Bol.com en Kobo gaan samen e-books aanbieden

Bol.com en Kobo hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten die er onder andere toe leidt dat klanten van de internetwinkel toegang krijgen tot een e-bookcollectie van twee miljoen titels, waaronder internationale boeken. E-books van Bol.com worden benaderbaar vanaf Kobo-readers.

Kobo AuraOnderdeel van de samenwerkingsovereenkomst is dat alle e-readers en tablets van Kobo zijn opgenomen in het assortiment van Bol.com en dat de e-bookcollectie van het internetwarenhuis is uitgebreid met onder andere internationale managementboeken en bestsellers. E-books die klanten kopen via Bol.com, komen in het vervolg direct beschikbaar op Kobo-readers. De beide bedrijven hebben daarnaast de 'bol.com-Kobo leesapp’ ontwikkeld, die binnen enkele weken beschikbaar moet komen en toegang biedt tot gekochte boeken en het aanbod.

"Daarnaast werken we met Kobo aan een reeks verbeteringen en vernieuwingen die we in de komende maanden kunnen aankondigen", belooft Daniel Ropers, directeur van Bol.com. Volgens het bedrijf zijn de Kobo-e-readers de meest verkochte e-readers in Nederland. Bol.com verklaart ondanks de nauwe samenwerking een 'open digitaal leessysteem' na te streven, waarbij gebruikers van hardware van andere merken, zoals de Sony Reader, toegang houden tot e-books.

In 2009 begon Bol.com een samenwerking met Sony op het gebied van e-readers en e-books. Sony is echter onlangs gestopt met het maken van e-readers.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-09-2014 • 12:48

41

Reacties (41)

41
40
30
1
0
8
Wijzig sortering
interessant praktijk voorbeeld om e-book en papier te vergelijken vind je hier.
Gratis geld voor iedereen door Rutger Bregman, correspondent bij "De Correspondent"
https://decorrespondent.n...-uit/97748514160-bdab4aa1

Als E-book € 7 en als boek € 18
Bovendien wordt het verkocht zonder kopieerbeveiliging. Die gasten snappen het
Het kan dus wel goedkoper, mits je het zelf uit gaat geven. Kunnen ze bovendien de schrijver ook nog hogere royalties geven.
Geniaal.

Ik zocht gisteren nog bij Bol naar een studieboek, een Nederlands managementboek, dat moest € 75,00 kosten. Die prijs wordt vaak goed gepraat omdat de oplage zo laag is.

Er was geen ebook versie van. Komt er van dit soort boeken straks een ebook waarin de auteur een passende vergoeding krijgt die voor zeg maar € 20,00 in de ebook shop ligt?

[Reactie gewijzigd door mrtnvnl op 23 juli 2024 02:49]

Nee, hij zal duurder worden. Op gedrukte boeken heb je minder BTW (6%) dan op electronische (21%). Totdat dat verschil wordt opgeheven hebben we alleen meer gemak, zeker in dit geval, maar geen echte voordelen.
Waarom zou je boeken via het CB en Bol moeten verkopen? Als een auteur een speciale editie maakt voor bv. De Boekenmakersbende, dan kun je als auteur al veel meer royalties vangen.

Wat betreft de ebooks en btw: de ebooks vallen in de categorie hoog, 21%, omdat ze een electronische dienst zijn. Maar, tegelijkertijd mag je op dit moment ebooks ook tweedehands verkopen, via bv. toms kabinet. Dat kan natuurlijk alleen als ebooks een goed zijn. En dat zou weer betekenen dat op die ebooks hetzelfde btw tarief van toepassing zou moeten zijn op gewone boeken, dus 6%. In Duitsland, Frankrijk en Luxemburg geldt al het lagere btw tarief op boeken. De komende maanden wordt er in de EU gesproken hierover en kan worden besloten dat op ebooks per 1 januari 2015 het lage tarief gerekend moet worden.
Adder onder het gras: vanaf 1 januari geldt het btw tarief in het land van de koper. Dus vanuit Nederland een boek kopen bij kobo in Luxemburg, met een laag btw van 3%, levert dan geen voordeel meer op: nu zou je dan 21% moeten betalen, straks misschien 6%.
Wat betreft de ebooks en btw: de ebooks vallen in de categorie hoog, 21%, omdat ze een electronische dienst zijn. Maar, tegelijkertijd mag je op dit moment ebooks ook tweedehands verkopen, via bv. toms kabinet. Dat kan natuurlijk alleen als ebooks een goed zijn. En dat zou weer betekenen dat op die ebooks hetzelfde btw tarief van toepassing zou moeten zijn op gewone boeken, dus 6%.
Onder het 6% tarief valt alleen datgene wat de belastingdienst daaronder heeft geplaatst. Voor wat betreft boeken geldt er het volgende:
Boeken vallen onder het 6%-tarief. Drukwerk valt onder het 6%-tarief als dat voor iedereen herkenbaar is als boek. Die herkenbaarheid moet zichtbaar zijn in:

de omvang en inhoud
de manier waarop de bladen tot een geheel zijn verbonden
Hoe je een e-boek juridisch ook gaat behandelen, het gaat nooit onder deze definitie passen en daarom dus niet onder het 6% tarief vallen. De enige mogelijkheid waarom dat zou gebeuren is als de definitie aangepast wordt óf als er een aparte uitzondering komt voor boeken.
Als de Kamer de belastingdienst opdrdacht geeft om die definitie aan te passen, dan kan dat natuurlijk prima.
Maar, tegelijkertijd mag je op dit moment ebooks ook tweedehands verkopen, via bv. toms kabinet. Dat kan natuurlijk alleen als ebooks een goed zijn.
Interessante stelling, maar ik ben bang dat dit niet helemaal op gaat. Ten eerste heeft Toms Kabinet de zaak nog niet gewonnen, enkel een kort geding voor direct verbod. Daarnaast dient de vraag of iets voor de btw kwalificeert als een goed of dienst naar Europese regels uitgelegd te worden. Ik kan met daardoor heel goed voorstellen dat een civiele rechter tot de conclusie komt dat een e-book als goed kwalificeert, maar dat een fiscale rechter een e-book als dienst kwalificeer.

Daarnaast hoeven lidstaten niethet verlaagde tarief toe te passen op alle boeken (zoals de fiscale neutraliteit maar niet wordt geschonden). Afgelopen donderdag oordeelde het Europese Hof van Justitie (K Oy - nummer C-219/13) nog dat de Finse regels (waarbij papieren boeken tegen het lage tarief worden belast, maar boeken op een USB stick op CD tegen het hoge tarief) in beginsel toelaatbaar is.

Ik denk dat de regelgeving eerst op EU niveau moet wijzigingen. Dat is echter een tijdrovend proces en kan zo nog een aantal jaar duren.
Want artikelen worden alleen duurder/goedkoper aan de hand van het BTW-percentage? Theoretisch gezien zou het goedkoper moeten kunnen, want je hoeft het boek niet meer te drukken, vervoeren, verzenden naar de consument etc.

Ontopic: Nice, gave samenwerking! :) Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken en of het een reden is om een e-reader aan te schaffen.
Theoretisch gezien zou het goedkoper moeten kunnen, want je hoeft het boek niet meer te drukken, vervoeren, verzenden naar de consument etc.
Dat is de theorie ja. De praktijk is echter anders.
Zijn de prijzen van boeken ook niet vastgezet door een of andere instantie? Ik meen me te herinneren dat de prijzen van boeken zeer strak gereguleerd wordt.
Dus dan zijn de e-books inderdaad duurder vanwege het BTW tarief.
De vaste boekenprijs geldt niet voor e-boeken. Dus de theorie dat e-boeken goedkoper zouden kunnen (en moeten) zijn gaat nog steeds op.
simpel voorbeeld; entertainment (theater, concert, festival etc.) allemaal prijs omhoog gegaan nalv btw verhoging. DIe verhoging is terug gedraaid; denk je dat er ook maar 1 partij is die de prijs aanpast? Alles draait om geld, ook bij de none-profit organisaties :+
Dat soort organisaties hadden vaak ook te maken met kortingen die ze "aan de andere kant" opgelegd hadden gekregen, bijvoorbeeld met (sterk) gereduceerde subsidies. Ik snap dus wel dat die BTW verlaging niet overal terug te zien is geweest in de prijs. Maar dat het nergens zo zou zijn, geloof ik niet.
De prijs is maar voor een deel afhankelijk van de fysieke kosten (drukken, papier, vervoer, opslag, etc). Bij een boek in een kleine oplage zijn juist de kosten voor het schrijven per boek erg hoog.
Laten we het vooral maar niet hebben over de vaste boekenprijs, een door de overheid goedgekeurd systeem wat de prijzen kunstmatig hoog aan het houden is.
ebooks vallen niet onder de vaste boekenprijs maar je hebt gelijk dat de vaste boekenprijs een gekunstelde constructie is en niet meer van deze tijd.
Anoniem: 225411 @bbob22 september 2014 14:07
Ik heb altijd begrepen dat de vaste boekenprijs er is om de diversiteit van boeken in het nederlandse taalgebied te beschermen. Als er gestunt zou mogen worden zouden uitgevers alleen nog maar gegarandeerde (vertaalde) bestsellers uitbrengen. Kleine oplages zijn helemaal niet meer interessant, dus zouden beginnende schrijvers, dichters, vertalers van boeken voor een beperkt publiek enz. niet meer aan de bak komen. Daarom vind ik het niet zo'n probleem. Ik zou wél graag meer mooie, ingebonden hardcovers willen kunnen kopen, €20 voor een paperback is toch wel erg duur.
E-readers zijn sowieso niks voor mij. Ik hou van fysieke, mooie, zware boeken. Ze ruiken lekker,men ik heb het gevoel dat ik echt iets gekocht heb. Nostalgie... :)
Studieboeken (iig de universitaire) worden geschreven door mensen in loondienst bij een onderwijsinstelling, dus de 'schrijfkosten' zijn strikt genomen nonexistent.
Zo geniaal is dit nou ook niet. Kan al jaren op een Kindle via Amazon.
Het kon ook al jaren op de Sony readers bij Bol.com. Sony is er helaas mee gestopt dus had Bol een nieuwe partner nodig.

Omdat Amazon en Kindle waarschijnlijk teveel concurrent waren, is het Kobo geworden. Die zijn groot in bijvoorbeeld Canada maar nog niet hier, dus die konden weer een goede boeken partner hier gebruiken.
Waarom zou de elektronische versie zoveel minder kosten?

Het drukken van een boek kost echt niet zoveel geld hoor. Ook het transport kost niet zoveel.

Als een boek nog niet in e-book formaat bestaat, dan zijn er zelfs nog wat extra kosten aan verbonden om het om te zetten en (hopelijk) de nodige kwaliteitszorg te voorzien, digitale distributie is ook niet helemaal kosteloos.

Hoeveel boeken denk je dat nooit hun totale prijs opbrengen?

Anderzijds, net zoals alle andere dingen die je koopt: "het is wat een zot ervoor geeft" Op bepaalde zaken zijn er waanzinnige winstmarges en vaak genoeg is de enige verklaring hebzucht.
De prijs van een boek bestaan uit meer dan druk-, opslag- en vervoerskosten. Jouw boek van 75 euro zal als ebook maar minimaal goedkoper worden als zowel de uitgever als auteur er net zoveel op willen verdienen als bij de gedrukte versie.
Die prijs wordt vaak goed gepraat omdat de oplage zo laag(sic) is.
Ook de auteur kan zijn inspanningen maar uitsmeren over die kleine oplage.

Gezien het feit dat het prijsverschil meestal maar een eurootje of 5 is, zal het met die druk en transportkosten wel meevallen...
Ik heb bij onderhandelingen van mijn werkgever met boekenuitgevers gezeten en ze zijn niet echt toeschietelijk. Wij betalen nu 10 euro meer voor een digitaal boek dan voor een papieren versie. Dus tja, heb niet teveel hoop op goedkope boeken voor de studie...
Een e-book hoeft niet meer te kosten dan 5 euro. 4 euro voor de schrijver, 1 euro voor de randfiguren.
Helemaal mee eens. Maar toch zijn ze vaak bijna even duur als een fysiek boek. In Nederland dan, want in de VS zijn ze vaak een stuk goedkoper dan de paperbacks (die toch al niet duur zijn).

Maar de uitgeversbranche in ons land heeft het goed voor elkaar voor haarzelf en is gewend geraakt aan de luxe van de (compleet achterlijke) vast boekenprijs in ons land. Die geldt weliswaar niet voor ebooks, maar ja, je kan niet verwachten uitgevers die traditie van hoge prijzen die bestaat in ons land ineens los gaan laten.

Was vorig jaar bij Kluwer in Alphen en het was net of ik weer terug was in de parkeergarage van KPNQwest in Hoofddorp eind jaren 90: audi's, bmw's en zelf een enkele porsche in de parkeergarage. Tja, dat moet ergens van worden betaald.

Maar goed, zoals met wel meer producten (bijv. games en camera's, maar ook drogisterijspullen en kleding) heb ik het idee dat er in NL een behoorlijke hoeveelheid "ach ze zijn gek genoeg om het ervoor te betalen, dus waarom niet?" mee speelt in de prijzen die bedrijven en middelstand hier vragen. Blijkbaar zijn er hier veel suckers die uitgemolken kunnen (en dus zullen) worden.
Nee, de prijs/service van een e-book moet ervoor zorgen dat illegale bronnen minder interessant worden dan legale.
Hopelijk gaat dat met DRM ook goed werken. Mijn moeder had Inferno van Dan Brown gekocht op bol.com maar na het overzetten van het boek met Kobo's software verscheen het niet op de reader. Uiteindelijk moest er een complete reset van het apparaat aan te pas komen om het probleem te verhelpen...

[Reactie gewijzigd door Rafe op 23 juli 2024 02:49]

Ja, dat valt onder betere service dan illegale bronnen ... DRM weg dus ...
ik heb tot nu toe nog zelden boeken daadwerkelijk kunnen vinden bij bol, het lijkt wel alsof er maar een paar boeken ook echt als ebook worden uitgegeven, zelfs als de prijs gelijk is (wat eigenlijk gewoon diefstal is) zou ik ze nog eerder als ebook kopen, maar ze komen niet en als ze komen is dat pas maanden zo niet jaren na de papieren release...
en als ze komen is dat pas maanden zo niet jaren na de papieren release...
Boeken overschrijven is ook echt monnikenwerk ;)
Boeken overschrijven is ook echt monnikenwerk ;)
Dat was monikkenwerk, nu wordt het gedaan door jonge knapen in een sweathshop. }>
ja schrijvers schrijven hun boeken nog echt met pen en papier ;)
Ik kan mij geen schrijver bedenken die dat de afgelopen 25 jaar nog gedaan heeft.
yay. top. Helemaal blij hiero :D

Hopelijk is dit met terugwerkende kracht Heb een hoop Bol aankopen op mn kobo staan (lees: allemaal). Zou mooi zijn dat ik die alsnog gesynct krijg :D

Maar ook zonder deze nieuwe service/uitbreiding is de Kobo 1 van de betere keuzes op e-reader gebied. Heerlijk apparaat :D
Mee eens, een van de betere ereaders op de markt. Syncen geldt overigens alleen voor kepubs, gewone epubs moet je handmatig op je reader zetten.

Maar het bericht gaat over de verregaande samenwerking tussen Bol.com en Kobo.
"Daarnaast werken we met Kobo aan een reeks verbeteringen en vernieuwingen die we in de komende maanden kunnen aankondigen", belooft Daniel Ropers, directeur van Bol.com. Volgens het bedrijf zijn de Kobo-e-readers de meest verkochte e-readers in Nederland. Bol.com verklaart ondanks de nauwe samenwerking een 'open digitaal leessysteem' na te streven, waarbij gebruikers van hardware van andere merken, zoals de Sony Reader, toegang houden tot e-books.
Mijn indruk is dat bestaande verschillen tussen Bol.com en Kobo (grotendeels) zullen verdwijnen en er sprake is van een afname in concurrentie tussen de grote online boekverkopers in Nederland. En mogelijk dus minder scherpe aanbiedingen van e-books.

Het boekaanbod zal er niet groter door worden hooguit worden titels die eerst uitsluitend beschikbaar waren bij een van de partijen nu door beide aangeboden worden en er geen sprake is van een prijsverschil.
Het is mogelijk dat tijdelijke aanbiedingen worden afgestemd, niet hetzelfde boek tegelijkertijd in de aanbieding.
Ik ben er niet zeker van dat de consument van deze samenwerking er per saldo op vooruitgaat behalve dat boeken mogelijk gemakkelijker op een Kobo apparaat zijn te installeren.
We gaan het mee maken :D
Prachtig! Zullen van alle e-booksop bol.com dan ook .kepub versies aangeboden worden zodat die alle functies van de Kobo e-readers ondersteunen?
De verschillen tussen een .kepub en epub zijn verwaarloosbaar.
Bij een kepub wordt koptekst op iedere pagina weergeven waarin de boektitel vermeld staat.
Maar dit gaat ten ten koste van de ruimte die beschikbaar is voor de weergave van de eigenlijke boektekst.
Bij een kepub is slechts 80% van het scherm beschikbaar voor de leesfunctie. De overige 20% wordt ingenomen door de kop- en voettekst. Die bovendien erg ruim van opzet zijn en kan m.i. veel efficienter en/of compacter zonder dat de lees- of bruikbaarheid van de kop- en voettkest aantast.
Bij een gewone epub (hier wordt alleen een zeer ruime voettekst getoond) stijgt dit tot 90% en is min of meer vergelijkbaar met andere readers als deze een compacte kop- en voettekst weergeven op de pagina. Daarnaast beschikken de meeste readers standaard over een "full screen" modus en welke ontbreekt bij Kobo readers.

In principe werken alle Kobo ereader functies met gewone epubs mits de uitgever de boeken juist heeft geformateerd qua opmaak (CSS). Dat is waar het voornamelijk aan schort. Uitgevers hebben er een handje van om elke selector te voorzien van harde gegevens m.b.t. marges, lettergrootte en regelafstand. De epub is hierdoor dus inflexibel en daardoor werken de instellingsmogelijkheden van een reader veelal niet.
Als ze per selector alleen de uitzonderingen t.o.v. de standaard opmaak zouden beschrijven dan werkt het allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 23 juli 2024 02:49]

Eindelijk! _O_ Werd tijd dat twee grote partijen samen gaan werken.

Ik kijk uit naar de volgende update van mijn Kobo Glo waarbij ik mijn boeken van bol.com kan synchroniseren. :)
Anoniem: 225411 22 september 2014 14:17
Vergeet niet dat een nederlandstalige oplage altijd beperkt is, en dat uitgevers dus ook gecompenseerd moeten worden voor kleine, soms verliesgevende uitgaves. Anders zou er voor ons, de lezers, nog maar weinig te kiezen overblijven. Arnon Grunberg, Kluun, Grisham, King, Harry Potter en die kerel van de da Vinci code, dan zou het wel ophouden. Plus het goed vertalen van een boek is ook erg duur; als een vertaler er een half jaar mee bezig is is dat toch al snel €40.000. En zo lang duurt het vertalen van literatuur soms.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.