Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De inlichtingendienst AIVD concludeert na onderzoek dat uit de documenten die de Oostenrijkse parlementariër Pilz in bezit heeft, niet valt op te maken dat de Duitse spionagedienst BND kabelverbindingen van en naar Nederland heeft afgetapt. Dit uitsluiten wil minister Plasterk ook niet.

Eerder dit jaar stelde Pilz dat de Duitse inlichtingendienst Nederlandse kabelverbindingen zou hebben afgetapt in samenwerking met de Amerikaanse NSA, maar de AIVD heeft hiervoor geen bewijs gevonden. Dat schrijft minister Plasterk van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer. De documenten van het Oostenrijkse kamerlid wijzen er wel op dat de BND met medewerking van Deutsche Telekom kabels aftapte, maar dit mag de inlichtingendienst ook volgens de Duitse wet.

"De beschikbare informatie biedt geen aanknopingspunten om te kunnen concluderen dat ongeoorloofde praktijken hebben plaatsgevonden gericht tegen Nederland of tegen Nederlandse bedrijven, burgers of belangen", schrijft Plasterk. Hij wil het echter ook niet uitsluiten. Hij herhaalt hiermee deels het standpunt van eind mei, dat hij innam voor de AIVD onderzoek instelde.

De beweringen van Pilz zijn in Duitsland onderwerp van parlementair onderzoek, waar nog nieuwe aanwijzingen uit kunnen komen. KPN liet al eerder weten dat de kabels die tussen 2005 en 2008 afgetapt zouden zijn, waren bedoeld voor internationaal telefonieverkeer dat buitenlandse providers afhandelden, hoewel opnieuw niet uit te sluiten is dat verkeer van Nederlandse gebruikers en organisaties afgetapt is. De provider zei toen dat de benamingen en nummers van de 71 kabels op de lijst van Pilz niet overeenkwamen met de eigen administratie uit die tijd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Er staat een fout in het bericht. KPN heeft wel degelijk aangegeven - in NRC - dat het telefonielijnen betrof waarover ook Nederlandse gebruikers met het buitenland belden. Dit is geverifieerd. Er kan niet onomstotelijk worden aangetoond dat de lijnen daadwerkelijk zijn aangekoppeld, maar wel is volstrekt helder dat het routine was om dergelijke lijnen wel aan te koppelen en over te dragen aan de BND. Bewezen is bovendien dat er lijnen zijn aangekoppeld - alleen onduidelijk is of daar Nederlandse verbindingen bij waren. Gezien de omvang is het zeer aannemelijk dat dat inderdaad gebeurd is.

Dat er geen Duitse wetten zijn overtreden, betekent vooral dat de Duitse wet tekortschiet in het beschermen van mede-EU-onderdanen. De Europese Unie zou in actie moeten komen om te garanderen dat de verschillende nationale geheime diensten niet allemaal elkaars onderdanen legaal gaan aftappen, want dat is een forse schending van het Europees Handvest, die de bescherming van de nationale veiligheid ver te boven gaat.

Het wetsvoorstel voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, die op dit moment in consultatie is (vandaag laatste dag, vul hem in via bof.nl!), stelt nieuwe bevoegdheden voor voor de Nederlandse inlichtingendiensten, zonder voldoende nieuwe garanties en controles. Volgens Access International wordt Nederland daarmee een van de toplanden in de wereld als het gaat om de reikwijdte van de massasurveillance. Die nieuwe bevoegdheden zullen zonder meer tegen Duitsers, Engelsen en Fransen worden ingezet - en hun diensten pakken dan weer onze gegevens. Dat is zinloos en ondemocratisch. Zo bouwen we met zijn allen een gespreid bedje voor de volgende dictatuur. Laat je dus niet beetnemen en uit je bezwaren tegen de WIV vandaag nog.
Gezien de omvang is het zeer aannemelijk dat dat inderdaad gebeurd is.
Als dat je hele redenatie is, is dat natuurlijk niet zinnig om als bewijs te zien. Zolang je niks 100% zeker weet, moet je daar niet je gehele betoog op baseren.

Voor de rest, zeker met je eens dat het eea tekort schiet hierin. Dat is gewoon zo.

Lastige wat ik ook vind in dit soort gevallen:

"Nee! Privacy boven alles!"

Moordenaar gaat vrijuit omdat ze niet X of Y mochten controleren (privacy).

"Ja maar! zo bedoel ik het niet! OM Faalt!"


Wat er ook gedaan wordt, het is fout in de ogen van de burger helaas..

[Reactie gewijzigd door corset op 31 augustus 2015 11:51]

Als dat je hele redenatie is, is dat natuurlijk niet zinnig om als bewijs te zien. Zolang je niks 100% zeker weet, moet je daar niet je gehele betoog op baseren.
Volgens mij heb ik het correct geformuleerd. Er is geen smoking gun, maar het geheel van de nu beschikbare informatie toont aan dat de Nederlandse lijnen op de nominatie stonden om getapt te worden en dat dat als het normale proces niet is onderbroken, dat ook gebeurd moet zijn. Dat is geen bewijs, maar wel een sterke aanwijzing.

Daar komt bij dat we het hier hebben over het functioneren van geheime diensten. Daarbij is definitief bewijs moeilijk te verkrijgen en dan moet je het soms doen met wat er voorhanden is. Voor mij is dit voldoende om vragen te stellen over de manier waarop de Europese geheime diensten elkaars bevolking aan surveillance onderwerpen.
Voor de rest, zeker met je eens dat het eea tekort schiet hierin. Dat is gewoon zo.

Lastige wat ik ook vind in dit soort gevallen:

"Nee! Privacy boven alles!"

Moordenaar gaat vrijuit omdat ze niet X of Y mochten controleren (privacy).

"Ja maar! zo bedoel ik het niet! OM Faalt!"

Wat er ook gedaan wordt, het is fout in de ogen van de burger helaas..
Ik snap dat je dat zegt. We hebben in Europa afspraken gemaakt over de vrijheid en de beperkingen van die vrijheid. Daarbij hoort mijns inziens dat je mensen met rust laat, tenzij er een verdenking bestaat. Ik ben dus voor meer investeringen in politie en inlichtingendiensten en veiligheidsdiensten, maar niet voor het ongericht bespioneren van de hele bevolking. Daar komt nog bij dat er geen spoor van bewijs is dat het onderwerpen van de bevolking aan massasurveillance helpt om aanslagen te voorkomen. Er zijn wel aanwijzingingen voor het tegendeel: dat de bulk aan data de diensten in de weg zit bij het doen van hun werk.
Ik snap dat je dat zegt. We hebben in Europa afspraken gemaakt over de vrijheid en de beperkingen van die vrijheid. Daarbij hoort mijns inziens dat je mensen met rust laat, tenzij er een verdenking bestaat.
Compleet mee eens. maar als Jan (even voorbeeld) vrij wordt gesproken, staat weer ene grote groep mensen te klagen dat zijn privacy is geschonden, en dat hij het zo zwaar heeft, en dat Nederland een anti privacy dictatuur wordt etc etc.
Juist terwijl in dit soort gevallen, de gegevens ook gebruikt kunnen worden om aan te tonen dat Jan onschuldig is.

En dat bedoel ik eigenlijk :) wat ze ook doen, het is nooit goed.
Dat komt omdat mensen geen nuances kennen. Het is allemaal zwart wit. Dat is omdat ze geraakt worden in het moment, als het NOS weer een itempje heeft over een zedenzaak of iets anders dat hééééél erg is.

Mensen zijn niet consistent en daarom is de politiek dat ook niet. Dus men schiet van de ene emotie in de andere. Kritisch denken komt nog zelden voor en een onderbouwde mening presenteren dat wil men niet eens meer lezen want het is langer dan een twitter.

Een volk krijgt via 'poetic justice' gewoon wat ze verdient. Gelukkig ben ik niet zo, maar je zou maar zo zijn.
Nadat bonnetjes en taps passenderwijs 'verdwijnen'. Onze politieke terroristen decennia lang het volk leed heeft gebracht. Zonder dat inlichtingen hierover rept. Heb je nog een schrijntje vertrouwen dat inlichtingen het goed voor heeft met de burger?
De link naar de pagina om de consultatie in te vullen: https://wiv.bof.nl/en/
of https://wiv.bof.nl/ als je liever in het Nederlands de boel wilt invullen.... :)
Het wetsvoorstel voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, die op dit moment in consultatie is (vandaag laatste dag, vul hem in via bof.nl!),
Heb je misschien een direct linkje? Ik kan hem op bof.nl niet zo snel vinden, en ik wil hem wel graag vandaag nog invullen..
Er is geen bewijs dat ze door de BND zijn afgetapt omdat de AIVD het voor hun heeft uitgevoerd. Lekker sjoemelen met woorden, maar ze zijn niet aan het liegen.
Nee, dat is niet correct. De BND heeft dit programma uitgevoerd en er zijn zelfs geen aanwijzigingen dat de AIVD daarvan geweten heeft. Het punt is alleen dat we niet zeker weten of de lijnen met gesprekken van Nederlanders daadwerkelijk zijn doorgesluisd naar de BND. In tegenstelling tot wat Plasterk beweert, is het ook al zeker dat de NSA daaruit gegevens mocht ontvangen.
Het is inderdaad pure speculatie. Maar we weten al wel dat de AIVD net als de BND aardig nauw samengewerkt hebben met de NSA. Het kan net zo goed dat de AIVD wel gewoon deze taps heeft uitgevoerd en het alleen nog niet in de documenten staat die al gelekt zijn (of die informatie gewoon helemaal niet buitgemaakt is bij de NSA). Onmogelijk is het zeker niet.
Zo kun je dus scenarios bedenken waarbij een geheime dienst een terroristische bedreiging ontdekt in het dataverkeer maar dit niet meldt bij de buitenlandse autoriteiten omdat ze zo hun illegale praktijken en technische mogelijkheden publiekelijk zouden maken.
En inderdaad Nederland een topland in de logistiek, of het nu gaat om goederen, diensten of DATA, we doen mee.
Dictatuur is echter nog ver weg, zolang de machtsblokken er zijn zoals ze er nu zijn. De economische invasie van China heeft ook zijn grenzen bereikt zoals het er nu naar uit ziet. Het land zal zich nu moeten gaan richten op het schoonmaken van de rommel in eigen land.
Het gaat sneller dan je denkt, zelfs vanuit een democratie.
  • 1925 Hitler re-founds the Nazi party.
  • 1933 Communist party banned.
  • 1933 Socialists, Trade Unions and strikes banned.
  • 1934 death of President Hindenburg, Hitler becomes “Fuehrer and Reich Chancellor” and abolishes the title of President.
9 jaar!
Job done!
Een van de meest verschrikkelijke dictaturen van de 19e eeuw is aan de macht en heeft haar tegenstanders grotendeels ge-elimineerd.

We moeten altijd op onze hoede blijven.
Er is helemaal geen spraken van afluisteren, er is sprake van een samenwerkingsverband waar men alle data met elkaar deelt (NATO landen).
De inlichtingendiensten hebben een "Field day" iedereen maar lekker data welke keurig aan uw "Profiel" wordt gekoppeld.

We hebben toch geen invloed op dit soort zaken tenzij er weer een burgeroorlog/beeldenstorm gaan plaatsvinden in elk land tegelijkertijd, maar dat gaat toch niet meer gebeuren.
Documenten met bewijs.. maaaar dat is geen bewijs?
Snap er de ballen van.
Staat toch duidelijk dat de documenten aangegeven dat er afgetapt is.

Maargoed, volgens de minister geen bewijs, maar uitsluiten doet ie het na dit onderzoek ook niet.
Wat heeft ie onderzocht dan?
Uit de documenten blijken de volgende feiten:
- De NSA/BND wil graag allerlei lijnen aftappen, waaronder 71 met een eindpunt in Nederland;
- Deutsche Telecom heeft een contract met de BND die DT verplicht om de lijnen door te plaatsen naar de BND-faciliteit
- DT heeft daadwerkelijk ten minste een en naar alle waarschijnlijkheid twee lijnen 'aangekoppeld' en daarmee ter beschikking gesteld aan de BND.

Dat bewijst formeel niet dat de Nederlandse lijnen ook zijn aangekoppeld, maar toont wel aan dat als de routine niet is doorbroken, dat wel in de lijn der verwachting lag.
Wat heeft ie onderzocht dan?
Volgens mij dus eigenlijk niets, maar hij kan wel zeggen dat hij een onderzoek heeft (laten) doen...
En als de AVID het wel wist zouden ze het vast niet vertellen omdat ze hun collega's niet gaan afvallen en daarmee toekomstige samenwerking in gevaar brengen.
Precies. Om de overheid op haar blauwe ogen te geloven dat wij niet door landen (waaronder Nederland zelf) worden afgetapt ... wij dachten het niet, nee.

Maar goed; burgers worden zich steeds meer bewust van hun privacy en de gegevens die zij het internet op sturen. Doordat overheden ons bespioneren krijg je wel dat burgers zich beter gaan beschermen tegen dergelijke spionage. Ook neemt het gebruik van encryptie toe, waardoor het steeds moeilijker wordt om burgers te bespioneren. Hierdoor wordt het ook steeds lastiger om criminelen af te tappen.

Uiteindelijk werkt al dat privacy-schendende bespioneer dus averechts. Maar ja; overheid en ICT blijft een lastige combinatie. Er wordt regelmatig behoorlijk gefaald bij grote IT-projecten en qua technologische ontwikkeling lopen ambtenaren en wetgevingen jaren achter op de werkelijkheid.

Dan heb ik het er nog niet over gehad dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil spelen, zowel tegen de VS als tegen de Brussel. Geen wonder dat de Amerikanen (en veel andere landen) ons niet serieus nemen ...
Precies. Om de overheid op haar blauwe ogen te geloven dat wij niet door landen (waaronder Nederland zelf) worden afgetapt ... wij dachten het niet, nee.

Maar goed; burgers worden zich steeds meer bewust van hun privacy en de gegevens die zij het internet op sturen. Doordat overheden ons bespioneren krijg je wel dat burgers zich beter gaan beschermen tegen dergelijke spionage.
Wij dachten dit niet, nee. :P

Ik heb helemaal niet het idee dat burgers zich beter gaan beschermen. Hier op Tweakers vind je natuurlijk de nodige mensen die zich wat meer in de materie verdiepen en daar ook wat beter de weg in weten te vinden, maar in zijn algemeenheid lijkt me dat helemaal niet het geval. Of kun je dat met cijfers staven?

Wanneer je om je heen kijkt krijg je het idee dat mensen, ook die met hoge opleidingen en verantwoordelijke banen, juist steeds meer gebruik maken van allerlei diensten waaraan ze hun data, agenda's, relaties, opvattingen, correspondentie en bewegingen toevertrouwen. Vrijwel al die diensten zijn in de V.S. gevestigd, waardoor die bedrijven diezelfde gegevens ook aan opsporingsdiensten beschikbaar moeten stellen. Vaak gaan die diensten dan een 'versleuteling' toepassen om burgers een idee van veiligheid te geven, maar vrijwel altijd gebeurt dat closed source, waardoor je niets kunt controleren en je ze maar op hun blauwe ogen moet geloven. Hun verdienmodel is doorgaans sowieso gebaseerd op het doorspitten van jouw data, dus op enig tijdstip gebeurt dat toch. Anders hebben ze geen business.

Hierdoor is de merkwaardige situatie ontstaan dat sommigen zich enorm opwinden over het aftappen van opsporingsdiensten, maar ze hun gegevens via een omweg (het gebruikmaken van betreffende diensten) zelfs gewoon vrijwillig aan diezelfde diensten afstaan.

Overigens beschermt juist Duitsland zijn burgers nog als een van de beste (of moet je zeggen een van de minst slechte) landen. Zie bijvoorbeeld het ageren tegen Streetview en het in kaart brengen van SSID's, om enkele voorbeelden te noemen. Dat zal zijn oorsprong deels hebben in de oorlog en de DDR-periode, waarbij burgers stelselmatig in de gaten werden gehouden.
Ik heb helemaal niet het idee dat burgers zich beter gaan beschermen.
Neen, ik ook niet. Als ik tijdens het eten als gesprek aankaart dat we allemaal worden afgeluisterd, kijken de meeste van mijn familieleden glazig en mompelen '"O,. en..?"
"'Ik bespreek toch geen geheimen en wat zou ik er aan kunnen doen ?'.

Zelfs de computeraars vinden het maar 'gedoe' om er iets aan te gaan doen. Tja.
Ook neemt het gebruik van encryptie toe, waardoor het steeds moeilijker wordt om burgers te bespioneren. Hierdoor wordt het ook steeds lastiger om criminelen af te tappen.
Dit werpt de vraag op wat de overheid dan wél moet doen om wel de crimineel te ontdekken, maar niet de burger af te tappen.
Betere technologie zou ook kunnen leiden naar geniepiger en meer aftappen met minder moeite. Of dat nou is wat wij willen..?
De overheid moet om te beginnen de bezuinigingen bij de politie terug draaien en zorgen dat die fatsoenlijk hun werk kunnen doen. Daarbij zie ik meer heil in preventie van crimineel gedrag dan het klakkeloos bespioneren (en criminaliseren) van de gehele Nederlandse bevolking.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 augustus 2015 11:55]

Gedegen detectivewerk is denk ik niet minder relevant geworden dan vóór deze digitale big data tijdperk. Diezelfde inzet blijft nodig. Oftewel, gedegen detectivewerk houdt niet op met de aanwezigheid van big brother en zoveel informatie. Oftewel we kunnen net zo goed met minder afluisterpraktijken. Maar, dit gebeurt niet.

Als er terrorismepraktijken werden gestopt door masale digitale spionage zou het nieuws hier elke dag vol staan met successen. Dan zou nl ook CNN halen. Maar dit gebeurt niet..

Volgens mij is big data gewoon een speeltje om burgers te pesten. En journalisten. En mischien politici. En activisten. Als chantagemiddel.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 1 september 2015 09:44]

Tuurlijk, erg logische vergelijking van twee totaal verschillende dingen: aftappen en ICT projecten.
Ach het zal wel onder nationale veiligheid vallen. Daarnaast wat als men wel zou toegeven dat het zo is. Er gebeurt toch niets, men spreekt schande en de volgende dag business as useual.

De USA die Merkel jaren af kan luisteren, een bankgenoot. Schande en we gaan weer door.
Engeland die Belgacom hackt , schande en we gaan weer door.

Wie denkt dat we in een democratie leven, de politiestaat is er al jaren en wordt alleen maar erger.

Plasterk, tja van kritisch linkse columnist in Buitenhof is ook hij besmet geraakt met het pluche machtsvirus en zit nu in Den Haag alles goed te praten wat heel krom is. Het zoveelste bewijs dat de meeste politici niet deugen.
Plasterk, tja van kritisch linkse columnist in Buitenhof is ook hij besmet geraakt met het pluche machtsvirus en zit nu in Den Haag alles goed te praten wat heel krom is.
Die is inderdaad wel het hardst door de mand gevallen. Niet dat andere politici betrouwbaar zijn maar die kennden we niiet vooraf in een andere rol. Dat is het bedroevende juist.
Aardige vent op het ook, kritisch. Maar kennelijk in staat een deel van zijn eigenschappen volledig in te ruilen voor het tegenovergestelde. Verbijsterend eigenlijk.
Hij wil en moet en zal geschiedenis schrijven. Of dat nou is met Terug naar Zeven Provinciën of de oprichting van Politiestaat Nederland Nieuwe Stijl. Droevig.
En gevaarlijk.
Maar dat is typisch Pvda. Links lullen maar rechts vullen.. Plasterk zit daar absoluut goed.
Het staat er correct: ze hebben geen bewijs gevonden. Hiervoor moet je namelijk a) zoeken en daarna b) vinden.

Denk maar aan de oude mop van de dronken man die zijn sleutels was verloren in het donker en onder de lantaarnpaal aan het zoeken was: hij was aan het zoeken en heeft niets gevonden. Kleinigheidje was wel dat de sleutels daar niet verloren waren en de kans dat ze daar liggen zo goed als nul waren. Misschien lijkt het AIVD onderzoek wel op deze mop.
Ik denk dat met het oog op de huidige crypto-ondermijning die men vanuit de EU poogt dit een uiterst ongelukkige melding is. Als men aantoont dit op 'zichtbare' onderdelen niet te kunnen traceren (en dus net zogoed ons er goed tegen kunnen beschermen), hoe verwacht men dit dan met versleutelde gegevens te kunnen traceren waarbij een backdoor geïmplementeerd is? Ík zou zeggen dat ze nu eindelijk reden hebben om de voordelen van encryptie in te zien... maar nee, blijkbaar ben ik/ zijn wij dan naïef en niet de politici :')
"De beschikbare informatie biedt geen aanknopingspunten om te kunnen concluderen dat ongeoorloofde praktijken hebben plaatsgevonden gericht tegen Nederland of tegen Nederlandse bedrijven, burgers of belangen"
Niet geheel verrassend, denk ook niet dat ze veel informatie daarover vrij zouden gaan geven als wij daar om vragen ..

[Reactie gewijzigd door Robinvdh5 op 31 augustus 2015 10:49]

Inderdaad. Bij een (Navo) bondgenoot en je grootste handelspartner bespreek je zoiets achter gesloten deuren. Hier openbare stampij overmaken is zo ongeveer een oorlogsverklaring.
Inderdaad. Bij een (Navo) bondgenoot en je grootste handelspartner bespreek je zoiets achter gesloten deuren. Hier openbare stampij overmaken is zo ongeveer een oorlogsverklaring.
Maar dan zouden ze liegen tegen de kamer. En dat is bijzonder gevaarlijk in ons staatsrecht want de hele top moet dan weg.

De AIVD heeft geen bewijs, de pers heeft geen bewijs gevonden, eigen onderzoek van de kamer heeft niets gevonden. Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat het niet gebeurd is!

Tweakers kunnen wel hun verdenkingen hebben maar die zijn gebaseerd op helemaal niets dan vorige vermoedens. Een wankel uitgangspunt.
De AIVD heeft geen bewijs, de pers heeft geen bewijs gevonden, eigen onderzoek van de kamer heeft niets gevonden. Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat het niet gebeurd is!
Ik kan het hier niet anders dan mee eens zijn. Het probleem is op het moment dat er (zeker op deze site) door sommigen een dusdanig wantrouwen is tegen de overheid, dat het niet uit maakt wat er wordt gezegd. Want in alle eerlijkheid: hoe bewijs je afwezigheid van iets. Aanwezigheid is eenvoudig te bewijzen (kijk, we hebben X gevonden, hier zijn de stukken), maar bij het bewijs van afwezigheid is de eerste opmerking direct "ze zullen wel stukken hebben verdoezeld." Ik zeg niet dat dit niet kan, en ook niet dat dit niet gebeurt, maar door de houding van sommigen maakt het uberhaupt niet meer uit wat er gedaan wordt, het is toch nooit goed.
En sommige mensen willen dingen gewoon niet horen.. En steken zogezegd hun kop in het zand..
Verder zie ik hier vrij weinig aannames, maar dat het wel voor de hand ligt dat NL en DE hierin samenwerken hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen???
daar heb je helemaal gelijk in, zelfde zie je ook bijvoorbeeld bij EA games :)

Maar laten we wel wezen, zo'n level van wantrouwen komt niet uit de lucht vallen natuurlijk, daar hebben ze het toch echt zelf naar gemaakt door continu het ene te beweren en als later het tegendeel bewezen wordt, dat ze dan gaan beweren dat ze dat nooit gezegd hebben of dat het verkeerd opgevat was / uit zijn context geplaatst werd.
Als je het mij vraagt hebben Assange en Snowden voldoende laten zien om conclusies te trekken. Naar mijn mening kan de politiek, zonder ooit iets rechtgezet te hebben wat wel degelijk krom was, geen enkele geloofwaardige uitspraak meer doen die hier een relatie mee heeft. Een leugenaar die al zijn verhalen blijft volhouden terwijl de feiten die op het tegendeel wijzen gewoon op tafel liggen, ga jij daar nog iets van geloven?

Wat ik de laatste jaren telkens zorgwekkender vind worden is dat een dergelijke leugenachtige werkwijze normaal en algemeen geaccepteerd lijkt te worden en een hoop mensen die alleen maar de klok hebben horen slaan blind partij kiezen voor een club tegen vrijheid en eigenlijk gewoon regelrecht tegen de burger in het algemeen. Ik voorspel een tijd waarin men daar zelfs voor wordt beloond: gecamoufleerd landverraad. Wanneer worden we wakker?

[Reactie gewijzigd door blorf op 31 augustus 2015 17:12]

En dat is bijzonder gevaarlijk in ons staatsrecht want de hele top moet dan weg.
Volgens mij is dat geen wet maar een goed gebruik dat je als minister na een leugen een motie van wantrouwen krijgt.
Maar dan zouden ze liegen tegen de kamer.
Over zaken die de inlichtingendienst betreffen wordt niet heel de kamer geinformeerd maar alleen een commisie.
Ja en de NSA tapt ook niet massaal en willekeurig af. Neehoor aivd is geen Nsa. Neuh, ik heb toch niks te verbergen, waarom zou mijn overheid wat bij mij willen zoeken?
Er gebeurd blijkbaar nog steeds genoeg in Duitsland. Zie bv deze overeenkomst uit 2013 voor het gebruik van XKEYSCORE van de NSA door de Duitse BND. http://www.zeit.de/digita...08/xks-xkeystore-document

Blijkbaar mag de BND de spullenboel gebruiken om getapt verkeer te analyseren, mits ze niet Amerikanen tappen. Daarbij moeten ze de NSA alles geven wat voor de NSA van belang kan zijn.
Als de Amerikaan communiceert met een niet-Amerikaan mag er niet getapt worden?
Een veiligheidsdienst die beschuldigingen tegen een bevriende veiligheidsdienst onderzoekt? Die wereld is al ouwe jongens krentenbrood en dan zijn het ook nog de buren waarmee ongetwijfeld intensief wordt samengewerkt.

De veiligheidsdiensten van de wereld hebben al meerdere malen gedemonstreerd dat ze er geen enkel probleem mee hebben om keihard te liegen over wat ze al dan niet doen, ook tegen hun eigen toezichthouders en tegen de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers waarvoor ze zogenaamd werken, dus deze uitslag is geen knip voor de neus waard.

De AIVD heeft geen geloofwaardigheid.
De diverse geheime diensten wisselen wel hun 'tapprogramma's' met elkaar uit maar als het om 'verwarde mensen' met banden met ISIS gaat dan wisselen ze geen informatie uit. Zoals de Thalys schutter. Wel willen ze nu al het internationale treinverkeer gaan 'beveiligen' door o.a. namen van passagiers op kaartjes te zetten en extra bagage gaan controleren wat meer symbolisch is dan het de veiligheid zou bevorderen.
http://privacynieuws.nl/n...roristen-in-de-kaart.html

Als burgers met waarschuwingen komen van extremisten en waarschuwingen dan bagatelliseert de AIVD dit.
http://www.volkskrant.nl/...laars-voor-syrie~a3427770

Bij de AIVD is het blijkbaar niet altijd even prettig werken volgens het personeel zelf.
http://www.nrc.nl/nieuws/...-van-geheime-dienst-aivd/
Tenzij NL hier zelf aan heeft meegewerkt of de andere kant uit kijkt om gebruik te kunnen maken van de data welke ze zelf (nog) niet mogen tappen. Als dit later toch zo blijkt te zijn kan Plasterk zich verschuilen achter 'ik heb het nooit uitgesloten' of 'die gegevens waren/zijn geheim' of 'die gegevens waren toen niet beschikbaar' of 'blablabla we draaien u een rad voor de ogen'.
Ik vind het een hele kromme verwoording om te zeggen dat er 'geen bewijs' is..
"Op basis van het vorenstaande komt de AIVD tot de conclusie dat de thans
beschikbare informatie geen aanknopingspunten biedt om te kunnen concluderen
dat ongeoorloofde
praktijken hebben plaatsgevonden gericht tegen Nederland of
tegen Nederlandse bedrijven, burgers of belangen. "
Kortom; niet alleen is er "geen bewijs", het is ook niet mogelijk om op basis hiervan wel bewijs te vinden.
Edit: Je zou wel aannemen dat als je een onderzoek instelt je uberhaupt een kans hebt om bewijs aan te treffen. Ik vind het jammer dat dit dus blijkbaar niet serieus genomen wordt door de minister.

[Reactie gewijzigd door Alienus op 31 augustus 2015 10:56]

In nederland word je niet serieus genomen..
Uiteraard vindt de AIVD niets. Net zoals de BND keurig zijn mond hield toen Duitsland in rep en roer was over het afluisteren van de NSA. Want veel later bleek dat de BND hier niet alleen aan meewerkte, maar het zelf ook deed. Wie gelooft er nu nog een overheidsinstantie?
Allemaal leuk en aardig, maar al die dienstjes die hun eigen tapje regelen, zorgen mogelijk wel voor extra latency en andere ongein (storingen?).
Kunnen ze niet hun wederrechtelijke praktijken combineren en openbaar maken zodat wij snellere en stabielere verbindingen krijgen en de burger eindelijk zonder twijfel dit accepteert en er standaard tegenmaatregelen in de verschillende communicatie protocollen en besturingssystemen worden afgedwongen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True