Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: nul07

Microsoft past zijn voorwaarden voor gebruikers aan. Het bedrijf hanteert binnenkort voor alle services dezelfde overeenkomst, behalve voor Skype. Ook blijft de techgigant erop hameren dat het niet alle persoonlijke gegevens gebruikt voor gerichte advertenties.

Microsoft logoVia een mailbericht lichtte Microsoft vrijdag Nederlandse klanten in over de voorwaarden die zullen worden aangepast. In grote lijnen houden de wijzigingen in dat alle aparte overeenkomsten voor Microsofts producten en diensten nu worden samengevoegd in één document. Het gaat daarbij onder andere om Xbox Live, Bing, OneDrive en Outlook. Skype valt daar, als dochterbedrijf, niet onder.

Microsoft benadrukt dat het geen gebruik maakt van de inhoud van mailtjes, chatgesprekken, videogesprekken, documenten, foto's en voicemails voor gerichte advertenties. Desalniettemin maakt de technologiegigant onder andere gebruik van interesses, favorieten, demografische gegevens, locatiegegevens en contactpersonen voor reclame. Het gebruik hiervan verschilt overigens per dienst. Microsoft stelt bovendien dat de instellingen in een nieuw privacydashboard kunnen worden gewijzigd.

De aanpassingen aan de voorwaarden zijn 1 augustus van kracht. Wie daarna de producten en diensten van Microsoft gebruikt, stemt automatisch in met de nieuwe regels. Abonnees van Xbox Live zullen wel eerst akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden wanneer zij zich aanmelden op de Xbox One, Xbox 360 of via Xbox.com.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Mocht je in Skype geen reclame meer willen zien, dan is dit heel eenvoudig te blokkeren.

Ga naar:
  • Internet Explorer
  • Extra
  • Internet Opties
  • Beveiliging
  • Websites met beperkte toegang
  • Websites : vul hierin de volgende regel : https://apps.skype.com
  • Klik op Toevoegen en sluit Internet Explorer.
  • Indien Skype nog aanstond herstart Skype opnieuw en je hebt geen irritante reclame meer.
Bij Skype instellingen kan je ook nog wat tegen reclame doen :
Ga naar Privacy > Privacy instellingen > Gerichte Microsoft advertenties toestaan, inclusief gebruik leeftijd en geslacht uit Skype Profiel > Vink deze uit.
Controleer verder nog welke instellingen bij jou van toepassing zijn en vink deze aan of uit.

Ik hoop dat de Skype Internet Explorer blokkade methode ook nog met Windows 10 zal blijven werken nu het bekend is dat Internet Explorer zal veranderen naar Edge

Verder komt het voor mij op neer dat de meeste mensen WhatsApp, Skype en Facebook gebruiken voor communicatie, dus een echte alternatief is er niet, want tenslotte ben jij aan je contacten gebonden. Dus kortom mocht Microsoft bepalen dat de voorwaarden anders worden, dan heb je dat maar te slikken. Dus ook na 1 augustus.

Ik meen me nog te herinneren dat Facebook WhatsApp had overgenomen en vele mensen hier niet mee akkoord waren gegaan in verband met mogelijke Privacy schending. Zodoende zouden vele mensen overstappen naar Telegram. Voor mij is gebleken toen ik Telegram installeerde, dat mijn contactenkring toch liever bij het oude vertrouwde WhatsApp bleef en Telegram dus een no go was. Zo zal het niet anders zijn met Skype naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 juni 2015 21:18]

je kan ook gewoon
0.0.0.0 apps.skype.com
toevoegen aan de host-file van windows, werkt ook goed, dus zelfs als de IE methode niet meer werkt zal je de ads op skype kunnen blokkeren
Dit is nou de reden waarom ik graag Microsoft producten gebruik en ver weg blijf van Google en al zijn producten/diensten. Nu ook met Windows 10. Het is mogelijk om gebruik te maken van Cortana, maar ik kan wel helemaal zelf bepalen welke data naar Microsoft gaat. Je kan daarbij ook alle data die Microsoft heeft binnen gehaald alsnog later verwijderen.
-You can only disable Cortana per device. You cannot simply disable the assistant in one device and expect to be turned off on every Windows device you own.

-The name you set Cortana to call you is also set per device, not globally

-You can clear data and personal information that Microsoft collects using Cortana, but there isn't a button to stop collecting information globally in your Microsoft account
-If you do not want Microsoft to store personal information in the cloud, turn off Cortana on all your devices, then clear all your personal information from your Microsoft account

-If you disable Cortana in one device, then you clear your information stored online, but if you have another device using Cortana, then that information will once again be uploaded and stored in your account

-Turning off Cortana will make Windows 10 less efficient in trying to make better suggestions for you

-Yes, the search bar on the taskbar will continue to work. It won't disappear because you disable Cortana. However, you will be limited to simple searches

-You can always turn on Cortana by opening search on the taskbar, going to the Settings section of the left panel, and sliding the pill switch to the On position.

-You can also do it via the Settings app > Privacy > Speech, inking, & typing and clicking the Get to know me button
.
Daarnaast zijn ze ook de eerste Cloud services die ISO 27018 (De cloud privacy standard) zijn gecertifieerd en hard inzet om deze te behouden. Niet alleen via juridische wegen, maar op hoe ze hun systemen inzetten.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2015 20:48]

Dit is nou de reden waarom ik graag Microsoft producten gebruik en ver weg blijf van Google en al zijn producten/diensten.
Als Microsoft nu ook net als Google me een overzicht kan geven wat ze van me weten zou ik je voorbeeld meteen volgen. Op dit moment is Google aggresiever in het verzamelen maar ook beter te controleren.

Dat ze het voor Cortina gaan doen is natuurlijk een goed teken!
Bij google ben je uiteindelijk ook de baas over je data. Nieuwe advertentie id i stellen is zo gedaan. En wil je geen diensten meer gebruiken downloa je jou data en verwijder je, met je data, je account.
ms vs google, ik zie vooral een hoop blabla maar weinig inhoudelijk steekhoudende argumenten, ik kan me het verhaal nog herinneren van een tweaker die al zijn xbox live aankopen kwijt was omdat hij 'dom genoeg' wat naak op zijn one-drive had, en nu komt ms met een document dat het 'nog makkelijker' maakt al je betaalde diensten af te sluiten als je er bij eentje in de fout bent gegaan.

en contanna - google now houndcloud ik zie er de voordelen niet van en zal ze dus ook niet gebruiken, dat maakt je verhaaltje dus nog minder relevant.
Het is apart dat het niet kloppende verhaal van die tweaker weer van stal wordt gehaald, het betekent dat er geen goede andere verhalen zijn.
Een collega van me heeft iets soortgelijks meegemaakt. Hij had foto's van zijn kind in bad op zijn OneDrive staan en hij heeft hier serieus een mail over ontvangen vanuit Microsoft. Ik ben sowieso nooit voorstander geweest van cloud storage (doe alles in eigen beheer) maar zelfs die Microsoft minded collega was direct aangetast in zijn vertrouwen in de service. En wat hierboven werd aangehaald (naakt is naakt, nadenken voor uploaden) is een echt onzin en regelrechte zelf-censuur (opgelegd door preutse Amerikanen). De OneDrive van mijn collega stond niet eens publiek open. En als je gaat nadenken over hóe ze erachter kwamen dat hij bloot op zijn account had staan, dan zijn alle mogelijkheden nare gedachtes (controle op blobs huiskleur: mogelijk rasistisch, je foto's dienen als input voor sumiere algortmes of het is zelfs handwerk.. brrr).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 13 juni 2015 09:04]

Ik doe ook niet aan cloud storage. Ik wil controle houden over mijn eigen leven en informatie. Al die cloud service bedrijven kunnen beloven wat ze willen in hun TOS maar geheime diensten zijn daaraan niet gebonden.

Als informatie kostbaar is voor reclame en marketing bedrijven dan is mijn informatie kostbaar voor mij. De beste regel die iedereen zou moeten gebruiken bij de beslissing om al dan niet een cloud service te gebruiken is: Zou ik mijn kind naar een dagopvang brengen terwijl ik alleen de TOS heb gelezen.
ik zie vooral een hoop blabla maar weinig inhoudelijk steekhoudende argumenten
Misschien nog een keer lezen, mijns inziens kan het niet duidelijker uitleggen. Tevens had ik het verhaal ook gelezen van het geblokkeerde account en vind het ook totaal niet raar. Je hebt nog steeds te maken met een Amerikaans bedrijf en dan maakt het niet uit of je Google drive, OneDrive of Dropbox gebruikt, naakt is naakt. Men moet gewoon meer nadenken voordat ze iets uploaden. Gedragscode zijn hier te zien als je geïnteresseerd bent.
U laat naakt laat zien in welke vorm dan ook, waaronder volledig of gedeeltelijk naakte mensen of naakt in niet-menselijke vorm zoals in tekenfilms, fantasy of manga.
Eerste regel van de pagina zowat.
en contanna - google now houndcloud ik zie er de voordelen niet van en zal ze dus ook niet gebruiken, dat maakt je verhaaltje dus nog minder relevant.
Dan zou het toch juist interessant zijn? Als je aangeeft dat je het niet gebruikt heb ik je nu een guide gevonden hoe je het kan uitzetten. Gratis en voor niks :)

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2015 21:11]

nee dat was niet omdat hij gewoon naakt op zijn onedrive had gezet.
Blijkbaar zit je iets erg dwars, want ik lees een hoop frustraties. Dat jij Windows 8 niks vindt is een mening, maar het is niet zo dat iedereen die ook deelt. Het OS is alweer bijna 3 jaar geleden uitgebracht in die tijd is er een hoop gebeurd. Op dit moment draait het super stabiel op een simpele tablet van 100 euro. Android daar in tegen heeft nog steeds nog niet voor elkaar en daarbij kan het wel meer apps hebben, het draait niet op iedere device net zo stabiel en snel.
En ms is net zo erg als google en bij google kan je ook je data verwijderen dus weet hoe lang jouw neus is voordat je iets uit je mond laat vliegen
Het gaat niet alleen om het verwijderen, maar wat met deze data wordt gedaan. Zeker nu Big Data steeds meer in de opmars is doordat opslag steeds goedkoper wordt, wens ik je veel succes over paar jaar als je nog steeds diensten van Google gebruikt. (of Google het liefst heeft, het kopen van een smartphone/tablet met Android erop).

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2015 20:58]

Grappig, bij Google kan je makkelijk zien welke data ze over je hebben, veel instellingen wijzigen betreffende privacy (zodat minder data wordt verzameld en gebruikt) en makkelijk data exporteren(!). Complete onzin wat je zegt dus in de eerste reactie op deze pagina!
Je zegt het helemaal goed, minder informatie. De enige manier hoe je weet hoeveel data van je Android device naar Google gaat is als je hem root. Zelfde geldt als je whireshark hebt open staan als je chrome gebruikt. Het stop zetten van het verzamelen van deze data is niet mogelijk en dat is waar ik op doel.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2015 23:26]

Hoeveel van die data wordt daadwerkelijk opgeslagen. Google heeft veel tools en opties die gebruik maken van google haar servers. Dat betekend nog niet dat er wat met die ibfo wordt gedaan. Bijv. Spellingscontrole of laden van webadres voordat jij volledige adres hebt ingetitkt zijn opties in chrome die data naar google stuurt. Maar er wordt na het verwerken van het proces niets mee gedaan en uiteindelijk wordt het verwijderd.
Hoeveel van die data wordt daadwerkelijk opgeslagen. Google heeft veel tools en opties die gebruik maken van google haar servers
Klopt helemaal, maar ik gebruik liever een product waarvan ik weet wat er wordt opgeslagen (dus van alle producten) :) Zolang het vergaren van data hun core business is, zal ik er in ieder geval geen gebruik van maken. Dan heb ik het niet eens gehad hoeveel RAM en CPU honger de browser tegenwoordig is geworden.

Als je ziet wat er allemaal mogelijk is met Big Data kan het zo zijn dat ze de data "waar niks mee wordt gedaan" over enkele jaren wel wordt gebruikt. Zeker nu Google overal wel een vinger in de pap heeft is het juist goed om na te denken of je wel hun diensten wilt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 juni 2015 01:00]

Als dat klopt, wel, wordt aan gewerkt. als ze het kunnen pakken, dan gaan ze het pakken. Dat is namelijk wat google doet, is je niet opgevallen? Google pakt alles wat te digitaliseren valt, als het niet te digitaliseren is, dan vinden ze iets uit zodat het wel kan.

Je kunt via streetview zo een bedrijf binnen lopen... Rondkijken. De samenleving van anno 20-nu bestaat uit hyperconnectiviteit en camera's. Koppel ze en je kunt letterlijk alles digitaliseren. Internet Of Things.

Wij zijn zelf al Things. Data is een raar 'ding'. Het is anders dan je bankstel.
Totaal geen problemen met Windows 8.1 op pc en mobiel. Ik dacht namelijk ook eerst zoals jou.
Volgens mij komt Skype juist toch wel onder het nieuwe privacy gebeuren te hangen? Het volgende staat in de email die ik heb gehad:
Toen Microsoft in 2011 Skype overnam, combineerden we onze communicatietechnologieën om je nog dichter bij vrienden, familie en collega's te brengen. Als je net als miljoenen anderen meerdere services van Microsoft gebruikt (bijvoorbeeld Outlook.com voor e-mail, Bing, Xbox, Office 365, etc.), maken we het leven voor iedereen een stukje aangenamer. Hoe? De meeste consumentenservices van Microsoft worden binnenkort samengebracht onder één Microsoft-servicesovereenkomst en een overkoepelende Microsoft-privacyverklaring.

De huidige gebruiksvoorwaarden en privacyverklaring van Skype worden vanaf 1 augustus 2015 vervangen door de nieuwe Microsoft-servicesverklaring en de Microsoft-privacyverklaring.
Bijzonder, in de mail van Microsoft die ik heb gehad staat die passage niet; daar staat dat Skype inderdaad nog een aparte overeenkomst heeft. Als je echter doorklikt vanuit de mail naar de lijst met volledige services waarop de Microsoft-serviceovereenkomst van toepassing is (http://www.microsoft.com/...cesagreement#serviceslist) dan staat daar Skype tussen. Zal best met de disclaimer die erbij staat te maken hebben, dat niet voor elke markt dezelfde overeenkomst geldt. Ik dacht zelf aan een verschil VS/Europa, maar dat kan ik niet bevestigen. Als je de 'en-us' in de url verandert naar 'nl-nl' dan verandert de taal wel maar Skype staat er nog steeds tussen.

[Reactie gewijzigd door Evest op 12 juni 2015 18:58]

Deze email is een scam vermoed ik zo. Deze tekst heb ik ook gemaild gekregen en dat kwam van: hello11@skype.microsoft.com
Tip: Je kan ook een andere dienst gebruiken. Microsoft heeft alle recht om zijn diensten aan te passen, jij hebt alle recht die diensten niet meer te gebruiken.
Google ziet je graag tegemoet. Die zijn iig duidelijk; die doen zeker aan data verzamelen en profiling.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 13 juni 2015 16:42]

Dat doen ze ook. Daarmee leveren ze in ieder geval een persoonlijke service die beter is dan MS ;)
In tegenstelling tot de overheid werkt het wat Google ermee doet :)
Bijna Iedereen zit op het internet met reclame wil men iedereen bereiken. Je houd sommige dingen niet tegen ik zag niks wat ik niet eerder heb gelezen in de overeenkomsten die ze per mail hebben verzonden.
Dat is juist de truuk. Eerst afleiding en verwarring scheppen door een hoop beweringen gepaard met de nodige uitzonderingen naar buiten brengen. Vervolgens op het vlak van privacy gewoon hetzelfde doen als de rest en daar wederom het verdienmodel op baseren. Uiteindelijk komt het protesteren van gebruiker tegen privacy-inbreuk uit zoveel hoeken en heeft zoveel verschillende onderbouwingen dat het op gaat in alle andere geblaat over privacy in de media en dat de kop in het zand steken niet eens meer nodig is om toch gebruik te kunnen maken van de betreffende produkten/diensten

Commerciele software en privacy gaan niet samen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 13 juni 2015 08:02]