Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Een Italiaans bedrijf heeft de merknaam Commodore in handen en gebruikt deze, inclusief het oude logo, voor Android-smartphones. De eerste smartphone, met de naam 'PET', verschijnt deze week en gaat onder andere standaard emulators draaien.

Het Italiaanse bedrijf achter de smartphones claimt de merknaam in 38 verschillende landen in handen te hebben. Om de naam Commodore PET enigszins eer aan te doen draait de smartphone standaard de VICE C64-emulator en de Uae4All2-SDL Amiga-emulator. Bovendien zeggen de Italianen tegen Wired dat het toestel met retro-games uitgerust gaat worden.

Afgezien van de naam en de emulators is de Android-smartphone van het bedrijf vrij doorsnee. Hij bevat een 5,5"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels en een Gorilla Glass 3-glasplaat. De processor is een Mediatek-octacore met kloksnelheid van 1,7GHz en Mali T760-graphics.

Aan de achterkant zit een 13-megapixelcamera en aan de voorzijde is dat een 8-megapixelvariant. Er komen twee varianten, een met 16GB opslaggeheugen en 2GB werkgeheugen die 275 euro gaat kosten en een met 32GB intern geheugen en 3GB ram voor 330 euro. Het OS is Android 5.0 met een eigen skin. De smartphones komen in eerste instantie naar Italië, Frankrijk, Duitsland en Polen; later moeten andere landen volgen.

Het is niet de eerste keer dat bedrijven proberen mee te liften op de nog altijd bekende naam Commodore. In de afgelopen jaren verschenen C64-achtige pc's, netbooks, game-pc'sgameconsole en muziekspelers onder de Commodore-vlag op de markt. Commodore was een van de grootste computerfabrikanten van de jaren tachtig, dat vooral met de Commodore 64 furore maakte. Het concern verkocht er 17 miljoen, dat nog altijd een record is wat betreft de verkoop van een enkel computertype. In 1994 ging het bedrijf failliet, waarna de merknaam tal van keren in andere handen kwam.

Commodore PET smartphoneCommodore PET smartphone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Ik vind het een mooie smartphone; nog wat meer foto's hier: http://www.wired.com/2015/07/commodore-smartphone/

En persoonlijk vind ik het logo goed staan op deze telefoon. Voelt haast alsof Commodore nog zou bestaan en als een soort Apple nu een telefoon zou uitbrengen. Alleen al vanuit nostalgische waarde (puur CBM logo) zou ik deze overwegen; maar dan moet ook de support en bouwkwaliteit tenminste midrange zijn.

Feit is echter wel dat Commodore business machines al behoorlijk lang geleden failliet is gegaan. Het grote aantal apparaten wat onder merknaam van Commodore sindsdien is uitgebracht, had vaak niks of weinig met Commodore te maken als zijnde "hardwarebouwer". Wat als Commodore naast Apple nog met een eigen concept door was gegaan? Was daar ruimte voor geweest in de markt?

Naar mijn idee hebben (sinds faillissement) al die gefaalde producten van fabrikanten met het Commodore logo de Commodore naam niet goed gedaan, maar dat is eigenlijk geen probleem. Ik denk niet dat de meesten van 20 jaar en jonger de term Commodore wat zegt (tenzij ze als hobby retro computing hebben). Eigenlijk zou ik zeggen... CBM; let it rest in peace.
Op zich kan een merk nieuw leven in blazen wel, en ook met deze aanpak zie ik er nog wel een klein kansje in.

Het motorfietsmerk Triumph is een gevalletje van een failliet en historisch merk herintroduceren. Ipv teren op historische successen hebben ze echter voor een moderne aanpak gekozen, dus een complete line-up met nieuwe motoren.
Triumph is een slecht voorbeeld, ze maken de motorfietsen toch echt helemaal zelf.
Bugatti is ook nieuw leven ingeblazen door VW maar kost ze zwaar geld.
Maybach door Mercedes nieuw leven ingeblazen bleek toch niet het succes
Dit soort merken kun je niet vergelijken met commodore en elektronica

Commodore vergelijk is met een hoer. Het merk is tig keer van hand tot hand gegaan, helemaal uitgeleefd en nu heeft dit bedrijf het schijnbaar op de kop kunnen tikken.
Ze doen precies wat allen daarvoor ook gedaan hebben, plakken het merk op een made in china telefoon of iets anders en denken dan meer te kunnen verkopen.
Polaroid is ook zo een merk geworden dat uitgeleefd wordt.

Teren op het succes uit een ver verleden lukt maar zelden
Wat dacht je van INDIAN........ smullen

_/-\o_
Een mooie smartphone? Dit is gewoon een chinese oem telefoon met een commodore tekst erop joepie de poepie..

Leuk dat de naam nog gebruikt wordt maar dit is gewoon typisch gevalletje van een merknaam opkopen en deze uitmelken.
Kijken waneer de Atari variant uit komt. Deze merknaam probeert alleen maar sentiment of retro gevoel te kweken idd want met het oude Commodore heft het niks meer te maken...
Nou ja, het blijft natuurlijk alleen een naam en een logo. Voor heel veel merken geldt dat ze nu niet meer lijken op het merk van 20 jaar geleden. Belangrijkste punt is natuurlijk dat Commodore destijds een premium A-merk was en nu is vervallen tot een niveau wat moeilijk in te schatten is. Gaat dit kwalitatief een Meizu zijn? Een Xiaomi? Of gaat het daar ver onder zitten?

Maar hoe vet is het om een Commodore telefoon te hebben. Ik overweeg hem ook puur uit nostalgie, maar dan moet hij niet te duur zijn. En dat is hij wel.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 15 juli 2015 15:20]

Leuk, hij is alleen iets te wit.
Commodore 64 en Amiga waren offwhite of volgens mij zelfs beetje lichtbruin.
Ze verkleurden met de tijd ook vrij stevig. Toen ik mijn Amiga 500 kreeg was hij mooi grijs. Na een aantal jaren werd het een meer grijs-bruine tint.
Kennis van me heeft ook nog Commodores en had het er laatst over dat hij op internet had gevonden hoe je de case weer als nieuw krijgt. Kun je vast wel het één en ander over op internet vinden lijkt mij. Als hij het kan dan jij ook.
Daar is inderdaad wat aan te doen! Check: Retr0bright of Retr0bright Wiki

Zelf ben ik verwoed retrocomputerverzamelaar, en ik heb al menig (retro)computer hiermee opgeknapt. Je hebt UV licht nodig, en het wordt mooi weer de komende dagen!.

Edit: wiki toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door klaafstra99 op 15 juli 2015 14:47]

De allereerste versie wel, had de tweede uitvoering en die had wel deze kleur ongeveer. Maar dat bruinige had ik eigenlijk ook wel cool gevonden als ze dat hadden uitgebracht.
http://www.nu.nl/mobiel/4...nt-nieuwe-smartphone.html
Het toestel verschijn in het wit, zwart en 'klassiek' beige, en maakt gebruik van verwisselbare covers.
Ik neem aan dat met 'klassiek' beige de C64 kleur wordt bedoeld.
De kleur is aardig in de de buurt van de PET :
https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_PET
5 jaar voor de Commodore 64
Ja, en iPhones hebben ook de kleur van de eerste Mac's. 8)7
Maar de naam Commodore wordt om nostalgische redenen uit de mottenballen gehaald.
Ah, met die merknaam had je zoveel meer gekund. Commodore Amiga S had zo'n veel betere naam geweest. Amiga betekent "vriend", een ideale naam voor een smartphone.

Zoiets, maar dan meer richting 2015 :-)
Ben overigens wel benieuwd hoe ze de naam Amiga danwel evt roms (kickstart) van de Amiga kunnen gebruiken. De rechten (of "exclusive license") daarop liggen zo ingewikkeld (Amiga Inc/Cloanto/Hyperion/anderen) dat het uitzoeken ervan al meer moeite zou kosten dan het vermoedelijk waard is.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 15 juli 2015 13:01]

Ik heb geen idee, misschien is e.e.a inmiddels vrijgegeven?
Misschien wat patenten die niet heel bruikbaar meer zijn, die zijn zo'n 5 jaar geleden "verlopen", maar de licenties/copyright/trademarks niet.

Veel van C= werd verkocht aan Escom, waaronder dus de Amiga maar ook New Old Stock van bijv Amiga computers. Escom ging ook bankroet, waarna de naam en patenten met betrekking tot de Amiga verkocht werden aan Gateway 2000. De naam Commodere ging als ik me goed herinner naar Tulip

Gateway 2000 had mooie plannen voor de Amiga, zag er vanaf en gaf een licentie voor de Amiga naam en Rom aan Amino. Patenten lagen toen nog bij Gateway, geen idee of dat nog zo is.

Amino werd Amiga Inc, die heeft geprobeerd een nieuwe Amiga te maken, faalde ook jammerlijk. Rechten werden verkocht aan een KMOS, dat weer Amiga Inc werd (zelfde eigenaren als de eerdere Amiga Inc).

Een van deze Amiga Inc's heeft de rechten op de Amiga OS 3 en lager roms verkocht aan Cloanto, terwijl Hyperion de rechten op Amiga OS 4 heeft gekregen via een rechtzaak (de eerste Amiga inc liet Hyperion versie 4 maken, verkocht de rechten eerst aan Hyperion, kreeg ze weer terug maar omdat Amiga inc bankroet ging kreeg Hyperion weer de rechten, hele lange rechtzaak voor geweest wat veel meer vragen over "wie bezit wat" opriep). Tevens is er nog de merknaam Amiga One die weer A-Eon liggen (of Eyetech of Acube.. geen idee...)

Ergens zit ook nog (mimimaal 1) investering maatschappij verwikkeld, C= USA, en liggen de rechten voor Amiga OS3.1 weer (gedeeltelijk) bij een Haage & Partner, zit Aros ook nog met wat code erin verwikkeld, en misschien MorphOS ook. Denk niet dat we moeten gaan beginnen met uitzoeken waar de rechten op bepaalde onderdelen/programma's van Amiga OS 3 of lager liggen :-p

[Reactie gewijzigd door Amorac op 15 juli 2015 15:28]

Wat een soap! Dank voor de uitleg! :-)
Amiga is toch vriendin? Amigo is vriend. Ik heb nog 2 van die vriendinnen in de berging staan :)
Is Portugees niet zo'n wazige taal waar de uitgangen iets zeggen over de spreker? Dan zegt een man dus 'meu amigo' en een vrouw 'minha amiga' over dezeflde (mannelijke) persoon.
Maar de naam Amiga is gekozen vanwege het Spaanse woord Amiga, niet Portugees.
Best kans dat zo'n naam tegenwoordig verkeerd valt en als seksistisch beschouwd wordt.
Ondanks dat Google translate het niet met je eens is, heb je gelijk :-)
Het is inderdaad de vrouwelijke versie van Amigo - dus het kenmerkt een vriendschappelijke relatie met een vrouw en niet een liefdesrelatie.
Er komen twee varianten, een met 16GB opslaggeheugen en een met 32GB intern geheugen
Gemiste kans, een variant met 64GB opslaggeheugen had leuk geweest voor de naamgeving: Commodore 64 :P
Vet. Mijn eerste computer, voor mijn 10e verjaardag gekregen (1986). Inclusief de cartridge van 'Pirate Adventure' van Scott Adams: https://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Adventure

Uitgespeeld met een buurjongen met een getekende kaart, woordenboek EN-NL bij de hand en mijn moeder die af en toe cola en chips kwam brengen :P

Geweldig als je nu een Commodore 16 telefoon zou kunnen kopen en dat spel weer kan spelen! </retro alert>
Met als flagship de Commodore 128 :)
Ze hebben de pet, die had 2k of 4kb dus nu 2 of 4 gb misschien.
Vic 32 was er ook nog
De Commodore PET had tussen 4k(wsl destijds duurder dan deze phone) en 96k (duurder dan een huis destijds?) ram geheugen.
Het bedrijf dat vroeger echt Commodore was, zou zich omdraaien in z'n/haar graf.
hoezo ? Voor hetzelfde geld denken ze : fantastisch, een supersnelle mobiele hardware-platform dat onze platform voor iedereen bereikbaar maakt en daarnaast gewoon met zijn tijd meegaat !
Kijk maar naar alle merken : die gaan mee met de tijd en geen enkele zegt van : tsjah we willen liever achter blijven... Daarmee verkoop je niet en je moet gewoon mee met de tijd....
Geen enkele tech-bedrijf die niet blij is als ze een high-tech platform of gadget uit kunnen brengen !

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 15 juli 2015 14:41]

Dit had pas echt leuk nieuws geweest als ze nieuwe Amiga Computers zouden bouwen, of als eindelijk Amiga OS 4.1 op AMD en Intel CPU's draait, maar ja Hyperion Entertainment heeft de rechten van Amiga OS in hun handen.

Maar dit is gewoon een vroegere erg bekende naam gebruiken om telefoons te verkopen, en sorry dit heeft helemaal NIKS te maken met Commodore van vroeger of de Commodore Amiga.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 juli 2015 13:59]

Maar dit is gewoon een vroegere erg bekende naam gebruiken om telefoons te verkopen, en sorry dit heeft helemaal NIKS te maken met Commodore van vroeger of de Commodore Amiga.
Inderdaad, een cynisch stukje marketing gericht op een nostalgie-impulsaankoop (PET was de naam van een van de eerste Commodore desktops).

Het gaat hier om een relabel van een Hong Kong Chinese OEM mobiel van Shenzen Sumvier Technology Co..

Die is als Orgtec WaPhone voor $145 verkrijgbaar op de Chinese markt. Je betaalt dus het dubbele voor een (iets vernaggelde) Commodore logo en een tweetal emulators die je zelf ook gratis op nagenoeg ieder willekeurige Android mobiel kan installeren.

De rechtensituatie is ook niet duidelijk, het is onbekend of de Italiaan die "Commodore Business Machines" een paar maanden geleden heeft geregistreerd in de VK ook licenties heeft voor het gebruik van de merknaam, logo of b.v. de Amiga ROMs die nodig zijn voor een werkende emulatie.
De Kickstart (1.3, 2.0, 3.0, 3.1) bootstrap firmware kan je kopen van Amiga Forever Essentials voor Android, maar je kan dan die kickstart Roms ook op een PC gebruiken en ook de Workbench die er bij komt, en dan ben je maar ¤0,76 kwijt.

In plaats van ¤29,95 wat de Amiga Forever Plus Edition kost voor de PC, waar pas alle kickstart roms bij zit :-)

En denk dat zij Cloanto van Amiga Forever daar de rechten op hebben, en Hyperion Entertainment heeft al de rechten op de Amiga OS'en.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 juli 2015 22:38]

Ik heb net het boek The Future Was Here: The Commodore Amiga door Jimmy Maher gelezen, waarin uit de doeken gedaan wordt wat voor een bedrijf Commodore was. Ze hebben zich niet rond te draaien in hun graf, want ze hebben het zelf verknalt door foute beslissingen, te weinig marketing en te dikwijls te gokken op het verkeerde paard. Begrijp me niet verkeerd: ik was en ben een die hard Amiga fan, maar al bij al was de Commodore 64 een toevalstreffer, die ze niet kunnen herhalen hebben met de Amiga 500 (Meer succes in Europa dan in Amerika), en door te hard te pushen om de Amiga 1200 op de markt te brengen, met het minderwaardige AGA chipset die eigenlijk het superieure AAA chipset had moeten zijn.
Ze hebben ongeveer 12.5 miljoen Commodore 64 verkocht.

http://www.pagetable.com/?p=547


Das waar maar ze hebben toch nog aardig wat Amiga 500 verkocht, en de Amiga 1200 ging ook goed, maar Commodore had te weinig Amiga 1200 gemaakt, want die vraag was VEEL meer dan ze gemaakt hadden, maar toen kreeg Commodore cash flow problemen en gingen ze faillissement aanvragen.
OK everyone,

As promised, I looked through my old Commodore developer documentation and acutally managed to find some marketing info that applies to our conversation. The following information was published by C= (year of publication is also listed):

January 1989: 1 million AMIGAs sold (all models)
1991 (no month given): 2 million AMIGAs sold (all models)
April 1993: 100,000 A1200s sold since release

The above is the only official publication of AMIGA worldwide sales by C= as far as I can find. Obviously these numbers do not (appear to) include the A4000 and A4000T series.

I spent some time searching the web last night and found an interesting post by an ex-Commodore employee where he stated that even though the CD32 was selling well, they (C=) needed to sell 200,000 units by Christmas (of 1993) but management had only ordered parts to build 100,000 units!

Finally, I found what I believe to be accurate information (as good as there will ever be) on

http://www.pegasus3d.com/total_share.html

This website shows not only sales for all AMIGA computers by year but also compares against other systems of the era (and market share as well). The statistics seems to be fairly well researched, judging by the references shown at the bottom of the website. The following was listed for C= sales of all AMIGA models (in 1000 unit increments):

1985 100
1986 200
1987 300
1988 400
1989 600 (totals inline with C= sales statement..see above)
1990 750
1991 1035 (totals inline with C= sales statement..see above)
1992 390
1993 155
1994 50

TOTAL SOLD = 3980 (3,980,000).

When everything is "said and done" about C= AMIGA worldwide sales, this number is close enough to the 4,000,000 sales figure seen over the years and quoted by several computer historians. Based on the documention I have in my collection as well as what I have been able to research on the internet, I accept these numbers. Now, keep in mind that we (the community) don't have any solid information on the number of AMIGAs sold after the demise of C= so the final count will (probably) never be known. To be sure there have been other AMIGAs sold but I doubt that those numbers exceed any of the years listed above (reference my earlier post...most of what has been sold since the demise of C= utilized components / surplus from C= inventory).

Community "chatter" continues to talk about total sales anywhere between 4-8 million (which is probably where I got my original number..see my earlier post in this topic) but there just isn't any information available to put the total sales much higher then 4 million (maybe 5 million if we stretch the totals to include clones, set-top boxes, gambling machines, etc...)

I hope this helps to answer the question (once and for all).

Regards,
Lee
ltstanfo
http://www.amiga.org/forums/archive/index.php/t-8014.html

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 juli 2015 20:59]

Leuk, ik ben zelf ook met de Commodore 64 begonnen.

Blijkbaar heeft dat bedrijf genoeg geld om in zo'n soort hobby-project te steken, want het ziet er niet uit als iets wat bedoeld is om een gigantisch commercieel succes te worden. Het is echt bedoeld voor de kleine groep die-hard Commodore fans.
Dit is _niet_ de commodore van de jaren 80/90! Dat bedrijf is failliet gegaan en de merknaam zelf is doorverkocht. Dit is puur een mooie naam, zelfde als dat UPC nu Ziggo heet. Het heet misschien Ziggo, draagt de goede naam van Ziggo maar het is en blijft UPC.
Met "dat bedrijf" bedoelde ik natuurlijk niet het originele bedrijf genaamd Commodore (wat allang niet meer bestaat), maar het Italiaanse bedrijf wat het merk heeft gekocht en wat deze telefoons uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 15 juli 2015 12:36]

Ik vind het meer parasiteren op de goede oude naam .... Dit heeft NIETS meer met de echte Commodore te maken.
Ik eis een blauw scherm met blokkerige letters en een knipperende cursor als hoofd startscherm; zelfs als het compleet onpractisch is.

That said; Commodore draagt als naam nog macht, maar omdat er commodore op een prullenbak staat wil dat nog niet zeggen dat het een coole of goede prullenbak is.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 15 juli 2015 09:45]

En als je wilt bellen moet je eerst intypen: LOAD "TELEPHONE",8,1 : RUN
En dan met de joystick een nummer kiezen? :+
Moet je wel de floppy drive op je micro-usb hebben zitten. Tevens krijg je misschien ook een speciale hoes voor de telefoon, waarin je je final-cartridge III kan zetten (connectie via BT), makkelijker met laden en screenshots :P
Floppy? Wat dacht je van het casettedeck :+
Dat waren nog eens tijden. Je kon toen van de radio games en andere software opnemen.
En dat de uitzending op het laatste moment mee kapte zodat je nog niks had. :')
Casettedeck :)

Ik had helaas een exemplaar waarbij de koppen nog wel eens verliepen. Kon ik weer met een schroevendraaier in de weer om alles af te stellen.

Wat was de powercartridge trouwens een verademing toen. Laadtijd van wonderboy ging van ongeveer 215 naar 37 tellen op de teller. Geen idee welke eenheid, volgens mij duurde 215 ongeveer 15 minuten.
?LOAD ERROR - FILE APP NOT FOUND...

:Y)
Kopjes reinigen met alcohol, en demagnetiseren.
Wow man, je doet oude tijden herleven...
De commodore 64 heeft mij naar de automatisering getrokken, een geweldig apparaat met een vreselijke basic:
10 drink bier
20 goto 10
?syntax error in 10

10 print "drink beer"
20 goto 10
30 end
Kut, daarom werkte het niet... :'(
En ff rebooten met sys64738 ;)
Ik vindt t lachen , maar tegelijkertijd ook triest ,commondore is een dood merk , AUB laat het met waardigheid in de geschiedenis boeken staan, en ga niet een oud merk verkrachten dat goede herinneringen heeft :(

De commodore maakte legendarische computers ,zeker de amiga 500 uit mn jeugd , wat was dat een geweldige machine, daar ben ik jaren zoet mee geweest , kwa gaming en kwa werkstukken maken voor school... want daar voldeed dat ding gewoon perfect aan met workbench :D

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 juli 2015 09:13]

Ik zie het merk Commodore meer als een cult-merk en er zijn een hoop producten na de hoogtijdagen van Commodore nog uitgekomen die het merk Commodore dragen. Zo past deze telefoon ook in dat rijtje. Voor mensen die die-hard verzamelaar zijn van Commodore-spullen is dit soort dingen een leuke aanwinst. Over een jaar of twintig is dit een klassieker :Y)
als de telefoon daadwerkelijk door Commodore gemaakt zou worden had je een punt....nu is er Commodore op een chinaphone geplakt.....dat maakt t geen Commodore! t blijft een chinaphone!
Commodore liep ooit ver vooruit op de concurrentie. Ze waren de eersten met mooie graphics én geluid voor een "lage" prijs.
De telefoon die ze nu presenteren is een midrange chinaphone... niet echt revolutionair.
Leuke marketing.Maar als echte gamer was de feedback van echte hardware knoppen wel fijn geweest. Een gemiste kans.
Toont wel aan hoe zwaar het op de Android markt is om je te onderscheiden. Nu gaan ze dus al oude merknamen uit de kast halen. "Wat heb jij voor telefoon?" "Ik heb een Atari" |:(