Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Ontwikkelaars kunnen straks mogelijk widgets op het 'klokscherm' van de Apple Watch plaatsen. Tot nu toe hebben ontwikkelaars betrekkelijk weinig vrijheid op het slimme horloge van Apple, maar daar komt mogelijk dus verandering in.

apple watchOp dit moment kunnen ontwikkelaars enkel apps streamen naar de Apple Watch, vanaf een geschikte iPhone; het is niet mogelijk om lokaal apps te draaien. Apple is al langer van plan om daar native apps mogelijk te maken, maar volgens 9to5Mac blijft het daar niet bij: Apple zou ontwikkelaars mogelijk ook toegang willen geven tot het scherm van de Apple Watch waarop de klok te zien is.

Op dit moment is dat niet mogelijk: alleen Apple kan watchfaces voor het slimme horloge maken en ontwikkelaars kunnen daar niet op inhaken. Door ontwikkelaars widgets op het horlogescherm te laten plaatsen, komt daar enigszins verandering in, al heeft Apple voor zover bekend dus nog geen plannen om ontwikkelaars ook zelf watchfaces te laten ontwerpen.

Verder zou Apple plannen hebben om de Apple Watch een afstandsbediening voor de nieuwe Apple TV te maken. Ook zou het bedrijf overwegen om het horloge wel slaap te laten tracken, iets dat nu niet mogelijk is. Het is onduidelijk of het horloge daarvoor van nieuwe hardware zou moeten worden voorzien, maar dat is wel waarschijnlijk. Ook zou Apple gebruikers willen waarschuwen als ze een onregelmatige hartslag hebben. Dat is technisch nu al mogelijk: het apparaat heeft een hartritmesensor. Mogelijk komt de feature er echter niet, vanwege juridische bezwaren.

Tot slot zou Apple het horloge de mogelijkheid willen geven om gebruikers een waarschuwing te geven wanneer ze hun Apple Watch ergens dreigen te vergeten. Daartoe zou de relatieve afstand van het horloge tot het draadloze signaal van de telefoon worden gemeten. Daarnaast zouden gebruikers in staat moeten stellen om het op een kaart terug te vinden en op afstand te wissen, al moet het horloge daarvoor wel verbinding met internet hebben via wifi.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Zonder vrijheid geen innovatie.
Ik denk dat deze stap heel verstandig is van Apple. Een 'geslotener' business model heeft meer voordelen qua uniformiteit Maar juist op een gadget als je Watch wil je niet beperkt worden in de functionaliteit.
Helemaal eens.

Overigens zonder nu een sneer te geven over dit nieuws, maar hier kon je natuurlijk op wachten.

Het zijn juist de ontwikkelaars die een onderscheidende factor kunnen aanbrengen aan deze apparaten.

Dus wat dat betreft geen nieuws onder de zon.
Het is niet voor niets dat Apple ergens ooit een slogan of zin had: "It's the software, stupid!" om aan te duiden dat hardware en specs leuk zijn, maar dat software de onderscheidende factor is.
Toch scheelde het niet veel of ht had niet mogelijk geweest om apps te ontwikkelen voor de iPhone, Steve Jobs was er helemaal niet zo happig op.
Dat was hij wel, alleen zag hij het anders. In eerste instantie ging men er bij Apple vanuit dat apps door nieuwe technieken als HTML5 allemaal in de browser zouden draaien. Later is men daar met de app store van terug gekomen.
Toch scheelde het niet veel of ht had niet mogelijk geweest om apps te ontwikkelen voor de iPhone, Steve Jobs was er helemaal niet zo happig op.
Dat weet ik zo net nog niet. iPhoneOS 1 was best een samengeraapt zooitje in de achtergrond, en ik kan me goed voorstellen dat ze 't belangrijker vonden om een product überhaubt in de markt te hebben dan om te zorgen voor de app infrastructuur. Vergeet niet dat die er héél snel achterna kwam: één jaar later met iPhoneOS 2.0. Dat hebben ze echt niet vanaf nul in een jaartje helemaal in elkaar gezet als je 't mij vraagt.

Ik denk dat apps -- zoals we ze nu kennen -- altijd al onderdeel van het plan waren maar gewoon prio 2 waren ipv prio 1.

En ik denk dat voor de Apple Watch exact hetzelfde geldt. En voor nog wel meer van die 'Apple-only' dingen op de mobiele platforms, zoals de NFC-reader op iPhone 6(+). Eerst even Apple-only totdat ze alles goed uitgewerkt hebben en dan de developers er ook bij.
Ik denk dat het voornamelijk een kwestie was van een OS en SDK die nog zwaar in ontwikkeling zijn.
Het is beter om vanaf een restrictief beleid de vrijheden behoedzaam vrij te geven, dan om vanuit totale vrijheid beperkingen in te voeren.
Dat is niet helemaal waar. Geen vrijheid = Creatiever denken. Je ziet bijvoorbeeld bij Android dat alles open is en de ontwikkelaars te veel vrijheid hebben waardoor de kwaliteit gewoon een stuk lager is dan bij iOS. Dit is geen babbeltje, maar gewoon een directe feit. Waarom worden apps eerder uitgebracht op iOS dan Android? Denk daar maar eerst over na!
Je argumenten hebben hier niks mee te maken.
Dat ze eerst uitkomen voor ios heeft meerdere reden
1. Geld verdienen met ios app makkelijker. Apple klanten geven meer uit kan bron niet vinden.
2. App maken makkelijker want je hoeft hem maar voor een hand vol toestellen geschikt te maken. Terwijl bij Android je je app voor honderden misschien wel duizenden toestellen geschikt te maken.
Het heeft niks met het gesloten systeem te maken.

Ontoppic: mooie ontwikkeling nu hopen dat ontwikkelaars snel beginnen met ontwikkelen van creatieve apps want wees eerlijk een smartwatch nu is meer een gimmick dan nuttig.

[Reactie gewijzigd door androidlovertje op 19 mei 2015 00:19]

Tja als je een smartwatch aankondigt als 'our most personal device ever', dan is het bijzonder vreemd dat je als eigenaar beperkt bent tot de watchfaces die de fabrikant aanbiedt.
Probeer zulke producten nu eens uit het oogpunt van de gewone consument te bekijken ipv uit je eigen oogpunt. Denk je nu echt dat consumenten zich beperkt voelen bij iOS? Je hoort het constant hier op tweakers, ja maar bedrijf x is open en Apple is gesloten" Het kan de normale consument niet boeien. Vraag aan een random Android gebruiker (die geen tweaker is) eens wat die kan met zijn smartphone en wat die meer kan dan de iPhone en je zal merken dat die persoon totaal geen besef heeft van wat ie er mee kan doen en nog minder wat je met een iPhone allemaal kan.

Ik heb me nog nooit beperkt gevoeld op iOS omdat het me echt niet boeit om mijn telefoon als een computer te behandelen. Net hetzelfde zie je met de Apple Watch. Gebruikers zullen zich echt niet beperkt voelen door de software. Het is pas achteraf wanneer ontwikkelaars meer vrijheid krijgen dat een consument zal zeggen "oh leuk dat ik dit ook kan met de Apple Watch" net zoals normale Android gebruikers het leuk vinden als je hen laat zien dat er meer dan candy crush en Facebook op hun smartphone zit.
Volledig mee eens. Sommige mensen doen net alsof iOS een gevangenis is. Een OS waar je standaard veel mee kunt, wat veel dingen goed voor je managed (security, resource management, battery management). Daarbovenop miljoenen apps, nog heel veel meer content, vrijelijk over het web surfen en in contact met iedereen.

Nou zeg wat een beperkingen. Daarentegen natuurlijk het misverstand van het tweak nirvana Android, waarbij de helft van de gebruikers niet eens apps of de web browser gebruikt, en dus Android als dump phone gebruikt. Van de 50% die overblijft, schat ik dat 5-10% misschien graag tweakt.

Prima hoor, maar alles wijst er op dat de meeste mensen een smartphone als gebruiksvoorwerp zien.
Dat niet alleen maar zag laatst op de Android van m'n vriendin dat je als je een App download niet eens de rechten zelf kunt kiezen wat de App mag doen.

Het is slikken of stikken.
Over open systeem gesproken 8)7
iOS werd pas groot toen externe ontwikkelaars apps mochten maken (Jobs was hier fel tegenstander van, die wilde oorspronkelijk alleen Apple software op de iPhone).

Bij de Watch herhaalt de geschiedenis zich: júist de core-functionaliteit, de watchface, wordt dichtgegooid waardoor je tot Apples eigen bouwsels beperkt bent. Dan kun je een product niet met droge ogen als 'zeer persoonlijk' aanprijzen.
Grappig; mijn vriendin is geen tweaker. Heeft een iOS apparaat en zit echt het contract uit. Ze kan niet wachten totdat ze weer "gewoon" met Android aan de slag kan. Vanwege, en nu komt het, iTunes en de enorm gesloten omgeving waarin data, zoals muziek, van en naar het toestel geschreven wordt.

Dus ik denk dat je opmerking "het kan de normale consument niet boeien" ietwat kort door de bocht is. Het gesloten karakter wordt ook door de "niet-tweaker" niet altijd op prijs gesteld.

Ik kan deze ontwikkeling eigenlijk alleen maar toejuichen. Ik vraag me alleen af hoever Apple uiteindelijk gaat in het vrijer laten van de devs.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 18 mei 2015 23:32]

Waarom toch altijd die negativiteit als het om iTunes gaat? In eerste instantie hoef je iTunes helemaal niet meer te gebruiken want je synchroniseert je device met de cloud. Ik gebruik iTunes wel om eenvoudig mijn apps en muziek te beheren. Je hebt hier toch sowieso een management tool voor nodig en laat iTunes dat nu op een prima manier doen. Eenvoudig album art er bij laten zoeken en zelf kiezen of je collectie automatisch wordt gesorteerd of dat je dit handmatig wil doen. Voor mij voldoet iTunes prima op mijn Windows laptop en ik zou dan ook niets anders willen. Ook lees ik nooit echt steekhoudende argumenten waarom iTunes nu zo slecht zou zijn of wat dan een beter alternatief zou zijn wat net zo naadloos werkt.
Ik kan je wel een voorbeeld geven:

- Wanneer ik met mijn iPod Nano klaar ben met muziek luisteren en er eigenlijk wel wat nieuwe nummers op wil zetten, dan verbind ik hem met mijn pc waarnaar iTunes weer op start, mijn iTunes geeft dan aan: Syncen met een nieuwe bibliotheek? Oke, prima doe maar. Al de muziek er weer af en we kunnen opnieuw beginnen.
- Met iTunes moet ik elke .MP3 file die ik in mapjes: ARTIEST -> ALBUM -> SONG heb staan, apart selecteren en invoegen in de iTunes bibliotheek.

- Bij Windows Phone kan ik gewoon copy pasten naar het apparaat en staat het in mijn Phone, geen extern programma nodig
- Idem met Android.

Dit zijn slechts kleine dingen maar ze ergeren me wel enorm, laatst ging ik op vakantie en wilde ik even muziek zetten op mijn iPod bij mijn broertje op de pc, ja hoor: Bibliotheek leeg als ik doorga. Niet dus. Ik wilde alleen maar 2 of 3 nummers op mijn iPod zetten.
Exact de reden dat ik vrijwel iedere keer als ik mijn iPod aan de computer wil hangen de neiging heb om hem het raam uit te gooien.

Apple eenvoudig? Nope. Voor mijn idee maken ze veel dingen onnodig ingewikkeld en beperkt.
Op zich is het heel eenvoudig als je het op Apples manier doet: Koop nummers in de iTunes store, en gebruik alleen maar Apple apparaten. Dan zal het heel perfect werken, alleen mijn Windows pc+iTunes+iPod werkt gewoon niet.
Wees dan maar blij met zo'n kritische vriendin. Ik ervaar toch ook dat het mensen die weinig affiniteit met de technologiesector hebben absoluut niets uitmaakt of hun OS gesloten dan wel open is, als ze überhaupt al weten wat de term 'open/gesloten systeem' betekent.

Het is pas wanneer je 'normale consumenten' de mogelijkheden van een open systeem laat zien dat ze een aha-erlebnis krijgen. Zij roeien met de riemen die ze binnen hun systeem hebben, of het nu een gesloten of een open systeem is.
Eens. Maar zo kritisch is mijn vriendin niet, geloof ik. Het is maar net wat je gewend bent.

Over het algemeen is wat je schrijft ("Ik ervaar toch ook dat het mensen die weinig affiniteit met de technologiesector hebben absoluut niets uitmaakt of hun OS gesloten dan wel open is, als ze überhaupt al weten wat de term 'open/gesloten systeem' betekent.") van toepassing.

Mijn comment was enkel bedoeld ter ontkrachting van een vrij harde stelling. Het is iets grijzer, als je het mij vraagt.
Steeds meer mensen graven net wat dieper wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe device.
Ik heb Android gehad en was blij dat ik weer naar iOS kon gaan... man... wat is naar mijn mening Android een rampen OS.
liep ook nog eens dagelijks zo hard vat dat die accu eruit moest.. lekker handig zeg...
Wat raar. Ik kan gewoon gedownloade mp3's op mijn iphone/ipod zetten via itunes. Dat je even moet weten hoe en dat Apple het je daarin niet echt gemakkelijk maakt lijkt me niet meer dan logisch, want hun willen dat je itunes gebruikt om muziek te kopen.

Daarbij zijn de prijzen van complete albums om en nabij de 8 euro. Een stuk goedkoper dan bij de FRS of dergelijke winkels.

Dus waar die kritiek op iTunes vandaan komt is mij niet duidelijk. Je koopt een album en je wacht een tien minuten en zonder dat je ook maar iets hebt aangeraakt staat de album op je idevices. De enige handeling die je daarvoor hebt uitgevoerd is de album kopen in itunes. Dus vertel eens, waar zit nu het probleem?
Dat gaat Apple niet doen. Apple wil de gebruikerservaring beinvloeden en dat kan beter met de teugels strak. Ze begrijpen dat er meer vrijheid nodig is maar doen dit gecontroleerd. Ik begrijp ze wel. Als Tweaker heb ik totaal geen last van de "beperkingen" van de iPhone. En de paar mindere punten neem ik voor lief. Android is voor mij een groter minpunt waardoor de iPhone er toch positiever uit komt. Het is een afweging. Het is ook niet zo dat Android een soort van werkelijk-geworden-utopie is. Sterker nog, daar waar iOS sterk is, is Android zwak en vice versa.
Ik prefereer iTunes juist omdat het een echt hele goede muziek bibliotheek is die al je apparaten in sync houdt. Echter als dat niet je ding is omdat je gewoon liever random mp3tjes in een mapje wilt plaatsen. Dan kan je toch altijd nog een media of muziekspeler app uit de store halen waar de mp3tjes zo in een mapje kan slepen vanaf je computer. (ala Android)
Pardon?? Sexistisch?? Ik draag slechts een voorbeeld aan om een gedeeltelijke ontkrachting tot stand te laten komen. Het feit dat jij dit noemt, lijkt me eerder jou sexistisch zijn. Maar goed.

Wanneer ik zoek op het overgooien van een mp3 bijvoorbeeld via een zoekmachine van een computer naar een iPhone en vice versa, kom ik eigenlijk enkel een iTunes uitleg tegen.

Cijfers doen me niet verschrikkelijk veel. Mijn praktische omgeving des te meer. Ik was diegene die een iPhone aanraadde aan mijn vriendin, vanwege het "simpele" karakter van de Apple omgeving. Mijn vriendin (nogmaals, slechts ter voorbeeld) is echter een Windows computer gewend. En dus het makkelijke slepen naar een Smartphone. Wat zo 1,2,3 niet te doen is met Apple producten.

Dat ik wel wat tweak en wellicht een tweaker ben, zegt verder niet heel veel over een specifiek systeem. Als het werkt, is het goed. Je doet behoorlijk wat aannames, welke niet uit mijn comment te halen zijn. Die vul je gewoon zelf in. Jammer.

Daarnaast heb ik genoeg mensen in mijn omgeving die Apple juist de lucht in prijzen. Nogmaals, mijn comment is enkel bedoeld om aan te geven dat ik in mijn omgeving (gemengd; tweakers, "normale" consumenten) verschillende zaken zie en dus niet zomaar val voor het gedeelte "het kan de normale consument niet boeien". Ik merk het juist anders. Steeds meer mensen kiezen steeds bewuster een device.
Die reactie over seksistisch was bedoeld omdat je een vriendin neemt als voorbeeld, je vermeld niets van haar technische kennis er dus direct vanuit gaande dat iedereen direct zal begrijpen dat een meisje er niks van zal of kan kennen.

Je eigen situatie om het over de consument te hebben is ook geen goed waardeoordeel. Je omringt jezelf altijd wel met gelijkgezinden. "De consument" is dan ook veel breder dan jou vriendenkring. Je kan niet zeggen ik ken iemand die dat wil dus de consument wil dat. Daarom dat cijfers wel belangrijk zijn om rekening mee te houden want zij laten het grote plaatje zien. Dus verder dan de personen die jij kent.
Nogmaals, mijn comment was enkel bedoeld ter ontkrachting van een vrij harde stelling. Het is iets grijzer, als je het mij vraagt.
Steeds meer mensen graven net wat dieper wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe device.

Daarnaast is "mijn vriendin" gewoon een mens (wel een heel fijn mens... :P). Ik had ook mijn vader kunnen nemen als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 mei 2015 13:56]

Maar dit gaat helemaal niet op voor een apple watch, want die is totaal niet gericht op de normale consument.
Het is eenvoudiger om dingen na verloop van tijd meer open te maken (of toe te voegen) dan het is om ze achteraf dicht te timmeren (of weg te halen). Puur om die reden is het verstandig om met een relatief gesloten basisversie te beginnen en vervolgens in te spelen op de daadwerkelijke vraag.

Daarnaast heeft het ook een aantal andere voordelen. Zo kun je sneller bepaalde features uitbrengen. Een publieke API heeft veel meer voeten in de aarde van een private API. (Denk aan foutcontrole, security, toekomstbestendigheid, etc.)
Het ziet ernaar uit dat de concurrenten zijn geslaagd in hun opzet. Apple heeft zich serieus moeten haasten om ook met een watch te komen en de gevolgen zijn er ook naar. Apple is er zelf nog niet volledig aan uit wat je allemaal moet kunnen met een smartwatch en onderscheidt zich niet noemenswaardig van andere smartwatches zoals de iphone, imac en macbook wel deden.

Die extra aansluiting is trouwens ook nog zoiets, dat die er zit voor diagnostics geloof ik geen bal van, ze zullen die nog wel openstellen met een update of ze weten gewoon nog niet wat ze ermee kunnen aanvangen...
Je kan vanalles roepen, maar in de praktijk lijkt het erop dat Apple onmiddellijk de markt gaat beheersen en de concurrenten de facto tot volgers degradeert - ik baseer me op (vermoedelijke) verkoopscijfers. Waar Apple altijd heel goed in is, is een uitgestippelde strategie consequent uitvoeren en incrementeel verbeteren. Ik verwacht dat het met de Apple Watch niet anders zal zijn. Volgens mij wordt de Apple Watch ofwel een succes, ofwel blijft de smarwatch een min of meer marginaal nicheproduct.
Volgens mij neem je het allemaal te serieus. Het is een klein computertje. Maar dan een waarop heel weinig mag. Ik lees hierboven dat ontwikkelaars nu zelf iets in beeld kunnen krijgen. Wow!
Het succes van een hardware product, hangt of staat bij de creativiteit van de ontwikkelaars. Je kan als fabrikant onmogelijk alle functies direct al inbouwen en precies zo goed laten werken voor alle toepassingen.

Het is van deze tijd dat je alles zelf kan aanpassen en verpersoonlijken, daarom is de smart phone zo populair. En ja dat geldt dus ook voor de ontwikkelaar.
Tot nu toe is het eigenlijk best wel drama om te ontwikkelen voor de Apple Watch, ben toevallig nu met een App bezig die beide kanten op moet communiceren en animaties heeft. Ben alleen al een halve dag bezig geweest om te zorgen dat de WatchApp runned samen met mijn iOS app. Is hier in ieder geval nog een hoop te doen voor Apple.
Waarschijnlijk hebben de developers bij Apple ook wat kunst- en vliegwerk moeten doen om hem op tijd te shippen en waren diverse delen van de SDK gewoon nog niet stabiel genoeg om te gebruiken door derden. Je zag bij de iPhone ook steeds dingen langzaam doordruppelen in de SDK zoals bijvoorbeeld UICollectionViews die daarvoor al gebruikt waren in een paar Apple apps.
Wat betreft die onregelmatige hartslag: dat heet hartslagvariabiliteit en is in ieder geval niet alleen weggelaten vanwege juridische bezwaren maar domweg ook omdat optische hartslagsensoren daar niet nauwkeurig genoeg voor zijn: De samplefrequentie is te laag en de sensor is bovendien te gevoelig voor beweging.
Edit: interessante long-read over dit onderwerp:http://www.hrv4training.com/blog/hardware-for-hrv-what-sensor-should-you-use

[Reactie gewijzigd door AartGoossens op 18 mei 2015 21:53]

ik denk inderdaad dat dat wel nodig is wil de Apple Watch echt doorbreken, en dan ook voor een langere termijn, dat het horloge nu overal genoemd word etc. zegt voor mij niets ben eerder benieuwd of iedereen hem na een half jaar nog draagt, en of ze uberhaupt willen upgraden. zelf zie ik de toegevoegde waarde wel, maar vind een smartwach absoluut geen 400/500 euro waard, niet met hetgeen ze nu kunnen, hoop dat daar snel verandering in komt !
Alle reviews zeggen een beetje hetzelfde : nice bèta product zonder echte meerwaarde.
Dat zei men destijds ook van de iPod. En van de iPad. En de iPhone is ook vrij lang bekritiseerd. Reviewers vergelijken vaak met produkten die al bestaan. Maar Apple produkten zijn meestal uniek in hun soort.

Neem als voorbeeld de iPod. Die kwam uit in een tijd dat er voornamelijk discman's werden gebruikt om onderweg naar muziek te luisteren. Ongelooflijk gebruikersonvriendelijk ding was dat, te groot voor in je zak, schokgevoelig, batterijen snel leeg. Je had toen wel kleinere mp3-spelers maar zoiets als de iPod had niemand ooit gezien. Met een capaciteit van 5000 nummers, een handige interface om snel door die nummers te scrollen en een goede geluidskwaliteit. Passend in elke zak en een lange accuduur. Reviewers waren destijds vaak wel onder de indruk, maar vonden het ding te duur of te ingewikkeld. En kijk eens wat een succes het is geworden.

Een vergelijkbaar verhaal kun je ophangen over de iPad. Apple maakt produkten die nog niet bestaan en waarvan je dus ook niet vantevoren kunt zeggen of er behoefte aan is. Meestal hebben ze het goed, en ik denk dat de Apple Watch ook wel die kant op gaat. Over 5 jaar heeft iedereen zo'n ding.
Wat Neosubu bedoelt is dat de eerste release een soort van beta product is. Ik geef hem daarin wel gelijk. Ik hoop dat het net als de iPod en iPad gaat en dat het een beter ding gaat worden.
Er is overigens wel een verschil: iPod en iPad waren wel echt nieuwe vindingen (hoe wel er al wel een paar niet geslaagde producten waren). Apple is laat met de Apple Watch en daardoor waren verwachtingen erg hoog. Mijn inziens heeft Apple die niet waargemaakt voor 400 euro met als klapper de accu.
Daar zit ik ook wel een beetje mee. Ik was een van de eersten met een iPad, maar nog geen jaar later kwam de iPad 2 die zoveel platter, lichter en beter was. Zit je daar met je goede gedrag. Dit is ook precies de reden dat ik nog twijfel of ik meteen een Apple Watch ga kopen. Ik wil er graag een hebben, maar wil me niet na een jaar bekocht voelen.

Wat de nieuwe vindingen betreft, dat denk ik niet. Zoals er destijds ook wel tablets (laptop met draaibaar scherm en stylus) en draagbare mp3-spelers waren, zo zijn er nu ook smartwatches. Maar ik denk dat de Apple Watch daar op geen enkele manier mee vergelijkbaar is. We zullen het zien, hopelijk in juni...
Je moet je afvragen of je het er voor over hebt. Ik denk dat je het ding volgend jaar alsnog goed kunt verkopen. Apple hardware behoudt zijn waarde erg goed.

Ik heb er in Düsseldorf even meegespeeld maar ik ben (voor 400 euro) niet overtuigd.
Zoals elke smartwatch dan..?
Tsja, goed punt. Hoewel ik verwacht dat Apple meer smartwatches gaat verkopen t.o.v. anderen. Ik wacht nog wel een jaartje of 3.
Dat komt enkel door de naam. Ikzelf snap waarom mensen ipads en (sommige) macbooks kopen, je betaald veel, maar je hebt een product dat zich makkelijk met de top van de markt kan meten, bij de watch en iphone snap ik het niet. De watch is niks beter als watches van andere merken, die al problemen hebben, en de iphone 6 komt op zo veel vlakken te kort, dat het bijna lachwekkend is. Toch verkoopt de iphone 6 geweldig, en daarom weet ik zeker dat er genoeg mensen gek genoeg zijn om veel geld uit te geven aan de watch.
Dat jij zo denkt over de iPhone 6 betekend dit niet dat dit een feit is.
Ik zelf hou wel van het gesloten iOS systeem, en het werkt heerlijk met mijn Macbook en Apple TV.
Dat heeft enkel met smaak te maken, niet of iemand gek is oid.
Niet alleen Apple producten werken goed samen, van andere merken werken dingen ook goed samen.
Ik kan bijvoorbeeld zonder tussenkomst van een extra kastje via mijn smartphone filmpjes van mijn telefoon op de tv tonen met een simpele klik en connect.
Verder is het compatible met een hoop andere merken, dat is ook een hoop waard ipv beperkt tot enkel één merk.
Nieuwe technologie wordt iig niet bij Apple geïntroduceerd, het zijn altijd andere merken die met nieuwe dingen komen.
Draadloos laden is er nu al een paar jaar, Apple heeft nog geen één product op de markt gebracht met die functionaliteit.
Dat wilt niet zeggen dat Apple er niet aan werkt aan bijvoorbeeld draadloos laden.
Van mij hoeft dat ook niet zo snel omdat ik er geen enkele meerwaarde aan zie.
Nou ik zou niet weten hoe ik mijn moeder moet uitleggen om een ander functie dan facetime te moeten gebruiken om te videocallen op android.

Bij Apple is het allemaal recht toe recht aan, het zijn meestal een bepaalde groep Tweakers en mensen die om een mysterieuze reden Apple haten en het daarom niet kopen.

Niet omdat het zogenaamd niet goed genoeg zou zijn.

Bovendien komt Apple met veel technologieen die juist andere fabrikanten eeuwen over doen om het uit te brengen.

Bijvoorbeeld, thunderbolt, vingerafdrukscanner, mini displayport, SSD's standaard ingebouwd, retina Macbooks, omkeerbare connector, Magsafe connector, gesture touchpad, capacitief scherm en waarschijnlijk ben ik er nog een paar vergeten.
Leuk dat het ecosysteem zo op elkaar aansluit, maar ik heb toch echt minimaal een 3e minder betaal voor mijn ecosysteem met Windows. ( phone, workstation en htpc )
Sorry voor het bashen. Als ik teveel geld had en het me niets meer uit zou maken kocht ik ook Apple.
Wat heeft dat te maken met 'teveel geld' hebben?
Ik ben opgegroeid met Windows machines en heb pas vanaf mijn.. dacht ik.. 22ste Apple apparaten.
Werk zelf veel fijner met Apple apparaten.
Betekend niet dat ik rijk ben, want dan ben ik verre van.
Je opmerking over de watch kan ik min of meer plaatsen (al denk ik dat Apple met meer overtuiging dan zijn concurrenten voor het smartwatch concept gaat) maar de iPhone 6 is een toptelefoon, ik zie niet welke telefoon daar in de praktijk bovenuit steekt. En kom niet af met octacore of QHD specfetishisme. Dat het (te)veel geld is, daar ben ik het mee eens, maar de iPhone is inmiddels zelfs niet meer de duurste high end telefoon...
-750p scherm is voor mij te weinig.
-16gb op het basismodel kan je weinig mee.
-geen wireless charging.
-geen fast charging.
-slechte speaker. Geen front faced speakers.
-raar design, enorme bezels, lelijke achterkant, uitstekende camera.
-geen optische beeldstabilisatie.
-1gb werkgeheugen op een telefoon van 650 euro...
-niet (spat)waterdicht.
-onbruikbare NFC
-android is veelzijdiger en crasht minder vaak als ios.

Sorry hoor maar als ik de iphone 6 vergelijk met mijn nexus 6, die ik (tijdens een actie) voor onder de 500 heb kunnen kopen, dan kan ik alleen maar denken, wat een stakkers, ze missen zo veel, en hebben meer betaald. Enkel de vingerafdrukscanner had ik wel willen hebben, maarja, weer niet ten koste van een speaker.
750p scherm is voor mij te weinig.
Voor mij is dat ruim voldoende... gebruik anders wel een Tablet.

-16gb op het basismodel kan je weinig mee.
Je hebt ook Android toestellen van 16GB versies met een BEPERKING tot 32GB MicroSD kaarten.
-geen wireless charging.
Is dat iets wat hard nodig is dan?
-geen fast charging.
Sluit een iPhone aan, aan op een PC of stekkerblok en hij is zo opgeladen.
-slechte speaker. Geen front faced speakers.
Slecht? Daarom dat Dr. Dre graag met Apple in zee is gegaan.
-raar design, enorme bezels, lelijke achterkant, uitstekende camera.
Is die uitstekende camera een ramp dan?
-geen optische beeldstabilisatie.
-
-1gb werkgeheugen op een telefoon van 650 euro...
Sinds wanneer is een telefoon een computer?
-niet (spat)waterdicht.
Ik kan mijn telefoon anders gewoon in regen gebruiken.
-onbruikbare NFC
Tot Apple Pay in NL komt... dan is het niet meer onbruikbaar.
-android is veelzijdiger en crasht minder vaak als ios.
Ik heb juist hele andere ervaringen... had een Samsung Galaxy S4 mini en hij liep iedere dag minstens 3 keer vast.
Mijn iOS toestellen zijn tot nu toe 0 keer vastgelopen....
-dat er android toestellen bestaan met een beperking praat niet de karige 16gb op een toestel van 650 euro goed.

-geen fast charging. Dus niet met een half uur 0-80%.

-als jij denkt dat dr dre zijn bedrijf aan apple heeft verkocht omdat er zo goed geluid uit die slecht geplaatste niet front facing speakertjes komen, dan ben je nog simpeler als ik dacht. Hint: het was geld. Dr dre deed het voor het geld.

-met 2gb werkgeheugen was de iphone 6 meer toekomstbestendig geweest. 1gb vinden we in telefoons van 150 euro.

-je snapt de functie waterdicht niet.

-nfc is nog steeds onbruikbaar. Dus een tekortkoming.

-een s4 mini is een slechte telefoon. Touchwizz verneukt de ervaring. Standaard android is stabieler, en veelzijdiger als ios. Google het maar.

Je bent een typische oppervlakkige iphonegebruiker. Blind voor kritiek. Nooit sceptisch. Altijd tevreden. Je argumenten wijzen in de richting van een ander ipv in eigen toko kijken. Vooral je 2e argument.
Mijn iPhone6 is anders nooit traag.... dus 1GB ram is ruim voldoende.
Android gebruikers kunnen juist niet tegen kritiek... Samsung wordt steeds meer 'verappeld' ;-)
Je bent een typische oppervlakkige iphonegebruiker. Blind voor kritiek. Nooit sceptisch. Altijd tevreden. Niet in staat om sterke inhoudelijke argumenten te geven, of te weerleggen.

Oh en iedere nieuwe functie op de iphone 6 / in ios8 waren al jaren bekend op android, en ook samsung. Widgets, custom keyboards, (bruikbare) nfc, grotere schermen. En gaat apple dan htc achterna?

http://prabhatrayal.com/w...5922352925095007730_n.jpg
Bedrijven kopieëren altijd elkaar.
Kijk maar naar Samsung met de S6. Daar kan je geen sd kaarten meer in kwijt en is de accu ook niet in te vervangen.
Apple voert pas dingen in als het stabiel is.
Heeft Google btw upgrades voor minstens 3 jaar verplicht gesteld of mogen bedrijven upgrades verbieden?
Helemaal off-topic natuurlijk: je komt commentaar geven om te kunnen schrijven hoe fantastisch jouw nexus 6 wel is.
Ik neem er even een citaat bij uit een samenvatting van reviews, dat je op Tweaker kan vinden:

De resolutie van 2560x1440 pixels is indrukwekkend op een amoled-paneel, maar AnandTech constateert dat de kleurweergave niet accuraat is en dat er sprake is van te hoge verzadiging.... Ars Technica ondervond dat lage sequentiële lees- en schrijfsnelheden van het geheugen voor langere wachttijden bij het laden van apps, een slechtere multitaskervaring en tragere gameweergave dan bij de Nexus 5 zorgen. Volgens AnandTech zouden bugs in Android Lollipop voor framedrops en freezes zorgen.
Over de accuduur is geen enkele reviewer enthousiast. Engadget noemt het middelmatig, The Verge spreekt van wisselvallig.


Point made denk ik...
Lange schrijfsnelheden komen doordat alles gecodeert is opgeslagen. Dit is uit te zetten.

Zeg ook nergens dat de nexus perfect is, zat ruimte voor verbetering, verschil is dat ik dit inzie, terwijl een hoop (gelukkig niet alle) apple logo volgers compleet in de loopgraven duiken als ze een punt van kritiek horen, of dit gewoon negeren.
-android is veelzijdiger en crasht minder vaak als ios.
Dit is wel een heel vage stelling, en per geval verschillend. Voor mij, ik heb 2 iPhones (3 en 4s) gehad en weinig software-matige problemen mee gehad. Nu heb ik ruim een jaar een Samsung S5 en hij loopt de hele tijd vast. Echt de hele tijd. Als ie locked is en ik wil het scherm aandoen, reageert het 1 op de 5 keer helemaal niet. Vooral sinds de laatste android update moet ik bijna elke dag de batterij eruit halen om hem te restarten. Erg onhandig in geval van nood (maar gelukkig kan ik de batterij er wel uithalen :P)

Behalve dat is het verder een prima telefoon, net als m'n iphones hiervoor.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 19 mei 2015 10:16]

http://www.techtimes.com/...p-stable-ios-8-report.htm

Het is niet veel, maar een (terecht) argument was altijd dat ios stabieler was.
Ik run altijd stock of vrijwel stock (motorola), weet niet hoe dit zich verhoudt met telefoons die een laag als touchwizz bevatten.
Een iPhone6 lachwekkend noemen maakt je ongeloofwaardig. Het is een onbetwist toptoestel in vrijwel ieder opzicht, en vrijwel iedere review bevestigd dat.

Dat jij mogelijk andere dingen zoekt in een smartphone maakt de iPhone nog niet lachwekkend.
Wat bedoel je met " de iphone 6 komt op zo veel vlakken te kort "

Ook welke vlakken komt de iPhone volgens jou te kort? Wil graag een onderbouwde mening van je.
Scroll verder.
Als de Apple watch uw slaap moet tracken kan hij niet opladen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True