Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

De Xbox One-versie van Fallout 4 krijgt ook ondersteuning voor mods die door de community gemaakt worden. Dat heeft Pete Hines van Bethesda Softworks bekendgemaakt op de E3-persconferentie van Microsoft in Los Angeles.

Fallout 4 is tijdens deze E3-beurs aangekondigd en komt op 10 november van dit jaar uit. De pc-versies van Bethesda-games als Skyrim en Fallout 3 hebben altijd al ondersteuning voor mods gehad, maar dit is de eerste keer dat een consoleversie van een Bethesda-game mods ondersteunt.

Fallout 4 speelt zich af in de Amerikaanse stad Boston en bevat een uitgebreid crafting system, de mogelijkheid om bases te bouwen en zelfs jetpacks te gebruiken. Bovendien werd buiten beeld bij de persconferentie van Microsoft bekendgemaakt dat kopers van Fallout 4 gratis Fallout 3 erbij krijgen, maar hier zijn geen verdere details over bekend.

De presentatie van Fallout 4 tijdens Bethesda's persconferentie op de vooravond van de E3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Mogelijk gaat het hier om een tweede poging van betaalde mods en een selectie door Bethesda. Dus niet het volledige vrije aanbod wat je op PC hebt.
Lijkt me dat dit nooit kan gaan werken zoals op de PC

heel veel mods maken je game onstabiel of maken de game vele malen zwaarder, dit kunnen ze dan nooit gaan aanbieden op de Consoles

ik denk dat het dan zal gaat om door Bethesta goedgekeurde mods, en die kunnen dan nooit echt groot of uitgebreid zijn denk ik

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 juni 2015 12:06]

Sowieso zal het maar een beperkt deel van de mods zijn die voor PC mogelijk zijn.
Dingen zoals een script extender (welke door een hoop interessantere mods gebruikt wordt) zullen waarschijnlijk niet mogelijk zijn op de Xbox.
Gezien deze engine waarschijnlijk eindelijk 64-bit only is geworden (mag ik wel verwachten anno 2015) zal de script-extender niet meer nodig zijn.
Nu zal er genoeg aangesproken kunnen worden om zonder script extensie genoeg resources aan te spreken.
Ik volg het niet helemaal, wat heeft 64-bit met script extensies te maken?
Een script extender doet precies wat de naam zegt, het breidt de scriptmogelijkheden uit.
Zie hier wat de Fallout 3-script extender kan, bijvoorbeeld.
Meneer Howard had het over dat het helemaal gratis zou zijn, dus lijkt me niet.
Slimme actie van Microsoft. Ben alleen benieuwd of de PS4 straks niet dezelfde aankondeging krijgt.
Ik verwacht van wel. Nergens tijdens die hele presentatie viel het woord exclusive, we kregen alleen te zien dat Xbox One bezitters gratis Fallout 3 bij Fallout 4 krijgen, meh. Als dit exclusief voor de XOne is, dan zou dat gigantisch zou zijn en ik neem aan dat Microsoft dat ook zou weten. Als dit exclusief zou zijn, dan had Microsoft honderd keer tijdens die conferentie gezegd dat het exclusief was.

Ik denk echter niet dat we dit op de persconferentie van Sony te horen krijgen. Ik denk dat Microsoft een paar zakken geld aan Bethesda heeft gegeven voor deze "exclusieve" aankondiging. Microsoft doet dit wel eens vaker tijdens persconferenties en meestal blijk het dan zo te zijn dat het helemaal niet exclusief is, of slechts om een timed-exclusive blijkt te gaan.

We zullen zien, als we geen mods krijgen op de PS4 dan zou ik het erg jammer vinden, maar ik zou er mee kunnen leven. Ik heb het ook niet erg gemist tijdens Fallout 3, dus ik kan nu ook wel zonder kunnen. Ik denk dat ik vooral de kleine mods ga missen met de kleine aanpassingen die de game net iets beter maken (zoals die mod van J.E. Sawyer voor New Vegas).
Is dit niet voor het eerst dat er mods op console 'legaal' toegestaan gaan worden?
Unreal Tournament III op de Playstation 3 ondersteunde ook mods
Er zijn voorbeelden van modding in games maar het is vrij uniek dat hier ťcht veel mee gedaan word laten we hopen dat er een soort systeem komt om de beste mods van de pc naar de xbox te halen dat zou leuk zijn natuurlijk.

More (Free) mods more better ^^
Het grote probleem is dat je hier in feite met twee verschillende filosofieŽn te maken hebt, namelijk een open en een gesloten platform. In zekere zin zou je zelfs kunnen zeggen dat het illustratief is voor het gebrek aan aandacht dat publishers hebben voor de community. Modding is nu toch al een jaar of twintig een essentieel onderdeel van de spelervaring in veel games, maar in de ontwikkeling van de consoles wordt er nauwelijks of niet rekening mee gehouden. Het zou mooi zijn als consoles er in slagen om 'the best of both worlds' te bieden maar gezien de kloof tussen deze twee werelden denk ik niet dat de kans groot is dat het ooit zover zal komen.

Dit soort initiatieven zijn absoluut welkom maar ik denk niet dat het snel de kloof tussen PC en console zal dichten waar het om game mods gaat.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 15 juni 2015 21:17]

Mods voor de console zullen vast wel een of ander keurings mechanisme moeten passeren voor ze in de store mogen. ik verwacht dan ook dat dingen zoals nude mods nooit op de consoles zullen komen.
Grafische mods ook al niet, dat kan de hardware dan weer niet aan
Ik hoop dat de ondersteuning van mods op consoles geen beperking voor pc mods gaat vormen. Ik hoop dat we straks niet gedwongen zijn de steam workshop te gebruiken want deze is voor zulke mod intensieve games als fallout en tes gewoon niet krachtig genoeg.
Mods zijn niet geheel nieuw op de consoles. De PS3 versie van Unreal Tournament 3 had ook mod support.

Ik heb er toen der tijd nog best veel gebruik van gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 juni 2015 21:34]

Juich niet te vroeg. Omdat de xbone een gesloten systeem is zullen de modders het moeten doen met de ruimte die Bethesda geeft om te modden. Het zal waarschijnlijk ook zwaar gemodereerd worden. Zowel Microsoft als Bethesda gaan bijvoorbeeld geen mods toestaan die deze game op een nog lagere framerate laat draaien dan het nu al (waarschijnlijk net aan 30fps) doet. Ik zit er zelf niet op te wachten, maar mods zoals die geslachtsdelen toevoegen aan paarden in Skyrim gaan we ook niet zien.
Mijn voorspelling: hier en daar een skinnetje op een gun, nieuw armor, misschien een kleine sidequest. En met een beetje ongeluk zal Bethesda weer proberen geld te vragen voor dit soort mods (zie gefaalde poging op steam).
Tuin hier niet in mensen.
Wil je de echte mod-experience mee maken, ga dan voor de PC.
Ik wed 10 euro dat de gemoddede user-xp op de PC significant beter is t.o.v. de consoles. Enige voordeel dat je op de consoles kan hebben is installatie gemak. Theoretisch zou het aanbod gelijk kunnen zijn maar ik verwacht dat de X1 nog geen 10% aan mods gaat leveren als de PC versie.

Daarnaast denk ik de X1 power te kort komt om de mods naar behoren te kunnen spelen.

Desalniettemin een goede actie van MS, maar wacht het even af voordat je denkt het vergelijkbaar wordt met bijv Skyrim op de PC.
Tuin hier niet in mensen.
Wil je de echte mod-experience mee maken, ga dan voor de PC.
Dit klinkt als propaganda van een PC-gamer, maar het is wel degelijk waar. Zelfs als je Skyrim-mods zou kunnen spelen op consoles, dan zou je toch geen mods kunnen draaien die SKSE vereisen, en dat zijn de meeste goede mods...

Bovendien is de Steam Workshop een nachtmerrie voor geavanceerde mods. Vele enigszins complexe mods hebben compatibility patches nodig om met elkaar samen te werken (geen engine limitation; dit gebeurt nu eenmaal als mods dezelfde records wijzigen). Gelukkig kun je die patches sideloaden... niet zo op consoles.

Ik vrees dat deze vrijheid beknot zal worden in FO4: geen third party extensions/loaders, geen compatibility patches, allemaal braafjes nieuwe guns maken aub.
Je weet al een hoop over het werken van een feature die net een half uurtje geleden is aangekondigd.
Hij heeft wel degelijk een punt. Met een beetje logisch redeneren zal je ook wel begrijpen dat een groot deel van de mods zal gewoon niet kunnen werken op de xb1, denk aan script extenders, texture mods of enb's.

Ik verwacht zelf eigenlijk dat wat Bethesda hier als mods omschrijft, niets anders is dan het delen van user generated content gemaakt met het nieuwe crafting systeem.
Ook jij weet blijkbaar perfect dat script extenders en texture mods niet kunnen werken op de XB1. Waar lezen jullie al die onweerlegbare feiten?
FO4 maakt gebruik van een geŁpdatete versie van de Creation engine. Er zal wat betreft modding en modbaarheid niet veel veranderen ten opzichte van Skyrim.

(Net zoals de Creation engine niets schokkends veranderde qua modding en modbaarheid ten opzichte van de voorgaande Bethesda Games Studios games die gebruik maakten van Netimmerse en Gamebryo.)

Dus ja, het is wel degelijk redelijk in te schatten hoe de feature gaat werken. Namelijk: niet veel anders dan hoe het nu werkt. Daar is niet echt een glazen bol voor nodig.

In hoeverre de Xbox versie net zo modbaar wordt als de PC versie is mede afhankelijk van in hoeverre op de Xbox 3rd party applicaties mogelijk worden.
Voor Skyrim heb je bijvoorbeeld SKSE (script extender), mod manager (load order, sideloaden, etc), MCM (mod configuratie menu's), Wrye Bash (leveled lists), Tes5Edit (mod cleaning), etc, nodig om de zaak werkend/stabiel te krijgen/houden. Bij de voorgaande Bethesda Games Studios games waren vergelijkbare 3rd party tools nodig.

Zonder dat soort functionaliteit is het type mods en de complexiteit van de mods dat op de Xbox gebruikt kan worden behoorlijk beperkt.

Wat mezelf betreft hoop ik (als PC speler) in ieder geval dat Bethesda zo veel mogelijk in het werk stelt om mods zo veel mogelijk bereikbaar/bruikbaar te maken voor de console spelers.
Heb jij een glazen bol?
Ik krijg het vermoeden dat dit fase twee is om betaalde mods te introduceren. Er zal vast wel iemand iets aan willen verdienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True