Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Smartphonemaker Huawei heeft in thuisland China uitnodigingen verstuurd die naar de komst van de Mate 8 verwijzen. De release van het toestel zou op 26 november plaatsvinden. Via GFXBench zijn specificaties van de smartphone verschenen.

De uitnodiging van Huawei, onder andere gepubliceerd door het Chinese Mobile Dad, toont een grote 8 in combinatie met 'Mate' en de datum 26 november. Eind oktober verstuurde Huawei volgens GSMArena al uitnodigingen voor een evenement rond de Kirin-processor, dat op 5 november moet plaatsvinden. Waarschijnlijk gaat het daarbij om de nieuwe Kirin 950-octacore, die dan in de Mate 8 terecht zou komen.

Dat is in ieder geval de processor die naar voren komt uit GFXBench-gegevens over een Huawei-toestel met modelaanduiding NXT-AL10, de vermoedelijke Mate 8. De Kirin 950 zou rond de Cortex A72-architectuur opgetrokken zijn en een kloksnelheid van 2,2GHz hebben. De gpu zou een Mali-T880 zijn, de krachtigste gpu uit ARM's Mali-stal. Bij de NXT-AL10 zou het om een smartphone met een 6"-scherm en een resolutie van 1920x1080 pixels gaan.

Verder valt uit de specificatielijst af te leiden dat de vermoedelijke Mate 8 over 4GB werkgeheugen en 64GB opslaggeheugen beschikt. Er zijn een 15-megapixelcamera en een 7-megapixelfrontcamera aanwezig volgens GFXBench, en het toestel zou Android 6.0 draaien.

Huawei Kirin uitnodigingHuawei Mate 8 uitnodiging

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Ik heb een Mate 7, en sinds de 5.1 update moet ik elk half uur mijn Sim unlocken. Hopen dat de camera in de Mate 8 beter is dan de Mate 7, want die is echt waardeloos. Qua nelheid is het zat, alleen is het nooit echt soepel zoals op mijn Galaxy's of Iphones. Altijd wel ergens een hakje of takje.

Jammer, want voor de rest doet het ding precies wat het moet doen. Een ruwe diamant zeg ik dan maar :-)
Hier hetzelfde toestel en 5.1 update maar nergens last van. Toestel loopt als een zonnetje, ik ben er zeer tevreden over!
Ik zal nog eens een re-install uitvoeren, misschien dat het dan weer goed werkt.

De camera is echter nooit goed geweest, en soepel is het ding ook niet. Heb er verder niets op staan naast FB,Wapp,chrome, bank app en navigatie.
Waar halen jullie die 5.1 vandaan voor die Mate 7? OTA? Mag ook in een pb naar mij. Ik zit nog steeds met 4.4.2. Zit in Nederland en Engeland maar never OTA update naar 5.
Volgens Huawei komt 6.0 wel naar de Mate 7. Toestel draait overigens feilloos, regelmatig 10/12 apps in de achtergrond staan en nog geen haperingen . En die batterij is een zaligheid. Bij normaal gebruik kan ik 2 dagen toe. Heb de 3gb/32gb/dualsim versie.

[Reactie gewijzigd door FJVersteeg op 3 november 2015 15:07]

Mogelijk is de release anders voor het 3GB model. Ik heb de 2GB namelijk. Volgens mij kun je hem ook via Huawei zelf krijgen.

http://consumer.huawei.co...ads/index.htm?keyword=mt7
Op zich doet hij het goed alleen zegt hij steeds dat er geen simkaart inzit. Krijg nu een nieuwe simkaart en ik hoop dat het dan beter wordt.

[Reactie gewijzigd door Luci_1960 op 4 november 2015 14:03]

@Doesnotcompute
Ik heb ook de Mate 7, heerlijk toestel.
Nog nooit een probleem gehad, ook de foto's vind ik niet slecht.
Ik heb de indruk dat gij om een of andere reden dikke pech hebt, er kan altijd ergens eens een fabrieksfout voorkomen.
Dat maakt echter van een product nog geen slecht product dat is gewoon brute pech. :(

Zijt ge trouwens na die update al eens terug naar fabrieksinstellingen gegaan?

[Reactie gewijzigd door onkeltje op 4 november 2015 08:29]

Nee dat ga ik hopelijk vanavond doen. Echter hebben er veel meer mense last van, en de mensen van XDA geef ik de voordeel van de twijfel dat ze dit al wel geprobeerd hebben. :-)
Ik vermoed dat de simkaart bug en camerakwaliteit alleen bij jouw telefoon is en niet iets van elke Mate 7. Ik heb dezelfde telefoon met Lollipop en de camerakwaliteit is bij mij behoorlijk goed. Het werkt vloeiend en ik heb nergens last van. Ding loopt inderdaad als een zonnetje zoals beursstarter zei.
Zou je eens een voorbeeld kunnen uploaden ergens? Ben wel erg benieuwd of het niet gewoon aan mijn toestel ligt. Hoop van niet eerlijk gezegd. :-(
Ik zoek er even een paar uit (kom er net achter dat ik 0 bijzondere foto's op mn toestel heb :') )

Morgen bij mooi weer maak ik wel een paar foto's!

[Reactie gewijzigd door J95 op 3 november 2015 18:18]

De foto's die je stuurde zien er naar mijn idee stukken beter uit dan dat ik voor elkaar krijg. 8)7

Maar het sim gebeuren is geen hardware fout volgens het linkje dat ik poste. Puur de update, en Huawei heeft nog geen oplossing helaas.
Ik heb gemerkt dat er behoorlijke verschillen zijn in wat mensen een goede camera vinden. Het zal wel zijn dat sommige mensen kritischer zijn dan anderen ;)
Het is een telefoon en niets meer of minder. Wil je echt goede foto's hebben moet je een camera kopen. Ik vind ze best mooi maar natuurlijk zijn mijn mans foto's van zijn Sony digitale camera met 40X inzoomen veel mooier. Maar die kost dan ook een lieve duit !!
Ja, dat is mij duidelijk. Maar daar gaat het hier niet over.
Dit gaat off-topic maar als je het toch over goede foto's maken hebt sla je de plank mis met een 40x zoom lens. Hoewel beter dan een telefoon, een 40x zoom heeft sterke vervormingen dichtbij en veraf. Dat word door de software van de camera gedeeltelijk rechtgetrokken, waardoor je foto minder vervormt is, maar ook minder mooi word. Als je echt goede foto's wilt pak je een spiegelreflex en heb je aparte lenzen voor dichtbij en veraf en er tussen in liefst zonder zoom, desnoods heel weinig zoom.
Ja oke maar gezien zijn foto's en of hij wel of niet inzoomt ze zijn vreselijk mooi en duidelijk.
Zo en nu weer ontopic :)
En dan kom je weer bij wat ik zei in het eerste bericht waarop je reageerde ;)
Heb je al gekeken of er misschien contact problemen zijn? Simkaart eruit en er weer in helpt misschien al.
Gevonden: http://forum.xda-develope...pop-sim-card-bug-t3226729

Ligt dus aan de software :-(

kaartje er uit-in had geen effect.
Zou kunnen, wel gek dat het direct begint nadat de update gedaan is. Zal zo even kijken of ik een paperclip kan vinden.
Je hebt dus een high-end toestel uit oktober 2014. Vervolgens doe je een update naar een OS uit maart 2015 (lijkt me geen common practice, geen zeldzame edge case i.i.g.) en dan speelt er een vervelende bug op die een half jaar nadien niet is gepatched?

Ik zou eerst nog een upgrade naar 6.0 uitvoeren. Als dat je bug niet oplost, zou ik ik niet meer omkijken naar het merk.
5.1 is de hoogste android versie voor de Mate 7. 6.0 Is nog niet eens uit volgens mij.

Verder snap ik je comment niet. :-)
Idd, ik heb een huawei g615 en er is niet n officiele rom die bugvrij is. Custom roms zijn er amper want hisilicon cpu.

De processor is snel, het scherm is goed maar het werkt allemaal matig. Dus nee, Huawei: dikke no-go.
Aah okay, Nouja, ik ga het in ieder geval proberen. Het is verder een fijn toestel, vooral als je veel browsed.
Even off-topic

Ik vraag mij nog af waarom er nog aan het Octa core principe wordt vast gehouden. Oftewel de Big.LITTLE technology.
Volgens mij was Big.LITTLE in het leven geroepen om de accu duur te verbeteren, ik vraag me echt of dat z goed heeft gewerkt bij smartphones.
Of is toch meer in marketing iets om kunnen laten zien dat een telefoon over acht cores beschikt?
big.LITTLE kan erg goed werken, de problemen met bijv. de SD 810 komen echt niet door big.LITTLE. Wel is de integratie en optimalisatie in de kernel van big.LITTLE nog niet zo goed, en daar het Android ecosysteem op het moment compleet vastzit op de 3.10 kernel (jaaaren oud) is dat probleem nog niet opgelost. Google zou gewoon de nieuwe Android versie (6.1) afhankelijk moeten maken van kernel 4.4 ofzo - dan is het een kwestie van je zaakjes op orde brengen, als hardware fabrikant, of je klantjes verliezen.
Linux kernel 4.4 is toch nog niet uit? Ik snap best dat Google haast moet maken met het updaten van de kernel, maar dat kan pas voor de volgende versie van Android. Wordt dan wel leuk met 4.4 die wordt namelijk een LTS versie dus 2 jaar lang ondersteuning.
Heb zelf de P8 Max. Krijg in dorpen gewoon 3g of 4g terwijl ik met de 6 Edge + geen bereik had. Ook lollipop draaid als een zonnetje en de accuduur is echt fenomenaal. Mooi goed toestel wat Huawei heeft gemaakt. Zal zeker nadenken over de Mate 8.

[Reactie gewijzigd door davey s. op 3 november 2015 23:02]

Ik moest je comment 5 keer lezen voor ik doorhad dat je de samsung edge plus bedoelde, edge is namelijk k een type 3g/4g etc... 2.5g geloof ik.

Dus ik vond het nogal vreemd dat je toestel wat te maken had met 2.5g/3g/4g :P
Haha snap ik, ff aangepast. Dankje

[Reactie gewijzigd door davey s. op 3 november 2015 23:02]

Vet. Heb zelf de Mate 7 en ben zeer tevreden, zeker na de Lollipop update :P Nova Launcher erop en gn.
Veel mensen vinden de toevoegingen van Huawei aan Android vervelend maar ik vind ze superpraktisch. Natuurlijk zit er her en der een vertaalfout of een onduidelijke optie maar het geheel werkt bij mij verdomd soepel.
Het grote scherm is heerlijk en op een acculading gaat hij echt onwaarschijnlijk lang mee. Jammer dat de Mate S min of meer een flop was vergeleken met de Mate 7 maar ben benieuwd waarmee Huawei nu mee op de proppen komt.
Ik was eerst sceptisch over Huawei maar deze telefoon is wel erg fijn. Hopelijk houden ze de grote accu er in want dat is wel echt een van de redenen voor mij geweest om deze telefoon te kopen.

[Reactie gewijzigd door J95 op 3 november 2015 14:43]

ik stond eerder ook twijfelachtig tegenover Huawei maar na mijn positieve ervaring met mijn oude Mate waar ik toch bijna 3 jaar mee heb gewerkt vind ik de Chinezen alleen maar goed bezig.
Er komt waarschijnlijk ook n variant van het toestel uit met 3GB RAM en 32GB ROM. Wat mij zorgen baart is de prijs, voor de Mate S vroegen ze al 650 en deze heeft nu nog eens hun snelste SoC.
De mate 7 had 499 als adviesprijs.
Kijk je naar de mate s vrees ik dat de mate 8 duurder zal worden.
potverdikke, heb net de Mate 7 gekocht!
de prijs van deze zal waarschijnlijk ook aanzienlijk hoger liggen. Mate 7 doet voorlopig zeer goed zijn werk en kan hier nog wel een paar jaar mee verder.

ben vooral benieuwd welke snufjes ze er nu gaan opsteken, de fingerprintscanner op de 7 doet zeer goed zijn werk, hopelijk stappen ze niet af van hun batterij van +4000mAh want dit is toch wel de grootste troef van de Mate-serie
Al maanden lang kon je sporadisch hints/nieuws lezen over een komende Mate 8, maar nee voor jou komt het uit de lucht vallen . . . . :X

vermeende specs tonen trouwens een accu van 4100mAh
Leuke toestel zeg, betekent dit dat ze eindelijk weer net zo snel zijn als de snelste Samsung Galaxy S6, en goedkoper?

Zo als toen met de Huawei Honor 2 U9508 en Samsung Galaxy S3, dat zou leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 november 2015 17:00]

Leuk zo'n toestel, maar met die magere software support van Huawei is het alleen de eerste twee jaar na de release een interessant toestel om te hebben. Met andere woorden: Als je hem niet meteen na de release koopt ben je de sjaak.

Note: Ik ben zelf een tevreden Huawei gebruiker (tevreden betreffende de telefoon op zich)

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 3 november 2015 14:12]

Huawei hint op release Mate 8 op 26 november
De titel doet vermoeden dat er ergens subtiel wordt gehint naar de release van het toestel. Maar een paar alinea's verderop in het artikel staat
De uitnodiging van Huawei [knip] toont een grote 8 in combinatie met 'Mate' en de datum 26 november.
Dat kun je natuurlijk nauwelijks een hint noemen. Er is weinig mysterie wat mij betreft over wat er wordt aangekondigd op 26 november. ;)

[Reactie gewijzigd door chaozz op 3 november 2015 14:31]

Na alle samsungs die ik versleten heb, is de tijd rijp voor deze fantastische mate 8 met een 6 inch scherm.
Alleen het formaat van het toestel is onvindbaar. Heeft iemand deze misschien al ergens gevonden ?
Dit artikel gaat over de vermoedelijke aankondiging van de Mate 8. Niets is nog officieel bekend, dus zeker geen afmetingen. Aangezien de Mate 7 al heel compact is voor een 6 inch zal naar hele grote waarschijnlijkheid de Mate 8 dat ook zijn.

Verder weet je pas wat de Mate 8 waard is na de release en enkele goede reviews.
Of het werkelijk een fantastisch apparaat is moet je dus nog maar afwachten.
Ook erg leuk trouwens: gebruikers van de iPhone 6+ op je opleiding hebben die boos worden omdat je screen-to-body ratio en accuduur beter is :')