Door Sim Kranenburg en Luke van Drie

THEC64 Mini

Kan de kleine Commodore bekoren?

15-04-2018 • 06:00

149

THEC64 Mini

De Commodore 64 is de populairste homecomputer ooit. Hij kwam in 1982 op de markt en bleef maar liefst twaalf jaar in productie. Hij bood veel waar voor z'n geld; er was maar liefst 64 kilobyte geheugen en hij was voorzien van een prima toetsenbord. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van de concurrentie was echter de custom chipset. De VICII-videochip had voorzieningen als hardwarescrolling en sprites, wat hem uitermate geschikt maakte voor het spelen van games. Ook de SID-geluidschip was veel geavanceerder dan alles wat er tot dan toe op de markt was.

In de afgelopen jaren zijn veel succesvolle gameconsoles uit de jaren tachtig en negentig opnieuw uitgebracht in een miniversie. Met name Nintendo had veel succes met de NES en SNES Classic Mini. In navolging hiervan is er nu THEC64 Mini; een kleine versie van de Commodore 64, die onderhuids gebruik maakt van een moderne soc. In deze video bekijken we of de miniversie net zo goed is als het origineel.

Reacties (149)

149
148
108
4
0
19
Wijzig sortering
Jammer dat ze het zo slechte hebben afgewerkt mbt de joystick en het ontbreken van een bruikbaar toetsenbord. Ook al werk het apparaat op zich goed, als je input apparaten zuigen, of zoals met het toetsenbord ontbreken (alleen OSK) ,word het nooit wat.
Je kan er gewoon je favoriete roms op zetten hoor. En een USB keyboard eraan knopen.
euh.. helaas kan maar 1 rom tegelijk gebruikt worden onder een specifieke naam. (er wordt een diskettestation gesimuleerd). daarbijkomend moet dit van bijvoorbeeld een usbstick gestart worden. doordat er maar twee usbpoorten zijn heb je al een uitdaging. (of een hoop randapparaatuur zoals een usbhub). je kunt (op dit moment) geen roms (meerdere) op de c64 mini plaatsen.
ik dacht dat je eens de rom geladen was je het save-systeem kon (mis)bruiken om meerdere games op het toestel te houden
Ja, dat werd ook gezegd, maar er zijn maar 4 save slots en daardoor kun je dus maar 4 roms gebruiken.
4 slots per game, ik neem aan dat hetzelfde ook voor de roms geld.
Niet dus, je kan 4 roms in memory bewaren - de hele rom loading functie word gezien als 1 "game".

En bijkomend probleem is dan dat als er 4 roms in zitten, je geen save states meer ingame hebt.
Maar liefst vier stuks!
Dit wordt in de volgende firmware opgelost, zeggen ze.
Een full-size C64 met werkend toetsenbord zou in ontwikkeling zijn.
Die is in 1982 uitgekomen en staat al jaren op mijn bureau., aangesloten op een originele Commodore CRT monitor. :) Er gaat niets boven de originele machine en echte scanlines.
Er gaat niets boven de originele machine en echte scanlines.
Ben het helemaal eens met het eerste maar niet met het laatste, heb ook een originele C64 en Amiga CD32, en vind het heerlijk zonder al die scanlines.

En er is een rede dat er niet veel spellen op zit of goede spellen op zit, dat heeft te maken met license, de meeste originele makers van de spellen bestaan niet meer en ook zijn de copyright en (license) daarvan niet te vinden en mogen ze het niet gebruiken.

En hier is een hele goede 24 minuten duurden review van de C64 Mini door The 8-Bit Guy, die in mijn optiek beter is dan de gene van Tweakers zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=GXXCj5kqPcM

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:48]

Agree, alleen is zo'n Commodore CRT niet meer makkelijk te krijgen :( worden constant voor m'n neus weggeboden :')
Je kan ook altijd nog je C64 (of een kopie van de mijne in mijn geval -mijn originele uit 84 blijft origineel) -laten- restaureren en ombouwen zodat een hedendaagse flatscreen er gewoon mee kan werken.
Talloze voorbeelden van op bv Youtube om je een idee te geven.

Ook zijn er talloze cartridges in omloop waarbij je bv al je games op een memory card kan zetten en gebruiken. Geen cassettebandjes en de oude 5" floppies meer nodig. :)
Of bv een nieuw OS erop zodat alles sneller laadt.

[Reactie gewijzigd door Cyrusx op 22 juli 2024 14:48]

Ik heb mijn C64 niet omgebouwd en kan gewoon hem aan mijn hedendaagse LCD scherm aansluiten.

Je hebt dan een speciale kabel nodig, en scart aansluiting op je TV, en anders een Scart to HDMI Converter, zo heb ik het gedaan.

Scart to HDMI Converter

Commodore C64/C128 Kabel S-Video (SCART) 2 Meter

Voor alle twee ben je €40,- kwijt, dat is met verzendkosten erbij, en heb me Amiga CD32 er op aangesloten en mijn C64, en werkt fantastisch.
Beetje off-topic, maar in mijn studentenhuis gebruikten we een oude videorecorder als verloopstekker van SCART naar Coax, om een héél oude TV op een XBOX aan te sluiten.
Dat is niet nodig: De Commodore 64 heeft een ingebouwde modulator, waarmee je direct met zo'n héél oude TV kunt verbinden. Of juist een hele moderne, want hoewel SCART, S-Video en composiet op moderne TV's aan het verdwijnen is, zijn ze zonder uitzondering nog steeds geschikt voor analoge televisieontvangst en zo kan je toch je C64 aansluiten. Alleen is de beeldkwaliteit via modulator niet echt optimaal... dus zo'n verloopkastje is wellicht toch een zinnige investering.

Wellicht interessant feitje: De C64 was waarschijnlijk het eerste apparaat op de markt dat een S-Video-uitgang had. Commodore noemde het LCA i.p.v. S-Video en gebruikte een andere stekker. Maar... het betekent wel dat je met de juiste kabel naar S-Video best een heel scherp plaatje uit een C64 kunt krijgen.
Ja dat klopt, en je hebt een hele mooie beeld met die kabel die ik linkte, Commodore C64/C128 Kabel S-Video (SCART) 2 Meter, ik heb zo een kabel.

Ja als je er zo over denkt is het heel bijzonder dat ze al in 1982 een computer hadden met S-Video.
Ik heb de SD Card diskette drive, ook al een scart-kabel mod gedaan. Dus in theorie kan ik moderne flatscreens gebruiken. Maar niks gaat tegen de oudere CRT's op en de originele flops :)
Er is nu een Commodore 1084s monitor tekoop op marktplaats en ebay.

https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

https://m.ebay.nl/itm/Com...-/263592626398?nav=SEARCH

https://m.ebay.nl/itm/A10...-/202287957004?nav=SEARCH

https://m.ebay.nl/itm/Vin...-/273156553507?nav=SEARCH

Op eBay zijn er nu 3 te koop.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:48]

pixels tellen, ja ik kan me die tijden goed herinneren.een vriend van mij had vroeger ook een c64, daarna had ie de 128d gekocht die had twee maal zoveel geheugen.een neef van mij had de amiga waar we veel spellen op gespeelt hadden.nog een andere vriend van mij amiga 3000 die heel erg duur was in die tijd.met de tijd heeel veel spelletjes gespeelt op verschillende (spel) computer.

effe nu ontopic ik vind het raar dat het toetsenbord het niet doet, je moet alles met de joystick doen.
als die full size uitkomt en niet te duur is dan koop ik er misschien eentje.
maar dan moet het toetsenbord het wel doen anders dan koop ik hem niet.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 14:48]

Nee, Roger bedoelt een C64 full-size reboot die echt werkt qua toetsenbord enzovoort.
weet wel dat het een heel gedoe was om iets te programeren, met die poke nummers allemaal , was basic toch iets simpeler
Dat was zelfs het oorspronkelijke plan, maar de Kickstarter van dit project was mislukt. Ze zijn toen met een investeerder gaan praten en die wilde, gezien het succes van de NES Mini, een C64 mini. En dit is het resultaat. Dat dat niet op alle punten ideaal is, bewijst deze recensie en ik denk dat de mensen achter dit project dat drommels goed weten. Vandaar dat ze nog steeds inzetten op een versie op volwaardige grootte. Ik denk evenwel dat "in ontwikkeling" net iets te sterk uitgedrukt is; het is meer een voornemen, dat afhankelijk van het succes van dit ding, wel of niet in praktijk gebracht kan worden.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 22 juli 2024 14:48]

Correct, de gewone versie van de C64, met werkend toetsenbord etc. zou nog in 2018 moeten verschijnen. Op de site van de mini, staat dit ook.. maar ze schreeuwen het niet van de daken, ze willen natuurlijk eerst zoveel mogelijk mini's verkopen.

[Reactie gewijzigd door EvT op 22 juli 2024 14:48]

Er zijn voldoende goede joysticks, maar deze is dus echt bagger dus. Goedkoop, geen feedback en de vraag hoe lang het mee gaat gezien het gebruikte materiaal en stevigheid.

En natuurlijk de input lag. Kunnen de producenten weinig aan doen, maar wel een domper.

En het gemis van meer goede games.

Deze sla ik dus over.
Wat betreft inputlag heb je gegeven de gekozen aanpak niet op alles invloed. Maar nog steeds wel invloed: In USB en de emulatie zelf treden vertragingen op die je als ontwikkelaar kunt proberen te minimaliseren. Ondanks dat Sim een suggestie maakt naar de moderne televisie, die inderdaad vertraging veroorzaakt, neem ik aan dat ze bij Tweakers wel zo handig zijn om niet de allertraagste TV te nemen als ze spellen gaan uittesten. Ik ga er dan ook vanuit dat een groot deel van de waargenomen vertraging in het apparaat zelf zit en de ontwikkelaars op dit punt dus gefaald hebben.
Ik heb De C64 mini zelfs op een beeldbuis aangesloten om inputlag van de tv uit te sluiten; er zit een klein beetje inputlag in het apparaatje zelf, maar die is te verwaarlozen in vergelijking met de inputlag van een moderne tv in de game-mode.

Ook op een beeldbuis speelt de C64 mini niet prettig door de waardeloze meegeleverde joystick. Ook kan je geen goede joystick aansluiten; zelfs niet met een DB9 naar USB-converter.
Een HDMI aansluiting direct op een beeldbuis, nu kan ik me natuurlijk vergissen maar die zijn er toch niet?
Zat daar niet nog een conversie tussen van HDMI naar een signaal wat wel geaccepteerd werd door een beeldbuis monitor / TV ?

Vat me niet verkeerd op svp maar iedere conversie introduceert een latency.

De link hier eerder genoemd van de 8bit Guy recensie laat een op assembly geschreven programma zien waar je exact de latency gemeten ziet worden.
Beeld latency is 0,13 seconden Audio 0,36 seconden aldus 8bitguy.

Volgens hem is de beeld latency zeker niet slecht voor een emulator.

Kortom valt zoals jij ook laat doorschemeren de ervaring grotendeels negatief op door de slechte joystick.
Was te verwachten want destijds waren die onverwoestbare suzo C64 joysticks waren niet goedkoop ( kan zo snel de originele prijs niet terugvinden) en gingen zeker voor 5 tientjes over de toonbank.

Gezien de mini een emulatie is en de firmware geüpgrade kan worden hoop ik dat de db9 naar USB converter later wel wordt ondersteund zodat de suzo joysticks gewoon wel bruikbaar zijn op de mini.
Ik heb een HDFury gebruikt om van hdmi naar een vga-crt-monitor te gaan. De lag die een HDFury toevoegt is verwaarloosbaar klein.

Er zijn overigens wel beeldbuistelevisies geweest die hd konden weergeven en voorzien waren van dvi of hdmi-aansluiting.

[Reactie gewijzigd door Sim op 22 juli 2024 14:48]

Klopt, Philips had een pixel Plus model welke HD ready was. https://www.philips.nl/c-...at-tv-100-hz-digital-scan
Veel van de latere Philips 100Hz-televisies hadden verder stiekem VGA. Een VGA-aansluiting zelf zat enkel op enkele modellen, maar de chip die daarvoor gebruikt werd zat in heel veel televisies. En die televisies vinden het prachtig als je via de SCART-poort een signaal met VGA-timings aanbiedt.
Nou, hij noemt het redelijk. Maar: Een Commodore 64 werkt op 50 Hz en spellen zijn normaliter zo geschreven dat ze ieder beeldje de joysticks scannen en daarop het juiste beeld genereren. 1s/50Hz = 20ms. Dat betekent dat de latentie van de C64 zelf normaliter maximaal 20ms is, bij het ene spel zal het 5 zijn, bij het ander 19, maar meer dan 20 wordt het nooit.

Als deze C64 Mini een latentie van 130 ms heeft, dan passen daar dus meer dan 6 C64-beelden in. Je kunt dat redelijk noemen, maar het is nog altijd meer dan 6 keer slechter dan een echte C64. Evenwel zou ik verwachten dat bij 0,1s vertraging op de invoer, de gevolgen voor de speelbaarheid misschien merkbaar zijn, maar binnen de perken blijven.

Een vertraging van meer dan een derde van een seconde voor het geluid is evenwel volstrekt onwerkbaar. Dat merk je direct en moet echt beter.
Hoe zit dat dan met het spelen met moderne consoles? Die moeten dan toch ook last hebben van input lag? Of is de gameplay daarop aangepast?
Moderne games worden op moderne televisies getest en zo wordt de moeilijkheidsgraad op de inputlag afgestemd. Als de originele spelmakers de moeilijkheidsgraad op een beeldbuis hebben afgestemd is dezelfde game op een moderne televisie vaak een heel stuk moeilijker. Daarbij komt dat er vroeger vaak op veel kortere speeldtijden werd gemikt (vaak omdat het ports van arcadegames waren) en dus waren de games ook al zonder inputlag een stuk moeilijker dan vergelijkbare games van nu.
Aan een kant ook wel jammer dat alle (de meeste?) moderne tv's nog steeds last hebben van merkbare inputlag. Je zou toch verwachten dat ze dat beter kunnen krijgen.
Volgend jaar zullen veel televisies een variabele framerate ondersteunen en dat zal ook een zeer positief effect op de inputlag hebben. (als je een console gebruikt die dat ook ondersteund)
Dit verklaard dus waarom ik games die ik emuleer op mijn HD tv veel moeilijker ervaar als in mijn herinnering ( street fighter, mortal Kombat bijv.) Naar mijn idee kon ik toch heel wat beter deze games spelen vroeger en ik meende dat mijn levensbalk ook ook niet zo extreem snel leeg was als nu.
Ben je bekend met deze recensie van The 8bit Guy:

https://www.youtube.com/watch?v=GXXCj5kqPcM

?

Die meet de latentie daadwerkelijk en komt tot een andere conclusie: De latentie op beeld is, in cijfers, redelijk, maar die van het geluid komt wel erg slecht uit. Mijn interpretatie daarvan was dat bij het geluid toch uit het apparaat moet komen, als het de TV was zou dat ook bij normaal gebruik moeten blijken.
Het zou kunnen dat hij een eerdere versie van de firmware heeft getest; ik heb zelf namelijk eerst een firmware update uitgevoerd voordat ik ging testen.
Aangezien de "gemiddelde" consument geen rekening houdt met inputvertraging ga ik ervan uit dat Tweakers juist wel een "normale" tv gebruiken.
Als je TV's neemt met de kleinste inputlag, dan is de review op dat gebied niet in verhouding met de consument.
Ze kunnen ze natuurlijk wel naast elkaar gebruiken om het verschil te kunnen waarnemen.
Ik wacht nog steeds op (een kickstarter/indigogo-project) dat de Suzo Arcade Joystick gaat produceren met usb-aansluiting. Niet kapot te krijgen, heel intensief gebruikt op de MSX en Commodore Amiga.
Destijds hadden toch de meeste mensen zo'n enorm gare flightstick joystick van een geeltje, dat was gewoon de standaard.
Als je geluk had kreeg je een the arcade van je vader. (Ander model van Suzo)

Als je pech had kreeg je een competition pro en had je een MSX, dan had je 1 vuurknop te weinig(2 dezelfde knoppen en je kon hem niet omschakelen). :D

[Reactie gewijzigd door Aidix op 22 juli 2024 14:48]

Je hebt ook een Suzo-arcade stick met 2 werkende knoppen (een boven op de stick zelf) en een op de basis. Werkt prima met de MSX en de SMS. Ik meen mij te herinneren dat ik zelfs zo'n stick zag (alleen ipv een rode knop op de stick een blauwe) op een Shinobi arcadekast in 1989/1990 in de grootste speelhal in Renesse.
Dat is The Arcade Turbo. Groot nadeel van de Turbo-versie is dat de knoppen een bladveer gebruiken. De originele Arcade met 1 knop heeft ook onder de vuurknop een microswitch zitten en het klikken daarvan is toch een stuk prettiger dan het zompige gevoel van de bladveer. Een ramp was niet, want de knuppel zat wel gewoon op microswitches. Dit is overigens ook het geval met de Competition Pro: Ook die heeft bladveertjes onder de knoppen, je kunt ze in het filmpje zien zitten.

De titel voor beste pretpook ooit gaat wat mij betreft dan ook naar de eenknoppige The Arcade.
Geheel met je eens dat The Arcade de beste joystick ooit is, echter hebben alleen de vroege versies daarvan een microswitch onder de vuurknop. Ook de vroege uitvoeringen van de The Arcade turbo hadden een microswitch onder de lage vuurknop; de bovenste werkte altijd al met een bladschakelaar. Het zou me niets verbazen als er ook vroege versies te vinden zijn van de (Prof) Competition (pro) met microswitches onder de vuurknoppen.
Was het de originele commodore joystick met van die membraantoetsen? Die hield het bij ons 15 minuten vol en toen was-ie kapot. Wat een waardeloos ding.

Toen hebben we er zelf één gebouwd: een officiële zware metalen arcade joystick en een wasmachine drukknop in een houten kastje. Onverwoestbaar!
https://www.konsolenkost....10/1039611/1039611-10.jpg

Zulke dingen, en dan vooral de goedkope imitaties.
Zo'n andere gare joystick was van Quickshot als ik me goed herinner. Op het eind met switches voor rapid fire of om decathlon altijd te winnen, dat dan weer wel :)
Alleen viel je joystick na een dag lang decathlon spelen uit elkaar van het heen en weer wiebelen. En je elleboog ook.
En blaren op je handen. En leg dat maar eens uit als je 15 bent :)
Ik wilde hem niet maken, maareh... ;)
De design keuze om de 1541 te emuleren om de USB drive te benaderen... dat is wel nostalgisch, laadtijden op de C64 waren extreem langdurig, maar of dat anno 2018 zo'n goed idee is?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @g_e_r_b15 april 2018 09:17
Laadtijden via cassette duurden lang maar via de diskdrive een heel stuk minder en afaik niet langer dat bij de concurrentie op dat moment.
Een MSX (althans mijn Philips msx2) deed ongeveer 15KB/sec vanaf een 3.5inch disk. Dat is wel enorm veel sneller dan een 1541.
De 1541 deed met het standaardprotocol iets tussen de 300 en 400 byte per seconde. Maar dat doet hem te kort, vanwege zijn processor waarmee je je eigen protocol kunt implementeren en dan kan de 1541 opeens tot ongeveer 10KB/s halen. Voor het type medium, 5.25" double density, is dat juist vrij snel. De 1541 heeft plaats geboden aan bijzonder veel software-innovatie, zoals snelladers, kopieerbeveiligingen (en gevanceerde kopieerprogramma's om die te omzeilen), calibratie- en diagnoseprogramma's, aangepaste schijfindelingen en meer. IRQ-loaders maakten spellen en demo's mogelijk die kunnen laden terwijl er muziek speelt en van alles op het beeld gebeurt en dat kon nog op redelijke snelheid ook, dat is iets wat op weinig andere computers is nagedaan.

De 1541 verdient wat betreft een dubbel oordeel. De trage snelheid was een (groot) nadeel aan de 1541, maar aan de andere kant was er eenvoudig iets aan te doen en heeft het ding meer mogelijkheden gehad dan zowat alle floppydrives er na, althans, op de 1541-compatibele 1571 na dan.
Grappige aan het ding was ook dat er dezelfde CPU (MOS 6502) in zat als in de C64 zelf. Daarom was hij ook zo ranzig duur.

Bij Atari was het bijna net zo (was een gekortwiekte versie van de 6502) en daar was de drive een heel stuk duurder dan de computer zelf 8)7. Want eigenlijk was de drive een hele computer. Ik weet niet precies meer hoe die verhouding bij Commodore was, maar er was natuurlijk een reden dat zoveel mensen met cassettebandjes werkten.
De 1541 was ook een complete computer: CPU, I/O-chips, ram (2 KB), rom (16 KB): the works. De CPU (een 6502) was trouwens niet identiek aan die in de C64: dat was een 6510. De 6510 was een speciale versie van de 6502 met een paar uitbreidingen.
In zeker zin ja. De 1541 geeft enorm low-level toegang tot de floppy: Het enige wat de floppycontroller doet is het signaal versterken, in bits omzetten en synchroniseren. Al de rest gebeurd in software en daar heeft de 1541 een heuse processor voor. Alleen volledige emulatie van de 1541 geeft daardoor maximale compatibiliteit met spellen. Maar de trage laadtijden moet je dan voor lief nemen.

De trage laadtijden van de 1541 waren evenwel eenvoudig te verhelpen met een snellaadcartridge of alternatieve KERNAL-ROM en ze hadden dat eventueel ook in de mini kunnen mee-emuleren. Nadeel was dat een extra licentie nodig was, maar als je al 64 spellen moet licenseren, dan zou die ene extra licentie geen wereld van verschil hebben gemaakt.
Als ik het zo hoor kan ik beter zelf met een emulator op de PC of een rbPi aan de slag. Ik heb nooit een C64 gehad maar ik heb de laatste tijd wel meer interesse gekregen in retro gaming en dan vooral de antieke home computers zoals de C64. Dit lijkt me echter, als ik deze review zo zie, geen goed startpunt.
Je kunt overwegen een echte C64 te kopen. Dat heeft ook haken en ogen, want je hebt een C64 nodig, een floppydrive, joysticks en een modern opslagmedium voor de C64 om software van het internet naar de C64 te transporteren. Al bij al heel wat om in huis te halen. Maar het is nog altijd wel één van de beste opties.
Die floppydrive heb ik nooit gehad bij mijn C64, veel te modern, ik had er een datasette bij.
Jup en schriften vol met "adressen" op de tapes voor de verschillende games. ;)
Tellerstanden idd :+
Bij die cassette hoop ik wel turbotape ander duurde het nog heel lang om iets te laden.
Mocht je een C64 willen hebben, ik heb er nog wel een voor je liggen met adapter :)
Mogelijk ook nog Joysticks en een disk drive of iets dergelijks maar dat moet ik even gaan uitzoeken!
De joystick is van actionkwaliteit en het aanbod van games slecht, maar de behuizing is leuk. Kunnen we hem niet ombouwen naar werkend mini toetsenbord voor aan een Pc?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Sangre15 april 2018 10:52
Het toetsenbord bevat geen echte switches maar is een vast geheel. Daar valt weinig aan te verbeteren / aanpassen.
Dat weet ik, maar met 3D printers en een hoop tweaken is alles toch mogelijk
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Sangre15 april 2018 12:33
Dan zul je het keyboard deel moeten uitsnijden en vervangen ben ik bang.
afhankelijk van je handigheidsfactor en of een geschikt toetsenbord te vinden is (lees: met de juist dimenties) is dat best te doen. ik vraag me alleen af, of je die knoppen niet gewoon kunt behouden is als je er een compatible toetsenbordje zonder caps onder kunt lijmen... zelfs als er dan geen goede switches onder zitten is het altijd nog beter dan nep.
wat betreft die joystic...... laat het bovenstaande maar zitten, begin gewoon met een 3D printer, en een werkend mech-mini-keyboard, bouw je eigen behuizing op samen met je eigen mini-computertje en emulator station. als je uiteindelijk klaar bent heb je vermoedelijk het zelfde, maar kun je veel doen met onder andere meer roms. betere drivers voor geschikte joysticks EN werkende hardware. ik vraag me trouwens af of snellere TN schermpjes minder last hebben van inputlag.
Deze man heeft een C64-toetsenbord nagemaakt (voor de echte C64): http://www.breadbox64.com/blog/c64-keyboard-prototype/

... als je zijn verhaal leest, dan is de conclusie dat het een rothoeveelheid werk was. Een 3D-printer is maar een heel klein onderdeeltje in het geheel.
Ik dacht aanvankelijk: €80 is niet veel als er een goede joystick bij zit. Blijkt een El Cheapo te zijn. Het nemen van een sprint of marathon tijdens een van de athletiek spellen vereiste het hard heen en weer raggen van de joystick knuppel naar links en rechts. Deze overleeft geen twee sessies intensief denk ik. ;) Welke randdebiel stelt in 2018 slechts 4 save slots ter beschikking...en geen emulatie voor snel laden. Ik heb desondanks een zwak voor het apparaat voor het opgroeien met een C64.

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 22 juli 2024 14:48]

4 Saveslots per game.
Anoniem: 658112 @jpsch15 april 2018 12:48
Nee 4 save slots op het apparaat, niet per spel. Elke save slot slaat de gehele rom + geheugen inhoud ( game state ) op, en zo kan je dus ook 4 roms die niet op het apparaat worden meegeleverd 'snel' starten zonder te laden van externe usb stick.

Echter met 4 save slots vol, kan je weer geen nieuwe game states opslaan, dus in de praktijk heb je er maar drie.
Ging af op de info van 8 bit guy op Youtube. Heb er geen, kan het niet testen.
Ik annuleer mijn pre-order sowieso niet, ook al zou de c64 mini totaal onbruikbaar zijn.
Hij hoort er gewoon bij, naast mijn NES en SNES mini ;)
Dat is ook precies waarom hij wordt uitgebracht. Een goedkoop m, halfbakken product veel te duur op de markt brengen, wetend dat mensen als jij het toch kopen.

Die gasten lachen zich suf. Heel handig van ze, maar niet in mijn ogen niet sympathiek. En juist dat laatste mis ik dan wanneer ik zoiets zou willen aanschaffen. Als de passie er niet is om er daadwerkelijk iets leuks van te maken, dan ga ik dat niet belonen.
Het probleem is: Dit soort mini-produkten mogen niets kosten. Ze zijn gericht op het bespelen van nostaligische gevoelens, die ze in een impuls mee moeten nemen. Als de prijs hoog, is, is het geen impulsaankoop meer.

Ik denk dat prijsdruk een belangrijke reden is van deze kwaliteitsproblemen: Als je de prijs van de componenten gaat bekijken, dan gaat de teller hard en dan moet je ook nog firmware schrijven en onderhouden. De beslissing om goedkopere componenten is snel gemaakt. Het verschil tussen een goed produkt en een slecht produkt gaat vaak om de juiste kostenbesparingen.

Commodore zelf is denk ik een bedrijf wat zijn succes te danken had aan de juiste beslissingen hieromtrend. Commodore stond in zijn beginjaren bekend als een genadeloze prijsvechter die prijzenslagen ontketende met elk produkt dat ze op de markt zetten. Veel concurrenten van Commodore zochten vanwege de kosten bijvoorbeeld hun toevlucht tot toetsenbordjes met rubber membranen (die je in rekenmachines ziet). Commodore heeft zich daar niet toe verlaagd, omdat een echt toetsenbord ook voor de consumentenmarkt van meerwaarde lag. De C64 had dus een echt toetsenbord. Als je kijkt naar de besparingen die wel doorgevoerd zijn, zoals een oudere versie van BASIC (minder ROM nodig), slechts 1 kop in de floppydrive, dan zijn die goed te verdedigen. Veel prettige C64-functies zoals dat je het ROM aan- en uit kon zetten, hebben hun oorsprong in kostenbesparingen: Men wilde af van de batterij chips die nodig waren om de chip-selectsignalen op het moederbord te genereren, dus ontwikkelden ze een enkele chip die dat deed (de PLA). De functie om het ROM uit te kunnen zetten, was een bonus van de ontwerper van de PLA, die de functie eenvoudigweg in het ontwerp kon meenemen.

Als je het ontwerp van een IBM-PC bekijkt, dan zit het moederbord (en de kaarten) bomvol met chips voor deze taak. Een aparte chip ontwerpen was voor IBM geen noodzaak, geen prijsdruk. Maar dat betekent ook dat de adresruimte statisch was (anders zou het aantal chips helemaal de spuitgaten uitlopen) en dus maar maximaal 640KB in plaats van 1MB geheugen.
Tja er zijn ook mensen die “laven” verzamelen.
Een veel te dure soort van tuinkabouter.
Daar vragen ze ook veel te veel voor omdat ze weten dat verzamelaars ze toch wel willen hebben.

De C64 mini is in ieder geval nog stukken functioneler dan een laaf ;)

PS zo sympatiek ben ik zelf ook niet, SNES mini’s voor 2x de prijs doorverkocht toen er de paniek was dat ze misschien wel op zouden raken.
Dus ik verdien het wel opgelicht te worden met deze C64 ;)
Het probleem van te weinig games kunnen ze via firmware nog oplossen en je gaat me niet vertellen dat er geen degelijke USB joystick te bouwen is met met echte switches. Dit hoeft dus geen flop te worden :)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @WhiteDog15 april 2018 09:33
De vraag is dan wel hoe lang er ondersteuning blijft. De game lijst is zo beperkt (wat betreft bekende games) juist omdat ze grote problemen ondervonden om de eigenaren van rechten te achterhalen. Dat euvel zou worden opgelost door de ondersteuning van het laden van eigen roms. De implementatie daarvan is echter zo dat het vrijwel onmogelijk is (zonder work arounds en / of hacks) om meerdere eigen roms te gebruiken. Dat geeft niet heel veel vertrouwen in een oplossing.
Triest dat misschien wel het allerbelangrijkste aspect van een console: de besturing, zo slecht is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @MazeWing15 april 2018 10:48
De C64 is geen console maar een homecomputer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.