Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Er zijn dinsdag afbeeldingen online verschenen van wat vermoedelijk Microsofts Lumia 950 is. Daaruit valt op te maken dat de nieuwste Lumia, met codenaam Talkman, een wqhd-scherm van 5,2" en in ieder geval een zwarte behuizing krijgt.

Windows Central, dat het vaak bij het rechte eind heeft met Microsoft-onderwerpen, kreeg de afbeeldingen in handen en wist naar eigen zeggen te bevestigen dat ze echt zijn. Daaruit valt verder op te maken dat de Lumia 950 een usb-c-poort en onscreentoetsen voor de bediening krijgt, vermoedelijk om de bezels dunner te houden.

Voor zover bekend krijgt de Lumia 950, met codenaam Talkman, een 5,2"-scherm met resolutie van 1440x2560 pixels. De Talkman zou over een Snapdragon 808-cpu en een accu met een capaciteit van 3000mAh beschikken. Het toestel krijgt volgens Windows Central verder 3GB aan ram en 32GB aan opslag mee. Plaatjes schieten kan de Lumia 950 met een PureView-camera van 20 megapixel en een frontcamera van 5 megapixel, aldus de site.

Behalve de Lumia 950 komt Microsoft waarschijnlijk ook met een grotere variant, de Lumia 950 XL. Onder de motorkap zijn beide telefoons nagenoeg gelijk, behalve dan dat de 950 XL over de Snapdragon 810-cpu en 5,7"-wqhd-scherm zou beschikken. Ook krijgt de accu van de smartphone, met codenaam Cityman, volgens Windows Central iets meer capaciteit, namelijk 3300mAh.

Beide smartphones beschikken volgens de laatste berichten over een irisscanner, voor biometrisch inloggen bij Windows 10. Deze feature zou bij de release echter nog niet werken, maar een aantal maanden later met een update worden toegevoegd.

Naar verwachting kondigt Microsoft de telefoons in oktober aan, tijdens een evenement in New York. Dan worden ook de Surface Pro 4, Microsoft Band 2 en een update van Windows 10 verwacht. Naar verluidt wil Microsoft bij de Lumia 950 en 950 XL ook een aantal extra's apart leveren, zoals een stylus en smart cover. De Lumia's zijn de eerste telefoons die waarschijnlijk verschijnen nadat bekend werd dat Microsoft mogelijk minder Nokia-telefoons en Lumia-modellen wil uitbrengen.

Microsoft Lumia 950Microsoft Lumia 950Microsoft Lumia 950

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Maar gaat deze nu ook Continuum ondersteunen?
Is zover ik gelezen heb de eerste Windows Phone die Continuum ondersteund. En helaas lijkt het zo te zijn dat alle oude Windows Phones geen ondersteuning gaan krijgen.

"Also needed then is a processor that supports dual displays, each likely to be different resolution. In the chipset world this means Snapdragon 805/808/810, at least in the current Qualcomm line-up."

bron: http://allaboutwindowspho..._a_hero_but_niche_fea.php

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 5 augustus 2015 12:10]

Dat de oudere het niet gingen ondersteunen wist ik maar nu deze telefoon hoogstwaarschijnlijk dus wel ondersteuning krijgt is echt super.

stel je voor: zometeen leg je je phone op een QI charger en het beeld gaat via miracast, km via Bluetooth.. leuke abbo erbij zoeken en ik heb mn volgende phone gevonden!!
Als je de tweede foto goed bekijkt, zie je daar Continuum als app staan, dus het lijkt er wel op :) Vooropgesteld dat de foto's echt zijn...
Ik begrijp niet waarom ze geen telefoon maken die een zelfde design language heeft als een surface. Het hele lumia design kennen we nu wel.
Dat zal de Surface Phone worden (gerucht nog steeds) met o.a. Intel hardware. Dus een "luxe" sub merk boven Lumia.
Dus thuis plug je hem in een cradle aangesloten op je monitor en je krijgt de Windows 10 desktop voor je neus met al je w32 apps.

Dat zou idd wel een meesterzet zijn ja. Misschien zou ik er dan zelfs eentje kopen als ik ooit het geld ervoor (over) zou hebben.

Wat ik trouwens niet begrijp is waarom ze Microsoft op de telefoon zetten, op de één of andere manier staat me dat echt heel zwaar tegen. Ik vond Nokia toch echt een veel mooier merk.

What's in the name, ik weet het maar toch...
zo'n slecht plan is dat niet. Een Lumia is al op meerdere manieren aan te sluiten op een monitor.
http://www.microsoft.com/en-in/mobile/accessory/hd-10/
http://www.youtube.com/watch?v=28iFIFsGXs0

En straks (heb ik begrepen) ook een dual monitor setup.
Zeker als Micorosft besluit een Windows Phone op een Intel platform te realiseren
kan je mobieltje zeker als een miniPC werken.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 4 augustus 2015 23:09]

Dat moet dan wel een lumia met miracast zijn.
Dat doen alle Lumia's van nu toch?
Ik heb gezocht, maar de Lumia 735 (toch een aardig verkoopsucces) niet. Maar ik moet bekennen dat het verbinden naar een monitor d.m.v. de hierboven door kwakzalver aangehaalde NFC-tool er erg leuk uitziet!
Jawel hoor. De Lumia 735 heeft gewoon miracast.
Zie ook: http://www.microsoft.com/...l/lumia735/specificaties/
- Andere draadloze connectiviteit: Schermprojectie
Ik moet zeggen dat schermprojectie een nogal vage term is. Waarom word miracast niet gewoon bij naam genoemd?
in theorie wel, maar mooi niet met een Philips TV die wel miracast zou moeten ondersteunen. Balen
Kon ook gewoon via usb ;)
zover ik me herinner kon die alleen in portrait mode en besloeg maar 1/3 van mn scherm.
Dat zou goed kunnen, heb het 1 keer voor de lol geprobeerd maar toen ik niet kon typen d.m.v. een toetsenbord heb ik het meteen weer van mn PC af gegooid :P

[Reactie gewijzigd door Ereaser op 5 augustus 2015 15:32]

Wrom is dit er alleen maar voor Windows Phones? Elke telefoon zou in principe toch miracast aankunnen. Het is 'niets anders' dan HDMI over WiFi.
dat heeft apple dan toch al met zn apple tv ingebouwd, movie sharing naar TV, maar ook gewoon het gehele beeld vd ipad/iphone
Nee, dat is domweg beeld copieren. Dat is er met Miracast ook al. Dit heeft trouwens NIETS met apple te maken, dus ik snap niet waarom je apple erbij haalt.

Continuum is meer dan alleen projectie, maar dat wat je ziet ook goed werkt. De UI aangepast is wanneer Continuum aanstaat.
Je device ook onafhankelijk blijft werken als of ze niet gekoppeld zijn. Bekijk de Continuum filmpjes nog maar eens. Dan zal je het vast beter begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 5 augustus 2015 11:06]

Omdat hij schreef elke telefoon, maar daar doelde hij waarschijnlijk mee op "elke lumia" en ik heb het vanmorgen met m'n half wakkere koffie kop gelezen als "all the phones" vandaar mijn "Apple" reactie

En sinds iOS 8 kan het scherm ook als extern gezien worden bij het draaien van films ;)
Dat zou best goed kunnen.
Het lijkt er mij op dat deze toestellen ook dual-sim zijn. Aangezien op de foto met de telefoon op het toetsenbord linksboven 2 simkaart icoontjes heeft waar een 1 en een 2 bij staan.

Mogelijk kan deze telefoon op 2 netwerken tegelijk actief zijn?
Het ontwerp is nog niet vrijgegeven op deze foto's. Waarschijnlijk klopt het scherm en de positie van de knoppen, camera, etc. wel. De zwarte cover is echter een unieke (als in 1 ter wereld) die eenvoudig te identificeren is en bewust slecht in de hand ligt. Het is een prototype, geen demotoestel. Als je daar rekening mee houdt is het nog goed mogelijk dat de Lumia lijn het Surface ontwerp krijgt.

Verder is een gelijk design houden blijkbaar succesvol, zie Galaxy S en iPhone lijnen...

Als ik een beetje vergelijk met m'n ATIV S lijkt deze 950 iets smaller en langer. Smaller is goed, maar langer daar ben ik niet zo kapot van.
Heb jij al Windows 10 draaien op je Ativ S? Ik ga weer terug van een iPhone 4S naar mijn Ativ S.
Dit is nog niet mogelijk. Althans, nog niet officieel middels de preview. ;)
Mee eens, dat zou een goede zet zijn.
Inclusief de kickstand, handig voor op je buro.
Op een andere site merkte iemand op dat de rare spelling van Microsoft MoBiLE wellicht een soort van watermerk is om de lekker van dit soort fotos te achterhalen.

Nu maar hopen dat het idd oktober wordt en we hem dan in Nederland ook snel krijgen, mijn lumia 920 begint toch een beetje te slijten.
Vanuitgaande dat MS er een probleem mee heeft dat dit soort dingen 'uitlekken'. Er zijn heel wat mensen die op info van deze modellen zit te wachten, op deze manier komen ze toch in het nieuws, terwijl ze officieel helemaal niets delen en nergens commentaar over hoeven te geven. Tevens ook een makkelijke manier om wat feedback te krijgen op iets van het design.

Design is wel echt standaard Lumia, iets wat ik jammer zou vinden gezien ik al 2,5 jaar rondloop met de 920, dus wil wel weer iets nieuws.
Design is wel echt standaard Lumia, iets wat ik jammer zou vinden gezien ik al 2,5 jaar rondloop met de 920, dus wil wel weer iets nieuws.
Dat vind ik dus een positief ding, aangezien die een unieke look heeft...
Maar wel al iets van 4 jaar hetzelfde, ik had toch zelf gehoopt op een surface stijl achtig design.
Ik vind die Surface zo'n 13-in-een-dozijn-look hebben :p Ik heb het altijd jammer gevonden dat de Nokia Lumia 2520 nooit een volwaardidge 8.1 tablet is geworden...
Kijk je van een afstandje naar een Surface, dan is die niet zo bijzonder, maar kijk je beter dan zie je de sublieme afwerking en de kleinst uitgewerkte details. Ik zou dan ook graag een Surface phone willen zien.
het probleem is dat je geen controle hebt over hoe je in het nieuws komt, positief of negatief.

Stel dat er gegevens lekken die in de tussentijd alweer veranderd zijn.
Of dat de info die lekt niet klopt.
Je gaat er dan wel vanuit dat dit geen geplande lek is. Verder weten de kenners dat dit gewoon kan veranderen, terwijl de rest van de mensen toch niets van die hardware specs begrijpen en dit soort nieuws niet eens lezen.
Volgens het artikel van WPC, waar overigens nog een foto op stond van de achterkant waar de triple flitser te zien was, bevat het prototype allemaal kleine kenmerken waardoor kan worden achterhaald bij wie die vandaan komt. Op de foto van de achterkant is een vreemd, zeg maar lelijk patroon te zien wat ook weer onderdeel is van het uniek coderen van de prototype.
Zelf heb ik ook een Lumia 920, prachtig toestel en gaat nog mee zonder problemen. Alleen is hij fysiek aan het versleten.
Mooi toestel, wel jammer van de on screen buttons. Ben ook wel benieuwd of deze wel glance heeft tov de L930.
Persoonlijk heb ik juist liever onscreen buttons.
Je kan er meer mee en als je wil zet je ze vast met zwarte achtergrond.
Al ware het physieke buttons. En met toestel uit heb je een super mooi cleane front met geen enkele knop.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 5 augustus 2015 09:43]

Ik moet zeggen dat ik het voor het eerst zie. Zelf ben ik bezitter van een Lumia 930 maar ik vind de onscreen buttons vaak in de weg zitten. Is het ook zo aan te passen dat ze bij bepaalde apps dan niet tonen, of verdwijnen na een tijdje? Zoals bij het kijken van video.
Yep, fixed en autohide. Nu ik er over nadenk zorgen bepaalde apps er ook voor dat de knoppenbalk autohide. Of misschien is dat alleen bij kantelen naar landscape. Zal er eens op letten.

Daarnaast krijg je:
- Knoppen roteren mee
- Knoppenbalk kan je naar keuze zwart of themakleur geven
- Double tap (op knoppenbalk) to power off (naast de double tap to power on (het scherm)
Klinkt handig, dank je voor de aanvulling : )
Inderdaad jammer. Ik mis de glance functie niet zo erg op m ijn L930 als ik eerlijk moet zijn. Persoonlijk vind ik trouwens deze L950 lelijker dan de L930, en het scherm is ook niet echt overtuigend. Dus ik vermoed dat het een normaal IPS scherm is met dus de glance functie, wat ik jammer vind want de OLED in de L930 is geweldig naar mijn mening.
Que? De L930 heeft toch echt een Super AMOLED scherm. En ja, dat klopt... die is geweldig. Zal wel niet minder zijn bij de L950's, ook wanneer het een AMOLED betreft.
En nog een foto van de voorkant zonder hoesje.
Wat een foeilelijk ding zeg. Ik vind die hele lumia serie spuuglelijk, echter wil wel heel graag overstappen naar een Windows phone. Maar dan wel op een toestel wat meer op een Samsung Galaxy lijkt o.i.d. Is het mogelijk om een windows rom te draaien op bv een galaxy edge??
:+ Jij bent de eerste die het design van de Galaxy verkiest boven de Lumia. Serieus? De plastic fantastic, oninspirerende, goedkoop uitziende, slecht gebouwde en afgewerkte Galaxy toestellen boven de strak afgewerkte, met onderscheidende kleuren, goed gebouwde, eigenzinnig ontworpen Lumia toestellen die bovendien niet na 1x vallen kapot zijn???

I'm puzzled 8)7
JA, serieus..

Over smaak.valt niet te twisten. Als je dan reageert, kom dan met een antwoord op mijn vraag in plaats van ongefundeerde flame.. alles wat jij over de galaxy lijn meld, heb ik dus met Lumia modellen..Al wil ik windows op een my first sony, dat moet ik toch zelf weten?
Het is geen flame, het is een constatering. Nogmaals, je bent 1 van de weinigen die deze mening heeft. En dat je die mening hebt is prima. Ik verbaas me er alleen over :)
Daar is microsoft idd mee bezig,
Deze rom gedraagt zich enigszins als software van cyanogen. Wanneer die beschikbaar komt voor jou galaxy weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door poststamp op 6 augustus 2015 11:43]

Dat trekt er al wat beter op zonder die afzichtelijke scherpe hoeken. (Misleidende foto?)
Net zoals de 640, voor mij persoonlijk toch de mooiste Windows Phone op dit moment.

[Reactie gewijzigd door hosee op 4 augustus 2015 23:58]

mogelijk mijn nieuwe telefoon ik ben helemaal tevreden sinds ik windows phone gebruik en met windows 10 wil ik mijn nokia 925 eindelijk aan vervanging laten komen.

Ik kijk uit naar de nieuwe releases de komende maanden :)
Zo te zien ook dual Sim (icoontjes op scherm linksboven)
ziet er goed uit ook ! mss wel een opvolger van mijn huidig toestel
Dat heb je scherp opgemerkt en dat had ik ook nog niet ergens anders gelezen. Dat is toch wel heel bijzonder in het high end segment. Microsoft heeft wel meer dual-sim toestellen, maar vaal in het lagere of middensegment. Als ze nu een top-toestel aanbieden met dual-sim, dan onderscheiden ze zich behoorlijk van de concurrentie.

Alleen denkend aan de Nederlandse telco's zal die dual-sim hier wel niet leverbaar worden :(

Verder vind ik de 950 echt een 13-in-een-dozijn toestel. Hardware (m.u.v. de back-camera en irisscanner) die al door de concurrentie sinds het voorjaar geleverd wordt in een vrij dun, maar verder redelijk anoniem jasje. Ik heb gehoord dat dit toestel er ook in mat wit komt en dat dat er niet echt heel erg mooi uit ziet. Tel daarbij op dat de verwachte prijs van deze toestellen op zijn minst "stevig" (premium) gaat worden, en je lijkt niet echt de sleutel in handen te hebben om de markt te gaan bestormen met je producten.

Wie weet springen de OEM's weer wat actiever op de Windows 10 Mobile wagen. HTC en Samsung zijn nog steeds partners, LG lijkt iets te gaan doen en zo nog tig andere, minder bekende, fabrikanten.
Lukt het Microsoft niet om met W10M een substantieel marktaandeel te verwerven, dan zouden dit wel eens de laatste stuiptrekkingen kunnen worden van het Redmondse bedrijf in smartphoneland. Microsoft heeft een lange adem, maar ze zijn nu al zo'n 5 jaar bezig met Windows Phone / Windows 10 Mobile. Op bepaalde landen in Europa na hebben ze nog geen potten kunnen breken. Ik hoop echt dat het nu anders zal lopen, Windows 10 Mobile is een goed OS dat zeker de concurrentie aan kan met Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door PaT op 5 augustus 2015 13:27]

Hardware (m.u.v. de back-camera en irisscanner) die al door de concurrentie sinds het voorjaar geleverd wordt
Irisscanner
Onscreen navigatie keys
Fysieke camera knop
Triple LED fliters
20 Megapixel Pureview Camera met OIS
Continuum
3GB RAM (Voor Windows 10 Mobile echt zeer royaal)
USB-C
Dual-SIM

Deze combinatie van hardware features ga je nergens vinden hoor ;)
maar ze zijn nu al zo'n 5 jaar bezig met Windows Phone / Windows 10 Mobile
Windows Phone 8 stamt uit oktober 2012. Wat de opvolger van Windows Phone 7.5 was. Met Windows Phone 8 werd de kernel vervangen voor de NT kernel, waarop Windows 10 Mobile ook gebaseerd is wat het weer mogelijk maakt om universal apps op alle Microsoft platformen te draaien.
Op bepaalde landen in Europa na hebben ze nog geen potten kunnen breken.
Het gemiddelde marktaandeel in Europa is zo'n 10%. In Italie is Windows Phone zelfs superieur aan iOS qua aandeel. Dat is niet slecht. In Amerika moeten ze nog wel stevig aan de slag.
Windows 10 Mobile is een goed OS dat zeker de concurrentie aan kan met Android en iOS.
Windows Phone 8.1 kan dat al. In veel opzichten is WP8.1 al superieur aan Android en iOS. Windows 10 Mobile gaat daar nog een schepje bovenop doen.
Absoluut superieur. Heb zelf de 830 en de 930 (privé en zakelijk) en ben met beide toestellen best tevreden. Alleen moeten die killer apps toch eens echt worden afgeleverd door de softwarehuizen. Nu zijn het allemaal onofficiële apps, wat nogal eens problemen geeft.

Zelf kom ik zakelijk van een iPhone, en ondanks dat Windows 10 op mijn 930 veel intuïtiever werkt mis ik gewoon te veel om weer voor een nieuwe Windows telefoon te gaan voor privé.
Dat is niet helemaal waar :) In het onderstaande artikel verteld Satya Nadella dat als niemand interesse heeft, ze desnoods de kar helemaal alleen trekken. Ze gaan in principe voor Windows 10 in zijn geheel, en telefoons zijn daar een onderdeel van.

http://www.windowscentral...ld-windows-phones-we-will
Super jammer. Had echt gehoopt dat de 950 XL mijn telefoon zou worden. Het gebroken design van scherm en behuizing van de traditionele Lumia's heb ik altijd spuuglelijk gevonden. Zeer jammer dat ze het weer terug halen en mee nemen naar het premium segment. Had meer gehoopt dat de telefoons eruit zagen als de voorgaande amateur renders. Ook on-screen knoppen is een verlies t.o.v. de Note 5.

Edit: *haalt opgelucht adem*, het betreft een case die om de telefoon zat. Hier is ie zonder case.

Edit: mooi 'ongewenst' weer hoor. De T.Net's Windows garde is weer actief bezig.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 5 augustus 2015 00:17]

Je hebt maar een stem als ongewest, kan je niet echt een garde noemen...

Anyway, ik vind het opzich nog niet zo vervelend dat de knoppen nu onscreen zijn, ik vind dat persoonlijk veel praktischer met landscape modus.
Daar heb je zeker een punt. Wat ik mij persoonlijk afvraag is of je niet per ongeluk veel op die onscreen toetsen gaat tappen. Met de hardware toetsen heb je nog feedback en zitten ze lekker onder het scherm. Nu zijn ze 1 geheel met het scherm. Lijkt me lastig. Maar goed, misschien valt het mee. Ik ga het ervaren. Op de Lumia 950XL staat mijn naam :)
'Lumia 950 een usb-c-poort en capacitieve toetsen voor de bediening krijgt, vermoedelijk om de bezels dunner te houden'

Juist geen capacitieve toetsen maar on-screen toetsen als ik het zo bekijk. En ja daar worden de fysieke bezels dan ook dunner van.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 4 augustus 2015 22:15]

Ik denk dat het gaat om de toetsen aan de zijkanten van het toestel. Die zijn meestal fysiek.
Zo te zien is de tekst in het artikel aangepast, er wordt nu verwezen naar onscreentoetsen.

[Reactie gewijzigd door 23m3 op 4 augustus 2015 22:27]

Lijkt me sterk, en bovendien noemen we de zijkant van een telefoon geen bezel.
Heel erg gaaf! Ben erg benieuwd...ik vind Windows Phone echt een fantastisch OS en zou niet anders willen. Ben wel benieuwd naar de rumored Surface Phone overigens, dus twijfel nu of ik de 950 ga halen of nog even wacht zolang mijn 930 het nog prima doet.
Als de Surface Phone er gaat komen, dan wordt dat pas volgend jaar. De zogenaamde Surface Phone zou dan een Intel CPU krijgen, waardoor in combinatie met Continuum je in principe x86 applicaties kan draaien op je telefoon. We gaan het zien. Ik vraag me sterk af of Microsoft die kant op gaat. Het zou wel een compleet nieuw perspectief op mobiel werken bieden. De vraag is alleen of de Intel Mobile SoC's krachtig, koel en zuinig genoeg worden om in een mobiel toestel gebruikt te worden. Als dat zo is, dan kan ARM wel inpakken.
Dat lijkt me een leuke opvolger van mijn Jolla!
Al eerder een lumia 520 gehad en die beviel me eigenlijk wel prima.
Mijn volgende telefoon wordt zeker een windows phone.