dus dit is geen nieuws meer </sarcasme>

Ja, ooit eerder wel gedaan, maar toen ik gisteren geen internet had, had ik graag wel even de instructie erbij gepakt.
Hoe werkt dit eigenlijk met een modem en een router achter elkaar? Wat dat lees ik nergens.
Ik heb XS4ALL, dus zo'n Fritsbox modem. Daar zit de TV op aangesloten, en verder alleen mijn ASUS RT68U router. Daar hangt de rest van het netwerk onder. Maar het lijk mij niet dat ik het DNS in de ASUS aan moet passen, maar in de Fritsbox?
Op de Asus bij de dhcp instellingen voor je netwerk. Op de Fritzbox voor je tv, als die gebruik maakt van internet.
In de asus. Heb dezelfde asus, maar dan achter een kpn experiabox.
Heb zelf standaar opendns als dns ingesteld staan. Prima dns, geen last van nationaal ingestelde 'blokkades' en redelijke content filtering.
Maar heb je wel aangepast DNS in je KPN Experiabox? Of die op standaard staan en alleen in je Asus router ingesteld?
Alleen in de asus.
Experiabox heb ik gewoon gelaten voor wat het is (alleen wifi uit en dhcp beperkt tot 4 leases). De experiabox is voor mijn asus gewoon "het internet" :)

Aanpassen onder "advanced settings" en dan WAN (ervanuitgaande dat je experiabox daarheen leidt). Dan onder dns settings "Connect to DNS Server automatically" op No zetten end aaronder 2 alternatieve ip-adressen in vullen. Ik gebruik zelf opendns standaard, maar het kunnen bijv. ook de adressen van google zijn.

[Reactie gewijzigd door Tuckson809 op 21 augustus 2015 23:44]

Mijn dank is groot, bedankt voor de uitleg.
Vanavond maar eens prutsen :-)
Dit kan bij alle routers. Zoek op hoe en je hebt geen last meer van de storing. Weet je niet welke DNS servers je moet gebruiken? Hier vind je de dichtstbijzijnde
Op Windows [...]
Wat omslachtig ;)

Open command prompt met administrator

tik in:

netsh interface show interface

(naam van je interface komt in beeld)

Daarna

netsh interface ipv4 set dnsserver "naam van je interface" static xxx.xxx.xxx.xxx index=1
netsh interface ipv4 set dnsserver "naam van je interface" static xxx.xxx.xxx.xxx index=2

Waar xxx.xxx.xxx.xxx staat voor de DNS servers naar keuze.

Je bent een PowerUser of je bent het niet he ;)

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 augustus 2015 22:13]

Duurt mij 10 secs max om bij de DNS te komen, via netwerkcentrum (rechtsklik op icoon in taakbalk) , rest alleen het copy/pasten van de voorgestelde ip adressen. Alles bij elkaar binnen 30 secs geregeld.

Nu ga ik doen wat jij zegt. Hoelang denk je dat je dan bezig ben ?
Laat maar, ben halverwege gestopt. Het duurt via de command prompt veel langer, vooral als je er niet in thuis ben.

Maw: vooral voor power users en niet aan te raden aan iedereen die amper de command prompt gebruikt.

Nog simpeler; dl Opennic Wizzard. Installeer en het draait, hoef je helemaal niets meer te doen :-)
Bijkomend voordeel; stop je het programma, staat alles gewoon vanilla bij je adapter. Wel zo makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 augustus 2015 23:36]

Nog simpeler; dl Opennic Wizzard. Installeer en het draait, hoef je helemaal niets meer te doen :-)
Bijkomend voordeel; stop je het programma, staat alles gewoon vanilla bij je adapter. Wel zo makkelijk.
Tja dat gaat zo lekker makkelijk als je dns het niet doet. ;)
Maar tweakers.net lezen is makkelijker als je dns eruit ligt?
Nooit gehoord van een dns cache? Waarom zou Windows anders /flushdns kennen bij ipconfig?
Als je de commando's copy-paste ben je in 5sec klaar ;)
The dns server isnt responding.
Detected krijg ik nadat ik dns aanpas in het network and sharing center...
Ja, ik ken het; durf dat aan Tweakers wel over te laten: maar er komen ook een behoorlijk aantal mensen zonder deze kennis voorbij die of hier komen voor advies; of tweaker zijn op een ander gebied: vandaar maar de lange route genomen die iedereen wel voor elkaar krijgt :P

Zo zou ik jou dus aanraden om in je post uit te leggen hoe je die command prompt als administrator uitvoert: want dat doet ie natuurlijk niet automagisch. :)

-edit voor t geval iemand het zich dus afvraagt:-
Dat doe je dus door met je rechtermuisknop op Opdrachtprompt te klikken en dan "Uitvoeren als Adminstrator..." te kiezen. Als je zo'n popupje krijgt of je toegang wil toestaan (UAC), dan geef je die uiteraard.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 augustus 2015 01:00]

Geweldig de snelle respons van de Tweakers community.
Voor mij hebben alle tips mij geholpen.
Ik ben zelf een noob op het gebied van netwerken. Ik ben zeer blij met de duidelijke (voor sommige omslachtige) uitleg om mijn internet aan de praat te krijgen. Maar ben verrast hoe simpel het ook kon via de cmd prompt.
De weg die naar Rome leidt is niet voor iedereen even makkelijk.
Van Noob tot PowerUser met de hulp van jullie allemaal.

Ga zo door TWEAKERS !!
Powerusers gebruiken powershell ;)

- Vind het Id (interfaceIndex) van je netwerkkaart
get-wmiobject win32_networkadapter | select netconnectionid, name, InterfaceIndex

'Zet' de dns servers van de desbetreffende netwerkkaart
Set-DNSClientServerAddress –interfaceIndex GevondenIdHierzo –ServerAddresses (“xxx.xxx.xxx.xxx”,”xxx.xxx.xxx.xxx”)
(2 verschillende dns servers bij voorkeur)
Dat zeg jij wel, maar ik ken zat professionele ICT'ers die gewoon via de GUI werken hoor.

Je kunt wel zeggen dat je geen poweruser bent als je niet de commandline gebruikt maar voor hetzelfde geld kan je een programmeur van C#/C++, JAVA of whatever dan ook geen poweruser noemen omdat ze niet in Assembly programmeren. :+
Was meer bedoeld als een 'grappige' (en informatieve) reactie op de tweaker hierboven ;)

[Reactie gewijzigd door jan874 op 20 augustus 2015 11:33]

Lol, Powerusers, Sysadmins en netwerk engineers zijn van nature uit lui. We kiezen de meest snelle (efficiënte) weg met de minste weerstand. Als dat de CLI of powershell is, gebruiken we die. Als dat de GraphicInterface is, dan die. Uitsloven doen we alleen op een forum. Vind op zich de uitgeschreven tutorials wel heel erg komisch. Dit is zo verschrikkelijk basic. Als je iets van netwerken en computers afweet zou je hier niet eens bij hoeven nadenken. Wat een niveau :+
Op Android:

Instellingen > WiFi > lang op netwerk drukken > Netwerk Aanpassen.
Vervolgens kan je onder geavanceerde instellingen je IP-Adres veranderen van DHCP naar Passief/Statisch.
Hierna zal je verschillende instellingen nodig hebben: IP, gateway, lengte van prefix, DNS1 en DNS2.
Deze vul je in, sla je op. En klaar!
Je moet natuurlijk wel weten wat je hier moet instellen als IP adres/prefix en zorgen dat je geen duplicate IP adressen instelt.
Het gaat om dns, niet om ipadress wijzingen hoor..
Dat klopt, echter pikt (mijn) Android geen dynamisch ipadres met statisch ingestelde DNS servers. Vandaar. Beetje apart wel.

Het betekent dus dat ik ip, prefix, dns servers handmatig moet ingeven.
Zoals je kon lezen heb je ook je IP, en gateway nodig om DNS vast te zetten op Android
Met deze stappen werkt de android tablet hier nog steeds niet. Mijn TV en Windows devices werken wel, maar zelfs met DNS aanpassingen wil mijn Lenovo Android (4.4) maar niet verbinden.
Probeer je Android is opnieuw op te starten. Op andere websites kwam ik vergelijkbare verhalen tegen m.b.t. laptops.
Op een Windows laptop zou een "ipconfig /flushdns" voldoende moeten zijn (in command prompt, zonder aanhalingstekens, geen admin rechten nodig als het goed is). Eventueel nog even SHIFT-F5 in je browser, maar rebooten is wat overdreven.
voor de mensen die het intresseerd http://speedtest4.ziggo.nl/ werkt wel, ik dacht dat ziggo eigen servers over ookla liet lopen voor die test...
Je zit toch niet op elk device apart je dns in te stellen? |:(

Niet doen..... centraal in je router regelen. Dan zet je dhcp server het door naar alle aangesloten apparaten. ook als ze later pas aansluiten.
Ik heb al een paar keer gehad met mijn Ziggo router dat bij het aanpassen van een instelling alle instellingen verloren raakten en dat hij ineens naar default setting ging. Geen zin om dan weer alles opnieuw in te moeten stellen. Dus met een fatsoenlijk functionerend stuk hardware had ik je gelijk gegeven.
Mijn Ipad heb ik wel kunnen aanpassen, maar mijn Note 4 (android) niet. Wat moet ik invullen bij de IP-adres + Gateway + Netwerkprefixlengte? DNS 1 + DNS 2 heb ik aaangepast netzoals op de Ipad, maar ik kan verder niet drukken op verbinden :( Ik hoop dat het wifi-probleem snel wordt opgelost met Ziggo, kabel werkt gewoon super.
Je Android laat bij details over je WiFi verbinding toch gewoon zien welk IP enzo het gebruikt...? Dan schrijf je dat ff op ;)

Als je het nou echt niet kan vinden:

Kijk ff wat je iPad voor waarden heeft, en ga voor t IP er dan een stuk of 10 bovenzitten op je Android.

Dus bijv als je iPad dit toont:
IP: 192.168.1.107
Gateway: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0

Dan tik je op je Android in:
IP: 192.168.1.120
Gateway: 192.168.1.1
Prefix: 255.255.255.0

En de custom DNS erbij.
Het IP is een beetje een probleem omdat die met DHCP uit worden gegeven en er een conflict kan ontstaan, vandaar dat je die een eind hoger in de reeks pakt om de kans op conflicten te minimaliseren...

Of de instructies opvolgen hier om het op je router in te stellen, dan hoef je niet meer per apparaat alles apart in te stellen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 augustus 2015 00:55]

Zitten hier nog bepaalde consequentie aan?…
De kans is dat je een keer een IP conflict krijgt (als je een groot netwerk hebt thuis)
Tenzij je hem buiten de DHCP range (binnen de IP-Range) doet. Of tenzij je hem samen met een DHCP Binding doet
Om in een klap je router naar een alternatief DNS te zetten, kun je het volgende doen in het geval dat je een standaard router/modem combinatie gebruikt zoals een Cisco EPC3925 of EPC3928:

Het volgende geldt voor de standaard instellingen van het modem/router!

Als je verbonden bent via WiFi (status beperkt/limited), open dan je browser.

Tik in de zoekbalk "192.168.178.1", dit is namelijk hoogstwaarschijnlijk het lokale adres van je router.

Als het goed is, zie je een ziggo scherm verschijnen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Vul hier als gebruiker "ziggo " in en als wachtwoord "draadloos". Dit zijn de standaard waardes die ziggo meegeeft.

Hierna komt er een scherm tevoorschijn met info. Ga naar "geavanceerde instellingen".

Ga naar "LAN setup", hier zul je "LAN 1 static DNS" 3x staan. Vul hier het alternatieve DNS in zoals bijvoorbeeld "8.8.8.8."

Druk hierna op save settings onderaan de pagina. De router zal opnieuw opstarten, waarna je nieuwe DNS ingesteld staat.

Als het goed is kun je nu weer surfen.
En als netwerkbeheerder sprekende: Gebruik die IP adressen in plaats van de domeinnamen niet al te lang en zet ze zsm weer terug naar een naam. Of je kan straks ineens de mail niet meer bereiken en dan duurt een gesprek met de servicedesk erg lang als je vergeten bent dat je hardcoded ip adressen gebruikt ipv de domeinnaam.
Windows:

Open cmd.exe. (Bijvoorbeeld Start > All Programs > Accessories > Command Prompt, of ga naar je bureaublad, houd 'shift' in, klik met de rechtermuisknop en klik op 'Open command window here').

Typ ipconfig en druk op enter. Zoek het adres op dat bij Default Gateway staat.
Gebruik je browser om naar dit adres te gaan. Hier kun je inloggen op je modem/router en spreekt het meestal voor zich waar je dns servers kunt invoeren. :)

Standaard logingegevens Cisco modem van Ziggo (dit was bij mij zo):

Gebruikersnaam: ziggo
Wachtwoord: draadloos

Deze logingegevens gelden waarschijnlijk alleen voor Ziggo-klanten met het Cisco modem.

[Reactie gewijzigd door JoepD op 19 augustus 2015 22:09]

Bij de technicolor modem van ziggo kan ik helaas zelf geen dns instellen
Basis - > LAN -> DNS servers invullen :). (IIG dat werkt voor mijn technicolor modem).
Die optie heb ik helaas niet, kan alleen ip adres, subnet mask, lease pool start en lease pool end instellen en lease time. Daarnaast staat dhcp ip reservation en daar kan ik enkel mac adres en ip adres invullen
Op de 7210 zie ik geen optie hiervoor. Jij hebt de UPC 7200 vermoed ik?
Yep, dan zal dat dus anders zijn blijkbaar.
Daarna kan je naar Geavanceerde instellingen > Gateway > DHCP > Lan Static Adress 1/2/3

Daar kan je je custom DNS server invoeren om het op elk apparat op je neterwek te krijgen
Dan werkt het direct voor het gehele netwerk? Slim!
Zeker, de DNS servers instellen op je router (of dat nou die van Ziggo is of een andere die je er zelf tussen hebt gezet) heeft altijd de voorkeur.
Er zijn alleen zoveel verschillende modems/routers dat je dat niet in 1 post kan uitleggen helaas.

Zo is het bijvoorbeeld ook weer anders voor de Cisco modems die veel UPC klanten nog hebben. En ook is 't weer anders op die mediaboxen die als modem dienen. (*rilt eventjes van angst*)
Het maffe is ook dat instellen op de google dns het browsen meteen een stuk sneller laat gaan dan met de oude ziggo dns servers.. Ik laat het zo maar staan ook denk ik..
Zeker, de DNS servers instellen op je router (of dat nou die van Ziggo is of een andere die je er zelf tussen hebt gezet) heeft altijd de voorkeur.
Kleine correctie:
Zeker, de DNS servers instellen op je DHCP server (of dat nou die van Ziggo is of een andere die je er zelf tussen hebt gezet) heeft altijd de voorkeur.
Haha erg handig ja, maar mensen die het nog nodig hebben lezen het niet want kunnen het niet.

Mensen die het snappen kunnen het wel, maar hebben het gisteren al gedaan.

"Vroeger" ( ten tijde van @home ) had ik altijd al dns servers van OpenDNS of google ingesteld omdat de DNS van @home echt bagger was lange tijd.

Nu merk ik dus niks want ik gebruik de OpenNIC DNS en zolang deze werken blijven die in de Router staan. De kans dat die uitvallen is bijna 0.

Wat zijn eigenlijk de DNS servers van UPC, immers zitten deze ook op het ziggo netwerk en moeten die ook gebruikt kunnen worden. Immers is de Ziggo/UPC migratie blijkbaar niet volledig qua DNS. Anders zouden deze DDos aanvallen ook de UPC mensen treffen en dat is blijkbaar niet zo.
Veel mensen kunnen met hun mobiele internet verbinding natuurlijk gewoon sites als dit bezoeken, en dan de instructies lezen om hun PC/Tablet weer aan het werk te krijgen. :)

De officiele DNS servers van UPC waren deze als 't goed is:
62.179.104.196, 62.108.1.67 en 62.108.1.68
Leuk zo'n oplossing maar waarom staat er op de telegraaf wel dat er een boodschap is ontvangen van de personen die een DDOS uitvoeren op hun DNS-servers?

Het lijkt Anonymous te zijn, zie hun boodschap:
https://youtu.be/IEIaAOFJ3cU
Je gelooft toch niet serieus dat een collectief als Anonymous servertjes gaan DDoSen waarmee ze miljoenen mensen platgooien omdat zij vinden dat "Ziggo offers a bad service"? :')

Dat is gewoon een prutsertje dat aandacht wil hebben, en de Televaag wil wat sensatie en springt er lekker op in. Wat jammer is, want dat soort trieste figuren moet je geen aandacht geven.

Op geen enkel Twitter account van 'officiele' Anonymous woordvoerders wordt ook maar met 1 woord gerept over deze aanval. Daarnaast biedt Anonymous normaliter vantevoren flink wat waarschuwingen; ook niets van terug te zien, nergens niet.

Dit is echt gewoon een dwaas die hoopt op wat youtube hits. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 augustus 2015 01:40]

Een dwaas die behoorlijk wat bandbreedte tot zijn beschikking heeft, dan. Het is btw. zeer waarschijnljik dat hij niet alleen opereert. Zoveel bandbreedte vanaf 1 adres is vrijwel uitgesloten.
Heu? 1 persoon heeft niet per se slechts 1 adres beschikbaar.
1 persoon kan prima een botnet hebben wat tientallen tot honderden GBit/sec aan traffic genereert. Ligt er maar net aan hoe serieus ie bezig is geweest om een botnet te bouwen en/of reflection servers te vinden.

Het kunnen meerdere mensen zijn, maar dat is niet per definitie noodzakelijk.
Op OS X:

Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Geavanceerd -> DNS -> Het plusje bij DNS Servers

Dit is misschien wat makkelijker dan het via de terminal te doen.
En wat doe ik met dat plusje bij DNS Servers?
Een van de IP-Adressen van het artikel invullen. Je zou ze zelfs allemaal toe kunnen voegen.

Edit:
Alternatieve dns-servers
OpenDNS 208.67.222.222 - 208.67.220.220
Google DNS 8.8.8.8 - 8.8.4.4
OpenNIC 31.220.43.191 - 151.236.29.92
Norton 199.85.126.10 - 199.85.127.10
Comodo 8.26.56.26 - 8.20.247.20

[Reactie gewijzigd door Dutch-gabber op 20 augustus 2015 13:29]

Waarom zijn die DNS servers gratis
Voor Android volg deze instructie video: https://www.youtube.com/watch?v=FpBHyPYbmuw (mute geluid)
En gebruik de alternatieve dns-servers
Voor iPad/iPhone;

Instellingen app > WiFi > Klik op je verbonden netwerk > Vul bij DNS een alternatief ipadres in. Klik op terug en klaar.
Om het hele gezin te bedienen heb ik maar de DNSsen ingevuld in de router. Daarna elk kind dat kwam klagen gevraagd even de verbinding te resetten bij klachten. Zelf even ipconfig /renew in een (Administrator) cmd window getyped.

/edit
Wat je ook doet. Niet je modem resetten. Dat deed ik gisteren en gelijk verviel voor de rest van de storing mijn WAN adres.

[Reactie gewijzigd door SuperGuest op 19 augustus 2015 22:03]

Heb ik ook. Gisteren afgewacht maar vandaag toch maar in de modem gedoken. DNS ingesteld en nu inderdaad geen ip adres meer gekregen van ziggo.
In ieder geval ben ik er morgen klaar voor :|

/Edit
De storing is opgelost of ik heb na een uur wachten toch nog een ip gekregen. Iig werkt het weer :)

[Reactie gewijzigd door I.R. Overclocked op 19 augustus 2015 22:45]

Ik heb het zojuist gemerkt...
Denk je even snel voor de hele hut het internet te fixen, krijg je ditte.
Ach. De kpn 4G werkt verder prima

edit:
Schade valt wel mee. Na een 10 (?) min had ik nieuw WAN-ip gekregen en nu doet alles het weer als vanouds.

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 19 augustus 2015 23:33]

Werkt hier dus niet Windows 10
Sorry, Windows 10 heb ik nog niet gebruikt; maar in essentie zou ik verwachten dat het ongeveer hetzelfde werkt... Probeer anders de oplossing met netsh zoals hierboven uitgelegd door LCP, of de modem uitleg van anderen.

Misschien dat een andere Tweaker je verder kan helpen specifiek met Windows 10...
Op Windows 10 werkt het ook als je de stappen precies volgt, maar er zijn ook twee andere manieren om er te komen: Je kunt het startmenu rechtsklikken en daar op netwerkverbindingen klikken, of je kunt de Windows toets+R tegelijk indrukken en "ncpa.cpl" intypen (die laatste werkt op alles vanaf Windows 2000).
Moet je op MacOSX een bestand handmatig aanpassen om je dns in te stellen? Dat moet toch zeker ook wel via een UI tool kunnen of ergens als eigenschappen?
Ja, dat is t snelst, maar voor via gui instructies zie:
Dutch-gabber in 'nieuws: Ziggo kampt weer met storing -update'

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 augustus 2015 22:46]

Inderdaad :) toevallig heeft Dutch-gabber net boven jou uitgelegd waar dat zit.
Via spotlight kun je ook zoeken op Netwerkvoorkeuren, en dan geavanceerde instellingen.
Read the fu***** manuel? :P
Dankjewel voor delen. Ik heb er geen problemen mee zit pp het upc netwerk. Mmaar voor later misschien wel handig ;)

[Reactie gewijzigd door onedman op 19 augustus 2015 22:29]

Je kunt het beter op het modem / router van Ziggo instellen. Dan is het direct goed voor je hele netwerk, niet alleen voor een PC.
Beste WhatsappHack, dank voor de tip en uitleg, Vond je post via mijn mobiel. Heb met met de mobiel naast de laptop (Windows) de stappen gevolgd en ik heb weer verbinding met het internet. Hartelijk dank!
Geen dank, blij dat je er baat bij had; veel internet plezier! :)
Dit werkte niet bij mij als meer mensen hetzelfde probleem hebben voordat je deze stap neemt doe dan dit:
druk op start rechtermuisklik op computer klik beheren.
druk op services daarna moet je de dhcp op automatisch zetten en de computer browser ook
Als je DHCP op automatisch hebt staan, niets hebt aangepast in je router en geen last hebt van het probleem: dan heb je geen last van de storing dunkt mij... Oud UPC klant toevallig? :)
ik had wel last van de storing,maar ik kreeg pas internet toen ik mijn computer browser op automatisch had gezet.
Super bedankt! Werkt op m'n tel. Morgen maar even op de router instellen :).
Misschien handig om in één van de meest informatieve firstposts aller tijden te vermelden dat de pop-servers er inmiddels ook uitliggen.. ;)
Het is geen firstpost, ik denk dat je hem bovenaan ziet staan omdat je de sortering op basis van beoordeling hebt ingesteld staan ipv op basis van tijd :P Wel dank voor het compliment!

De mailservers liggen er nu ook uit ja? Damn, ik ben benieuwd waarom ze boos zijn op Ziggo. :(
Ik denk dat je dat echter het beste ff als feedback kan melden aan de redactie; zie de "Feedback" knop bovenin het artikel! :)
Boos denk ik niet... of weet jij er meer van? :P
Ik heb helemaal niets ingesteld, heeft Tweakers voor mij gedaan sinds..erm sinds..geen idee. Sta nooit automatisch ingelogd aangezien mn cookies en de hele rataplan worden geflusht na afsluiten browser.

Mailservers zijn inmiddels weer online overigens.

Enne..ere wie ere toekomt WhatsappHack, net zo voor SDK1985. Mja jullie begrijpen wel dat de waarderingen van jullie posts zijn gedaald aangezien het kennelijk géén FiPo en SePo zijn hè? :+
Wel jammer dat die tweaker die dit wel nodig heeft... net even niet hier heen kan surfen ;-)

Evengoed goede tips, dank! :)
Veel mensen komen kijken vanaf hun smartphone, via de verbinding van hun mobiele provider. ;)
En dan eventjes vanaf je smartphone de stappen volgen op je PC/tablet/telefoon: en voila, je kan er weer tegenaan. :P

You're welcome! :)
Ik vul altijd het ip-nummer in, als ik naar tweakers ga.
Bedankt WhatsappHack, hier had ik wat aan.
BIJ DE R7000 NETGEAR HAWK kan je inderdaad de router 2 andere DNS servers geven.
Het werkt, ik heb nu 2 andere DNS ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door A87 op 20 augustus 2015 13:04]

DNS fix voor pc
ipv4:
http://i61.tinypic.com/ffa25h.jpg
en ipv6:
http://i59.tinypic.com/yhtw1.jpg

[Reactie gewijzigd door Psx-vince op 19 augustus 2015 23:26]

Ik dacht eerst dat de DNS servers aanpassen niet kon in het Ubee Ziggo modem, maar het kan wel!

Onder het kopje 'Gateway' en dan 'DHCP'.
Hier kan je 'LAN Static DNS 1' en 2 aanpassen naar bijv. de DNS van Google;

8.8.8.8
8.8.4.4

Heb even een screenshot gemaakt: http://i.imgur.com/SUCqtB3h.jpg
M'n internet werkt nu gewoon weer!

Als de DDOS commotie voorbij is kan je gewoon weer je "Static DNS servers" veranderen naar 0.0.0.0, Google hoeft natuurlijk niet alles van je te weten :D

Edit: Mocht je niet je router in kunnen komen, dan kan je ook de ethernet-adapter settings op je laptop/desktop veranderen.

(1) Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen
(2) Rechterklik op " Ethernet (adapter) "
(3) Eigenschappen
(4) Druk op 'Internet Protocol Version 4 (TCP /IPv4) en druk op eigenschappen
(5) Onder het kopje 'De volgende DNS servers gebruiken.." stel je in:
Voorkeurs DNS: 8.8.8.8
Alternatieve DNS: 8.8.4.4
(6) Opslaan en geniet van internet :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 19 augustus 2015 21:55]

Helaas heb ik bij de technicolor modem niets gevonden. Ik heb er sinds ik het ding heb al naar zitten zoeken (DHCP settings in 't algemeen). Toen heb ik maar een eigen DNS/DHCP servertje opgezet. Achteraf gezien dus een prima keuze :)
Die optie zit er niet op, dwz niet op modelnr 7210, op de 7200 schijnt het wel te kunnen. Ik liep tegen hetzelfde aan (overigens al voor de storing) en heb gebeld met Ziggo. Het schijnt dat ze met een nieuwe firmware bezig zijn, dus nu maar even duimen dat de dns optie er dan ook in zit.
Heb je nou de screenshot van @jesse11 gebruikt?? :+ :+
Just askin....
Ja dat heeft hij, en zo te zien ook een lichtelijk aangepaste stappenplan van wat ik hieronder heb gepost gebruikt voor de Windows uitleg... Hehe. :P
Klopt! Maar het eerste stappenplan had ik al een paar minuten voor jou getypt, ben geen comment dief hoor :D
Okee vooruit dan maar, mijn fout :) Excuses :) Het leek zoveel op elkaar plus die screenshot... :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 augustus 2015 22:49]

Die screenshot heb ik gisteren zelf gemaakt, die heeft Jesse11 zoals hij aangaf uit het topic van gisteren gehaald. Is mijn ziggo routertje hoor :)
Werkte op mijn UBEE EVW321B!

Bedankt!
Dit werkte niet bij mij als meer mensen hetzelfde probleem hebben voordat je deze stap neemt doe dan dit:
druk op start rechtermuisklik op computer klik beheren.
druk op services daarna moet je de dhcp op automatisch zetten en de computer browser ook.
Kijk hier kan ik zelfs weer mee het net op! Hartelijk dank!
Allemaal gewoon in je ziggo modem (mits je die als DHCP gebruikt tenminste) de volgende DNS instellingen plaatsen onder "geavanceerde instellingen" en dan afhankelijk van je model modem onder de optie "LAN" of "DHCP" de volgende DNS servers instellen:

DNS 1: 208.67.220.220
DNS 2: 208.67.222.222
DNS 3: 8.8.8.8

Daarna reboot je modem vanzelf of niet (weer afhankelijk van het model, Cisco wel Ubee niet).
LET-OP: reboot je modem NIET zelf! (stekker trekken bijvoorbeeld) de kans bestaat dat je modem daarna geen IP meer krijgt toegewezen waardoor je geen verbinding meer hebt, als je modem zelf "reboot" door deze DNS instellingen door te voeren is er niets aan de hand, namelijk enkel de netwerk service voor LAN wordt opnieuw gestart en niet je hele modem.

Gebruik je Windows, Druk daarna op je Windows start toets en type achtereenvolgens:
  • CMD (druk op enter) (als de vraag om te starten komt druk op uitvoeren)
  • ipconfig /release (druk op enter)
  • ipconfig /flushdns (druk op enter)
  • ipconfig /renew (druk op enter)
Je internet verbinding werkt weer en je hebt vanaf nu nooit meer last van de Ziggo DNS storingen. :*)


Standaard adres van ziggo consumenten modem: 192.168.178.1
Standaard adres van ziggo zakelijk modem: 192.168.0.1
Standaard gebruikersnaam: ziggo
Standaard wachtwoord: draadloos


*edit* De 220 OpenDNS server op de eerste plek, de rest van de wereld gebruikt standaard namelijk al de 222 op de eerste plek ;)
*edit* Werkt deze oplossing voor jou ? Een reactie +puntje wordt zeer op prijs gesteld ! :*)

[Reactie gewijzigd door maikel049 op 19 augustus 2015 23:25]

Het lijkt me niet slim om de beide DNS adressen van Ziggo te vervangen door die van bijvoorbeeld OpenDNS. Want ook die kunnen worden getroffen door een aanval. Stel dan liever het eerste adres in op Ziggo en het tweede adres op OpenDNS, dan werkt er waarschijnlijk altijd wel eentje.
Ik heb zoveel mogelijk doorgeworsteld om bij eventuele komende storingen van Ziggo (wat ze verwachten volgens diverse media) toch internet te houden.
Het allereerste bericht van WhatsApp (weet niet of ik de naam goed spel) is vrij duidelijk.Waarvoor dank.
Bij de rest begon het me al te tollen.
Een beetje Jip en Janneke taal van de aller eerste poster is , voor mij, bijna perfekt.
Gekopieerd en in Note van Windows 10 gezet,voor jeweetmaarnooit.
Het allermooiste zou zijn, vooral voor de Dummies c.q senioren (zoals mijn man en ik) er een rustig fimpje van te maken en dat op YT te zetten?
Dan kan ik dat downloaden en de stappen te volgen.
Misschien is dat al gebeurd(heb ik nog niet nagegaan) , dan mijn excuses.
Dan nog 1 vraag van deze seniordummie: als ik de stappen volg op mijn laptop, moet ik dat dan bij de laptop van mijn man ook doen (deze vraag komt me ineens wat suffig over, maar voor alle zekerheid stel ik hem toch maar)?
Hij heeft Windows 7.
En als ik de laptop opstart, houd ik dan de alternatieve DNS server gewoon.
(sorry, 2 vragen).
In mijn modem (Cisco) lukt het me niet om daar iets te veranderen en ik denk dat ik dat ook niet wil.Durf.Dus.
ga er vanuit dat je vraagt hoe de dns te veranderen in windows 10?

1. Rechtermuisklik op netwerk icoon rechtsonder in de taakbalk (scherm met stekkertje ernaast als je kabel gebruikt, anders het wifi icoon)
2. selecteer dan "netwerkcentrum openen"
3. Je krijgt dan een nieuw venster in beeld
4. kies in dit venster dan aan de linkerkant voor "adapterinstellingen aanpassen"
5. Dit opent dan weer een nieuw venster
6. rechtermuisklik hier op de netwerk adapter die je gebruikt voor internet kabel/Ethernet of wifi-adapter en kies voor "Eigenschappen"
7. je krijgt nu een scherm met een lijst met een aantal verschillende opties met vinkjes ervoor
8. dubbelklik op "internet protocol versie 4 (TCP/IPv4)"
9. Nu krijg je het venster waar je je dns server moet/kan aanpassen
10. kies onderin voor "Gebruik de volgende DNS server adressen"
11. En vul nu in de twee invulvakjes je nieuwe DNS server adressen in (8.8.8.8 - 8.8.4.4 van google bijvoorbeeld)
12. Druk onderin op OK, en sluit alle vensters
13. Gefeliciteerd! je hebt nu je DNS instellingen veranderd!
14. Test dit eventueel even uit door je browser te openen en te kijken of internet werkt

Antwoord op je andere vragen;
ja, dit moet je voor elke pc opnieuw doen

Bij opnieuw opstarten blijft deze veranding gewoon, alleen als je wisselt tussen kabel/wifi moet je het voor die andere dus ook nog een keer instellen.

Je kan ook in je modem je dns voor het hele netwerk aanpassen, maar dit is voor elk modem een beetje anders, en kn ik je dus zonder het specifieke modelnummer niet voor je uitleggen ;)

Succes!
@ Agnes 65,

In deze link zijn de stappen goed te volgen.
Ook voor jullie.

https://www2.telenet.be/n...stellingen-aan-windows-7/

[Reactie gewijzigd door Tanja951970 op 21 augustus 2015 09:28]

Antwoord. Wees slim en stel het niet per PC en stel het eenmalig in in je ziggo modem.
Mensen roepen massaal DDoS, maar gisteravond bleek het een BGP probleem te zijn als ik mijn contacten moet geloven. In dat geval speelt Ziggo een slachtofferrol door te claimen dat het "hackers" zijn die een DDoS aan het uitvoeren zijn.

Het zal mij zeer benieuwen. Indien blijkt dat het echt een BGP fuckup was/is zou ik graag een maandje gratis krijgen :D
Want een maandje gratis staat natuurlijk perfect naar rato in vergelijking met een paar uurtjes geen DNS service terwijl je zelf ook nog de nameservers kan aanpassen? ;)
Beeeetje gierig. :)

Waarom zou het een BGP probleem zijn?
Let wel dat door grote DDoS aanvallen het kan lijken alsof er een probleem met BGP is, dan komt er zo weinig traffic nog maar uit dat de BGP neighbors denken dat ie offline is, en knikkeren hem vervolgens uit de lijst van beschikbare routes. Dat is best normaal.
... Maar dan is het probleem alsnog de DDoS: en niet BGP zelf.
BGP filtering is ook een kunst, voor veel ISPs. Maar als het verkeer linksom gaat ipv rechtsom door een BGP oopsie, dan zou het toch met traceroutes inzichtelijk moeten worden?
Als ik het zo lees, dan zou een BGP-probleem niet opgelost kunnen worden door aan klantzijde een alternatieve DNS-server in te stellen. En dat werkte gisteren, en vandaag, wel. Dus het lijkt me geen BGP-probleem.
Dat zou op zich wel kunnen, als de route naar de alternatieve DNS server een andere is dan de route naar de DNS server van Ziggo. In principe kunnen problemen met BGP er voor zorgen dat bepaalde IP-ranges van het internet onterecht niet of heel slecht bereikbaar zijn. Als je standaard geconfigureerde DNS in zo'n range valt, maar je alternatieve niet dan heeft het dus wel zin om een alternatieve DNS-server in te stellen, ookal zit het feitelijke probleem in de routering.
Daar hebben ze Google voor uitgevonden, dus zwengel Google even aan en dan vind je als eerste resultaat (het zou eens niet anders) Wikipedia met https://nl.wikipedia.org/wiki/Border_Gateway_Protocol :)
Wees blij als je ¤ 1,00 per dag compensatie zou krijgen, verrekenen ze wel op de volgende factuur met de volgende maand. Maar niet klagen als in Januari 2016 de prijzen dan nog even met ¤ 2,50 omhoog gaan :)
Compensatie hoeft niet perse uitgedrukt te worden in geld. Een een keer een tv pakket gratis aanbieden kan natuurlijk ook. Ziggo mag sowieso zijn vaste klanten wel vaker belonen met dat soort opties. Zit al heel lang bij ziggo vanaf dat het nog Casema was. Maar ze zijn echt belachelijk duur geworden hoor!
Dit is de 3e grote telecom speler in NL die in de afgelopen 5 (nu 6) dagen "storing" heeft met grootschalige uitval of verstoring van diensten. Vanuit een communicatie naar je klanten/de_wereld oogpunt moet je een taal praten die iedereen begrijpt. Dus dit soort dingen heten bij Ziggo een DDoS aanval ;)
Ja hier in enschede ook weer. Nu is dat op de pc wel op te lossen maar Wi-Fi op de telefoon natuurlijk weer niet
Vul (tijdelijk) andere dns servers in, bij je dhcp scope. Zo hebben je WiFi apparaten ook de alternatieve dns server en geen last van de verstoring.
Idd wel de beste optie. Ik heb mijn DHCP scope verwijzen naar mijn router als DNS server. Hoefde geeneens apparaten opnieuw te connecten, toen ik de DNS wijzigde xD
Jawel, werkt op ipad zeker wel met dns van google
Id. Tel kan ik niet zo snel vinden.

[Reactie gewijzigd door Martinus op 19 augustus 2015 21:48]

Je kan dat oplossen door een dns in te stellen in je ziggo modem.
Klopt, had hier nog niet aan gedacht :')

Gisteren heb ik het alleen op mijn LAN poort op de pc gedaan.

Werkt perfect nu ook op de smartphone
Je kan een alternatieve dns vaak in je modem\router instellen...
Jawel hoor..je moet het alleen even op static zetten. Bij sommig telefoons tijdens het invoeren van je wachtwoord en sommige kun je het ook naderhand handmatig invoeren.. :)
Op te lossen door de alternatieve dns servers in je ziggo router in te vullen bij dhcp instellingen. Wifi uit- en aan zetten voor een nieuw ip adres en klaar. Werkt het ook gelijk voor ál je aangesloten devices.
edit: spuit elf :P

[Reactie gewijzigd door SteeringWheel op 19 augustus 2015 21:51]

Bij mij vraagt hij dan ook om een MAC adres. Wat moet je daar dan invullen?
Volgens mij zit je dan verkeerd of heb je een ander modem. Heb een ubee modem, daar gaat het via 'geavanceerd-> gateway-> dhcp'. Daar zie je de opties om alternatieve dns servers in te vullen.
Ik heb een modem van cisco de EPC 3925
Dan doe je iets niet goed. MAC adres wordt niet gevraagd, of hoeft niet worden ingevuld.
Waarom op je telefoon niet? Op iOS heb je dat zo gepiept en in Android blijkt het ook niet erg moeilijk te zijn.
Welke ddos netwerk is sterk genoeg om de gehele infrastructuur van Ziggo zo onderuit te halen? Zouden er soms hackers gebruik maken van de recent ontdenkte mogelijkheid om torren applicaties te gebruiken voor ddos aanvallen ?
DNS is slechts een klein deel van de infrastructuur van Ziggo. Het grote deel van de infra is gewoon nog online.
Een botnet bijv, met gehackte pc's. Distributed Attacks, die zijn het ergst. Als de hackers maar genoeg infected pc's tot hun beschikking hebben en/of eigen pc's, kunnen ze die gezamelijk inzetten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Denial-of-service_attack

Infecteren doen ze o.a. met trojans:
A system may also be compromised with a trojan, allowing the attacker to download a zombie agent, or the trojan may contain one. Attackers can also break into systems using automated tools that exploit flaws in programs that listen for connections from remote hosts. This scenario primarily concerns systems acting as servers on the web. Stacheldraht is a classic example of a DDoS tool.
Maw: zolang ze meer bandbreedte bezitten om aan te vallen dan het slachtoffer, is de laatste het haasje. Die moet of meer bandbreedte inzetten, of andere technieken gebruiken om de Ddos het hoofd te bieden.

Oja, een goed opgezette Distributed Ddos sla je niet zomaar even af.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 augustus 2015 05:21]

Grote DDoS aanvallen zitten tegenwoordig boven de 100 gigabit/s. Knappe netwerken die daar zelfstandig iets mee kunnen zonder onbereikbaar te worden.
Ziggo kan wel net doen of alleen DNS getroffen is, maar er is veel meer aan de hand! Ik gebruik al jaren alternatieve DNS servers omdat providers daar het vaakst storing aan hebben. Mijn routers is echter volledig offline, ook telefonie. Docsis status network access denied en dus geen WAN ip-adres. Alternatieve DNS helpt dus net als gister helemaal niets. Venray, Noord-Limburg. Waarschijnlijk DHCP dus ook...
Iedereen die geen ervaring met DNS heeft gaat natuurlijk nu zijn modem herstarten, daar zijn de DHCP servers niet op berekent en dan krijg je dit probleem.
Tijdens de storing op 18 augustus bleek de DHCP server ook geraakt. Een reset van je modem/router zorgde er toen voor dat je geen IP adres meer toegewezen kreeg. En dan zijn er nog de mensen bij wie de lease tijd van het IP verloopt en daardoor hun IP kwijt raken.
In hoeverre is de DHCP server door een DDoS geraakt? Ik denk dat het eerder te maken heeft dat duizenden klanten tegelijk hun modem resetten en daar de DHCP servers niet op berekent zijn.
Dat zou inderdaad ook goed kunnen. Al heb ik alleen maar gehoord over mensen die hun IP kwijt raakten na een reset. Ik heb niet uitgezocht waar de DHCP servers van Ziggo draaien.
Als je je modem niet reset is er niet veel aan de hand naar het schijnt... Zodra je hem opnieuw opstart krijgt 'ie geen nieuw IP meer en werkt niets meer.
ik ook uit Venray , maar zowel vandaag als gister nergens last van .
ok heb al jaren open dns server als 3e alternatief toegevoegd . enige waar ik nu last van heb is dat de mail niet werkt waar die gister wel werkte.
Schijnbaar is dus voor authenticatie en initialisatie DNS nodig, en laat die nu eruit liggen.
Wie zou er baat hebben bij de aanval op Ziggo's DNS Servers? Concurrerende Internet aanbieders? Concurrerende DNS-servers?
Ik ga in ieder geval niet over op een Amerikaanse DNS-server.

Maar dat terzijde, het moet toch simpel zijn voor Ziggo zijn om alle niet-Ziggo IP adressen te weren van de DNS server. De e-mail-relai server is ook niet voor iedereen toegankelijk.
Dat is een oplossing, maar dat betekent wel dat nieuw geregistreerde domeinnamen niet meegenomen worden in een DNS update. Dus dat werkt alleen op de korte termijn. Tenzij ze voor DNS updates een apart geheim IP adres gebruiken en al het verkeer van buiten Ziggo.

Wat verdachten betreft, misschien Rusland of China die aan het testen zijn of het werkbaar is om de DNS servers van de grootste ISP van een land te DDOSen (om bijvoorbeeld een samenleving te ontregelen in het geval van een oorlog)