Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties
Submitter: Youtoofan

Microsoft heeft afbeeldingen en specs van de Lumia 950 en 950 XL op een site van zijn tak in het Verenigd Koninkrijk gezet. Daarmee is het voor het eerst dat het bedrijf de toestellen zelf heeft bevestigd. De presentatie met volledige specs en prijzen vindt volgende week plaats.

Op de site met toestellen die klaar zijn voor Windows 10, en die nog in Googles cache te vinden is, staan naast plaatjes ook enkele specificaties genoemd. De Lumia 950 heeft, zoals eerdere geruchten stelden, een 5,2"-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. Of het gaat om een lcd of een oled-scherm, vermeldt de pagina niet. De 950 XL heeft een 5,7"-scherm met dezelfde resolutie.

Beide toestellen hebben een 20-megapixelcamera met 'Zeiss optics'. Nokia gebruikt al jaren de Carl Zeiss-lenzen op zijn toestellen. De opslaghoeveelheid bedraagt 32GB en die is uitbreidbaar via een microsd-kaartje met een maximale capaciteit van 2TB.

De afbeeldingen tonen een screenshot met daarop de standaard-wallpaper van Windows 10. Microsoft houdt volgende week een evenement, waarop het onder meer de Lumia's zal presenteren. Een Britse webwinkel zette afgelopen week ook een pagina online over de Continuum Hub, een adapter om met de toestellen een groot beeldscherm aan te sturen om zo bijvoorbeeld makkelijker te kunnen typen.

Lumia 950 en 950 XL op de site van Microsoft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Toch jammer van de toetsen onderin. Ik had toch gehoopt dat deze niet onderdeel van het scherm zouden zijn. Weet iemand of hier even goed haptic feedback op zit? (Neem aan van wel, maar toch).
Voor dit toestel zou ik het niet durven te zeggen. Wel weet ik dat goedkopere Lumia's het allemaal hebben, dus ik verwacht van wel.
Voor mij juist super. Haptic feedback mogelijk met on screen buttons? Ja.
Er kan nog meer. Zoals mee roteren, kleur aanpassen en desgewenst fixed te zetten.
Er zit haptic feedback op de Lumia 640, zou niet weten waarom niet op de 950.
Ik, waarschijnlijk... Microsoft is de laatste jaren flink aan de weg aan het timmeren en is bepaald niet meer het stoffige merk wat het geweest is. Ze doen de laatste tijd weer veel dingen erg goed en ik kan best weer enthousiast over ze worden. Dat jij dat niet hebt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt natuurlijk.
+1

Ik denk dat het een van de meest vernieuwende telefoons zijn op dit moment. Al die Galaxy telefoons hebben we nu wel gezien. Dat knopje op die toestellen ben ik helemaal zat. En Android staat voor mijn gevoel al te lang stil ondanks Lollipop en straks Marshmellow. Windows draait als een trein, ook op goedkope telefoons. De interface vind ik erg mooi en bovenal consistent, en die 950 ziet er op de plaatjes wel erg strak uit. Mijn nieuwe telefoon wordt bijna zeker een Windows phone.
Ik heb vorige week een Nokia Lumia 735 gekocht. Ze werden steeds moeilijker verkrijgbaar en ik vind ze toch een stuk mooier dan bv de 20 euro goedkopere Microsoft Lumia 640. Wilde eigenlijk wachten tot Windows Mobile 10 maar was bang dat de Nokia's dan helemaal niet meer verkrijgbaar waren.
Juist niet. Nokia wordt gezien als het oude mobieltje van Pa. Microsoft is een van de meest sterke en bekende brands wereldwijd. Of je er van houdt of niet. Het logo op de voorkant is bescheiden. Net als de achterkant.
sterk en bekend ja zeker.

Populair vernieuwend of trendy?

Dat zeker niet
Microsoft heeft door de jaren heen tal van logo's gebruikt voor tal van producten. Zouden ze eigelijk beter moeten gaan doen.

Persoonlijk vind ik het ook niet echt sterk voorop prominent 'Microsoft' te hebben en achterop een lelijke uitvoering van het Windows-logo.

Dat had fraaier gekund.
Hoe nostalgisch ik het Nokia logo ook vind... Microsoft heeft ook wel wat. Altijd voer voor discussie in ieder geval. :-) Ik heb dus een Microsoft telefoon gekocht. Ook op de zaak. Een stuk of 10-15 nu.
De eerste keer dat ik zie dat de theoretisch haalbare (micro)SDXC capaciteit wordt genoemd. Normaal wordt altijd het huidige maximum dat beschikbaar is aangegeven. Op betaalbaar niveau 128GB en daadwerkelijk de hoogste capaciteit op micro formaat is 200GB.
Daarom is er vaak een discussie of de 64GB ondersteunende telefoon ook 128GB kan (of 256GB wanneer het uitkomt). Dat kan gewoon, de website van de fabrikant heeft het nummertje alleen niet geupdate. Je moet alleen op het soort letten. SD ondersteund van 128MB tot 2GB, SDHC van 4GB tot 32GB, SDXC van 64GB tot 2TB.
Voorlopig zijn er nog geen SDXC kaartjes beschikbaar met 2TB capaciteit, dus het zal nog even duren voor ze een nieuwe soort introduceren.
MicroSDXC loopt altijd nog achter op de capaciteit ontwikkeling van de SDXC omdat het moeilijker is zoveel capaciteit in zo een klein kaartje te pushen.

Meestal staat het type genoemd en wordt het alleen (micro)SD genoemd met een capaciteit. Een telefoon die 64GB of 128GB ondersteund zal dan het SDXC type moeten ondersteunen dus kan je in de toekomst doorgaan tot 2TB. Staat er bij jou een ondersteuning van 32GB dan zit je op SDHC zal je mogelijk niet hoger kunnen. Met software updates kan de ondersteuning soms wel achteraf toegevoegd zijn.
Backwards ondersteuning is volgens mij altijd aanwezig, dus om lagere capaciteit hoef je je niet druk te maken.

(UHS) class nummer staat alleen voor snelheid en heeft niets met de ondersteuning te maken. Class gaat tot 10, daarna neemt UHS het vanaf 1 over, hoger nummer is sneller.

De ondersteunde van 2TB is dus niks speciaals. Bijna alle moderne apparaten met (micro)SD slot kunnen dit namelijk.
De opslaghoeveelheid bedraagt 32GB en die is uitbreidbaar via een microsd-kaartje met een maximale capaciteit van 2TB.
Alvast de mogelijkheid van 2TB support leveren op een smartphone, terwijl de concurrent Google nog steeds maximaal 64GB support op een tablet dat nog moet uitkomen?

Laat toch wel zien welke kant Microsoft op wilt gaan en dat is dat de smartphone de laptop voor simpel "browsen, mailen en gamen" gaat vervangen. Je kan kiezen voor een dockingsstation, maar met Miracast, bluetooth toetsenbord en muis kan je zeer gemakkelijk draadloos werken op voorbeeld een Xbox One of een scherm met miracast dongel.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot Microsoft met deze devices komt. Apple wilt IOS en OSX gescheiden houden, wat ben ik blij dat ze die visie totaal niet volgen. Dit zit er gewoon zoveel mooier uit en biedt veel meer mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door vali op 30 september 2015 17:03]

Tja MS heeft hiermee best wel een USP vind ik, alleen die marketing afdeling van ze he....Die faalt al jaren. Ik bedoel, vraag aan een willekeurige voorbij ganger naar continuum en je zal een :? krijgen. Vraag diezelfde voorbijganger naar een feature van de nieuwste iPhone en hij ratelt ze alle 100 op.

Dan over deze 950 telefoons. MS kennende zullen deze pas in 2016 Q1 beschikbaar zijn in NL. En met Q1 bedoel ik niet 1 januari 2016, maar meer half of eind januari. Ik las net een tweet van Daniel Rubino van WindowsCentral dat deze telefoons op zn vroegst in November beschikbaar zijn. En dat zal dan wel in de US zijn.

Het doet me pijn om te zeggen als MS liefhebber, maar ik ben benieuwd naar de zoveelste flop van Microsoft op telefoongebied.
Maar wanneer is het een flop? Dat hangt alleen af van de verwachtingen. Je hoeft geen 70 miljoen apparaten te verkopen om een succes te zijn. Als je verwachting 5 miljoen is en je haalt dat dan is dat prima.
Ik hoop dat dit wel meevalt en dat Microsoft de 950 sneller in de verkoop gooit in alle landen dan andere keren.
Aangezien Win10 op deze nieuwe highend Windows telefoon de kar moet gaan trekken en waarmaken.
Iedere maand dat ze langer wachten met uitbrengen kan nadelig gaan uitpakken.

Ik hoop zelf dat deze begin november al te krijgen is :)

Ik vind de 950 en de 950XL er beter uitzien dan de 930 die ik nu heb, ik hoop dat ie ook wat beter in de hand ligt als de 930 :P.

[Reactie gewijzigd door ErwinJ op 1 oktober 2015 08:43]

Ik hoop dat ze snel beschikbaar zullen zijn in België, wacht al enkele maanden op een vervanger van m'n HTC 8X :-)
Wat ik zo maf vind is dat die VS maar niet in beweging lijkt te komen. Door de integratie met W10, de Android/IOS app sluis, en nu (ook een vaak gebruikt argument) deze high end toestellen verbleken de meeste argumenten om niet WP te willen. Erger nog, als die app sluis goed werkt maakt dit W10 niet alleen device onafhankelijk, maar ook platform onafhankelijk.

In dit licht snap ik landen als VS, maar ook China niet met hun sterke keuze voor Apple en Google. Bij China kan ik het nog uitleggen als vers kapitalisme. Mensen trachten meer anderen te imiteren dan dat ze een eigen koers uitzetten. Misschien zijn in China de China phones het meest belangrijk. En die zijn vaak Android. Maar de VS, een thuismarkt nota bene, lijkt ook zo vast als een huis. Hoe kan Avondland Europa ontvankelijker zijn voor verandering dan de VS zelf? Ik blijf dit een opmerkelijk verschil vinden. Zijn Amerikanen meer conservatief?
Wel eigenaardig in Amerika als ge naar een film kijkt ziet ge altijd Apple PC's en smartphones.
Windows toestellen ziet ge niet zo vaak.
Ik zie dat alleen maar, ik ben geen Apple fan.
Valt wel mee volgens mij. Ik zie in veel series die ik kijk juist gemengd gebruik (zoals het hoort wat mij betreft, voor ieder wat wils zeg maar)

Een enkeling gebruikt alleen Apple of Windows gear die duidelijk product placement hanteren.
in de serie House of Cards gebruiken ze nochtans heel prominent de Windows/Lumia phones.
De laatste mission Impossible werd ook duidelijk gesponsord door Windows Phone.
Hawaii Five O (Windows telefoons en ook een grote surface-achtige tafel) en NCIS (LA dacht ik) zie ik met Windows telefoons werken/spelen. Toch wel series die in meerdere delen van de wereld te zien zijn.
Zou good old 007 niet over te halen zijn om meer met Microsoft-spullen te werken (ook al is Sony grote sponsor)?
Nee, Miscrosoft heeft een microSD slot, en ze ondersteunen alle kaarten die ooit uitgebracht zullen worden in principe. Aangezien de microSDXC standaard beperkt is tot 2TB is dat dus het getal dat ze erop plakken.

Google heeft helemaal geen uitbreidingsmogelijkheden op de Pixel C, dus vandaar de 64GB. Er zijn ook al Android telefoons (en tablets waarschijnlijk) waar 2TB microSD ondersteuning vermeld staat.
Ik hoop echt dat de edge mobile browser een stuk beter is dan ie11. Heb vorige een Lumia 735 gekocht, prachtige telefoon, maar de browser rendert niet al te best.
Je kunt Windows 10 Mobile toch al op je toestel zetten, ik zou zeggen test het uit.
Ik wacht liever op de final versie. Heb jij toevallig Windows 10 mobile al in gebruik? En zo ja hoe zijn de ervaringen qua snelheid tov ie11?
Edge is snel, ik heb WM10 op mijn 1020 draaien en je merkt het verschil wel :)
Ah ik ben blij om dat te horen. Bedankt :)

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 1 oktober 2015 12:31]

Mooie toestellen, maar opnieuw een resolutie die eigenlijk belachelijk is. Jammer dat de industrie ze hier echter naartoe drukt...
klopt, die 1080p zou beter geweest zijn
Nee want dan klaagt iedereen (hier) dat de resolutie "maar" 1080p is en dat Android en Apple al veel hogere resoluties hebben en dat dit toestel dus bagger is.
velen (hier) snappen niet dat die 2k resolutie belachelijk is voor een smartphone , 1080p is voldoende en dat brengt de accuduur ook omhoog...
maar niet alleen de industrie volgens mij. hoe vaak zie je ook hier op Tweakers niet mensen die bij een telefoon met 1080P gaan klagen dat het MAAR 1080 is, en dat de andere merken veel hogere resolutie hebben :+

ik kan echt niet merken waarom die resolutie race zo belangrijk is. heb nu de 640 (niet XL) en heb er echt geen enkele reden om een hogere resolutie te wensen.
Wat jammer weer. Komt er ook een Lumia topper met een normale resolutie? En die je wel met 1 hand kan bedienen? Zo'n hoge resolutie is compleet nutteloos en slurpt alleen maar extra stroom en extra power van je SOC. En 5.2" pff, heb liever iets maatje Z3Compact/Moto X 2013.
Ehmm 'normale' resolutie? Tja, vind dat zelf ook niet zo nodig, maar tegenwoordig hebben alle nieuwe Highend/Midend Android modellen dat ook. Dus snap MS wel.
En 5.2" is nog prima te doen.
Mooie 'blanket statement die je daar maakt, maar of 5,2" nog prima te doen is is natuurlijk net zo persoonlijk als 'Dit is een mooi toestel'. Nog los van de vraag of je überhaupt op een toestel van dat formaat zit te wachten. Ik persoonlijk iig. niet, en hoop daarom - waarschijnlijk tevergeefs - nog altijd op een net iets minder high end WP toestel met een scherm van om en nabij 4,5" ter vervanging van m'n Lumia 925 (net iets minder high end als in een normale resolutie van max. 1080p, goede camera en een vlotte maar niet per se top-of-the-range SOC).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 30 september 2015 17:18]

Ik persoonlijk iig. niet, en hoop daarom - waarschijnlijk tevergeefs - nog altijd op een net iets minder high end WP toestel
Over blanket statements gesproken. Waarom "waarschijnlijk tevergeefs". Omdat MS momenteel zulke slechte zaken doet met hun lower budget toestellen? Natuurlijk presenteren ze eerst hun vlaggeschip-toestellen voor de early adopters.
Geen idee waarom je ten eerste meteen zo defensief denkt te moeten doen, en ten tweede waarom je überhaupt begint over lower budget toestellen (die zijn compleet irrelevant met betrekking tot mijn opmerking).
Maar goed, speciaal voor jou: van de huidige higher-end modellen (73x en hoger - de modellen daaronder ben ik niet in geïnteresseerd) heeft alleen de 73x een scherm kleiner dan 5". Kleiner zie ik het scherm voor de opvolgers van deze toestellen niet worden - wellicht blijven ze gelijk (dan zou de 75x mogelijk een optie zijn), wellicht (als MS de trends volgt) worden ze groter. Dus puur op basis van wat MS tot nog toe in het hogere segment heeft geleverd en hoe die toestellen zijn geëvolueerd, is mijn stelling zeer zeker geen 'blanket statement' - wel is het speculatie.
Geen idee waarom je ten eerste meteen zo defensief denkt te moeten doen
Omdat ik je opmerking in twijfel trek doe ik meteen defensief :?
en ten tweede waarom je überhaupt begint over lower budget toestellen
Je quotet me goed, lower budget. Dat is hetzelfde als minder high end. Net als "kleiner" hetzelfde is als "minder groot". Ik doel niet op low budget.
Maar goed, speciaal voor jou
Bedankt voor je argumentatie, nu snap ik je statement ook beter :)
is mijn stelling zeer zeker geen 'blanket statement'
offtopic:
Je stelling was dat oorspronkelijk natuurlijk weldegelijk. "A blanket statement is a vague and noncommittal statement asserting a premise without providing evidence". Nu is hij dat, na argumentatie, niet meer ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 oktober 2015 11:18]

Akkoord, had inderdaad wel iets specifieker kunnen zijn in mijn initiele opmerking (en mijn bak koffie eerst helemaal moeten leegdrinken... ;))
MS moet wel alle andere merken gaan met de gekte mee en het is de consument die het wil. Want al zeggen ze hier dat het onzin is, als ze moeten kiezen gaat toch de voorkeur naar de hoge resolutie voor de zelfde prijs.
Hmmm... de iPhone heeft helemaal niet zo'n hoge resolutie relatief gezien met andere Android telefoons.
De iphone niet nee maar de iphone is niet alle andere merken. Samsung, sony, nexus variant, lg, huawei wel.
De 930 gemist?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 30 september 2015 19:59]

De zinsnede "scherm van om en nabij 4.5"" uit mijn vorige reactie gemist?
Beetje rare verontwaardigde reactie.
Ja, die zinsnede heb ik helemaal gemist, waar staat 4,5"" voor? ;)
Ik was uitgegaan van wat je eerder postte, een scherm van om en nabij 4,5".

5" is om en nabij 4,5 "...........
Van 4" tot 5" valt binnen jouw parameters volgens normale wiskundige begrippen. ;)
Maar je zal daar zelf waarschijnlijk een kleinere afwijking aan bedacht hebben dan een halve inch, misschien van 4,45"- 4,55", of zelfs 4,4999995" - 4,500005"?
Wij andersdenkenden zullen nooit in jouw pannetje kunnen kijken wat je denkt, dus gaan we zonder nadere specificatie er hier allemaal van uit dat om en nabij een half kleiner of een half groter kan inhouden

De 930 is 8mm (6%) langer, 0,5mm (0,5%) breder en 1,3mm (15%) dikker dan het toestel dat je nu hebt.
Dat is ERG om en nabij van wat jij nu hebt, zijn geen schokkende afwijkingen, kleiner dan de 5,2" die je aangaf te groot te vinden voor jouw kleine handjes, en zeker geen reden om zo verongelijkt van de toren te blazen. ;)
Daarnaast voldoet de 930 helemaal aan de eisen die jij stelt en waar je zo op zit te wachten.

Dus nogmaals;

De 930 gemist? :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 oktober 2015 14:03]

Tja, over blanket statement gesproken. Wat is dan 'normale' resolutie? Dat is dan toch precies hetzelfde? Als je kijkt naar gemiddelde schermgroottes dan kun je gerust stellen dat 5.2" in de smartphone wereld wel normaal is.
4.5" is dat zeker niet, meer een uitzondering. Wat op zichzelf natuurlijk prima is als je dat wil. Maar als ik je onderstaande reacties lees wacht je gewoon op een highend/midend toestel met goede specificaties. Wat volgens mij een gat is wat elke smartphone leverancier maar niet vult. Probeer maar eens een highend android toestel te vinden op en 4.5".
de resolutie is wel nodig als je mee wilt springen met het VR gedoe.
ook MS heeft een cardbox uitgebracht, dus waarom hun foons niet voorzien van de nodige resolutie.
Maar om hiervan nu meteen een leidend ontwerpcriterium te maken gaat ook weer wat te ver.

Zolang concurrentie hoge resolutie phones uitbrengt en Microsoft nog steeds naarstig op zoek is naar marktaandeel zou het een gemiste kans zijn als MS het high end segment niet zou bedienen.

Daar een discussie is ontstaan of de 930 "wel voldoende high end was", doet MS, om de concurrentie te pareren, nu iets om die discussie te doen beëindigen. Ook WP heeft high end. Of de phones ook daadwerkelijk gekocht worden is misschien niet eens het meest belangrijk. Dit maakt de apparaten meer een inzet in een argumentenstrijd.

Mijn gok is dat nu een subtopper zal volgen, zoals met de meeste 8xx modellen gebeurde (behalve de 800 zelf als ik het juist heb).
De 800 moest ook de 900 boven zich dulden
Zo'n hoge resolutie is compleet nutteloos en slurpt alleen maar extra stroom
Waar komt toch het idee vandaan dat de resolutie van het scherm een merkbare invloed heeft op het stroomverbruik? Voor gewone beelden als het homescreen of een app als facebook lijkt het met niet echt uit te maken, de meeste pixels hebben dezelfde kleuren. Bij games heeft op volle resolutie games de GPU natuurlijk meer werk. Maar bij games met vlotte actie schaal je game terug naar Full HD en heb je nog altijd scherp beeld. Volgens mij de omvang van het scherm en de hoeveelheid verlichting van heel veel meer invloed op het verbruik in de dagelijkse praktijk dan de resolutie.
Om te beginnen heb je met een 1440p scherm 1,78x zoveel pixels als op een 1080p schermpje, om nog niet eens te beginnen over de 4x een 720p schermpje (wat er in mijn ogen ook al voldoende scherp uitziet). Zelfs op idle, moet de GPU dan toch bijna twee keer zo hard werken voor iets wat je niet ziet. Dat mag dan misschien twee keer weinig zijn, maar het maakt uiteindelijk wel verschil, vooral bij bijvoorbeeld swipebewegingen.

Bovendien zit er bij een hogere resolutie relatief meer "lege" ruimte tussen de pixels, met als resultaat dat de pixels (of de backlight) feller moeten schijnen om de zelfde helderheid op te leveren. Met een hoger verbruik als gevolg.

Geef mij ook liever maar een 1080p schermpje. Het enige voordeel dat ik zie van een 1440p scherm is als ze met een Samsung Gear-achtige accesoire komen.
Zelfs op idle, moet de GPU dan toch bijna twee keer zo hard werken voor iets wat je niet ziet.
En dat is wat ik dus beweer. Er hoeft niet 2x hard gewerkt worden. Een geheugen plek moet gevuld zijn. Als dat een vaste kleur is dan is dat geen werk voor de GPU. Pas als er echt gerekend moet worden (games!) dan maakt het uit.
Bovendien zit er bij een hogere resolutie relatief meer "lege" ruimte tussen de pixels
Die snap ik niet. De pixel to framework ratio is gelijk aan een lagere resolutie scherm. Natuurlijk zijn de pixels kleiner en schijnt er minder licht doorheen, maar daarvoor zijn er meer pixels waar licht doorheen schijnt. Zelfde resultaat.
Een geheugen plek moet gevuld zijn. Als dat een vaste kleur is dan is dat geen werk voor de GPU
Ik snap niet helemaal wat je nu lijkt te suggeren, maar ik kan wel vertellen dat het in ieder geval niet klopt ;)

Als je bedoelt dat het tekenen van een groot vlak in 1 kleur niets extra's kost tov een klein vlak in 1 kleur dan is dat onjuist - er moeten gewoonweg meer pixels gevuld worden, en dus meer geheugen worden beschreven. Dat kost tijd, en tijd kost stroom.

Als je bedoelt dat in dergelijke schermen weinig updaten, dan is ook dat niet waar. Hoewel je met het oog wellicht weinig veranderingen ziet, zit je niet daadwerkelijk naar een statisch scherm te kijken. Heel veel elementen animeren, en je kunt typisch niet alleen maar die pixels aanpassen die daadwerkelijk veranderen. Op z'n best wordt er een lijst met dirty rectangles bijgehouden, maar sowieso zal in de meeste gevallen gewoon het hele scherm opnieuw getekend worden (denk bijvoorbeeld aan het scrollen van een lijst of het switchen tussen menu's).

Je kunt er niet omheen, een hogere resolutie kost gewoon meer cycles om te tekenen, en dat kost op z'n beurt weer meer stroom.
Mee oneens. Je hebt het proces van het VRAM in de GPU naar de pixels zelf. Dat is een onafhankelijkproces, min of meer analoog.
Dan heb je het proces om het VRAM te vullen door de GPU. En daar wordt zeker niet elke pixel getekend. Hier wordt gewoon opdrachten gestuurd als maak die rechthoek wit, teken daar een circel etc. Ook bij scrollen in lijsten is er gewoon opdracht aan de GPU, schuif alles in dit VRAM gedeelte 1 pixel naar beneden. Dit speelt zich allemaal in de GPU af en zijn allemaal elementaire operaties. Het groter aantal pixels verhoogt niet echt het aantal operaties en daarmee ook niet echt het stroomverbruik. Het extra stroomverbruik bij een groter aantal pixels valt weg tegen dat die GPUs ook steeds efficienter worden. Maar dat voordeel valt ook weer weg doordat de schermen ook steeds gotere opervlaktes hebben en dus meer verlichting nodig hebben. En die verlichting brandt constant en beinvloed dus wel het stroomverbruik enorm. Een 5" Full HD of 5" XHD maakt amper uit. 5" Full HD versus 5,7" Full HD geeft een veel groter verschil.
Mee oneens
Dat mag, maar mag ik je erop wijzen dat je het tegen iemand hebt die 15 jaar ervaring heeft met hardware rendering in GPU's? Je hoeft mij dus niet uit te leggen hoe het werkt, ik weet namelijk hoe het werkt en welke operaties tijd kosten.
Je hebt het proces van het VRAM in de GPU naar de pixels zelf. Dat is een onafhankelijkproces, min of meer analoog.
Onafhankelijk of niet, alle pixels worden weldegelijk met een vaste frequentie geüpdatet. In hoeverre dat tijd kost is dan weer afhankelijk van de beeldtechniek - OLED heeft andere eigenschappen dan LCD. En hier (het update-proces) is weinig analoog aan. Maar feit blijft dat de digitale variant van de DAC gewoon 60x per seconde over al dat geheugen heenloopt om pixels te updaten. Hogere resolutie betekent meer geheugen, en dat betekent meer stroomverbruik.
Dan heb je het proces om het VRAM te vullen door de GPU. En daar wordt zeker niet elke pixel getekend. Hier wordt gewoon opdrachten gestuurd als maak die rechthoek wit, teken daar een circel etc.
Nou ging de discussie niet zozeer om het tekenen van élke pixel, maar het tekenen van méér pixels bij een hogere resolutie. Als die rechthoeken en circels hetzelfde formaat op het scherm houden, dan nemen ze dus meer oppervlak in pixels in, en moeten er derhalve meer pixels worden geüpdatet. Dat zijn uiteindelijk meer operaties, en dat kost dus meer stroom.
Ook bij scrollen in lijsten is er gewoon opdracht aan de GPU, schuif alles in dit VRAM gedeelte 1 pixel naar beneden.
Leuk dat dat maar 1 opdracht is, maar het resultaat is dat het héle gedeelte waarin gescrollt wordt geüpdatet wordt. Het is niet dat ie gewoon maar schermcoordinaten aanpast. Als op regel 5 een witte pixel staat en op regel 6 een zwarte, en je scrollt het beeld naar boven, dan wordt die witte overschreven met die zwarte van regel 6. En op zijn beurt wordt de zwarte weer overschreven met die van regel 7. En dit voor het gehele scherm.
Het groter aantal pixels verhoogt niet echt het aantal operaties
Je denkt te high level. Hoewel het voor de applicatie maar 1 operatie is, is dat voor de uitvoerende GPU niet maar 1 operatie. Alle relevante pixels moeten worden aangepast. Dat is niet instantaan, daar gaat tijd overheen. De bandbreedte naar het geheugen is gelimiteerd, en hij zal in een loopje over de pixels lopen om ze te updaten.

Maar zelfs zonder enige kennis van de materie zou je moeten weten dat hogere resoluties nou eenmaal meer tijd kosten. Je zit hier op tweakers, je hebt neem ik aan wel een aantal benchmarks gezien. 3D games bouwen hun beeld met exact dezelfde operaties op: een driehoekje hier, een driehoekje daar. Bij gelijk detail zie je dat hogere resoluties simpelweg resulteren in een lagere framerate. En dat terwijl het aantal high level operaties exact identiek is - dezelfde driehoekjes worden getekend. Alleen beslaan die driehoekjes meer pixels, en voor elke pixel wordt een pixelshader uitgevoerd, en zal het resultaat naar het geheugen geschreven moeten worden. Renderen op een gehalveerde resolutie scheelt je grofweg de helft in tijd. Waarom denk je dat consoles niet altijd op 1080p renderen?
Het extra stroomverbruik bij een groter aantal pixels valt weg tegen dat die GPUs ook steeds efficienter worden
Non-argument, als je de telefoon een lagere resolutie zou geven zou hij dezelfde generatie GPU meekrijgen en dus meeprofiteren van de hogere efficientie. En wat typisch het geval is, is dat een telefoon met lagere resolutie ook een minder krachtige GPU krijgt (omdat ie nou eenmaal minder pixels hoeft te vullen), die nóg energieefficienter zijn. Een GTX 980 verbruikt nou eenmaal meer stroom dan een GTX 950. In het mobiele landschap is dat niet anders.

Overigens ben ik niet per se voorstander van lagere resoluties in telefoons, ik verwerp alleen je stelling dat het in stroomverbruik niets uitmaakt, want dat is gewoon quatsch.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 oktober 2015 11:08]

GPU niet maar 1 operatie. Alle relevante pixels moeten worden aangepast. Dat is niet instantaan, daar gaat tijd overheen. De bandbreedte naar het geheugen is gelimiteerd, en hij zal in een loopje over de pixels lopen om ze te updaten.
Je denkt teveel in detail. Dit soort dingen is in hardware circuits geregeld. Die verbruiken "stroom" als iets veranderen en ook als ze niets veranderen.
Renderen op een gehalveerde resolutie scheelt je grofweg de helft in tijd. Waarom denk je dat consoles niet altijd op 1080p renderen?
Precies! Bij een rendering wordt er voor elke pixel met een grote afwisseling een nieuwe waarde bepaald. Dat is rekenwerk, dat kost energie.
Maar voor simpel 2D werk zoals het homescreen of de facebook app is dat niet relevant. Dat zijn hoofdzakelijk gekeurde vlakken met tekst. Eerder zeg ik ook dat het voor games flink uitmaakt en voor de doodgewone applicaties dus niet.
Je denkt teveel in detail. Dit soort dingen is in hardware circuits geregeld. Die verbruiken "stroom" als iets veranderen en ook als ze niets veranderen.
Dat zou kloppen als de tijd die het kost niet verandert, maar dat is niet zo. Een groter oppervlak vullen kost simpelweg meer tijd. Ik stel voor dat je de Visual Studio Graphics Debugger eens aanslingert, dan kun je gewoon zien dat pixels vullen een tijdrovende operatie is. Langer durende renders resulteren in minder idle time voor de GPU, en dat kost dus effectief meer stroom.
Maar voor simpel 2D werk zoals het homescreen of de facebook app is dat niet relevant. Dat zijn hoofdzakelijk gekeurde vlakken met tekst.
Dat is net zo goed renderwerk. Hoewel het in energie natuurlijk wel uitmaakt hoe gedetailleerd je het rendert, het blijft een feit dat een groot blauw vlak meer energie kost dan een klein blauw vlak. Of je 'm nou 1x hoeft te tekenen of elk frame. En je vergist je er echt in hoe vaak het scherm geüpdatet wordt, ookal lijkt er voor het oog niets te zijn veranderd. Van scherm of menu wisselen kost ook niet maar 1 frame, dat zijn beeldvullende animaties over meerdere frames.
Ja, maar dan moet je niet bij de 9 serie zijn. 550 misschien iets voor je? Er blijven nu eenmaal verschillen tussen de 5, 6, 7 en 9 serie. Mogelijk ook de 8, als die een opvolger krijgt. Zo is er voor iedereen iets te kiezen :)
Nee, de 5 en 6 serie is budget. Ik noem "topper" in mijn bericht.

De laatste berichten tonen aan dat de 6, 7 en 8 vrijwel identiek aan elkaar zullen zijn qua formaat en SOC.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 30 september 2015 17:33]

Windows 10 voor Mobile heeft een optie om het toestel met 1 hand te bedienen als de situatie dat vereist. Het scherm wordt dan voor de helft (onderste helft) gebruikt zodat je er met je duim bij kan. Houdt de Windows toets ingedrukt om deze feature te activeren.
Fijn dat de software zich kan aanpassen, maar als jouw duim fysiek niet het toestel kan bedienen omdat het simpelweg te groot en breed is heb je er niks aan. En als het te groot is om normaal mee te kunnen fietsen in je broek.. snap je?
130mmx67mm is ideaal voor mij. Helaas blijft dit dan over: http://www.gsmarena.com/r...splayInchesMin=4.5&s4Gs=3

In Azie willen ze juist >5.2 inch en dat is de grootste markt, nu en in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 30 september 2015 16:31]

Als je alleen met die optie de onderste helft van het scherm activeert dan kan je overall bij op een Lumia 930 met je duim. Tenzij je een heel kort duimpje hebt. :)
Voorbeeld: http://www.windowscentral...-hand_0.jpg?itok=F-hkA-6c

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 30 september 2015 16:36]

Dus jij denkt dat Apple de eerste was met grotere telefoons en de rest die volgt? Andere fabrikanten zoals Samsung waren hier veel eerder mee. Apple wist dat ze niet langer aan haar verouderde ideeën kon vastklampen en is op het laatste moment pas grote telefoons gaan maken.
Eeh volgens mij waren er al diverse Android telefoons die groot formaat schermen/phablet afmetingen hadden en is bij de iPhone 6 Apple ook eindelijk een paar van dat formaat gaan maken omdat er toch wel markt voor bleek te bestaan? Ook buiten de echte phablets kan ik me nog wel herinneren dat er ten tijde van de iPhone 5/5s al discussie was of Apple ook niet eens een wat groter scherm versie moest maken?
Uhu, phablet, maar zoals ik net 1 minuut geleden op R3M1 reageerde, phablet != smartphone
Phablet is gewoon een bijnaam die mensen hebben gegeven aan grote smartphones.
Wat een gelul, als er een merk weigerde een groter scherm dan 4 inch te maken was dat wel apple. Tot de 5splus. Waren de schermen niet groter dan 4 inch. Alle andere merken zaten al op de 4.5 inch en groter.
Als het op Wikipedia staat is het waar toch.....?

De iPhone 6 Plus en 6S Plus zijn officieel phablets........ :+

(maar je kunt Wikipedia zelf aanpassen hoor ;) )
Je bedoelt na het success van de Galaxy Note heeft Apple ook bedacht om een telefoon met een groter scherm uit te brengen?

Apple valt wel eens vaker van haar "geloof" af, de mensen die de beslissingen van Apple met hand-en-tand verdedigen weten dan niet hoe snel zij hun mening moeten bijstellen.
eh nee? Phablet is de benaming die de menigte zo'n beestje hebben gegeven omdat het zo'n bakbeesten zijn. De Iphone plus is er net zo eentje. Tegenwoordig wordt een Note ook niet meer als een phablet gezien, omdat zoveel mensen het bijna als standaard smartphone zien. Evolutie in de gedachtengang zullen we maar zeggen.
Een Note is in principe hetzelfde als een iPhone 6+.
Het zijn beide smartphones met grote schermen waarmee je kan bellen, mailen, games spelen en eigenlijk alles wat je met een smartphone kan.

Phablet is geen onafhankelijke benaming zoals Laptop, smartphone en tablet. Een phablet is gewoon een telefoon met een groot scherm waaraan mensen deze naam hebben gegeven.
MicroSD 2TB? Hmm. OneDrive opslag neem ik maar aan.
http://micro-sdxc.com/2TB-microSDXC.htm
2TB microSD card ondersteuning zou dus best kunnen. :)
If You want to buy an SDXC 2tb you will have to wait a bit as they are not here yet.
Dus de specificatie ondersteund het maar het is nog niet te koop.

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 30 september 2015 16:21]

Het bijt alleen de Microsoft filosofie om iedereen via online opslag (lees onedrive) te laten werken. Althans, als ik mag aannemen dat dit hun filosofie is.

Misschien iets als: "High end gebruikers hoeven zich niet te conformeren naar de mores van het WP platform, want daar betalen ze immers goed voor".

Observatie: Die high end phones en mini laptops worden steeds meer uitwisselbaar voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door teacup op 30 september 2015 18:02]

Waarom zou dat bijten?
Sinds jaar en dag gaat er bij elke telefoonlaunch een klaagzang rond, over te weinig geheugen voor de prijs.......in de fabriek hadden ze net zo goed voor 5 euro het dubbelle kunnen plaatsen, of over te veel of te weinig pixels, etc.

Nu levert MS een toestel met top scherm en de mogelijkheid om tzt uit te kunnen breiden naar 2032 GB en dan is het ook niet goed, haast vloeken in de kerk?
Veel opslag kunnen hebben is tegenwoordig een voorwaarde.
Denk daarbij aan Continuum en alle mogelijkheden die dat gaat bieden.
Of aan video-opnamen in quad HD, die nemen erg veel plaats in en zijn vaak niet in één stuk te uploaden, veel opslag houdt je telefoon dan bruikbaar.

Windows 10 is het OS van syncen, waar jij wilt, naar wat jij instelt.
Stel je niets in dan sync je niets, jouw keuze, geen verplichting.
Dat blijft zo, als je de telefoon instelt met cloud wordt alles netjes gesynct.
Met een 32 GB telefoon kan je dan ook gewoon uit de voeten. Mits je niet (veel) filmt op QHD.
Wel heb ik mijn 32 GB regelmatig tussendoor opgeschoond en 3x geheel gewist, alles staat toch in de cloud.
Maar soms heb je een slechte verbinding, dan kan het fijn zijn alles bij je te hebben.
Helemaal met je eens hoor, vrijheid blijheid, en gelukkig is Microsoft heel omzichtig als het gaat over inperking van dergelijke vrijheden. Mijn indruk is ook dat Microsoft hiermee meer consciëntieus omgaat dan haar grote concurrenten, vooralsnog tenminste.

Wel verwacht ik dat Microsoft de interactie tussen haar mobiel en desktop OS flink zal gaan pushen. Daarvan hebben we het begin nog maar net meegemaakt. W8.1 en Office 365 zijn nog maar een prelude van wat er na de W10 overgang op ons afkomt. Om gebruikers om te polen zal Microsoft de verbindende factoren tussen het mobiel en vast platform flink voor het voetlicht zetten. Natuurlijk hebben we allemaal al onedrive, en werkt het al ondersteunend voor veel apps en online services van Microsoft.

Een volgende slag moet echter nog worden gemaakt. Apps moeten nog wat betekenisvoller gemaakt worden (niet alleen viewen en eenvoudige edits, maar ook meer geavanceerd werk. Veel gebruikers gebruiken nog het klassieke Office. Er schuiven dus nogal wat zaken langs elkaar heen in de huidige W10 situatie. Microsoft zal er veel aan gelegen zijn om zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk de door haar gewenste omslag (verscheidenheid van apparatuur met gemeenschappelijke resources) te laten maken. Haar belang is een hecht platform dat mensen niet makkelijk meer verlaten omdat het zo goed werkt.

Wat we nu hebben (W10 op alle devices) is al heel wat. Voor de noodzakelijke voorsprong moet Microsoft nog een (of een paar) extra mijl lopen. Deze smartphones tikken alle high end checkboxen. Maar deze apparaten geven gelegenheid om de online filosofie links te laten liggen. Voor jou en mij alleen maar mooi. We bepalen zelf wel hoe we werken. Ondanks het bovenstaande lijkt Microsoft er toch ook veel aan gelegen om die groepen aan zich te binden. Met al die goedkopere laptops en smartphones van de afgelopen twee jaar leek het even anders. Alleen maar goed.... het getuigt van realiteitszin. Dat is denk ik een goed teken.
Misschien iets als: "High end gebruikers hoeven zich niet te conformeren naar de mores van het WP platform, want daar betalen ze immers goed voor".
De low-end Windows Phones hebben ook gewoon SD kaart ondersteuning (waar je ook de meeste apps op kan installeren). Geen idee of die ook de 2TB halen, maar iig genoeg voor elk realistisch gebruik van een low-end toestel.
Lowend telefoons van MS hebben een max van 128GB ;)
Met die 20MP foto's en 4K video zou ik nooit een telefoon kopen met 16 of 32 GB zonder mogelijkheid om er een SD kaart in te stoppen.

Mijn huidige HTC met 4MP camera en 16GB zit na 1,5 jaar al over de 25GB en dan ben ik net pas begonnen om Deezer playlists te downloaden. Zonder SD had dit dus niet gekund en met hogere resolutie foto's was 32GB ook niet toereikend geweest.
Ahh, bedankt. Ben zelf niet zo thuis met opslag. Meestal zie ik maximaal 64-128gb micro-sd's bij telefoons, dus vandaar de verwarring.
De grootste die ik heb gezien is de 200GB van Sandisk, en die kost rond de 200 euro.

Ik denk dat de kaart alleen theoretisch 2TB aankan, maar de productie apparatuur de technologie er nog niet voor heeft om ze ook echt te maken.

edit: http://www.amazon.com/San...AN-200G-G4A/dp/B00V62XBQQ

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 30 september 2015 16:37]

Ach over 1,5 jaar hebben we wel 1 tb kaartjes. Tis mooi dat Microsoft hierop vooruitloopt.
En daar heb je de essentie te pakken. Als de telefoon voor de kaarten van nu maken kun je volgend jaar een kaart kopen die niet gaat. Als de telefoon zo maken dat de volle max van de standaard ondersteunt wordt is er tenminste een kans dat het gaat werken.
Ik kwam deze tegen van 1 GB, voor maar 75 euro.

Zou dat zo zijn of is het 1 TB?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 30 september 2015 18:23]

Is al wat jaren leverbaar dus do the math. :)
512 gb zijn er ook al. http://www.scandinavianph...-pro-sdxc-95mb-s-class-10.
http://www.anandtech.com/...-pro-sd-cards-up-to-512gb
Oo ik dacht even dat er een mini card in at maar dat is dus niet zo. 8)7

[Reactie gewijzigd door trisje op 30 september 2015 17:43]

De verwarring zit hem er dan ook juist in dat er limieten worden genoemd, waardoor mensen een jaar later een kleiner kaartje kopen, omdat ze denken dat die grotere niet kan.

Verder vind ik het wel jammer dat dit het design is geworden, had gehoopt dat ze meer de Surface lijn zou aannemen. Maargoed wel benieuwd, wat mijn 920 zit al een tijdje te wachten op vervanging. :P
Als ik mij niet vergis is dit design nog van nokia dus...
Dus? Ik zeg toch ook dat ik had gehoopt dat ze richting de Surface lijn zou gaan?
Wel ja ik bedoel hiermee dat de kans groot is dat de Surface stijl in de toekomst naar de flaships gaat.
http://micro-sdxc.com/2TB-microSDXC.htm
2TB microSD card ondersteuning zou dus best kunnen. :)
[...]
Dus de specificatie ondersteund het maar het is nog niet te koop.
Is wqeer eens wat anders dan NAS makers roepen, zoals Synology
Mijn 212j kon bij aanschaf mzx 2x2TB aan, nu al 2x6TB volgens het lijstje

Mijn interesse in de 950 5.2" versie is in ieder geval degelijk gewekt ..
Dat is het maximale dat de telefoon aankan. Niet dat er 2TB SD-kaarten zijn.
Dus een beetje een misleidende (maar niet onjuiste) tekst.
Hoezo is dat misleidend? Da's net hetzelfde als dat er bij een computer staat dat er 8 GB RAM in zit, uitbreidbaar tot 32.
Ik denk dat het ondersteuning biedt voor kaarten tot 2TB, die in de toekomst nog uit zullen koemn. Of het is inderdaad een domme fout.
Je krijgt natuurlijk geen microsd met 2TB opslag. Die bestaan nog niet. Betekent dat er hooguit geen limiet is voor hoe groot opslag mag zijn voor je Microsd.
Ik ga zo erg spijt krijgen van mijn Galaxy S6! Helaas zag het er in het voorjaar niet bijster goed uit voor de Microsoft toestellen, en ik was even bang dat het gaat tegenvallen.

Tuurlijk zijn ze nog niet uitgekomen, maar als de geruchten kloppen m.b.t. irisscanner en Continuum, begin ik wel heel erg jaloers te worden!

Ik denk dat Microsoft de revolutie in handen kan hebben m.b.t. de smartphone. Als het toestel echt kan functioneren als een computer aan de hand van Continuum, dan is het misschien wel de grootste revolutie die Apple sinds de iPhone teweeg heeft gebracht. Het is echt ideaal....
Geef je helemaal gelijk, zit al weken te tanden knarsen of ik mijn Lumia 1520 zal inruilen voor een Samsung Edge 6+ 5,7", die is echt heel mooi.
Echter heeft Windows Phone 10, me overeind gehouden en heb ik hem niet gekocht.
geduld geduld en misschien wel tot begin 2016 wachten tot hij er echt is pft. Ging ook zo met mijn Lumia 1520. Maanden na introductie via duitse import gekocht.
Ik koop een telefoon vanwege het OS wat er op staat. Wat heb je aan een mooie telefoon als je vervolgens niet aan dat OS kunt wennen?
Klopt, IOS ken ik vanwege iPads en Windows zolang als ik telefoons heb.
Eigenlijk is Android een OS wat ik nog nooit gebruikt heb en een beetje nieuwsgierigheid zit daar ook wel bij.
En ze waren alweer foetsie :P
Waren vergeten de gekleurde versies te plaatsen ;)
Het design van de 950XL vind ik persoonlijk mooi slank en netjes afgewerkt.
Maar de 950 vind ik dan net wat minder mooi. Wat dikker en de camera maakt de achterkant er ook niet mooier op.

Iedereen zijn persoonlijke mening natuurlijk. maar Microsoft mag van mij meer telefoons maken met het design van de 930.
Helemaal mee eens, de zilveren ring rond de camera van de 950 vind ik echt afgrijselijk. Doet heel erg afbreuk aan het verder strakke ontwerp en doet me een beetje denken aan de plastic ring rondom de Galaxy S5. De XL is inderdaad wel een erg mooie telefoon, veel tijdlozer design net als de Lumia 930.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True