Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Samsung toonde donderdag een glimp van een nieuwe smartwatch op het Unpacked 2015-evenement in New York. Over de komst van de Gear S2 deden al enige tijd geruchten de ronde onder codenaam Project Orbis. Het is de opvolger van de Gear S die eind 2014 uitkwam.

samsung smartwatch gear s2De Gear S was op dat moment een vreemde eend in de bijt met zijn gebogen scherm. De Gear S2 werd slechts getoond via een teaser-video en lijkt de traditionele horlogevorm te volgen. De behuizing heeft een metallische look en het display is rond. Het kleinood krijgt een geheel nieuwe interface mee en draait op Samsung's Tizen OS.

Dat het niet om een Android-smartwatch gaat is onder andere op te maken uit het feit dat de iconen in een cirkel zijn gevat, als de cijfers op de wijzerplaat van een klassiek polshorloge. Ondanks dat er nu meer van het apparaat getoond werd, kreeg het publiek nog steeds niet meer dan een glimp te zien.

De vermoedelijke Gear S-opvolger bevat waarschijnlijk een Exynos-processor met een maximale kloksnelheid van 1,2Ghz. Verder is het denkbaar dat het werkgeheugen 768MB groot is met een opslagcapaciteit van 4GB.

samsung smartwatch gear s2samsung smartwatch gear s2samsung smartwatch gear s2samsung smartwatch gear s2samsung smartwatch gear s2samsung smartwatch gear s2

Bron: The Verge / Engadget

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Waarom in vredesnaam moet er een 1,2 Ghz processor in een horloge zitten? Een 300 of 400 Mhz ARM proc is meer dan voldoende, als het OS niet vlot genoeg draait dan ligt dat aan de kwaliteit van het programmeerwerk van het OS. Als ze een 300Mhz ARM proc op 14nm bakken doet je horloge het voor de verandering misschien eens een week op een accu in plaats van een dag.
Ik zie momenteel geen enkele reden om een smartwatch te kopen, met een batterijduur van 1 a 2 dagen is het volkomen waardeloos.
Onzin, 's avonds doe je' m toch gewoon af als je gaat slapen? Dan hang je 'm naast je op de dock, en dan heb je meteen een mooie wekker met klok (in geval van Android Wear is het een' always on' scherm). De wekker kun je snoozen door op de knop die aan de bovenkant zit te drukken.

Een smartwatch heeft zoveel meerwaarde dan een suf standaard horloge, zodra je zo'n ding hebt merk je hoe prettig het is om niet voor alles je telefoon uit je broekzak te hoeven halen.
Een batterij die het een week uit zou houden heeft totaal geen toegevoegde waarde, over het algemeen moet je ook de smartphone dagelijks laden. En die kun je ook gewoon op de qi lader leggen 's nachts tegenwoordig.
Onzin, ik doe mijn horloge nooit af 's avonds. Ik heb om die reden dan ook een Pebble 😉
Onzin, ik doe mijn horloge elke nacht af. Daarom loop ik ook niet bij elk smartwatch topic standaard te zeiken over de batterij duur. ;)
Onzin, dat doe je net wel :+
Ook al gaat de batterij van de Pebble een week mee, hij zal toch een keer af moeten om opgeladen te worden :)
Nee hoor, hoeft echt niet af om op te laden..
Dat is waar, mijn fout. Ik was vergeten dat de magnetische oplaad aansluiting aan de zijkant van het horloge zit.
Het blijft lastig als je het horloge wilt gebruiken als sleep tracker, of als tril wekker (partner niet wakker). Een snelle laadtijd (uurtje) is denk ik belangrijk. Dan kan je het overdag bijvoorbeeld op je werk even opladen.

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 14 augustus 2015 08:55]

Inderdaad.. ik heb een Microsoft Band, die ik ook als sleeptracker en wekker gebruik. Die doet ongeveer anderhalve dag op een volle batterij. Maar hij is ook in een uurtje weer opgeladen, dus ik hang 'm aan de lader in de auto (2x een half uurtje elke dag) en daardoor kan ik 'm verder altijd omhouden.

[Reactie gewijzigd door vharten op 14 augustus 2015 15:24]

Dat is inderdaad mogelijk, smartwatch is binnen een uur geladen.
Ik doe mijn horloge zelden af, en daar naast ben ik niet altijd thuis, ik ga vaak op stap. Kamperen of op zakenreis en dan wil ik dat mijn horloge niet met een dag leeg is. Met een telefoon net zo, vroeger deden telefoons zonder problemen 2 weken op een accu. Tegenwoordig kunnen de telefoons dan wel wat meer, maar het staat niet in verhouding tot de batterijduur. Dat jij er geen problemen mee hebt betekend niet dat de rest van de wereld dat ook niet heeft. Het is droevig dat iedereen het maar accepteerd en fabrikanten elkaar af proberen te troeven met een steeds snellere smartphone met steeds hogere resolutie schermen en steeds meer nutteloze onzin features. Ik zie het verschil tussen een 1080p en een 1440p scherm niet op een formaat van 5". Sure als ik er met een vergrootglas op ga zitten, maar wat voor nut heeft het? Ik hoef ook geen 2mm dit breekbaar plankje in mijn zak, van mij mag een telefoon gewoon 1,5cm dik zijn en daar mee een flinke batterij hebben. Een telefoon met een camera, internet, en de mogelijkheid fatsoenlijk apps te kunnen draaien en een schappelijke batterijduur van een week is met de huidige techniek gewoon mogelijk. Zo ook een smartwatch met de accuduur van een week. De peble is daar het bewijs van. Maar nee kennelijk zijn programmeurs tegenwoordig zo lui dat je persť een 1,2Ghz cpu in een horloge moet proppen om een fatsoenlijke gebruikservaring te creŽren.
Er wordt veel onderzoek gedaan in de technologie (net zoals in elke sector), o.a. ook in het vinden van alternatieve energiebronnen en het verlengen van de huidige accuduur voor diverse mobiele apparaten. De technologie om mobiele apparaten met een langere accuduur op de markt te brengen is er simpelweg (nog) niet, of het is commercieel niet rendabel (lees: onbetaalbaar).

Daarnaast kan een 1,x GHz cpu wellicht overbodig zijn in een smartwatch, maar kennelijk is daar toch vraag naar vanuit de markt. Zelfs al komt deze vraag enkel uit de drang om snellere hardware te hebben ongeacht of daar daadwerkelijk de behoefte naar is; de vraag is er en fabrikanten spelen daar op in.

Dat er iedere keer snellere hardware in (mobiele) electronica gestopt wordt juich ik alleen maar toe, omdat dat bepaalde problemen oplost (o.a. responsiveness, throughput, etc. mits de software efficiŽnt is geschreven) maar weer andere problemen aan het licht brengt. Op den duur worden weer oplossingen voor deze nieuwe problemen gevonden (zij het hardwarematig, zij het softwarematig). Op deze manier vindt er vooruitgang en innovatie plaats. Ik blij, fabrikant blij, de wereld blij :)

PS: excuses voor de overmatige haakjes
PPS: wat een bak van een auto!

[Reactie gewijzigd door 8x4 op 14 augustus 2015 12:46]

Dat elke nacht opladen zet je toch aan het denken over de praktische bruikbare levensduur van een smartwatch, of elk apparaat met een ingebouwde accu.
Lithium-ion accu's kunnen doorgaans zo'n 1000 maal volledig opgeladen worden. Daarna zakt de opslag in toenemende mate af, waardoor je het apparaat steeds sneller aan de oplader moet hangen. Op een gegeven moment wordt dat onpraktisch in gebruik.
Met de huidige commerciele accu technologie moet je dus rekening houden met een nieuwe smartwatch om je pols om de 3 a 4 jaar, schat ik. Of je koopt een model met (door de consument) verwisselbare accu, als die er komen.
Ik snap nog steeds niet waarom ze Tizen OS blijven gebruiken. Android Wear is toch een veel slimmere keuze? Het is begrijpelijk dat het tof is om een eigen OS te ontwikkelen en die te supporten, maar als het niet aan slaat is het niks. Stap dan gewoon over naar iets anders (bijvoorbeeld Android Wear).
Vermoedelijk dat ze op die manier veel meer mogelijkheden hebben om het OS aan te passen aan een smartwatch. Een ronde user-interface bijvoorbeeld...

Voorlopig slaat nog geen enkele smartwatch werkelijk aan, dus geen reden om Tizen de schuld te geven.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 13 augustus 2015 18:49]

ik was afgelopen dinsdag in de apple store in winkel centrum CentrO in duitsland.
maar in een 15 minuten tijd werden er toch 5 van die apple watches verkocht incl 1 van 16000 euro variant aan een chinese man. er lijkt toch iets roering in die smart watches te zitten.
zelf ben ik nog niet overtuigd.
Ik heb een Pebble Time, een LG g watch en sinds kort ook een Apple watch. Mijn LG is nu uit de roelatie want die is useless sinds ik terug ben op een iphone. Nou kan ik dus kiezen tussen me time en me apple watch en draag ik toch dagelijks me apple watch. Ik vind de time qua software, batterij en always on screen toch wel een stuk beter, maar mijn Apple watch wint het gewoon als het komt op algemeen gevoel. Ik heb de stainless steel saphire variant en die voelt gewoon by far meer aan als een echt mooi sieraad. Plus tja heb er flink in de buidel voor moeten tasten dus nu zal ik hem dragen ook!

Als ik een korte vergelijking zou moeten maken.

Android wear is echt superieur op software gebied. In combinatie met Google now heeft het echt een meerwaarde. De pebble time houd zich goed staande vooral door het aparte scherm met de lange batterij duur ook heeft deze in tegenstelling tot de apple watch wel native apps waarvan er 1 in de achtergrond mag draaien waardoor hij iets meer mogelijkheden bied, maar helaas door het gelimiteerde aanbod aan apps vervalt hij in de praktijk toch wat meer als enkel een 2e notificatie scherm. De Apple watch scoort wat mij betreft het slechts en vind de software te sport minded waardoor het in dagelijks gebruik echt niks toevoegt behalve notificaties. De overige apps zijn gewoon te langzaam (al gaat dat veranderen met watch os2). Maar de Apple watch voelt en ziet er wel echt uit als een goed duur mooi horloge en dat overtreft de plus punten van de andere 2 waardoor het voor mij toch wel de winnaar is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 13 augustus 2015 21:10]

Dus de Apple Watch is eigenlijk de slechtste (en duurste) smartwatch, maar "wint" omdat ie er het meest uitziet als een echt horloge. Weet je wat er nog meer uitziet als een echt horloge? Een echt horloge ;)
Hij kan altijd nog een stuk meer dan een normaal horloge.. Alleen van de smartwatches is het qua software het minst momenteel. Er komt wel een grote update aan die het weer kan veranderen.

Hij wint voor mij persoonlijk omdat hij dus ondanks dat het overduidelijk wel een smartwatch is toch de kwaliteit en het gevoel behoud van een normaal horloge, wat bij de andere 2 heel erg niet het geval is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 13 augustus 2015 22:39]

Wat was de reden dat je niet ging voor de Moto360? Die ziet er naar mijn idee toch het meest uit als een echt horloge, zeker icm Pebble steel band (of die van Motorola zelf, maar die was eerst nog niet verkrijgbaar).

Toch apart dat een vierkant ding meer gezien wordt als een echt horloge dan een ronde. Gezien de prijs/kwaliteit verhouding is de Apple Watch toch schandalig duur? Ik heb er werkelijk niemand enthousiast over gehoord, zelfs de 'die hard' Apple fan's zijn in mijn omgeving zwaar teleurgesteld (ik had het ze al afgeraden, maarja toch kopen hŤ).

Wat betreft de Samsung Smartwatch, die zou ik persoonlijk ook nooit kopen ivm het OS. Samsung kennende updaten ze die 1 jaar en dan houdt de support wel weer op. Zeker de keuze van die ronde iconen lijkt de interface weer wat weg te hebben van de Apple Watch, daar moeten ze toch eens mee ophouden (copycat praktijken). Samsung maakt best mooie producten, maar de finishing touch ontbreekt er helaas vaak nog aan.
Ik kreeg de LG watch toen gratis bij mijn LG G3 als actie, vandaar. Anders was de Moto360 inderdaad wel eerder mijn keuze geweest.

Bij de Apple watch heb ik het dan ook meer over materiaal keuze en algemeen gevoel. Hij is stainless steel en heeft safier glas. Hij voelt en ziet een stuk degelijker dan de andere 2. De vorm is inderdaad typisch smartwatch, maar vind dat Apple laat zien dat dat niet automatisch lelijk hoeft te betekenen. Hij ziet er gewoon goed uit naar mijn mening. De andere 2 vind ik persoonlijk gewoon niet zo mooi en voelen erg cheap aan.
De Apple watch is inderdaad vrij duur, maar dat is toch niks nieuws bij Apple? Je weet dat je 20% betere kwaliteit krijgt voor 50% de meerprijs. Dat is niet anders dan bij hun macbooks, iphones etc.
vind je het dan niet echt triest dat je voor de slechtste kiest? Omdat hij er mooier uit ziet? Moest mezelf weer even op de stoel zetten waar ik vanaf was gevallen van het lachen.
Het ligt eraan wat je belangrijk vind. Aangezien het iets is wat ik op mijn lichaam draag zie ik een horloge ook als sieraad en vind het dan ook belangrijk dat hij een beetje goed eruit ziet. Hij is niet slecht, maar kwa functionaliteit wel de minste van de 3 momenteel. Dat hij er wel stukken beter uitziet is voor mij een groot genoegen reden om de min punten tegenover de andere voor lief te nemen.
Wat daar zo grappig aan is, is mij een raadsel. Ik heb gewoon andere eisen aan een smartwatch dan jij.

Overigens dat je mijn mening niet deelt is nog geen reden om onbeschoft te doen. Wat jij raar vind, vind een ander normaal, daar is niks mis mee en is alleen maar leuk. Je had wat deze comment betreft beter naast je stoel kunnen blijven liggen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 augustus 2015 11:25]

Als je toch bijna niets "smart" gebruikt kan je beter voor veel minder geld een mooi normaal horloge kopen.
Maar hij gebruikt het wel, alleen vind hij het softwarematig nog iets minder dan de Pebble of Android Wear.

Is dat zo moeilijk te begrijpen? Ik vind de Apple Watch totaal niet mooi maar hij wel, prima toch?
gelukkig overtuig je me gewoon van de gemiddelde domheid binnen de mensheid. Is dat onbeschoft? So be it.
Ignorance and stupidity created apples continuing success.
Gelukkig heb ik mensen zoals jij weinig om me heen. Triest dat je andere moet kleineren om jezelf beter te voelen.

Maar goed om op jouw niveau te komen. Ik heb lekker een Apple watch en jij niet nananana

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 augustus 2015 17:29]

Dan vraag ik me toch af waar CentrO die Edition vandaan heeft, aangezien de Editions in Duitsland alleen in Hamburg en Berlijn in de officiŽle stores verkocht worden... (bron) (Evenals je in NL naar A'dam moet en hij bv. in Den Haag en Haarlem niet te krijgen is)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 13 augustus 2015 21:45]

In Haarlem is hij ook verkrijgbaar.
Heb zelf gezien dat iemand er 1 met veel " gedoe" kwam afhalen.
Waarschijnlijk zal Tizen-os/Samsung Gears alleen door Samsung telefoons worden ondersteunt. Hierdoor kan Samsung een telefoon+smartwatch makkelijker als pakket worden verkocht.

Het zou dan ook erg jammer zijn als je hem niet met andere telefoonmerken kan gebruiken. Qua design vind ik de Gear S2 erg mooi. Het zou mooi zijn als in hem kon combineren met een S6 mini, maar dat sprookje lijkt nu van de baan (of komt er toch wel een high end s6 mini?)
Als het om smartwatches gaat, kan dit natuurlijk op dit moment makkelijk. Immers is het niet zo dat er voor Android Wear ontzettend veel apps te krijgen zijn waar je van wil kunnen profiteren.

Met Tizen heeft Samsung de hele ontwikkeling en ondersteuning in eigen handen en kunnen ze bijv. ook zaken in combinatie met hun televisies bedenken en wellicht met Tizen telefoons (waarvoor het plan voor een uiteindelijk westerse introductie nog serieus een optie is).

Een horloge is nog meer dan een telefoon, echt een apparaat en minder een kleine computer. Het heeft beperkte functionaliteit en die functionaliteit is heel goed te voorzien door Samsung.

Als ze hiermee een beter apparaat kunnen maken naar eigen inzicht, is het zelfs een betere keus dan Android Wear.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 13 augustus 2015 21:56]

Snap je ook dat ze zich met Android in een onhoudbare positie begeven als bedrijf? Ze blijven zo altijd afhankelijk van een ander aangaande b.v. veiligheid en ze kunnen zich amper differentiŽren tov de concurrentie etc.
Ik hoop toch wel dat na de Note 5 aankondiging dat de Gear S2 WEL naar europa komt.

Verder kijk ik er wel naar uit om op de IFA beurs een preview/hands on te zien.

Horloge ziet er goed uit en lijkt echt op een normale horloge.
Alleen omdat het horloge rond is lijkt het op een normaal horloge?

Wat wel opvallend is, is dat er nergens te zien is hoe de achterkant eruit ziet (net zo kwetsbaar als de gear2???) en hoe dik het is....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 13 augustus 2015 21:40]

Beetje jammer dat we vrijwel niks van het horloge kunnen zien (zowel hier als op Engadget)
Een fatsoenlijke concurrent voor de Huawei Watch misschien? Dat was tot nu toe by far de mooiste.
Nou even eerlijk.... stel je loopt op en braderie en daar zie je iemand met horloges staan voor laten we zeggen 10 of 15 euro. Die staan er altijd net als plastic kozijnen en de Telegraaf en Chinese wierook houtsnijhandel.

Ok, aangekomen bij die horlogetent loop je langs en zie je deze ontwerpen tussen de bekende die je altijd ziet , zou je echt stilstaan of doorlopen?

wat een lelijk ding...

ik heb er plenty gezien bij Miniinthe box of Lightinthebox voor een paar tientjes die een stuk mooier zijn..
Mooie discussie, je bent blijkbaar fan of je bent het niet. Ik in ieder geval nog niet, mijn Citizen Eco-drive titanium horloge hoef ik nooit op te laden of batterij te vervangen, want werkt op zonne-energie. Is ook in het donker goed af te lezen, kortom, doet wat een horloge moet doen. O ja, is ook nog eens echt mooi (is inderdaad subjectief!).

Ik begrijp ook wel dat dit een vergelijking is a la telefoon vs smartphone en dat je op een gegeven moment ook wel mee moet gaan in de techevolutie, maar dit vereist volgens mij wel een killer-app en die heb ik nog niet gezien.
Zou je ook een ander bandje er op kunnen zetten??

Zal hem eens bekijken op de IFA in Berlijn. Wellicht ook de Moto 360 2nd generation te zien.
Ja zal wel weer op een beperkt aantal Samsung telefoons werken, met standaard roms :(