Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties

Wie de echtheid van bankbiljetten wil controleren, kan vanaf nu een app van de Nederlandsche Bank gebruiken. De app is vooralsnog enkel voor iOS te verkrijgen, maar een Android-versie is al in de maak, belooft de nationale bank.

Gebruikers kunnen biljetten controleren door ze vanuit de app, die met de naam 'Echt of Vals' in de App Store staat, te fotograferen. Daarbij moeten ze eerst aangeven welk biljet ze op echtheid proberen te controleren en het biljet vervolgens in een sjabloon op het scherm positioneren, wat enige oefening vereist. Daarna geeft de app aan of een biljet door de beugel kan, of dat de echtheid niet kon worden geverifieerd.

Het is niet geheel duidelijk waar de app van de Nederlandsche Bank precies op controleert. Ook is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat valsemunters de controles in de app hebben weten te omzeilen. Een Android-versie van de app is nog in de maak; het is nog niet duidelijk wanneer die verschijnt. De iOS-versie werkt enkel op de iPhone 5 en nieuwer.

App van De Nederlandsche BankApp van De Nederlandsche BankApp van De Nederlandsche Bank

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (188)

Mooie techniek alleen ben ik bang dat wanneer de boeven onder ons deze app weten te omzeilen, en briefje kenmerkt als "echt" mensen nog meer de dupe worden van vals geld! Tenslotte is het makkelijk om als valsmunter zelf te testen wanneer briefgeld genoeg op orgineel lijkt met deze app.

[Reactie gewijzigd door Voipmobiel op 18 mei 2015 18:43]

Mooie techniek alleen ben ik bang dat wanneer de boeven onder ons deze app weten te omzeilen, en briefje kenmerkt als "echt" mensen nog meer de dupe worden van vals geld!
Ach, als de app van De Nederlandsche Bank zegt dat het biljet echt is dan is het echt, voor de bank. Dus bij twijfel mogen zij het voor mij wisselen.
Nee, deze dingen kunnen lang niet op alles checken, ik verwacht geen nette watermerk-check. Het is alleen een vlotte manier om de ergste vervalsingen eruit te gooien. De bank zelf (en een beetje grote winkel) checkt op nog heel veel meer dingen, als het moet tot en met de papiersoort aan toe.

Dit soort apps zijn best te foppen vermoed ik, en een superdollar of super-euro is er sowieso niet mee te vangen.
Nee, deze dingen kunnen lang niet op alles checken, ik verwacht geen nette watermerk-check. Het is alleen een vlotte manier om de ergste vervalsingen eruit te gooien.
Ik betwijfel het of deze app vlotter is dan gewoon op oudewetse analoge manier te doen: met je ogen. Waarschijnlijk checkt deze app alleen op watermerk o.i.d. Dit zie je ook nog wel met een blote oog.
Nee, dat denk ik juist niet: ik denk dat een app zoals dit juist alle direct zichtbare dingen controleert, en, dankzij het feit dat mobiele camera's IR zien, wellicht voor het menselijk oog onzichtbare dingen er ook in gecheckt kunnen worden.

Feilloos? Nee, bsoluut niet, en deze app zou waarschijnlijk ook goed getruckt kunnen worden door een HDPI scherm.

Maar al deze data wordt waarschijnlijk ook terug ge-rout naar DNB, dus als valsemunters veel vals geld schieten, dan weet DNB ook waar ze uithangen :)
dankzij het feit dat mobiele camera's IR zien
* GewoonWatSpulle kijkt naar profiel
Opleiding: Wetenschappelijk Onderwijs
Jij weet toch ook wel dat bijna alle camera sensoren een ingebouwd IR filter hebben? ;)

Edit: zeker niet alleen spiegelreflex camera's ook de meeste telefoon camera's doe thuis de test zoals hier onder aangegeven met een IR afstandsbediening.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19 mei 2015 12:58]

Dat is pas de laatste generatie telefoons. De nexus 6 en de htc m8 kunnen nog steeds IR zien, de oppo find5 ook. Iphones vanaf 5 iig niet meer en de ipad air ook niet.

Maar daarvoor bevatten geen telefoons een IR filter.

Leuk, he, WO; dan leer je proefondervindelijk onderzoek doen voordat je gaat blaten.
Maar een iPhone 44S ziet hier geen IR hoor, en ook een Galaxy Note 2 ook niet wel dus maar heel zwak.
Correctie: Galaxy Note 2 wel degelijk, iPhone 4S geen lichtje te zien.
* GewoonWatSpulle kan zich er niks bij voorstellen WO en 'leuk hŤ'

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19 mei 2015 18:35]

Jij weet toch ook wel dat bijna alle camera sensoren een een ingebouwd IR filter heeft? ;)
Meestal alleen dSLR's, pak maar eens een IR afstandsbediening van je TV en schijn hiermee op je camera, als het goed is zie je dan het IR-lampje van je ab oplichten.

Wat ik las op het NOS, is dat het alleen de contouren checkt. Wat ze daarmee precies bedoelen weet ik ook niet. Biljetten die verkreukeld zijn, blijken problemen te geven.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 mei 2015 12:07]

Geld wordt gewoon ergens gemaakt.

De scan apparaten zijn gewoon te koop. Tja iets wat door mensen gemaakt wordt en publiek beschikbaar is kan relatief makkelijk na gemaakt worden.

Er zijn in principe geen geheimen.
Helemaal mee eens maar er zal best wel ergens staat: aan deze applicatie kunnen geen rechten worden ontleent.
Dan maar boycotten.
Ik denk dat dit vooral voor de mensen zijn die dit niet even snel kunnen controleren, neem bijvoorbeeld iemand die op een rommelmarkt staat ofzo. Die kan dan nu controleren of het geld echt is. Maar In een winkel hebben ze natuurlijk gewoon apparaten tot hun beschikking hiervoor. Het is meer denk voor de mensen die het niet nodig hebben normaal gesproken.

En als de valmunter wil testen, waarom zouden ze dan niet de appratuur gebruiken die normaal wordt gebruikt? als je toch al bezig bent ermee.

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 18 mei 2015 18:45]

Die boeven worden vast gevolgd, als ze iedere keer biljetten gaan scannen die steeds echter lijken (net alsof je met je ID in je hand naar de bank gaat om te vragen of je twijfelachtige biljet als echt wordt beschouwd)
Er moet gewoon een app komen voor alle os'en , de Nederlanschebank is een staats bedrijf, daarmee een nutsvoorziening en moeten wat mij betreft dan ook zoveel mogelijk platforms ondersteunen.
zodat een ieder kan profiteren van dit vernuft.
Een staatsbedrijf is geen nutsvoorziening en zelfs dan is er geen enkele reden om alle platforms te ondersteunen. Een platform met een marktaandeel van 4% is gewoon niet relevant en zonde van het geld om daar geld in te steken.
WP gebruikers betalen genoeg belasting om die IOS app ff door de convertor te halen, een marktaandeel van 4% is ruimschoots voldoende om die zeer simpele en reeds toepasbare techniek te rechtvaardigen.
Gelukkig is Microsoft zo aardig dat binnenkort Windows 10 ook iOS/Android apps kan runnen :)
Om daarna afgeschoten te worden vanwege het feit dat het een slechte port is?

Of je doet het goed of je doet het niet lijkt mij het verstandigste advies bij dit soort dingen.
candy crush was ook een ios port, en niemand die dat doorhad, dus ik vraag me af hoe slecht een geporte app zal zijn
Mee eens, echter voor deze App is geen goede rede om deze eerst op iOS uit te brengen.

Android heeft een veel groter marktaandeel en is daarmee voor dergelijke apps een slimmere keuze.

verder vind ik het niet de taak van de NL bank om deze app uit te brengen. Een goed idee hoor daar hoor je mij niks van zeggen. Maar zoiets zou juist Europees uitgerold moeten worden en niet door de bank van ťťn land.
Het is een stuk eenvoudiger om voor enkele Apple devices een app uit te brengen dan een hele hoop verschillende Android toestellen zover ik weet.
op zowel ios als android is de app universeel voor het os dus dat slast natuurlijk nergens op.
Dat is het juist wel.
De App is universeel maar de camera's niet. En daardoor zal de betrouwbaarheid niet echt verbeteren. Er zijn vaker artikelen langs gekomen waarom iOS meestal als eerste gekozen wordt als eerste release voor een App. Hoofd rede, het Is makkelijker en verdient ook meer.
Er zijn ook goede redenen om dat te doen. Echter zie ik deze in dit geval niet.
Klopt ik gok in dit geval dat men voor iOS heeft gekozen omdat ze dan een beperkt aantal camera's hoeven te programmeren. Het is denk ik niet simpel een foto met de database vergelijken.
Het is op papier een staatsbedrijf maar in de praktijk onafhankelijk en onderdeel van de ECB.
DNB is door de wijziging van de Bankwet in 1998 formeel bestuurlijk geheel onafhankelijk geworden van de Staat. De Staat is nog wel enige aandeelhouder. Deze wijziging was noodzakelijk opdat DNB toe kon treden tot het Europees Stelsel van Centrale Banken. Feitelijk betekent het de volledige overdracht aan de Europese Centrale Bank (ECB), waardoor Nederland niet zelf meer de gelduitgifte kan regelen.

Artikel 104 van het Verdrag van Maastricht uit 1992 bepaalt daarnaast ondubbelzinnig: "De centrale bank is in het geheel niet gehouden om de regering van krediet te voorzien, de centrale bank kan niet gedwongen worden zulk een krediet te verschaffen". Door deze Europese wet is de ECB feitelijk een kopie geworden van de Amerikaanse Federal Reserve (FED).
In europa is het 9% wp tegen 11,x% van ios. En laten we eerlijk zijn het gaan om europa. Niet de rest van de wereld. En als ze zoveel mogelijk mensen wilde bereiken hadden ze wel eerst android gekozen met hun 80% ofzo..
De Nederlandsche Bank is - in tegenstelling tot wat velen denken - geen staatsbedrijf.
Ook geen semi-overheid of iets in die trant; het is een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO).

Een onafhankelijk organisatie, welke dan wel weer winstgevend is voor de staat, want er wordt jaarlijks gemiddeld tussen de 1,5 a 2 miljard euro in de staatskas gestort door DNB.

Als je bedenkt dat een bankbiljet ongeveer 47 echtheidskenmerken heeft, dan moet de app van goeden huize moeten komen om alles te kunnen controleren ;-).
Als ik het stukje zo lees is dat niet wat ze doen, maar werken ze andersom.

Je weet van de onderschepte biljetten wat er nep aan is en dat ga je controleren.

Natuurlijk ook de 47 dingen die jij zegt, maar ik weet niet of die allemaal te controleren zijn ( sommige dingen zie je pas als je het biljet tegen het licht houd).

Maar wanneer die 47 er in zitten ( ik ga er vanuit dat er bv bij 40 of minder pas echt iets mis gaat ) ťn er is iets wat niet klopt zal hij nep aan geven.

Het is dus meer zo dat hij controleert of er iets in zit wat in de nep biljetten zit.
Wat zou er gebeueren als de biljetten vals zijn ?

1) niks.

2) imei naam enz. wordt doorgegeven en morgen heb je blauw rood op de stoep en mag je je verantwoorden.
Een jaar of 4 kreeg ik een nepbriefje van 20 euro bij de AH, thuis kwam ik er pas achter...

De volgende dag heb ik mijn bank gebeld en ze wilden dat briefje maar al te graag hebben. ivbm onderzoek ofzo.
Ik kreeg netjes een verse 20 terug, geen zwaantjes gezien hoor ;)

Het was trouwens goed vervalst. Ik voelde thuis dat het papier wat slapper 'leek' terwijl het nog een vrij nieuw briefje was.
Watermerk controlestrook, alles zat er op. Je kon wel zien dat de aanleg met het drukken niet helemaal goed stond de lijnen stonden niet helemaal goed. (een leek had het niet gezien, m'r ik, ex graficus ziet dat vrij snel)
De kleuren waren ook iets vager, maar dat viel aleen op als je er een echte naast legde...

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 18 mei 2015 20:47]

Dan heb je ongelofelijke mazzel gehad.

Standaard advies is dat het ingeleverd moet worden en dat er gezegd moet worden dat het niets waard is.

Als jouw manier de standaard manier zou zijn dan zou menig valsemunter gewoon bij de AH gaan werken en zo af en toe een paar briefjes omwisselen omdat toch iedereen het terug krijgt...
wanneer je als consument het dupe bent van vals geld, wordt dat 'gewoon' omgewisseld in papiertje met waarde.
kom je met hele stapel op de proppen, of betreft het een bedrijf/commerciele instelling is het een ander verhaal.
Dit soort acties zullen ze echt niet uithalen ze kijken wel uit.
Ik heb zo'n idee dat het voor DNB heel waardevol is om te weten wie, wanneer, waar welk briefje heeft.
Hangt er van af of ze informatie doorsturen natuurlijk - geen info over the permissies?

Verder zouden ze inderdaad het serienummer kunnen controleren - maar valsemunters gebruiken ook geldige reeksen, dus dat heeft niet echt veel nut.

Veel meer dan dat + optisch kijken of er niet heel grove fouten inzitten zal zo'n app niet kunnen doen, tenzij je het ook nog tegen het licht moet houden, met video de kleurverschuiving controleren, met een hoge resolutiecamera de kleine print, vervolgens nog een disco binnenstappen voor een blacklight check, etc. etc.

Al met al zal een vals biljet gewoon als 'OK' worden bestempelt, en er zal vast wel ergens in de voorwaarden staan dat de app niet echt bedoeld is om valse biljetten te kunnen aantonen of in ieder geval dat er geen rechten aan de uitkomst van de app mogen worden ontleend.
Verder zouden ze inderdaad het serienummer kunnen controleren - maar valsemunters gebruiken ook geldige reeksen, dus dat heeft niet echt veel nut.

Veel meer dan dat + optisch kijken of er niet heel grove fouten inzitten zal zo'n app niet kunnen doen, tenzij je het ook nog tegen het licht moet houden, met video de kleurverschuiving controleren, met een hoge resolutiecamera de kleine print, vervolgens nog een disco binnenstappen voor een blacklight check, etc. etc.
Zo'n app kan juist redelijk wat doen doordat het optisch anders kijkt dan een mens.
Pak op 10 plaatsen een kleurproef en hang daar een tolerantie aanvast voor de camera + een tolerantie voor vuiligheid en je kan bekijken of de kleurcodes van 8 van de 10 plekken binnen de toleranties valt.

Dit kan een mens niet doen, omdat de mens gewoon niet zo gemaakt is.
Wat voor smoezelige drukpers denk je dat valsemunters hebben dat ze zo ver buiten toleranties voor lichtintval, brakke camera en algemeen gebruikt geld gaan vallen? :)
Het is maar een hulpmiddel om de valsemunterij iets moeilijker te maken. Waterdicht zal het niet zijn.
Het doorsturen van gegevens om biljetten te kunnen volgen is weinig zinvol. Ik denk niet dat iedereen massaal al zijn biljetten gaat scannen. Een biljet gaat hooguit 3 jaar mee. De meeste biljetten zullen nooit gescand worden.

Ik kan me wel voorstellen dat bij valse biljetten wat gegevens (waaronder de locatie) door worden gestuurd voor opsporingsdoeleinden. Ook als er ineens door ťťn smartphone veel biljetten worden gecontroleerd kan dat interessant zijn. Dat kan immers de valsemunter of een partij crimineel geld zijn.

Wat betreft privacy maak ik mij in dit geval geen zorgen. Gewoon niet gebruiken.
Wat zou DNB, als centrale bank en toezichthouder op het financiŽle systeem van Nederland, moeten met deze informatie?
DNB heeft geen doel om winst te maken, dus je hoeft niet bang te zijn dat je gegevens doorverkocht zullen worden. Een doel is wel een veilig en betrouwbaar betalingsverkeer, dus wellicht het beter in kaart brengen van de kwaliteit van biljetten waardoor jij minder vaak een vies of kapot biljet in handen zou krijgen.
Als je de app uitprobeert, en ik heb dat voor 4 briefjes van 5, 10 en 20 gedaan, dan zie je dat je elke keer de kant waar het serienummer niet op staat moet fotograferen.

Dus leuk bedacht, maar zo werkt het niet ...

Overigens werden bij mij de twee twintigjes en het tientje (nieuwe serie) meteen herkend, maar deed ie een paar keer over het vijfje (nieuwe serie), maar dat biljet zit ook een aardige vouw in.

Ik heb ook acht valse biljetten geprobeerd, sommige zo slecht dat ze niet eens een watermerk hebben of duidelijk voelbaar van ander papier zijn, sommige zou ik in kunnen trappen, maar die herkende de app geen van allen als false positive, dus ik heb best vertrouwen in deze app :)

[Reactie gewijzigd door MTVGN op 19 mei 2015 16:08]

Dank voor het uizoeken. Soms ben ik te cynisch/achterdochtig.
Weet jij toevallig hoe het met de permissions van de app zit?
Als je bedoelt waar de app bij kan dan is dat alleen de camera (mits je toestemming geeft). Niet bij foto's, contacten of locatiegegevens en om die drie wordt door de app ook niet gevraagd.

Als je bedoelt of de app data verstuurt, dat weet ik niet / heb ik niet getest, er zit geen standaardfunctionaliteit op een iPhone die bijhoudt welke apps wel en welke geen gebruikmaken van internet (althans niet voor wat betreft wi-fi en dat is waar ik op zit thuis of op mijn werk).
Exactly my thought....
Gewoon geen vinkje zetten bij "ik ben een internationaal gezochte crimineel" en "ik geef de DBN toestemming een drone strike uit te voeren op mijn GPS locatie". :+

Serieus: het is gewoon een app als alle andere. Heb zelf geen geschikte iPhone om het te testen, maar welke permissies het nodig heeft en of je daar toestemming voor geeft kun zelf bepalen, toch?
En voor Windows Phone / Mobile komt er geen app als ik artikel zo lees?

Even getest. Oude biljetjes zijn allemaal vals. |:( (of die kent hij gewoon niet)

huh Ongewenst waarom dat nu weer?

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 18 mei 2015 19:58]

Helaas wordt WP veel te vaak over het hoofd gezien! Jammer, want het platform en de ontwikkel tools zijn (naar mijn mening) vele malen beter dan Android en de bijbehorende ontwikkel tools... Ik hoop dat WP10 meer mensen kan overhalen om een WP te kopen, hoewel ik eigenlijk bang ben dat de strijd gestreden is :/
Probleem is dat MS te klein is met zijn mobiele platform al blijft het jammer dat ben ik met je eens. Maar de vraag is of de doelgroep wel voldoende groot is om t de moeite waard te laten zijn om dit te ontwikkelen... Maar denk dat ie uiteindelijk wel komt hoor, want van alle belangrijke apps is inmiddels wel een Windows versie en lijkt me niet dat dit een uitzondering is al gok in wel dat t nog even duurt... Wel raar dat iOS eerst is aangezien Android verreweg de grootste is... Gelukkig gebeurd t meer en meer en steeds vaker dat Android wel de eerste is.
Moeten ze Xamarin gebruiken. Ontwikkel je in c# voor alle 3 de platforen (WP, iOS en Android) in een keer, alleen interface per platform bouwen, code 85-90% gelijk.
Gebruik je Xamarin Forms dan haal je soms tot 99% shared code en 1% platform specifiek. Dus argument dat WP te klein is is achterhaalt, die lift zo automatisch mee.
Zo zijn er inderdaad nog veel meer systemen om apps te bouwen die dezelfde code gebruiken om een app uit te rollen voor vrijwel alle platformen. Phonegap (Cordova) is denk ik de grooste in dit segment. Het nadeel van zo'n soort app is, dat de code relatief eenvoudig is te decompilen, waardoor je in de source kunt zien wat de app precies doet om de echtheid vast te stellen. Goed, als je het echt wilt weten dan kun je de native apps ook decompilen en kom je er ook wel, maar dat is toch een niveautje hoger.
Het nadeel van zo'n soort app is, dat de code relatief eenvoudig is te decompilen, waardoor je in de source kunt zien wat de app precies doet om de echtheid vast te stellen
Hoewel het natuurlijk interessant is om te weten waarop de app controleert zijn de veiligheidskenmerken an sich redelijk publiek bekend.
Xamarin levert een native interface op, geen html etc. Op iOS is het precompiled, op Android en WP dmv jit compiler. Apps gemaakt met Xamarin Android zijn zelfs sneller dan gemaakt in native java.
Er zijn niet drie platformen. Jarenlang hebben intwikkelaars Linux en Mac genegeerd omdat ze dachten dat alleen Windows bestond, en nu Windows Phone de 'derde' is denken Windowsgebruikers nog steeds dat er buiten hen niets is. Blackberry, Sailfish, Tizen, Firefox OS... Probeer eens verder te kijken dan je eigen wereldje, zie de context.
Moeten ze Xamarin gebruiken. Ontwikkel je in c# voor alle 3 de platforen (WP, iOS en Android) in een keer, alleen interface per platform bouwen, code 85-90% gelijk.
Gebruik je Xamarin Forms dan haal je soms tot 99% shared code en 1% platform specifiek. Dus argument dat WP te klein is is achterhaalt, die lift zo automatisch mee.
Waarom zou je c# via Xamarin gebruiken als je primair voor Android of iOS wil ontwikkelen.
1) Je krijgt sub-optimale pakketten voor iOS en Android.
2) En je moet een taal als C# gaan leren, die alleen door Microsoft gebruikt wordt.

Als er iets zou zijn waar je primair vor iOS of Android zou ontwikkelen waar ook pakketten voor de andere platformen uit zouden vallen zou dat een optie zijn.
Je hoeft geen ontwikkelteam te hebben die Objective-C/Switft, Java en C# beheerst. Alleen C# is voldoende. Daarnaast als je de eigen talen gebruikt moet je de app 3x ontwikkelen, nu maar 1x. Daarnaast is c# een stuk prettiger dan die andere talen met een super IDE (Visual Studio, ja, ook voor iOS en Android)
een ander probleem is dat sommige ontwikkelaars wp gewoon negeren, kijk naar de ceo van snapchat, zelfs als er al 3rd party apps voor snapchat zijn worden die verboden, en als de ontwikkelaar van zo'n 3rd party app aanbied om zijn app voor snapchat te maken als officiŽle app weigeren ze, ookal kost het de ceo geen moeite
een ander probleem is dat sommige ontwikkelaars wp gewoon negeren, kijk naar de ceo van snapchat, zelfs als er al 3rd party apps voor snapchat zijn worden die verboden, en als de ontwikkelaar van zo'n 3rd party app aanbied om zijn app voor snapchat te maken als officiŽle app weigeren ze, ookal kost het de ceo geen moeite
Dus eigenlijk precies het zelfde als Microsoft met Linux gedaan heeft. Microsoft Office en Outlook voor Linux?
Niet dat ik er nu nog op sta te springen maar 5+ jaar geleden zou het zinvol geweest zijn.
ja, daar komt het wel op neer, weet niet wat voor reden ms ervoor had, maar de reden die de ceo van snapchat heeft is gewoon slap, zelfs een aanbod van rudy huyn, een hele goede 3rd party app developer, slaat die ceo af, ookal kost het m geen moeite, tijd of geld
Dan zullen toch eerst de fabrikanten moeten komen met meer WP toestellen.
Zo lang dat niet gebeurt is het aanbod gewoon te klein om een serieus marktaandeel te veroveren.
Ik koop geen wp omdat er geen apps zijn. Fabrikanten maken ze niet omdat er geen vraag is. Cirkel dus. Als de markt wordt overspoeld met nieuwe wp telefoons dan zou er wel eens meer vraag kunnen komen. Wellicht met universal apps
Binnenkort met WP10 zal dat allemaal wel opgelost zijn, dan kan je eenvouding iOS en Android apps porten naar WP10.
Net zoals dat met Android en iOS apps naar BlackBerry 10 kan. En dat is ook een succes...?
android apps in blackberry draaien virtueel, en hoeven niet geport te worden
Het porteren is slecht 1 deel. Je hebt ook nog andere kosten.
Niet over het hoofd gezien, maar gewoon genegeerd. Je kan er niet goed geld mee verdienen zoals dat met iOS wel kan, en je kan er ook geen grote massa mensen mee pakken, zoals dat met Android wel kan.

Als je met iOS en Android 80% van je doelgroep kan bereiken loont het vaak niet om die 'rest' mee te pakken door nog even 40k af te tikken.
Als je met iOS en Android 80% van je doelgroep kan bereiken loont het vaak niet om die 'rest' mee te pakken door nog even 40k af te tikken.
De truc us juist dat een app geen 40k kost... Het uitdenken van die app daar gaat een groot gedeelte van die 40k inzitten (naast user-feedback verwerken etc)

Als de app eenmaal klaar is en staat dan is een wp interface ervoor maken (want alles is al uitgedacht etc) wellicht nog 10k maar dan ben je er ook wel.
Welnee 2% van de markt (in Nederland) is gewoon niet boeiend genoeg voor een vermelding en constant vragen om erkening toont al helemaal niet lekker.

Maar ik snap dat je je WP mobile moet voorzien van apps om eriets meer aan te hebben

Trouwens maakt Microsoft ook geen conversie tool omdat het zo denderend gaat in hun Market.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 18 mei 2015 22:41]

Het is juist die vicieuze cirkel waar WP uit moet zien te komen! Veel smartphone kopers zijn verblind door de keus tussen een iPhone of een Android telefoon.

Ik heb nooit gezegd dat het denderend gaat met hun Market, ik heb alleen gezegd dat ik het jammer vind! WP is volgens mij een veel beter systeem dan dat halfbakken Android.
Ik ben net over van android naar wp. Heb een lumia 535 en dat bevalt me prima.

Heb visual Studio 2013 Ultimate geÔnstalleerd en nu bezig met ontwikkelen.
Doe al jaren wat huis, tuin en keuken programmeer werk met visual Studio en dat kan ik nu voortzetten op wp.

Ben het wel met je eens dat wp op dit moment een ondergeschoven kindje is. Maar dat gaat zeker veranderen.
Je ontwikkelt voor gebruikers. En als die er niet zijn kunnen de tools nog zo geweldig zijn maar is het zonde van het geld. Als WP succesvoller wordt, of de ontwikkeling van de app is in een verder stadium, kunnen ze altijd nog met een app voor WP komen.
"Jammer, want het platform en de ontwikkel tools zijn (naar mijn mening) vele malen beter dan Android en de bijbehorende ontwikkel tools.."

Dat kan, maar dat is irrelevant. Windows Phone heeft gewoon amper marktaandeel. Het is logisch dat er niet voor ontwikkeld wordt. Het is niet interessant genoeg omdat er te weinig mensen gebruik van maken.

Microsofts strategie - kwantiteit boven kwaliteit - helpt ook niet bepaald om een aantrekkelijke app store te bieden. Weinig 'officiele' apps, veel rommel.
"Jammer, want het platform en de ontwikkel tools zijn (naar mijn mening) vele malen beter dan Android en de bijbehorende ontwikkel tools.."

Dat kan, maar dat is irrelevant. Windows Phone heeft gewoon amper marktaandeel. Het is logisch dat er niet voor ontwikkeld wordt. Het is niet interessant genoeg omdat er te weinig mensen gebruik van maken.
Daar ben ik het niet mee eens. Wel of geen app voor een platform maken is een vraag van kosten vs baten. En laat MS nu net een baas zijn in het terugdringen van ontwikkelkosten. Hun integratie van de ontwikkelstraat is imho ongeŽvenaard.
Microsofts strategie - kwantiteit boven kwaliteit - helpt ook niet bepaald om een aantrekkelijke app store te bieden. Weinig 'officiele' apps, veel rommel.
Om eerlijk te zijn vind ik veel officiŽle apps juist rommel en zijn juist veel (Rudy's) niet-officiele ports geniaal, vaak beter dan de originelen op iOS of Android. (Tot ze door bv Google getorpedeerd worden.)

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 18 mei 2015 21:27]

[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Wel of geen app voor een platform maken is een vraag van kosten vs baten. En laat MS nu net een baas zijn in het terugdringen van ontwikkelkosten. Hun integratie van de ontwikkelstraat is imho ongeŽvenaard.
Ok, dus wat jij zegt is dat de kosten laag zijn.
Alleen wat jij negeert is dat (voorlopig?) de baten ook laag zijn (rond de 10% maar)

Oftewel de kosten baten vergelijking komt niet hoog uit.
Mwah, als ik mij de verkoopcijfers goed herinner, deed WP 10%, iPhone 20% en Android 60%. Dus de baten van een WP-app zijn de helft, die van Android drievoudig.
verkoop wellicht, marktaandeel is eerder 3% WP, 30% IOS en 67% Android
Het is niet een kwestie over wel of niet mee eens zijn, Windows Phone heeft feitelijk een laag aandeel op de markt ten opzichte van Android en Windows Phone. Dat is een statistisch gegeven waar je niet omheen kan draaien. Je kan hooguit nog argumenteren over of het "heel laag" of "gewoon laag" is.

Als je officiele apps juist rommel vindt, prima, maar op z'n minst is op Android de keuze. Bovendien zijn er genoeg apps waarvan enkel een officiele versie werkend is ivm stomme restricties aan de server-kant. Vind het ook een non-argument dat als je apps van derde partij beter vind, je dan maar naar Windows Phone kan gaan, want ook op Android en iOS zijn dergelijke apps naast de officiele, en zijn ze van veel hogere kwaliteit dan die massa's aan spamapps in de Windows Store.
Het is logisch dat er niet voor ontwikkeld wordt. Het is niet interessant genoeg omdat er te weinig mensen gebruik van maken.
Juist dŠŠrom is het voor ontwikkelaars interessant! Ons bedrijf heeft ooit een app gemaakt voor een landelijk radioprogramma, en veel van de WP gebruikers waren erg blij dat er een officiele app voor was! Je kan je nu nog onderscheiden door een WP app te maken. Ook is er nu nog relatief weinig concurrentie dus opdrachtgevers hebben minder keus :)
Mensen laten weer eerst blij zijn dat de Nederlandse bank met zijn tijd mee gaat. Zelf heb ik ook een Windows Phone, maar ik snap ook wel dat de NB niet meteen 3 apps gaat maken. Ze beginnen bij IOS, als dat een beetje loopt komt het op android. Dan kijken ze wat het percentage is van de mensen die het gebruikt en of het zinvol is om het ook voor windows Phone te gaan maken.

Ik neem trouwens niet aan dat ze de garantie geven dat een biljet echt is of niet, maar zo'n app is natuurlijk beter dan niets.
Deze cijfers zijn allang bekend en een kwestie van prioriteit geven en wat meer ontwikkelaars inzetten.
Meer ontwikkerlaars inzetten? Hopelijk ben jij geen ondernemer als je zo met schaarse middelen om gaat.
Schaars? Er is genoeg te doen in Nederland.
Graag beargumenteren, dit zijn losse flodders :+
'Schaarse middelen' is een economische term die slaat op alles wat economisch schaars is: alles wat geld kost.
Windows Phone heeft schijnbaar een te klein markt aandeel om daar moeite in te gaan steken. Hopelijk gaat het met de komst van Windows 10 beter en komde de apps ook direct beschikbaar...
"Android heeft 84% marktaandeel en iOS 11.7%.
9% of 11,7% is niet zo'n heel groot verschil.
Het marktaandeel van Android is enorm en daar is nog geen app voor. Marktaandeel is dus niet echt de reden voor DNB om een bepaald platform voorrang te geven.
Onzin, Windows Phone heeft een zeer aanzienlijk marktaandeel!
Onzin, Windows Phone heeft een zeer aanzienlijk marktaandeel!
Onzin ? Het marktaandeel van Windows Phone is momenteel rond de 9% dat noem ik niet echt aanzienlijk. Daarbij staat er in mijn post schijnbaar als dit niet het geval was hadden ze er wel een Phone app voor gemaakt :P

http://www.techzine.nl/ni...an-android-in-europa.html

[Reactie gewijzigd door Downloader_NL op 18 mei 2015 18:51]

En dat 9% geld alleen in Europa trek je de rest van de wereld erbij haal je niet eens 4%....
Ja en alleen nederlanders hebben er iets aan. De redt van de wereld is leuk voor andere apps. Maar niet voor zo iets.
Klopt maar die 9% geld niet voor nederland want die kan veel lager zijn!
"Helaas worden Nederland en BelgiŽ niet meegenomen in de onderzoeken van Kantar."

en het is een onderzoek ook wel geen echte cijfers..
Klopt. Maar als "markt aandeel" als argument gebruikt word was android wel als eerst aan de buurt denk je niet?
In meerdere EU landen is WP de iPhone voorbij. Met W10 om de hoek is het juist redelijk zot om hier geen moeite in te stoppen.
Dat lijkt mij echt zeer te betwijfelen... maar ik neem aan dat jij dus een WP hebt...
Nee hoor, er zijn een aantal landen waar er meer toestellen met WP worden verkocht dan iPhones.
Over een heel jaar of in een specifieke periode vlak voor de (verwachtte) aankondiging van een nieuwe iPhone? Op dit moment gaan er relatief weinig iPhones de deur uit bij Apple maar wacht maar tot september.
welke landen dan en welke periode?
Afgelopen jaar in Frankrijk bv.

iOS stijgt een half puntje naar 21%, WP zit daar best dicht achter met 14%. iOS groeide 0,5%, WP groeide 5,9%.

In ItaliŽ stond WP afgelopen jaar op 16,1% en iOS op 13,6%.

Er waren dacht ik 2 landen in de EU waar WP iOS voorbij ging, teminste ik meende dat in de afgelopen weken ergens vernomen te hebben.

Als iOS altijd zo die focus krijgt van de hele wereld aan app developers..... terwijl het ondertussen in dezelfde markt hoek zit als WP en het enkele percentagepunten scheelt in hun markt groottes.

Juist redelijk idioot dat WP zo overgeslagen wordt elke keer :)
Maar ja, als (inderdaad) een WP gebruiker, ik ben er al aan gewent dat er nooit een officiele Tweakers app was, er nooit een skoften app zal komen, en Geenstijl/dumpert me ook totaal links laten liggen.
Maar dit is niet mijn probleem, dit kost hun in mijn ogen respect.
Voor Tweakers kwam met het responsive design gaf ik Tweakers ook de vinger zodra ik mobiel bezig was. Jullie niet moeite willen nemen voor mij? Ik zoek wel alternatieven...jooow

En nogmaals, met W10 om de hoek is het idioot niet hier geld/tijd/moeite in te stoppen.

De markt van W10 alleen al is veel groter dan de totale smartphone markt. Dat achtelijke gefocus op smartphones... Een smartphone is gewoon een PC net als een Laptop en tablets dat ook zijn.

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 mei 2015 13:26]

Vergis je niet hoor W10 is niets meer dan exact hetzelfde als we eigenlijk al hadden met Windows 8/Windows RT.. Alleen "Universal Apps" (hernoemd naar "Windows apps") draaien op alle W10 platformen (maar je moet dan nog wel rekening houden met resoluties etc wil je dat het ook echt fatsoenlijk draait, ofwel hetzelfde als nu met android op een phone of een tablet)..
De standaard 'legacy' windows applicaties zullen alleen draaien op x86 Windows 10 versies..
Ofwel hetzelfde als nu, "Windows Store apps" (voorheen "metro apps") draaien zowel op Windows 8 als op Windows RT, maar windows 'legacy' applicaties alleen op Windows 8..

Zelf ben ik helemaal niet zo van de apps als vervanging voor webpagina's, de webpagina's werken perfect IMHO dus waarom een aparte app installeren, kost alleen maar onnodig ruimte EN genoeg van die apps die in de achtergrond blijven draaien of dingen doen die ik niet wil dat ze doen..
Met Windows RT, Windows 8.1, Windows Phone 8.1 en de XBO, kan je wel een applicatie schrijven die over alle platformen werkt, maar elk platform vereist dan alsnog wat werk. Vooral wat zwaardere apps kan je niet 1 op 1 overzetten van WP8.1 naar W8.1 of vice-versa.

Zelfs tussen Windows RT en Windows 8.1 kan je apps niet 1 op 1 overzetten.
Windows RT en Windows 8.1 hadden beide wel WinRT als runtime (WP8.1 heeft zijn eigen runtime en niet WinRT). Maar zelfs dezelfde runtime hebben betekend niet dat apps 1 op 1 overgezet kunnen worden.

Met W10, je schrijft een app voor Windows 10, en zonder enige aanpassingen vanuit de developer, kan hij dezelfde app publishen voor Windows 10 Mobile, XBO of straks de hololens.

Ondanks dat het publishen naar alle Windows platforms niet denderend veel meerwerk was. Ze worden allemaal als aparte platformen gezien omdat het toch meerwerk is.

Met Windows 10 is er dus geen meerwerk.

Zelf boeien de apps me vrij weinig, maar als ze ontwikkeld worden voor iOS en Android terwijl WP weer overgeslagen word, dan verlies je als bedrijf in mijn visie toch punten.

Dat ze niet voor elk OS in de wereld zoiets bouwen, oke. Maar WP heeft toch zo'n ~1 miljoen gebruikers in NL.... en dat is IMO een hoeveelheid die je als onze nationale bank zeer zeker niet links zou moeten laten liggen.

Tweakers.net had ik beter van verwacht dat de technoreuzen van NL/BE wel voor bijna alle OSen een app zouden hebben. Dat het opgelost moest worden door een Tweakers lid vond ik jammer van Tweakers zelf (wel kudo's voor het lid).
Met het responsive design maakt het nu nog weinig uit of het een app is of niet. Maar tot een jaar geleden crashde tweakers.net de mobiele IE. En was Tweakers zonder app op WP gewoon niet bruikbaar (ja desktop versie kon je aanzetten en het crashde minder vaak)
Voor zover ik weet draaide een "Windows store app" (voorheen metro app) op zowel Windows 8(.1) als op WIndows RT (maar niet op Windows Phone zonder aanpassingen)..
De Windows RunTime is ook volledig beschikbaar op Windows 8(.1)..
9% noem ik zeker wel noemenswaardig! Zeer zeker de moeite waard om voor te ontwikkelen. Dat zijn pak 'm beet 1.6 miljoen telefoons in Nederland alleen.
De euro wordt in tientallen landen gebruikt, dan heb je het gelijk ook over meer telefoons. Dus als je de app meertalig maakt, kleine moeite, bestrijk je een heel groot aantal gebruikers met een app die ze zullen gebruiken.
Maar helaas wordt er alleen door managers gedacht met puur Nederland als doelgebied. Dus iPhone en Nederland.
als ze er een universal app van maken pakken ze gelijk alle windows systemen met een camera mee.

De ontwikkeling is met overheidsgeld, dus ook de minderheid mag wel worden aangesproken
maar marktaandeel zegt ook niet alles, dat zijn alleen de cijfers van de verkopen in een bepaalde maand.de meeste mensen kopen niet elke maand een nieuwe telefoon, laat staan elk jaar.
belangerijker is welke telefoons er in gebruik zijn (dus verkopen over de afgelopen grofweg 3 jaar), en dan komt WP toch echt een stuk lager uit dan die 9% (of wat het momenteel is).
WP toestellen gaan veel langer mee dan iOS of Android toestellen. Mensen hoeven niet elke 1-2 jaar hun toestel te upgraden. Een 520 is ook nu nog een goed bruikbaar budget toestel.

Mijn 920 wandelt tevens nog gezellig mee met de huidige high ends.

Dus dat percentage over 3-4 jaar zou nog best wel eens een stukje hoger kunnen uitvallen.
Dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn gezien windows 10 met android apps kan draaien. Note de app moet dan nog wel gecompiled worden met visual studio
Tja, dat weet je als je een Windows Phone koopt... ik ben er om exact die reden vanaf gestapt.
Waarschijnlijk komt de app alsnog wel, alleen zijn we dan al weer over gestapt op een ander betaalmiddel... ;)
Misschien werkt het niet helemaal goed.
Ze weten wel welk briefje bij wie in de portemonnee zit. Maar dat zal een "toevallige bijkomstigheid" zijn.....
Tuurlijk, daar is het om te doen, kijken wie een bankbiljet in bezit heeft. |:(
Enig idee hoeveel er in omloop zijn?
digitaal geld valt heel eenvoudig te volgen. Euro biljetten een stuk lastiger.
Komt met Windows 10 pas
Ik weet niet of dit net zo betrouwbaar is als de biljetscanners bij kassa's. Dit kan zelfs de mensen die nep geld drukken motiveren om hun geld zo legitiem mogelijk te laten lijken, denk ik. Verder zie ik hier niet veel voordeel in.
Ook die bij de kassa zijn te foppen. Het blijven hulpmiddelen.
Alleen iemand die alle echtheidskenmerken kent kan met de juiste hulpmiddelen de echtheid controleren. Bij oude of verminkte biljetten blijft er wel een klein percentage dat onterecht als vals wordt bestempeld.
Niet alle echtheidskenmerken zijn openbaar gemaakt.
Niet alle echtheidskenmerken zijn openbaar gemaakt.
Maar 90% van de echtheidskenmerken is dan ook niet relevant omdat de kassiere bij de AH toch niet weet hoe ze die moet herkennen...

Valsemunters gaan bijna nooit voor richting de 100% "echt", veelal gaan ze gewoon voor dat het voorbij het 1e uitgifte punt komt, daarna is het niet meer hun probleem.
''Dit kan zelfs de mensen die nep geld drukken motiveren om hun geld zo legitiem mogelijk te laten lijken, denk ik.''
Ik denk niet dat deze mensen extra externe motivatie nodig hebben om dat doel na te streven.

Het voordeel zal vooral op de plaatselijke rommelmarkt te halen zijn, of als je weer eens een bankje op marktplaats verkoopt.
Voor de luie mensen onder ons:

Omschrijving
Met deze app verandert je smartphone in een geavanceerde eurobiljetten scanner.

Deze Echt of Vals app is een hulpmiddel voor het controleren van eurobankbiljetten. De app is ontwikkeld door De Nederlandsche Bank.

Krijg je of heb je een biljet dat er vreemd uitziet, laat je dan in een paar tellen helpen door deze app.

Als je het bankbiljet plat op tafel legt, neemt de app een foto en vergelijkt deze met informatie van echte biljetten. Swipe naar het juiste biljet. De app schakelt zelf tussen de oude en nieuwe serie van 5 en 10 euro. De app laat je weten of het biljet OK is. Als de app niet kan zien of het biljet in orde is, krijg je daar een melding van. Let op:Het kan dan zijn dat het biljet vals is, maar het kan ook zijn dat het biljet wel echt is, maar te gekreukeld of versleten.. Controleer daarom zelf ook in alle gevallen met de ‘kijk, voel, kantel-methode’, hiervoor kun je onze Eurobiljet app gebruiken. Zorg er ook voor dat je telefoonsoftware up to date is.

De app is getest op alle door De Nederlandsche Bank in Nederland onderschepte falsificaten tot en met 20-3-2015.

De app werkt alleen op iOS 8 op IPhone 5 en hoger. De app is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik.
Kortom, een luie alternatief op de check die ze aanraden altijd al te doen?

Heb in de winkels waar ik werk maar weinig vals geld gezien. De valse biljetten die ik heb vast gehouden waren vrij duidelijk nep. het papier voelde anders, het hologram lag er raar op en weerspiegelde niet goed. En ook de inkt van de 20 en 50 voelde je er niet op liggen. De metale strip in het midden was al helemaal slecht gemaakt (schijnbaar een van de moeilijkste kenmerken om na te maken).

Ik zou iedereen aanraden gewoon ff te googelen om de kenmerken en deze app over te slaan...
Tja hoe zeer sommige niet afhankelijk willen zijn van banken is de makkelijkste oplossing alles digitaal betalen.
Let op:Het kan dan zijn dat het biljet vals is, maar het kan ook zijn dat het biljet wel echt is, maar te gekreukeld of versleten.. Controleer daarom zelf ook in alle gevallen met de ‘kijk, voel, kantel-methode’, hiervoor kun je onze Eurobiljet app gebruiken. Zorg er ook voor dat je telefoonsoftware up to date is.
Dus in wezen is de app waardeloos.

Want DNB garandeert uiteraard niet dat echt ook echt is (als de app zegt dat het echt is kan de bank nog steeds het weigeren/innemen als het volgens hun nep is)
en DNB garandeert volgens bovenstaande quote dus ook niet dat vals ook echt vals is.

Dus eigenlijk zegt die hele app helemaal niets.
Ook handig voor valsemunters want die kunnen zo controleren of hun namaakbiljetten goed genoeg zijn om voor echt door te gaan. Die app zal vast niet alle echtheidskenmerken controleren maar in veel gevallen zal het genoeg zijn.

Een extra voordeel van zo'n app boven een fysiek apparaat is natuurlijk dat ze de app kunnen blijven verbeteren met nieuwe controles.
En je denkt niet dat iemand die namaak maakt aan een fysiek apparaat kan komen?.. De betere namaakbiljetten komen ook gewoon door zo'n check heen bij je supermarkt namelijk.
Alles is te koop maar een gratis app die de nieuwste technieken gebruikt is natuurlijk extra makkelijk. Als je een fysiek apparaat koopt moet je maar hopen dat het een beetje up to date is.
Ik geloof niet dat dit nu een baanbrekend verschil is hoor maar het is wel makkelijk.
Waarom zo'n apparaat kopen?

De grap met dit soort controle-apparaten is juist dat ze overal en nergens staan, waardoor je zo zo'n ding uit een kroeg of kantine kan stelen
Zodra het om een overheidsdienst gaat vind ik dat het verplicht een universele oplossing moet zijn (er worden immers belastinggelden gebruikt en moet dus werkbaar zijn voor alle platformen en voor iedereen toegankelijk)

De belastingdienst deed voorheen best een goede poging en nu er tegenwoordig middels een webbrowser aangiften gedaan kunnen worden gaat dat steeds meer de richting op die ik prefereer.

Helaas val ik met een Windows Phone weer eens buiten de boot 😒
Zodra het om een overheidsdienst gaat vind ik dat het verplicht een universele oplossing moet zijn (er worden immers belastinggelden gebruikt en moet dus werkbaar zijn voor alle platformen en voor iedereen toegankelijk)
Enige universele oplossing is geen app.

Of moeten er ook versies gemaakt worden voor dumb-phones die dan bijv met een recall aan alle klanten hard geinstalleerd moeten worden?

Het enige wat je irriteert is dat jouw platform niet ondersteunt wordt, maar universeel is een droom.
Die onzin van een dumbphone waar je mee aankomt zetten is leuk voor de Buhne niet echt serieus te nemen :D

In mijn voorbeeld geef ik de belastingdienst aan.
Voorheen had je meerdere platformen voor de belastingaangifte. Nu dat via een browser kan zijn al die verschillende versies niet meer nodig....dat is een universele oplossing ;) (Papieren aangifte is nog steeds beschikbaar ;) )

Al zou de app er zijn voor "mijn platform" dan zou ik hem nog niet installeren aangezien 99,99 % van mijn betalingsverkeer digitaal of via passen verloopt en ik redelijk op de hoogte ben van de echtheidskenmerken mocht ik ineens een briefje in mijn handen krijgen.

Als je die nu al niet kent, dan ga je dat middels deze App dus ook nooit meer leren (gemak dient de mens) en de vraag is of dat wel zo'n slimme zet is van DNB als je dit verhaal wat breeder trekt..

Betreft "mijn" platform, dat kan volgend jaar ineens anders zijn. Ik bijt mij niet vast in een platform als andere platformen eigenlijk beter aansluiten bij wat ik nodig heb.
Ik zou het dan eerder omschrijven als "mijn huidige platform" ;)
Ook is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat valsemunters de controles in de app hebben weten te omzeilen.
Volgens wie? Op basis van het feit dat niet bekend is waar de app op controleert? Of zijn blauwe lantaarnpalen nu ook vrijdag soms moe?
[...]
Volgens wie? Op basis van het feit dat niet bekend is waar de app op controleert?
Je kan de app decompilen, je kan gewoon nep-geld ervoor houden en met trial and error zien wat de app goed/fout vind (en op basis daarvan je productieproces aanpassen)

Het achterhalen van de huidige kenmerken in de app is echt geen rocket-science hoor. Zeker niet als het om geld gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True