Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Meerdere Commodore 64-moederborden op komst

De Duitser Jens Schönfeld heeft foto's van de C64 Reloaded MK2 getoond, een C64-moederbord dat grotendeels originele chips gebruikt. Het is een van meerdere projecten om Commodore-systemen nieuw leven in te blazen. Ook een Nederlander werkt aan een moederbord.

Jens Schönfeld is een ingenieur die al jaren retrohardware bouwt en aanbiedt via zijn winkel Individual Computers. Vorig jaar maakte hij bekend de Commodore-merknaam in licentie te hebben genomen en een Commodore 64-moederbord voor puristen te ontwikkelen.

Deze Commodore 64 Reloaded MK2 bevat geen fpga's, maar de bedoeling is dat de gebruiker enkele belangrijke chips, zoals de cpu, de videochips en de geluidschips, zelf toevoegt. Het bord herkent de chips automatisch en stelt alles jumperloos in. Het gebruik van originele chips moet voor een zo getrouw mogelijke werking zorgen, maar het bord brengt daarnaast enkele verbeteringen. Zo werkt het model zuiniger, is er een s-video-uitgang en 3.5mm-audio-uitgang en zijn de ROM's van het moederbord te upgraden via usb.

De C64 Reloaded MK2 past in de originele behuizingen en gaat 184,95 euro kosten. De levering start in augustus en Schönfeld toont nu enkele foto's van het ontwerp. Hij produceert ook zelf behuizingen, daarvoor heeft hij de originele matrijzen in handen. Volgens tweaker dmantione, die dit soort nieuws over replica's van homecomputers op de voet volgt, komt er ook een Commodore 64 Reloaded MK3. Deze gaat wel van fpga's gebruikmaken: de Turbo Chameleon-fpga simuleert bijvoorbeeld de videochip van de C64 en maakt een vga-uitgang mogelijk.

Er zijn meer ontwikkelaars wereldwijd die werken aan replica's van C64-onderdelen. De Nederlander Gideon Zweijtzer kondigde begin deze maand bijvoorbeeld de Ultimate 64 aan. Dit moederbord simuleert de gehele Commodore 64 en voegt nieuwe functionaliteit toe, zoals hdmi en ethernet en wellicht komt er een wat duurdere versie met wifi.

Zweijtzer is bekend van de 1541 Ultimate II-cartridge. Deze cartridge simuleert de langzame en complexe Commodore 1541-diskdrive met fpga's, om images van floppy's te kunnen draaien. De Ultimate 64 zal de Ultimate II bevatten. Voor een behuizing zal de gebruiker zelf moeten zorgen; hetzij een originele behuizing, hetzij een replica van Individual Computers, volgens Zweijtzer. De bedoeling is dat de Ultimate 64 in het vierde kwartaal van dit jaar in productie gaat en 200 euro gaat kosten, al zal dat dus iets meer zijn voor een wifi-versie.

Door

Nieuwscoördinator

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Commodore Amiga, dat zou ik nog kunnen begrijpen. Maar de C64?
Voor veel mensen was de C64 hun eerste computer waarop ze hebben leren programmeren. Door de simpele opbouw was het uitermate geschikt voor allerhande hobbyprojecten via oa de userport en je kon uiteindelijk gewoon behoorlijk veel met een C64, er komt zelfs nog steeds (!) nieuwe software voor uit :P Ook de assembly language was relatief toegankelijk waardoor je het uiterste uit het ding kon persen.

De Amiga was welliswaar 'meer' computer omdat hij veel moderner was, hij was imho ook minder toegangelijk en behoorlijk aan de prijs. En nog een belangrijk detail: De amiga kwam pas uit toen veel mensen allang en breed aan de C64 zaten. ;)
Om C64 software te draaien is dit IMO een beetje mosterd na de maaltijd. Toen mijn 486-33 een courante PC was had ik al C64 emulatoren draaien onder DOS die volgens hun eigen calibratie maximaal ruim 4 keer zo snel als het origineel konden draaien. Oude spelletjes op CD en retro fun. Tegenwoordig draait zoiets al op een Android telefoon (Apple wil nu eenmaal geen emulatoren toestaan).
Zo iemand ben ik dus, kocht mijn SX-64 in 1983 of '84, staat er nog steeds, laten repareren bij de Commodoreclub in Maarssen, enige jaren geleden. Is dus ook meteen de vraag: Zal er ook voor de SX-64 zo'n retrobord komen of is het weer pech? De lay-out van binnen is niet te vergelijken met dat van de simpele C-64's namelijk. Ook minder warmte-opbouw doordat er ventilatoren in zitten.
Er zijn een aantal redenen waarom de C64 zo populair is. Een hele belangrijke reden is de elegantie van het ontwerp. PC's zijn ranzig complex en onelegant. De C64 is een ware schoonheid: Alles heeft een logische plek, alles is zinnig en er het voelt 'af'' (bijvoorbeeld de VGA dat je wel verticaal maar niet horizontaal kunt scrollen, dat soort dingen kom je op de C64 niet tegen).

Verder is het apparaat zo simpel dat je de computer low-level kunt begrijpen en een beter inzicht in wat een computer is kunt krijgen, vandaag de dag waar alles afgeschermd wordt door hogere programmeertalen en geavanceerde besturingssystemen, voldoet dat best wel aan een behoefte om inzicht te krijgen hoe een computer werkt. De documentatie van de C64 is perfect, dus ook daar is de drempel laag.

Tel daarbij op de enorme softwarecollectie en dat er nog steeds op commerciėle uitgevers zijn die nieuwe spellen voor het apparaat ontwikkelen en kunt begrijpen waarom ook nieuwe hardware als welkom gezien wordt.
Die heeft Individual al een tijdje terug aangekondigd:

http://wiki.icomp.de/wiki/Commodore_A1200_Reloaded
Zit ik al een tijdje op te wachten. Heb zelfs een nieuwe A1200 kast gekocht ervoor, via Kickstarter. In afwachting dan maar een A600 gekocht en een Vampire II accelerator. Als deze binnenkort ook AGA ondersteunt, heb ik de Reloaded niet meer nodig.
Jammer dat de dingen die nu net altijd stuk gaan de chips zijn. Vooral de CIA en de SID chip worden behoorlijk heet en gaan snel kapot.
Een FPGA oplossing had ik mooier gevonden en had prima gekund met de behoorlijk hoge prijs die ervoor gevraagd wordt.
Die MK3 lijkt me wel wat.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 25 juli 2017 19:46]

Het is aan te raden (ook in de originele c64 ) om koel elementen te plaatsen op de VIC, SID, PLA en CPU

zeker voor de onderdelen in de 6xxx reeks (NMOS)
6510 =CPU
6581 = SID (+12V)
6569 = VIC (PAL-B) (+12V)

de 8xxx reeks is HMOS werkt met een lagere voedingsspanning en heeft al wat minder last van warmte ontwikkeling (koeling nog steeds aan te raden)
8500 =CPU
8580 = SID (+9V)
8565 = VIC (PAL-B) (+5V)

6582 = 8580 = SID
6510 & 8500 (CPU)zijn gewoon verwisselbaar

SID inkopen is opletten ,vooral uit China.
Willekeurig bedrukte ic's worden als SID verkocht of oude kapotte modellen(Filter defect) worden als nieuw verkocht met soms ook een nieuwe opdruk.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 25 juli 2017 20:31]

Mijn herinnering zegt dat SID's voornamelijk (alleen maar?) stuk gingen als de stekker eruit getrokken werd zonder de computer uit te zetten.
De SID's zijn storing gevoelig.
Dat is niet alleen bij het uitschakelen.
Warmte , een slechte voeding doen ook een hoop.
Ze worden bij gebruik warm--> heet.
sommige gaven sluiting, maar bij veel gingen 1 of meerdere filters kapot.

De SID is een mix van analoge en digitale schakelingen in 1 behuizing.
(De grootste reden dat het emuleren nooit 100% gelijk klinkt als het originel)
Tevens klinkt geen 1 chip 100% het zelfde (productie proces niet 100% onder controle)Ook was de 6581 SID serie een haastklus bij het uitkomen van de c64. De chip is niet 100% volgens de geplande specs gemaakt . Dat is de reden dat de 8580 anders klinkt dan de 6581. De 8580 is volgens specs gemaakt, of iig zo dicht mogelijk.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 26 juli 2017 12:56]

Digitaal zal inderdaad nooit hetzelfde zijn Analoog, Maar je kunt zo dicht mogelijk erop zitten als je maar wil. Als je een analoog signaal, digitaal maakt dan gaat dit met een bepaalde bitrate. De bitgrote maakt het zo scherp mogelijk. Vaak is hoe hoger de bitrate, hoe beter de kwaliteit van de emulatie. Goede emulatie is duur omdat de ADC's die een hoge bitrate hebben zijn erg duur.
Analoog zal nooit hetzelfde zijn als analoog. Zelfs dezelfde chip met 1 minuut tussenpozen klinkt al net iets anders. Dat is het gevolg van ruis.

Je hebt dus altijd een zekere band van mogelijke uitkomsten. Als een digitaal signaal in diezelfde band zit, dan is dat dus niet te onderscheiden van een mogelijke realisatie van het analoge signaal.
In het geval van de SID het gevolg van meer dan ruis: Er wordt een ander geluid opgewekt. De werking van met name de SID 6581 is afhankelijk van specifieke eigenschappen van de transistoren. Kleine imperfecties in de productie zorgen ervoor dan chip A en B een iets ander geluid opwekken. Daar bovenop komt nog dat zowel bij de 6581 als de 8580 het filter (een belangrijk component in een subtractieve synthesizer) gebruik maakt van keramische condensatoren op het moederbord. Kleine verschillen daarin zorgen dat het filter anders werkt, bovendien is de capaciteit van keramische condensatoren enigzins temperatuurafhankelijk, waardoor een warme SID iets anders klinkt dan een koude SID.
Het probleem wat je met SID hebt is dat geen 1 het zelfde klinkt.
Sommige vinden het vervormde geluid van de 6581 mooier tov de 8580 en andere weer andersom.
Met ook tussen de verschillende revisies zit weer geluid verschil.

Bepaalde klanken worden door het analoge circuit gemaakt, dat is digitaal (bijna) niet te doen.

http://www.deblauweschich...g/images/SID_diagrams.png
oscilloscope voorbeeld van de 3 sid kanalen in actie
https://www.youtube.com/watch?v=G1AeBgalFZk
Bij sommige nummers lijk je een 4e kanaal te zien. Het "4e" kanaal is een truuk.
1 van de vele dingen die uitgehaald is op de commodore 64 waarbij zelfs de ontwerpers verbaasd waren dat het kon, of dat het nooit zo bedacht was.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 25 juli 2017 22:47]

Klanken zullen altijd analoog blijven. Als ESE in opleiding kan ik vertellen dat iets te maken is met 2 SID's. Je hebt alleen meer nodig om het mogelijk te maken, wat meer kost. Dit is tot nu toe altijd het probleem geweest met innovatie. Apple doet dit al jaren en dat zie je terug in de prijs. Goedkoop is duurkoop zeggen ze altijd met electronica, en dat zie je terug in de kwaliteit van de producten. Iedereen wil goedkoper en beter maar moet wel zo eco en zo goed mogelijk zijn zonder dat de kwaliteit verloren gaat.
Maar op de 6581 kun je sampling toepassen wegens de brakke filtering en i/o, wat op de 8580/6582 dan weer niet mogelijk is :)
Vergeet die 6526 dingen uit de 5,25" diskdrive niet. Hoe vaak ik die destijds vervangen heb...
Dat is meestal het gevolg van kabels aansluiten terwijl de apparaten aan staan. De aansluitingen van de C64 zijn niet genoeg beveiligd tegen potentiaalverschillen tussen apparaten: De stekkers garanderen niet dat de massa's van beide apparaten het eerst contant maken. Als er een potentiaalverschil is dan kan er een stroom door een 6526 heen lopen met een defect als gevolg. Toch staat de 6526 niet hoog in de lijst van veelvoorkomende defecten: Voeding, geheugen en PLA staan bovenaan.
Ika had gewoon cia's op voorraad liggen. de mijne waren gewoon gesoldeerd. daar heb ik maar voetjes in gesoldeerd
Volgens het artikel lijkt de versie van de Nederlander juist fpga's te gebruiken.
Eigenlijk is het Schönfeld die al langer ervaring heeft met FPGA's, zijn Turbo Chameleon heeft een groot deel van de C64 en is een FPGA-bord voor hem een logische vervolgstap. Er komen dan ook twee moederborden, de MK2 en de MK3. De MK2 blijkt het eerst gereed. Dat Gideon toevallig op ongeveer hetzelfde moment een FPGA-bord aankondigt, is een samenloop van omstandigheden.
Goed om te zien dat er gewoon een 12v input gebruikt wordt. Dat is de reden waarom de meeste C64's stuk gaan: De oude voedingen krijgen last van falende elco's waardoor de 5v lijn te hoog wordt en de chipjes gefrituurd worden. Dat gebeurd echter zo langzaam dat je het niet merkt (tot het te laat is)
Ene 'Ray Carlsen' heeft intussen een "C64 Saver" gemaakt die verhindert dat een defecte voeding je C64 frituurt :)
http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/
Geen falende elco's, juist de elco's gaan bij de Commodore 64 nooit stuk en als ze stuk gaan is dat niet schadelijk voor de C64 zelf. De voeding gaat stuk door een defecte spanningsregelaar, of iets minder vaak, door diodes die het begeven. Beide kunnen bijzonder veel schade in de C64 veroorzaken.
Aanschaf is emotie, marketing is emotie, denk dat door nostalgische gevoelens er nog best veel verkocht kan worden. Jammer dat gekozen is voor de hoekige behuizing en niet het ronde "broodje".
Ik denk dat het monster succes van de NES Mini wel laat zien dat nostalgie een sterke speler is. Zo niet één van de sterkste emoties die we hebben.
De matrijzen voor de hoekige behuizing zijn twee jaar geleden gevonden toen Frye Plastics, de fabrikant van de behuizingen, op de fles ging. Ze worden nu gebruikt om nieuwe behuizingen te maken. De matrijzen voor het ronde broodje zijn nog altijd zoek en mogelijk bestaan ze niet meer.
Goede herinneringen aan de C64. Ik laat het maar zo..

Wel leuk voor de echte liefhebber natuurlijk maar wat moet je er anno 2017 nog mee ?
Ik dacht precies het zelfde, laatst nog een uurtje een paar C64 games uit mijn herinnering op een emulator gespeeld. Dat was prima, en daar blijft het bij. Zelfde geld voor de nes en snes, been there done that, leuk voor even maar dan snel terug naar 2160p 60 fps. Ook was ik vroeger uren bezig met het maken van programmatjes in basic, ook daar heb inmiddels prima vervangers voor.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 juli 2017 19:07]

Game nog steeds wel eens :Y) op de snes met een maatje van me. Mario Kart 150cc special cup, geweldig. Of een potje IS(superstar soccer), Mario3 battle game. Mijn snes komt uit 1994, ik weet het nog goed. Hij doet het nog steeds
Persoonlijk vind ik vanaf de snes eea wel weer goed speelbaar. Goede graphics is niet echt belangrijk, het gaat immers om de game, maar die 54 kleuren die een nes kan weergeven is toch echt te weinig imo, laat staande graphics van een commodore.
Ach het blijft nog steeds leuk om oude spellen te spellen, vooral op de origine hardware, zo als een Amiga CD32, waar ik nu al 28 originele spellen voor heb, koop als het kan iedere paar maanden een Amiga CD32 spel op eBay, had er wel al 18, die ik sinds 1995/96 al had.

Heb laats nog Pinball Fantasies gespeeld met een goede vriend van me, en was echt lachen weer.

https://www.youtube.com/r...ga+CD32+Pinball+Fantasies

Party Land : https://www.youtube.com/watch?v=XhAStGgWXmk
Stones 'n' Bones: https://www.youtube.com/watch?v=bhNBn6OtsAQ
Nightmare: https://www.youtube.com/watch?v=y6xfzwO8GdA
Beat Box: https://www.youtube.com/watch?v=HWqskfn6jSk
Maar als je de goede games allemaal al zo'n beetje gespeeld hebt, is de lol er ook wel af.
euh... heb je dan echt mission impossible uit gespeeld?
*Destroy him, my robots!
Het is Impossible Mission :)
"I have another visitor. Stay a while, stay forever..." :)
Dat was toch een Amiga spel?

Edit: even opgezocht, blijkbaar is het origineel toch op de C64 uitgekomen. Dat wist ik niet.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 25 juli 2017 22:54]

Level 6 moet je twee keer spelen... wat een godsgruwelijk moeilijk spel was dat zeg :P
De meeste games uit die tijd zijn arcade based.
Met een poke kon/kun je de sprites van de kogels gigantisch opblazen. Hierdoor schiet je bijna altijd raak :) .
Ik durf te zeggen dat er genoeg SNES games zijn met hele goede graphics. Het was toch een console aan het einde van de bit-graphics generatie (hoewel die nu weer terug is, maar dat terzijde) en dat was te zien in spellen als Earthbound, Super Metroid, Secret Of Mana en Chrono Trigger. Die games zijn, als je het mij vraagt, nog steeds prachtig en qua gameplay vaak nog complex genoeg om mee te kunnen met huidige games. Vooral dat laatste is toch waar de Commodore generatie toch echt wel mee worstelt, die zijn qua gameplay toch echt wel heel primitief.
Dat ik zeg: vanaf de snes is het imo nog goed speelbaar. Zeker met de fx-chip waren indrukwekkende graphics mogelijk.
Zelda op de Snes zou als het morgen voor het eerst uitkomen nog een miljoen of twintig stuks kunnen verkopen.

Zo geweldig goed is dat spel.
Juist die fx chip games zien er niet uit! Het is het oude 3D dat niet de tand des tijds heeft doorstaan (snes, ps1, ps2, Misschien zelfs de ps3-aliasing bah!).
16 bit 2D games als de Donkey Kong Country serie, Chrono Trigger, Secret of Mana, Super Mario World 2 etc blijven imo tijdloos. Good old sprites :)
Ben wel benieuwd hoe de ps4 zich houd over tig jaar, het is wel strak en smooth nu.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 25 juli 2017 22:07]

Ik dacht eigenlijk dat donkey kong country met FX chip was, blijkbaar niet zie ik nu. Super Mario World 2 bijv. weer wel.
Ah oke! Dan neem ik wat woorden terug. Ik dacht aan Starfox e.d.
Ik heb pas mijn zolder opgeruimd, mijn originele nes wordt nog wel gebruikt, maar de commodore heb ik verkocht, de sound chip was gaar, maar die kun je tegenwoordig vervangen en daarna deed die het weer. Maar het is toch allemal wel langzaam met laden etc
De geluidschip (SID) kon je in der tijd al simpel vervangen.
Heb er wel 2 of 3 eentje vervangen ooit.
Oude chips zijn inmidels bijna niet meer beschikbaar of duur, de pla en sid worden inmiddels "geumuleerd" zoals deze pla http://www.ebay.de/itm/Co...82S100-PLAs-/152628998507
heb 3 complete nieuwe setjes liggen CPU/SID/VIC alsook de ram en 2 IO chips voor mijn 1541, ben ik nu rijk als ik ze zou verkopen :P
(niet dat ik het zou doen hoor)
rijk niet :D
maar gebruikt gaan ze per stuk voor 10 tot 30 euro per stuk per chip. Relatief duur dus, als je een werkende c64 kan kopen voor ~ 60 euro. Compleet nieuwe setjes zullen wel wat gewilder zijn, want NOS doet het altijd goed.
Was ook mijn idee.

Ik heb tot enkele jaren terug letterlijk een zolder vol oude C64's gehad, meesten kapot, als donor voor de paar goedwerkenden. Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat het meer om de heb gaat, de nostalgie, en ik dan toch een emulator pakte voor een snelle game voor 5 min., een enkele tune op SIDplay...

Persoonlijk komt mij dit project ook wat duur over, weinig interessant tenzij je een die-hard bent.

Maar het initiatief blijft leuk en geeft aan hoeveel mensen nog bezig zijn met deze iconische homecomputer.
Dat is goed nieuws zeg. Vooral de versie van Gideon lijkt me persoonlijk zeer interessant, zijn 1541 Ultimate product is ook verreweg de beste floppy oplossing voor de C64.
De easyflash 3 kaart is ook een mooie/snelle oplossing
http://skoe.de/easyflash/doku.php?id=ef3menu
https://www.c64-wiki.de/wiki/EasyFlash%C2%B3

Ok het er op zetten geen snelle oplossing :Y) :+ maar als het al op de kaart staat kan je snel door menu's lopen
http://skoe.de/easyflash/...=screenshots:ef3-menu.jpg
Ook kan je switchen tussen verschillende kernals

[Reactie gewijzigd door PBloem op 26 juli 2017 09:18]

Niet onderschatten wat de 1541 Utimate kan: De 1541 Ultimate heeft de Easyflash ingebouwd: .crt op USB-stick zetten in het menu aanwijzen en "play cartridge" zeggen.
Op zich een leuk stukje hardware maar het is wel vervelend dat programma's aangepast moeten worden om van alle mogelijkheden gebruik te kunnen maken, maar wellicht heb ik het stukje niet voldoende begrepen. Zal eens zoeken naar andere artikelen c.q. youtube filmpjes.
De easyflash heeft 7 sloten van 1 MB
Je kan in elk van deze 7 sloten een CRT plaatsen voor 1 programma
of je maakt een CRT met meerdere CRT/PRG files er in.
per slot kan je snel +30 games/ programma's kwijt.

De easyflash kan ook verschillende kernals starten bijvoorbeeld de normale c64 kernal of jiffydos (8 sloten beschikbaar)
tevens is er ondersteuning om bijvoorbeeld een actionreplay kaart (bin) in het geheugen van de easyflas te zetten.(3 sloten)

Technische uitleg easyflash 3 vs commodore 64 (voor de Commodore nerds :P )
https://www.youtube.com/watch?v=UGDxSA_tcK4

[Reactie gewijzigd door PBloem op 26 juli 2017 12:32]

Altijd heerlijk om te zien dat de oude machines geėerd worden, maar deze prijs is wel een beetje overdreven in verhouding tot de complexiteit van het product. Wel een leuk detail is dat in de floppy diskdrive van de commodore 64 een complete microprocessor zat die ook in de computer aanwezig was, het was dus best een zware machine die diskdrive. :)

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 25 juli 2017 19:17]

Kwestie van schaal grote, de oplages zijn klein dus de prijs per unit ligt hoger.
Niet zo lang geleden (paar jaar) zag ik toevallig bij de lokale kermis dat de aansturing van het polaroid fotoschiet gedeelte bij een schiettent gedaan werdt door een Comodore 64.
Een gevalletje "if it ain't broke, don't fix it" blijkbaar...
Wauw, die prijzen zijn niet mis. Hiermee slaan ze de casual retro gamer in een klap over waardoor dit waarschijnlijk een niche product zal worden. Volgens mij is er meer behoefte aan betaalbare en dus low cost retro ervaring.

Ook ik ben opgegroeid met de C64 maar deze prijzen en de randvoorwaarde om zelf hardware toe te voegen (en deze mogelijk uit een werkend origineel te halen) maakt dit voor mij minder interessant dan een goede emulator of the real thing.

[Reactie gewijzigd door Bor op 25 juli 2017 22:34]

Kijk maar eens in de webwinkel van Schönfeld: Er zijn daar ook chips te koop, zoals een SID. Maar vanzelfsprekend is het aanbod beperkt, alleen als hij een partij vindt, biedt hij die aan. Vandaar de noodzaak voor FPGA-technologie. Er is binnen de C64-wereld behoefte aan beiden: Zowel originele chips als moderne herimplementaties zijn belangrijk.

Dit is inderdaad niet op de casual-retrogamer gericht, maar op de gemeenschap van C64-gebruikers. Je kunt op een Raspberry Pi een Commodore 64-emulator installeren en zo voor een prikje de casual gamer proberen te bereiken. Dat is niet hetzelfde als een originele C64 met behuizing en toetsenbord, waar je alle bestaande randapparaten op kunt aansluiten. De ervaring van emulatie versus echte hardware is ook heel anders, Echte hardware produceren (het gaat hier bijvoorbeeld om behuizingen gemaakt met de originele matrijzen) in de oplages waar we het hier over hebben kost een bepaald bedrag en dat is waar het prijskaartje vandaan komt.
Leuk voor de echte liefhebbers, of degene die nog een kapotte c64 hebben liggen en graag weer werkend willen hebben (ofwel de echte liefhebbers).
Kan me er wel wat bij voorstellen hoor, het is toch leuker om de echte hardware te kunnen gebruiken dan geemuleerde hardware, voordeel van emulatie is wel dat je tenminste geen gezeur hebt met het aan te sluiten op je nieuwe tv.
Onderdelen nodig?
µP's pia's SID PLA VIC allemaal nog verkrijgbaar
Chips zijn op Ebay wel te krijgen, maar als je een defecte C64 hebt moet je wel weten wat er mis is. Daar kunnen dagen en weken aan onderzoek in gaan zitten. Hoewel het nieuwe moederbord originele chips nodig heeft, vervangt het ook een hele hoop componenten: PLA, hoofdgeheugen, kleurgeheugen, ROMS, mux-/demuxer, klokgenerator, voedingscircuits, ROM's. Een situatie waar je een nieuw moederbord koopt, je bestaande, VIC, SID, processor en CIA's meeneemt en dan een werkende machine hebt, is goed voorstelbaar.
Je hebt het tegen de reparateur van Vendex van 1980 tot 1984

er ligt hier nog "wel iets"
is niet te koop overigens maar ik repareer nog wel beperkt.
Er is nog genoeg te vinden over de commodore 64 om een basis analyse te kunnen maken waar het probleem zit/ zou kunnen zitten

Voorbeeld is deze site http://derbian.webs.com/c64diag/index.htm

Het repareren opzich is een leuke uitdaging/puzel.
VIC en SID zijn tegenwoordig al aardig aan de prijs.(losse verkoop)
Dan is het soms goedkoper om een compleet 2e hands systeem te kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*