Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 240 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt wat de Continuum-dock voor de Lumia 950 en Lumia 950 XL gaat kosten. In de VS moet er ongeveer 100 dollar voor worden betaald, wat waarschijnlijk in Europa iets meer dan 100 euro wordt. Met Continuum kan een mobieltje als Windows 10-pc worden gebruikt.

Een woordvoerder van Microsoft maakte het bedrag bekend in een gesprek met Computerworld. Voor de zogenaamde Display Dock wordt een bedrag van 99 dollar exclusief belasting gevraagd. Europrijzen zijn niet bekendgemaakt, maar het is aannemelijk dat Microsoft iets meer dan 100 euro zal vragen in Europa. De dock kan worden gebruikt om met de Lumia 950 en Lumia 950 XL verbinding te maken met andere hardware, zoals een toetsenbord en externe schermen. Hiervoor zijn zeven aansluitingspoorten beschikbaar.

Microsoft liet eerder al weten met een functionaliteit genaamd Continuum te zullen komen. Dit is een techniek die van een Windows 10-smartphone een volwaardige desktop-pc moet maken. De bedoeling is dat ook andere smartphones met Windows 10 hier de beschikking over krijgen.

De Lumia 950 en Lumia 950 XL zijn door Microsoft eerder deze week aangekondigd. Volgende maand moeten de smartphones uitkomen, waaronder in Europa. De Lumia 950 kent een adviesprijs van bijna 600 euro terwijl de XL-versie 100 euro meer kost.

Microsoft Lumia 950 dock

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (240)

Meer informatie over de dock staat op de website van Microsoft zelf.

Inclusief wat mooie afbeeldingen, hij is erg compact! :)(Vreemd dat Tweakers zelf niet een afbeelding van de daadwerkelijke Dock plaatst.)
Overal draden, ik snap niets van dit design. Zo'n dock is toch veel mooier en makkelijker in gebruik. Je zet de telefoon erin en het werkt: http://www.samsunggalaxys...-galaxy-s4-smart-dock.jpg
Omdat terwijl je werkt, de telefoon ook als telefoon kunt blijven gebruiken. Je werkt op twee schermen tergelijkertijd. Wel, zou mij niet verbazen dat de volgende versie compleet draadloos zal zijn en gebruik maakt van Intel WiDi. Maar met de docking heb je ook het voordeel dat het ondertussen oplaadt. Zie eigenlijk niet zoveel bezwaar met die draadjes, op de fotos komt dit nadrukkelijk naar voren om de werking ervan de laten zien. Het is het 1e generatie, het is voor verbetering vatbaar. Zoals de USB dongels voor de muis en keyboard zou al in het toestel zelf kunnen worden weggewerkt of in het docking zelf en je koopt continuum compatibel draadloze muizen of Keyboards.
Als ik de bedrading van mijn normale PC momenteel zie, kan het nog veel erger :P Anyhow, een mooie ontwikkeling dit.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 10 oktober 2015 21:07]

Kan nu al draadloos als je scherm WiDi ondersteunt. Toetsenbord en muis met bluetooth op telefoon en Qi om op te laden (naar het stopcontact wel nog steeds kabels natuurlijk). De oudere toestellen zoals men Lumia 920 kunnen dat niet, maar een 930 bvb wel al :)
Wat raar dat mijn 920 gewoon Qi oplaad ;) maar verder.. Dat is inderdaad de setup, of dedicated bluetooth naar het dock, eerder zou ik de overstap niet maken ben ik bang. Tis mooi spul en zakelijk zeker een mooi iets, maar ik nu al moe van het gezeik over de kabels ( yeey ik werk in de support kant van ict)
De "kunnen dat niet" sloeg uiteraard op het draadloos projecteren naar een tv ;) Qi zit inderdaad op de 920 (een luxe die ik in al mijn volgende phones wil). Jammer genoeg zit het bij de 950 niet standaard in het device, enkel met een cover (dan hopelijk niet zo een charge cover als bij de 1020 vroeger).
Bedankt voor de update, bij de eerste specs stond toen nog van niet (dit waren wel gelekte specs toen). Blij dat het toch zonder cover zal kunnen!
Miracast, niet WiDi. Hoewel die 2 compatibel zijn natuurlijk.

WP ondersteunt native Miracast, doet het al sinds WP 8.1
Ik denk dat dit vergelijkbaar werkt als Ubuntu Phone. Op het scherm van de mobiel krijg je een mobiele UI, op de desktop krijg je een volledige desktop UI.
http://www.pcworld.com/ar...pc-convergence-punch.html

Dit artikel is ook geen aankondiging over een nieuwe techniek oid, puur over een nieuwe device tegen een redelijk schappelijke prijs.
Niets volgende versie, deze telefoons ondersteunen ook nu al draadloze verbindingen. Dit dock is gewoon voor beeldschermen die dat niet ondersteunen.
Met een simple hdmi stick zoals google dit doet met hun chromecast kun je toch prima van een scherm een ondersteunend scherm maken
Draadloos? Maar beeldschermen zenden geen signaal uit...
Bedrade versie is eerlijk gezegd niet echt een bezwaar voor mij, uiteindelijk hoeft er maar 1 kabel op het bureau aanwezig te zijn en dat is degene die naar de telefoon gaat en gelijk ook stroom aan de telefoon levert.

Bovendien is het hebben van een kabel naar de telefoon een zeer grote plus voor mij - je hebt dan niet een dock voor een specifieke telefoon die je waarschijnlijk weg kan donderen als je een nieuwe telefoon koopt!

Eerlijk gezegd mis ik in dit concept nog 1 belangrijk detail... een KVM switch voor keyboard/mouse/display zodat je je smartphone naast je desktop pc kan gebruiken. Dat zou voor mij helemaal top zijn.

[Reactie gewijzigd door gooos op 19 oktober 2015 15:13]

Ik ben het deels met je eens alleen het leuke van Continuum is dat je de telefoon zelf ook nog kan gebruiken terwijl je een extern beeldscherm hebt aangesloten. Op het moment dat je de telefoon in een dock zou moeten zetten vervalt deels het nut van deze functionaliteit.
Het zou dan ook mooier zijn als je hele telefoon incl. functies geintegreerd wordt in de windows op je pc scherm. Alleen daadwerkelijk bellen zou dan lasting kunnen zijn maar met speakers niet geheel onmogelijk
Het voordeel hier is dat je je telefoon nog gewoon kunt oppakken en gebruiken zonder dat je connectie verliest. Maar ik had me ook wel iets anders voorgesteld bij 'dock', dit is meer een USB-C hub met een MS logo voor een hoop geld. Hopelijk zit er geen MS-only software in het dock en kan je iedere USB-C hub aansluiten(Daar komen er dankzij de 12' macbook best wel veel van op de markt en de meeste zijn goedkoper en uitgebreider dan die van MS)
Een ding zie je over het hoofd. Je kan de telefoon blijven gebruiken terwijl je hem aangesloten hebt op je dock. Dit gaat niet bij jouw dock voorbeeld. Als je de telefoon daar vanaf pakt dan is de verbinding weg. Het idee is nou net dat je je telefoon niet opoffert maar deze gewoon kan blijven gebruiken terwijl je ook op groot scherm werkt.
gewoon met een stuk dubbelzijdige plakband aan je computerscherm plakken :)
slechts 1 kabeltje, netjes + de telefoon blijft bruikbaar!

de ideale oplossing (tenzij draadloos ook zou lukken, maar dat gaat batterij vreten denk ik)
Dat het geen apparaat specifiek dock is, is juist een voordeel. Je sluit de telefoon nu aan met gewoon een type C usb kabel. Je kunt dus prima een dock aanschaffen voor je telefoon en die dan met dit dockingstation verbinden.

Dit geeft dus de mogelijkheid om nog jaren dit dock te gebruiken ongeacht welk apparaat je gebruikt. En dit apparaat is ook gemaakt om ergens uit het zicht te hebben, dus het moet juist niet iets zijn waar je je telefoon in moet steken.
Nee. Dat is gewoon LELIJK. De continuum schuif je onder je scherm weg. Blijft er 1 kabel in zicht over.
Doe er een kabeltje tussen en de argumenten van mensen over het nog steeds kunnen gebruiken van je telefoon valt ook weg. Doe het kabeltje om een haspeltje met veer zodat die automatisch ingetrokken kan worden en voila, best of both worlds.
@ChicaneBT
Ik snap het wel, het is niet alleen zoals Sokolum01 zegt om ook de telefoon te kunnen gebruiken als telefoon als je 'm in continuum modus verbonden hebt met een beeldscherm / tv en toetsenbord + muis, maar waarschijnlijk ook als universele oplossing voor alle Windows Mobile / Phone 10 toestellen die nog gaan komen...

Een dock zoals die van de Galaxy S4 zou toestel gebonden zijn en dat wil Microsoft waarschijnlijk niet om zo snel de nieuwe features ook op andere toestellen dan Lumia's te krijgen... Een heel logische en begrijpelijk keus dus...

[Reactie gewijzigd door rcor op 11 oktober 2015 08:54]

Overal draden, ik snap niets van dit design. Zo'n dock is toch veel mooier en makkelijker in gebruik. Je zet de telefoon erin en het werkt: http://www.samsunggalaxys...-galaxy-s4-smart-dock.jpg
waarschijnelijk een dure licentie op design :)
Dit is een foto van een dock zonder draden. Om ermee te kunnen werken, moet je ook hier draden voor gebruiken. HDMI voor video, USB voor muis/toetsenbord...
Meer informatie over de dock staat op de website van Microsoft zelf.

Inclusief wat mooie afbeeldingen, hij is erg compact! :)(Vreemd dat Tweakers zelf niet een afbeelding van de daadwerkelijke Dock plaatst.)
Ik vind dit design dus echt helemaal niets. Momenteel werken we op onze kantoren met latops i.c.m. USB 3.0 dockingstations. qua formaat zijn ze aardig vergelijkbaar met deze.
Waar ik de helemaal stijf aan erger zijn alle kabels die over je bureau heen lopen. Dan zou je kunnen zeggen leg dan het docking station achter aan je bureaublad neer. Wanneer je dit doet vallen alle kabels naar beneden en dan trek je met veel gewicht aan het dockingstation waardoor deze niet meer plat op het bureau ligt. Het ziet er niet uit. De enige manier om dit enigszins fatsoenlijk te krijgen is alle USB en monitorkabels op een specifieke wijze vast binden aan je bureau d.m.v. tyraps of andere kabelbinders. Maar wat als je bureau nou aan de onderkant geen enkele beugel of andere methode heeft om iets aan vast te binden. Dan zit je dus mooi met een rommelig bureau of een super luxe dockingstation die niet plat wil blijven liggen.

Op de foto's die je bijvoegt zie je ook dat het dockingstation erg ver naar voren ligt en er dus een zooitje kabels over je bureau lopen. Het valt op deze foto's nog mee, maar ze gebruiken ook maar één scherm en een draadloos muis en toetsenbord dus die kabels kunnen er eventueel nog bij komen.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 oktober 2015 13:52]

op de foto ligt hij ver naar voren omdat ze willen laten zien wat het is :P Gezien je de telefoon wil gebruiken en als je het handig plaatst (bv hoek van bureau of boven een gat in het bureau waar kabels in gaan) heb je maar 1 kabel die zichtbaar over je bureau loopt: de kabel naar de telefoon.

Prima design imo. Je gaat gewoon altijd een basic aantal kabels houden (of persé willen hebben). Stroom naar continuumdoos (usb), kabel naar beeldscherm, kabel naar telefoon. De rest is een keuze: draadloos keyboard / muis kan perfect.

Maw. je bureau wordt rommelig door 3 kabels in jouw opinie ;) Misschien je verwachtingen wat bij stellen, of leren accepteren dat een kabeltje op je bureau echt niet zoeen ramp is :)
Maw. je bureau wordt rommelig door 3 kabels in jouw opinie ;) Misschien je verwachtingen wat bij stellen, of leren accepteren dat een kabeltje op je bureau echt niet zoeen ramp is :)
Het zijn geen verwachtingen, ik werk in de praktijk al met een vergelijkbare opstelling. Het zijn bij mij geen drie kabels maar 2x HDMI, 1x muis, 1x toetsenbord, 1x stroom en 1x een kabel die naar de telefoon gaat. (in mijn huidige opstelling een laptop of tablet dus daar hebben we nog een kabel extram om ook de tablet/laptop van stroom te voorzien)
Dat zijn dus 6 a 7 kabels die over je bureau lopen. Niet iedereen wil of heeft de keuze voor draadloos, zoals bij ons op kantoor. Het maakt het niet echt mooi en zeker niet praktisch. En zoals ik al aangaf, plaats je het dockingstation achter aan je bureau dan word deze door het gewicht van de hangende kabels scheef getrokken. Dus je zal iets moeten doen met het vastbinden van kabels maar niet elk bureau leent zich hier voor.

De situatie die ik hier schets is bij mij op werk orde van de dag. Men is een aantal maanden geleden overgestapt van allemaal Thinclients naar Laptop/tablet + dockingstation. Het regent klachten over de onhandigheid van de kabels en/of plaatsing van dockingstation. We hebben een stagiaires aangenomen die onze 60 vestigingen langs gaan om bij de mensen de boel vast te binden. :+

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 oktober 2015 15:32]

Zeg ik hoor dat je even een 3d printer moet zoeken en een beugeltje moet printen voor achterop het scherm ;) 10tje per bureau extra maar ach het scheelt veel bekabeling over je bureau, net als wat er met veel thin cliënt bakkies wordt gedaan.

Geen probleem zo moeilijk als de bedenker van het probleem
Beugeltje?

Ik gebruik gewoon Outdoor Montagetape om dit soort kastjes achter de tv te plakken. (Ook Appletv etc)
Muurvast en er weer af te halen zonder lijmresten, bovendien temperatuurbestendig.
En uit een pakje....lekker makkelijk.

Ik zie er inderdaad ook niet helemaal een probleem in.
Een tobo en muis kan gewoon draadloos natuurlijk, en als je dat dock gewoon op/achter de stand van je monitor legt heb je van die HDMI en stroom ook geen last. Dus hou je alleen de kabel naar je telefoon over.
Er bestaan ook plastieken zelfklevende plaatjes waar je die bindertjes kunt door steken.
Zeer handig in gebruik.
Werd bij ons op het werk veel gebruikt om kabeltjes netjes bijvoorbeeld onder het bureau vast te hangen.
Misschien 1 nadeel, die plaatjes (2cm X 2cm ongeveer) plakken zo goed dat je ze zeer moeilijk nog kunt verwijderen.
Meestal zit er een schuimplakker onder (ivm onregelmatige ondergronden) waar een deel van achterblijft als je ze lostrekt.
Die verwijder je simpel met wasbenzine. (net als de lijm van die rare reclameplakkertjes op je laptop, Intel i7 inside, Windows, Turbo, etc)
Ik wilde alleen maar aangeven dat ze zeker niet op de grond zullen vallen :)
Dat is zo opgelost met Bluelounge Cabledrops. Kan je gewoon plakken, kabel doorheen halen en voila cable management en geen vallende kabels van je bureau.

http://www.bluelounge.com/us/cable-management/cabledrop

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 10 oktober 2015 19:59]

Je koopt dezelfde cabledrop dingen trouwens voor 1 euro (6 stuks) bij de Action!
[...]
Ik vind dit design dus echt helemaal niets. Momenteel werken we op onze kantoren met latops i.c.m. USB 3.0 dockingstations. qua formaat zijn ze aardig vergelijkbaar met deze.
Waar ik de helemaal stijf aan erger zijn alle kabels die over je bureau heen lopen. Dan zou je kunnen zeggen leg dan het docking station achter aan je bureaublad neer. Wanneer je dit doet vallen alle kabels naar beneden en dan trek je met veel gewicht aan het dockingstation waardoor deze niet meer plat op het bureau ligt. Het ziet er niet uit. De enige manier om dit enigszins fatsoenlijk te krijgen is alle USB en monitorkabels op een specifieke wijze vast binden aan je bureau d.m.v. tyraps of andere kabelbinders. Maar wat als je bureau nou aan de onderkant geen enkele beugel of andere methode heeft om iets aan vast te binden. Dan zit je dus mooi met een rommelig bureau of een super luxe dockingstation die niet plat wil blijven liggen.

Op de foto's die je bijvoegt zie je ook dat het dockingstation erg ver naar voren ligt en er dus een zooitje kabels over je bureau lopen. Het valt op deze foto's nog mee, maar ze gebruiken ook maar één scherm en een draadloos muis en toetsenbord dus die kabels kunnen er eventueel nog bij komen.
Ik werk op kantoor om met zo'n opstelling en heb een totaal andere beleving. Alle kabels zijn netjes weggewerkt, zodat overblijft: usb 3.0 kabel naar de laptop, usb kabel naar toetsenbord en muis en een laadkabel. Zelf gebruik ik overigens een draadloze muis, dus een kabel minder. Die kabels liggen allemaal nauwelijks in de weg, omdat het bureau handig is ingericht. Rechtsachter en kabelgat waar de dock naast ligt, linksachter een wegklapbare contactdoos voor de lader. Het scherm is op een instelbare voet gemonteerd en heeft een kleine voetafdruk. Alle kabels kunnen mooi achter je laptop langs. Ik zet mijn laptop onder het scherm, kabels gaan recht opzij naar dock en lader. Voor het toetsenbord loopt een kabel langs mijn laptop naar de bovenrand van het toetsenbord.

Als de bureaus er niet op zijn ontworpen kan het lastiger zijn. Maar het klinkt alsof er bij jullie niet genoeg over is nagedacht hoe dit kan werken.

Tot slot heb ik begrepen dat deze Microsoft dock best zwaar is om schuifproblemen te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 11 oktober 2015 08:47]

Tot slot heb ik begrepen dat deze Microsoft dock best zwaar is om schuifproblemen te voorkomen.
15 kg 230 gram.
Uiteindelijk heb je in feite maar één kabeltje lopen over het bureau. De rest kan weggewerk worden. Rust de bureaus uit met beugels en gootjes. Succes!
Op kantoor (waar ik denk dat een dock als deze veel te vinden zal gaan zijn) hebben bureau's (zeker in Nederland) te voldoen aan de arbo (of vergelijkbaar). Dan moet het dus wel mogelijk zijn om de kabels zoveel mogelijk weg te werken, al dan niet in een kabelgoot.
[...]
Ik vind dit design dus echt helemaal niets. Momenteel werken we op onze kantoren met latops i.c.m. USB 3.0 dockingstations. qua formaat zijn ze aardig vergelijkbaar met deze.
Waar ik de helemaal stijf aan erger zijn alle kabels die over je bureau heen lopen. Dan zou je kunnen zeggen leg dan het docking station achter aan je bureaublad neer. Wanneer je dit doet vallen alle kabels naar beneden en dan trek je met veel gewicht aan het dockingstation waardoor deze niet meer plat op het bureau ligt. Het ziet er niet uit. De enige manier om dit enigszins fatsoenlijk te krijgen is alle USB en monitorkabels op een specifieke wijze vast binden aan je bureau d.m.v. tyraps of andere kabelbinders. Maar wat als je bureau nou aan de onderkant geen enkele beugel of andere methode heeft om iets aan vast te binden. Dan zit je dus mooi met een rommelig bureau of een super luxe dockingstation die niet plat wil blijven liggen.
Als ik dit zo lees, hebben jullie het op kantoor niet voor elkaar...
Althans, zo kijk je er zelf tegen aan. Ik denk dat daar voor jou de grootste winst al is te halen.

- Alle kabels? Als je muis/toetsenbord met kabel wil, dan zullen die over het bureau heen moeten ja. Zoals zo goed als elk bureau in Nederland.

- Nergens aan vast maken. Dan zorg je dat je andere bureaus krijgt, of dat je toch een manier vind om je HUB vast te leggen.

Zoals ik het zie,
Je legt je telefoon gewoon bij de HUB neer (kabel van 20 cm meer dan voldoende).
En voor de rest is het gewoon je werkplek....
Het idee er achter is leuk, maar niet praktisch. Ik ben meer het type persoon die graag 2 systemen gescheiden wilt houden. Als ik bijvoorbeeld koffie ga halen, dan neem ik altijd mijn telefoon mee. Nu kan dat niet, als ik mijn telefoon via de Micrsoft manier doe dan verlies ik mijn huidige venters waarmee ik mee bezig was. Mijn desktop word dan zeg maar afgesloten, wat niet handig is. Je telefoon laten liggen is ook heen optie, want ik word regelmatig gebeld.
Wie zegt dat die vensters worden afgesloten? Als je terugkomt en de telefoon weer inplugt ga je volgens mij gewoon verder waar je was?
Het lijkt me niet dat je de telefoon moet laten liggen. Je kunt toch ook gewoon je beeldscherm uitzetten terwijl je pc blijft draaien...

Als je het loskoppelt scaled je word (of waar je dan ook mee bezig was) gewoon weer naar telefoonformaat op je telefoon en andersom als je je telefoon weer aansluit. Dat is juist de hele bedoeling van het universal app principe.
Continuum = de smartphone gebruiken als PC, met twee schermen naast elkaar én volledige functionaliteit van het telefoon/belgedeelte tegelijkertijd.
Als je dus op je scherm werkt, werk je eigenlijk gewoon op de telefoon, ook al heb je daar een ander venster open of gebruik je de telefoon als touchpad.
Als je de docking-kabel er uit trekt blijven dus de universal apps gewoon werken/open. Zij het scaled down en achter elkaar, waarbij de achterste misschien slaapt.
Je kunt dus rustig gaan koffiedrinken met je telefoon en bellen.
Je hebt alles bij je, in de telefoon, op je bureau staat slechts een monitor met een dock, wat voor niemand interessant is.

En als je weer terug bij je monitor komt en hem inplugt........Continuum.
Moest toch (weemoedig) aan dit ding denken :

http://technave.com/data/...le/201209052312508978.jpg

Minder lomp en geen kabels!

Maar met WIDI, en QI gecombineerd in de voet (Samsung), moeten we een heel eind kunnen komen! ;)
Zowel WiDi en Qi werkt in deze opstelling ook, dan heb je inderdaad geen kabels. Echter met deze docking gebruik je je bestaande usb keyboard, muis en scherm. Is niet eigen aan Samsung dus :)
Ik vind het er dramatisch uitzien. Nóg meer kabelzooi. Sorry hoor dat vind ik in 2015 écht niet meer kunnen.
Het grappige is dat je deze dock helemaal niet nodig hebt. De 950 en 950XL kunnen overweg met miracast en bluetooth keyboard en muis kan je ook direct met die Lumias gebruiken. Als je ze dan ook nog op een wireless charger legt ben je bijna helemaal draadloos. Deze dock is meer voor je vaste werkplek waar je je eigen oude (miracast-loze) scherm(en) en keyboard en muis wilt gebruiken.
Dit kan ook met BlackBerry 10, want veel mensen gebruik door middel van hdmi met stroom aansluiting en bluetooth keyboard en muis. Ik ga ervan uit dat windows 10 op het scherm er net zo uitziet als windows 10.

Ik zie wel toekomst in simpele bewerking als surfen en documenten maken met een dock waar je alleen een scherm op hebt aangesloten en waar je mobiel je basis computer is.

Dit was ook een zijtak van BlackBerry ,waarbij men het uiteindelijk zonder docking en draden wilde doen en dat is dus Blend geworden waarbij je qua basis net zo veel kan doen als gedraad.

Blend is er voor ios, mac os , android en windows en werkt erg goed, zie graag een uitbreiding van BlackBerry.

Blend op ipad en imac https://www.youtube.com/watch?v=XBRLOVAjW7Y

[Reactie gewijzigd door nlb op 10 oktober 2015 14:44]

Jullie gaan even voorbij aan het feit dat het daadwerkelijke computing zich steeds meer naar de cloud aan het verplaatsen is. Zowel cpu as gpu zal steeds meer in de cloud gebeuren en alleen de output zal nog gestreamed worden naar je device. Hoewel deze oplossing op dit moment nog geen volwaardige pc vervangt, zal in de toekomst het nodig hebben van een volwaardige pc steeds minder worden. Wat microsoft hier nu verkoopt is een glimp van de toekomst. Deze dock zou op dit moment nog niet voor iedereen zijn, maar ik denk dat het over een jaar of 10 heel normaal is dat wij enkel nog op deze manier achter onze "pc" kruipen. Je telefoontje aansluiten en je kan direct door met waar je gebleven was.
Nvidia heeft inmiddels ook door dat de gpu aan consumenten verkoop geen eeuwig durende markt is en is zich ook langzaam steeds meer aan het focussen op cloud diensten.
Computing is iets wat in de toekomst niet veel meer locaal gebeurd, maar in grote datacenters waar dit veel efficienter kan. Wij kopen alleen nog maar simpele devices met vooral een hoop connectivity om input te leveren en output te krijgen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 oktober 2015 16:05]

wellicht voor de licht administratieve beroepen, maar de bedrijfstakken waar men zware taken uitvoert op de client zal nog decennia gewoon op een workstation blijven werken. Ik zie alle engeneers, grafici, developers enz nog lang niet via de cloud werken.

Zeker niet met al die ophef rond cyber security. Om dan maar je hele bedrijf in de cloud te verhuizen wordt denk ik de komende jaren zelfs iets minder populair.
Waarom zouden programmas als photoshop en after fx etc niet in de cloud kunnen draaien? Juist het hele render gebeuren waar vaak dit soort zware workstations voor worden gekocht is iets wat juist heel goed naar een remote server farm kan.

Dit soort applicaties zijn juist prima te draaien op zware servers en de output gewoon streamed naar een desktop.

Ik denk dat de grootste uitdaging nog ligt bij games aangezien daar feitelijk de input/output lag 0 moet zijn.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 oktober 2015 19:24]

Nee, ook voor de meer complexe werkstations bevinden we ons al bijna op een kantelpunt.

In mijn bedrijf hebben we een half jaar terug nog conventionele nieuwe CAD hardware uitgerold. De komende maanden gaan we echter door een trial fase heen om co-producers met een verbinding op afstand in onze ontwerp database te laten werken.

Zou zo'n verbinding naar tevredenheid werken dan is er weinig reden om ook niet de eigen engineers zo te laten werken. Voordeel: Flexibele resources, meer effectief gebruik hardware (veel werkstations zijn overgeconfigureerd). Nadeel: Grotere complexiteit totale systeem.

Met remote werken an zich kan ik dus ro8in onderschrijven. Het kan al, of het kan in de komende vijf jaar. Bij de volgende generatie CAD werkplekken wordt dit voor mijn bedrijf een punt van overweging. Had je me dit 3 jaar geleden gevraagd, dan had ik nog gezegd: No way. In hoeverre dit remote werken in samenspel met de cloud zal plaatsvinden? Voor privégebruik en games waarschijnlijk wel, over toepassingen voor het bedrijfsleven zou ik het meer over de private cloud hebben. Dat het device aan de user kant van minder belang gaat worden is wel een trend die duidelijk is ingezet.

Dit continuüm past in zijn huidige oerversie trouwens nog niet helemaal in deze trend, want het laat zich nog limiteren door de hardware van de smartphone. Zou de techniek meer volwassen worden dan zou het in samenspel met centraal georganiseerde hardware genoeg vermogen hebben om een een smartphone de extensie van een pc te geven. Dit zou ook goed zijn voor tablets, maar funest voor de verkoop van convertibles.

Met centraal georganiseerd heb ik het niet over deze lokale doosjes, maar over een homeserver achtig ding, en in tweede instantie misschien een cloudtoepassing. De hardware van de smartphone zelf is dan geen limiet meer, en continuüm kan dan ook voor goedkope smartphones werken. Wie weet is MS al lang met deze volgende stappen bezig. Zij heeft continuüm denk ik daarvoor te veel nodig in het door haar beoogde landschap. Zou continuum alleen beperkt blijven tot de high end telefoons dan zou de techniek onvoldoende relevantie krijgen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door teacup op 11 oktober 2015 14:17]

Denk wel de grootste revolutie sinds jaren! Van je telefoon een bijna volwaardige computer maken?
Het is geen vernieuwend concept, google maar eens op de Motorola Atrix.
Jawel. Het is meer dan een scherm groter maken. Bing maar eens op Universal Windows Platform.
De Atrix maakte niet alleen het scherm groot, er werd een complete desktop geladen. Er was naast de desktop dock zelfs een laptop dock waarmee je telefoon kon veranderen in een laptop.

Gewoon ordinair jat- en pikwerk van Microsoft ;)
Niet draadloos?Wie.. ach laat maar.
Ja, kan ook draadloos.
Da's juist het hele idee. Als je het draadloos wilt doen heb je uberhaupt geen dock nodig, gewoon direct van telefoon naar je Micacast-compatible monitor.
Leuk, ziet er strak uit zo, misschien nog een functie maken dat je van de telefoon een touch muis kan maken, want een toetsenbord heb je niet altijd nodig :)
@Kevin.. Coole funtie. Dat wist ik nog niet. Zit er toch aan te denken om de overstap van Android naar Microsoft/Windows te maken.

Moeders heeft sinds kort een Lumia, dus die maar eens even testen.
Zal moeilijk worden afscheid te nemen van de HTC One M7.... Zal zelfs mijn eerste non-HTC smartphone worden. Na een paar Nokia's (3310,8310,5210) niks anders dan HTC gehad. (Touch, Touch Pro, Desire Z, HD2, One M7)
----------------------------------------------------------------------

Volgens mij moet het zelfs mogelijk zijn om met behulp van de accelerometer als muis te dienen.
Zou alleen wel een muismat oid willen gebruiken om krassen te voorkomen

:)

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 10 oktober 2015 19:59]

Maar dit is met mobiel en PC in 1. Je kan Lumia mobiel gebruiken terwijl je bezig bent in de desktop omgeving.

Het moet wel krachtige CPU, GPU en werkgeheugen zijn om ze allebij smooth te draaien
Tsja, natuurlijk kan je een losse PC kopen, maar (zeker in bedrijfstoepassingen) dat betekent weer een extra systeem te beheren.
Maar.. je kan natuurlijk geen x86 hierop draaien. Ik vind het wel een zeer mooie ontwikkeling, maar het blijft geen volwaardige computer. Ondanks dat microsoft windows store apps promoot, zal het gewoon niet hetzelfde zijn als je gewend bent en gelimiteerd zijn. Ik ben wel zeer benieuwd naar de ontwikkelingen hierin de komende jaren, ofwel dat ontwikkelaars massaal hun apps overzetten naar Microsoft universal apps ofwel telefoons met x86 processoren.
Het is ook geen volwaardige computer, maar je kunt er straks wel dingen mee doen die je ook op de computer al doet. Dus Office, beetje browsen, wat mailen en diverse apps opstarten (uit de store). Alles wat als Universal app is aangeleverd, kan gedraaid worden. Dus daar komen straks ook Remote Desktop apps bij, wat voor bijvoorbeeld systeembeheerders ideaal gaat worden.
Waarom precies ideaal? Ik vind de ontwikkeling op zich interessant, maar dan vooral met het idee dat we uiteindelijk hardware hebben die sterk genoeg is om de PC volledig te vervangen. Dan heb je het fijne dat waar je ook bent je op dezelfde machine werkt.
Op dit moment zie ik het nut eigenlijk totaal niet... Microsoft liet het in hun demonstratie zien als een situatie waarbij je je telefoon snel even aan kunt sluiten als je even wat serieuzer werk moet doen, maar wanneer ga je ooit in de situatie zijn dat je wél een continuum dock met monitor, muis en toetsenbord aangesloten hebt staan, maar niet gewoon een normale PC? En voor de prijs van dit apparaatje kun je bijna al gewoon een mini-pc'tje kopen die meer kan dan zo'n telefoon... Ik snap het niet.
In principe kun je elk scherm omtoveren tot Pc en als je zelf een muis en mini-toetsenbord meeneemt, heb je overal wel een makkelijke manier om te werken. Dus ook met een TV zou je dan genoeg hebben.

Voor systeembeheerders is het in ieder geval handig om dat als er problemen zijn, je dit in notime kunt bekijken. Dat gaat toch wat handiger dan op telefoon. En een TV heeft iedereen wel. En dan gebruik je je telefoon omdat je daar alle benodigdheden al op hebt. Dus de urls, logins, apps, etc. Een tablet kan ook nog wel, maar de 3g-variant is daar een stuk duurder van. En een tobo/muis heb je ook niet overal nodig lijkt me.

Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen, tablets zoals ik al zei of Chromecast oid, maar ik zie hier ook de voordelen wel van in. Vooral als de store in Windows straks wat uitgebreider is en volwassener, dan kan dit erg mooi worden. Het kan in principe tablets gaan vervangen
In principe kun je elk scherm omtoveren tot Pc en als je zelf een muis en mini-toetsenbord meeneemt, heb je overal wel een makkelijke manier om te werken. Dus ook met een TV zou je dan genoeg hebben.
Een tv die dan toevallig aan een goeie werkplek moet staan.
En als je van alles los mee gaat zeulen dan kun je net zo goed een surface in je tas stoppen.
Maar als iemand al een PC heeft staan, dan hoef je alleen even jou telefoon aan te sluiten, hoef je ook geen aparte device mee te zeulen. Ik weet niet of jij voor elk wissewasje je tablet meeneemt, maar ik neem toch eigenlijk wel altijd mijn telefoon mee.
Het is meer dat je nu elke werkplek zou kunnen gebruiken, ook die waar de beheerder of gebruiker "liever niet heeft" dat je hun computer gebruikt (als in niet mogen gebruiken)
win32 is leuk voor powerusers, maar dat zal elk jaar minder worden denk ik
met een browser en office pakket (beide zijn er al) gaat een hoop mensen zich perfect kunnen redden: zelf een laptop gaat men niet meer kopen

ik ken namelijk een hoop mensen die helemaal niet veel doen op hun pc, met dit systeem kan je heel eenvoudig een pc maken van je tv: bankieren, emailen en surfen van uit de zetel
En wat te denken van ontwikkelingslanden waar mensen geen PC hebben, maar een telefoon al vaak wel. Met zo'n Lumia krijgen ze er een (afgeslankte) PC er bij.
Voor een appel en een ei!
Oh nee, wacht! 600+ euros.

Ja daar zitten ze wel op te wachten daar.
Een telefoon die hetzelfde kan als een PC van 1/3e van de prijs.
¤600 (telefoon) + ¤100 (dock) is ¤700, een bedrag waar je makkelijk een krachtigere laptop voor kan krijgen, die ook w10 heeft out of the box.
Het gaat hier op de focus voor de extra feature, niet dat het een laptop vervanger is, dus je punt is niet relevant.
Het begint met de dure toestellen, maar over een tijdje kan het vast ook met mid range en later met budget phones.
Die apple + ei gaat je meer kosten dan 600¤ :+

All jokes aside ... als apple dit binnen 2 jaar gekopieerd heeft is het de heilige graal.

[Reactie gewijzigd door spoonman op 10 oktober 2015 15:48]

Dat is wat ik zeg met "600+ euros". :z
Maar je PC past dan weer niet in je binnenzak! ;)

Duss...

Maar heeft die pc van 1/3e van de prijs ook "Liquid Cooling"? :P
Nu niet, maar waarom zou dat over 5 jaar niet kunnen?
Of nu al, Intel compute stick en the likes...
Denk bijv. aan Remote desktop, een opstelling als deze kan bijv. een Thinlient vervangen met enkel een telefoon. Voor mensen die zo nu en dan thuis moeten kunnen werken, maar bijv. geen laptop van de zaak hebben, maar wel een telefoon kan dit een zeer kosten effectieve oplossing zijn. Deze telefoon hebben ze namelijk toch al, doe er een dock + scherm + muis en tobo bij en voor rond de 200 euro hebben ze een thuiswerkplek waarmee ze gewoon op de zaak kunnen inloggen om het werk te kunnen doen.

Of bijvoorbeeld flex werkplekken voor gebruikers die maar weinig een computer nodig hebben.

Het zal zeker niet voor alle gebruikers werkbaar zijn (powerusers) maar voor een aantal simpele zaken zie ik er wel het nut van in.
Als ik naga wat ik op mijn werk gebruik: Outlook, Word, Excel, PowerPoint, Webbrowser, IBM Sametime, notepad. Allemaal kantoor applicaties. Dat lijkt mij allemaal prima te op een continuum te functioneren.
Het zijn wel de app versies van Office, dus erg geavanceerde dingen kan je er niet mee doen - geen Excel sheets met pivot tables, VBA, datafeeds, etc.
Concurrent voor Chromebox lijkt me.
Met een Dock zoals Asus deze in het verleden al eens getoond heeft, zou het ook een concurrent voor een Chromebook kunnen zijn en Windows Tablets.
Een Chromebook is ook geen volwaardige computer/laptop en toch is hier een (wellicht kleine) markt voor.

Het succes van Continuum zal inderdaad o.a. afhangen van de snelheid waarmee developers de universal apps gaan oppakken. Zelf heb ik hier vertrouwen in, zeker nu ze een aantal belangrijke spelers hiertoe overgehaald hebben.

[Reactie gewijzigd door Luit op 10 oktober 2015 12:37]

Zie het maar als een Surface RT in een dock maar dan met een hoop meer power. Mijn vader van 66 heeft een surface RT en het enigste wat hij miste was picassa en daar is prima en vervanger voor te vinden in de Store.
Zie het als een beetje kantoorgebruik, de meesten hebben alleen office en een webbrowser nodig. Ideaal natuurlijk als je dit alles altijd bij je kan hebben op je telefoon. Heb je meer nodig? Maak dan gebruik van remote app of remote desktop. Dit is toch al waar (voor zover ik weet) vele bedrijven mee werken dus is het praktisch geen verschil
Mobiele apps gaan misschien voor een deel omgezet worden naar Universal Apps maar voor de gemiddelde PC applicatie zal dat zeker niet het geval zijn. Het zou me dus niet verbazen als MS het in de toekomst mogelijk maakt om gewone applicaties op je mobiel te installeren en die je dan in Continuum kan draaien.
Snap daarom nog steeds niet waarom er geen telefoons uitgebracht worden met intel chips. Asus heeft al een aantal telefoons met intel chips, en die hoeven niet eens duur te zijn. Met een intel chip zou je een volwaardige versie van windows 10 kunnen draaien.
Mensen kopen ook macbooks, ook geen volwaardige x86, maar daar is ook een grote markt voor. Heel veel mensen doen niks anders dan Facebook en Youtube op hun computer. Dus x86 is niet nodig voor marktpenetratie.
Je weet dat sinds 12 jaar ofzo Macbooks met een Intel processor komen? Volgens mij heb je niet helemaal waar x86 voor staat.

Maar inderdaad, ik vond dit op zich een leuke gadget, maar er draait dus een RT versie van Windows op. Het was leuker geweest als ik alles wat onder Windows kan draaien hier ook op kon draaien. Ik meende dat ze hier met Windows 10 naar toe hadden gewerkt, maar blijkbaar is dat dus nog niet zo. Mogelijk in de toekomst.

Misschien dat het met een Intel Windows Phone toestel (als die er zijn) wel kan? Want, dat is mogelijk het "probleem" hier inderdaad. de ARM architectuur wat er voor zorgt dat de meeste Windows desktop software niet zal draaien.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 oktober 2015 13:53]

Die snap ik niet helemaal? Elke MacBook heeft een x86 processor dus hoe is een MacBook niet volwaardig x86?
Dat is dus absoluut niet de definitie van "volwaardig x86". Maar goed, als dat jouw definitie is... zet er Windows op via Boot Camp en je hebt een "volwaardige" x86 notebook. :Z
Nette smartphone en computer in 1, klinkt best ideaal.

Doet mij denken aan wat Ubuntu deed met hun smartphone OS, ik ga er echter wel vanuit dat de versie van Microsoft stukken beter zal werken.
Heb je ervaring met de Ubuntu implementatie?
Valt goed mee... Maar t blijft Ubuntu. Ik zie deze toepassing vooral slagen in de bedrijfswereld. Is namelijk ideaal, telefoon en PC vereist maar een investering, of nog beter: abbonement erbij en tis geen investering.

Ik heb t hier in ieder geval al voorgedragen ter vervanging van onze vaste pc's

[Reactie gewijzigd door matthewk op 10 oktober 2015 12:27]

En daar zit de fout. Het draait geen win32 Windows applicaties. Menig bedrijfssoftware zal er niet op werken. Enkel thin cliëntsl systemen kunnen ze misschien vervangen, maar zolang ze er geen intel proc in steken moeten hun klanten het doen met de universal apps. Continuüm is gewoon een merknaam geworden voor een extra scherm kunnen aansluiten. Dat de apps meeschalen kan helpen, maar ook dit is niet echt spectaculair en door anderen al voorgedaan (KDE en qt-quick apps).
Microsoft says we can expect to see some high profile Win32 apps in the Windows Store later this year, including Adobe Photoshop Elements and Adobe Premier Elements.
Komt eraan.. kwestie van op gang komen van het ecosysteem.
De x86 store of de arm store? In de Google play store voor intel staan ook niet alle apps die in de Android play store voor arm instructieset staat.
Alle stores; Microsoft is bezig met tools om win32 apps te 'converteren' naar Universal apps.

"Microsoft says that Windows 10 will support both .NET and Win32 apps in the Windows Store. While developers cannot currently offer these apps in the Store, they will soon be able to recompile their existing code and convert them into Universal Apps, to be put in the Store."

http://www.windowscentral...-win32-apps-windows-store
Maar daarmee draait deze telefoon nog steeds niet die win32 naar univeraal apps omgezette apps.
Klopt. Ik lees het inderdaad:

"The idea is that developers can use Project Centennial to bring those classic apps to the new Windows App Model, but Win32 apps will still only be able to run on desktop or notebook-style computers with x86 processors until all the code is converted to Universal Windows App code"

Zoals bovenstaand te lezen zou je in principe met wat programmeerwerk een complete universal app eruit moeten kunnen halen. Of dat extra werk waard is is dan weer de vraag.

bron: http://liliputing.com/201...e-windows-store-apps.html

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 11 oktober 2015 00:32]

Op gang komen van het ecosysteem. Jij zegt alsof dat even een makkelijke taak is. Microsoft heeft er anders heel veel moeite mee.
Ik vind je opmerking over een merknaam toch wel kort door de bocht. Juist het hele idee van een windows omgeving (de herkenbare desktop) is de clue. Als ik een android telefoon projecteer op een groter scherm, zie ik alleen maar een groter scherm, en niet een dekstopomgeving die met muis en toetsenbord te bedienen is.
Technologisch gezien is het niet moeilijk. Ubuntu heeft dit al voorgedaan met de Nexus vier, en dat was zonder gebruik te maken van de universal USB-type C. Voor de computer (smartphone), is een desktop met muis en toetsenbord bedienen niet revolutionair.
Als je naar de transformer tablets van Asus kijkt, deed mijn TF700 hetzelfde, je stak hem in de dock en ineens kon je het met muis en toetsenbord bedienen (android) ...

De vooruitgang is de manier waarop universal apps van uiterlijk wisselen, dat is best tricky, maar Qt bvb doet dit ook al. Al de rest is oude wijn in nieuwe vaten en marketingnamen.
Gelukkig heeft bijna elk zichzelf serieus nemend Erp bedrijf plannen voor Windows app
Meeste bedrijfssoftware is tegenwoordig web based en veel overige software is citrix hosted. Als er een citrix receiver universal app is kan 99% van de kantoor desktops vervangen worden door deze telefoon.
De overige 1% zijn developers, grafici en andere power users.
Valt goed mee... Maar t blijft Ubuntu. Ik zie deze toepassing vooral slagen in de bedrijfswereld. Is namelijk ideaal, telefoon en PC vereist maar een investering, of nog beter: abbonement erbij en tis geen investering.

Ik heb t hier in ieder geval al voorgedragen ter vervanging van onze vaste pc's
Je moet dan alles kunnen draaien in Edge of je zit alsnog tegen hoge investeringskosten aan te kijken om je enterprise software om te bouwen voor Windows 10 (Mobile).
Die apps komen er van onder andere exact, navision, sap, nsi,... Kortom:geen probleem. En t werkt veel vloeiender en leuker dan de native clients
Voor het gemak vergeet je even dat zat bedrijven die hun eigen systemen gebruiken en geen off-the-shelf oplossingen.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 10 oktober 2015 21:00]

Die bedrijven denken vaak ook erg verouderd, maar vaak kom ik ze niet tegen. En ik verkoop dergelijke pakketten landelijk, dus heb wel een leuk referentiekader. Vaak zijn het metaal bedrijven wel, dat is dan wel weer te linken aan het verouderde denken. Deze bedrijven hebben van nieuwe werkstations, tablets en ook smartphones vaak weinig kaas gegeten. Ook zien ze geen reden te investeren. Aan de andere kant hebben ze wel de nieuwste xray sorting machines haha
Dan verschillen onze ervaringen. Kom zat bedrijven, klein en groot, tegen die van hun eigen systemen gebruik maken. Die stappen echt niet zomaar effe 1,2,3 over naar een nieuw systeem. Daarnaast moet je er maar van uit gaan dat al je werknemers een Windows Phone hebben of dat überhaupt willen. Komt ook nog bij dat de meeste Universal apps nog redelijk karig zijn qua functionaliteit t.o.v. reguliere desktop programma's.

Maar goed, het is een eerste stap een bepaalde richting op. Zal nog wel even duren voor het echt wat wordt. Als het al aanslaat natuurlijk. Gezien de huidige staat van Windows Phone/Mobile wordt dat nog een uitdaging.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 10 oktober 2015 21:05]

Willen hoeft natuurlijk zakelijk geen issue te zijn, zolang het bedrijf de toestellen maar verzorgt mogen zij natuurlijk ook bepalen welke toestellen er beschikbaar gesteld worden.

Als je bedrijf Boyd gebruikt zal het inderdaad een stuk lastiger worden.
Daar heb je gelijk in natuurlijk; niet alle bedrijfssoftware zal zomaar zijn omgezet naar universal apps of webapps. Maar als je zo denkt, wordt vernieuwing wel heel erg lastig ;) Het moet ergens beginnen.

Continuum is naar mijn mening een hele mooie stap naar een toekomst waarbij niet iedereen een handvol computers in huis moet hebben: op de langere termijn lijkt het mij enorm wenselijk dat pc, console, smartphone, tablet, smart tv, media center en dergelijke tot één verworden. De rekenkracht en opslag op één plek, overal beschikbaar, en alle randapparatuur die iemand er maar bij wil hebben kan zo worden aangesloten. Veel minder gedoe met het overzetten en synchroniseren van zaken, en uiteindelijk minder kosten omdat de smartphone het zware werk doet. Zo hoeft een tablet uiteindelijk alleen nog maar te bestaan uit een touchscreen en een verbinding met het hoofdsysteem, de smartphone. Om maar wat te noemen.

Ik vind het vanzelfsprekend dat dit in stappen gebeurt en dat niet alles op dag 1 kan en werkt. We zitten nu nog te denken in termen van x86 en ARM, maar uiteindelijk kan één van beide - of een combi, of iets geheel nieuws - het overnemen. Ook is de rekenkracht van smartphones nog voor lang niet alle taken en wensen voldoende, maar ook dat lijkt mij van tijdelijke aard. Ik zie in elk geval mooie mogelijkheden, maar ik laat deze beweging wel wat verder komen voordat ik erin stap.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 oktober 2015 19:46]

Het is een beperkte stap. Eerder voorgedaan, niemand in geïnteresseerd wegens geen Windows apps. Nu legt Ms dezelfde beperking op door met arm en niet met intel in zee te gaan. Er zijn smartphones met intel socs, als ze een highend intel smartphone hadden gemaakt, dan was het interressant geweest.

Instructiesetloos programmeren bestaat al lang (Java, Android, webapps...) performantie is echter altijd een probleem voor sommige apps, er wordt nu al meer dan tien jaar geroepen dat het tijdperk van C en consoorten voorbij is.

Daarmee dat er zoveel tegen argumenten zijn. Continuüm is een mooie naam voor dingen die allemaal al geprobeerd zijn, zonder de redenen waarom de eerdere implementaties geflopt zijn weg te nemen. Het 'eerste stap' argument is daarmee larie en apekool.
Ik heb het ook geen eerste stap genoemd, alleen een stap. Je hebt gelijk dat de situatie nog niet optimaal is voor deze ontwikkeling, onder andere doordat x86 / x64 en ARM beide nog zo groot zijn en de manieren om dit te overbruggen nog niet altijd voldoende performant zijn. Ook zal het een lastig proces zijn voor de markt om voldoende apps te bieden die werken met Continuum.

Toch zie ik de denkwijze van Microsoft met universal apps niet als geheel kansloos. Er worden al veel grote softwarepakketten omgezet naar universal apps en de performance daarvan is niet slecht. Het bouwen van universal apps heeft ook nut buiten Continuum om: je kunt er één codebase mee onderhouden voor release op meerdere platforms en alles wordt aangeboden in één store. Microsoft heeft met Windows een groot bereik. Naar mijn mening is deze poging tot "samensmelting" wel kansrijker dan eerdere pogingen.

Continuum kan ook eerst vooral gaan werken voor thuisgebruikers, waar de browser en een office-pakket vaak al voldoende is. Bedrijven die werken met webapps of met software waar een universal app van uitkomt, kunnen er ook naar kijken.

Zelfs al gaat dit hele idee over een jaar of twee kopje onder (die kans is zeker aanwezig door de redenen die je noemt), dan vind ik het nog steeds een goede ontwikkeling. Want het zet een precedent bij zowel de consument als de technologiewereld. Het zet mensen aan het denken over hoe we de vele eilandjes in technologieland kunnen overbruggen en zaken eenvoudiger kunnen maken. Als Continuum niks blijkt te worden, kan het zomaar de inspiratie zijn voor een concept dat wel werkt over een jaar of 5. We zullen het wel zien.
Nee, je kan het niet met meerdere pogingen vergelijken. Weinigen hebben daar überhaupt van gehoord en hebben een andere moeilijker specifieke implementatie. Dat is nu wel anders. Het is Microsoft/Windows weet je.
En ja UWP apps zijn er al. Zoals de grote o.a. Office, browsen, RDP. En komen. Zoals de grote o.a. Facebook (Facebook, Instagram en Messenger)

En in 2016 wordt de 'Surface phone' verwacht met Intel x86/64.
Ja, ik had deze destijds op mijn Nexus 4, echter kreeg ik de desktop deel ervan niet werkend.

Het systeem zelf echter werkte vrij stroef en traag, nou is Nexus 4 geen hoogvlieger maar een menig budget Android telefoon deed het beter.
Het klinkt ideaal inderdaad, alleen kun je geen Win32 apps draaien. Als dat nou nog zou kunnen zou ik er zo eentje kopen. Nu heb je er evenveel aan als een Surface RT.
Je kunt je mobiel ook zien als thin client. Inloggen op je werk en dan gewoon wel volledige windows draaien. Via Citrix werkt dat al op je mobiel.
Ja ok maar heb ik daar een dure Windows 10 telefoon voor nodig met een quadcore CPU? Dat lukt me ook wel met een oude Android telefoon. Dat lijkt me nou niet direct een voordeel.

Ik begrijp ook wel dat die dingen geen Win32 apps kunnen draaien want er zit geen x86 cpu in en dat gaat ook niet maar veel mensen met een tablet hebben geen PC meer en de vraag is of ze nu een scherm gaan kopen en een bureau gaan inrichten zodat ze hun W10 telefoon kunnen docken.

Het kan zeker handig zijn voor het typen van een brief, telebankieren, reisje boeken oid. maar als dat je doel is kun je denk ik beter een Chromebook kopen die kun je ook nog eens meenemen als je bijv ergens in een hotel zit oid.

Het is zeker een neate feature en één van de sellingpoints. Maar het is denk ik niet de killer feature die iedereen denkt dat het is.
"Het kan zeker handig zijn voor het typen van een brief, telebankieren, reisje boeken oid. maar als dat je doel is kun je denk ik beter een Chromebook kopen die kun je ook nog eens meenemen als je bijv ergens in een hotel zit oid."

Het verschil is, dat je een chromebook niet in je binnenzak kunt steken :-)
Dan nog voor dat geld wat die 950 kost heb ik een OnePlus One en een luxe Chromebook.
Het verschil is, dat je een chromebook niet in je binnenzak kunt steken :-)
Een 950XL met een dock zit nou ook niet bepaald prettig.
Bij Belsimpel krijg je het dock gratis bij een pre-order: https://www.belsimpel.nl/...a-950-xl-black/abonnement
"Gratis" bestaat niet. Zit gewoon in de prijs verwerkt :)
In dit geval wordt het toestel tegen de retailprijs verkocht en krijgt men zonder extra kosten de dock. Dus ja: gratis. Ik geloof niet dat de inkoopprijs dusdanig is dat het economisch gerechtvaardigd is om ook de dock uit eigen gelden gratis te leveren. Dus ik neem aan dat die een Microsoft actie is.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 10 oktober 2015 23:28]

De vraag is wat kost een dok.

Productiekosten misschien 15 euro. Zet er een retail prijs van 100 euro op en je geeft voor de marketing 100 euro weg, terwijl het maar 15 euro kost.
Op die manier kun je retailers dit ook gratis aanbieden.
De retailer verkoopt de telefoon voor de maximale prijs, niet voor 100 euro minder.
Geeft er een dock bij en jij denkt een mooi deal te hebben. Uiteindelijk betaal je er gewoon voor door de retail prijs te betalen.
Ik mag wel zeggen dat ik voldoende ervaring in de retail, etail en ict heb om te verklaren dat het heel goed mogelijk is dat Microsoft ze als launchactie gratis dus zonder kosten als pre-order meegeeft bij een toestel. Dat zal wel weer uit een marketingpotje komen voor de verantwoording van de cijfers.
De retailer verkoopt de telefoon voor de maximale prijs, niet voor 100 euro minder.
Trouwens 16,7% marge op een telefoon? Knap staaltje werk als je het mij vraagt.

Ik zie vaak genoeg bundels van grote fabrikanten van bijvoorbeeld een pc, extra geheugen, videokaart, ssd of hdd of scherm tegen een kleine meerprijs of gratis. Of twee printers voor de prijs van een.

Voorbeelden genoeg. Conclusie: gratis is prima mogelijk.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 10 oktober 2015 23:29]

Dat het dock geproduceerd is voor ¤15 wil niet zeggen dat de retailer ook een lage prijs betaalt. Inkoopprijs voor de retailer is wellicht ¤75 en de verkoopprijs incl BTW zal rond de ¤100 zitten. Waar gaat de mooie ¤60 heen? - juist, naar Microsoft.

Productiekosten zijn bij lange na niet de kosten die de retailer er voor betaalt. Laat er een winstmarge van 5 a 10% op zitten en je mag in je handjes wrijven.
Er komen meer kosten bij kijken dan enkel voor de productie. Die apparaten komen niet vanzelf naar Nederland waaien en in de winkels terecht. Er zitten vele schakels tussen en elk schakeltje doet er weer wat geld bovenop om er aan te verdienen. Dus stop met dat simpele vergelijken van enkel de (mogelijke) productiekosten met de verkoopprijs. Het heeft totaal geen zin om dergelijke vergelijkingen te maken. Als consument zit je aan het eind van de keten en gaat het om de prijs die aan ons wordt gevraagd. Zo werkt het systeem nu eenmaal. Overal wordt op verschillende lagen aan verdiend. Van een pot pindakaas tot een auto.
Mja ga er maar vanuit dat die ze 50% korting geeft oid. Want dit soort dingen moet je vanaf launch pushen om er genoeg rukbaarheid aan te geven.
Ik snap dat je het een mooi concept kan vinden maar rukbaar gaat het nooit worden denk ik.
Oh, ik dacht dat je aangesloten gewoon allerlei soorten sites ermee kon bezoeken...........en tegelijk blijven bellen ook. :+
Het is alleen heel raar dat een Lumia 950 met een los dock nu 599+110=709 euro lijkt te kosten en de hogere spec Lumia 950XL inclusief een dock 699.
Ik kan me nu niet voorstellen dat ik de Lumia 950 en een los dock ga kopen. De keinere Lumia is ineens een stuk mindere deal geworden tov het grote broertje

Overigens worden op een duitse site de Lumia 950 dual SIM versies ook voor 599 eruo preorder aangeboden, dezelfde prijs als de versie met maar 1 SIM.
Het is afwachten of de pre-order prijs zo blijft maar voor een los toestel lijkt importeren van de dual sim versie de beste optie.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 10 oktober 2015 12:45]

Het is alleen heel raar dat een Lumia 950 met een los dock nu 599+110=709 euro lijkt te kosten en de hogere spec Lumia 950XL inclusief een dock 699.
Ik kan me nu niet voorstellen dat ik de Lumia 950 en een los dock ga kopen. De keinere Lumia is ineens een stuk mindere deal geworden tov het grote broertje
Dit is de "Ugly Brother" theorie van Dan Ariely https://www.ted.com/talks...trol_of_our_own_decisions
Er wordt een optie aangeboden die bijna nienand zal kiezen waardoor de duurdere optie er beter uitziet. Apple past dit principe ook regelmatig toe. Bijvoorbeeld met de 16gb optie en de iPhone 5c.
Ik verkoop ook liever een duurdere optie. Zelfs al zou de marge in procenten hetzelfde zijn als bij het goedkopere apparaat: in absolute getallen meer omzet en brutowinst. Vaak zal de klant ook na langere tijd meer tevreden zijn met een medium/dure keus als het gaat om een goedkoop (budget) alternatief.
Dat is een MS actie die bij elke shop geld. Op de website van Coolblue staat meer info:
Pre-order nu de Microsoft Lumia 950 XL en je krijgt van Microsoft een Display Dock cadeau. Dit handige apparaatje tovert je smartphone om tot een computer. Even je Lumia 950 XL, scherm, toetsenbord en muis aankoppelen en je kunt aan de slag! Bestel hem via de voorgeïnstalleerde app op je toestel en krijg hem gratis thuisgeleverd.
Dat is een MS actie die bij elke shop geldt
Dat waag ik te betwijfelen. De nuance die ik er bij zou gooien is: indien besteld via de officiële kanalen.

Edit: typo's.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 11 oktober 2015 11:42]

Er is inderdaad een kans dat het alleen voor nederlandse L950 XL's geld en niet voor de grijze import modellen.
Waar heb je deze info vandaan? Op de door jou gelinkte pagina kan ik het namelijk nergens terugvinden. Laat maar, al gevonden, is alleen zo bij de XL versie (en inderdaad is het in de prijs verwerkt want volgens mij is hij maar 50 dollar duurder in de VS en hier 100 euro).

[Reactie gewijzigd door CabezaDelZorro op 10 oktober 2015 12:31]

https://www.belsimpel.nl/...ia-950-xl-black/overzicht onder Beschrijving:
Pre-Order de Microsoft Lumia 950 Xl tussen 9 oktober & 29 november 2015 op Belsimpel.nl en ontvang de Microsoft HD 500 Display Dock helemaal gratis!
"Pre-Order de Microsoft Lumia 950 Xl tussen 9 oktober & 29 november 2015 op Belsimpel.nl en ontvang de Microsoft HD 500 Display Dock helemaal gratis!"

Dat staat er.
Ik heb ontzettend veel interesse in de 950, zeker omdat mijn Lumia 920 en Windows Phone mij erg bevallen. Wel vind ik de prijsstelling voor de 950 schrikbarend hoog. Ben toch bang dat Microsoft zichzelf uit de markt prijst op deze manier.
MS zal binnenkort de prijzen flink moeten laten zakken en dat is weer niet prettig voor de eerste kopers die dan dus te veel betalen. Uiteindelijk denk ik dat mensen gaan wachten op een price drop. Hoe meer mensen dat doen des te eerder MS dit zal moeten doorvoeren om enigszins relevant te blijven. De dock is 'leuk', maar niet meer dan dat naar mijn idee. Als je een losse monitor hebt dan heb je daar vaak een vele malen krachtigere PC achter staan dan wat deze telefoon biedt. De meeste andere consumenten die kopen tegenwoordig standaard een laptop en die hebben dus niets aan deze dock.
De dock is 'leuk', maar niet meer dan dat naar mijn idee.
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens (sorry). Het zou mij niet verbazen dat Continuum een totaal nieuwe markt gaat aanboren die zelfs het gebruik en de populariteit van tablets flink kan gaan laten terugdringen. Als ze het goed aanpakken tenminste. Paar voorbeelden:

- licht administratief & buitiendienst personeel (sales) bij bedrijven krijgt een monitor + dock + lumia 950 i.p.v. een laptop van de zaak. Alles altijd bij je en onderweg heel compact, op de zaak normaal bruikbaar
- conferentiezalen, collegezalen of vergaderzalen bieden docking points zodat mensen met hun eigen apps en onedrive notities kunnen maken tijdens meetings.
- idem voor studieruimtes voor studenten. je werkt op je eigen pc ipv iets dat netwerk-administratie nodig heeft (scheelt héél veel in de kosten!)
- hotels plaatsen in de lobby of op de kamer docking stations waar gasten hun eigen telefoon in kunnen plaatsen. Desktop werken en emailen naar het thuisfront alsof je met je eigen pc werkt.

Geef je creativiteit even een minuutje en je hebt zo 1 of 2 nieuwe voordelen bedacht. Nee echt, ik denk als ze dit serieus gaan promoten dat het weleens heel goed kan uitpakken...

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 10 oktober 2015 13:31]

Je maakt toch wel de grote denkfout dat er overal zomaar docking points worden aangelegd. En wat heb je aan een docking point zonder monitor, toetsenbord en muis. Dat zal niet zomaar het geval zijn want dat kost klauwen vol geld. Het is ook nog eens een gok voor de relatief kleine groep WP gebruikers. Een groep waarvan ook nog niet eens iedereen zakelijk gebruiker of student is. Dus dat zal niet zo maar gebeuren. De punten die je noemt gaan dan ook niet op.
Ik snap je punt totaal niet. Maar denk even mee:

je hebt een universiteit en wil voor 100 studenten pc's neerzetten waar in de bibliotheek gewerkt kan worden.

Situatie anno 2015:
100x beeldscherm, toetsenbord, muis a ¤200 euro
100x computer "thin client" a ¤300 euro
dat is dus 500 euro per workstation en ik kan je zeggen dat dat nog zeer krap begroot is. denk eerder aan zo'n 600-700 euro maargoed we gaan dus even uit van ¤50.000 om 100 van die pc's neer te zetten.

Daarnaast moet je admins en systeembeheerders gaan inhuren om het netwerk veilig te houden en up to date te houden, systemen te installeren, hardware te vervangen etc. nu wordt het écht duur. als je 1 persoon voor een jaar hiermee aan het werk laat gaan mag je al snel ¤30.000 gaan rekenen aan jaarlijkse kosten.

Nu de Situatie continuum (2020) waarin iedere student zo'n smartphone heeft:
100x beeldscherm, toetsenbord, muis a ¤200
100x continuum dock ¤100

Totaal ¤300 per workstation dus nog maar ¤30.000 aanschafkosten.
Daarnaast nemen mensen hun systemen zelf mee naar huis (want het is hun smartphone) dus het onderhouden van de pc's hoef je niet meer te doen. Kortom je hoeft ook minder systeembeheerders te hebben rondlopen, zeg even dat je dat ¤15.000 per jaar bespaart.

Kortom
Situatie 1 vaste kosten ¤50.000, jaarlijkse kosten ¤30.000
Situatie 2 vaste kosten ¤30.000, jaarlijkse kosten ¤15.000
Het voordeel mag duidelijk zijn...

Ja natuurlijk zijn er nog niet veel WP gebruikers maar in 2005 waren er ook precies 0 iPad gebruikers, als Steve Jobs die redenering was gevolgd dan was dat ding er nooit gekomen. Ik zei dan ook al "ik zie echt wel mogeijkheden als microsoft het serieus gaat promoten en goed in de markt zet"

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 10 oktober 2015 21:31]

Bij ons staan zero clients van nog geen 200 euro per stuk.. (23“ met dus ingebouwde cliënt) dan Is jouw setup alweer duurder. Ik zie het graag allemaal gebeuren maar denk niet dat veel huidige Apple fanboys zomaar overstappen.
Zoals ik hierboven al zeg zit een flink deel van je besparing in minder systeembeheerder/onderhoud en dus lagere personeelskosten.

Het is natuurlijk een voorbeeld, precieze bedragen gaat de toekomst uitwijzen, en sowieso zei ik ook al dat dit niet van vandaag op morgen geregeld is. Ik zie gewoon toekomstpotentieel, áls Microsoft het goed in de markt kan zetten
Waarom? Gebeurde bij de 1520 ook niet. Ja, 50 a 100 euro, maar noem ik niet flink laten zakken. En die daling pak je bij Belsimpel ook al door de 950XL + gratis dock.
Grappig dat je het zo goed lijkt te weten over de dock. Zelfs met een stand waar je de desktop functie (met veel groter beeld dan een phone alsook tablet alsook laptop) verliest als je de phone uit de dock haalt. #begrijpt het niet helemaal
Open your mind ;)
Zo schrikbarend hoog ook weer niet, als je het legt naast de prijzen van hun voornaamste concurrenten? De iPhone, Nexus en laatste Galaxy (Note) zijn allemaal duurder.
De iPhone is altijd duurder dan bijna elke telefoon en de Note is wel duurder, maar de normale S6 is al een stuk goedkoper. Verder is de Nexus vergelijkbaar in prijs, maar Windows Phone heeft toch minder support op het gebied van apps. Nieuwe features komen pas als laatst naar Windows Phone. Misschien dat Continuum daar verandering in brengt. Nu is er ook wat te zeggen over de hoge prijs van de Nexus, die voor velen toch te hoog is. Het is helaas niet meer een lage prijs voor een high-end telefoon.

Dus ja, gezien dat Windows Phone zich helaas nog steeds moet bewijzen en de markt moet penetreren, gecombineerd met het toch wat -- naar mijn mening -- saaie en niet erg high-end ontwerp, is de Lumia 950 toch schrikbarend duur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True