Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Kobo heeft een nieuwe e-reader aangekondigd met een e-ink-scherm van 6" dat is voorzien van een resolutie van 1448x1072 pixels. Volgens de fabrikant is de Glo HD de eerste e-reader in zijn prijsklasse met een hd-scherm.

De hoge resolutie op een compact scherm geeft de e-reader een ppi-waarde van 300. Het oudere Glo-model moest het met een gelijke schermgrootte doen met 1024×768 pixels. Daarnaast is de Glo HD voorzien van geïntegreerde schermverlichting, een 1GHz-soc en 4GB flashopslag.

Kobo's nieuwe e-reader weegt 180 gram en moet op 1 juni in Nederland op de markt komen met een adviesprijs van 129,99 euro. Verder krijgen gebruikers van de e-reader toegang tot een 'assistent' met de naam Kobo Welcome. Deze geeft de gebruiker suggesties voor nieuwe e-books op basis van leesgedrag, voorkeuren en aanbiedingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Huh, waarom de naam HD? Die letters worden steeds vaker onterecht toegepast.
Omdat 1440 bij 1080 de 4:3 variant is van 1920 bij 1080 (full-HD).

Waarom dat net als bij de Aura (1024x758 i.p.v. 1024x768) met een resolutie van 1448 bij 1072 een paar pixels scheelt weet ik ook niet.
Weet iemand wel waarom die resoluties allemaal net op een paar pixels onconventioneel zijn gemaakt?

Ik maak me trouwens eerder druk over die Glo in de naam en de vele e-readers van Kobo die er nu zijn. Eerst had je de Kobo Touch (6") met 800 bij 600 resolutie. Toen de Kobo Glo (6") met iets hogere resolutie en belichting.
Toen kwam opeens de Aura serie met meer interne opslagruimte. De Aura HD (6,8") heeft een hogere resolutie van 1440 bij 1080 en een groter scherm.
De Aura (6") heeft ongeveer dezelfde resolutie als de Glo (de Glo heeft een 1024x768 resolutie en niet 800x600 zoals in het artikel staat). Verder is het rubberachtig plastic van de Glo bij de Aura vervangen door hard plastic met minder grip.
Toen kwam de Kobo Aura H2O. Hetzelfde als de Kobo HD, maar dan water- en stofdicht.
En nu komt dan de Glo HD. De Glo met een hogere resolutie, maar dan niet 1440 bij 1080 maar 1448 bij 1072.

Is dit een soort motie van wantrouwen van Kobo zelf voor de Aura serie, omdat die minder aansloeg dan de Glo? Of was de naam al bezet (Aura HD) en maakten ze er maar een 'Glo' van. Het maakt het er allemaal niet duidelijker op.
Door deze e-reader uit te brengen heeft i.m.o de hele Aura serie, op misschien de Aura H2O na, geen bestaansrecht meer.

Als deze ook water- en stofdicht blijkt is dit wel de ideale e-reader. O.a. omdat de adviesprijs even hoog ligt als de Touch en Glo toen die uitkwamen. De Aura had een adviesprijs van 150 euro. Een goede prijs voor de Glo HD dus.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 7 april 2015 17:31]

Als ik het goed begrijp is alles boven 576 verticale scanlines HD... Dat kan goed kloppen, want ik kan de eerste HDTV rips nog herinneren en die waren zeker geen 720p/1080p.
HDTV-rip wil enkel zeggen dat het een rip is (met willekeurige resolutie) van een HD TV uitzending, de rip kan net zo goed 100 bij 40 pixels zijn om maar is gek te doen.
HD is gewoon een marketing term, over het algemeen is inderdaad alles hoger als SD (usa 480p / eu 576p) gewoon HD.
Als je uitgaat van 720P (dus zeg een resolutie van 1280x720) of hoger, dan kan de term HD gebruikt worden. Jammer dat ze een rare resolutie (1448x1072) gebruiken, maar goed, scherp beeld is wel leuk. Jammer dat de "assistent" Kobo welcome weer een hoop verpest.
Jammer dat ze een rare resolutie (1448x1072) gebruiken
Zou jij dan graag een boek lezen op een 16:9 scherm? Ik vind de ~4:3 beeldverhouding wel logisch. (Met niet-vierkante pixels zou het wel kunnen, maar ik vind dat ze het met 1080p prima Full HD mogen noemen.)

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 7 april 2015 19:02]

Zou jij dan graag een boek lezen op een 16:9 scherm?
Ik heb het niet over beeldverhouding, maar over resolutie.
4:3 of 3:2 is prima, maar gebruik dan een relatief normale resolutie (bijvoorbeeld 1,5x 1024x768 = 1536x1152)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 7 april 2015 19:28]

Waarom? Het maakt toch geen bal uit wat de exacte hoeveelheid pixels is op een e-reader? Je gaat er geen films op kijken die je precies op 1080p moet hebben bijv.
Nee. Maar als er afbeeldingen in ebooks zitten, heeft het nubweinig zin ze voor een (standaard) resolutie teboptimaliseren.
Ik denk dat de 'glo'-benaming eerder verwijst naar het uiterlijk van de e-reader. Ik heb een glo, en ik vind persoonlijk dat dit ding gewoon erg lijkt op mijn apparaat. Verzonken scherm, veel plaats onder het scherm...

[Reactie gewijzigd door stevennekens op 7 april 2015 18:32]

Glo staat voor het feit dat hij een knopje heeft voor backlight.
maar dat heeft de aura ook
De Aura heeft een gladde voorkant, waarbij het scherm als het ware op de rand ligt. Net als veel tablets. De Glo heeft een scherm die verzonken ligt tuseen de randen. Net als de meeste monitors hebben.
Mijn reactie ging op de opmerking dat de glo om het lichtknopje ging, die heeft de aura namelijk ook. Maar de aura HD heeft wel een verzonken scherm, dus ook dat is niet het verschil van het naampje glo vs aura
Inderdaad, onder HD versta ik een totaal andere resolutie. :)

Enige nadeel van Kobo blijft dat ze geen fysieke knoppen gebruiken, wat enkelhandig gebruik toch minder makkelijk tot onprettig maakt.
Met links wel, met rechts niet; je hoeft helemaal niet te swypen, maar alleen te duwen op de rechterzijde v/d pagina.

Ik bedoel dan; met rechts vasthouden en bladeren is met je duim even het (rechter deel) scherm aanraken, maar...

Mocht je m nou alleen met links vasthouden, dan moet je dus inderdaad helemaal naar de rechterkant om te duwen - of je andere hand gebruiken.

Klinkt als mierenneuken, maar kan me voorstellen dat het voor linkshandige lezers niet fijn is!

Een blader-knop is dan trouwens ook niet handig hoor, want die bevind zich dan ook aan de rechterzijde 'van het midden af'...

Blij dat ik rechtshandig ben :+

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 7 april 2015 16:54]

Op de Kobo kan je zelf bepalen wat bepaalde vlakken op het scherm doen dus ook omdraaien voor linkshandig gebruik.
Hier een foto van de instellingsmogelijkheden: klik
Ja precies. Die 3e optie dus. Maarja die gebruik ik als rechtshandige ook, want ik heb de kobo altijd in de linkerhand (als ik lees :+)
Het is perfect te doen om linkshandig te lezen met 'n kobo. Als ik hem links vasthoud sla ik het blad om met een minieme swipe, houd ik 'm rechts vast gebruik ik een tap of swipe.
Je kunt op de kobo ook instellen dat bovenaan het scherm klikken terug bladeren en onderaan het scherm vooruit bladeren is, dan gaat het prima met 1 hand!
Ah dat wist ik niet. Werkt dus prima :)
Je kunt ook nog swipen. Ik kan met mijn linkerduim ook een bladzijde omslaan.
Hmm mijn kobo glo vind ik daar niet zo sterk in.. :(
>90% van de tijd slaat men toch alleen de bladzijde om naar de volgende? Dat gaat m.i. prima met n hand.

Ik heb zelf een kindle zonder fysieke knoppen en dat werkt prima met n hand, hoewel ik hem met hoesje wel wat zwaar vind voor langdurig eenhandig gebruik.
Ach, de definitie is wel daadwerkelijk hoger dan eerst, dus in die zin is het wel 'HD'. Hoe het ook zij: er zijn meer pixels dan bij de HD resolutie 720P (1280*720) dus wat dat betreft kan het best HD heten.
720P is toch ook HD? Dit is hogere resolutie dan dat...
Ja, dit begrijp ik ook totaal niet. Natuurlijk is het groter dan de 1280*720 maar dit scherm zit niet eens in de aspect ratio 16:9 hij valt in de aspect ratio 4:3 en is daarbij meer SXGA+ maar ja dat zegt natuurlijk geen enkele consument iets en HD verkoopt!
HD is volgens mij alles tussen 1280x720 en 1920x1080 in, dus dit is gewoon HD.
zo'n hoge resolutie is toch niet nodig voor een e-reader?

Je moet erop kunnen lezen en dan hoef je in mijn opzichte niet extra geld uit te geven voor een extra hoge resolutie.

Het lijkt me dus niet nodig ;)
Hogere resolutie is JUIST voor text een heel fijn iets, hoe accurater de fonts getoond worden hoe comfortabeler aan de ogen. Fonts zijn nogal kleine dingen met veel rondingen waar ieder pixeltje extra helpt. Het verschil tussen een standaard 800x600 en een 1448x1072 scherm zal vrij makkelijk op te vangen zijn voor je ogen.
Maar 1072p op een 6'' scherm vind ik iets te hoog in mijn opzichte, ik snap dat het fijner kan zijn maar ik zou met 720p ook genoegen nemen dan heb je ongeveer een ppi van 239 lijkt me aardig wat schelen en ook prima
Dan moet je de prijslijst van de fabrikant er bij pakken. Ik ga er niet van uit dat de fabrikanten van deze schermen erg veel interesse hebben in het maken van mindere schermen, het is nou niet als of er miljarden om gaan in de ereader markt.
Daar heb je gelijk in, ik denk dat het voor iedereen verschilt hoeveel je eventueel neer zou willen tellen veen een e-reader
Het leest gewoon een stuk fijner, vooral met de e-inkt. Het is rustiger voor de ogen.
Voor een ereader vind ik het niet nodig, ik heb een paperwhite met 1024x768 puntjes waarop het goed lezen is, een e-ink scherm is een heel ander beeldtype dan een lcd paneel in een tablet of telefoon.
Ik heb nu een Kindle Voyage die voorzien is van een scherm met 1440x1080 pixels en het leest gewoon enorm fijn. Voor gewone boeken denk ik inderdaad dat het verschil niet schokkend zal zijn t.o.v. de paperwhite behalve als je ze direct naast elkaar legt.
Wat mij wel is opgevallen is dat als je af en toe een PDF document wil lezen dat dan de hoge resolutie echt tot zijn recht komt, zelfs hele kleine letters zijn nog prima leesbaar.
Vergeet niet dat we ook Chinese tekens hebben in de wereld. Die kunnen zo ongelofelijk complex en priegelig zijn dat de extra fijne resolutie heel erg welkom is. Voor ons alphabet is het al snel goed genoeg maar voor de Aziatische talen zie je toch liever dat er wat meer resolutie beschikbaar is.

Zie hier bijvoorbeeld een foto waar je duidelijk op kan zien dat extra resolutie voor deze talen zeker welkom is:
http://www.blogcdn.com/ww...ia/2012/06/jdi-651ppi.jpg
Tot je eens een HD- en een niet-HD e-reader naast elkaar bekijkt. Zo heb ik een Aura en een Aura HD gezien en die laatste is qua scherpte (en daarmee leesgemak) toch echt wel een stukje scherper dan de niet-HD versie hoor (gebruik hem inmiddels ruim een jaar met heel veel plezier).

Wil niet zeggen dat de Aura (niet-HD dus) niet goed zou zijn, verre van zelfs, is ook een prima reader. Maar HD leest imho toch net ff een stukje lekkerder bij intensief gebruik (en ik gebruik hem vrij intensief, zeker 2 uur per dag).

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 april 2015 16:52]

Nog ingewikkelder: Is de Aura H2O dan wel of niet HD? Aan de naam kan je het niet afleiden, namelijk.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 7 april 2015 21:53]

Die is inderdaad ook HD. De H2O gebruikt wel een iets nieuwere beeld techniek dan de Aura HD, waardoor het contrast hoger is. Daarnaast is die spatwater dicht.

Gebruik zelf ook de Aura HD en vind het ontzettend prettig lezen. Moet voor mijn opleiding redelijk wat lezen en altijd alle pdfs bij je hebben is heerlijk. Voor pdfs is een hogere resolutie helemaal geweldig. Dan blijft de tekst lekker scherp en kun je meer tekst tegelijk op het scherm houden.
Onzin. Als we allemaal zo dachten dan zouden we nog steeds met cassettebandjes en LP's zitten omdat die het "toch ook prima deden". De praktijk is dat displays na jaren van weinig technische verbetering een steeds hogere resolutie krijgen. Ik heb een Kobo Glo en denk dat ik de nieuwe meteen koop. Ik vond de iPad 3 om te lezen ook veel fijner dan de iPad 1 en 2 met hun veel lagere resolutie.
haha, ik zit nog met een ipad 1. merk degelijk het verschil, wil ook best een nieuwe maar dan zou ik zelf eerder een nieuwe kopen vanwege de verbeterde hardware vanbinnen (de ipad 1 crasht heel erg vaak). :)

Resolutie is voor mij niet echt een belangrijk ding
heel lang geleden hadden we de overgang van 300dpi laserprinters naar 600dpi. Het was een verschil van dag en nacht. Ik kan me zo voorstellen dat het bij een E-Reader ook zo'n verschil maakt. 300 dpi staat voor relatief 'dikke' letters, 600 dpi komt veel meer in de buurt van echt drukwerk.
Dan moet je wel twee dingen uit elkaar gaan trekken. DPI en PPI staan los van elkaar.

http://99designs.com/desi...dpi-whats-the-difference/
Het verschil is vergelijkbaar met de kwaliteit van een krant op gerecycled papier en een hardcover boek.
De hogere resolutie is echt een stuk ontspannender lezen. (Maar elke vorm van e-paper leest fijner dan een LCD scherm)
Maar let wel: ik zou mijn Kobo Aura H2O omschrijven als enigszins vergelijkbaar met "een krant op gerecycled papier". En dat bedoel ik als een gigantisch compliment in vergelijking met oudere ereaders.
Met stripboeken is het wel fijn als je alle details kan zien. Zo zijn hoge kwaliteit stripboeken 300 PPI, wat toevallig ook de pixeldichtheid van de Kobo Glo HD is.
stripboeken op een ereader is helemaal niet fijn, die zou ik juist op de tablet lezen. Ik heb ereaders en tablets en magazines in pdf formaat en comics in cbr formaat gaan op de ipad, boeken in epub of welk ander formaat dan ook naar de kindle ereader.
Je hebt gewoon iets van 300-600DPI nodig voor mooie scherpe fonts. Onder de 300DPI bijven het gewoon bitmap fonts omdat je dan nog de rafelige randjes van de pixel ziet bij de schuine lijnen. Vanaf 300DPI begint het gewoon echt op drukwerk te lijken.

Op een reader met 800x600 wel eens geprobeerd om een full page A4 pdf te lezen? Mijn ervaring is dat het dan net niet goed te lezen is. De fonts hebben dan net te weinig pixels om de letters mooi te renderen. Moet je dezelfde pagina maar eens op een 1440x1080 scherm openen. Dan is zo'n pagina wel goed te lezen.
Een scherm kan je niet classificeren in DPI, dat doe je in PPI en die twee zijn niet gelijk aan elkaar.

http://99designs.com/desi...dpi-whats-the-difference/
In theorie natuurlijk scherpere letters, wat wel weer fijn is omdat je het echt gebruikt om te lezen. Letters op papier zijn ook in 300 dpi of 600 dpi geprint.
Denk eens aan oa Chinese tekens, daar maakt het al eerder voor uit om dat bij klein font leesbaar te houden.
Voor comics is dat best aangenaam.
Het is goed dat de ppi om hooggaat. Maar helaas heeft Kobo niets aan de rest van het apparaat gedaan. De 1GHz processor is nog steeds dezelfde als in de andere Kobo readers (Aura HD, H2O, Aura) en waardoor Kobos wederom weer een van de langzaamste readers op de markt zal zijn. Een reader van de concurrentie zal in vrijwel alle gevallen sneller zijn.

Vergelijk ebookreaders.

Hopelijk, hebben ze nu wel de touchbediening eens verbeterd. Deze is op Kobo toestellen nogal onnauwkeurig/niet precies genoeg. Concurrenten hebben dit beter in de vingers.
Deze reageert traag: na aanraking van het scherm duurt het even voordat bijvoorbeeld een keuzemenu zichtbaar wordt (lag). De positiebepaling is ook niet precies genoeg waardoor bebijvoorbeeld een ander woord gemarkeerd wordt of de betekenis van een andere woord wordt opgezocht in het woordenboek.

Edit (n.a.v. opmerking hieronder door @barrymossel):
Ik zie inderdaad dat in de Bestenliste de Aura H20 en Aura HD niet meer staan vermeld. De Aura HD stond er eerder wel in.
Ombladeren duurt 1 seconde of langer. De snelheid van de H20 is vergelijkbaar met de Aura/Aura HD. Het verschil is minimaal.

HD: http://www.chip.de/artike...Reader-Test_62808938.html
H2O: http://www.chip.de/video/...-Test-Video_72859059.html

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 7 april 2015 17:55]

Ik zie in die vergelijking geen Aura HD en H2O?

En daarbij ondersteunt de Kindle geen epub, voor mij dus direct een afvaller.
Ik zie in die vergelijking geen Aura HD en H2O?

En daarbij ondersteunt de Kindle geen epub, voor mij dus direct een afvaller.
Het ebook formaat is toch volmaakt onbelangrijk? Je kan alles naar alles omzetten zonder dat je het zelfs hoeft te merken. Je gebruikt gewoon Calibre en zegt dat je een bepaald boek op je reader wilt hebben. Hij kiest zelf het juiste formaat. Als het er niet is wordt het in een paar seconden omgezet en geplaats
Teveel moeite. Ik wil graag dat mijn apparaat standaard ondersteunt wat ik download/koop. Vorige week stuk of 20 boeken gedownload. Die zoeken kostte me al meer dan genoeg moeite, dan heb ik geen zin om ze nog eens door Calibre te trekken.
Ik denk dat jij niet helemaal door hebt wat Calibre doet. Het is je 'boekenkast' Het is het enige systeem waarmee je boeken goed kan beheren. Onafhankelijk van de reader die je gebruikt. Zelfs als je geen reader hebt wil je de boeken in Calibre. Hoe wil jij anders de zaak organiseren? BV boeken van een bepaalde schrijver zoeken, of van een bepaald jaar, of van een bepaald genre? Geen van de readers in de wereld kan dat. Je zal altijd Calibre moeten gebruiken als je meer dan 20 boeken hebt. Je raakt anders het overzicht kwijt. Het formaat van de boeken is dan volmaakt onbelangrijk. Zodra je je boek naar je reader stuurt weet Calibre automatisch welke formaat er nodig is en hij maakt het ter plekke voor je. Daar hoef je niets voor te doen.
Jij kan met je Kobo geen boeken lezen de toevallig worden aangeboden in AZW, AZW3, Mobi of PRC formaat. Je moet op zoek naar een ePub versie. Kan je die niet vinden kan kan je het boek dus niet lezen. Dat is veel meer moeite dan gewoon ophalen wat je vindt.
En geloof me, er zijn heel veel boeken die in die andere formaten worden geleverd. Calibre maakt je onafhankelijk van welk formaat dan ook.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 7 april 2015 22:31]

exactly, Calibre is je boekenkast/bibliotheek. Ik selecteer daar boeken in die ik naar mijn Voyage wil sturen en die worden automatisch omgezet.
Natuurlijk zou ik het ook prettig vinden als Kindle standaard epub zou ondersteunen maar goed je kan het een winkelier niet kwalijk nemen dat hij zijn eigen handel bevoordeeld.
Haha, ik weet wat Calibre doet, maar ik heb dat persoonlijk niet nodig. Ik weet welke boeken ik wil lezen en welke ik gelezen heb. Films houd ik ook niet bij in een app/programma/excel.

En ik lees al zeker 4-5 jaar met een ereader en heb alleen nog maar ePubs gelezen, daarom wil ik dat mijn ereader dat standaard ondersteunt. Mocht ik een keer een AZW downloaden/kopen, dan zal ik die ene best een keer door een converter kunnen gooien.

Het gaat om prioritering: ik beschik normaliter over ePubs, dus daar wil ik native ondersteuning voor. En gewone boeken heb ik ook nooit bijgehouden in een lijst, zodat ik weet wat ik gelezen heb. Jij wel? ;)
En gewone boeken heb ik ook nooit bijgehouden in een lijst, zodat ik weet wat ik gelezen heb. Jij wel? ;)
Er is iets meer onderscheid in boeken als wel/niet gelezen. Bv waar gaat het boek over of een recensie. Bij papieren boeken trek ik er dan gewoon een van de plank, bekijk de cover en ik lees de achterflap of de inleiding.
Verder staan ze netjes in mijn kast op schrijver gerangschikt. Ook mijn papierenboeken kast heeft over de 600 boeken. Daarvan weet ik echt niet ieder detail uit mijn hoofd. En dan heb ik het niet over alle boeken die ik gelezen heb die ik niet in eigen bezit heb.

Bij ebooks die in niet in Calibre heb staan is er alleen een lijstje met filenamen waarvan ik maar mag hopen dat de oorspronkelijke leverancier er op zijn minst de naam van de schrijver er in heeft gezet. Ik mis dus gewoon 95% van de informatie. En die staat dus uitgebreid en makkelijk doorzoekbaar in Calibre. Ik bewaar daar niet alleen mijn eigen boeken in, maar ook die van mijn vrouw.

En ik kan sneller en bijna automatisch eenvoudiger onvolledige info aanpassen in Calibre dan via een filemanager filenamen gaan aanpassen en mogelijk een structuur op schrijver gaan bouwen. Waarna ik nog steeds het grootste deel van de info niet heb. Want een schrijver kan worden aangeleverd als: Jan P de Boer of als De Boer, Jan P of als Boer, Jan P de En ga dat maar eens eenvoudig aanpassen in een filemanager of vind een boek maar eens terug.
Het wordt nog veel erger als je boeken hebt die door meerdere schrijvers zijn geschreven. Of series boeken die per deel verschillende schrijvers hebben.

Jij zoekt gericht op boeken in ePub formaat. Prima, ik zoek eerder op schrijver/titel en formaat maakt me niet uit. Het is echt volmaakt onbelangrijk. Als iemand mij een document stuurt om te lezen maakt het me ook niet uit of het in doc, docx, rtf of txt staat. Mijn software zorgt er voor dat het leesbaar is. En als ik het wil uitprinten zorgt diezelfde software er voor dat het naar mijn printer gaat en op papier komt. Ik maak me geen zorgen over het interne systeem in de printer. Net zo goed maak ik me geen zorgen over het interne formaat van mijn reader

[Reactie gewijzigd door Ortep op 8 april 2015 09:18]

Ik snap je punt helemaal hoor. Het is alleen niet voor mij weggelegd, net als de bibliotheek van Kodi (of evt. Couchpotato en/of Sickbeard). Het werkt vast prima allemaal, maar ik kan er niet aan wennen.
En ik zoek niet op ePub, maar toch is alles wat ik binnenhaal in dat formaat. En buiten boeken lees ik niks op mijn ereader. Kwestie van verschillend gebruik van het apparaat dus.
Helemaal mee eens. Dat was de reden voor mij om voor de Nook te gaan. Super ding, kan 'em iedereen aanraden.
Helemaal mee eens. Jammer dat ie niet gewoon verkrijgbaar is in NL.
Ik had liever gehad dat Kobo zich op de UI richt (en gewicht en snelheid vd software). Dt zijn de grootste ergernissen op dit moment!
Mee eens, ik heb zelf ook een Kobo en de UI neemt wel rg veel ruimte in tijdens het lezen.

Edit:
En zo te zien op deze foto is dat nog steeds het geval...
https://www.facebook.com/...957587592/?type=1&theater

[Reactie gewijzigd door Melkunie op 7 april 2015 17:07]

Ruimte innemen tijdens het lezen? Je bedoelt de marges? Want de UI zie je niet tijdens het lezen. En de marges kun je aanpassen. Dus als je wilt kun je gewoon van zijkant tot zijkant je boek tonen.
Nee, ik bedoel niet de marges...
Boven en onder neemt de interface tijdens het lezen nog altijd onnodig veel ruimte in om constant de titel van het boek en de paginanummering te tonen. Dat laatste is nog wel interessant, maar zou een stuk compacter kunnen. Als je de Kobo e-readers vergelijkt met andere ereaders gebruiken ze hierin ontzettend veel ruimte.
Dat is alleen het geval bij de voortgang (paginanummer). Titel wordt niet getoond. Dus als je de marges op z'n kleinst zet heb je zo'n 95% van het scherm gevuld.
95% gaat een Kobo nooit halen. De Kindle en de meeste ander merken readers wel omdat de kop- en voettekstruimte niet onnodig groot is.

Deze afbeelding laat zien wat Melkunie bedoeld. De witte vlakken zijn niet te gebruiken/aan te spreken.

kepub vs. epub: effectieve resolutie
De effectief benutbare resolutie/oppervlak is slechts
79.785% voor kepup (linker foto).
90.527% voor reguliere epubs (rechter foto)

N.B. De Kobo UI schaalt in dezelfde verhoudingen op alle readers.

Controleer het zelf met de bestanden uit deze post.

Hoe je een screenshot op Kobo readers maakt vind je hier.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 7 april 2015 23:03]

90-95% prima, ik deed een gok op het oog. De ePub is in mijn ogen zeer prima (volledig bedekt zou ik niet willen (sowieso stel ik marges in) en dat heeft een normaal boek ook niet: http://goo.gl/4FDvKW). KePubs heb ik niet, maar het is inderdaad jammer dat je niet softwarematig de balken boven en onder naar gelang kan verwijderen.
Het gaat er vooral om dat het volledig scherm niet benut kan worden. Bijvoorbeeld bij afbeeldingen.

Ieder ebook heeft bovendien al paginamarges van zichzelf, die afhankelijk van persoonlijke voorkeuren te groot, precies goed of te klein zijn maar deze zijn eventueel te wijzigen naar eigen voorkeuren.

Het probleem van Kobo is dat er hierdoor "dubbele marges" ontstaan, namelijk:

• de hardcoded marges op het apparaat (zie de afbeelding; het witte gedeelte is hardcoded; niet aanpasbaar)
en daar bovenop komen de
• paginamarges van het boek (wel aanpasbaar met Sigil).

Waardoor het effectieve, bruikbare deel van het scherm aanzienlijk kleiner is.

De kepub rendering engine kun je afdwingen door een gewone epub te hernoemen naar kepub.epub.

Fransen-De bal is rond.epub naar Fransen-De bal is rond.kepub.epub.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 8 april 2015 11:53]

Ik vind een boek een stuk rustiger, fijner lezen als het horizontaal en verticaal wat marges heeft. Een normaal boek heeft ook flinke marges, daar vind je dat toch ook niet raar? Ik heb dat argument van verloren schermruimte nou nooit begrepen :?
inclusief lettertype, lijnhoogte, ... ik snap het argument ook niet echt. De UI kan pakken beter met betrekking tot grotere library's. Maar voor het lezen zelf : perfect. (aura bezitter)
Eerste met een HD scherm? Dit ook al als hun claim de eerste waterdichte e-reader te hebben. Kobo lijkt het bestaan van hun concurrentie niet eens waar te nemen.
Ze zeggen nergens dat ze de eerste zijn met HD scherm, wel dat ze de eerste zijn binnen de prijsklasse met een HD(-ready) resolutie.
Zijn ze ook niet. Er zijn weinig e-readers die duurder zijn dan 129.99

Even voor de duidelijkheid, zelfs hun eigen Kobo Aura heeft een "HD" scherm en is goedkoper.
De adviesprijs van een Aura is ook 129,99 dus net zo duur en die heeft een scherm van 1024x768 en geen 1448x1072

[Reactie gewijzigd door Hakker op 7 april 2015 17:33]

Ik heb nog steeds de allereerste KOBO en hoewel opeenvolgende softwareversies dan weer snellere reactietijden geven en dan weer veel kortere, ben ik nog steeds heel tevreden. Op de KOBO's kan je alles in de opmaak instellen (PDF natuurlijk uitgezonderd, daar zal je Calbre voor moeten gebruiken), iets dat de Sony 's niet hadden. Nu Sony de handdoek in de ring heeft gegooid, blijft van de open systemen KOBO over.

Dat je voor dezelfde prijs als jaren terug (mijn eerste kostte ook exact 130) er nu verlichting en een hoger resolutiescherm bij krijgt is bij dit soort electronica/PC-technologie logisch. Je krijgt over de jaren heen altijd meer bij gelijkblijvende prijs.

Die zachte plastic bedekking van vele KOBO's vind ik prettig aanvoelen, maar door de leren hoes die ik erom heb zitten, zou het overstappen naar een hard shell me weinig uitmaken. Als die rand om het scherm maar niet schittert in een andere uitvoering, ook iets waar de Sony last van had!

[Reactie gewijzigd door donthuis op 7 april 2015 17:56]

Die glossy bezel was inderdaad idioot. Ik heb meteen op dag 1 al garantie weggegooid en een schuursponsje over de Sony rand gehaald en hem netjes mat gemaakt. (wel eerst een dik papiertje over de e-ink gelegt)

Verder altijd redelijk tevreden geweest over de Sony. Instellingen zijn niet ruim, maar font-grootte ging en dat is voldoende.

Belangrijker was dat hij epub aankon, en op Bol.com aangesloten. Die stomme kindle die ik ervoor had was veel te Amerikaans en gesloten. Zelfs voor Engelse boeken een probleem, want bijv de Amerikaanse uitvoering van Diskworld of HitchHikers Guide en andere titels is anders dan de Engelse uitvoering.

Volgende wordt een Kobo or Pocketbook. Maar wel met glow!
(moet eerst wachten tot de Sony stukgaat)

[Reactie gewijzigd door cybermaus op 9 april 2015 16:35]

Er zijn rond mijn twee zwagers diverse Sony's in gebruik, sommige hebben al snel de geest gegeven, met andere exemplaren is eigenlijk nooit wat mis. Het kan dus nog wel even duren voordat een overstap aan de orde is. En ding is duidelijk: aan E-readers valt niets te repareren, levert zelfs een resetknop indrukken geen soelaas is het einde verhaal en richting afvalbak. :'(
Ik heb hem nochtans geopend, en de LiPo vervangen door een die 'ongeveer' paste. :)
Ik begrijp dat ze voor het pocket-formaat gaan, maar ik vind al deze e-readers eigenlijk veel te klein. Wilde het eigenlijk gebruiken om van die dikke natuurkunde-tekstboeken af te komen, maar die boeken hebben veel te veel informatie per pagina voor zo'n kleine e-reader (en rondscrollen is vreselijk vervelend met ePaper omdat de verversingsnelheid laag ligt). Nu gebruik ik mijn Kobo Aura eigenlijk nooit.
Moet je de irex ilead d1000 hebben, als ze nog te vinden zijn
Hmm, op Pricewatch zie ik ook de Pocketbook Inkpad (8", 1200x1600, 199) en de ICARUS eXcel 2 (9.7", 825x1200, 320). Verder geen idee hoe die vergelijken met een Kobo of Kindle of een andere grote naam, maar de prijzen vallen me op zich mee (lager dan ik me herinner). Resolutie van de Pocketbook is ook niet slecht, maar ik kijk de kat waarschijnlijk nog even uit de boom.
Ik vrees dat de markt daar te klein voor is.
Ach dit kan ik niet echt nieuw in z'n prijsklasse noemen. De Aura HD pricewatch: Kobo Aura HD (Bruin, 6,8") Heeft gedurende de gehele levensduur rond de 150-160 euro geschommeld. Dit is ook een 1440x1080 ereader maar dan 6.8". Het daadwerkelijke scherm moet ik nog zien maar dit lijkt me niet veel anders dan een Aura HD. 30 euro van de prijs af is natuurlijk mooi meegenomen maar ik zou dat toch wel als een prijsklasse zien.
130 euro is de adviesprijs he. Je moet niet raar opkijken als deze reader na een tijdje nog rond de 100 euro kost, dan heb je het weldegelijk over een andere prijsklasse.
Ik heb liever mijn Kobo Aura 6", die heeft tenminste niet zo'n verzonken scherm. Vind ik prettiger.
Ik baal ervan dat producenten geen eReaders fabriceren met grotere schermen dan de 6 inch. Dat is het formaat van mijn eerste eReader (Pocketbook 602) van jaren geleden en dat is het nog steeds. De Aura HD is geloof ik de enige uitzondering met een 6,8" scherm.

Carta kan het scherm aanbieden in formaten van 1.44 to 13.3 inch. Zie de spec sheet:http://www.eink.com/sell_sheets/carta_spec_sheet.pdf