Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Op fpga gebaseerde Commodore 64 van Nederlandse ontwerper is in productie

De Ultimate 64 van de Nederlandse ontwerper Gideon Zweijtzer is na wat uitstel in productie gegaan. De Ultimate 64 is een moederbord met fpga die de gehele Commodore 64 simuleert en ondersteuning biedt voor twee sid-geluidschips.

De eerste veertig geproduceerde exemplaren van de lichting van honderd zijn al verkocht, schrijft Vintage is the New Old. De prijs bedraagt 209 euro en op korte termijn neemt de maker weer bestellingen voor de Ultimate 64 aan. Aanvankelijk had de productie begin dit jaar moeten beginnen, maar er ontbraken onderdelen, meldt initiatiefnemer Gideon Zweijtzer.

De Ultimate 64 wordt als kaal moederbord geleverd. De fpga emuleert de Commodore 64 niet, maar implementeert deze, aldus Zweijtzer. Het bord biedt onder meer hdmi-out op een resolutie van 720x576 pixels op 50Hz. De audio-output verloopt standaard via de fpga-versie van de SID-chip van de C64, maar het bord ondersteunt ook de oorspronkelijke 6581- en 8580-chips, waarbij de gedigitaliseerde output ook via hdmi verloopt.

De Ultimate 64 bevat de Ultimate-II+-module om de Commodore 1541-diskdrive met fpga's te simuleren. Ook is ondersteuning voor ethernet en wifi standaard aanwezig, al moet wifi op een later moment softwarematig ingeschakeld worden.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

02-03-2018 • 16:46

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Volgens mij bestond er al iets dergelijks: https://en.wikipedia.org/wiki/C-One
Vergeet ook de Chameleon (http://wiki.icomp.de/wiki/Chameleon) niet, ook een FPGA gebaseerde C64 (en A500), geproduceerd in Duitsland, maar de software afkomstig uit Nederland.
Ik snap het niet echt, vervangt dit nu iets voor originele C64's? Of is dit een printplaat in plaats van de C64 die hetzelfde werkt maar dan met hedendaagse output?
Het is inderdaad een herimplementatie van de Commodore 64, bedoelt voor mensen die er nu nog regelmatig mee werken. Wie dit moederbord in zijn C64 installeert krijgt onder meer de volgende functionaliteit:
  • Een 1541U2 ingebouwd, waarmee je diskimages van USB-pook kunt mounten. De 1541U2 is een getrouwe simulatie van de originele Commodore 1541 waarbij alles gesimuleerd wordt tot op de leeskop en daarmee dus 100% compatibel is.
  • Stereo-geluid
  • Catridge-emulatie via cartridge-images. Er is natuurlijk ook een cartridgepoort aanwezig voor originele fysieke cartridges.
  • Ethernet- en Wifi. Functioneert zowel als ouderwets modem voor C64-applicaties als dat je remote toegang kunt krijgen tot de USB-sticks en zo diskimages kunt uploaden/downloaden en zo niet meer met storagemedia door je huis hoeft te lopen.
  • Een 32 MHz-turbomode
  • Een HDMI-aansluiting voor moderne monitoren
Je kunt ook een nieuwe C64-behuizing (gemaakt met de originele matrijzen) kopen bij http://shop.pixelwizard.eu. Voor een toetsenbord dien je echter nog altijd een originele Commodore 64 te slachten, maar nieuwe toetsenborden zijn ook in aantocht.
Maar behalve het lezen van de orginele cardridges brengt het niet veel t.o.v. een raspberry pi met emulator als ik het goed heb? En zijn niet bijna alle roms te downloaden?
Ja en nee. Een moderne emulator is erg nauwkeurig en je kunt er veel mee spelen. De ervaring tussen een emulator en echte hardware is anders, dat kan ik je verzekeren. Daar zijn redenen voor aan te wijzen, dat ga ik hier niet doen. Wel is het zo, dat het gebruik van een echte C64 de afgelopen jaren stukken praktischer is geworden door moderne storagemedia. In het bijzonder de SD2IEC en hier belangrijk, de 1541U2.

Je kunt zelfs stellen dat de revival die we nu zien, niet mogelijk zou zijn zonder deze twee innovaties. Waarom waren deze apparaten component in deze revival, terwijl een Raspberry Pi met emulator dat niet was? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, maar het raakt wel de kern van de zaak.
Dat de "ervaring" anders is zit maar tussen je oren denk ik. Net zoals bij (S)NES emulators die heel accurate zijn tegenwoordig ga je maar weinig fysiek verschil nog merken.
Ik vind de hele FPGA scene nogal "rond de pot draaien" eigenlijk.

Je ziet reviewers en soms hunzelf gewoon zeggen "dit is geen emulatie", terwijl het welegelijk emulatie is, maar dan op hardware niveau. Het is niet omdat het platform wijzigt dat het opeens geen emulatie meer is.
Dat het anders geimplementeerd is klopt, maar net zoals bij de analogue "SNES on a FPGA" kan je er niet om dat het nog altijd "interpretaties van de omgeving" zijn.

Akkoord dat op legit hardware dingen draaien best anders kan aanvoelen. Voor die reden heb je ook dingen als een everdrive op bijna elk platform beschikbaar. Best duur, maar laat je toe rom's te draaien op legit hardware zonder de soms absurd hoge prijzen voor een rare cart te moeten betalen. Of hacks, of fansubs van games die nooit buiten japan verschenen zijn, noem maar op.
Het verschil tussen authentieke joysticks en je toetsenbord (al kan je tegenwoordig ook USB varianten van bijna elke (oude) gameconsole gamepads/joysticks kopen of modden) is voor veel mensen al voldoende.
Alsook heb je dan de verschillen dat emulators kunnen introduceren vs legit hardware, al is dat verschil met wat meer accurate emulators ook discutabel. Accurate emulators zoals bv een higan ga je niet op een Raspberry pi kunnen draaien echter.

Vaak is ook gewoon nostalgie al voldoende drijfveer om iets als dit aan te schaffen. Om zo dicht mogelijk tegen een legit ervaring aan te komen zonder een oude c64 te moeten vinden of aanschaffen en die dan te hoeven modden om hem op moderne monitors aan te kunnen sluiten.
Om nog maar over de kostprijs van zulke dingen te zwijgen.
Als je zelf niet zo handig bent of de benodigde ervaring en onderdelen hebt kan het nog best lastig zijn om iemand te vinden die het voor jou wil doen.
Laat staan dat die dingen ook al best oud zijn, en kunnen falen. Er zijn replica chips te verkrijgen maar again, als je alles legit wil houden kan het soms lastig en duur (en vooral tijdrovend) worden. Omdat die chips vaak niet meer gemaakt worden zit je met een ever dwindling supply wat de prijs alleen maar zal verhogen.
Voor situaties als dit kan een FPGA oplossing zoals deze wel handig zijn.

Zie maar naar bv de populariteit van de (S)NES mini's. Al waren die gewoon software emulation.
Dat de "ervaring" anders is zit maar tussen je oren denk ik.
Dat is gewoon niet waar. Code / software die afhankelijk is van de exacte hardware gedraagt zich anders in emulatoren. Ja, emulatoren worden steeds beter maar voor sommige code / software is het nog steeds niet de real deal.

Een demo als https://www.youtube.com/watch?v=yHXx3orN35Y werkt bijvoorbeeld ook alleen op echte hardware..
Daarom dat ik ook higan (bsnes) aanhaal. De accuracy in die emulator is vrij perfect, maar heeft dan ook vrij bizar hoge system requirements.
Het hoofddoel van higan is net cycle accurate zijn.

Dat je dan gaat vergelijken met een nesticle/zsnes of snes9x... jah, dan moet ik je gelijk geven. Maar die zijn dan ook gemaakt toen de hardware zelf nog relevant was, en PC's verre van krachtig genoeg om die cycle correct te emuleren.

Dat echte hardware anders is, komt mede doordat elk systeem anders is. Elk systeem heeft z'n fault toleraces. Dat kan je inderdaad best moeilijk emuleren.
Dat er voor elke hardware nog geen accurate emulators zijn kan ik niet veel aan doen. Zo kan je ook zeggen dat xbox one games emulators niet hetzelfde zijn op de PC als op de console... Jah, dan stopt het vrij snel.
Een ervaring zit altijd tussen de oren, is subjectief en kan dus voor iedereen anders zijn. Echte hardware geeft altijd een ander gevoel dan een emulator.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 maart 2018 07:33]

Inderdaad, daar specifiek had ik een ander woord moeten gebruiken. Ik had het meer over de verschillen in code execution op hardware of een (cycle accurate) emulator.
Op het feit dat je op echte hardware een ander gevoel hebt is dan ook correct. Dat haalde ik ook aan in m'n 2de deel van de comment.

Mijn "main" punt echter zeg maar was meer dat mensen zeggen dat dit (net als bij andere FPGA solutions) geen emulatie is, enkel en alleen omdat het op hardware niveau is. Dat klopt gewoonweg niet.
Emulation wil letterlijk gewoon zeggen dat je je voordoet als een bepaalde omgeving of chip. Dat is in dit opzicht ook gewoon waar, ofdat het nu op hardware niveau of software niveau is maakt niet uit.
Al helemaal omdat de mensen die net de FPGA maken ook gewoon dezelfde documentatie gebruiken die de emulation devs jarenlang bloed zweet en tranen in gestoken hebben.
Wat is het verschil tussen emulatie en simulatie? Over het algemeen wordt bij emulatie bedoeld dat het apparaat zich aan de buitenzijde gedraagt als het na te bootsen apparaat. Bij simulatie wordt het inwendige wat er in het na te bootsen apparaat gebeurt op het platform nagebootst.

Uitgaande van definities, heeft de Ultimate64 meer met simulatie dan met emulatie te maken, omdat hardwarecomponenten en structuren zoals die in de echte C64 aanwezig zijn, ook in de Ultimate64 aanwezig zijn: Er is een 6510-processor, die via een adres- en databus verbonden is met geheugen, VIC-II, SID, CIA's enzovoorts. Die componenten en bussen zijn daadwerkelijk aanwezig in de FPGA en er gaat daadwerkelijk zoals in de C64 data overheen, en via de cartridgepoort is de bus net als in de echte C64 ook via de buitenwereld toegankelijk.

Emulatoren zoals je op de PC draait zijn tegenwoordig zo getrouw aan het echte apparaat dat steeds meer inwendig gedrag van de originele chips overnemen en gaan daarmee op zich de kant van simulatie op, maar zijn nog ver verwijderd van de situaties dat er een bus waar chips op zitten gesimuleerd wordt. Het gaat feitelijk softwaremodules die het gedrag van de originele chips nabootsen. Een apparaat waar een emulator op draait kan dan ook nooit een poort voor originele C64-cartridge hebben, omdat de hele bus via die poort toegankelijk is.

Als we echter dieper kijken, naar de chips zelf, dan is er ook een grens aan wat de Ultimate64 simuleert. De 6510-processor in de FPGA van de U64 is geen simulatie van het origineel, maar is nagebouwd. En daarmee kan je stellen dat de U64 chips zoals de processor, niet simuleert, maar emuleert.

Al bij al is het lastige materie om zwart-wit te beoordelen, maar ik denk dat je zeker kunt stellen dat de bewering dat U64 geen emulator is zeker inhoudelijke waarheid bevat. Een software-emulator implementeert de computer zoals de programmeur hem ziet, terwijl een FPGA veel dieper gaat tot op de bedrading. Als je het perfect zou doen, dan zou je iedere willekeurige printbaan van de originele C64 aan een FPGA-pinnetje kunnen toewijzen en als je daar een oscilloscoop op aansluit dezelfde signalen kunnen zien als op een echte C64.
Of je gebruikt een USB toetsenbord. Okee, iets minder "retro", maar het kan in principe. :P
Mwah... misschien is er met speciaal bedrukte USB-toetsenborden nog best wat leuks van te maken. Dan kan 'ie in een soort desktopkastje. :9 (droommodus)
De 1541 is toch alleen een floppy drive? Als ik me goed herinner had ik een 1541 en een 1571, maar die laatste werkte volgens mij alleen op de C128 (heb ik nog ergens op zonder liggen).

Die floppy's zullen helaas wel niet meer leesbaar zijn, maar ik heb nog wel een paar honderd roms die werken op Retropie. Als ik deze ook op de Ultimate 64 kan draaien, dan is het de aanschaf zeker waard. Lijkt me leuk om weer eens Impossible Mission te spelen, of alle demo's van Dynamic Duo te draaien :*)

De prijs is zeer aantrekkelijk in ieder geval. Een stuk goedkoper dan de 2.700 gulden* die ik er in 1980 voor betaalde.

*Prehistorische munteenheid
De 1541 is alleen een floppydrive, maar een 1541U2 is een product van Gideon, dat onder meer een 1541 getrouw simuleert.

Zowat alle floppy's uit mijn jeugdjaren zijn nog uitstekend leesbaar, heel weinig problemen en die hebben ook 15 jaar op zolder gelegen, dus wees er niet te zeker van dat je oude floppy's vergaan zijn. Die oude techniek is een stuk robuuster dan wat we in de nadagen van de diskette gewend waren.

Ik heb een 1571 aan mijn C64 hangen en dat werkt dus uitstekend. Je hebt er standaard alleen erg weinig aan, want hij start op in 1541-mode en hoewel je de 1571-mode vanaf een C64 wel kunt activeren is dat te omslachtig en gebruik je 'm in praktijk ook alleen als 1541. Om de 1571 echt nuttig te maken met een C64 is een ROM-upgrade wenselijk.
Impossible Mission is mijn oudste dochter (10) nu helemaal verslaafd aan sinds ik deze week Retropie draai met een rompack van 17066 roms 8)7
Het vervangt het moederbord van de originele C64 en past in de originele behuizing.
Het is, voor zover ik begrijp, een remake van de C64.
Volgens mij kan je hier beter terecht https://thec64.com
Dit is software emulatie dat niet compatible is met oude hardware. Met deze printplaat kan je gewoon je oude floppydrive en tapedrive en weet ik hoeveel andere hardware wat hier voor uit gekomen is aansluiten.
Leuk maar al mijn floppies en tapes zijn al lang versleten, zou niet weten wat ik daar nog mee moet.
Dan is dit product niet voor jou. Er zijn heel veel mensen die dat nog wel hebben en willen gebruiken en daar is dit voor. Plus je heb de keuze, je kan ook floppydrive emuleren met dit board.
TheC64 is het juiste apparaat als je voor weinig geld even een potje nostalgie wil opentrekken. Er zit een serie spellen bij die je direct op kan roepen, dus aansluiten en spelen. Hoewel het ding niet dichtgetimmerd is en je in BASIC kan komen om je eigen spellen te laden, is hij daar niet praktisch voor, want het ding heeft geen toetsenbord en een C64 bedienen zonder toetsenbord is toch erg vervelend.

Aan compatibiliteit met oude hardware en media mag jij dan geen behoefte hebben, als je regelmatig een C64 gebruikt is het toch een hele beperking dat je in het geheel geen oude aansluiting, kabel, cartridge, joystick of floppy kunt gebruiken. Met enkel een moderne monitor en moderne joysticks is het authentieke van de ervaring ook begrensd.

De Ultimate64 biedt dat soort dingen wel. Dat TheC64 zijn doelgroep heeft snap ik, maar dat betekent niet dat zoals jij het stelt een advies aan iedereen dat je bij TheC64 beter terecht kunt op zijn plaats is. In tegendeel.
Is er iets bekend over het ontwikkelproces, en de productiekosten? Hoeveel van deze boards moeten er over de toonbank voordat iets dergelijks break-even draait?
Gideon heeft hier jaren aan ontwikkeld en dat kan omdat hij hier niet van hoeft te leven. Daardoor is het niet makkelijk om de ontwikkelkosten te berekenen. De 1541 Ultimate II wordt in partijen van +/- 300 stuks geproduceerd en is kostendekkend, afhankelijk van bestellingen, want Gideon produceert geen voorraad, maar hij wacht tot er voldoende bestellingen zijn en start dan de productie. Er zijn ongeveer 3500 1541U2's gemaakt. Van de Ultimate64 is aanvankelijk sprake van een partij van 500 stuks en dat grote aantal heeft te maken met de grote interesse. Er komen zeker nog meer partijen. Ik vermoed dat om de rechtstreekse kosten terug te verdienen, slechts enkele honderden stuks verkocht dienen te worden. Maar ja, dat laat de jarenlange ontwikkeltijd geheel buiten beschouwing.
Gelukkig is het ontwikkelen een soort van hobby, anders had ik er misschien allang mee moeten stoppen.. 8)7
Zie http://1541ultimate.net/c...ontent&view=article&id=74:
"What will this "thing" cost?
I am still in negotiation with Intel / Altera for the final price of the FPGA. There is still some choice whether to use an FPGA that is just big enough, or one that is sufficiently big for future expansion. The price of this part determines the final cost, and hence the selling price. A careful estimate tells me that with the smaller FPGA and no WiFi, it should be possible to squeeze it to ... § 199. This price can only be met, if I can run a production at sufficient quantity (like 200 pcs). "

Optioneel zou je er ťťn kunnen kopen en een bill of materials maken (hoewel je misschien niet voor alle onderdelen een vaste prijs zal betalen, zoals in de reactie al aangegeven wordt is er onderhandeld over de prijs van de FPGA), dan zou je misschien een schatting kunnen maken (natuurlijk mis je dan nog wel hoeveel arbeid er in zit).
Zo zie je maar weer hoe vooruistevend de huidige techniek is, het bordje ziet er goed uit en er zitten nogal modernere features op zodat het met de huidige techniek ook werkt.Ook dit is iets voor de commodore geeks onder ons, jammer dat ze niet een geheel nieuwere commodore maken.
het zal wel iets te maken hebben wie het pattent heeft, een beetje meer aansluitingen voor harde schijf en cd of dvd rom is helaas niet of wel bij dit bord inbegrepen?Ik vind moederborden altijd cool uitzien soms als ik een afbeelding op het internet zie of ik schroef zelf mijn computer open kan ik er soms minuten lang na kijken, ook al is het maar te ontdekken op wat voor een chipset alles draait of wat voor een soort geluidskaart ze erin gepropt hebben, of videokaart.
Wat is het vermogen qua stroomverbruik? Minder dan orgineel?
Op dit moment nog minder dan 3 Watt. Ligt er een beetje aan wat voor USB stick(s) je aansluit, en of je 1 of 2 SID sockets uitrust met originele SID chips. Deze doen namelijk al bijna 1W elk.

[Reactie gewijzigd door 1541u op 2 maart 2018 19:17]

Ik verwacht het wel uit mijn ervaring met de C64 reloaded.
Je hebt minder componenten die op de oude manier zijn gemaakt.
* Voordeel van schaal verkleining van chips = minder energie verlies.
* Minder componenten die energie nodig hebben.
* En ws ook een betere voeding, ipv 30% rendement (c64 blok) naar 80%/90% rendement met moderne componenten.


Zie dat net als bij de reloaded een 12V adaptor gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 2 maart 2018 17:56]

Ik weet nog wel hoe je prima je voeten kon warmen aan de originele voeding, en hoe die dingen ook regelmatig kaduuk gingen.
En daarbij de C64 ook mee in hun val trokken :P
Kans op een kapotte SID, VIC,PLA of kapot geheugen.
PLA's wilden ook nog wel eens sneuvelen als je de printer aansloot terwijl de C64 aanstond. Bufferen hadden ze toen nog nooit van gehoord :-(
Was dat niet de 6526 (CIA)?
PLA was geloof ik verkeers agent tussen CPU, SID, VIC en geheugen etc.
Klopt, en dan moest ik weer naar Afferden waar iemand zat die alles op voorraad had :)

Vroeg‚h...
Op zich een leuk initiatief, maar hoort daar niet een wat meer retro beeldscherm bij dan die HDMI TV?
Dan kun je een originele C64 nemen. Dit zorgt juist voor modernere outputs...
De originele monitoraansluiting, met S-Video en Composiet is aanwezig en je kunt 'm dus prima op een 15KHz-monitor aansluiten. Maar HDMI is tegenwoordig niet meer omheen te komen, dus het is goed dat die functie erop zit.
Op zich een leuk initiatief, maar hoort daar niet een wat meer retro beeldscherm bij dan die HDMI TV?
Ik hoor dat elke keer, ik gebruik ook een LCD TV op mijn Amiga CD32 via een SCART naar HDMI Converter , het beeld ziet er mooier uit, maar dat maakt de spellen er niet minder leuk door.

Ontopic: Maar de Ultimate-II+ is ook erg leuk om te hebben en goedkoper, en handig als je al een Commodore 64/128 heb, en geeft je ongeveer het zelfde.

https://ultimate64.com/Ultimate-II__Cartridge_Set__Red_

En is ook een YouTube review over gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=3h0lnneoXk4

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 maart 2018 16:28]

Ik heb vroeger een mooie tijd gehad met de C-64, maar wat zou ik er nu in 2018 mee willen doen? En als ik er al iets mee zou willen doen, dan lijkt me de Amiga 500 nogal wat aantrekkelijker.
Exact. Ik vond het leuk toen, maar verlang absoluut niet meer terug naar die tijd. Nee, leve de vooruitgang!
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ben gewoon niet zo nostalgisch.
Twee redenen: Enerzijds dat de Commodore 64-scŤne nooit gestopt is. Er zijn altijd demogroepen actief gebleven, altijd gebruikersgroepen e.d. Hardware voor de hobby is nooit verkeerd. Dat heeft Gideon al lang en breed bewezen met de 1541U2 en dit is de volgende stap.

De andere reden is dat er een soort revival aan de gang is. C64-fora op internet zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid en er is een toename van gebruikers die om nostalgische redenen terugkeren en zowaar zelfs een groep jonge gebruikers die interesse heeft in eenvoudige begrijpbare computers. De commerciŽle software-industrie komt weer op gang.

Enkele spellen die vorig jaar op commerciŽle wijze uitgekomen zijn:Dit jaar staan onder meer op de rol:De kwaliteit is variabel: Rescuing Orc is bijvoorbeeld echt een spel wat in de jaren '80 leuk was, maar waar ik anno 2018 in 10 minuten op uitgekeken was. Maar er zitten ook pareltjes tussen: Sam's Journey is bijvoorbeeld echt goed, zo goed dat de Duitse techwebsite Golem het tussen alle PC-spellen recenseerde en het een reden noemde om een Commdore 64 in huis te halen.

En dat beantwoordt je vraag waarom de C64 wel en de Amiga niet. Vanzelfsprekend zijn er ook nog Amiga-forums en mensen die de Amiga 500 nog gebruiken. Maar het is allemaal kleinschaliger en voor de Amiga bestaat anno 2018 geen commerciŽle software-industrie.
In deze video legt the8bitguy uit hoe hij Planet X2 gemaakt heeft: https://www.youtube.com/watch?v=NB_VBl7ut9Y&t=1552s
Momenteel werkt hij aan een MS dos versie.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 maart 2018 07:39]

Mweh, ik gebruik m nog bijna wekelijks. Ok, ik ben wellicht een retro nerd, maar ik hou van dat ding. En je kan er tegenwoordig zoveel toffe dingen mee doen.
Dan sloop je een originele C64 de geluid chip eruit voor analoog geluid ( met erg veel ruis en storing ) als je nog een goede kan vinden,
voor het ultieme C64 gevoel.

[Reactie gewijzigd door Coder op 2 maart 2018 16:55]

De originele SID chip is juist wat muzikanten willen en geen cleane digitale versie.
Het zijn juist de onvolkomenheden die die chip legendarisch maakt.
Elke serie klinkt anders bij de 6581 (R2,R3,R4,R4AR)en elke chip binnen de serie kan ook weer anders klinken
Bij de 8580(R5)/6582 is het geluid stabieler(klank) tussen de chips.
Was die oude ook niet degene die het meest geliefd was (althans dat dacht ik).
Geen idee welke versie ik toen had, het was een beige/bruine C64 uit 1984.
En ik ben het eens met jullie, de ruis mag inderdaad weg. Ben heel benieuwd hoe deze C64 klinkt.
Zette vroeger soms een spel aan alleen maar voor de muziek en ging dat wat anders doen.

Als die heel dicht bij het originele geluid komt en er is iets van een midi interface voor te verzinnen dan is 200 euro peanuts. Dan denk ik dat veel muzikanten wel geinteresseerd zijn (waaronder ik).

[Reactie gewijzigd door Tadream op 2 maart 2018 18:46]

Je hebt de c64 (Breadbin) en C64C (platte behuizing) en later ook een C64G geloof ik moderne versie board met breadbin behuizing.

Wat waar in zit is zeker in de overgang periode van breadbin naar C64C (platte behuizing) niet altijd te zeggen.
Commodore propte nog wel eens verschillende dingen in een behuizing.
Lag er nog een oude vooraad op de plank dan werd deze rustig gebruikt.
Dus breadbin behuizing met een moderner board etc. In die tijd had commodore al geld uitdagingen en gingen ze tot max om geld te sparen.
Een reden dat er later hier en daar duudere chips of meer geÔntegreerde chips gebruikt werden.
Aanschaf was duurder maar omdat je er minder nodig had weer goedkoper per unit. Dat ging soms om centen werk.

De 6581 is niet volgens de originel geplande specs gemaakt ivm met tijdsdruk (ook een bekend probleem bij Commodore ;) )
De 6581R2 en R4AR zijn geliefd bij een hoop personen.


6581 R1 - Prototype, only appeared on the CES machines and development prototypes, has a datecode of 4981 to 0882 or so. Has the full 12 bit filter cutoff range. An unknown number were produced, probably between 50 and 100 chips. All are ceramic packages.
6581 R2 - Will say "6581" only on the package. Filter cutoff range was reduced to 11 bits and the LSB bit disconnected/forced permanently on, but is still on the die.The filter is leaky at some ranges and they tend to run hotter than other sid revisions. Made from 1182 until at least 1483. First 10 weeks or so of chips have ceramic packages (these usually appear on engineering prototypes but a few are on sold machines), the rest have plastic packages.
6581 R3 - Will say "6581" only, "6581 R3" or "6581 CBM" on the package. Had a minor change to the protection/buffering of the input pins. No changes were made to the filter section. Made from before 2083 until 1386 or so. The 6581R3 since around the week 47 of 1985 made in the Philippines use the HMOS HC-30 degree silicon though the manufacturing process remained NMOS.
6581 R4 - Will say "6581 R4" on the package. Silicon grade changed to HMOS-II "HC-30" grade, though the manufacturing process for the chip remained NMOS. Produced from 4985 until at least 2590.
6581 R4 AR - Will say "6581 R4 AR" on the package. Minor adjustment to the silicon grade, no die change from R4. Produced from around 1986 (week 22) until at least the year 1992.
6582 - Will say "6582" on the package. Typically produced around the year 1986 in Hong Kong.
6582 A - Will say "6582A" (or "6582 A") on the package. Typically produced around the years 1989, 1990 and 1992 in the Philippines.
8580 R5 - Will say "8580R5" on the package. Produced from the years 1986 to 1993 in the Philippines, Hong Kong and in the US.

Moderne nummers die gebruik hebben gemaakt van de SID chip.
https://youtu.be/8cWL89fjfUU (Rubicon)
https://youtu.be/z5LW07FTJb I --> Game Lazy jones
https://youtu.be/sVtJGobSZKM
https://youtu.be/3JQkW6BgUYU

SID channels in actie vanaf een scope gezien
https://youtu.be/Bdz5X814bNQ

[Reactie gewijzigd door PBloem op 2 maart 2018 19:25]

wat dacht je van de demo's die c64 hadden en later de amiga?Het geluid was verschrikkelijk maar ik vond het zeer cool dat een computer deze demo's en geluid kon prodiceren.
'Savage' is voor mij altijd legendarisch gebleven qua muziek (Jeroen Tel?). Was niet normaal voor die tijd.
Ja, maar niet in de zin dat muzikanten veel ruis en storing willen. De originele SID produceert op een aantal punten geluid dat afwijkt van de specificatie en die afwijkingen maken deel uit van de specifieke klank van het SID-geluid. De kunst voor een digitale implementatie is dan ook die afwijkingen zo getrouw mogelijk te implementeren en dat valt niet mee, want het vereist een modellering van wat er in de analoge circuits op de chip gebeurt. De ruis die een C64 op de geluidslijn zet kunnen muzikanten missen als kiespijn en die neem je als digitale ontwerper dan ook niet over.
Ik heb het gevoel dat ook door veroudering mijn C64 nog meer stoort,
volgens mij specefiek de audio chip zelfs,
ik ben wel benieuwd of als je een oude chip in zo een nieuwe zet of ie dan ook nog zo stoort, dan ligt het aan de chip zelf.
Of mischien is het een combinatie van storing vanuit de C64 met storing uit de chip, zodat deze niet authentieke bijgeluiden geeft, maar nieuwe patronen,
ik mag hopen dat deze C64 wel wat sneller is met laden dan het origineel.
Storing wordt voornamelijk veroorzaakt door overspraak tussen signaallijnen en de geluidslijn in de C64, alsmede storingssignalen in de voedingscircuits. Voordeel van een bord als dit is dat er nu aandacht is voor de geluidskwaliteit en die daardoor hoger kan liggen. Geen specifieke ervaringen met de Ultimate64, maar uit andere projecten blijkt dat de geluidskwaliteit hoger kan door beter printplaatontwerp.

Bij de laadsnelheid van de C64 heb je niet alleen met de C64 te maken, maar ook met floppystations waar je compatibel mee moet zijn. Daarom moet snel laden altijd een optie zijn. De Ultimate 64 heeft de volgende voorzieningen voor snel laden:
  • Een programma kan rechtstreeks van USB-pook in het geheugen geladen worden, zonder dat er een floppy tussen zit. Laadtijd nul, maar je kunt het alleen gebruiken voor programma's die zelf de floppy niet meer gebruiken.
  • Sneller laden op de originele C64 kan door aangepaste ROMs in het apparaat en de floppydrive te installeren, je moet dan met de hardware knoeien. Op de Ultimate64 hoeft dat niet, je kan van ROM wisselen door de ROM's in het menu aan te vinken en dus kun je heel makkelijk een ROM gebruiken die snel laden ondersteunt. Dit werkt met de meeste software.
  • Een andere populaire manier van sneller laden was het gebruik van een cartridge. Je kunt een cartrdige in de Ultimate64 prikken, maar je kunt ook in het menu een cartridge-image aanvinken en zo snel laden. Dit werkt met de meeste software
  • Vermoedelijk kan je ook de 32MHz turbomode gebruiken, wat laden ook 32x versnelt, zonder compatibiliteitsproblemen met software. Dit werkt alleen niet als je echte floppydrives gebruikt.
Hmm, fpga... Kan je er dan ook custom images in zetten? Leuk voor hobby projectjes...
Daar kun je natuurlijk geen originele Commodore randapparatuur op aansluiten.. ;-) Leuk geprobeerd, Karl.
Can't blame me for trying :) @MeMoRy Heeft daar al iets stoffigs voor lees ik nu. Er komt binnenkort een fris bordje in dezelfde prijsklasse uit voor de hobby. Kan de Commodore IP het 4K tijdperk mee in...
Ik heb daar een DE1-SoC voor liggen :D ;)
Al ligt die wel te verstoffen :X
Wat een tovenaar is Gideon ook! Heb zelf de 1541 ultimate III+ en heb daarvoor de ultimate II gehad. Beide topproducten. Vind 209 euro voor de ultimate 64 best veel geld maar zie wel de meerwaarde ervan, wellicht een keer overwegen om aan te schaffen.
Sorry hoor, maar gezien de prijzen van FPGAs en de lage oplage is dit peanuts. Hij zal er niet veel zelf aan overhouden...
Dat is compleet irrelevant. Wat je ermee kan is nog steeds niet meer dan wat een c64 kan, en in dat opzicht is het relatief duur. Ook al is de prijs prima te verklaren.
Dat bedoelde ik ook inderdaad, het is niet duur voor het product zelf maar meer vanwege de relatief kleine meerwaarde tov een echte C64.
Tja, de C64 community ziet de meerwaarde van de Ultimate cartridges wel degelijk. Omdat deze geintegreerd zit in de Ultimate-64 is de meerwaarde er wel. :) Omdat het een geintegreerd geheel is, is een correcte samenwerking samenwerking tussen deze twee delen beter te garanderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True