Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Het Eindhovense bedrijf Liquavista co÷rdineert vanuit Nederland de productie van een kleurenscherm dat in een komende Kindle-reader terecht moet komen. De kleuren-Kindle verschijnt volgens geruchten in oktober of november.

Het Amazon-dochterbedrijf Liquavista is verantwoordelijk voor de strategie, de technische details en de beoordeling van de productsamples van het 8"-scherm. De daadwerkelijke productie vindt plaats in China, bij Beijing Century Joyo Information Technology. Dat schrijft Good Ereader, dat doorgaans goed is ingelicht in de plannen van Amazon.

Het zou de eerste keer zijn dat de zogenoemde electrowetting-schermen van Liquavista in massaproductie worden genomen. De electrowetting-technologie is al jaren een grote belofte om E Ink op te volgen als elektronisch papier. De schermen zijn zuiniger dan lcd en hebben als voordeel ten opzichte van elektronisch papier dat het eenvoudiger kleuren kan tonen en ondersteuning voor video heeft dankzij een hoge verversingssnelheid.

Bij electrowetting wordt een spanning gezet op ingekapselde zwarte druppels die zich op een hydrofobisch oppervlak bevinden, om ze naar de zijkanten van de pixels te verplaatsen. Om kleuren weer te geven kunnen druppels van cyaan, magenta en geel in lagen gestapeld worden of kan er een filterlaag aangebracht worden, blijkt uit de whitepaper van Liquavista.

Vanwege de voordelen die de schermen potentieel hebben, kocht Samsung Liquavista in 2011. Plannen om een e-reader met de techniek uit te brengen, liepen op niets uit en in 2014 nam Amazon het Eindhovense bedrijf over van Samsung. Liquavista is een spin-off van Philips, dat begin deze eeuw al experimenteerde met electrowetting voor schermen.

Liquavista was woensdag niet beschikbaar voor een reactie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Interessante ontwikkeling.

Ik weet dat Polymer Vision (ook een Philips Natlab spin-out) destijds ook heel erg druk bezig was met de ontwikkeling van (oprolbaar) e-paper met kleur.
Met Polymer Viosion is het niet zo goed afgelopen:
https://www.bits-chips.nl...n-out-polymer-vision.html

Vraag me af in hoeverre Liquavista deels uit (personeel van) Polymer Vision is ontstaan :)
Hier een "praktijk"-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=D6tzaIgZKs0

Van de kleuren eink-technologieen was ik meer gecharmeerd van Mirasol. Deze leek veel flitsendere kleuren te hebben dan LiquaVista. Helaas is die nooit van de grond gekomen.
Zeer indrukwekkend. Vooral de verversingssnelheid. De technologie gaat steeds verder...

Als het scherm net zo weinig stroom verbruikt als een e-Ink display dan zie ik het laatste vrij snel verdwijnen. Over het nut van kleur in een e-reader twijfel ik een beetje, maar als het een gratis bonus is dan ben ik zeker niet tegen.

Beetje dom van Samsung dat ze dit bedrijf van de hand hebben gedaan. Ze wilde waarschijnlijk heel snel iets op de markt hebben, maar het had nog wat ontwikkeling nodig en het resultaat is er nu.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 6 juli 2016 14:40]

Ik vraag me af of dat ook gezegd werd op het moment de kleuren TV zijn intrede deed. :/

Strips, kranten, magazines, kinderboeken,...

Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid om het scherm van een smartphone op termijn hiermee te vervangen zodat een permanente weergave terugkomt zoals vroeger op onze bakstenen met LCD schermpjes.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 6 juli 2016 14:54]

Ik zat meer te denken dat een e-reader gebruikt wordt om leesboeken te lezen en dat kleur daarvoor niet echt nodig is.

Tevens hebben de meeste mensen al een tablet welke kleur kan weergeven. Dus als je comics of magazines wil lezen dan kan dat nu ook al.

Natuurlijk kan het geen kwaad om wel kleur te hebben en waar ik blij mee ben is de verversingssnelheid die bij e-readers toch vaak hinderlijk traag is.

De kleuren zijn wel te flets voor op een tablet of mobieltje, daar zie ik dit niet zijn intrede doen of alleen als tweede scherm. Voor smartwatches zie ik dit weer wel potentie hebben.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 6 juli 2016 15:26]

Met zo een redenatie kan je e-readers wel helemaal afschaffen want een tablet kan ook zwart-wit weergeven...
Ik zit al jaren te wachten op e-readers met kleur, ik koop er simpelweg geen zonder, dan gebruik ik wel een gewoon boek. Want een tablet leest voor geen meter.
Volgens mij waren eReaders al langzaam aan het verdwijnen omdat veel mensen een tablet hebben, al kan deze vinding ereaders weer nieuw leven inblazen.
Ik heb al jaren een iPad, en er ook wel op gelezen. Ik heb sinds kort een Kobo Aura H2O, en wat een wereld van verschil is dat met lezen. Niet alleen is hij een stuk lichter waardoor je hem prettiger lang kan vasthouden, het scherm leest veel prettiger en de batterijen gaan heel veel langer mee. Met de Kobo kan ik lekker in de tuin of op het dakterras gaan zitten, met de iPad moest ik op de felste stand nog in de schaduw gaan zitten. Met de kobo is zelfs de rand van het zwembad of een luchtbed op het water een optie: het apparaat is waterdicht. 8-)

Voor het browsen door nieuwsartikelen e.d. is het prima, maar voor het lezen van een paar boeken op de camping geef ik nu echt de voorkeur aan de Kobo.

[Reactie gewijzigd door ATS op 6 juli 2016 16:29]

Plus de Kobo past mogelijk in de binnenzak van een jas, is niet zo kwetsbaar, zwaar en duur, dus veel makkelijker mee te nemen. Ik ben al jaren fan van de ereader, wil niet meer zonder.
Op een tablet lezen in de zon is echt niet fijn.
Die twee dingen kan je niet echt bij elkaar op een hoop gooien. Een ereader is in de meeste gevallen, vele malen lichter waardoor lezen met 1 hand prettiger is; het scherm kan tenminste gelezen worden in de brandende zon wat met een tablet (ook een dure ipad) vrijwel onmogelijk is door het spiegelende glas; en de batterij van een ereader gaat dagen mee ipv uren.
Staat uiteraard tegenover dat een ereader met name gebruikt kan worden voor lezen van een boek, niet voor browsen op het internet, email checken etc. Het heeft beperkte functionaliteit itt een tablet.
Daarom denk ik dat veel mensen toch gewoon zullen kiezen voor een tablet. Weinig mensen lezen in de volle zon en je kan ook onder een parasol zitten.

Als zo'n scherm bewegende beelden in kleur kan weergeven dan wil men ook kunnen internetten en video's bekijken en dan gaat de accu duur toch heel snel richting een normale tablet.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 6 juli 2016 19:03]

het is een afweging die iedereen voor zichzelf maakt... Ik heb een ereader omdat ik hem alleen gebruik voor het lezen van de boeken Geen afleiding in de vorm van emails en internet (heerlijk). Daarnaast lees ik juist in mijn vakantie alleen maar in de volle zon :)
Ik heb zelf ook een ereader maar die gebruik ik alleen voor leesboeken. En ook al kan ik er mee in de zon lezen, daarvoor gebruik ik hem heel zelden.

De meeste technische boeken lees ik toch op een tablet in PDF formaat.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 6 juli 2016 19:05]

Snap ik. Voor technische boeken in pdf is een tablet een veel betere keus
Een tablet spiegelt in het zonnetje, een ereader scherm niet.
Er zit een gigantisch verschil tussen de eigenschappen van een tablet scherm en die van een ereader scherm. Ik snap niet waarom de vergelijking zo makkelijk gemaakt wordt, alsof het niets uitmaakt.
Ja dat werd gezegd toen de kleur tv zijn intrede deed. Sterker nog, er werd verteld dat het grote publiek niet warm zou lopen voor een kleuren tv (terwijl tegenwoordig nota bene iedereen zelfs al HDR-Kleuren wilt)
Ik snap je punt maar ik denk dat het voor e-readers juist anders is dan de tv-wereld.
Bij de introductie van [kleurentv/breedbeeld/4K/8K…] werd er vrijwel niets uitgezonden door omroepen in [kleur/breedbeeld/4K/8K…]. De omschakeling gaat daar ontzettend traag.
Het zou mij niets verbazen als 8K eerder op de markt komt dan dat de omroepen zijn overgegaan naar 4K-uitzendingen.
Sterker, tegenwoordig wordt nog heel veel SD-materiaal uitgezonden dat naar HD is geupscaled.

Bij boeken en magazines is dat anders deze worden al sinds jaar en dag in kleur aangeboden (epub, pdf, cbr). Het leesvoer is beschikbaar nu nog een reader die dat aan kan.
Of je leest het gewoon op een tablet.
Refresh rate en stroomverbruik van eink werken elkaar helaast tegen. Er wordt immers stroom verbruikt om de pixeltjes te laten veranderen.
Er wordt/werd dan ook als accuduur "x page turns" opgegeven.

Als er dus gescrolled, geanimeerd en geswiped zoals in het voorbeeld, dan is de accu wel heel snel leeg.
Het meeste stroomverbruik gaat echter naar het lichtgevende scherm.
Het is gewoon een lamp van 2 Watt die aan staat.

En als dat opgelost wordt zou dat al heel wat schelen.
Dan kun je tenminste buiten in de zon een tablet of smartphone scherm lezen.

En daarom hoop ik dat deze ontwikkeling ook naar smartphones en tabletten gaat.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 6 juli 2016 15:48]

Laat ze in de demo's maar swipen en scrollen wat ze willen. Straks in het echie wordt dat optioneel, en kun je dat uitzetten. Dat is scrollen of swipen een halve of hele pagina naar beneden/boven of naar links/rechts - precies zoals nu. Dat dit meer energie kost dan bij de huidige ebooks is prima. Dat vereist een wat grotere accu, en je hebt nog steeds een werktijd van enkele weken.

Ik kijk ernaar uit, maar hoef voorlopig echt geen video te kijken op deze dingen. Kleur is wel een nuttige toevoeging voor grafieken etc.
Het nut van een kleur in e-reader is dat comics en glossies er dan ook op gelezen kunnen worden.
Ik lees geen boeken, maar magazines en comics lees ik wel dus voor mij word het dan eindelijk nuttig een ereader aan te schaffen.
Glossies dan weer niet, want er is niks glossy aan. Dus de National Geographic en de Vogue zie ik niet zo snel populair worden op de ereader, maar de Quest, krant of Donald Duck zijn prima te doen!
Strips? Educatieve boeken met plaatjes?
Over het nut van kleur in een e-reader twijfel ik een beetje
Ik kan zo voor de hand weg wel enkele enorme voordelen opnoemen:
  • illustraties in boeken
  • grafieken
  • strips
  • vervanging van de energieverslindende schermen in tablets
er zijn er ongetwijfeld nog veel meer te vinden
ÚÚn woord: strips
ik gebruik de ereader met name voor het lezen van leesboeken en daar is kleur niet echt van belang, maar als ze dit goed voor elkaar krijgen is het ook een gat in de markt voor oa studieboeken. Het scherm is groter waardoor hij beter met PDFs om kan gaan. Kleurenscherm voor de plaatjes of flowcharts en een batterij die vele malen beter is dan die van een tablet (hopen we dan).

Wat mij betreft ook weer sinds jaren een echte innovatie op ereader gebied na de verlichte schermen. En dan ook nog eens met een NL tintje... nice :*)

[Reactie gewijzigd door Miss_80 op 7 juli 2016 14:31]

en toen kwamen er opeens boeken met kleur, amazon heeft vast wat op stapel liggen. Neem Robert Sanderson zijn boeken, als dat artwork in kleur gaat uitkomen koop ik ze gewoon opnieuw puur om daarvan te gaan genieten.

Ik denk dat dit een revolutie voor de boekenmarkt gaat betekenen, ik kan zoveel leuks bedenken. Volgende stap zal dan animated gif achtige afbeeldingen gaan worden, dan nog text to speech erin en weer een koptelefoonaansluiting en hop, je hebt goud in je handen. Ik denk dat dit ook de definitieve doorbraak van ereaders gaat betekenen. Neem nu de stuenten die je noemt. Echt een heel mooie ontwikkeling ingezet in Eindhoven.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 6 juli 2016 14:50]

Tja denk alleen al aan 't Oneindige Verhaal (Michael Ende), dat is in twee kleuren (rood en blauw) gedrukt. Probeer dat maar eens te lezen in de huidige generatie e-readers...
De huidige kindle reeks kan al TTS via een adapter die je kunt kopen.
https://www.amazon.com/Amazon-OA38NP-Kindle-Audio-Adapter/dp/B00ZGVVG92

Ik zou wel echt knettergek worden om een heel boek lang naar zo'n computer stem te luisteren. Nee, dan ga ik toch liever voor de echte audio boeken waar een goede voorlezer opgenomen wordt.
Wat leuk! Een feature waar volgens mij veel ebook lezers op zitten te wachten en dan ook nog van nederlandse bodem.
Niet alleen voor ebooks, voor laptops ook handig:

https://youtu.be/Bf1GjCaYzYg?t=72

Misschien komt er ook wel een variant later met backlight. Geloof dat er ooit ook zo een tablet-e-book was.

En nog een leuk filmpje, electrowetting in een notendop:
https://www.youtube.com/watch?v=C677yPYXWIs

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 6 juli 2016 14:53]

Bam! Wat ik dus vroeg ... 1) kleuren scherm 2) iets groter (~8 inch) 3) CPU is nog te zien, maar de magazines draaien in ieder geval als een stuk vlotter.

Ik hoop dat kobo binnenkort ook op de boot springt, ik ben alvast fan!
Aangezien het is gekocht door Amazon, kan je wel vergeten dat Kobo ereaders gaat uitbrengen met deze schermen.
Ik vind het een goede ontwikkeling.
Al vraag ik mij af of de kleurverzadiging (al voldoende) op orde is. Ik weet van eerdere berichten dat dat nu juist een zwak punt was en de kleuren in vergelijking met een lcd-scherm nogal flets werden weergegeven en dat was ook een van de redenen waarom kleurene-readers nog niet zijn ge´ntroduceerd.
Hopelijk heeft Amazon dit op orde en als er een schaap over de dam is…
Een ander zwak punt van e-readers is de weergave van pdf-bestanden. Dat gaat redelijk traag en de weergave op een klein scherm werkt niet echt (6"). Wellicht dat een 8"-scherm een goed compromis is qua afmetingen, weergave en hanteerbaarheid.
Het is nog afwachten wat de verkoopprijs betreft maar zal vast niet goedkoper aangeboden worden dan de Voyage, en dus fors aan de prijs.
Beter wat fletse kleuren dan helemaal geen kleur zou ik zeggen. En hoeveel van je mooie kleuren van je LCD of OLED scherm zie je nog buiten in de zon?
Zou een mooie ontwikkeling zijn, maar ik moet 't nog zien. Anders dan het artikel suggereert, staat Good Ereader in het ereaderwereldje nu niet direct bekend als een betrouwbare informatiebron. Bovendien gaat het gerucht dat er 'binnenkort' een Kindle met Liquavista-scherm komt al vanaf de dag dat Amazon het bedrijf overnam. Als je dat maar blijft roepen krijg je misschien wel een keer gelijk, want Amazon zal die investering niet voor niks hebben gedaan.

Dit artikeltje had je twee jaar geleden vrijwel letterlijk hetzelfde kunnen schrijven. Niks nieuws onder de zon dus. Komkommertijd? Nou ja, we wachten af, misschien klopt het deze keer.
goodereader is wat voor de normale consument, maar ze hadden in het verleden wel dit soort onthullingen die waar bleken. Ach, we gaan het zien. Het zou gewoon fantastisch zijn als dit waar is, maar we zien wel inderdaad. Ik heb wel een weddenschap met een vriend dat als amazon met een colour e-ink scherm komt hij zijn hoed gaat opeten, dus alleen daarom zou het al mooi zijn :P
Als dit dezelfde accuduur als een 'gewone' ereader heeft, count me in!
Stukje Nederlandse trots in zo'n mooi product. Leuk!
Toch jammer dat ze net als alle andere schermen uiteindelijk gemaakt worden in zo'n fabriek waar werknemers op merkwaardige wijze steeds hun evenwicht verliezen als ze een luchtje scheppen op het dak.