Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Uit een nieuw vrijgegeven sdk voor Tizen-OS voor wearables valt op te maken dat de nieuwe Samsung Gear-smartwatch een rond scherm met resolutie van 360x360 pixels krijgt. De bediening kan via de rand verlopen, door deze te roteren.

De Tizen-sdk bevat enkele details over de interface en de specificaties van de komende Gear-smartwatch. Zo is er voor de bediening behalve de gebruikelijke swipe-methode een nieuwe manier toegevoegd. De schermrand is namelijk te roteren om door lijsten te scrollen, in en uit te zoomen, het volume aan te passen en tussen contacten te wisselen.

Verder is er een afbeelding uitgelekt die het uiterlijk lijkt prijs te geven, maar het is niet duidelijk of dit het werkelijke ontwerp is. De schermdiagonaal van het horloge. waar Samsung onder de noemer 'The Next Gear' naar verwijst, bedraagt 1,65 inch en de resolutie wordt 360x360 pixels, maakt Sammobile op uit de sdk. De pixeldichtheid komt daarmee uit op 305ppi, hoger dan bij eerdere Gear-watches.

Verder beschikt de komende wearable over een versnellingsmeter, gyroscoop, hartslagmonitor, druksensor en magnetische sensor. De smartwatch kan via wifi en bluetooth verbindingen leggen en ook is er ondersteuning voor gps en 3g. Ondersteuning voor infrarood is er niet en ook een camera ontbreekt.

Mogelijk kondigt Samsung de nieuwe Gear tijdens de IFA-beurs in Berlijn aan. Die vindt in september plaats. Het horloge gaat naar verluidt de Gear A heten, maar intern zou het Project Orbis worden genoemd.

Samsung Gear 2015 Tizen sdkSamsung Gear 2015 Tizen sdkSamsung Gear 2015 Tizen sdkSamsung Gear 2015 Tizen sdkSamsung Gear 2015 Tizen sdkSamsung Gear 2015 Tizen sdk

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Persoonlijk vind ik de ronde vormfactor niet per se noodzakelijk maar ls je hier voor kiest n je komt met de mogelijkheid om vanaf je 1,65 inch scherm e-mails te versturen –ervan uitgaande dat de 3G variant voortborduurt op de functies van de standalone Gear S - is zo’n zoomfunctie helemaal zo gek nog niet en misschien zelfs essentieel. Met de zoomfunctie in het achterhoofd lijkt me een hogere pixeldichtheid ook alleen maar gunstig.

Bij de Gear S schijnt het Samsung toetsenbord maar n zichtbare regel aan schermgrootte over te laten en dat zou op een rond scherm natuurlijk helemaal geen doen zijn, maar of het nu handig is om door middel van een ronddraaiende ring je een ongans te draaien weet ik niet. Mag dan inderdaad wel een solide stukje hardware zijn.

Het doet me overigens ook denken aan deze nieuwe keyboard-app voor onder andere, ronde schermen wat in de maak is van TouchOne. Tezamen met die zoomfunctie (speciaal voor fat fumblefingers) had Samsung die ring qua tikwerk ook achterwege kunnen laten.

Wat ze dan weer net achterwege hadden kunnen laten is de camera, de infrarood en de ambient light sensor: Gear-devices vergelijkingstabel.

Wat mij betreft is dat wederom een gemiste kans van Samsung (want: behalve die laatste, ook niet aanwezig op de Gear S standalone smartwatch.) Maar waar moet je dat ook laten; op het bandje zullen ze sinds de eerste Gear niet meer willen doen. Naast dat het bandje bij voorkeur verwisselbaar moet zijn, zag er dat ook niet uit en daar zullen ze niet weer op in willen leveren.

Al met al lijkt er behoorlijk wat in het ontwerpproces op de cutting room floor te zijn beland, of dit model is simpelweg niet het eerdergenoemde model ‘Orbis’ wat onder andere met barcode-herkenning en gestures via een camera zou werken.

Of komt Samsung wellicht met drie varianten ‘Next Gear’ op de smartwatchmarkt ?

[Reactie gewijzigd door TouchTumbleweed op 13 mei 2015 18:34]

Hoe werkt dat met een rond scherm en een vierkante resolutie van 360x360?
Bij een rond scherm wordt het midden gepakt. Dat betekend dus dat je niet 360x360 pixels op je scherm hebt maar π * 180
Waarschijnlijk dat als je een kruis vanuit het midden tot de rand zet dat die dan 360 pixels breed is en hoog. Oftewel de diameter is 360 pixels.

Effectief heb je dan 360*360 = 129600 * (pi/4) = 101787 pixels :)
Eind examen wiskunde is goed gegaan zie ik ;)
Die is morgen pas, en nee ik heb er geen zin in :/

Edit op moderatie: inderdaad m'n examen is ongewenst, kheb er geen zin in.

[Reactie gewijzigd door seapip op 12 mei 2015 21:48]

De hoekjes vallen eraf, diameter is dus 360 pixels .
Dit lijkt me persoonlijk praktischer werken dan de crown van Apple Watch. Al was het alleen maar om het formaat. Ik ben geen fan van gepriegel, dus dan is dit een uitkomst.
Als jij met twee vingers een roterende beweging moet maken heb je twee problemen. Je vingers zitten voor het scherm (dan kun je de grootste hoek draaien). Je hand zit aan de zijkant en draait. Dan is de hoek beperkt maar dan blokkeer je het scherm niet tijdens het draaien. De kroon wordt juist gebruikt om met je vingers niet het scherm te blokkeren tijdens het scrollen. En je kunt veel meer scrollen met minder beweging.
Met een gewoon horloge met draaibare ring werkt het ook zonder problemen. Dan blokkeer je niks en stoor ik me niet aan hoeveel ik moet draaien.

Ik zie het probleem dus niet. De een heeft liever een ring zoals bij een klassiek horloge en de ander de crown.
daarom kun je ipv die crown ook gewoon swipen.
Ben benieuwd hoe dit in praktijk dan echt gaat werken, of het eigenlijk wel gaat werken en of het niet meer dan een leuke gimmick gaat zijn.

Ook ben ik zelf erg benieuwd wanneer andere fabrikanten eens aan de slag gaan met dit besturingssysteem. Ook Tizen-OS voor wearables is open source. Het zal leuk zijn voor concurrentie met Android Wear, maar om dat te laten gebeuren heb je toch overstap van grote fabrikanten nodig.

De toekomst zal laten zien wie de uiteindelijke echte leider zal zijn wat betreft het besturingssysteem van de wearables.
Het grote probleem is het feit dat het maken van apps voor wearables sneller word gedaan voor android wear dan voor tizen-os omdat android ontwikkelaars gewend zijn om voor android te onwikkelen en dit sneller zullen preferen en daarnaast is de markt van tizen nog te klein om interessant te zijn voor een ontwikkelaar.
Maar goed ook, vierkante hologes vind ik gewoon 10x niks.
De eerste digitale horloges waren vierkant (en zijn dit in de meeste gevallen nog steeds) waarom dit nu weer rond moet worden is mij een raadsel want het is gewoonweg niet praktisch. Je kan minder data kwijt puur en enkel voor design keuzes en niet vanuit het oogpunt Productiviteit.

Verder heeft het 0,0 voordeel en is het gebaseerd op smaak.

Des ondanks zijn dergelijke bewegingen in een ronde vorm niet vast gelegd door Apple? namelijk het clickwheel in de eerste generaties ipods?


Denk trouwens dat de beweging en manier van selecteren te veel in het vaar water komt van Apple's Clickwheel. (dacht denk even vooruit weten we wat voor rechtszaken te wachten staan)

Edit: Patent even bekeken dit zal geheid weer een patent oorlogje worden aangezien het enorm breed is beschreven.

[Reactie gewijzigd door downcom op 12 mei 2015 19:15]

Ik denk dat doordat horloges van zichzelf vaak rond zijn, men graag ook een ronde smartwatch wil dragen. Bij de gedachte van een horloge, denk ik ook aan een rond ding, dus heel gek is het niet.
Die horloges zijn echter rond, omdat het functioneel de beste oplossing is i.v.m. ronddraaiende wijzerplaten. Op een smartwatch slaat dat nergens op, aangezien content nooit rond wordt ontworpen en er geen voordeel is op zo'n klein scherm om het rond te ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 mei 2015 18:59]

Dat klopt. Maar toch zal een grote groep er meer dan blij mee zijn, omdat het ook niet teveel moet afwijken van een normaal horloge. Is dat heel handig? Weet ik niet. Ik kan me er in ieder geval wel in vinden. Ik zeg "geef mij maar een" tegen een Moto 360. :)
Het is niet lelijk ofzo, zo'n ronde watch. De meerwaarde ontgaat mij echter wel. Ook qua stijl zie ik niet de noodzaak. Rond is niet automatisch mooier dan vierkant. Waar ik echter vooral huiverig voor ben is dat de productontwikkeling bij ronde horloges te veel is uitgegaan van het oude paradigma, zonder verder te denken over de meerwaarde van nieuwe technologie; ze zijn ontworpen om een horloge te zijn met een scherm ipv wijzerplaat. Die fabrikanten benaderen het niet als volledig nieuwe productcategorie met dito mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 mei 2015 19:09]

Klopt. Er zou meer mogelijk zijn met een andere vorm, maar de belangrijkste factor is toch de verkoop voor deze fabrikanten en volgens mij (nergens echt een goede bron van. (naja goed, deze wel, maar is niet echt een goede eerlijk gezegd. Bijna een jaar oud en nog in de begin fase van het doorbreken van smartwatches.) prefereren de meeste wel een ronde smartwatch. Dus heb je als fabrikant 2 opties: je ontwerpt een die vele harten zal begeren of je neemt een grote gok en ontwerpt een met een compleet andere vorm.

Desondanks snap ik je wel volledig, daar niet van. :)
Klopt, ik heb me deze week ook maar eens een smartwatch aangeschaft en heb hierbij zelfs nooit gekeken naar de specs en review van de niet-ronde horloges.
Tof! Welke heb je gekozen en bevalt ie wat?
LG G Watch R en ik ben er enorm enthousiast over, ik merk al dat mijn smartphone al veel minder uit mijn broekzak komt. Ik krijg de hele dag door wel mailtjes en andere zooi en ik vind het al heel handig dat ik direct de keuze kan maken om een mailtje te verwijderen of gewoon later te bekijken, tegenover dat je voorheen je smartphone moet uithalen om te zien of de mail belangrijk genoeg is om direct te behandelen.
Gisteren ontdekte ik ook dat toen ik een Sonos-installatie 'binnenwandelde', ik direct een aantal basiscontrols op mijn watch te zien kreeg.
Of bijvoorbeeld wanneer ik - toch makkelijk 5 keer per dag - via Duo Security een push notification krijg ivm 2-factor authentication, moet ik ook niet meer de telefoon uithalen, kan dit direct approven vanop de watch.

Het enige wat ik niet doe, en ook niet snel mee zal beginnen, is dat 'ok google' geleuter tegen je pols. Dat is mij net iets t nerdy :)

Verder zie ik het ook als iets dat nog in zijn kinderschoenen staat, uiteindelijk zal mijn gadget van 200 binnen minder dan een jaar waarschijnlijk een verouderd en nutteloos artikel zijn omdat (hoop ik toch) dit zeker verder zal evolueren. Maar als niemand dit zou kopen remt dat ook alleen maar de ontwikkeling, dus ik zie het als een goeie daad voor de technologiegemeenschap ;-)
Super vet! Dus een leuke aanvulling kunnen we wel zeggen! Ik zelf zal nog even wat langer wachten totdat ik een smartwatch ga halen. ;)
Ik weet niet of men de horloge doelbewust heeft gekocht omdat het vierkant is. Wel heeft Apple een grote groep trouwe aanhangers die de nieuwe producten graag willen hebben, of de concurrentie het beter doet of niet. Ook dit is niet om te bashen, dit is gewoon de waarheid. Dat zei ik 5 dagen geleden ook al.

Hoe dan ook ben ik benieuwd (ben veel benieuwd vandaag :P) of er andere fabrikanten net als Apple de gok gaan nemen om eens een andere vorm te gebruiken. Op dit moment krijg ik vaak een wat bulky gevoel bij een vierkante horloge (echter is die van Apple op zich nog best aardig) en dat lijkt mij helemaal niet nodig.
Ik denk dat uiteindelijk de software de doorslag gaat geven. Eigenlijk net als bij smartphones; Nokia Symbian, Blackberry OS, Bada, Windows Mobile zijn niet voor niets geschiedenis.
Software die is geoptimaliseerd voor het scherm dat het weergeeft.
Verder verwacht ik de volgende logische ontwikkelingen; meer health sensoren (quantified self trend), steeds dunner, langere accuduur en hopelijk solar coatings. Eventueel met draadloos opladen (on the go) waardoor je hem nooit fysiek aan de lader hoeft te leggen.
Verder denk ik dat uiteindelijk ook de smartwatch standaard wel voorzien wordt van een camera.

Ik ben overigens benieuwd of het Nokia morph concept zou aanslaan als het mogelijk wordt; een smartphone die zich kan buigen tot wrist wearable. Functioneel lijkt het handig, maar ik vraag me of mensen dat willen of toch liever een fashionable sieraad om hun arm hebben. Al sluit het een het ander niet uit.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 mei 2015 19:32]

Software optimalization is the key inderdaad. Hoe mooi en goed het apparaat is, de software moet goed in elkaar zitten. Kan me volledig aansluiten aan je volgorde. vooral accuduur gaat een punt zijn waar men actief bezig mee gaat moeten zijn, eigenlijk voor alle bestaande "smart" apparaten. Echter staat dit volgens mij op een aardig laag pitje (of het is gewoon heel moeilijk, ik weet het niet eerlijk gezegd), wat ik heel jammer vind.

We zijn nu aardig ver, maar grote kans dat er over een 2/3 jaar weer zulke veranderingen zijn gekomen die we "destijds" niet voor ogen hadden gezien. Op grote lijnen valt er dus wel in te schatten van hoe en wat, maar je weet ook zelf wel volgens mij hoe snel er veranderingen plaatsvinden, vooral in de technologische wereld. Dat maakt het ook wel weer leuk, we kunnen nu dingen zeggen die wij op het moment van schrijven al indrukwekkend zouden vinden als dat gerealiseerd kanworden binnen x aantal jaar, maar vaak is er na die x aantal jaar al weer zoveel veranderd.

Nokia Morph, geinig ding, nooit eerder van gehoord eerlijk gezegd! Doet me een beetje denken aan die iPod Nano watchband. Echter is dat wel even wat anders. Even in de gaten houden dus. :)
Dat doen ze wel hoor, ooit al eens in handen gehad?
Elk product is nu eenmaal een afweging van esthetiek en functionaliteit .

Zeker als je nu zoals hier de hele rand zal gebruiken en dat integreert lijkt me iets handig toch een nauwkeurige bediening zonder aan kleine knopjes te zitten, scherm word niet vuil/je vinger zit niet boven je scherm,...
Ja zoals grotere smartphones waar apple later op overstapte?

Alle bedrijven in die sector kijken naar elkaar en allemaal gebruiken ze de beste ideen van elkaar. Apple is niet anders .

Denk voor jezelf en neem niet de woorden van wat fanboys die irrationele haat soms voor samsung hebben over.
Dus dan wachtte ze tot samsung het hen toonde hoe ze toch groot en licht konden maken.

Grappig dat als apple kopieert je excuses verzint alsof je bij de beslissingen zelf betrokken was. Precies alsof Jobs zelf (en apple + de fanboys per extentie) niet lang volgehouden heeft dat 3.5" de perfecte grootte was.
Niet toen Jobs nog leefde, die kerel draait rondjes in zijn graf bij elk besluit van Cook en Ive tegenwoordig.

Zowieso is het na 2004 eenheidsworst geworden en hebben ze niets meer geinnoveerd (the Nokia way, logge corporate arrogantie).

Het Apple van "think different" is al jaren dood helaas en net als met Nokia is het wachten op het product wat ze totaal onverwacht volledig verpletterd op het gebied waar ze dominant zijn (net als met Nokia verdwijnt het niet in 1 keer).
Een smartwatch is nog steeds k een horloge, en daarbij is de analoge weergave voor de meeste mensen de plezierigste. Er is dus wel degelijk een reden om een ronde weergave te nemen.
Als je de smartwacht primair als horloge ziet, en secundair als digitale notificatie, dan is rond best wel een logische keuze. Vooral nu zo langzamerhand toch wel blijkt dat al die smartwaches te klein zijn om meer te doen dan wat notificaties...

En een heleboel content is niet perse vierkant... Als je als notificatie bijvoorbeeld een foto wilt laten zien van degene die jouw belt, dan is er geen enkele reden waarom die foto vierkant zou moeten zijn. Rond is dan minstens zo goed.

Voor tekst is vierkant wel handiger... maar dat is sowieso niet erg handig op zo'n klein scherm...
Rond is een keuze uit de middeleeuwen. Omdat het uurwerk standaard rond is en de klok zo al eeuwen word weergegeven. (zonneklok (halve cirkel) naar rond uurwerk)

Dus het feit dat rond standaard is voor een hologe is complete nonsens. Dat dit het meest gebruikte is ja, omdat ronde horloges 99% van de tijd analoog zijn!

Wanneer je gaat kijken naar digitale horloges (Casio's, G-shock enz) zul je tot je verbazing zeer weinig ronde schermen tegen komen. En als deze rond zijn (G-shock modellen) zijn ze lomp en groot.

Daarnaast een rondscherm bestaat niet. Dit is een vierkante resolutie met 33% van de pixels uit. Kortom imo zonde van de beschikbare pixels.

Maar het valt wel op dat menig vormgever design hoger heeft staan dan functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door downcom op 12 mei 2015 19:13]

Mwoah ik denk dat je daarmee menig vormgever tekort doet ;)

-een vormgever, ontwerper
Er is in ieder geval wel een patent aangevraagd een tijdje terug op het roteren van de ring en het corresponderende UI feedback op de smartwatch:

https://patentscope.wipo....eryString=&tab=PCT+Biblio
Dit soort functionele klik-wieltjes gaan veel verder terug in de tijd, denk maar aan de Sony jog-dial .

[Reactie gewijzigd door Jortio op 12 mei 2015 21:27]

Ergonomisch vind ik een rond horloge handiger. Een rond horloge past beter om mijn pols en onder mijn kleding. Dat kan raar klinken, maar het is wel zo.
Tja mijn Honeywell thermostaat uit 1982 werkt precies zo en Braun deed dit in de jaren 50 met de pocketradio.
Volgens mij zou je de uitvinder van het wiel (een of andere neanderthaler) hier hooguit krediet voor kunnen geven want laten we niet doen alsof apple (letterlijk) het wiel heeft uitgevonden (hoewel ze ook credit wouden voor alles wat vierkant was dus zo gek is het niet).

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 13 mei 2015 12:11]

Dat is ook de reden van dit ronde ontwerp vermoed ik.
De meeste mensen vinden ronde horloges om je pols nou eenmaal stijlvoller, mezelf incluis.
Dat is eigenlijk best wel nice!
Zeker als het een beetje tactical feedback heeft, zoals op sommige 'echte' horloges/scrollwheels.

Ik ben geen fan van Samsung's aangepaste TouchWiz, maar in de smartwatch wereld mag er best nog wel gespeeld worden met de OS'en en functies daaromheen.

Edit:
Maar wederom, net zoals op de Apple Watch, zie ik niet iemand foto's kijken op z'n Smartwatch. :P

[Reactie gewijzigd door Adr01 op 12 mei 2015 18:24]

*haptic feedback of tactile feedback.
Ah ja, bedankt.
(Toch iets te veel STO gespeeld)
Dit kan best wel eens een handige feature worden denk ik. Eens kijken of het design ook een beetje meezit.
Kan best aardig worden. Beter dan gepriegel met je vingers op een schermpje in ieder geval. Maar ja, moet die ring wel stevig zijn anders zit je straks met een kapotte rand.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. Heb zelf namelijk een tijde de apple watch uitgeprobeerd maar ik moet zeggen dat de implementatie van de digital crown niet helemaal naar mijn smaak was. Een draaibare ring om het scherm lijkt me veel gebruiksvriendelijker en handiger in day to day use.