Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bedrijf brengt begin 2018 mini-Commodore 64 met 64 games uit

Retro Games Ltd. brengt begin 2018 onder de naam The C64 Mini een compact gamesysteem uit waarin 64 klassieke Commodore 64-games zijn geÔntegreerd. Ook kunnen gebruikers in Basic programmeren op The C64 Mini.

The C64 Mini is half zo groot als de originele Commodore 64 en bevat een hdmi-poort en twee usb-aansluitingen. Retro Games Ltd. levert een joystick mee die het uiterlijk van bijvoorbeeld de klassieke Competition Pro van Suzo heeft, al is niet bekend of hij een vergelijkbare stevigheid heeft.

Ook is niets bekend over de componenten van The C64 Mini. De fabrikant claimt dat een usb-toetsenbord op de console is aan te sluiten 'om het systeem als een klassieke C64 te gebruiken'. Het geïntegreerde toetsenbord werkt dan ook niet. Dat houdt in ieder geval in dat gebruikers Basic kunnen gebruiken om te programmeren. Ook stelt het bedrijf firmware-upgrades in het vooruitzicht; dat kan via een usb-stick. Verder is er de optie om de voortgang in games op te slaan en zijn er pixelfilteropties om bijvoorbeeld scanline-emulatie te simuleren.

De console krijgt standaard 64 games, waaronder California Games, Chip's Challenge, Speedball 2: Brutal Deluxe, Paradroid, Insects in Space, Monty on the Run en Impossible Mission. Het product verschijnt begin 2018 voor tachtig euro en voor die prijs bundelt de fabrikant niet alleen de joystick, maar ook een usb-snoer en een hdmi-kabel.

Door

NieuwscoŲrdinator

189 Linkedin Google+

Submitter: Mr.Master

Reacties (189)

Wijzig sortering
Lijst met de 64 games:
C64 Mini | Pre-installed games

AlleyKat
Anarchy
Armalyte: Competition Edition
Avenger, Battle Valley
Bounder, California Games
Chip’s Challenge
Confuzion
Cosmic Causeway: Trailblazer II
Creatures
Cyberdyne Warrior
Cybernoid II: The Revenge
Cybernoid: The Fighting Machine
Deflektor
Everyone’s A Wally
Firelord
Gribbly’s Day Out
Hawkeye
Heartland
Herobotix
Highway Encounter
Hunter's Moon
Hysteria
Impossible Mission
Impossible Mission II
Insects In Space
Mega-Apocalypse
Mission A.D
Monty Mole
Monty on the Run
Nebulus
Netherworld
Nobby the Aardvark
Nodes Of Yesod
Paradroid
Pitstop II
Rana Rama
Robin Of The Wood
Rubicon
Skate Crazy
Skool Daze
Slayer
Snare
Speedball
Speedball II: Brutal Deluxe
Spindizzy
Star Paws
Steel
Stormlord
Street Sports Baseball
Summer Games II
Super Cycle
Temple of Apshai Trilogy
The Arc Of Yesod
Thing Bounces Back
Thing on a Spring
Trailblazer
Uchi Mata
Uridium
Who Dares Wins II
Winter Games
World Games
Zynaps
Wat een ontzettend matige lijst aan spellen zeg. Poeh poeh. Met veel pijn en moeite 10 titels waarvan ik zeg vooruit. Dat ze dan 16 of 32 uber titels hadden genomen al ging de prijs wat omhoog.

Maar goed, beste aan dit nieuws is om alle nostalgen bij elkaar te zien :Y)
En omdat het te leuk is om niet te doen (met dikke smile op het gezicht) een paar heavyweights:

Bubble Bobble
https://www.youtube.com/watch?v=lsMvGCiUtyc

Boulderdash
https://www.youtube.com/watch?v=FiEVfa1OK_o

Defender of the Crown
https://www.youtube.com/watch?v=BjzSPxI2Jvg

Kung Fu Master
https://www.youtube.com/watch?v=FtkWw7ZAXdA

Leaderboard Golf
https://www.youtube.com/watch?v=4jA5eKk10Wo

Yie Are Kung Fu
https://www.youtube.com/watch?v=O663acwsMjE

High Noon (helemaal vergeten - plat gespeeld!)
https://www.youtube.com/watch?v=RsTtZcoC8JA
Impossible mission (vooral deel 2) is toch wel erg cool en paradroid blijft ook geweldig, maar voor de rest ben ik het wel met je eens. De games serie is nog wel ok...
Als we het hebben over wensen, turrican 2 was echt geweldig, een van de games waarbij je je af vroeg hoe dat op een c64 draaide.
Indeed. Helemaal stuk gespeeld.

IM (1+2) en ook Pitfall. Erg lang geleden allemaal. we gaan eens kijken en anders misschien maar een andere (illegaal?) emulator why not.Ik heb de spellen allemaal toch nog liggen echter was de C64 defect geraakt tijdens verhuizen.
Ik heb er nog een thuis, zou de 1541 er ook op aan te sluiten zijn? Wellicht kan ik m'n honderden floppen dan op USB zetten, en de 1530? Dan kan ik m'n Ghostbusters bandje ook gebruiken. Zou m'n power cartridge ook functioneren in deze retro machine?
DIt apparaat maakt gebruik van emulatie en is dus niet compatibel met de 1541 en 1530. Voor wat jij wilt is de Ultimate64 het juiste apparaat om naar uit te kijken, of als je nog een echte C64 staan hebt, dan stelt de 1541 Ultimate je in staat om backups the maken van je floppy's en bandjes op USB.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 30 september 2017 08:45]

Exact dat heb ik dus gedaan, hoewel met kanttekening ik 'alleen' de floppy's gekopiŽerd heb naar bestanden.

Helaas waren niet alle floppy's nog goed, waardoor ik niet alles kon recoveren, maar goed, wel een leuk deel van de disks kunnen kopiŽren :)
Het resultaat heb ik vervolgens op USB gezet en met een usb-naar-1541 interface is deze usb stick daadwerkelijk aan te sluiten op een 'gewone' C64.

Al met al, zeker veel opties en mogelijkheden! Ooit ga ik alles restaureren en 'in ere' herstellen.
Met name Defender of the Crown heb ik destijds echt grijs gespeeld op de C64 samen met mijn broer en neef. 😃 Echt jammer dat die er niet bij zit. 🙁
is dat dezelfde als die van de NES, die heb ik nog liggen :-)
Geen idee, ik heb het namelijk alleen op de C64 gespeeld.
Last Ninja

Een van de International Karate's

Barbarian

Caveman Ugh-Lympics

Wonderboy

Paperboy

California games

[Reactie gewijzigd door MASiR op 29 september 2017 20:28]

Kleine hardware maker krijgt het hws niet voor elkaar grote titels en softwarehuizen te strikken. Meestal doen de kleintjes echter niet moeilijk op het gebied van extra games toevoegen.
Bumping Buggies (de eerste C64 game die ik ooit gespeeld heb):
https://www.youtube.com/watch?v=bOzdCSGBako

Barbarian (erg leuk met vrienden):
https://www.youtube.com/watch?v=tHnf4UlaWvM

Ghostbusters:
https://www.youtube.com/watch?v=X1jKHHeufS0

Cauldron 2:
https://www.youtube.com/watch?v=hCbuNyU1Rrw

Turrican (daar ben ik behoorlijk aan verslaafd geweest):
https://www.youtube.com/watch?v=IQV5fed62xM

Ik mis er vast nog wel een paar. Het is ook alweer zo lang geleden...

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 30 september 2017 09:50]

Dus alles is preinstalled je kunt bijvoorbeeld via een usb stik niet andere spellen erop spelen?
Zal bij een of andere c 64 club wel weer gemod worden.
Ziet er goed uit, de doelgroep zullen mensen zijn die vroeger dit dus ook gespeelt hebben.
Ik ben er eentje van en vond the last v8 prachtig om naar te kijken en spelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_V8

En maar uren wachten totdat het bandje klaar was met laden en dan run, en het spel starte op.
Je had ook nog een turbo lader ,je kon spellen met turbo op je bandje zetten en lade sneller.
Dat scheelde weer 10 minuten.

Voetnoot: De originele bandjes deden het altijd, gekopieerd moest je al een duurder chrome bandje hebben.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 30 september 2017 15:38]

98% hit! Geweldige "playlist":)
Helaas ook geen:

Last Ninja 1/2/Remix/3
http://www.system3.com/games/last-ninja/
Operation Wolf/Thundertbolt
https://www.youtube.com/watch?v=DXT7tEQbLPU
Myth
https://www.youtube.com/watch?v=arQnQjk_Xus
Nightbreed
https://www.youtube.com/watch?v=zfblq1IGEj8
Barbarian 1/2
https://www.youtube.com/watch?v=fdEZuK8PqLg
Fort Apocalypse
https://www.youtube.com/watch?v=u1A-BNafyDk

Hopelijk vullen ze het nog aan (gelukkig heb ik de originele c64 en tapes nog)

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 30 september 2017 23:30]

Poeh poeh ...

Midnight Resistance,
The Great Giana Sisters
Last Ninja 1,2,3
Int. Karate
Barbarian
Robocop
Renegade
R-Type
Paperboy
Chase HQ
Double Dragon
Rambo
Kickstart 1,2
Turcian

To name a couple
The last ninja series ontbreekt, is toch een klassieker , een spel waarvoor je een c64 wilt hebben destijds , een gemist
Ik denk dat het te maken heeft met de (disk) loader die gebruikt is in de Last Ninja series.
Zeker wanneer er een disk fastloader gebruikt is, wordt het een uitdaging. De 1541 diskdrive dient dan ook geŽmuleerd te worden en dat is dan ook weer een uitdaging.
De multi load spellen (Winter Games, World Games) die wel zijn opgenomen zijn qua loader code vrij primitief en makkelijk over te zetten.

Dat gezegd hebbende, System 3 (van Last Ninja) is nog steeds actief dus het zou een licentie dingetje kunnen zijn.

EDIT: ik zie dat Rubicon er ook tussen staat. Als dat het Rubicon spel is van Fairlight dan hebben ze denk ik wel de 1541 moeten emuleren.
Die had naast het fast loaden ook een IRQ loader (en flink wat kopieerbeveiligingen :) )

[Reactie gewijzigd door funxiun op 29 september 2017 15:40]

Wat je zegt over Winter/World Games klopt niet. Ze gebruikten het Vorpal superfastloader systeem. Vorpal was een aangepaste formattering van de floppydisk, opdat de schijf, in combinatie met de snellere seriŽle kabeloverdrachten, nog maar 2 keer rond hoefde te draaien om een track binnen te halen. Het beste wat met een conventionele fastloader (die de formattering niet aanpast) te bereiken is 3 rondjes. Als je Googelt op Vorpal is het nog het ťťn en ander te vinden over dit zeer vernuftige systeem. Vorpal is zo snel dat in Wintergames het laden tussen de sporten soms maar 4 seconden duurt.

Die aangepaste formattering maakte het ook enorm lastig de spellen te kopiŽren, normale kopieerprogramma's konden niet met de aangepaste formattering. Om ze te kopiŽren had je een nibbler nodig, een geavanceerd kopieerprogramma dat schijf low-level kopieerde, inclusief de formattering meenam. Een track past evenwel niet in de 2 kilobyte geheugen van de 1541 floppydrive. Latere versies van Vorpal maakten hiervan handig gebruik opdat je voor een correcte kopieeractie de hele track in 1 keer moest kunnen inlezen, anders kreeg je de boel niet goed gereconstrueerd op schijf en kon softwarematig gedetecteerd worden dat het in meerdere keren beschreven was.

Het tegenwapen van de piraterij waren dan weer zogenaamde "ramboards", waarmee 16KB extra geheugen in de 1541 geplaatst kon worden. Met een speciale nibbler kon je dan ook deze schijven kopiŽren.

Er zijn van de Games-serie (veelal door de onderwereld) versies gemaakt die op een normal geformatteerde floppy kunnen werken. Waarschijnlijk is zo'n versie als basis gebruikt voor de versie op THE64.
Ik had de last ninja serie op tape, nooit een diskdrive gehad voor de c64, toch zo'n 600 spelen. Ik mis Delta en een hele hoop Codemaster games. Zal inderdaad met licenties te maken hebben. Daarom koop ik die mini's niet, mis veel te veel. Zoals Activision games op de Atari 2600
Ook Commando, het spel dat ik veel heb gespeeld, ontbreekt.
Misschien kunnen er meerdere games worden ge-sideload.
Wellicht.
Misschien net zo hackable als de C64 DTV joystick van een paar jaar terug.
Had je zowaar een kruising van een C64 en een Amiga.

Binnen de C64 scene niet echt opgepikt maar er zijn wel aardige demo's op gemaakt.
De C64 DTV was onderhuids daadwerkelijk een C64 en je kon er onder meer ontbrekende aansluitingen op solderen. Dit ding is een ARM SoC met emulator. Als er al te hacken valt, dan zal dat vooral gaan om "moderne" aansluitingen die in de C64 emulator niet te gebruiken zijn, eventueel wel als je er bijvoorbeeld Linux op zet.
Commando echt kapot gespeeld vroeger :o takes me back!

/offtopic
Er is door N0stalgia onlangs een sterk verbeterde versie van Commando uitgebracht, Commando Arcade SE. Alle elementen die in de arcadeversie zaten maar niet in de C64-versie hebben ze alsnog toegevoegd. Best leuk. Hier te downloaden:

http://csdb.dk/release/?id=137173

Mogelijk werkt dit ook op THE64, maar ik zoals ik elders zeg, er is beter te koop dan dit ding.
Beste aan Commando was toch de soundtrack van Rob Hubbard. Nog steeds mijn favoriete computerspelsoundtrack allertijden.
Zo ontbreken er wel meer, waaronder Outrun. Het zal met licenties te maken hebben. Jammer dat het toetsenbord niet functioneel is. Dat is toch wel een gemis voor het retro gevoel.
Spy vs Spy
International Karate / IK+
Wizball
Skate or Die
Boulder Dash
Barbarian

Ik hoop dat je d'r zelf floppy images op kan laden tegen de tijd van de release.
Het is inderdaad de bedoeling dat je je eigen floppy-images via SD-kaart kunt gebruiken.
Als dat zo is, dan haal ik wellicht wel. 8-)
En wat te denken van Paperboy!
oh ja! Fietsen voor je leven als die rothond achter je aan komt :P
Outrun dat die niet tussen zit kan ik wel begrijpen, want dat is een sega game. Wellicht komt er een mini megadrive dan zou outrun een must zijn. The last ninja was typisch een Commodore game. Maar goed je hebt gelijk er zitten meer spellen niet tussen, jammer
Boulder Dash, Beachhead, Way of the exploding fist, River Raid, Load Runner, Pitfall

En nog veel meer "klassiekers" die toch wel afwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 29 september 2017 16:49]

Dat zijn ook mijn favorieten.
En donkey kong natuurlijk.
Ik zou dan weer liever voor Turbo Outrun gaan, hoor het introdeuntje er nu nog van! (Ta Ta Taaa Tata ta ta ta)
En dat geeft ook gelijk het probleem aan van dit soort verzamelingen. Buiten dat het altijd maar net de vraag is waar je de licenties voor kunt krijgen heeft iedereen toch weer zijn eigen favorieten. Je gaat het nooit voor iedereen goed doen. Uiteindelijk denk ik dat het toch vooral gaat om de formfactor en de 'novelty' er aan. Als je werkelijk veel retro games wil spelen ben je uiteindelijk toch beter af bij emulatie (ok, dit is ook emulatie, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).
Alleen al voor de muziek van Jeroen Tel geef ik je gelijk. Maar Rob Hubbard's Monty on the Run zit er gelukkig wel bij.
Uit de tekst begreep ik dat als je een USB toetsenbord aansluit, het normale toetsenbord niet werkt. Of heb ik er nu zo naast gelezen...
Flaschbier ontbreekt ook :(

Bruce Lee helaas ook niet.
Mijn god, wat duurde dat lang om te laden. Zodra je "run" had getypt en dan op enter drukte, toen kon je letterlijk nog vlug even douchen en dan was je nog op tijd terug voordat hij compleet geladen was.
Bruce Lee helemaal uitgespeeld.
Er is een tijdje geleden ook een Windows versie van de C64 versie van Bruce Lee uitgebracht.
Ik kan hem zo niet meer vinden, maar hij deed het niet onder Win10 helaas.
Als je hem vindt....
Dan hoor ik dat graag!
;)
En wat te denken van 'Way of the exploding fist'. Die heb ik met een maatje helemaal stuk gespeeld.
Boulderdash, Choplifter, Pegasus, Ms Pacman e.d. 😉
Zo kan ik er nog wel 30 of meer opnoemen die niet in deze lijst staan...0
Lijkt inderdaad een probleempje te zijn met System 3, want een C-64-eerbetoon zonder een Last Ninja (I, II of III) en IK+.

Lucas Arts baanbrekende Maniac Mansion had er ook wel bij gemogen.
Ik vond Last Ninja er ook wel mooi uit zien, maar die was mij veel te moeilijk. Je moest super precies mikken, vooral als het om springen ging, want anders was je dood en kon je na drie levens weer helemaal opnieuw beginnen.
Wat een rommel, er staan welgeteld 2 spellen tussen die ik ken. Geen idee wat de echte klassiekers zijn maar spellen als Burger Time, Ski, Giana Sisters, Donald Duck, Rick Dangerous, Hudson Hawk, Ghostbusters, California Games, Krakout, Wizard of Wor, Fiendish Freddy's, Yogi Bear, Grand Prix zijn de spellen die ik me zo kan herinneren die ik veel gespeeld heb.
Wat dat betreft kun je nooit winnen: Er zijn tienduizenden spellen voor de C64 verschenen, dus als je een greep moet nemen, en dat zijn titels waarvan je de rechten kunt regelen, dan wijkt dat altijd af van wat mensen vroeger gespeeld hebben. Maar als ik het zo bekijk is de kwaliteit van wat ze genomen hebben redelijk

Verder is dit apparaat net als een echte C64 niet dichtgetimmerd, zet dus gerust je eigen klassiekers erop.
Een genuanceerde tweaker, het moet niet gekker worden
En uiteraard super bubble and bobble ;) ;)
Hmmm, ik mis dan toch echt spellen als River Raid, Load Runner, Pitfall en nog wel meer waar ik de naam niet meer van weet. Wie weet dat het later nog komt, of los mogelijk is om een ROM te laden.
Die spelen zijn van Activision en hebben ze geen licentie op.
Ik mis Bruce Lee en Caveman Ughlympics..😁
Caveman Ughlympics..... Wat een fantastische game was dat.
Die moet in de kroeg zijn verzonnen. :)
Caveman Ughlympics..... Wat een fantastische game was dat.
Die moet in de kroeg zijn verzonnen. :)
Haha inderdaad. Vrouw slingeren, Sabeltand tijger sprint en Polsstok hoogspringen over een f*cking T-REX!!!!!!
Sorry dit is echt best wel een trieste lijst.. de mensen die deze hebben samengesteld zijn duidelijk niet echt op de hoogte van de klassiekers.

Mensen hebben al the last ninja genoemd en commando outrun en the way of th exploring fist maar wat dacht je van..

The great giana sisters
Bruce lee
Ninja
Robocop
Led storm
Ultima
Spy vs spy
Fist II
Renegade
Raid over moscow
Pirates!
Microprocessor soccer
Lazy jones
Turrican

En kan er nog wel minstens 10 noemen. Ben opgegroeid met de commodore en meer dan de helft van de titels ken ik niet eens die hier op staan en zijn zeker geen klassiekers.. kan de klassiekers op 1 hand tellen.

Waar wel een markt in zou zitten is als het toetsenbord werkte en voelde als een echte c64 en je er windows 10 op kon draaien.. dan had ik hem meteen gekocht !

Edit : en een sid chip als geluidskaart !

[Reactie gewijzigd door Bartosy op 29 september 2017 16:15]

The Great Giana Sisters leek te veel op Mario. Daar heeft Nintendo een rechtszaak over gewonnen. Zou dat er mee te maken hebben?
dat zou zeker kunnen.. vraag ik me wel af zullen ze daar nog steeds zo moeilijk over doen naar 30 jaar.. ?

mwa ja het is Nintendo dus ergens weer je het antwoord al.

ah fudge it...

The brothers are history !
Er bestaat ook een Giana Sisters spel voor de Nintendo DS, dus in die zin heeft Nintendo geen bezwaar. Maar er zal zeker een licentie nodig zijn van de rechthebbenden.
Jeetje wat orgineel zeg..... Is de baas van commadore uit eten geweest met Nintendo?
Geen frogger, paperboy en bubble bobble... :'(

De meeste van deze games ken ik niet eens, wel veel california games gespeeld. Zelf hadden we een ZX Spectrum als eerste computer (gaaf ding), mijn oom had een C64 dus kwam daar graag 8-) .

Wel jeugdsentiment dit...

Zou er iemand ooit een ZX Spectrum-mini op de markt brengen? :9
Ik mis Aztec challenge en Wizball :(
Die muziek van Aztec Challenge.. Is zelfs anno nu nog hip!
Leuk om op de Nintendo bandwagon te springen, en mogelijk dat er wat enthusiasts zijn die dit aanschaffen, maar ik heb mijn twijfels erover of dit het geld waard is. Ik heb zelf net de SNES Mini gekocht omdat ik weet dat een aantal van die games de tand des tijds goed doorstaan hebben en ook nu nog voor uren speelplezier kunnen zorgen.

Met de NES mini, en ook met dit ding, twijfel ik daaraan. Ik speel zo nu en dan wat spellen uit mijn jeugd (geboren in 1978) via de web browser en dat houdt me nooit meer dan een paar minuten vast. De gameplay is gewoonweg te outdated, en er zijn moderne spellen die hetzelfde doen maar dan op een aantrekkelijkere manier. Ik denk dat het gros van de kopers enige tientallen van de spellen probeert en dat het ding na een paar weken staat te verstoffen.
Ik heb nog hele listings overgetypt die in bladen stonden. Was je hele dag DATA 212,124,134,134,233,123,123,223 sprite blocks aan het inkloppen en had je galgje 'gecreŽerd'. Maar meestal ging het verkeerd want had ik ergens in het data block de punt in plaats van een komma, en was je daar weer een uur naar op zoek.
Herkenbaar, al stond er destijd een programma in de Commodore Info, waarmee je per regel de syntax waarde kon laten geven. De juiste waarden stonden dan ook in het blad, waardoor je snel regels met tikfouten kon vinden.
Ja, daarvoor was Hobbyscoop wel een uitkomst. Niet altijd bruikbare programma's, maar je hoefde in ieder geval niet zelf te tikken.
Ik heb ooit de dump van de 82S100 PLA in zitten kloppen. Weten te bemachtigen als pak papier met hex-dump. Maar eenmaal ingevoerd was het grof geld verdienen. Elke C64 die opstartte met “ruis” in plaats van letters (corrupte character data), was daarmee te repareren. Geprogrammeerde PLA’s kon je niet krijgen, zelf bakken was dus big business.
Of het gepiep en gekraak opnemen van de radio.
En het werkte dan ook nog. _/-\o_
nooit de grote tolerantie begrepen maar was mooi
Haha ja precies, ik had ook echt geen idee wat ik aan het doen was. Programmeren in de dop.
Jaaaaaa alleen die data was voor C64 (uit de Kijk) en wij hadden een ZX Spectrum. Werkte maar hoogst zelden op onze computer helaasch, en dan was ik lang bezig geweest met overkloppen!

Wel kon ik vanaf de radio cassettebandjes opnemen met programma's erop, hoe cool was dat...

<geluid van oud modem>briiiieeeeeeep
Helemaal mee eens, ik ben van 1975. Het gevoel is gewoon niet meer wat het toen was, in je gedachten was het super, nu een sof, beleving is totaal anders. Nostalgiegevoelens maken hoop los, en ze willen dat je je portemonnee trekt voor een retrogeluksgevoel. Heb zelf nog een originele GameBoy (japanse versie) uit 1989 thuis liggen, MegaDrive + Mega CD (japanse versie) en ook nog een N64 (toevallig gekocht in 1996 in Japan), sluit het niet meer aan, mijn zoontjes 6+9 vonden het leuk, voor heel even, ze zijn nu al verpest. Ze vinden het wel leuk om te zien hoe het vroeger was. ;)
Niet vergeten: het geluid van een spinnende floppydrive, of de tape recorder of een knipperend scherm als de loader zijn werk doet..
LOL, turboloader, en als je pech had, kon je het spel opnieuw inladen via cassette als je het beginpunt niet goed opgeschreven had. (Had ik met de Atari 600XL) en het grapje door het knippen van een gaatje aan de andere kant van de floppy, had je opeens dubbelzijdig. :)
Wil je nog ff genieten van de drive sounds ? Dat kan hier: http://twdotnet.de/wp/2016/11/c64-floppy-sounds/
Niet vergeten: het geluid van een spinnende floppydrive, of de tape recorder of een knipperend scherm als de loader zijn werk doet..
Ah, ja. En dan na een half uur laden:
https://upload.wikimedia....ns/9/94/%3FLOAD_ERROR.png

:)
Wil je nog ff genieten van de drive sounds ? Dat kan hier: http://twdotnet.de/wp/2016/11/c64-floppy-sounds/
Afgelopen jaren toch regelmatig Secret of Mana, Chrono Trigger, Donkey Kong Country etc doorgespeeld. De nostaligische gevoelens icm met kwaliteits games blijven het leuk houden :)
Niet mee eens. ik heb voor mijn neef(je) van 17 een Retropie gebouwd. Ding wordt elk weekend gebruikt. Gamen met z'n vrienden.

Het feit dat je naast elkaar zit ipv online, met simpele games die toch verdomd lastig zijn maakt het volgens hem geweldig om te spelen.
Wil je nog ff genieten van de drive sounds? Dat kan hier: http://twdotnet.de/wp/2016/11/c64-floppy-sounds/
Ik herken het ja (bouwjaar 1979).

Vroeger hele middagen dat ding aangeslingerd met zo'n rode Loaderchip.
Vervolgens het casettebandje spelen naar een bepaalde plaats en na 2 games eindelijk de juiste geladen.

Toen was het voor die tijd leuk. Nu kun je voor die 80 euro beter een Raspberry aanschaffen en daar een emulator opdraaien. Als je hem beu bent kun je die weer voor wat anders gebruiken.

Ik ben bang dat deze gadget voor een paar mensen leuk is maar dan in de kast belandt

[Reactie gewijzigd door Frostbite op 29 september 2017 16:34]

Zelfde bouwjaar hier ;) ...en heb menig woensdag middag hetzelfde doorgebracht als jij ...

Ik heb inderdaad ook een PI gezien dit een stuk kleiner en functioneler is dan menig 'mini' consoles
Ieder zijn ding. Ik vind aan de moderne games niks aan en speel enkel 8- en 16-bits consoles/computers. Of mijn arcade-cab. Bij mij maakt dat juist nog steeds heel veel los.
Ik vind juist dat veel C64-spellen de tand des tijds behoorlijk goed doorstaan hebben, juist doordat C64-spellen vaak behoorlijk diepgaand konden zijn. Zeker, er waren spelletjes die zo simpel waren als Pacman of Astroids, maar ook behoorlijk veel spellen met tientallen levels, subspellen e.d.

De C64 was een apparaat waarbij gaandeweg steeds beter ontdekt werd wat er met de hardware allemaal mogelijk was en ook de omvang van spellen nam gaandeweg toe. Aanvankelijk had je spellen die in hun geheel in het geheugen werden geladen van bandje, of een cartridge van 8KB. Later waren spellen van 4 floppy's of een 256KB bandswitching cartridge geen uitzending.

Er worden ook nog gewoon op commerciŽle basis spellen voor de C64 ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 29 september 2017 17:15]

Compleet nutteloos commentaar, maar toch: HEBBE!!!!

Edit: en dan primair niet eens voor de games, maar vooral dat dit eindelijk eens een apparaat is dat ook gewoon geschikt is voor waar de C64 in eerste instantie zijn kracht vandaan haalde: het kunnen maken van eigen programma's was voor mij echt een eye-opener en maakte dit zo veel leuker dan alle spel-computers die er toen ook waren.
Ik durf wel te zeggen dat hier (hm, eigenlijk in de Vic-20) de basis van mijn verdere loopbaan heeft gelegen.

[Reactie gewijzigd door Davey400 op 29 september 2017 14:43]

Ik durf zelfs te stellen dat veel mensen die hierop hebben leren programmeren betere programmeurs zijn geworden (over het algemeen) dan de generaties die daarna kwamen. Dit heeft te maken met het feit dat je beperkte resources had m.b.t. geheugen en snelheid en er daarom efficient mee om moest gaan.

Veel ontwikkelaars van na 2000 zijn zo erg verwend met Java dat ze bijvoorbeeld vaak geeneens meer weten hoe ze een grote file efficient kunnen inlezen (plemp het maar in het geheugen ipv byte voor byte verwerken)

Zelf heb ik het vak geleerd op een Vic-20 met 3,5 kilobyte geheugen. Een HTML file is tegenwoordig al vaak groter...


Dit apparaat komt zeker op mijn verlanglijstje voor kerst/verjaardag

[Reactie gewijzigd door veltnet op 29 september 2017 15:12]

Ik ben het helemaal met je eens!

Ik heb de C64 aangeschaft in 1985 en ik ben ongeveer tegelijkertijd begonnen met AMBI.

Ik heb heel veel geleerd van de C64 niet alleen van het Commodore Basic maar zeer zeker van het programmeren in assembler op de Motorola 6502 (als het ik het mij goed herinner). De hele structuur van computers en software was terug te vinden in de C64 en dat heeft mij geholpen bij mijn studie; alles proppen in iets van 38kb die nog over was na het laden van het OS het direct aansturen van hardware bijvoorbeeld het beeldscherm of de floppy-drive.

Deze C64 mini is volgens mij niet meer dan een processor met een OS dat de C64 emuleert. Als dat laatste wilt dan kan je ook een Raspberry PI als zodanig inrichten en ben je goedkoper uit.

Hoe dan ook, de afbeelding, het logo en het weerzien van het uiterlijk van de C64 brengen goed herinneringen bij mij naar boven.
Niet Motorola 6502, maar Commodore Semiconductor Group 6502. Dat ik je even corrigeer is omdat dit nu precies het bijzondere van Commodore was: Ze ontwierpen niet alleen hun eigen chips, ze hadden ook hun eigen fab. Dat is precies de reden waarom de Commodore 64 en later de Amiga zo ver met kop en schouders boven de rest van de markt uit konden steken. Alle chips waren op maat gemaakt en werkten perfect samen, bijna geen extra componenten nodig om ze aan elkaar te lijmen. Dat is de reden waarom een IBM-CGA kaart bijvoorbeeld bomvol zit van de chips, terwijl de kaart niets kan, hij daarmee duur was om te produceren, terwijl de Commodore 64 met slechts 1 chip veel meer kon bewerkstelligen.
Behalve voor de CPU's van de Amiga computers, die waren toch echt van Motorola, zo als de 68000 en 68020 en 68030 en 68040 en de laatste 68060.

Zou leuk wezen als we weer nieuwe Amiga computers zouden krijgen, de OS van Amiga was fantastisch, en ver voor zijn tijd met Workbench 1.0 tot 3.1, ja weet er is ook 3,5 en 3.9, en nu OS4.1, maar die kwamen pas later na dat commodore fait ging.

Maar wel leuk nieuws om weer is wat te horen over een Commodore computer.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 september 2017 20:13]

Hier ook begonnen met een Vic-20, al snel naar de C64 gegaan.
Heel veel in de assembler/monitortaal gezeten als jochie van 12 (ben van 1973). Wist soms nieteens wat ik deed maar wilde zien wat m'n aanpassingen deden met b.v. spellen. Door veel trial en error wist ik uiteindelijk waar de sprites zaten, waar de muziek zat (die kon je er dan mooi uitslopen voor je eigen demo's) en ga zo maar door. Het is voor mij meer die herinnering die me een grote glimlach geeft dan nu nog die spellen zien. Het ziet er niet meer uit. (maar wat waren sommige spellen moeilijk, je was af en je begon gewoon lekker weer aan het begin).
Ik ben dus niet de enige..... _/-\o_
In den beginne had je een rij met computers bij de V&D waar je 's middags na school naartoe ging om te prutsen.
Er stonden een paar C64, MSX en ZX Spectrums. Fantastisch.
Ah ja naar de V&D, daar stonden ze allemaal, zelfs nog C16 gezien. Even op de toetsen van de ZX81 en Spectrums zitten, die waren zo afwijkend. Laatste Zzap64 blaadje halen met cassettebandje voorop. :D
Om vervolgens iedere dag weer uit je hoofd het programma voor Snake te tikken en te spelen.
Demo’s… dŠŠr heb ik lang niet aan gedacht! Weekenden lang zat ik te prutsen om leuke teksten te laten rondvliegen enzovoort. En wat je daarvoor moest doen!

Dat gevoel kreeg ik rond 95 weer toen ik m'n eerste website in elkaar begon te knutselen.

Nostalgie ten top!
Ik idem dito :)
Ik vraag me af of hier weer een machinetaal/monitor in zit. Ik ben voornamelijk geÔnteresseerd in het programmeer-gedeelte. Brengt goede herinneringen bij me los: Vaak typte ik listings van spellen uit Commodore-tijdschriften over en later leerde ik op die manier programmeren. Ook ben ik -zoals meerderen las ik - programmeur geworden door de interesse die via de C64 gewekt is. _/-\o_
Zoals ik het lees heb je "gewoon" toegang tot BASIC van waaruit je programma's kunt schrijven en via diskette-images ook software van derden uitvoeren. Een assembler op een floppy-image gebruiken is dus mogelijk. Een monitor zat niet standaard in de Commodore 64 en verwacht ik dan ook niet in dit apparaat.
Tsja, maar hoe kom je aan een assembler en op een floppy-image?
Nou, dat is nu juist de eenvoud zelve:

http://csdb.dk/search/?se...es&search=assembler&all=1

...genoeg keus en in een paar klikken te downloaden.

Maar als je in programmeren geÔnteresseerd bent, dan raad ik dit apparaat niet aan. Juist omdat er zeer waarschijnlijk geen monitor in zit. Ik gebruik zelf een echte C64 met 1541 Ultimate en de 1541 Ultimate heeft de nodige bekende cartridges met monitor ingebouwd. En omdat de Ultimate 64 de 1541 Ultimate ingebouwd krijgt, zal de Ultimate 64 straks ook voor dit doel de betere optie zijn voor wie een nieuw apparaat wil.
Verschil met toen is dat alles direct op de hardware draaide. Die BASIC omgeving was je laagste "runlevel" Wilde je nog snellere programma's maken dan werd het assembly.
Nu zit er bij dergelijke produkten altijd een commerciele laag software tussen de machine en de eigenaar die bepaalt wat kan of niet. Zelfs veel hardware doet het niet eens zonder die laag omdat daar de aansturing in zit.
Ik kan me nog herinneren dat ik interrupt calls in QBasic gebruikte met daarin ASM code om sneller palette changes door te kunnen voeren ... wat een tijd was dat ;)
Alleen als sierobject is het al leuk, op het tv kastje.
Echte nostalgie. Wie van ons 40-ers is er niet groot mee geworden. :-)
Compleet nutteloos commentaar, maar toch: HEBBE!!!!
Als je het ook (kort) zou kunnen reviewen, dan zou dat fantastisch zijn.
We maken gewoon overal een mini van!
Nu nog een Philips G7000 mini, MSX mini, MSX2 mini, SEGA Dreamcast Mini, etc, etc...
Een heruitgave van de amiga 500 zou ik wel kunnen smaken :)
Ben bezig om een minivac te bouwen. Das helemaal cool omdat het programmeren met draadjes werkt en het apparaat geeneens een processor heeft. Is wel heel leuk om naar te kijken terwijl de computer programma's uitvoert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minivac_601

[Reactie gewijzigd door veltnet op 29 september 2017 16:14]

Een Philips MSX2 NMS8255 graag. :) Wellicht dat ik deze eens ga 3D-printen en er gewoon een Raspberry Pi 3 in plemp en dan OpenMSX erop. En dan ook zo'n grijszwarte monitor erbij en daar een 320x240 LCD in. Dan kan 'ie alleen geen "screen 7" aan. :)
jaaaa, dat was een vette MSX, heb ik zelf ook nog gehad, geen idee wat ik er uiteindelijk mee gedaan heb.
What about the Atari 2600! :-)
jammer, deze mis ik. mijn all time favoriet...
Fort apocalypse

https://www.youtube.com/watch?v=u1A-BNafyDk

[Reactie gewijzigd door martyblock op 29 september 2017 15:04]

en ook geen CHOPLIFTER!
Yeah: Fort Apocalypse: Poke 36366,234

Maar alle gekheid: ik heb hier nog een werkende C64 liggen, wel het latere witte model. Verder compleet met floppydrive en KCS Power Cartridge etc. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik het aansloot, en wat me toen vooral ook opviel is hoe instabiel de boel eigenlijk was. Zeker met een aangesloten floppydisk drive leverde dat veel vastlopers en andere rarigheid op. Die resetkop op de Power Cartridge bleek echt heel vaak nodig.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 29 september 2017 15:40]

Die naam zocht ik :)

Vele uren met dit spel doorgebracht, na lang inladen vanaf een TDK casettebandje. Wat een tijd...
Voor de duidelijkheid: dat toetsenbord werkt dus niet. Het is puur voor de show. Er zijn volgens de site wel plannen om een full size werkende C64 uit te brengen in 2018.

Ik weet alleen niet echt wat ik ermee moet. Bedrijven overspoelen je tegenwoordig met retro devices. In het begin prikkelde het nog wel m'n nostalgische gevoelens, maar inmiddels heb ik alles uit m'n jeugd de afgelopen jaren zo vaak voorbij zien komen dat het me niks meer doet. Geen 'oh ja' moment meer dat je ineens iets herinnert, maar gewoon de zoveelste retro gimmick.
Voor de duidelijkheid: dat toetsenbord werkt dus niet. Het is puur voor de show.
Ik vraag me wel af hoe ik op het USB-keyboard dan de combinatie [RUN-STOP]-[RESTORE] ga indrukken... ;)
Was "load *.*,8,1" intypen niet hetzelfde ?
volgens mij was het LOAD "$",8,1

Je was dan je huidige basic programma kwijt omdat het in dezelfde ruimte terecht kwam.

Heeft overigens niets te maken met [run-stop] - [restore], dat veroorzaakte een 'warme start'. je kon zo ontsnappen uit een vastgelopen programma zodat dat je het kwijt raakte.
Dat is directory opvragen.
Klopt, beetje onhandig geformuleerd als 'het'. :) Was het al weer vergeten, want toen speeddos uitkwam zit de directory bij mij onder de F1 toets, en werd het gewoon op het scherm weergegeven zonder dat je je programma (op $0801) kwijtraakte.

Een lange dirlist kon je met CTRL vertragen/pauseren. :)

Waren nog eens tijden...
Final Cartridge III
Power Cartridge :)

* FreshMaker heeft al die zooi ook in huis gehad, tot aan de eepromwriter toe, en zelf cartridges 'schrijven'
Dat was een directory listing ophalen. Dat werd dan idd. een basic programma die je met LIST kon bekijken.
Nope, [RUN-STOP]-[RESTORE] is meer te vergelijken met [ctrl]-[alt]-[del] in Dos, maar dan iets minder hard.
Ook weer niet helemaal, maar de gewone afbreek-routine kon worden geblokkeerd. Met de 2e toets erbij voerde je een zachte reset uit, met behoud van geheugen.

Jouw load is voor het laden van floppydisk (device 8, standaard).
klopt, ik was in de war met dat run/stop. Dat had idd niets met floppy van doen. Is ook al zo lang geleden..
Nope.
load "*",8,1 is op de floppydrive het eerste programma laden.
Ah, dat was het ja.. tnx
Soms kreeg je met dat commanda niet het eerste maar het laatst benaderde programma op de schijf. Om er echt zeker van te zijn dat je het allereerste programma op de schijf inlaadt, moest je nog een dubbelpunt voor de asterisk zetten: load ":*",8,1
En al die speciale tekens die onder de toetsen zaten.
De meeste emulatoren nemen Escape voor RUN-STOP en PageUp voor RESTORE.
Geen Great Giana Sisters? En dat toetsenbord met z'n ielig draadje naar de joystick. Je kunt dus niet ff relaxed op de bank gaan zitten?
Je kent de geschiedenis van Giana Sisters? Nooit verkocht vanwege een rechtzaak met Nintendo. Het spel lekte (waarschijnlijk met opzet) uit waarna het alsnog een klassieker werd. Dat verkoopverbod is nooit ingetrokken, dus nu, 30 jaar later, is het nog steeds lastig commercieel iets met Giana Sisters.

Er is Giana Sisters DS, maar ja, de DS is Nintendo.
Ik wist wel iets van een rechtzaak af maar nooit geweten dat het nooit officieel in de winkels heeft gelegen! Wow, ja dan is het wel logisch dat het niet erop staat. Wel hele goeie herinneringen aan.
Er wordt overigens momenteel gewerkt aan een 30e-verjaardagseditie van Giana Sisters:

https://www.forum64.de/in...30th-anniversary-preview/

Ze hebben de originele spelengine gedisassembleerd en daaruit nieuwe broncode gereconstrueerd en zijn hem daarna gaan verbeteren.
LoL, hier zat ik in mijn jonge jaren "tekenfilms" op te maken, welliswaar alleen in zwart wit, en tekenen in de vorm van pixels, maar dat maakte het voor mij niet minder leuk.
Mooie tijden waren dat, en kon er dan ook echt uren mee bezig zijn.
Had een keer een wedstrijd gewonnen om een tekening te maken op de C64 (weliswaar geen tekenfilm).
Moest even opzoeken met welk pakket ik dit ook alweer gedaan had en was KoalaPainter, tjonge wat een nostalgie! Zonder Koala Pad dan he, gewoon elk pixeltje erin 'plakken'.
Laten ze dan maar even de Philips CD-i speler uitbrengen!

Ik zucht ernaar om Dimo's Quest weer te kunnen spelen! Gouden tijden!
Zo kan het natuurlijk ook, een Philips CD-i inclusief 30 spellen en bijbehorende kabels
;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 september 2017 15:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*