Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Dusk heeft een reveal trailer gekregen. Het wordt zowel impliciet als expliciet duidelijk waar de ontwikkelaar zijn inspiratie vandaan heeft gehaald: games als Heretic, Doom, Quake en Redneck Rampage. Vooral van die laatste twee lijkt de trailer op visueel gebied het meeste weg te hebben.

Dusk is op donderdag onthuld door ontwikkelaars David Szymanski in samenwerking met New Blood Interactive, dat ook nog aan twee andere games werkt en er een op Steam heeft staan. Niet alleen in de vorm van de pijlsnelle gameplay en de visuele stijl leent de game van welbekende klassiekers; de makers kiezen er ook bewust voor om de 3d-modellen en de textures van de game behoorlijk simpel te houden. De game op 144fps draaien wordt vermoedelijk dan ook geen probleem.

Volgens een interview bij PC Gamer speelt het spel zich af in het noordoosten van Amerika. Het is aan de speler om zich een weg te banen langs talloze cultleden nadat hij al hangende aan een vleeshaak bij bewustzijn komt. Opvallend is dat spelers wanneer ze gebruik maken van een jump pad met hun vizier over de verticale as kunnen gaan, waardoor ze ondersteboven, al schietend op de dichtstbijzijnde vijand met hoge snelheid door de lucht kunnen tuimelen. De game krijgt een volledige singleplayermodus en een multiplayermodus waarin twee spelers het tegen elkaar op kunnen nemen.

Ergens in 2017 moet de game uitkomen. Op welke platformen de game precies gaat verschijnen, is op dit moment niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Maar de vraag is nu, heeft het Glide support en draait het op mn Pentium 2 game PC?
Is idd lang geleden dat ik een spel op 480x320 reso heb gespeeld :+
Is idd lang geleden dat ik een spel op 480x320 reso heb gespeeld :+
Met een Voodoo kon je 640x480 aan, met een Voodoo II werd dit 800x600 en met twee Voodoo II's in SLI werd dit 1024x768! Toen waren dat echt hoge resoluties. Het gebruik van CRT monitoren verbergde de kartellijntjes die je met deze resoluties op TFT schermen ziet.
da's niet waar hoor, toen ik op mijn CRT monitor AA voor het eerst zag, was het ook ineens een verschil...

de diagonale lijnen worden binnen het plane van de resolutie getekend, en daar komen de jaggies vandaan, dus hoe lager de resolutie, hoe groter de jaggies, en een crt maakte daar geen verschil op (ik had trouwens 2 voodoo▓'s in sli vroeger).

wat een crt wel goed is was; is dat je op verschillende resoluties kon werken zonder dat je beeld onscherp werd; er bestond niet zoiets als een native resolutie, enkel maar een maximum resolutie. met een lcd scherm heb je op alle andere resoluties dan de native resolutie een onscherp beeld
Hier heb ik gamend op mijn Pentium 3 met poepkaartje dankbaar gebruik van gemaakt. Speelde IL 2 sturmovik op 640x480 :) Goede tijden. Ik herinner me nog toen ik ontdekte dat IL2 beter draaide op directX 6(!) dan OpenGL. D'r ging een wereld voor me open.
niet waar ...
je hebt de zgn. dot pitch (ruimte tussen pixels) en die bepaald enkel hoeveel pixels je maximum kan zetten.
maar het scherm zelf, waar de fosforlaag op zit, daar is geen limiet op resolutie...

de resolutie komt uit het mask.

Daarom ook dat je met crt monitoren gewoon live je beeld kon groter/kleiner maken met een draaiknop (om zwarte stukken aan de rand op te vullen bv als je van resolutie gewiseld was).

Nogmaals, als je bv een 14' monitor verzet van 1024x768 naar 800x600 is het beeld nog altijd superscherp. doe je dit zelfde bij een 15" tft monitor, dan heeft je tekst ineens vervorming in de letters zitten. Dit heb je absoluut niet bij crt monitoren. Heb je wel ooit een crt gehad?

edit: ik zie juist dat je een half jaar jonger bent als ik, dus jah, je zult wel een crt gehad hebben... nu,; de resolutie op de doos van de crt is meestal de max resolutie die het ding aankan, en mogelijk staat er ook nog een hz bij (refreshrate) om aan te geven hoe rustig het beeld is. Maar die resolutie is niet de native resolutie... enkel de maximum resolutie.

[Reactie gewijzigd door bogy op 20 september 2016 17:05]

Ik heb gewoon serieus nog een Diamond Monster Voodoo 1 hier liggen, misschien eens een pc voor bouwen en lekker Turok en zo op doen :)
Trailer retro-fps Dusk toont gameplay ge´nspireerd door jaren-'90-shooters
Gameplay of graphics?
Het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit zag was dat ik dit eigenlijk maar een slecht excuus vind om geen moeite te hoeven steken in goede graphics.

Er worden tegenwoordig weer steeds meer retro games gemaakt door indie developers, maar zij steken nog wel moeite in aa en nieuwe technieken om het oude een beetje op te poetsen.
Dit vind ik er gewoon niet uit zien, dat mensen hier op zitten te wachten begrijp ik overigens wel.
Misschien dat de gameplay echt geweldig word, dan geef ik het ook nog wel een poging.
Uiteraard is gameplay wat telt.
Liever dit dan al die futuristische acrobatiek in de tegenwoordige games. .
Tegenwoordige games als Wolfenstein (Old Blood of zo?), Doom? :P

Ik weet niet of er wel zo'n enorm verschil zit tussen het bunnyhoppen, circlestrafen, en rocktetjumpen van vroeger ivm het double jumpen, wallrunning, en whatever van tegenwoordig.
(het is in veel games gewoon toegankelijker gemaakt voor minder skillvolle spelers)
Ik ben ook een beetje partial naar de stijl. Waarbij sommige games met pixel art nog wel wat van die nostalgie oproepen vind ik het hier inderdaad niet zo geweldig. Het ziet er wat goedkoop uit, want het mist de liefde en kunst die in pixel art zit (je tekent niet een paar punten in Paint en klaar).

Qua gameplay ziet het er wel interessant uit door de hoge snelheid en verticale elementen die ze tonen.

Het mist gewoon dat beetje extra dat nu mogelijk is, in plaats van de geforceerde jaren 90 look. De retro look is gewoon beter gedaan.
Ja precies, volledig met u eens.

Neem dit spel, echt geweldig qua story lijn vind ik en precies wat u bedoelt; er zit liefde en kunst in de pixels. Waardoor het eigenlijk helemaal niet zo oud aanvoelt/uitziet maar wel nostalgische feeling geeft.
(offtopic...) Als je pixelated spellen zoekt die met veel liefde en aandacht zijn gemaakt, mag ik dan Hyper Light Drifter aanraden? Lekker pixelig, maar toch met veel detail, goed geanimeerd, hele sfeervolle muziek, mooie kleurrijke maps. Aanrader voor de retro-liefhebber. Zit in Steam.
geen idee waarom ze dit spel er juist uithalen om over te schrijven, maar dit is het zoveelste 13 in een dozijn spel dat imho enkel in bundels met 20 anderen misschien een paar euro waard is
Gameplay of graphics?
Dat is hopelijk een retorische vraag als je de trailer hebt bekeken.
Het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit zag was dat ik dit eigenlijk maar een slecht excuus vind om geen moeite te hoeven steken in goede graphics.
Dit vind ik ook, er is lang een gat geweest tussen de echt jaren 90 classics die explosief en snel waren en daadwerkelijk skill vereiste terwijl ze de grenzen van je systeem en videokaart(en) opzochten.

Dat gat is eerder dit jaar met DOOM gevuld. Er is daarom ook minder ruimte voor dit soort initiatieven, zeker gezien het succes van DOOM en bijbehorende omzet is er gewoon overduidelijk ruimte om het originele principe in 2016 door te zetten. Deze games kunnen gewoon als triple-A titels gemaakt worden en hoeven niet bij een Indie vandaan te komen.
Dit vind ik er gewoon niet uit zien, dat mensen hier op zitten te wachten begrijp ik overigens wel. Misschien dat de gameplay echt geweldig word, dan geef ik het ook nog wel een poging.
Uiteraard is gameplay wat telt.
Er zitten een hoop gamers te wachten op meer DOOM's en games volgens de oude stijl van dat genre. Specifiek games die lat hoog leggen en niet casual-friendly zijn. Zoals ik hierboven al aangaf is het probleem grotendeels alle casual FPS game series die we de afgelopen jaren hebben gezien en was er tot DOOM niets dat in de buurt kwam.
Dat was retorisch ja, met een vleugje ironie ;)

Ik ben het met u eens ja, er zouden wat mij betreft meer games mogen komen die zich richten op de ''hardcore'' markt om het maar even zo te noemen.
Op het moment zijn spellen zoals Battlefield, Cod voor mij simpelweg niet interessant meer.
Persoonlijk kijk ik uit naar Star Citizen, hardcore kun je het niet noemen maar de visie staat mij wel aan. Waarin ze de lat qua graphics als zowel gameplay hoog willen leggen. Uiteraard moet de stijl je wel aan staan.

Edit: Voor de mensen die van retro platform games houden, The final station kan ik zeer aanbevelen. hier

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 16 september 2016 17:14]

Vooral van die laatste lijkt de trailer op visueel gebied het meeste weg te hebben.
Wel eens Redneck Rampage gespeeld? Misschien dat het er qua omgevingen wat op lijkt, maar ik heb bij deze trailer qua artstyle echt vÚÚl meer een Quake-gevoel, maar wel met een vleugje Redneck Rampage. Ook hoe de wapens en effecten ogen lijkt veel meer op Quake dan op Redneck Rampage.
Het zal aan de engine liggen. Redneck Rampage draaide nog op Build, en daarmee kon je alleen ˇf het plafond naar beneden halen ˇf de vloer omhoog, maar geen 'zwevende' onderdelen. Een tafel op 4 poten of iets dergelijks was dus niet mogelijk. In deze engine duidelijk wel, net zoals bij Quake. Ik denk dat je dat vooral ziet. Voor de rest doet mij het ook vooral aan Redneck Rampage denken.

Ziet er overigens uit als een game voor mij :) Eens in de gaten houden.
Niet helemaal waar wat je zegt... Ja, het was een aangepaste Build Engine, maar zwevende objecten zijn zoals je kan zien in dit filmpje wel gewoon mogelijk...

https://www.youtube.com/watch?v=utURQJInO9c

OT:
Hoewel ik meer heb met de oudere games dan met de nieuwere, ga ik deze gewoon over slaan... Dit geeft mij een geforceerd gevoel, waarbij ze 'koste wat het kost' de retro-feel wilde hebben...
Heb je een specifiek voorbeeld? Kan namelijk zo snel niets vinden in je filmpje en buiten sprites kan ik me niets bedenken. (En daar heb ik het ook niet over)

Edit: Ah ik zie wat je bedoeld. De Room-over-Room hack die door devs achteraf is toegevoegd voor de specifieke games. Dan heb je als het ware meerdere plekken op je map voor dezelfde plek en via teleporting en viewports wordt dit alles verborgen :)

Het wordt zo te merken weer eens tijd om de game te installeren :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 16 september 2016 14:27]

De watertoren op 01:05. Dat is geen sprite en werkt ook niet met texture-effecten waardoor het lijkt op poten te staan. zoals je ziet kan de speler er echt onderdoor wandelen.
Jepz. Maar als ik me goed herinner kun je niet ˇp de watertoren maar is het een verborgen plafond :)

Heb de game hier op het kantoor zo snel niet liggen maar van het weekend maar eens uittesten.
De watertoren is gewoon een verlaagd plafond. Je kunt immers niet op de watertoren komen. De poten zijn gewoon normale muren. Hij lijkt een bovenkant te hebben omdat de rest van het plafond de speciale achtergrond texture heeft waardoor deze vervangen wordt door het achtergrondplaatje van de lucht.

Bron? Vroeger heel veel met de Build engine lopen experimenteren en exact dit soort truckjes toe lopen passen.
Muiscursor op het plafont en dan 'P' van parallax. 8-)
Wel eens Redneck Rampage gespeeld?
Absoluut. Ik heb een edit gedaan, de hoeveelheid Quake is bij nader inzien niet te ontkennen, inderdaad.
Btw heb nog een greenlight project gevonden met dezelfde naam (dusk), dit heeft met elkaar niets te maken vermoed ik?

https://steamcommunity.co...filedetails/?id=557533618

Wel ambetant op hetzelfde game platform releasen met dezelfde naam en beide nog in ontwikkeling...
Dit lijkt gewoon een Quake 1 mod...
Dit lijkt gewoon een Quake 1 mod...
Ik snap ook niet waarom je niet gewoon een glquake versie installeert en dan een mod speelt als je dit soort spellen wil spelen. Dit is niet een heel interessante game als ze niet iets heel erg tof gaan doen met gameplay. De rest is gewoon Basic Stuff.
Ziet er de max uit. Dit soort adrenaline pompende games ben ik nooit beu. Een die salto maneuver ziet er ook wel interessant uit.
We hebben nog members in onze clan die cs 1.6 spelen, we hebben 4 servers gehad maar helaas was er 1 zo leuk om ddos aanval uit te voeren, servers stonden bij iemand in zijn bedrijf en het hele
spul ging onderuit.
Heb het zelf ook gespeeld en het is lekker basic, gewoon reactie vermogen en aimen wat telt, puur game play wat ik in moderne games mis, daar staan graphics voorop.

Mijn eerste game was pong begin jaren tachtig, misschien ben ik slechtere graphics gewent :P
Add LAN play and a new LAN-Party classic is born :D
2 speler multiplayer... Zooo jammer!
Ik word al misselijk als ik naar het filmpje kijk. Ik kan niet meer zo goed tegen die snelle beweging geloof ik :X
De ouderdom slaat toe he ;)

OT: lijkt mij inderdaad een tof spel, goede oude tijden met Hexen, Quake, Doom, Wolfenstein 3D, Duke Nukem, Starsiege Tribes, Shadow Warrior etc. etc. Dat heeft aardig wat van mijn jeugdige jaren afgesnoept.
En deze is voor de verandering ook nog eens in echt 3D :D
Waar Wolfenstein 3D & Doom dat niet waren in de tijd dat deze uitkwamen, al schepte deze twee wel het idee dat het zo was.
Anyhow, dit lijkt mij ook wel wat moet ik zeggen, en kan je melden dat de games die jij hier opnoemt, ook mij in mijn jeugd goed bezig hielden (misschien zelf wel een beetje te veel :X )
Ik ben overigens benieuwd of deze game in Steam aangeboden gaat worden.
Maar dat is voor nu nog afwachten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 16 september 2016 17:25]

Ik weet dat er wel eens gezegd wordt dat gameplay belangrijks is dan graphics. Maar ik zie hier geen exceptionele gameplay in deze trailer en van de graphics wordt ik ook niet omver geblazen, denk dat die toch net iets beter konden zonder het doel uit het oog te verliezen.
Ik denk dat je de "gameplay" vooral moet zoeken in de nostalgische graphics.
Dit soort gfx vind ik niet meer de moeite waard.
Wat bijzonder jammer is, want dan zal je andere titels zoals Strafe, AMC TC en Xonotic ook niet echt bekoren :)

Dusk ziet en ademt retro. Tezamen met de Build prequel op Bombshell een bijzondere titel dus!
Ik vind retro prima, bijvoorbeeld een ouderwetse 8bit NES of een sega megadrive ofzo. Maar op de pc is beter spul beschikbaar tegenwoordig.
Dan begrijp je het concept van deze game niet - Dit is bewust zo gedaan.
Reflex is een oldschool arena shooter die niet met zo'n graphics afkomt maar met redelijk moderne graphics (zoals Xonotic het ook wat doet).
De klacht is (imo) dat je voor die gameplay en het opwekken van nostalgie niet hoeft te grijpen naar 20 jaar oude graphics want daar zijn de meeste mensen toch al over.

8bit heeft tenminste nog een "stijl", 20 jaar oude "3D" is gewoon lelijk.

(de gameplay leek leuk, maar die kan ik wel uit andere games halen ook)
Dat kan/mag, maar titels zoals deze en Devil Daggers (en zelfs Strafe) laten zien dat die ''oude 3D look'' best kan werken. Het zijn stijl keuzes he. De originele Doom wordt ook nog gewoon gemod. :)
Xonotic lijkt dan ook in de verste verte niet op deze Dusk.
Waarmee je mijn punt ook mist, want het ging mij om retroshooters (Strafe, AMC) en snelle shooters (Xonotic) :)

In die zin lijken ze op elkaar.
Het ging (voor govie) specifiek over de graphics, niet over de gameplay. Dus je punt lijkt dan al helemaal verkeerd te zijn...
Ik had beter Xonotic weg kunnen laten dan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True