Huawei geeft lijst vrij van smartphones die Android 6.0 krijgen

Huawei heeft bekendgemaakt welke van zijn smartphones zullen worden voorzien van een update naar Android 6.0. Het gaat onder andere om de G7, P8 en toestellen in de Mate-serie. Vanaf volgende maand wordt begonnen met het bouwen van de benodigde software.

De bewuste lijst met toestellen is op de Chinese site van Huawei gezet. Van de toestellen in de Ascend-reeks krijgen onder andere de P8, G7, Mate S en Mate 7 een update. Ook verscheidene toestellen in de Honor-serie krijgen de nieuwe Android-software, net als de MediaPad X2-tablet. Uit de lijst wordt dus duidelijk dat alleen de duurdere toestellen van de Chinese fabrikant een update krijgen, al is de P7 een opvallende afwezige in de lijst.

Pas volgende maand begint Huawei met het ontwikkelen van de softwareupdates die Android 6.0, met codenaam Marshmallow, naar de smartphones moet brengen. Daardoor zal het nog enige tijd duren voordat gebruikers de nieuwe Android-versie zullen ontvangen. Waarschijnlijk zal dat ergens begin volgend jaar zijn.

Verscheidene smartphonefabrikanten hebben al bekendgemaakt welke toestellen een upgrade krijgen naar Android 6.0. Zo geeft Sony alle high-endapparaten sinds de Xperia Z2 een update en begint LG volgende week al met het uitrollen van Marshmallow voor de G4. Googles Nexus-apparaten hebben de softwareupdate eerder al gekregen.

Door RoD

Admin Mobile

17-10-2015 • 12:24

150 Linkedin

Reacties (150)

150
138
111
2
0
0
Wijzig sortering
Pfff, ik ben het echt beu aan het worden. Ofwel koop je premium, ofwel krijg je nul,nul updates. Maar zelfs met premium / high mid-range devices is het gewoon hopen dat je een update krijgt. Ik heb vroeger enorm veel liggen prullen met flashen / cyanogenmod / ... Maar ik ben het wel moe nu, de boel moet gewoon werken en Android moet zijn update policy bijsturen (is mijn mening), ook al betekent dit een harde breuk met wat er nu allemaal al aan hardware is.

Hetzelfde met de smartwatches (o.a. mijn Moto360), daar zijn zelfs customizations (nog) niet toegestaan, maar moeten we toch nog wachten op de fabrikant... Onbegrijpelijk this day and age. Een model waar drivers van de hardware losgekoppeld kunnen worden van de rest van de OS image, how hard can it be?

Ik ben echt hard aan het overwegen om een windows phone te gaan halen, een deftige update policy wordt meer en meer een punt om zwaar over na te denken bij smartphone upgrades imo..

//edit: de enige fabrikanten die hun boel een beetje op orde hebben zijn Sony, Motorola en natuurlijk Google zelf. Maar dan nog is die support hit or miss, zoals Moto met zijn G van vorig jaar bvb. Als klant krijg je totaal geen vertrouwen want je bent van niks zeker.

[Reactie gewijzigd door venqwish op 17 oktober 2015 12:36]

Tot aan de edit: Helemaal mee eens. Updates komen uit om wat te doen aan safety-issues, en verreweg de meeste toestellen gaan daarmee nooit bereikt worden. Zo heb ik een Huawei G700, nog ruim in de garantie-periode, en die draait nog op 4.2.1 Jelly Bean. Nooit een update gezien.

Maar dat je Sony noemt als voorbeeld van hoe het wel moet, dat ben ik echt met je oneens. Voor de G700 had ik een van de alleerste Xperia Sola's in NL. Die werd geleverd met het toen al achterhaalde 2.3, maar met de toezegging dat hij 4.0 zou krijgen. Zo'n release is er wel gekomen - maar alleen voor sommige serienummers. Het enige wat updates kreeg was alle crapware die Sony erop had geïnstalleerd. Zulke omvangrijke updates, dat alleen daardoor al het toestel krap in zijn werkgeheugen kwam te zitten.

//edit: In oktober 2015 draait nog geen 25% van alle toestellen op 5.X, volgens Mobilesyrup.

[Reactie gewijzigd door TweakSmout op 17 oktober 2015 12:55]

Je eigen frustratie op basis van een enkel toestel jaren geleden is niet bepaald een legitieme benchmark.
Je kunt fabrikanten pas een beetje geloven als ze het ook een poosje waar hebben gemaakt. Dan heb je niet veel aan toestellen die nu in de schappen liggen. Je kan hooguit naar de updates kijken die nu wel of niet uitkomen. Maar die zeggen weer niet veel over hoe het volgend jaar gaat.
Reclame maken met je update-strategie (zoals toen), en die niet nakomen, dat is wel voldoende om een poos lang niet vertrouwd te worden op dat punt.
htc met de desire hd, en de htc one sv, 3 toestellen die de slechts binnen de eerste 6 maanden een update kregen en daarna niets meer,

motorola met de moto 4g 1st (begin 2014) die ruim 5 maanden later dan beloofd met een update naar 5.x ging, en nogthans geen patch heeft voor stagefright, terwijl mijn toestel toch echt nog een jaar fabrieks garantie heeft...
Tweeaksmout had het specifiek over Sony als reactie op venqwish. Het gaat er dus niet over dat een bepaalde slag toestellen niet of matig op updates kan rekenen. Dit weet iedereen wel.
Toch is de persoonlijke ervaring van 1 enkele consument wel degelijk belangrijk voor hemzelf en zijn directe omgeving. En hoe meer onvrede er is over het updatebeleid hoe meer mensen zullen gaan kijken naar een ander platform, je leest hier al terug in de comments. Waar tweakers vroeger wellicht voor hunzelf rn hun omgeving een android kocht of adviseerde zal dat nu een ander toestel worden. Dus zo kan het stagefright fiasco toch weleens een behoorlijke deuk in het marktaandeel van android slaan of in ieder geval groot genoeg om appontwikkelaars over te halen ook voor windows te ontwikkelen. En dan kan het best snel gaan.
Inderdaad, vroeger was Sony ook een enorme zondaar op dit vlak, ondertussen hebben ze wel een redelijk deftige update policy, maar wel enkel op hun premium lijn (Xperia Z only). Ik heb nu nog de ZL, die spijtig genoeg geen 6.0 meer ontvangt na net meer dan 2 jaar oud te zijn.

Sony geeft ook de blobs vrij voor AOSP wat mij betreft ook een pluim verdient, geen enkele andere fabrikant doet dit afaik.

Maar inderdaad, het blijft altijd en overal gokken spijtig genoeg :/.
Was dat maar zo met security patches. Mijn S6 is nog steeds vulnerable voor Stagefright. Een aantal maanden na de bekendmaking. Te zot voor woorden. Ik was het niet van plan, maar heb nu toch mijn tel geflashet (xtrestolite) en is ie eindelijk gepatchet. Draait veel beter ook (alle Samsung crap eruit). Alles mooi in wel, maar dit is mijn laatste Android toestel. Het is echt het zwakke punt van Android, die updates bij !Nexus toestellen. Als daar geen verbetering in komt (en ook de lifetime van toestellen qua updates), dan zie ik ook weinig reden om ooit nog terug te komen. IOS of Windows, dat weet ik nog niet.
En die crapware / bloatware wordt niet eens in de ROM ge-update, maar vreet gewoon je vaak toch al schaarse geheugen op.
Idd Huawei Honor 3c van nog geen jaar oud: android 4.2, geen enkele update.

Als ik al een nieuwe android telefoon koop zal het iets worden van de clubs die veel softwareupdates uitbrengen zoals, OnePlusOne, Meizu of eventueel Sony.

Maar eigenlijk ben ik het arrogante google al meer dan zat (oh, crasht google services elke 10 seconden op je 3 jaar oude telefoon? Fuck jou zegt google dan, hier heb je fitness-tracker software die je werkgeheugen en batterij opeet!).

Mijn volgende telefoon wordt een Windows 10 mobile apparaat.
de boel moet gewoon werken
Ben het wel met je eens hoor, maar de boel werkt ook prima zonder de laatste update

Verder snap ik nooit waarom mensen zo'n heisa maken om updates, natuurlijk is het altijd leuk om de laatste versie van je besturingssysteem te krijgen, maar is het echt noodzakelijk?

Ik heb ook nog een oude telefoon die ik wel eens gebruik met Android 4.4, en die werkt nog steeds prima, doet alles wat ik wil, ga ik me echt niet druk om maken

[Reactie gewijzigd door Sinester op 17 oktober 2015 14:47]

Bij een gevalletje Stagefright eigenlijk wel.
Anders boeit het niet echt, terzij je OS zover achterloopt dat je geen app fatsoenlijk meer kan installeren.
Yep, voor de mate7 is de 5.1.1 net uit... (niet slecht maar wanneer komt de volgende super secbug dr aan ) en dan kunnen we wachten tot volgend jaar voor de 6.0... als de 7.0 er is.. . :-s Huawei is hardwarematig ok (ben er blij mee), maar hun emui is niet naar mijn smaak (anders had ik wel een iphone gekocht... ) en voor de updates xda volgen en de emui site (met de nodige risicos : van 130 naar 324 was af te raden, thnx friggin bouygues... )
ik hoop dan ook (ze hebben helaas emui 4 al aangekondigd ) een vanilla android te kunnen draaien.
need kernel sources (en vooral kernel module sources). die ze op de emui site hebben staan is outdated... als ze echt de markt willen veroveren,zou ik ze kunnen aanraden om de hele boel te opensourcen (en wij de evt backdoors dr uit smijten )
Mja, je hoeft natuurlijk niet per se een update naar de nieuwste Android versie te hebben om patches te ontvangen he.
Zo heb ik bijvoorbeeld de Nexus 10 (2012). Krijgt geen 6.0, maar afgelopen weekend wel een security patch gehad op 5.1 terwijl mijn Nexus 5 al een week op 6.0 draait.

Dat je überhaupt 3 jaar na dato nog steeds patches krijgt vind ik al heel wat, gezien de concurrentie. En het apparaat voelt nog steeds als nieuw aan, dus wat dat betreft mis ik ook niets aan de update.
Hier kan ik inkomen. De modale gebruiker ligt hier eigenlijk niet van wakker. Daarbij zijn die Android versies zo aangepast met skins etc dat je eigenlijk niet eens iets merkt van die update.

Toen ik mijn Desire X van Android 4.0 naar 4.1 zetten moest ik moeite doen om maar 1 verschil te merken. Ik ben wel uiteindelijk naar Windows Phone overgegaan (omdat het toestel gewoon traag werd). Als je een budget WP koopt ben je er na een jaar nog steeds blij om (blijft snel, krijgt updates, zeer gebruiksvriendelijk, prima batterij, weinig standaard rommel en je kan het wel verwijderen, geen skins,... kortom gewoon geen gezever).
Natuurlijk voor de veiligheidbugjes zouden Android fabrikanten wel wat meer moeite mogen doen. Al kan je dat ook in vraag stellen. Er zijn zover ik weet maar weinig Android bugs die echt misbruikt worden.
Helemaal akkoord.
Denk dat ik eens W10 een kans ga geven met hun nieuwe Lumia 950 en 950 XL.
Daar ga je geen spijt van krijgen. Ben zelf ook altijd een Androidgebruiker geweest. Zoals eerder genoemd was ik het op een gegeven moment helemaal beu.
Gebruik nu een tijd al WP 8.1 en een enkel toestel heb ik nu op WP10 draaien als test.

Naar mijn mening slaan ze met WP10 de juiste weg in. Nu nog het app-aanbod en geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt terug te gaan naar Android.
Daar heb ik dus wel spijt van....

Geen fatsoenlijke FlightRadar app (ja die gebruik ik heel veel en mist heel veel functies op de windows versie.)
Geen Horizon TV app
Geen ....
geen .....

Als ik veel App aanbod wil en goede/snelle updates zou ik voor een IPhone kiezen en nog niet voor een Windows Phone.
Gebruik nu de S6 EDGE Plus en ben er blij mee

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 634684 op 17 oktober 2015 13:18]

Dit ligt aan de ontwikkelaars en kan je niet 100% op Microsoft afschuiven. Zij geven de ontwikkelaarstool volgens mij voor heel weinig weg.
Dat kan je zeker niet op Microsoft afschuiven maar is wel een flink nadeel aan het kopen van een Windows Phone.
Dus het enige wat daarbij helpt is dat iedereen die de app wilt op windows phone de ontwikkelaar mailen.
Anoniem: 634684
@Rockvee217 oktober 2015 14:59
O ja dat is 100% waar.

Ik zeg ook niet dat het aan Microsoft ligt. ;)

Microsoft is de laatste tijd goed bezig.
Maar het wil nog niet echt lekker lopen met ondersteuning van vele apps.
En als ze er al zijn dan zijn ze minder mooi en functioneel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 634684 op 17 oktober 2015 15:17]

Tsja, in Nederland is Windows Phone bijvoorbeeld ongeveer 2-3% van de smartphone markt. Dan krijgt dat vanzelf minder aandacht. Mogelijk dat met Windows Mobile 10 gaat veranderen. Daar kunnen software ontwikkelaars nu ook hun iOS en Android apps relatief eenvoudig op laten draaien.
Het nadeel van iOS is dat het alleen aanwezig is in het high end. Een nieuwe iPhone begint bij 749 euro. Tegen de WP en Android topmodellen is dat een concurrerende aanbieding. Op specs doen de concurrenten het beter, maar de gehele ervaring van toestel, OS, apps en de rest van het evosysteem is gewoon op topniveau.

In het het low end segment is er echter alleen maar WP en Android.

En in het middensegment is het aanbod van Apple ook niet concurrerend. Zelfs een oud model wat richting EOL gaat, kost evenveel als een Moto X.
Inderdaad, WP heeft slechte apps en een iphone is veel te duur dus dan kom je vanzelf bij Android.

Gelukkig is er dan altijd nog cyanogenmod of de Nexus lijn.
Hoe zit met een ROM zoals Xiaomi's MiUI?

De MiUI die op mijn telefoon staat is nog gebaseerd op Android-4.4, maar er zitten features tussen die lijken op sommige features van Android-6... en volgens sommigen worden niet alleen maar MiUI-bugs, maar ook Android-bugs gefixt door de wekelijkse MiUI updates ondanks dat de onderliggende Android versie niet wordt veranderd.

Als Google niet het initiatief neemt om het upgraden van Android simpel te maken, kan het zomaar gebeuren dat sommige ROM-bouwers hun eigen upgrade methode gaan implementeren.

[Reactie gewijzigd door Dr. Prozac op 17 oktober 2015 18:43]

Hmm... Vroegah op mijn xperia x10 had ik ook miui draaien. Een zeer fijne ROM. Maar die deed helaas niet aan updaten want het was geen officieel ondersteund device.

Ik zou zeggen: draai de stagefright detector app. Als die slaagd weet je dat de updates inderdaad goed gaan bij miui. Op mijn LG g3 ben ik trouwens ook veilig, behalve voor het laatst gevonden lek.
Bij de Xiaomi is dat gepatched vanaf de weekly 5.10.8 release ROM.
Volgens mij is Xiaomi daarmee 1 van de weinige merken die het wel op orde heeft bij al hun telefoons.
(Zelf getest met de laatste Zimperium app versie en op een Redmi Note 2 Prime.)
Yup, op de mi3 is miui (weekly dev rom) ook gepatched voor stage fright. Doet Xiaomi goed!

Is op cm11/12 stage fright inmiddels ook gepatched?
Xaomi had stagefright al gepatched met een weekly build voor dat deze bekend werd gemaakt.
Xiaomi's roms en update beleid zijn een stuk beter dan die van andere fabrikanten. Niet alleen hun Hi end onderhouden ze goed, ook hun mid end devices/roms worden goed bijgehouden en gepatched. Was aanvankelijk ook de reden waarom ik voor een xiaomi ging.
Een nieuwe iPhone begint bij 749 euro.
Een nieuwe iPhone begint bij 509 euro.
Da's waarschijnlijk niet het actuele model maar een 5s, twee generaties oud. Apple bedient uitsluitend het high end (>600 euro retail) met de actuele modellen. Met oudere modellen (5c, 5s) probeert Apple het middensegment (~300-600 euro) te bedienen. Naar mijn mening is een 6s in het high end een concurrerende aanbieding, maar zijn de oudere modellen wel erg duur geprijsd voor hun leeftijd.
Om specs hoeft Apple het ook niet te doen. Dat komt omdat Apple een OS heeft voor 1 enkel type device wat vele malen efficiënter werkt. Snap dat spec vergelijken dan ook niet zo. Apple zit vaak gebakken in de benchmarkt met lagere specificaties. Dat is het voordeel van software die afgestemd is op de hardware.
Ik heb hier mijn nexus 9 die gisteren werd geüpdatet naar Android 6.0, zo hoort het.

Mijn motorola g 2013 is nog geen 2 jaar oud en blijft in de kou staan, de garantie is er nog niet af maar wel de updates.

Jij hebt geen klachten van je s6 egde, dat is ook een recent toestel met de nieuwste hardware. Het zou maar triest zijn als je klachten had daarvan.

Vanaf 140 euro ergens heb je een toestel met update naar windows 10. Ik ben het volledig eens met venqwish. Windows blijft idd wel beperkt omtrent het app aanbod, de Universal apps gaan daar misschien verandering zijn brengen.

Android wordt opgeblazen met moduleerbaar- en aanpasbaarheid van het operatingsystem.
Dat wordt zonder schroom alleen gebruikt (misbruikt) door manufacturers en operators om hun bloatware erop te pushen, die je er op de koop toe niet af krijgt: anpasbaarheid, my ass.
Wat mis je aan Flightradar24?
Tja maar het app aanbod zal niet snel gaan lopen want kijk hoe lang windows phone uit is en kijk naar het aantal goede apps. Telefoons zien er redelijk uit maar scoort toch ondermaats bij de rest.
Ik heb het idee dat straks met universal apps er wel het e.e.a. gaat veranderen.
Voor nu mis ik toch wel hangout. (er is een manier maar die is buggy) , een fatsoenlijke facebook-app en wat kleine dingen.

Maar voor de rest vind ik WP echt top :)
WP is ook niet slecht maar mist een ecosysteem wat voor veel mensen toch het belangrijkste blijft. Zelfs als ik in de windows store kijk van w10 dan blijf ik toch nog apps missen en denk dat de universal apps, waarbij je windows pc apps op je telefoon kan draaien dus weinig gaat uithalen. Maar die nieuwe windows phone ziet er zeker netjes uit en zodra hij in prijs gaat zakken ga ik hem misschien ook wel halen :)
Ben zelf enorme fan van Windows Phone, maar apps zijn toch dooddoener naar mijn spijt. Facebook app is brak, music app vond ik heel erg pover, gebrek aan deftige youtube app, geen Pocket app..

Het OS is geweldig, en voor de apps vindt je wel manieren of omwegen, maar het was voor mij toch erg prullen uiteindelijk.
YouTube? daarvoor kun je metrotube gebruiken. zeer prettige app :)
Ik heb de Lumia 735 gekocht op het moment dat hij uit kwam, nog geen seconde spijt van gehad. Mijn vorige gsm was een Galaxy Ace van Samsung, en ik had het wel gehad met buggy software. Ik ben echt benieuwd naar W10M, dat wordt zo prachtig!
"Galaxy Ace" ??

Je weet toch wel dat die (buggy) ervaring van Android niet echt te vergelijken is met waar we nu staan ?
Ik weet dat zeer goed, maar de low end serie is nog steeds buggy en dat is schandalig.
Ik heb op dit moment nog niks te klagen over mijn moto g (2015), werkt voor een low-budget (tot €200) aardig snel.
Anoniem: 467952
@Boender18 oktober 2015 15:49
Motorola is inderdaad een uitzondering, gelukkig maar.
Ik heb ook al genoeg mensen gezien die spijt hadden van een WP telefoon.

Realiteit is: Elke telefoon heeft zijn voor en tegens. Er is geen " Win Win " situatie.
Mijn windowsfoon doet het nogal slecht, maar kostte ook bijna niets. Ben ik nu een microsoft werknemer?
Ik denk ook dat vele mensen met Windows 10 hun slag gaan slaan op smartphonegebied. Ik heb alle drie de systemen gebruikt, waarbij Android wegens instabiliteit en updates als eerste afviel, toen dus nog naar iOS en Windows gekeken, waarbij voor mij de prijs van een iOS smartphone veel te hoog lag en ik dus op Windows ben uitgekomen.

Ook ik draai een de Windows Insider Preview en ben zeer positief over het aankomende Windows 10, het wordt allemaal strakker en stabieler getrokken dan Windows Phone 8.1 was. Het app aanbod is niet bijzonder groot, maar ik geef Microsoft en developers de kans dit goed uit te voeren.

Ik vind daarnaast juist een positieve ontwikkeling dat Microsoft meer controle wil houden over het OS zoals Apple dit ook doet, zo kan een systeem alleen nog maar stabieler worden en kan iOS er een serieuze concurrent bij krijgen.
Hoewel Windows 10 wel een leuk besturingssysteem is(ik heb de Lumia 640 Lte waarop de Windows 10 insider preview draait). Mis je vaak toch wel allerlei app's. Van BurgerKing tot de app die bij je digitale camera hoort.
De app van burgerking ontbreekt?!
Dit was grappig bedoeld toch?
Het gaat ook om het idee. Ik miste ook ontzettend veel apps bij WP. Eigenlijk de enige reden waarom ik hem toen heb weg gedaan. Of apps zijn er niet, of hopeloos verouders.

Als het goed is komt hier een einde aan met WP10, misschien dan maar weer terug want ik vind WP echt een super OS.
Nee hoor, zoek hem maar op in de Play store.
Waarom? De coupons zijn wel handig als je vaak luncht bij de BK. 1,45 voor een kip 9, de app ga ik missen. :+
Ik had de burgerkingapp precies om deze reden ook op mijn iPhone staan. Maar aangezien werkelijk iedereen die op mijn telefoon kijkt vraagt waarom in godsnaam ik die app heb, verwijder ik hem maar regelmatig... Tsja, sociale druk... :)

Hoe dan ook, is het wel zo dat MS een wat betere trackrecord lijkt op te bouwen wat updates betreft. Al is het natuurlijk wel zo dat de Lumia's feitelijk hun eigen toestellen waren. Op de 820 die 2,5 jaar oud is komt Windows 10, maar hoe zit het met iets als de Ativ S? Er zijn Win10 builds die erop draaien, maar of de update ook officieel komt? En hoe gaat het eruit zien als meerdere spelers Windows 10 Phone Edition draaien?
Ik installeerde de BK app nadat ik eten had besteld. Je kunt je voorstellen wat een spijt ik had. |:(
Anoniem: 80466
@royb317 oktober 2015 17:35
Of je probeert de android app APK for windows phone
http://windowsphoneapk.co...R-KING_Windows-Phone.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 17 oktober 2015 17:36]

Ga je nou mensen waarvan je eerst zegt dat ze niet te redden zijn toch proberen te helpen om ze maar over te krijgen naar WP :X
Je hebt gelijk. Maar ik wilde nog even kwijt dat er zeker voor tweakers ook mogelijkheden zijn om android apps op Windows Phones te krijgen. Al zou ik de BK app zeker niet aanrapen.
Sowieso zou ik geen apps aanraden die enkel bedoeld zijn om brand loyalty te kweken. Die apps zijn alleen bedoeld om mensen te manipuleren.
Wat? Nee dat bedoel ik niet, alle windows phone 8 app's draaien op Windows 10 Mobile. Kwa functioneren werkt windows 10 heel wat fijner. De toggle's in het notificatiescherm bijvoorbeeld, niet langer moet je er 4 kiezen en er is een zaklamp toggle bij zodat je daar geen app voor hoeft te downloaden.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 17 oktober 2015 13:07]

Ik denk dat je in Android-wereld ondertussen wel een redelijk beeld kunt krijgen van welke fabrikanten wel over een langere periode de updates verstrekken en welke niet. Hetzelfde geldt voor het überhaupt verstrekken van updates aan low- en mid-range modellen.

Ik neem dat persoonlijk mee in mijn aankoopbeslissing. Ja, het ene merk kost voor de hardware die je krijgt op dag 1 misschien wat meer, maar tegelijk is mij die software-update het ook waard op dag 365 of zelfs na twee jaar. En dan vallen voor mij gewoon bepaalde merken al standaard af.

Tenzij je echt gaat voor high-end, want dan zijn de meeste fabrikanten wel redelijk met updates, maar ook niet allen. En zoveel geld heb ik niet over voor een telefooon.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 17 oktober 2015 12:44]

Zijn punt is juist dat het geen drol uitmaakt wie de fabrikant is. Alleen high end modellen krijgen een update en zelfs dan is het niet gegarandeerd.

Maar als je een Huawei hebt moet je niet zo klagen. Ik herken nauwelijks Android in de UI van Huawei dus je mist nauwelijks iets.
Toch maakt het wel uit. Zoals hij zelf later zegt:

" de enige fabrikanten die hun boel een beetje op orde hebben zijn Sony, Motorola en natuurlijk Google zelf."

Zowel Sony als Motorola geven tenminste een grote update aan telefoons van tussen de 150 en 300 euro (Moto G 2014 / 2015, Xperia M4 Aqua). Alleen hun budgetmodellen vallen buiten de boot (Xperia E4g / Moto E). Ook (al?) hun mid range modellen van vorig jaar zijn bijgewerkt van Android 4.x naar 5.x.

Bij andere fabrikanten is het echt een stuk slechter gesteld. Ik zou qua hardware graag een telefoon zoals de Galaxy S4 Mini willen kopen (heb liever een kleinere telefoon), maar die draait dan Android 4.2... Zelfs de nieuwe 'Value Edition' die nog niet eens zo lang uit is. De S5 mini heeft dan wel weer 5.1 gekregen, maar of die 6.0 krijgt? Ik betwijfel het.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 18 oktober 2015 11:08]

Sony!?
De Sony Xperia SP had betere specs dan de veelgeprezen Moto G, beter scherm, Wi-Fi 5G, NFC en zo nog meer. Maar heeft geen updates gehad en werd geplaagd door bugs die Sony niet aanpakte.

Motorola!?
met de Lollipop update verdwenen kleine handigheden, zelfs je telefoon rebooten kon niet meer. Daarvoor moest elke bezitter googlen naar de nieuwe truc. Telefoon stilzetten kan niet, alleen via de nieuwe profielen. En zo nog meer vage onaangename verassingen na de update die niet werden aangekondigd, uitgelegd of wat dan ook.
Een update die het gebruik van je tel ingrijpend wijzigt zonder daar iets over te melden vind ik ontzettend slecht. Als Maps of YouTube iets wijzigt zie je dat direct uitgelegd na de update.

Zo heeft elke fabrikant wel zijn perikelen. Daarom raak ik een beetje Android moe. Heb zelf een HTC M7 en als deze stuk is weet ik me geen raad. Geen enkele telefoon vind ik goed (allemaal te groot!) En qua software zit je uiteindelijk met bovenstaande problemen.

Liefste heb ik weer Android 4.4.4 met Sense 5.5. Voordat HTC al hun apps verpestte. Maar dat is onmogelijk.
De Xperia SP heeft wel updates gehad. Hij werd namelijk gelanceerd met Android 4.1 en heeft Android 4.3 gekregen, maar inderdaad geen KitKat, wat blijkbaar toegezegd was of slecht gecommuniceerd? Het is in ieder geval een diepe wond die Sony heeft achtergelaten, omdat die ene telefoon in elk (Sony) Android update topic weer terugkomt. :P

Maar ja, ik ben het ermee eens, dat het 't zwakste punt is van Android. Wat mij betreft mogen fabrikanten er stock Android op zetten met een paar eigen apps die als standaard worden ingesteld, maar wel te wijzigen zijn.
Ach dan kan je maar uit die type telefoons kiezen als je echt updates wilt hebben.
Nexus Devices voor Android
Lumia Devices voor Windows
iPhone Devices voor IOS

Voor andere devices kan je regelmatige updates echt op je buik schrijven en is het een utopie om updates van de leveranciers te verwachten want die ga je dus echt niet krijgen. De grootste afknapper is echt Samsung die Premium telefoons beweert te maken met bijbehorende Prijs kaartjes maar op update gebied een lowbudget leverancier is.

Microsoft is op dit gebied een echte out performer die ook op lowbudget devices een redelijk goede update reputatie aan het opbouwen is.

[Reactie gewijzigd door robert_paats op 17 oktober 2015 15:11]

Blackberry wordt ook regelmatig geupdate en voor een langere periode. En sowieso, als je echt om veiligheid geeft....
Blackberry op android moet zich nog bewijzen, en bovendien vragen ze zich openlijk af of ze de telefoonmarkt zullen verlaten.
Denk dat hij het over BB10 heeft. Dat ze de markt evt. verlaten betekent niet dat de updates zullen stoppen. Er lopen immers nog contracten met partners.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 18 oktober 2015 13:11]

Voor upates & ondersteuning moet je niet bij android zijn, als je graag updates wilt nar nieuwere versies neem dan Windows Phone of apple. Die zijn daar goed in
Je kan het ook zo zien, op een gegeven moment wordt er van de open source community verwacht het stokje over te nemen. Er zijn miljoenen gebruikers met een Huawei toestel, daar zullen echt wel genoeg mensen tussen zitten om Android 6 distributie draaiend te krijgen. OK, in de praktijk zullen veel van die goede developers dat niet willen en gewoon een ander toestel kopen, maar dat doet aan het principe niets af.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 oktober 2015 14:51]

het grote probleem voor 'de community' is dat fabrikanten met gesloten bootloaders (htc / motorola en vast ook anderen), die taak bijna onmogelijk maken, om bovendien ook nog eens zelden (tot nooit) goede drivers vrij te geven voor een volgende android release...

het zou helpen als bedrijven na +/- 2 jaar zouden stoppen met de productie en verkoop van toestellen, en dan nog eens minimaal 1 maar liever 2 jaar drivers blijven uitgeven voor toestellen, dan heeft feitelijk iedereen die een toestel koopt minimaal gedurende de hele garantie-periode, de nieuwste android versie op zijn telefoon... bovendien kunnen driver releases veel sneller dan hele rom releases. dus heb je bij stage fright eerder de eerste gepatchte roms... zei het met aosp en/of verminderde featuresets.
Van Motorola zeggen dat de support hit or miss is is nog optimistisch bekeken. De moto G is hun meestverkochte toestel en nog duren de updates (althans hier in België) veel te lang.
Om niet te spreken over mijn moeders Moto E die gegarandeerd lollipop ging ontvangen, maar nog steeds op 4.4.4 draait nu Marshmellow al uit is (al betwijfel ik dat een update op zo'n low end toestel wel aan te raden is, met lollipop is iets veeleisender dan KitKat + het opslag geheugen staat nu al direct vol)
Ik ga in 2017 Windows toestel gebruiken ik ben momenteel tevreden met Android en Samsung S6.
Ik vind het interessant hoe Windows zich ontwikkelend tegenover IOS
Je bent vergeten Apple bij te noemen. Vanaf 4s up to date.
Een huawei ascend mate 7 kost nu €350 ongeveer. Wat een prik is voor de specs die je krijgt vergeleken met andere telefoons van 350 euries. De telefoon is nu al wel een jaar oud maar als je garantie hebt op 6.0 is dat dan nog wel een pluspunt. En niet te vergeten dat huawei bekend staat om hun brakke update beleid ( 5.1.1 is afgelopen maand pas beschikbaar gekomen ) en custom roms kan je moeilijk bouwen sinds de drivers niet opensource zijn. Dusja elke minpunt heeft in dit geval wel weer een pluspunt
zo goed heeft motorola het ook niet voor elkaar, ze waren bijna een half jaar later (dan beloofd) met hun upgrade van de moto 4g 2013), maar een rom update met de stagefright patch.... is er nog steeds niet, en lijkt ook nog niet te zijn aangekondigd, ik heb dus een 'zo lek als een mandje' telefoon, en aangezien cm erop pleuren een groter probleem lijkt dan eerst gedacht... zit ik hier met een toestel dat op zijn best onbetrouwbaar is...
Wat is premium? Toestellen van Huawei kosten wel minder dan derest. Ja, als je voor de goedkopere toestellen gaat, krijg je die ondersteuning niet. Daarvoor zijn het ook goedkopere toestellen.
koop dan gewoon een iphone of een lumia? weg update probleem
Android 6 is het bewijs dat Android (Google) prima bezig is want zij hebben ervoor gezorgd dat de update van 5.x.x gerealiseerd is. De uitrol van Marshmallow is al begonnen op Nexus-toestellen.
Dat de toestelfabrikanten vervolgens niet bereid zijn om de nieuwe versie van Android geschikt te maken voor de desbetreffende toestellen is iets dat je Android niet kun verwijten.
Samsung is begonnen met Android aan te passen voor de volgende toestellen:
Galaxy S5 (SM-G900F/V/H/FD), S5 plus (SM-G901F), S5 neo (SM-903F), S5 LTE-A (SM-G906), Galaxy S6 (SM-G920xx), Galaxy S6 edge (SM-G925x), Galaxy S6 edge + (SM-G928x) en de Galaxy Note 4 (SM-N910x).
Dat Samsung (om maar even bij dat voorbeeld te blijven) niet al zijn toestellen voorziet van de nieuwste updates is imo niet meer dan logisch. Niet alleen vanwege de prijs van de mid- en low-end toestellen, maar ook vanwege het feit dat de meeste mensen met een dergelijk toestel hier ook niet op rekenen of op zitten te wachten. Android biedt -in tegenstelling tot iOS- in veel gevallen de mogelijkheid om een aangepaste firmware op je toestel te zetten, waarmee je wel allerlei 'moderne' functionaliteiten of beveiligingen krijgt.

Natuurlijk staat het je vrij om de overstap te maken naar een telefoon met een ander OS, maar hiervoor betaal je ook een prijs. Ofwel je betaalt veel te veel voor de waar die je krijgt, of je krijgt een prima OS waar je het weer moet doen met zonder allerlei functionele apps. Dat Android wereldwijd het meest populaire OS is voor mobiele telefoons heeft zo zijn voordelen. Dat je bij Huawei bij aanschaf een koopje lijkt te hebben, heeft ook zo zijn nadelen.
Dat het ook anders kan, bewijst Samsung, die Marshmallow ook nog beschikbaar maken op de oer-S5 en de huidige S5, die nu zeker niet meer tot de high-end toestellen behoren.
Maar zelfs met premium / high mid-range devices is het gewoon hopen dat je een update krijgt.
Inderdaad... HTC One X heeft maar liefst een jaar lang updates gekregen, wacht nog steeds op de Android 4.4 update.
Heb begrepen dat het nu nog niet veel beter gesteld is met hun updatebeleid, aangezien de One M7 niet eens Marshmallow krijgt.
Maar ik ben het wel moe nu, de boel moet gewoon werken en Android moet zijn update policy bijsturen (is mijn mening), ook al betekent dit een harde breuk met wat er nu allemaal al aan hardware is.
En hoe moet "Android" dat dan doen? Overschakelen naar Closed Source is de enige manier om dit af te dwingen.
Misschien de conclusie dat Huawei geen premium merk is?
Precies, dat dus. Zelfs premium modellen die laat worden bijgewerkt. Reden om zelfs iOS/iPhone serieus te overwegen. Apple levert lang support op oude modellen. Toch een voordeel van alles in eigen beheer houden. Alleen het oubollige interface van iOS heeft me tegengehouden voor een iPhone te kiezen. Keuze is nu gevallen op de Sony Xperia Z5, mede vanwege het vlot beschikbaar komen van de update en de uitrol om een groot aantal oudere modellen.
Google is inmiddels begonnen aan een nieuw project, genaamd Android One. Dit zijn low-end tot mid-end toestellen, die iedere maand een beveiligingsupdate krijgen, en daarnaast net als de nexus toestellen gewoon de nieuwste android versie krijgen.

Voorbeeld: http://www.pdashop.nl/pro...android-one-4g-zwart.html

Daarnaast ben ik het overigens wel met je eens dat het schandalig is dat de 'gewone' fabrikanten hier niet/nauwelijks aan meewerken. Vanuit mijn ervaring gaat de support max. 2 jaar mee, omdat ze er dan vanuit gaan dat mensen een nieuw abonnement afsluiten, of gewoon hun focus verleggen naar hun toptoestellen. Dit is absoluut een nadeel van Android.
Ik zal wel ongelooflijk worden gedownmod ... maar er is toch een oplossing voor ... Koop een IOS device updates gegarandeerd voor een aantal jaren ...
Anoniem: 696959
@venqwish18 oktober 2015 09:08
Sorry, dat laatste moet ik toch even ontkrachten.

Motorola had het eerst redelijk goed voor mekaar, maar is sinds een tijdje overgenomen door Lenovo.

Nu krijgt de Moto E die nog geen jaar oud is GEEN update naar 6.0, en de Moto G 2013 ook niet, terwijl deze de EXACT zelfde hardware heeft als de Moto G 2014.

Mijn Moto G heeft zelfs nog geen stagefright fix of 5,1 gekregen terwijl andere dat al wel hebben.

Voor mij zeker GEEN motorola meer en ik raad iedereen hetzelfde te aan.

Ik vind het gewoon belachelijk dat ik maanden moet wachten op een kritieke veiligheidsupdate. Er wordt hier op tweakers altijd hard gewezen naar zowel google en de fabrrikanten. Weet je, het maakt me echt niet uit wiens schuld of verantwoordelijkheid dat is, ik doe er niet aan mee.

Voor mij vanaf nu alleen nog maar Windows Phones, iPhones of Nexus toestellen. Ik ben het helemaal zat.
Je hebt gelijk maar toch blijf ik bij android. Vandaar dat ik een nexus 5 voor een nette prijs gekocht heb met direct android 6.
Dit is dan ook precies de reden waarom ik ben overgestapt naar een iPhone.
Heb hem nu een jaar, en nog steeds niet de neiging om een ander toestel te halen.
Normaal gesproken had ik dat al na een half jaar.

IPhone werkt gewoon, geen gepruts met custom roms waar toch altijd wel een bug in zit of een feature die mist.

Enige nadeel aan iOS is dat apps en het OS veel meer opslag in gebruik nemen.
Idem Dito mijn volgende toestel wordt ook eentje met de Microsoft besturingssysteem of ik ga over voor de eerste keer naar Apple.
Ik heb maten met een lumia 535 een toestel van rond de 100 euro bij android moet je al gaan kijken naar een toestel van 250 euro voor dezelfde user experience (hiermee bedoel ik het laggen dat aanwezig is in android) of apple maar dan ben betaal je wel de volle pot.
Anoniem: 428562
@venqwish17 oktober 2015 13:16
Een stabiele API/ABI voor linux kernel drivers zou het probleem oplossen, oude drivers zouden dan blijven werken met een nieuwere kernel. Helaas willen de open source adepten daar niet aan mee werken.
Huawei is sowieso een bak. Mijn P7 wacht nog steeds op de update naar lollipop 8)7
Ik kan je ook geen ongelijk geven. Dit is bij nu ook een van de redenen geworden dat ik voor het eerst van platform ga wisselen. Ik ga de overstap wagen naar de Lumia 950(XL). Ik ben Androidgebruiker van het eerste uur. Ik heb ook het idee dat je voor wat betreft het krijgen van updates alleen "een beetje" meetelt als je een highend toestel koopt. En dan nog is het tegenwoordig steeds meer fingers crossed.... Ik ben erg benieuwd of de P7 alsnog in een lijstje opduikt en geupdate gaat worden.

Ik hoef echt niet altijd als eerste een volledige upgrade te krijgen, als het OS werkt, dant werkt het, maar ik vind wel dat veiligheidspatches (zoals bijv. Stagefright) als het even kan naar elk toestel gepushed moeten worden. En dat is waar het gewoon mank gaat. In het geval van de aanschaf van een Highend toestel mag je hopen dat je 2 jaar updates krijgt. Bij ons thuis gaat een toestel bijna 4 jaar mee, dus het krijgen van veiligheidsupdates vind ik echt wel belangrijk. Wij kunnen het niet veroorloven om voor iedereen in huis elk jaar of elke 2 jaar een nieuw toestel te kopen. Koop je een toestel wat iets goedkoper is, dan kun je het bijna altijd vergeten dat je een update krijgt. Uitzonderingen daargelaten, want wat dat betreft doen Sony en Motorola een stuk beter hun best.

Natuurlijk heb ik even gekeken of de apps die ik nu gebruik op Windows Phone ook te krijgen zijn en dat is voor het merendeel wel zo. Voor de paar apps waar dat niet het geval van is, zal ik genoegen moeten nemen met een alternatief.

En @antonnetje05056... Ik begrijp dat je erg gehecht bent aan Android. Het zijn geen Microsoft werknemers die de fora bevuilen hoe goed Windows Phone wel niet is. Het zijn mensen die de keus hebben gemaakt tussen 4 platforms: Android, iOS, Blackberry of Windows Phone. De verschillen tussen de platforms en het verkrijgen van updates binnen het platform van de fabrikant wordt steeds vaker pijnlijk duidelijk. Ik zie vanwege dit probleem steeds meer mensen overstappen naar een iPhone of een Windows Phone. En ja Windows Phone zal steeds vaker genoemd worden vanwege de instapprijzen voor toestellen die in de regel wel deftig van updates worden voorzien.

[Reactie gewijzigd door patje01 op 18 oktober 2015 09:16]

Open deur in trappende, IOS heeft ook een "deftige" update policy.....
;)
Edit: oeps, paar andere "open deuren" gemist |:(

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op 18 oktober 2015 14:00]

Anoniem: 696959
@Gillie18 oktober 2015 09:09
Veel iPhone gebruikers doen gewoon 4 jaar met hun iPhone. Er zijn nog veel mensen die rondlopen met een iPhone 4S. Bij Google kan dat natuurlijk niet, omdat dat hartstikke onveilig is. Een veilig toestel is veel belangrijker dan nieuwe features.
Waarom Android? Zogezegd leuke features, nieuwste van het nieuwste en 'goedkope' toestellen.
En achteraf klagen dat het niet veilig is en er geüpdatet moet worden.

Koe in de kont kijken...
Anoniem: 696959
@Gillie20 oktober 2015 11:21
Windows doet dat wel allemaal en ook updates. :)
Nog even omdat dit nergens vermeld stond:
Hier de lijst Huawei- en Honortelefoons die de update naar Android 6.0 krijgen:

Huawei P8
Huawei (Ascend) Mate 7
Huawei Mate S
Huawei P8 Youth Edition
Huawei P8max
Huawei Maimang 4 (Chinese versie of the G8)
Huawei G7
Huawei G7 Plus
Huawei Honor 7
Huawei Honor 7i
Huawei Honor 6
Huawei Honor 6 Plus
Huawei Honor 4X
Huawei Honor 4C
Huawei MediaPad X2
Ik geloof echt niks van. Mijn Honir 6 heeft nog niet eens uupdatenaar 5.0 gekregen. Ik geloof er niks van dat ik 6.0 ga krijgen.
Ik heb zelf ook een honor 6, volgens mij is de update nu wel officieel uit van emui 3.1/android 5.x, maar heb hem nog niet beschikbaar via de updater.

Overigens staat in de lijst van android 6.0 updates bij de Honor 6 ook niet de internationale L04 versie, dus vrij zeker dat wij hem niet zullen krijgen. De versies H60-L01/L11/L21/L03 en H60-L02/12 krijgen wel android 6.0.

Dus nee, onze Honor 6 zal geen update krijgen naar 6.0.

[Reactie gewijzigd door rolandmegens op 17 oktober 2015 15:52]

dat klopt niet want de mate 7 ( international ) zou ook niet de officiele update krijgen, maar ik heb toch de update zelf op m'n telefoon geflashed en werkt perfect.

de update zou alleen voor de dualsim versie met 3 gig ram beschikbaar worden gemaakt maar uiteindelijk werkt het gewoon perfect

ik kan je verzekeren dat de internationale & chinese versie gewoon beschikbaar komen, sinds ze naast elkaar gemaakt & vrij gegeven worden voor de beta of officiciele release. huawei is en blijft onduidelijk als het gaat om updates maar er is geen reden om de chinese versie wel 6.0 te geven en internationaal niet ( de telefoons verschillen niks in software alleen een klein stukje hardware ) en dat kan zijn andere lte modem meer ram of whatever.

EDIT: typo's

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 17 oktober 2015 16:01]

Dan ga je er zelf achteraan, voor elke type Honor 6 is Android 5.1.1 uit.
Op hihonor en op de Emui website.
http://hihonor.com/nl/pages/support#?view=manuals
http://emui.huawei.com/cn/plugin.php?id=hwdownload

[Reactie gewijzigd door Cosmo_nl op 17 oktober 2015 16:59]

Thanks, dat wist ik niet.

Vind het nog steeds wel flauw dat het niet over the air wordt verspreidt.
als je gegoogled had wist je dat huawei 5.0 had overgeslagen en gelijk naar 5.1 is gegaan
mijn mate 7 draait nu al bijna een maand op 5.1.1 ( officiele versie ) en daarvoor heb ik meerdere beta's van 5.1 gedraaid.

als je een download link naar de officiele pagina zoekt: http://www.hihonor.com/nl/pages/support#?view=downloads zie hier

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 17 oktober 2015 15:51]

Tjsa, de staat van het up to date houden van Androidtoestellen zou een stuk beter zijn als Android gewoon vanuit een centraal punt geüpdatet zou worden. Dan zouden alle toestellen gewoon een update krijgen als Google het voor bepaalde configuraties gereed heeft. Maar dat betekent dat er dus vooral standaard configuraties zouden moeten zijn, wat betekent dat het toestellenaanbod generaler zou worden, waardoor bepaalde spelers het nog moeilijker zouden krijgen dan nu al het geval is. Waarom zou een retailorganisatie immers meerdere toestellen in de schappen leggen (met alle bijbehorende transactiekosten) die behalve het merk en uiterlijk precies hetzelfde zijn?

Verder zou dit het niet mogelijk maken voor fabrikanten om eigen features toe te passen. Nu roepen een hoop mensen dat ze dit juist willen, maar koop dan gewoon een Nexus of Google Play Edition.

Persoonlijk vind ik dat er bepaalde features zijn die ik het wèl waard vind. Denk aan verschillende camera-software van de fabrikanten die gewoon beter is dan die van Vanilla Android, iets dat bijna standaard waar is. Verder iets als de mogelijkheid om verschillende scherminstellingen te kiezen bij Samsung, de aansturing van de speakers bij HTC, de esthetische toevoegingen van LG, de copy paste-implementatie van LG (die gewoon iedereen moet jatten, ongelofelijk dat niemand dit doet), de tap to unlock die LG bracht, de gestures, het schudden van je toestel bij Motorola om je camera of zaklamp te starten (snelste manier om dit te doen van alle toestellen), het toepassen van aparte windows dat Samsung bracht in hun Note-serie, de toepassing van de ondersteuning van iets als de S-Pen, en zo kan ik nog wel even door gaan. Allemaal zaken die door de fabrikanten zelf toegapast is en niet te vinden is in Vanila Android.

Ook qua hardware ondersteuning is er meer flexibiliteit, waardoor behalve zaken als type schermen en SoC's (waarmee de hardware innovatie binnen de industrie dus flink naar voren geholpen wordt) je bijv. ook een klokradio kan maken die op Android loopt.

Kortom, de strategie om het niet centraal te onderhouden is iets dat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant het nadeel dat de updates minder snel komen of uitblijven en aan de andere kant de toepassing van features, de innovatie en de instandhouding van een flink deel van de industrie.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 oktober 2015 16:05]

Als Android zo wordt gemaakt dat de fabrikanten gewoon plugins kunnen maken, dan kan de "standaard Android" versie gewoon altijd bijgewerkt worden toch? Jouw fabrikant bepaalt dan de extra functionaliteit door middel van de plugins.
Die toepassingen gaan verder dan gewoon wat plugins. Sowieso als het gaat om de hardware-aanspraak door de software (bijv. camera, boomsoundspeakers, tap-to-unlock, S-pen). Maar ook zaken als LG's copy-paste-idee, dat is iets dat gewoon in de software gebouwd moet worden en alles wat Android standaard regelt in dit opzicht, moet vervangen. Doe je dit niet, dan krijg je een inefficiënt systeem wat waarschijnlijk een hoop systeembronnen (CPU, GPU, geheugen) en batterij zuipt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 oktober 2015 15:49]

Microsoft heeft al jaren een platform voor automatische updates, en zover ik weet klagen pc OEMs niet dat ze te weinig kunnen customizen. Het een sluit het ander niet uit.
Bovendien zou het ondertussen bij de fabrikanten/OEMs van telefoons toch wel mogen doordringen dat doorgedreven customizing en bijhorend onderhoud een bijzonder dure aangelegenheid is, die bovendien amper in het belang van de consument is. De tijd dat stock android kaal en onbruikbaar was, ligt gelukkig al lang achter ons. De features die je noemt zouden imho niet mogen verantwoorden dat een heel os geen updates krijgt. Uiteindelijk gaat het om drivers en applicaties.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 17 oktober 2015 17:51]

PC's en telefoons zijn totaal niet te vergelijken gezien de openheid van Windows als platform die veel verder gaat dan een mobiel OS ooit zal worden en het systeemvermogen waar een PC over beschikt.

Verder stel ik nergens dat die features het verantwoorden, maar dat dat die simpelweg de reden zijn dat Google het centraal niet kan regelen en het in handen van de fabrikanten moet leggen. Bij de fabrikanten spelen weer andere zaken. Denk aan de providers en retailorganisaties waar bepaalde afspraken mee lopen. Je kan niet zeggen 'fuck it, je zorgt maar dat je het verkoopt en ondersteunt' aangezien ze dan zeggen 'dan verkopen we jullie producten niet meer'. Hooguit Samsung zou dit evt. kunnen zeggen. Maar die hebben juist hun machtige positie te danken aan de flinke aanwezigheid binnen winkels.
nu probeer ik er dus achter te komen of de honor 4x al dan niet een update krijgt, er staan nogal wat chinese tekens - maar de che2 komt er blijkbaar in voor, alleen kloppen de overige nummers niet met het europeese dual sim model... ik vrees dus dat het duimen draaien en bidden wordt. aangezien er meerdere 4x modellen mogelijk een update krijgen
Ook de internationale variant van de Honor 6, de H60-L04 staat er niet tussen helaas. Hopelijk gaat hier nog verandering in komen....
Waarom beginnen ze nu pas met ontwikkelen?
De developer previews zijn er toch niet voor niets?
Dit updaten voor Android blijft een gênant verhaal en kan in deze tijd eigenlijk gewoon niet meer...
Omdat ze net klaar zijn met 5.1.1 die afgelopen maand is uitgekomen ( mate 7 gebruiker )
Ze hebben wel eerder een mooie lijst bekend gemaakt met toestellen die ze zouden updaten. Mijn Huawei mate 7 zou eerder dit jaar een update krijgen naar 5.0, ik wacht nog altijd. Inmiddels heb ik al een ander toestel, geen Huawei meer..
Anoniem: 634190
17 oktober 2015 20:11
Wordt de P8 Lite ook geupdated.
Vraagt m'n vriendin zich ook af. De US versie wel, maar dat is een andere dan de NL blijkbaar.
Dit was voor mij een van de redenen om voor de Nexus 5 te kiezen, heb de update dan afgelopen week al gehad en moet zeggen dan software support toch wel iets is waar meer merken nog een hoop in te verbeteren hebben want helaas is Huawei niet de enige die dit matig doet.
Als je verzekerd wilt zijn van udates kies een tel van google zelf ( nexus dus ) wil je dat niet, neem een iphone ( verzekerd van langdurige updates ) of een windows en het iets tekort aan apps voor lief nemen. Alhoewel ik de indruk krijg dat het met windowsphone aardig de goede kant op gaat.
Eerst zien en dan geloven zou ik zeggen, mijn moeder haar G7 heeft nog steeds geen lollipop ontvangen, maar zou nu wel android 6.0 krijgen, yeah right.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee