Kobo brengt waterdichte e-reader met 7,8"-scherm uit

Door een listing op een pagina van Wehkamp.nl is duidelijk geworden dat Kobo binnenkort een nieuwe, waterdichte e-reader op de markt brengt met een 7,8" Carta e-ink-scherm met een resolutie van 1872x1404 pixels. Het apparaat krijgt de naam Kobo Aura One mee.

Kobo Aura OneDoor de hoge resolutie behoudt het zwart-witscherm een ppi van 300, wat vergelijkbaar is met andere hd-e-readers van zowel Kobo als Amazon. Het scherm van de Aura One heeft verlichting met aanpasbare lichtsterkte. Het zogenaamde ComfortLight zou een 'verminderde hoeveelheid blauw licht' uitstralen, wat verstoring van slaap tegen moet gaan.

Het apparaat meet 195,1x138,5x6,9 millimeter en weegt 252 gram. Voor verbindingen naar buiten toe is er wifi of een micro-usb-aansluiting die volgens de specificaties niet apart afgesloten hoeft te worden bij onderdompelen in water. De e-reader zou tot twee meter onder water waterdicht zijn voor een duur van maximaal zestig minuten.

De Aura One heeft 8GB niet-uitbreidbaar opslaggeheugen en 512MB ram. Op één acculading kan de reader het tot een maand volhouden. Een adviesprijs is nog niet bekend, maar op Wehkamp.nl staat een bedrag van 229,99 euro.

Kobo Aura OneBeeld uit een tweet van Kobo's ceo afgelopen maand

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

10-08-2016 • 08:13

131

Reacties (131)

131
129
67
6
1
52
Wijzig sortering
Blijf het bizar vinden waarom die e-readers zo duur zijn. Voor €229,99 kan je tablets vinden met veel betere specs en afmetingen.

edit: lol.. really? -1?

[Reactie gewijzigd door maniak op 23 juli 2024 17:41]

Hij is inderdaad flink aan de prijs (als dat de echte prijs wordt tenminste), maar tablets en e-readers zijn natuurlijk wel totaal verschillende zaken.

In deze link trouwens volledige plaatjes. Geen fysieke knoppen zo te zien
Ze zijn verschillende apparaten inderdaad. Lezen vanaf een tablet is klote en vanaf e-ink veel fijner. Maar toch is het wel gek dat een -in functionaliteit beperktere- e-reader zo duur is.
Vraag en aanbod zal ook wel een impact hebben vermoed ik.
Op tablets is naar het schijnt de marge redelijk klein. Origineel gestart door Apple met de iPad (itt hun andere aparaten) om ervoor te zorgen dat de concurrentie minder gemakkelijk op prijs zou kunnen concureren (zo gezien in management jaren geleden als case study).

Bij eReaders is dit misschien niet het geval.

De vraag is ook kleiner dus de oplage is misschien ook kleiner.
Verder was er tot voor kort niet echt veel concurrentie daar.
Je had gigantisch overpriced de sony ereaders ed van vroeger. Toen kwam amazon met de kindle aan een strakke prijs en sindsdien is er niet zwaar meer op prijs geconcurreert tot voor kort met het uitkomen van meer kobo modellen en nog andere concurrenten.

En dit is maar een idee dus reken me er niet op af met je score omdat je het niet eens bent :p

Als je kijkt naar de kindle paperwhite wat voor mij de ereader bij uitstek is momenteel dan heb je hem nu (zomeractie) voor 119 euro.
Niet super goedkoop idd maar al bij al is dit wel acceptabel. Het toestel werkt super vlot, je hebt een heel goed e-ink scherm en je kan er jaren mee door. Tenzij je hem kapot doet is er geen reden om de eerste 5 jaar een nieuwe te kopen.
Reactie niet langer relevant, daarom verwijderd.

[Reactie gewijzigd door densoN op 23 juli 2024 17:41]

Ik vermoed dat die e-ink displays behoorlijk aan de prijs zijn.
Dat zijn ze zeker. Grote (>10") e-readers met goede DPI kosten al snel boven de duizend euro.
Je kunt Onyx Boox Max e-reader van 13.3" krijgen voor €695. Handig met pen om aantekeningen te maken op A4 PDFs.
Als ik het plaatje van de reader zo bekijk dan zie ik zoveel whitespace aan de zijkanten dat het voordeel van een 7,8 inch scherm meteen weer wegvalt tov een 6 inch scherm. Dus een heel dure ereader. Beter koop je er een voor onder de 100 euro.
De whitespace is zelf in te stellen. Op mijn Kobo Aura HD stond het ook heel groot maar dat heb ik aangepast en nu is het veel kleiner.
Mijn oude Sony heeft de optie bijsnijden en daardoor maak je de tekst passend aan de schermgrootte. Ik neem aan dat het bij deze Kobo ook kan.
Er zijn heel veel opties om alles in te stellen naar wens. Lettertype, font size, line spacing, whitespaces, font weight enzovoort.
Anoniem: 26447 @iAR11 augustus 2016 09:10
Dat ligt eraan, zelf gebruik ik een oude laptop, met een scherm in diepblauw met witte letters, zoals een vroeger DOS scherm, werk er al jaren mee en zou niet anders meer willen, want mijn e-reader vind ik veel te klein en te fel met een witte achtergrond en zwarte letters.
Het is véél aangenamer om van een e-reader te lezen dan van een tablet. En ik denk niet dat de batterij van je tablet het een maand lang volhoud :*)

Ik heb een e-reader en een tablet, en de toestellen zijn niet te vergelijken. Ze hebben elk een compleet andere functie.
Dat zei ik ook altijd maar ik zat me laatst toch te irriteren aan het kleine (6") scherm van mijn ereader t.o.v. mijn (9,7") iPad en heb dus een tijdje daarop gelezen. Ook op de iPad zijn de letters scherp en overdag heb je niet veel last van het licht dat zo'n lcd scherm uitzendt. Buiten lezen kan je echter wel vergeten en ook is de ereader natuurlijk veel lichter.

Ik zat al een tijdje te kijken naar een ereader met een groter scherm dus dit nieuwsbericht is me zeer welkom.
Ik ben juist van een ereader naar mijn telefoon gestapt, voornamelijk vanwege het formaat en gewicht en destijds omdat mijn ereader nog geen ingebouwde verlichting had waardoor ik altijd gunstig moest blijven liggen ten opzichte van mijn lamp. De telefoon hou ik in één hand en sla pagina's om met de volume knoppen, ideaal voor lezen in bed.

Wel ben ik benieuwd naar de nieuwere ereaders met goed ingebouwd licht. Wat me een beetje tegen staat is het feit dat het weer lastiger wordt om de pagina om te slaan (behalve misschien bij de Kindle Voyage). Het idee dat je echter hoofdpijn krijgt of last van je ogen van het lezen van een tablet/telefoon scherm, daar merk ik weinig van. Wel is het belangrijk dat je het scherm goed afstelt en dat deze donker genoeg kan (als je in het donker leest). Mijn HTC One X en One M8 hadden daar geen problemen mee en het amoled scherm van mijn nieuwe Galaxy S7 is nog fijner. Wat betreft specifiek lezen van je telefoon speelt het nog mee hoe comfortabel je kleine tekst kunt lezen. Ik heb er totaal geen problemen mee maar regelmatig als mensen zien hoe klein ik mijn tekst ingesteld heb reageren ze verbaasd hoe ik dat kan lezen.
Ik heb nu al enkele jaren de Kobo Auro en ik reken het tot één van mijn beste kopen. Extreem licht. Pagina's draaien: gewoon ergens op de rechterhelft van de pagina klikken. Het regelbaar achtergrondlicht werkt ook heel prettig.
Het zal vast een fijn apparaat zijn, maar dat bedoel ik dus, als ik met dat ding op mijn linkerzij in bed zou liggen dan heb ik mijn rechterhand nodig om de pagina om te slaan (of ik moet heel creatief worden). Ik vind het veel fijner als ik gewoon kan blijven liggen zoals ik wil en met dezelfde hand die het apparaat vast houdt ook van pagina kan wisselen. De Voyage heeft daar druk gevoelige knoppen voor in de rand naast het scherm, links en rechts, maar dat heb ik verder nog niet gezien bij andere readers (en de voyage is me eigenlijk net en tikkie duur, vooral omdat ik momenteel geen problemen heb met lezen op mijn telefoon).
Op de Kobo kan je instellen op welke kant van het scherm je moet drukken om een pagina om te slaan, je kunt ook nog een verdeling kiezen tussen welk gedeelte van het scherm (1/3 of 2/3) voor pagina terug of vooruit gerbuikt wordt. Als je andersom gaat liggen moet je alleen wel de instelling weer omdraaien maar het kan dus wel :)
Of je doet bovenhelft en onderhelft.
Een tablet en een ereader zijn inderdaad totaal verschillende zaken. Die ereaders zijn nu al jaren op de markt en nog altijd vergelijken ze beide, ik snap het echt niet..

Wat ik ook niet snap is dat de batterijduur veel te vaak wordt uitgedrukt in uren, dagen of maanden. Dat houdt geen steek bij ereaders. Uitdrukken in pageturns is logischer aangezien de meeste toestellen passief zijn als je leest, en eventjes actief zijn (stroomverbruik) als je van pagina verandert.

Ben ik aan het zagen?
Helemaal mee eens. Dit moet zeker voor de helft kunnen. Of in elk geval als een grote speler zich ermee zou bemoeien. Bijv een Samsung.
Je vergeet dat bij smartphones/tablets de prijzen veel koper kunnen, omdat veel meer mensen zo'n ding met een LCD kopen. In Nederland worden er 35.000 e-readers per jaar verkocht, ten opzichte van miljoenen smartphones en tables. Daardoor kan de fabrikant veel betere prijsafspraken met de leveranciers maken en bovendien zijn de ontwikkelkosten per product lager.

Kobo is juist een goedkoper merk. E-readers als Sony waren vroeger twee keer zo duur. Sony is/was een grote speler. Voor minder dan 100 euro heb je nu al een goede e-reader.

Als je een e-reader hebt, merk je ook wel dat het niet te vergelijken is met een smartphone/tablet. De software is helemaal ingesteld om boeken te lezen, het scherm is veel rustiger om naar te kijken en de batterij gaat veel langer mee.
Het scherm is inderdaad anders, maar de overige onderdelen zijn in de basis hetzelfde vermoed ik. (Batterij, knoppen, enclosure, hardware kan ook hetzelfde blijven - of gekozen worden voor langzamere varianten Alleen andere interface/OS. Mag veel simpeler dan hetgeen een standaard Android tablet allemaal moet kunnen).

Als je kijkt wat je voor 120 euro kunt krijgen tegenwoordig, dan vind ik niet veel onderdelen in bovenstaande tablet, die de 130 euro extra verantwoorden. Waterdicht maken kan tegenwoordig al met een nanospray behandeling. (Denk bijv aan de toestellen van Sony en Samsung die hetzelfde hebben gedaan). Dat hoeft een fabrikant niet veel te kosten.
Het probleem blijft de kleine oplage. Als je 10 miljoen apparaten verkoopt kan dat in verhouding goedkoper dan 100.000 apparaten. Een 8 inch e-reader is al een behoorlijke niche markt. Dat maakt het per definitie duur.
Er zijn prima modellen te koop voor de helft van de prijs (pricewatch: Kobo Glo HD Zwart). Het is maar net wat je verwacht en wilt. Je kan ook gewoon een fysiek boek kopen voor een tientje.

En als Samsung er zich mee zou bemoeien zou je eerder het dubbelen betalen voor de helft, die telefoons zijn ook alles behalve goedkoop. ;)

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 23 juli 2024 17:41]

Amazon en Sony zie je niet als grote spelers? Waarbij Sony volgens mij alweer gestopt is omdat ze de concurrentie niet aan konden?
Samsung verkocht vroeger e-readers. Gokje, de marges waren toch niet zo groot dat het zeker voor de helft kon ;). Als ze die dingen met meer dan 50% marges verkochten waren ze er echt wel mee door gegaan.
Samsung verkocht vroeger e-readers. Gokje, de marges waren toch niet zo groot dat het zeker voor de helft kon ;). Als ze die dingen met meer dan 50% marges verkochten waren ze er echt wel mee door gegaan.
Ik denk dat de hardware in de E-readers gewoon niet overweg kon met Touchwiz :+
Ik zeg niet dat het destijds voor de helt kon, maar inmiddels is de techniek verder. Maar Samsung moet ook kunnen profiteren van zijn eigen fabrieken. En ik neem aan dat op het scherm zelf na, de meeste onderdelen voor hun al aanwezig zijn.

Dus als ze dat weten te koppelen aan een groot volume, moet het echt goedkoper kunnen. (Zeker als je kijkt naar wat je voor 125 euro aan tablet geweld kunt kopen, dan moet dat met een e-reader ook mogelijk zijn).
Dat is een geheel ander product. Dat is hetzelfde als het volgende:

Bizar dat die e-readers zo duur zijn. Voor €229,99 kan je echt supergezellig uit eten met wat vrienden!
Dat is een geheel ander product. Dat is hetzelfde als het volgende:

Bizar dat die e-readers zo duur zijn. Voor €229,99 kan je echt supergezellig uit eten met wat vrienden!
dat is toch wel een bij de haren getrokken vergelijking. Er zijn onmiskenbaar grote overeenkomsten tussen e-readers en tablets, beide toestellen hebben min of meer dezelfde componenten aan boord en doen ook min of meer hetzelfde (bits omzetten naar een scherm). Het grote verschil is uiteraard het e-ink scherm, ik kan totaal niet inschatten wat de prijs is van zo'n scherm in vergelijking met de prijs van een tablet-scherm, maar het blijft vreemd dat het zoveel duurder zou zijn. Mogelijks ook een gevolg van de veel lagere produktie hoeveelheden.
Het aantal producenten van elektronisch papier is aanzienlijk kleiner dan het aantal LCD producenten.
Daarnaast bezit E Ink Corporation een hoop patenten op het gebied van elektronisch papier.
Dit zorgt ervoor dat E Ink steevast de beste schermen maakt.
Als een fabrikant van een e-reader dus een scherm nodig heeft, zal de keuze bijna altijd op E Ink vallen. Dit zorgt natuurlijk voor een verminderde concurrentie en verhoogde prijzen voor de fabrikant en dus de consument.

Uiteraard zullen de lagere oplages en het feit dat het om een jongere technologie gaat ook meehelpen aan het opdrijven van de prijs.
waarom bestaan tablets? je kan voor hetzelfde geld een veel betere computer krijgen en die zet ook gewoon bits om naar een scherm... Waarom voor een iphone gaan, een oude Nokia kan je even goed mee bellen en die kan ten minste tegen iets tegen en die moet je niet om de haverklap herladen.

Verschillende producten zijn nu eenmaal op verschillende markten afgesteld. Een tablet koop je normaal gezien niet puur om te lezen, een e-reader wel. Ik ken geen enkele tablet met het leescomfort van een e-reader, gezonde verlichting voor als het donker is en een batterijduur van een maand. Dan mag je kijken bij tablets die tot 5 keer zoveel kosten, je zal het niet vinden. Of de schermgrootte en het waterdicht zijn je 100 euro waard zijn moet iedereen voor zich uitmaken, maar bij tablets en smartphones betaal je ook zeker zoveel voor zulke zaken.
Waarom voor een iphonesmartphone met groot scherm gaan, een oude Nokia kan je even goed mee bellen en die kan ten minste tegen iets tegen en die moet je niet om de haverklap herladen.
Op de nokia kon ik geen porno kijken
Waar een wil is, is een weg. Ik kon zelfs op mijn Gameboy Advanced porno kijken, dan moet dat op de een of andere manier toch ook te realiseren zijn op een oude Nokia :P
Niet alle e-readers zijn zo ontzettend duur. We hebben het hier wel over de B&O onder de e-readers (betalen voor merk). Als je een Onyx Boox koopt zit je al een stukje lager in het segment en heb je ook nog eens android tot je beschikking waardoor je dus applicaties kunt draaien andere dingen te lezen dan e-books.
Zo te zien hebben zij ook e-readers van 300+ euro... Kobo heeft ook goedkope e-readers, alleen is dit dan het topmodel.
Klopt. Mijn reactie was meer bedoelt om iets in perspectief te zetten. Zoals je zelf al aan geeft moet je e-readers niet vergelijken met tablets. Al doen mensen dat natuurlijk wel. Immers je kunt boeken lezen op tablets en het is een kwestie van smaak of je dat ook daadwerkelijk wil.
Weet ik wel, ik was ook niet degene die klaagde over de prijs. Ik klaagde over de vergelijking die hij maakte.
Fout. Je betaald voor kwaliteit. Bij B&O valt de kwaliteit tegen, bij Kobo niet.
Onyx boox 8 inch zit op dezelfde prijs. http://www.e-readerweb.nl...0000179&aid=57901&lang=NL

Deze heeft Android maar is niet waterdicht. En Kobo support is honderd keer beter dan bij onyx. 1 keer een 10 inch onyx gekocht. Firmware was bagger. Twee keer een update gehad die verbeteringen en andere bugs brachten. Waardeloos. De Kobo is daarbij vergeleken een super apparaat.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 17:41]

Het is een apparaat om tekst van een scherm te lezen. Een tablet is een apparaat om o.a. tekst van een scherm te lezen. Naar mijn idee is het vrij logisch dat het mensen opvalt dat het prijsverschil iets anders doet denken.
Een e-reader en zijn fabrikant mochten willen dat het een geheel ander produkt was.
Probeer maar eens een boek te lezen op een tablet, en vergelijk dit met een boek op een eReader. Dan zul je zien wát het verschil is tussen een tablet en een eReader.

Helemaal met een tablet uit die prijsklasse en een eReader uit die prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 17:41]

En probeer het dan nog maar eens buiten, als het zonnetje schijnt. Drama op een tablet.
Vind het overigens jammer dat Sony gestopt is met z'n eReaders.
Heb je de Kobo wel een kans gegeven dan? Want ik heb ze beide gehad en vond de Kobo de betere E-reader (ook die zonder licht).
De Kobo is vooral beter omdat ze met nieuwe modellen kwamen na Sony, toch? Dat was 't moment dat normaal Sony ook weer met wat beters zou komen, maar dat kwam niet.

Heb overigens ook een Kobo nu. Bevalt me ook prima.
Maar de Sony lag wel beter in de hand, was lichter en dunner.
Wat ik 't fijnst vind aan de Kobo is dat die backlight heeft, dat had m'n Sony dus niet.
Verder is er een betere koppeling met Bol bijv. Leuk voor mensen die dat (willen) gebruiken. Ik zelf gebruik 't weinig.
Resolutie is hoger, maar als Sony door was gegaan was dat allemaal wel weer gelijk geweest.
De kobo is wel een paar keer vast gelopen en soms wat vreemde kuren, dat had ik met de Sony niet.

Maargoed, beide zijn prima.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 17:41]

In september 2012 werden de Kobo Glo en Kindle Paperwhite aangekondigd met ingebouwde backlights en 768x1024 resolutie, terwijl Sony net daarvoor de T2 zonder backlight en 600x800 had onthuld. De T3 kwam een jaar later en bracht alleen een soortgelijke resolutie, een gemiste kans om relevant te blijven.
Ga ik zeker doen als mijn Sony het begeeft. Waarin vind je de Kobo beter?
Helemaal mee eens, ik heb nog steed de PRS-350 in de kast liggen, vond het een geweldige e-reader, echter heeft sony hem nooit uitgebracht met backlight :(
Inderdaad, bij een tablet heb je na 15 min koppijn bij een ereader niet. Bovendien gaat de accu van die laatste vele malen langer mee.
Ik snap dat soort opmerkingen nooit. Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik lees al jaren -heel comfortabel- boeken op een iPad. Alleen buiten in de volle zon gaat dat niet geweldig. Daarom zou ik overwegen om een e-reader aan te schaffen.
Probeer maar eens een Kindle dan snap je het ineens wel :)
Ik heb heus wel eens een e-reader geprobeerd hoor. :)
Maar zoals ik zei: ik lees heerlijk op een tablet.
Ja, tablets zijn dus VEEEEEEL duurder dan e-readers... kijk eens naar een redelijke Samsung of Apple tablet. Ik vind het ongelofelijk wat mensen aan iPad's uitgeven. 500 euro is niks.

Er zijn natuurlijk ook tablets van 100-200 euro, maar er zijn ook e-readers voor 60 euro - over het algemeen kost een e-reader veel minder dan een tablet.

Voor een 8" e-reader met deze specificaties is het best een heel redelijke prijs - er is vrijwel geen concurrentie in dat segment. Als Samsung of Apple iets uitbrengen in een nieuw segment kost het al gauw over de duizend euro en niemand klaagt over de prijs ;-)

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 23 juli 2024 17:41]

Een gemiddelde E-reader rond de 100 euro is 6 inch.
Deze is waterdicht en bijna 8 inch, daarbij staat kobo erg goed bekend en zijn er praktisch geen kwalitatief goede alternatieven van deze grote, de prijs is dus nog niet zo vreemd, dit is dan ook nog de introductie prijs dus daar zal de komende maanden heus nog wel wat van af gaan.
Het gaat er ook om wat je het waard vindt. Ik vind 500 euro voor een iPad in die zin niet zo veel als ik kijk wat ik er mee doe. Als ik een verouderd traag tabletje koop van 100-200 euro weet ik nu al dat me ga irriteren.
Als ik dat vergelijk met een eReader van 230 euro, dan vind ik dat bizar duur. Ook omdat je er dus alleen op kunt lezen en ik dat niet heel vaak doe.
Een espresso apparaat is knap duur, zeker als je nagaat dat ik vooral thee drink, en hem dus bijna niet gebruik...

Aan de andere kant, als je van goede espresso houdt, dan is het de moeite waard om een goed espresso apparaat te kopen.

Zo ook met e-readers. Als je toch bijna geen boeken leest, dan is een e-reader te duur (elke e-reader), want waarom zou je een specialistisch apparaat aanschaffen voor iets wat je bijna niet doet?

Het is dat mijn Nook het nog steeds doet, en ik dus (nog) geen excuus heb om een nieuwe e-reader aan te schaffen, anders wist ik het wel :)
Het gaat er ook om wat je het waard vindt. Ik vind 500 euro voor een iPad in die zin niet zo veel als ik kijk wat ik er mee doe. Als ik een verouderd traag tabletje koop van 100-200 euro weet ik nu al dat me ga irriteren.
Appels en peren vergelijken natuurlijk, een 'nieuwe' ipad is er één van de laatste generatie, volgens mij kan je in de gewone handel ( mediamarkt / bcc e.d ) geen Ipad2 meer kopen.
Apple heeft dat ( goed ) voor elkaar, er is in principe altijd compatibility met de huidige generatie, te oud = weg
Android is geen merk, het is een productnaam voor de hele lijn, van de 1.0 tot de aankomende 99.x versies.
Fabrikanten brengen aan de lopende band modellen uit, en ga jij als consument onvoorbereid te werk, en kijk je alleen naar de prijs, koop je inderdaad een 'oud' model.

Ik heb hier een nexus7 2013 liggen, dagelijks in gebruik, en alles werkt gewoon nog vlot en zonder issues, vergelijkbaar met de ipad2 ( ongeveer in dezelfde periode te koop ) is de laatste een groot stuk trager in e acties.
on a side note: Ik ken weinig waterdichte goede tablets voor 229 euro.
Als je naar de specs kijkt (CPU, Geheugen, ram etc) dan zijn de specs matig, maar het is geen tablet waarop je surft en gamed he.

Daarnaast zijn er ook al e-readers vanaf 60 euro...
Wat matige specs betreft heb je gelijk. Ik vermoed dat de 1GHz processor nog steeds dezelfde is als in de Glo, Glo HD, Aura, Aura H2O.
Uit vrijwel elke test blijkt dat deze (lees: Kobo readers) het aflegt tegen andere readers, qua snelheid omslaan van een bladzijde en verversingssnelheid (bladzijde geheel leeg maken, door deze eerst helemaal zwart en daarna weer wit te maken.)

Hoewel je daar in de praktijk niet zo heel veel zal merken of bovenstaande punten nu in 1 of 0.7 seconde plaatsvinden. Maar… als je ze naast elkaar gaat vergelijken is (niet ongebruikelijk in reviews) het verschil stuitend.

Los van de specs is de reader afkomstig van Netronics en die levert een zeer goede kwaliteit i.t.t. andere Chinese merken als Onyx Boox.

Iets dat Kobo wel zelf verzorgd en (daardoor) tevens het zwakke vormt is de firmware...
ik blijf mij verbazen over de hoeveelheid bugs die óf niet worden verholpen óf als deze wel worden verholpen, deze bij opvolgende updates weer terugkomen.
Het testen van de firmware nemen ze volgens mij niet serieus. Ik had de hoop dat na de overname van Kobo dor Rakuten hierin verbetering zou komen, maar heleaas...
Dat is helemaal afhankelijk van je definitie van "beter". Snellere CPU? Sure. Meer opslag? Akkoord. Langere accuduur? Err... Beter afleesbaar in zonlicht? Euh... Eenvoudiger te lezen (want geen direct licht)? Tsja...
Ik ben het met RVervuurt eens. Een e-reader is misschien duurder, maar ik lees echt 10x liever mijn boeken op het scherm van mijn e-reader dan van mijn tablet. Veel minder eye strain.

Voor de hoeveelheid die ik lees op mijn e-reader vind ik het een mooi bedrag. Zeker gezien het ding nog waterdicht is ook. :)

Ik zou dit zelfs gaan overwegen als vervanging van mijn inmiddels redelijk oude Kindle DX.

[Reactie gewijzigd door ElectricHead op 23 juli 2024 17:41]

op die tablets kun je geen boek lezen als je in de zon zit. En als je niet ik de zon zit worden je ogen moe van die goedkope schermpjes.
Oh, en je hoeft een e-reader niet elke dag op te laden, of dat ie midden in dat spannende hoofdstuk uitvalt.
Je vergelijkt dus appels met peren.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 17:41]

Anoniem: 324173 @maniak10 augustus 2016 08:54
Dan snap jij het nut van een e-reader niet.
Je hebt ook gewoon goede e-readers voor minder dan 100 euro. Je vergelijkt nu een e-reader van Ipod/samsung kwaliteit/prijs met een chinese tablet in het onder segment.
-1 omdat het een zeer kortzichtige reactie is.

Voor €229,99 kan jij echt geen tablet vinden die licht is, waarbij je tijdens een vakantie van 3 weken iedere dag uren kan lezen zonder tussendoor opladen en waarbij de letters op het scherm net zo strak en statisch staan als een normaal boek. En waarbij het scherm met meer zonlicht alleen maar beter wordt ipv slechter.

En is een reden waarom de meeste e-readers slechts 6, 7 of 8 inch schermen hebben. Dat is namelijk omdat dat ook het formaat is van een gemiddeld leesboek.

Oftewel, zoals anderen ook al opperen: Je vergelijkt appels met peren.
Je vergelijk nu (een van de) beste e-readers die er zijn met goedkope china-tablets. Als je deze vergelijking wilt maken moet je vergelijken met de duurste iPad of Samsung tablet. Daarnaast zijn de oplages in de e-reader markt veel kleiner, wordt er minder verdiend aan extra diensten rondom de producten en is de markt gewoon minder competitief. (dat laatste is een inschatting van mij).
Een E-reader heeft vele voordelen t.o.v. een tablet:
Een E-reader van 6 inch is lekker compact en weegt slechts 180 gram. Dat is fijn vasthouden met één hand, wat uren vol te houden is.
Wil je lezen op je tablet dan zit je al snel aan een 7" of 8" exemplaar. De Samsung Tab A 10.1 welke onlangs als beste koop hier uit een review kwam is groter en zwaarder. Onze E-reader steek ik snel in mijn achterzak (voor op het OV bv.).

Een E-reader heeft een fijner scherm om te lezen: je zit niet met een refresh, je tekst staat vast op je scherm. Dit is veel minder vermoeiend voor de ogen en komt erg dicht in de buurt van een echt boek. Een tablet zit wel met een refresh en dat merk je na een tijdje lezen. Kijken naar een LCD scherm is duidelijk merkbaar vermoeiender. De algemene leeservaring lijdt hier onder. Maar dat maakt het lezen op een tablet natuurlijk niet onmogelijk.

De batterijduur van een E-reader gaat veel langer mee. Onze Kobo werd geafficheerd met een batterijduur van 1 maand en +1000 pageturns. Klopt niet (ook niet met een lage 'refresh' van de pagina's (om de x aantal pagina's wordt het volledige scherm geklaard voor het behouden van een helder beeld), maar uiteindelijk blijft een week haalbaar. Het uitlezen van één tot meerdere boeken op één batterij is geen probleem. Op een tablet zie ik je dat niet doen.

Zie het als fotografie. Veel mensen vinden de camera in hun smartphone genoeg. Hebben ze gelijk? Tuurlijk. Maar een spiegelreflex of systeemcamera levert betere prestaties. Heb je die nodig voor je eigen gebruik? Dat is jou keuze. Maar iemand die écht belang hecht aan zijn foto's zal kiezen voor een systeem- of spiegelreflexcamera. Hetzelfde voor een lezer. Iemand die veel leest, zal kiezen voor een E-reader. Of zou dat alvast moeten overwegen.
Een ereader is geen tablet. Een iPad van 500 of 800 euro kan voor mij geen ereader van 130 euro vervangen. Ik heb een smartphone, een laptop, en onlangs heb ik een maand lang een ipad kunnen proberen. Ik merkte dat het ding amper gebruik. De laptop en smartphone voorzien in alles, behalve het lezen van boeken.

Maar ook als ik een ipad zou gebruiken, dan zou ik altijd een ereader ernaast willen hebben. Het scherm is zoveel beter om te lezen, en ik kijk al teveel naar een gewone monitor. Dat is te vermoeiend. Daarnaast kun je met een ereader in de zon zitten. Verder doet ie het wekenlang op een enkele acculading en is ie veel lichter dan een ipad, past ie in de binnenzak van m'n jas. Dat geldt voor deze waarschijnlijk niet, maar dat is dan de keuze die je maakt.

Waar een ipad wel goed werkt is bij boeken of tijdschriften waarbij foto's het verschil maken. Plus er zit meer processorkracht in, en dat vind ik een gemis bij de huidige ereaders. Die mogen best duurder zijn, met meer kracht, zodat ze beter een lastige PDF aankunnen.
Waarom naar een dame van 300euro ipv een dame van 30euro :+
Je vergelijkt appels met peren. Een e-reader is geen tablet en dient een ander doel. Veel van de tablets die jij noemt hebben die specs vaak alleen al nodig om android te kunnen aansturen, wat een java virtual machine emulator is. Hogere specs betekend niet gelijk meer waarde voor je geld.

Qua prijs; een e-ink scherm is verder iets heel anders dan een LCD scherm en deze worden in veel lagere oplages gemaakt. Bovendien betwijfel ik ook of die tablets waar jij naar refereert volledig waterdicht zijn maar misschien vergis ik me.
Anoniem: 382732 @maniak10 augustus 2016 13:21
Appels en peren...
Slaat idd nergens op. Wat zijn de materiaalkosten? €40?
Anoniem: 343906 @maniak10 augustus 2016 14:36
Klik voor de gein eens op de link die in het artikeltje genoemd staat en naar de site van Wehkamp gaat. Zul je zien ie uitverkocht is. ;)

P.S.

Wel apart dat tweakers.net refereert aan een pagina van Wehkamp voor een nieuwtje. Zal niet vaak voorgekomen zijn vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 343906 op 23 juli 2024 17:41]

Er zijn ook goedkopere e-readers. Een wat kleinere Kobo met lagere resolutie heb je al voor rond de 100 euro.

Een tablet is een complet ander apparaat. Een boek lezen vanaf een tablet is niet fijn.
E-ink leest veel prettiger en rustiger voor de ogen.
Het zijn vooral de schermen, hoewel de tech al een tijdje bestaat (en ze al jaren tegen kleuren e-ink aan zitten te hikken) is een e-ink scherm gewoon nog steeds best een 'nieuw' stukje hardware, waar volgens mij ook nog vaak genoeg wat fout gaat bij productie, dus daar betaal je uiteindelijk voor.

In dit geval betaal je waarschijnlijk vooral voor de resolutie van het e-ink scherm, en de onderwater mogelijkheden van het apparaat als geheel.

[Reactie gewijzigd door 434365 op 23 juli 2024 17:41]

Er zijn goedkopere e-readers Kindle is er al onder de 100 euro, het leest veel fijner dan een tablet en je kan een paar weken lezen zonder op te laden.
-1 komt waarschijnlijk omdat de vraaag op zich trecht is maar al -tig maal gemaakt is en -tig maal ontkracht..., dat wordt voor anderen wellicht irritant...
Ik ben dolblij met mijn ipad Air2, gebruik dat ding dagelijks, maar vind mijn ereader (kindle Voyage, net zo duur als deze) nog belangrijker.

Voor mij is dit ding b.v. interessanter als de komende twaalf berichten over nieuwe telefoontjes (octocore, 5" scherm, 2 camera's, enz.enz. bla bla bla).

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 17:41]

Denk niet dat schade zoals jij beschrijft door enig andere fabrikant vergoed zou worden, hetzelfde zou met je laptop/tablet/telefoon kunnen gebeuren en wordt als oneigenlijk gebruik gezien.
Ook een beetje generaliserend om "die dingen" over een kam te scheren. Ik heb mijn sony e-reader meerdere malen laten vallen zonder enige schade, mijn tabletscherm daarintegen is bij de eerste val al gesneuveld. Die ervaring is bij mij dus andersom.
Het lezen van technische boeken met afbeeldingen op een kleiner scherm is überhaupt een uitdaging, daarvoor is inderdaad een 10 of 15 inch scherm beter geschikt en als dat je hoofddoel is dan zou je niet eens een e-reader moeten overwegen.
Mocht ik die reader hebben laten vallen of er mee hebben gegooid, dan zou ik je inderdaad gelijk geven. Dergelijke schade ligt dan in de lijn van verwachtingen.
Wanneer je echter een dergelijke e-reader meeneemt inje rugzak, die je gewoon op je rug hebt gedragen, dan verwacht je niet dat je tablet van meer dan honderd euro al om zeep is.
Een tijdje geleden heb ik ook een keer een electronic ink tabletje gekocht voor het nemen van notities en na een half jaar had ik exact hetzelfde voor.
Kan zijn dat ik toevallig twee keer pech had of dat er betere merken op de markt zijn die wel robuust zijn, maar ik steek er in ieder geval geen cent meer in.
Ik ben hier en daar wel tutorials tegengekomen om er strips op te lezen (vooral voor Japanse manga's welke ik graag lees zou dit geweldig zijn want diezijn sowieso zwartwit). Iemand die daar ervaring mee heeft? Strips nemen enorm veel plaats in en een e- reader met e- comics zou een goede oplossing zijn voor mijn wereldreizen...
Ik heb een Kobo Touch en een Kobo Aura H2O en bij geen van beide houdt de accu het meer dan twee weken uit. Dus die "tot een maand" zou ik met een korreltje zout nemen.
Eh.. ja, dat is dan niet als je licht aanhebt en zo. Volgens mij gaat dat om stand-by-modus of een modus waarin je nooit een pagina omslaat. Heb er maar stand-by van gemaakt ;)

Zie vv @Sissors

[Reactie gewijzigd door letatcest op 23 juli 2024 17:41]

Dat is wel weer een extreem negatieve interpretatie he. Als een e-reader na een maand niks doen al leeg is weet ik niet hoe snel hij wel niet leeg loopt als je hem daadwerkelijk gebruikt. Misschien is het dan een stuk netter om te melden dat je het simpelweg niet weet ipv maar wat te gaan gokken.

Of als je je ergens op wil bazeren, gebruik gewoon wat Kobo in het verleden gebruikte: https://nl.kobo.com/koboaurahd/techspecs/ waar in de kleine lettertjes staat:
* Op basis van 30 minuten lezen per dag. Afhankelijk van individueel gebruik.
En natuurlijk zonder wifi en achtergrondverlichting aan. Die is wel gespecced op 2 maanden, dus dan vind ik 1 maand eigenlijk weinig.
De Aura H2O van mijn vrouw ligt wel eens langer dan een maand stof te happen en gaat dan nog vrolijk 2 weken mee, die dingen gebruiken echt bijna niks, volgens mij heeft ze die van haar sinds kerst 2015 precies 2x opgeladen.. Dus ik denk dat dat "standby" er ook wel uit mag..
Zo ervaar ik dat ook. Je doet makkelijk twee maanden met een lading als je achtergrondverlichting niet gebruikt. Als je niet leest dan loopt-ie nauwelijks leeg.
misschien het back-light wat zachter zetten? Ik lees zo veel mogelijk zonder dat lampje aan en ik doe met mijn Aura HD toch wel echt richting een maand. Met een uurtje lezen per dag :)
Twee weken is wel erg kort.
Ik kom denk ik ook wel richting de maand. Ik lees alleen heel onregelmatig dus kan het niet zo goed inschatten.
Ik weet alleen dat ik 2½ weken vakantie makkelijk volhoud (h2o) zonder zorgen te maken over opladen, en in mijn vakanties lees ik heel erg veel. (Meerdere uren per dag, op "rustdagen" zo'n beetje heel de dag lang.)

Ik moet dan inderdaad wel een beetje voorzichtig doen met de backlight, alleen aanzetten als het nodig is, en niet feller dan nodig is.
Heeft met verlichting te maken, dat vreet het meeste weg. Heb een kindle 4en een kindle paperwhite 6th, bijna identieke apparaten. De 4 doet tot bijna 2 maanden met de accu en bij hetzelfde gebruik van de paperwhite, maar met lampje moet ik na een week of 3 aan de lader.
Als je WiFi aan hebt staan zet die is uit. Deed bij mij wonderen voor de accuduur.

Ben overigens benieuwd hoe het scherm is in vergelijking met de kobo aura HD.
Ben benieuwd naar de reviews als deze uitkomt.
Staat je wifi uit? Dat maakt een enorm verschil! De wifi verbruikt op zich meer dan heel de rest van het apparaat.

[Reactie gewijzigd door deighton op 23 juli 2024 17:41]

een maand bij een half uur lezen per dag staat in hun handleiding. Ik ga er van uit dat jij net als ik veel meer leest :)
Het gaat er natuurlijk ook om of je veel overdag leest, of in de avond met de backlightverlichting aan. Hoe fel staat de backlightverlichting? Heb je WiFi continue aan staan? Hoe snel lees je ect.

Allemaal factoren die meespelen. Als jij elke avond uren lang leest gaat het ding inderdaad niet een maand mee, maar lees je maar een half uurtje voordat je gaat slapen, ja dan kan het ding inderdaad maanden mee.
Ik wacht eerst even een review af hoe snel deze opstart met veel boeken er op. In mijn huidige Kobo h2o heb ik een sd-kaartje met 5 gb boeken en bij het opstarten wil hij elke keer nakijken of er niets veranderd is, en dan zijn er zo 2 minuten weg (!!)
Daarvoor hebben ze de stand-by toch? Althans ik druk hem niet uit hooguit met het laden van andere boeken.
Opnieuw opstarten kost bij Ereaders meer energie dan hem gewoon een aantal dagen in standby laten staan. Dit omdat het scherm geen energie kost zolang deze niet ververst wordt.
Hoewel je een punt hebt dat het moet werken als het geheugen erin zit, moet ik je toch vragen: Hoe in hemelsnaam? Een pagina is ruwweg 1kB. Dus je hebt een stuk of 5M paginas erop staan. Oftewel 10 000 flinke boeken. Ik lees best veel en best snel, maar dat zou voor mij alsnog ruim voldoende zijn voor de rest van mijn leven.
Waarom zou je er in vredesnaam 5GB aan boeken op willen hebben? Dan kun je toch ook nooit iets vinden? Ik heb mijn collectie boeken in Calibre en laad alleen de boeken die ik verwacht te gaan lezen. Er staan altijd <100 boeken op mijn reader.
comics nemen veel ruimte in. 12 m2 boekenkast neemt ook veel ruimte in. Ik kom op gemiddeld 1800 KiB per boek, dan is 5 GiB net geen 3000 boeken - en ik wil niet vantevoren nadenken over wat ik wil lezen, ik wil gewoon alles bij me hebben op vakantie.

En wat betreft vinden: ja, het ontbreken van bladeren door directories is een groot gemis in Kobo apparaten.

[Reactie gewijzigd door thunder7 op 23 juli 2024 17:41]

Maar hoeveel boeken heb je dan wel niet er op staan? Zoveel boeken hebben de meeste mensen geeneens in een boekenkast thuis.
De kobo H2O (vorige waterdichte kobo) 6.8" scherm en 179×129 mm
Deze is 7.8" en 195×139 mm.

Lijkt me een prima schermgrootte als je een groter apparaat wil, maar ik ga er m'n h2o niet voor wegdoen. Ik denk dat dat sowieso een beetje het probleem van ereader fabrikanten is. Die dingen gaan enorm lang mee en technologisch heeft geen hele grote verbeteringen meer doorgemaakt. Je moet wel met iets heel indrukwekkends komen wil de gemiddelde ereader-eigenaar een upgrade willen doen denk ik.
Idd, als je er een hebt is er vaak weinig reden om hem te vervangen.
Zelf heb ik ok een H2O en zie echt geen reden om hem te vervangen voor deze.
De H2O wordt pas vervangen als hij op is, of wanneer je een goed kleuren scherm krijgt.
Zodat je bv ook magazines kunt lezen. (maar dan moeten boeken wel goed leesbaar blijven).
Ook hier een H2O, het enige nadeel is het gemis van fysieke knoppen en dat lijkt hier ook niet het geval te zijn. Fantastisch ding BTW.
Ik vind mijn h2o de perfecte grootte. Je krijgt genoeg tekst op je scherm, en je ogen vinden gemakkelijk de weg terug naar het begin van de volgende lijn. Ik vermoed dat dit met 7.8" moeilijker is omdat de lijnlengte dan te lang begint te worden, en tegelijk is het nog altijd te klein om een magazine in pdf formaat fatsoenlijk te kunnen lezen. Dat gezegd hebbende wil ik hem wel eens graag testen als hij ergens in een winkel op display staat :)
Ik heb zelf ook de H2O en mijn vriendin heeft de Glo HD, Ik zelf vind het formaat van de H2O te groot om makkelijk in 1 hand te houden. daarvoor vind ik de 6inch van de Glo HD beter geschikt. Ik gebruik hem het meeste op vakantie of in bed, en als ik op vakantie in zo'n lig bed lig wil ik hem makkelijk met 1 hand omhoog kunnen houden. Daarvoor vind ik de H2O net te groot en te zwaar. Dat is voor mij een reden om deze niet te halen mocht mijn H2O sneuvelen.
Daar kan ik me wel in vinden. De H2O is inderdaad significant zwaarder dan de vorige ereader die ik had. Ik zou het mooi vinden als kobo met een soort antwoord op de Kindle Oasis komt. 130 gram, groot genoeg, echte knopjes voor omslaan pagina.
Het 'probleem' dat mijn vriendin heeft is dat ze snel leest en op kleine ereaders al snel een naar de volgende bladzijde moet. Voor haar zijn is dit een juist wel een verbetering.
De link werkt niet meer. Wehkamp heeft de informatie blijkbaar weer weggehaald.
Heb een cache-pdf-capture van de pagina toegevoegd.
Ik hoop dat het ook fysieke knoppen heeft, vind ik een erg gemis bij mijn kobo glo HD
Ideaal, ik vind het met mijn huidige kobo toch net te spannend om op een luchtbedje te lezen in het zwembad.
Dit klinkt misschien niet als een grote upgrade over de Kobo Aura H2O (hoewel het grotere scherm wat mij betreft fantastisch is), maar het is een heel verschil met de recent uitgebrachte Kindle Oasis, en nog voor een lagere prijs ook!

De Oasis was eigenlijk op geen enkel punt beter dan het vorige topmodel van Amazon (10 LED verlichting in plaats van 6, big deal), maar wel met een vreemd ontwerp en veel duurder (€289,99 op amazon.de).

Dit is in ieder geval een upgrade! Alleen nog even afwachten of de nieuwe CPU (i.MX 7) er ook inzit (dat is de CPU waar deze apparaten het de komende jaren mee zullen doen), maar wat mij betreft in ieder geval een opsteker na die blamage van Amazon.
Altijd al een boek onder water willen lezen!
Het gaat hier natuurlijk niet zozeer om het lezen onder water als het niet druk hoeven maken als je ereader een keer in het water kukelt... bijvoorbeeld in een (zwem)bad, waar veel mensen wel een boek willen lezen.
Ik lees altijd als ik in bad lig. Een papieren boek overleeft dat wel, maar e-readers over het algemeen niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.