Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Samsung heeft de benodigde chips voor de verwerking van de input van sensors op een soc voor wearables gezet. Zo kan er bijvoorbeeld de huidtemperatuur en zweet worden gemeten. Daarmee moet de soc een manier bieden om dergelijke sensors in wearables te integreren.

Naast de zweet- en huidtemperatuursensors is er ook hardware aanwezig voor de verwerking van signalen van een BIA voor het meten van vet, PPG voor onder meer het bijhouden van de ademhaling en een ECG-hartmeter.

De soc heeft een Cortex M4-processor aan boord, een low-power processorkern bedoeld voor apparaten die weinig processorkracht vragen. Het werkgeheugen van de soc is 256KB, het ingebouwde flashgeheugen 512KB, zo blijkt uit de specs van de S3FBP5A. Samsung geeft de soc de marketingnaam Bio-Processor en hij komt naast onder meer de Exynos-lijn van mobiele socs te staan.

Doordat de soc de hardware aan boord heeft om van diverse sensors de input te verwerken, zouden fabrikanten met minder moeite wearables kunnen ontwikkelen die deze sensors hebben. De massaproductie van de soc is al gestart. De eerste producten op basis van de S3FBP5A moeten in de eerste helft van volgend jaar verschijnen.

Samsung Bio-Processor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Een lekker gort droge opsomming door tweakers.

Geen greintje enthousiasme te herkennen zodat dit revolutionaire nieuwtje op dezelfde hoogte komt als ieder ander onbenullig iets.
Voor het uiten van enthousiasme hebben we uiteraard previews en reviews. In nieuws verwachten veel van onze lezers - terecht - een neutrale toon en die leveren we dan ook. Maar, speciaal voor jou, kan ik het bericht wel even herschrijven, om je een indruk te geven hoe het bericht er dan zou uitzien.
Samsung introduceert revolutionaire soc om wearables geweldig te maken

Samsung heeft de benodigde chips voor de verwerking van de input van sensors op een soc voor wearables gezet. Hoe awesome! Zo kan er bijvoorbeeld de huidtemperatuur en zweet worden gemeten. Daarmee moet de soc een manier bieden om dergelijke sensors in wearables te integreren. Wow!

Naast de zweet- en huidtemperatuursensors is er ook hardware aanwezig voor de verwerking van signalen van een BIA voor het meten van vet, PPG voor onder meer het bijhouden van de ademhaling en een ECG-hartmeter. Apple Watch, eat your heart out!

Deze geweldige soc heeft een Cortex M4-processor aan boord, een low-power processorkern bedoeld voor dit apparaten die weinig processorkracht vragen. Wearables met deze soc gaan dus hopelijk lekker lang mee! Het werkgeheugen van de soc is 256KB, het ingebouwde flashgeheugen 512KB, zo blijkt uit de specs van de S3FBP5A. Samsung geeft de soc de geestige marketingnaam Bio-Processor en hij komt naast onder meer de Exynos-lijn van mobiele socs te staan. Leuk!

Doordat deze revolutionaire en magische soc de hardware aan boord heeft om van diverse sensors de input te verwerken, zouden fabrikanten met minder moeite wearables kunnen ontwikkelen die deze sensors hebben. Bespaart dus tijd en hopelijk geld! De massaproductie van de soc is al gestart. De eerste producten op basis van de S3FBP5A moeten in de eerste helft van volgend jaar verschijnen. We kunnen niet wachten!!!111
Wow! Normaal heb ik niet zo'n hoge pet op van Samsung, maar door het enthousiasme van de auteur van dit artikel heb ik echt het gevoel dat Samsung voorop loopt en Apple volgt. Ik verkoop meteen al mijn spullen en stap over naar Samsung, want Tweakers zegt in dit artikel dat zij heer en meester zijn! Volgend jaar al!... Gekkenhuis!

/Sarcasme. Bedankt Arnoud, voor de nuchtere toon.
Kan me voorstellen dat de hele crew van Tweakers.net een big smile had na het lezen van je reactie :) Ik ook.
Neutrale berichtgeving is juist een grote kracht. Laat je niet verleiden tot Amerikaanse taferelen.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 29 december 2015 16:17]

Is het niet zo dat de Tweakers normaliter zélf in de comments de boel van context en interessante content voorzien?

Volgens mij, als we echt even terugdenken, was dát namelijk de grote pré van deze site. De nieuwswaarde is al veel langer, en veel twijfelachtiger geweest en de grote meerwaarde waren de Tweakers zelf. Dus bij deze ben je uitgenodigd om een toevoeging te plaatsen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 december 2015 14:37]

Daar heeft u een punt, mijn mosterd-na-de-maaltijd / beter laat dan nooit poging:

Het gaat hier om een zgn sensor-hub.
Processortjes om sensor-data te verwerken worden al lange tijd gebruikt in de fabrieken / industrie (bijv. Balluf-netwerk), auto's en huishoudelijke apparaten.

Echter, sinds kort is de boel zo drastisch geminiaturiseerd dat het ook in een smartphone past. Belangrijkste MCU-leveranciers voor sensor hubs zijn Qualcomm, Atmel, allebei fabless en belangrijke klant bij TSMC. Huawei maakt ze zelf onder hun HiSense-merk en integreert ze op hun SoC's. TI maakt ze ook, en die hebben nog ouderwets eigen fabs. Ook NXP is een belangrijke leverancier, hun MCU's vinden hun weg in de iPhone - door Apple aangepast, verpakt en M7 / M8 genoemd. 'Miniaturisatie' is relatief, bijv. bij Apple M8 gaat het om een NXP 90nm-proces.

Tot de Galaxy S4 gebruikte Samsung kennelijk sensor-hubs van Atmel (zie Atmel persbericht), en daarmee lijkt het me dat ze afhankelijk waren van TSMC. Samsung wil graag de boel in eigen huis fabriceren, dus een eigen hub is dan logisch.

Wat zit er dan in: De Cortex M4 MCU, 0,1mm2 @90nm, dus die is best zuinig, een PMIC om hem zuinig te houden, want de batterij bij wearables wil je liever niet iedere dag opladen, en geintegreerde crypto, al wordt dat niet nader gespecificeerd. Een mooi artikel over waarom "veiligheid/vertrouwen' hardwarematig moet zijn ingebouwd in dit soort apparaten schreef Bill Montgomery recent op SemiWiki.

Wat wordt er dan zoal berekend? Zweet meten leek me niet anders dan een simpele 2-punts geleidbaarheidsmeting met gelijkspanning, weinig rekenwerk. Maar de werkelijkheid bleek complexer: De universiteit in Oslo heeft uitgedokterd dat het beter werkt met 3 punten en wisselspanning, omdat met 2 punten teveel variatie is, en met 3 punten kan je een berekening maken (ik neem aan met 3 "route-combinaties") om een betrouwbaarder meet-resultaat te hebben.

Waarom is dat belangrijk voor Samsung: Smartphones zijn voor Samsung een krimp-markt, dus ze moeten nieuwe groeigebieden vinden. IoT is de meest voor de hand liggende markt.

Orde-van-grootte achterkant-van-de-envelop berekening:
• Stel, Samsung verkoopt per jaar 280M telefoons,
• Stel, 50mm2 wafer-oppervlak van Samsung-fabs per telefoon (in werkelijkheid minder, veel komt van Qualcomm / TSMC)
• Per jaar 14000m2 wafer volgeplempt,
• Stel, de verkopen van Samsung-telefoons nemen 50% af richting 2020, dan is er 7000m2 die volgeplempt moet worden met alternatieve chips om de fabs draaiende te houden.

• Stel een IoT-chipje met Cortex M4 / Crypto / PMIC is 0,2mm2,
• Met 35-miljard stuks IoT-apparaten per jaar is dat opgevangen.

Die 35 miljard IoT-apparaten te maken door Samsung Foundry hoeven niet alleen door Samsung zelf besteld te worden, en gelukkig voor Samsung, kan veel hiervan met afgeschreven 90nm-apparatuur gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door kidde op 30 december 2015 10:39]

Geen greintje enthousiasme te herkennen zodat dit revolutionaire nieuwtje op dezelfde hoogte komt als ieder ander onbenullig iets.
Dat is omdat het geen revolutionair nieuwtje is. Ze hebben een MCU gepakt en daar wat signaalverwerking extra aan peripherals opgedaan. Handig. Scheelt power waarschijnlijk, en in iedergeval scheelt het ruimte. Maar om het nou revolutionair te noemen.
Ga toch fietsen. Door middel van optica en gekoppelde chips kunnen we specifieke soorten kankercellen in bloed detecteren. Dat is sexy, dit is meh.

[Reactie gewijzigd door oef! op 30 december 2015 00:55]

Belangrijkere vraag is hoe nauwkeurig de chip is bij het meten van deze waarden.
Inderdaad maar ik vraag mij ook af hoe de gegevens opgeslagen worden op de chip. Dus hoe de beveiliging zou zijn.
Op SRAM geheugen? Zonder iets bijzonders erbij zeer waarschijnlijk. Waarom zou je ook? Er staat echt niks interessants in dat geheugen. Iemand zou je smartwatch kunnen stelen, en misschien een ander programma erop flashen, al is er ook een goede kans dat dat het SRAM ook wist. In dat geval moet hij naar een lab om het SRAM uit te lezen.

Welk geval het ook is, dan heeft hij een hoop moeite gedaan, en heeft hij misschien je hartslag van de laatste minuut ofzo, afhankelijk van hoe groot de buffer is die erop wordt gedaan. Dat lijkt me niet erg gevoelige informatie.
Sram is z'n data gewoon kwijt als de power weg is. Niks labo.
Dit is een soc, een pimped processor die wellicht via een of meer interfaces (spi, i2c,...)met andere hardware data kan uitwisselen.
In eerste instantie komt die data inderdaad in een (s)rambuffer, maar moet spoedig ergens anders heen want 256k is snel vol. Een flash geheugen lijkt logisch. Maar net zo goed een ander type geheugen. Dat hangt af van het ontwerp van het apparaat, niet van deze chip.

In die zin is de vraag van tom.cx net zoiets als "ik vraag me af hoe scherp zo'n mes is en of dat veilig is''.
Ik durf te stellen dat op deze chip bijna geen data te vinden zal zijn, ook in werking (hooguit een paar samples) en dat in geval een aanvaller die data wil bekomen, er zeker betere bronnen zullen zijn dan die hardware van deze chip.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 30 december 2015 01:07]

Belangrijker dan hoe je data op dat apparaat zelf beveiligd is, is hoe het beveiligd is, daar waar je de logs bewaart. Ergens zal het geheugen een keer vol zitten (het zal je verbazen hoeveel biometrische data je kwijt kunt in 256k trouwens) en wordt de over langere termijn gelogde data weggeschreven naar je computer of smartphone. Ik kan me zo voorstellen dat die data veel interessanter is voor kwaadwillenden dan wat er zich in het beperkte geheugen van de wearable bevindt.

Uit die "langetermijnsdata" kun je nml iemands levensstijl aflezen. Leeft iemand gezond of niet? Werkt iemand aan zijn conditie? Verzekeraars zouden dat soort data maar wat graag ontvangen of adverteerders om sportschoolabonnementen naar de juiste personen te sturen...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 31 december 2015 07:33]

Die 256k is natuurlijk niet uitsluitend voor het opslaan van de biometrische data.
Die zal voornamelijk de software/firmware bevatten voor de soc.

Ik ben me bewust van het belang van de data.
Verder zeg je hetzelfde als ik: die data zal niet op de chip staan, en geďnteresseerden vinden die vast wel ergens. Maar waar en hoe sterk beveiligd hangt niet zozeer af van deze chip, als wel van z'n integratie in een device.

Anders gesteld; je kan met deze chip een apparaat bouwen dat jouw data op een billboard zet en uploadt naar eender waar, of ook een apparaat dat jouw data netjes versleutelt en geheim houdt.
Dat zal toch afhangen van de nauwkeurigheid van de gebruikte sensoren. Dit is alleen de verwerkingsunit.
Bio processor,al vind ik zelf Bio Soc toch leuker klinken :P
Interessant en goede ontwikkelingen! De eerste chip die meet, maar nu ook de data verwerkt en opslaat. Dat is nieuw :)

Overigens, de bioprocessors van Samsung zullen worden geďnstalleerd in verschillende fitness en gezondheidsapparaten in het 1e en 2e kwartaal van 2016. :)
Bron: http://english.yonhapnews...AEN20151229000800320.html

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 29 december 2015 14:02]

OFFTOPIC:
Prachtig, kan niet wachten tot een bedrijf dat fatsoenlijke software kan maken er ook een heeft.
heb je ook een onderbouwing? De reden dat veel mensen je down-voten zit hem erin dat je geen onderbouwing hebt bij je bewering.

Ik zelf ben een Iphone gebruiker en heb geen ervaring met Samsung, echter de mensen die ik ken met een Samsung product zijn tevreden. Ik vraag me dan ook af waarom je Samsung zo afkraakt, Wat je van mij mag doen als je ook aangeeft waarom.

ONTOPIC:
Ik vind het een geweldig product, Ik hoop dat dit ervoor gaat zorgen dat wearables aanzienlijk minder energie gaan gebruiken. een smart-watch moet in mijn ogen genoeg functies hebben om "Smart" genoemd te moegen worden, zonder daarbij de functies van een normaal horloge te verliezen (apple watch geeft niet non-stop de tijd weer), Maar ook het dagelijks opladen is mij een doorn in het oog om nu een overstap te maken.
Ik hoop dat Samsung doorzet en meer van deze technische snufjes op de markt gaat brengen zodat de wearables eindelijk eens hun kindertijd gaan ontspringen.
Ik weet dat dit Off-topic is (dit is mijn mening.)
Ik ben een SAMSUNG-gebruiker van het eerste uur.
En de software valt behoorlijk tegen, een paar punten waarbij hun software tegenvallen:
-SAMSUNG KIES is een bedroevende back-up software, die meer updates nodig heeft dan Adobe FLASH. En dan werkt het nog niet.
-Android software oftewel Touchwiz is gewoon voor mij ondermaats.
Het thema is wit met een donkercyaan kleur, waarbij de wit de hoofdkleur is.
Zoals je kunt raden is wit niet bevorderlijk voor het AMOLED scherm.
-Toestellen die héél laat of geen Android updates krijgen
-Beveiliging

Kortom voor mij is het niets, ze hebben de expertise gewoon niet.

Bron:
Samsung execs said to blame struggles on lack of software expertise
De hudige S en A reeks laten je uit tientallen thema's kiezen, inclusief vele donkere. De nieuwste wearables krijgen alom lof voor de eigen software implementaties.

Meer ontopic, dit gaat überhaupt niet over software. Samsung levert hardware (SoC incluis) aan meer dan een dozijn fabrikanten van mobiele apparaten. Met ieder hun eigen software en fans, voor ieder wat wils.

Een echte Samsung gebruiker van het eerste uur had dat ook allemaal geweten als hij nog op de hoogte was gebleven.
Excuses maar ik heb gestopt bij de Samsung Galaxy S4 met Adroid 4.3.
Dus die thema's konden nog niet gedaan worden.
En misschien was ik dat punt wel vergeten, en volgens mij het mijn mening. Peter en Ingrid weten niks van thema's..
Ik vind dat je dit mooi, goed hebt omschreven. Ik ben er namelijk ook helemaal mee eens met je dat Samsung niet van deze tijd is.
Hoe GoldenBE het neer zet vraagt wel om een -1, maar onderbouwing is er zeker. Zelfs de leiding van Samsung vind dat hun software slecht is.

http://www.nu.nl/mobiel/4...ht-besteden-software.html
Daaruit kan je niet halen dat het slecht is, enkel dat het beter kan :)
Het kan altijd beter. Dat is geen reden om aan de bel te trekken. Dus als hooggeplaatsten binnen een bedrijf dit zeggen is er wat mis. Voor wat het waard is, maar uit ervaring geef ik ze gelijk.

Oja, even voor de duidelijkheid. Software die crasht is slecht, maar ook software die niet aansluit bij de behoefte van de klant is ook slecht. Ik denk dat in het artikel de tweede manier wordt bedoeld.

[Reactie gewijzigd door 118226 op 29 december 2015 15:29]