Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Acer komt met een Chromebase: een all-in-one-desktopsysteem dat Chrome OS draait. De computer heeft een 21,5"-touchscreen en draait op een Tegra K1-soc van Nvidia. De resolutie bedraagt 1920x1080 pixels.

Het full-hd-scherm van de Acer Chromebase zou kijkhoeken van 178 graden bieden. Volgens Acer is het de eerste all-in-one met Chrome OS met een touchscreen. LG introduceerde al eerder een Chromebase. Het model van Acer is van een VESA-aansluiting voorzien voor bevestiging aan muurbeugels.

De Tegra K1-soc is een op ARM gebaseerde quadcore met vier Cortex A15-cores en nog een kleinere zeer zuinige core. De gpu van de soc is een op de Kepler-architectuur gebaseerde chip met 192 cuda-cores. Acer gebruikte de soc al voor zijn Chromebook 13.

Verder beschikt het systeem over hdmi, usb 3.0, usb 2.0 en ondersteuning voor wifi-n en bluetooth 4.0. Ook zijn er twee 3W-speakers en is er een webcam. De hoeveelheid geheugen en de opslagcapaciteit zijn nog onbekend en ook de prijzen en verschijningsdata voor de Benelux zijn nog niet bekendgemaakt.

Acer Chromebase

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

snap om eerlijk te zijn het nu niet in van chromebase. voor onderweg snap ik het wel, maar thuis wil je toch wel iets meer dan alleen kunnen browsen?
Het is niet alsof browsen de activiteit zelf is. Browsen is een technische term waaronder honderden als niet duizenden totaal verschillende activiteiten vallen. Dat is denk ik de voornaamste reden waarom veel Tweakers zoveel moeite hebben de populariteit van chromeos te bevatten.

Hoe dan ook, praktisch gezien lijkt me dit DE ideale oplossing voor alle publiek toegankelijke computers (van bibliotheken tot scholen tot voorin bij de bank) als de prijs vergelijk is met andere chromebooks. En voor thuis zou ik persoonlijk de meeste families aanraden één goede desktop te hebben en verder alleen chromebooks, dus dan is dit minder handig maar goed.
Per definitie is Chrome OS precies het tegenovergestelde van wat een Tweaker eigenlijk zou willen hebben. Een echte Tweaker (lees: ik) gaat tot diep in de nacht door om iets onmogelijks mogelijk te maken. We hebben allemaal Windows 3.1, 3.11, 95, 98, ME, XP, Vista, 7, 8 en 10 geprobeerd, evenals Knoppix, Slackware, Mandriva, Debian, Ubuntu, Linux Mint en de hele rambam, telefoons geflashed, webcams geflashed en ik word nog steeds wildenthousiast dat de lampen gaan flikkeren als er een order binnenkomt. Lang leve domotica.

Maar weet je? Het doet er eigenlijk geen zak toe.

De Tweaker zit niet te wachten op Chrome OS, maar de gemiddelde consument wel. Die wil gewoon een pc die opstart in 8 seconden, die het altijd doet en waar je niet 2 uur updates op moet installeren.
ik beschouw mezelf een tweaker en ik gebruik chrome OS. Gewoon leuk hoe mensen uit je klas komen vragen he wat heb jij nou weer? (zeker als je remote desktop op je 3 screen pc thuis zit)

ik denk dat tweakers ook zoveel mogelijk uit iets beperkend willen halen, in dit geval ik met chrome OS waarbij ik probeer mee te draaien met de groep door andere oplossingen te vinden. (ik draai thuis spss, enterprise dynamics en meer)

Dit is misschien los van Chrome OS te zien maar ik heb inmiddels al heel wat medestudenten over gekregen naar google doc's om lekker in te typen met ze allen(opmaak wel vaak nog met word)
Ik denk dat ChromeOS voornamelijk interessant is voor tweakers die onder geen enkele voorwaarde MSTAX® willen betalen.

Als je een gewone Ultrabook, PC, Laptop koopt, dan staat daar steevast Windows 8.1 op geïnstalleerd.

Koop je een chromebook, dan bent je:

a) over het algemeen goedkoper uit;
b) betaal je geen MSTAX®.

Een volledige desktop Linux distro is binnen no time geïnstalleerd. Dus er valt wel degelijk het nodige te tweaken aan een ChromeOS machine.

Mijn twee eurocent.
Koop je een ultrabook dan kan je ook een klap meer. Je krijgt ook een klap meer. Dat is het verschil, voor de Windows licentie betaal je bijna niet meer. Ik ben er steeds zat van dat ik met ChromeOS gewoon niet normaal in de trein kan werken aan mijn spullen, ik ben weer terug gegaan naar een Windows pc omdat ik daar gewoon normaal mijn ding kan doen ipv alles maar in de cloud.
Vlgs mij heb je geen Chromebook gehad aan je praatje te zien.
Je kan nl alle basis zaken gewoon offline: project plannen, email voorbereiden, document schrijven, spreadsheet en presentatie maken.
Dus wat zou je in de trein moeten doen wat niet met een Chromebook kan?
Ik kon niet verder werken aan mijn documenten aangezien deze in de cloud stonden, telkens moest hij weer reconnecten.
ik denk dat tweakers ook zoveel mogelijk uit iets beperkend willen halen, in dit geval ik met chrome OS waarbij ik probeer mee te draaien met de groep door andere oplossingen te vinden. (ik draai thuis spss, enterprise dynamics en meer)
Idem hier. Ik heb intussen meerdere kleine apps voor Chrome OS geschreven, waarmee ik nu in staat ben om alle dingen die nooit konden (VOIP, FTP) alsnog werkend heb gekregen. Gewoon. Omdat het kan :-)
Care to share? FTP app lijkt mij wel handig!
Neuh, uitsluitend voor eigen gebruik. Ik denk dat je even een paar dagen geduld hebt tot de ontwikkelaar van deze app link over de brug komt. Hij is al bezig met directe integraties tussen Chrome OS en SFTP, Dropbox, OneDrive en Github.
Maar ja, dat betekend dus toch wel dat ik (en veel andere tweakers) erg enthousiast kunnen worden van ChromeOS want ik heb nog steeds alle vrijheid om te doen wat ik wil. Ik heb android apk's omgezet naar chrome apps (inclusief het editen van de source files, want de apps die ik wou gebruiken werkten niet out of the box), ik heb tooltjes geschreven om functies toe te voegen die ik miste en ik gebruik m'n eigen web apps dagelijks. Zelfs zo iets als domotica (niet dat het werkt momenteel :+ ) draai ik op een Raspberry pi wat ik nog steeds prima kan aanspreken via een web interface vanaf m'n Chromebook. En ja, dat alles had ik ook op Windows kunnen doen, maar dat is nou net wat er niet toe doet. En dat wat mij trouwens enthousiast maakt is vooral het security model, het update model en de performance :P . Ik kocht m'n chromebook als back up machine voor conferenties en lange trein reizen of vluchten, maar de realiteit is dat ik het voor zo veel en veel meer gebruik.
Surprise :Crouton
Inderdaad. Zelf heb ik een beest van een Windows 8 PC waar ik echt alles mee kan doen en voor school, onderweg of op de bank is een Chromebook precies wat je nodig hebt.

Ik ken ook andere mensen die thuis geen Windows PC hebben en dan zou een Chromebook minder interessant zijn omdat je toch soms Windows programma's moet kunnen gebruiken zoals Microsoft Office, Photoshop of videobewerking.

Mij lijkt Chrome OS apparaten ook erg geschikt voor scholen etc. Je kunt eenvoudig inloggen en je hebt alles bij de hand.
Wie heeft er überhaupt legaal Photoshop. Dat zijn mi wel erg weinig mensen. Photoshop is een onnodige applicatie, maar is daarentegen al mobiel beschikbaar. Microsoft office is ook online dus een non issue. Video bewerking daarentegen is een serieus gemis en ook alleen voor een zeer krachtige desktop geschikt.
Ik heb ook nergens vermeld dat Photoshop legaal wordt gebruikt. Het is alleen een feit dat op Chrome OS Photoshop nog niet te gebruiken is en zeker niet betaalbaar (lees: illegaal).

De volledige versie van Microsoft Office bied toch nog steeds veel meer dan de Word Online versie of Google Docs. Vaak maak ik mijn verslagen in Google Drive en verwerk ik deze later op de PC met Word tot een mooie opmaak.
Had browsen de vereiste geweest was windows RT waarschijnlijk wel wat aantrekkelijker geweest denk ik
juist thuis is dit een geweldig device dat je makkelijk weg kunt werken, aan een muur of bureau-beugel. voor mensen gewoon always-on internet hebben en dat is toch wel gemeengoed, is dit perfect, juist ondweg waar je niet verzekerd bent van data verbindingen is dit wellicht een issue maar thuis is het de meest simpele / basale pc voor oma en jonge kinderen.
Maar de meesten hebben hiervoor toch al een tablet liggen, die wel gemeengoed is geworden.
Wij wel, maar de dingen die de meeste mensen met een PC doen kun je hier perfect op.

De meeste mensen gaan niet verder dan browsen en wat social media zooi en daar hoef je geen duur apparaat voor. Ik ken mensen met een dure Mac en het enige dat ze doen is Facebook en internetten en heel soms een e-mail.
Heerlijk, zorgeloos, geen enkel gedoe, lekker licht op mijn schoot.... Naast mijn TWEAKERSPROOF pc heb ik dus een chromebook en eerlijk gezegd, ik raad hem iedereen aan. Perfect voor je ouders, je kids enzovoort, voldoende mogelijkheden als er eens geen wifi is (en die is overal want anders werkt zelfs mijn smartfoon niet meer) en je hebt geen gedoe als losse toetsenbordjes zoals bij een tablet.
Het probleem is gewoon dat ChromeOS te ver voorloopt in de tijd. ChromeOS heeft als insteek dat je applicaties web applicaties zijn. HTML, CSS en Javascript dringt steeds verder door in het rijk der native applicaties. Ook voornamelijk bedrijven zien het voordeel. Het is een stuk makkelijker te onderhouden en als je "native" applicatie toch al afhankelijk is van een server binnen het bedrijf. Waarom is de hele applicatie dan geen Web Applicatie?

Maar veel applicaties die we dagelijks gebruiken zijn gewoon Native X86 Windows applicaties. Zelfs Microsoft heeft hier last van, want ze willen eigenlijk dat iedereen applicaties gaat schrijven voor de Window Runtime welke wat flexibeler is qua platform. Dat draait op ARM en X86 en op allerlei andere soorten apparaten.

Google heeft een andere insteek en wil juist Web Applicaties pushen. Elk bedrijf zijn eigen plan.
Wat dan? Belastingaangifte doen? Excellen? Powerpointen?
Kun je allemaal doen op ChromeOS, maar dat vind ik niet het probleem, een gewone office suite als Google Office heeft gewoon zoveel gebreken, je kunt niet eens standaard hoofdstuknummering doen of iets dergelijks. Je bent gewoon steeds aan het klooien om iets mooi te krijgen en dat vind ik zonde van mijn tijd.
Zelfs de belasting aangifte gaat tegenwoordig in de browser!
PowerPoint. .. maak je gewoon in presentatie
Vergeet niet dat je het kan dual booten naar ubuntu dan wordt deze computer wel interessant toch?:)
Toch wel mooi dat Chrome OS zich verder aan het ontwikkelen is. Persoonlijk zou ik het nog steeds niet kopen. Maar wie weet, misschien wordt het ooit wel een echte Windows concurrent.
De vraag is alleen: welke eigenschappen zie je in Windows terug die je van onschatbare waarde acht? Ik ben wel benieuwd namelijk :-)

Google heeft met Chrome OS een mooie troef in handen. Het is het enige werkbare én betaalbare OS voor consumenten. Natuurlijk is Linux een prima alternatief voor Windows, vaak zelfs gratis, maar het is wel minder werkbaar voor de gemiddelde consument. Het is het vaak nét niet. Mac OS X wordt daarnaast wel weer als werkbaar gezien door veel gebruikers, maar let's face it, het is gewoon wel een stukje minder betaalbaar.

Chrome OS is het beste van beiden. Voor de gemiddelde consument dan. En voor een gemiddelde kantoorslaaf anno 2015 ook. Als ik ga kijken naar de werkgevers die ik heb gehad, had ik achteraf gezien 99% van de werkzaamheden gewoon in Chrome OS kunnen uitvoeren. Ik gebruikte voornamelijk Frontpage / Dreamweaver, Outlook, Excel, Word en Powerpoint. Alles stond lokaal, draaide lokaal en (ja helaas) verdween ook in het niets bij een defecte schijf.

Alles staat nu online. Ik gebruik een Online IDE gekoppeld aan Drive en Github, Google Docs, Google Spreadsheet en Google Presentaties. Bestanden worden in Google Drive opgeslagen en zijn direct te delen met andere gebruikers. Verder gebruik ik Google Apps voor mijn e-mail.

Natuurlijk kan ik geen gebruik maken Photoshop of Premiere Pro, maar he... Dat deed ik toch al niet. Net als 99% van alle andere kantoorslaven of gemiddelde consumenten dat zeer waarschijnlijk al niet doen. En ja, ook ik kan niet gamen op mijn Chrome OS... Maar daar heb ik juist een Xbox of PS voor.

Ik ben om in ieder geval. En met mij ook al mijn medewerkers, want na 20 jaar Microsoft, Linux en Macs in mijn bedrijven, heb ik met ingang van oktober vorig jaar de hele flikkerse bende inclusief systeembeheerder het pand uit geschopt. Omdat we al gebruik maakten van Google Apps, was het een kwestie van uit de doos halen, monitor aansluiten, opstarten en inloggen. Meer was het (serieus) niet.
Ik ben het helemaal met je eens. Er zijn veel mensen die hiermee alles kunnen doen wat ze willen. Totdat ze dit niet kunnen. De realiteit is dat het enkel aanbieden van een cloud en programma's via een 'store" een limitatie met zich meebrengt. Windows heeft deze limitatie simpelweg niet.

De vraag is dan wat ChromeOS biedt dat Windows niet heeft. De prijs zal het niet echt zijn. Een OEM windows versie kost tussen de 35-50 euro. Inderdaad nog iets wat duur wanneer je een computer van ongeveer 180 euro uitbrengt, maar in de realiteit zijn geld zeker waard. Waar ligt het voordeel van ChromeOS dan? Misschien dat het beter wekt op slechtere hardware. Op het moment niet echt. Het blijkt dat Windows het gewoon heel erg goed doet op goedkope hardware. Het enige voordeel dat ChromeOS in mijn ogen heeft is dat je er moeilijk een virus op krijgt. En dit is inderdaad echt een voordeel. Maar naar mijn inziens niet een om ook echt ChromeOS voor te kopen.
De realiteit is dat het enkel aanbieden van een cloud en programma's via een 'store" een limitatie met zich meebrengt. Windows heeft deze limitatie simpelweg niet.
En daar ga je toch een beetje de mist mee in... Je gaat er vanuit dat Chrome OS praktisch waardeloos is geworden als ik geen gebruik maak van de cloudoplossingen van Google. Maar dat is niet het geval. Ik kan mijn Google Drive inruilen voor Dropbox, mijn Gmail voor Outlook, etc, etc. Daarnaast kan ik gewoon apps installeren buiten de Google store om, net als bij Windows :-). Ik kan alleen geen .exe installeren, maar je mag van mij aannemen dat ik in de afgelopen 6 maanden geen .exe heb gevonden die de moeite was om te installeren.
Waar ligt het voordeel van ChromeOS dan? Misschien dat het beter wekt op slechtere hardware. Op het moment niet echt. Het blijkt dat Windows het gewoon heel erg goed doet op goedkope hardware.
Voor een gemiddelde gebruiker doet hardware er steeds minder toe. Ik weet nog wel dat ik een harde plasser kreeg van de eerste keer dat ik 1TB diskruimte in mijn pc had, intussen ook alweer een paar jaar terug. Of 8GB aan geheugenbankjes. Maar dan doe je aan symptoombestrijding.
Het enige voordeel dat ChromeOS in mijn ogen heeft is dat je er moeilijk een virus op krijgt. En dit is inderdaad echt een voordeel.
Het voordeel is dat elke nitwit er binnen 10 seconden mee aan de slag kan, zonder cursus, zonder gedoe. Vergeet niet dat de wereld van nu niet de wereld van 10 jaar terug is. Toen mijn opa in 2002 met de VUT ging, hebben we een nieuwe pc met DVD-brander voor hem aangeschaft. Het moest een snelle pc zijn (want videos converteren en ondertiteling plakken was veel werk), er moest een brander inzitten, etc, etc. Nu pakt hij z'n tablet, selecteert Netflix en hoppa. Daar staat de film. Je hebt simpelweg gewoon niet meer de hardware nodig om te kunnen werken.

Nog even terugkomend op opa: het was altijd dat gelazer met Avast, Microsoft Defender, AVG dit, AVG dat, updates die niet werkten, icoontjes die van het bureaublad zijn gevallen, remote sessies via Teamviewer, printer die weer niet werkt, defragmentatie, disks opschonen. En dan heb ik het nog maar over 1 man en niet over een heel bedrijf met Beppies aan de balie of Henk Hacker die 24x7 torrents met porno naar binnen hengelt.
Zoals ik het zie zijn al de voordelen die jij hebt genoemd ook mogelijk in moderne windows omgevingen. Het zijn dus geen OS exclusieve voordelen. Als je gewoon windows gebruikt heb je 1 keer per maand updates. Is dat zo erg. Daarentegen heeft Windows nog steeds voordelen tegenover ChromeOS.
Uiteindelijk draait het maar om één ding: Geld. Ik heb bij de overstap naar een volledig op Chrome OS gebaseerd gemiddeld zo'n 120¤ euro op hardware per gebruiker weten te besparen. Daarnaast nog eens 35¤ per gebruiker per maand en een stelpost van 2k per jaar voor noodgevallen. Niet te berekenen zijn alle verloren minuten aan updates, missende bestanden ed. Met 20 man personeel met allemaal een eigen mening moet ik wel een olifanten huid hebben. Ik heb het er rigoureus doorheen gedrukt en zie vanaf de eerste week al verschil. Mijn portemonnee ook en dat telt altijd nog het meest. Een traditioneel OS is dood. Lang leve de browser.
Lekker bedrijf dan als het alleen om geld gaat.
Gelukkig draait het bij ons om meer dan geld.
Verder heb je uiteraard de nadelen van cloud/google koppeling en niet de voordelen van on premise/hybride. En dat vergeet je gemakshalve.
Als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet bij je werk.
Ook binnen Chrome OS kunnen je applicaties lokaal draaien. Het zijn alleen geen .exe bestanden, maar moet dat dan?

Verder draait elk bedrijf om geld. Niemand werkt voor niets namelijk. Als ik echter naar de minder tastbare zaken ga kijken, dan zie ik dat de gebruikers tevredenheid, de productiviteit en de beschikbaarheid omhoog is gegaan.
Zelfs bij niet comerciële bedrjven gaat het om geld. Het geld dat niet aan die win onzin kan worden besteed nl. Deckie en Sake denken dat bedrijven met consumenten licenties werken wss vanwege hun genoemde 35 euro bedrag. Licenties zijn nl veel prijziger want er zit een service contract aan vast dus die 35 euro wordt niet gehaald.
Bij linux en Chrome heb je die OS kosten iig niet. Wil je een service contract dan kan dat en deze is zelfs per maand goedkoper dan MS!
Het businessmodel is ook gewoon verouderd. Ik heb in het verleden SharePoint werkzaamheden laten uitvoeren en zodra de developer weg was, was je aan de goden overgeleverd.
Je werkt soms niet bij een commercieel bedrijf dan? Of werk je bij een stichting / overheid. Het gaat erom dat steeds meer applicaties geschreven worden in o.a. html,css en javascript.

Ja, ook Microsoft ziet dat. Kijk naar hun Office365 bijvoorbeeld of dat je ook webtechnologie kan gebruiken om applicaties te schrijven (wel specifiek voor windows runtime)
En Office365 werkt prima op ChromeOS als je wilt dat gebruikers graag makkelijk kunnen overstappen.

ERP systemen die enkel alleen een webinterface meer hebben als client en ga zo maar door. Ik weet niet of jij die verandering niet ziet, maar ik wel. En er zijn veel voordelen bij. Minder onderhoudt lokaal bij de gebruiker, maar wel de applicaties kunnen draaien die gewenst zijn.
Het lijkt wel een beetje op "the return of the mainframe". haha

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 april 2015 08:14]

Precies alsof Chrome OS nu ozo revolutionair is. Het is gewoon een linux kernel

Daarenboven ben ben je helemaal aan de google. Ik probeer net steeds minder afhankelijk te zijn van die jongens.
Net nog zitten kijken voor mijn eigen VPS online, wel alles online maar zonder dat google de hele tijd zit mee te kijken.

Ik vertrouw al die cloud-jongens voor geen meter ...
Precies alsof Chrome OS nu ozo revolutionair is. Het is gewoon een linux kernel
Je hebt gelijk. Chrome OS is gewoon gebaseerd op de Linux kernel. Net als Ubuntu. Toch is er wel degelijk iets anders. De eerste MPV was gewoon gebaseerd op een auto. Het was alleen nét geen auto en nét geen busje. Nee, een MPV is vooral ook niet zo snel als een Ferrari. Maar dat willen mensen ook niet. Mensen willen gewoon het formaat van een bus, het rijcomfort van een auto. En ja, je mag het 'verpakking' noemen, maar feit is dat het aanslaat.
Helemaal eens met je betoog!

Ik vind wel dat Google nog hard moet werken aan functies van bijvoorbeeld Google Docs, omdat je voor een bron in APA formaat of een inhoudsopgave zonder teveel werk toch naar Word moet. Sheets is wel prima.
Ik denk niet dat de gemiddelde consument of kantoorslaaf weet wat een APA formaat is en waar je dat voor kunt gebruiken. Zelfs ik wist niet wat APA was.

De inhoudsopgave is overigens relatief eenvoudig toe te voegen, aldus Docs: Voeg kopteksten toe (Notatie > Paragraafstijlen) en ze verschijnen in uw inhoudsopgave. Het enige wat ik hier op kan aanmerken is dat het lettertype van de inhoudsopgave altijd een tikje groter is dan de rest. Dat stoort me dan weer.

Maar voor de rest ben ik wel tevreden met Google Docs en zeker met de notificaties bij wijzigingen of het gezamenlijk kunnen werken aan 1 document. Geen rocketscience dit, maar 5 jaar terug was het een behoorlijk gekloot nog met SharePoint.
Ik ben het met je eens dat de meesten dat niet zullen weten, maar voor studenten (ben er zelf een) lijkt het me toch wel handig om erin te hebben.

Met die inhoudsopgave in Drive heb je geen paginanummers erbijstaan toch of ben ik nou gek? :P

Het gezamenlijk werken aan een document, het feit dat het document altijd beschikbaar is en de revisiegeschiedenis zijn wel ijzersterke punten van Docs inderdaad.
Ik ben het met je eens dat de meesten dat niet zullen weten, maar voor studenten (ben er zelf een) lijkt het me toch wel handig om erin te hebben.
Uiteindelijk zal hier vroeg of laat wel een plugin voor komen. Zo moeilijk is het immers niet.
Met die inhoudsopgave in Drive heb je geen paginanummers erbijstaan toch of ben ik nou gek? :P
Inderdaad, het lijkt er niet in te zitten. Ik heb het nooit gemist, maar dat is meer omdat mijn documenten max 20 pagina's groot zijn en niemand er ooit over is begonnen.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 1 april 2015 20:05]

Pagina nummering mis ik ook idd. Voor APA is een add-on verkrijgbaar! 'EasyBib' (open document, Add-ons -> get add-ons)
mijn grootste gemis bij google docs is het gebrek aan de hidden characters feature, zeer handig, zeker als je iemand anders zijn document moet "opkuisen"
De voordelen die je allemaal op noemt, zijn geen specifieke Chrome voordelen ook bij Apple en Microsoft staat je computer binnen de 10 seconden voor je klaar, staan al je documenten online, kan je met meerdere mensen in het zelfde document werken.

Maar Photoshop, 3d software, CAD-programma's, audio-daw staan wel voor je tot je beschikking als je dat wil.

Voor de prijs hoef je ook tegenwoordig geen Chrome meer te kiezen.

Vooral jou vergelijking gaat mank, want het lijkt dat je vooral al je XP ervaringen in de ring gooit. Persoonlijk vindt ik zelfs Windows 7 ouderwets en traag met opstarten, maar ook daar staat tegenwoordig alles online en kan je een net zo vloeiende ervaring creëren.

Met Windows 8,0 8,1 zitten we pas echt in de zelfde generatie als Chrome en zijn al jou voordelen niet meer relevant.
De voordelen die je allemaal op noemt, zijn geen specifieke Chrome voordelen ook bij Apple en Microsoft staat je computer binnen de 10 seconden voor je klaar, staan al je documenten online, kan je met meerdere mensen in het zelfde document werken.
Privé heb ik nog een Windows laptop die ik af en toe een keer uit de kast trek. Ik heb vorige week toch echt eerst 10 minuten moeten wachten tot Windows al haar updates had bijgewerkt. Nog afgezien van al het geneuzel met security updates en dat soort gedoe.
Maar Photoshop, 3d software, CAD-programma's, audio-daw staan wel voor je tot je beschikking als je dat wil.
Handig, voor opa, oma, Annie van de receptie en Fred van de verkoop.
Voor de prijs hoef je ook tegenwoordig geen Chrome meer te kiezen.
De prijs zit 'm niet in de aanschaf van een laptop of pc uitsluitend. De prijs zit 'm ook in de aanschaf van software, het uitrollen van gebruikers, het uitrollen van updates, etc.
Vooral jou vergelijking gaat mank, want het lijkt dat je vooral al je XP ervaringen in de ring gooit. Persoonlijk vindt ik zelfs Windows 7 ouderwets en traag met opstarten, maar ook daar staat tegenwoordig alles online en kan je een net zo vloeiende ervaring creëren.
Dat is een aanname. Maar onjuist. Ik heb Windows 7 en Windows 8 gebruikt. Windows 7 is fijn, Windows 8 is het moment waarop Microsoft de plank mis sloeg.
Dan doe je toch iets verkeerd, ik zie mijn Windows updates nooit voorbij komen, behalve dan als ik op bijwerken en afsluiten druk.

Juist voor de oma en opa etc zijn de apps een uitkomst, mee eens dat niet iedereen 3 d gaat tekenen. Maar op het moment dat kleindochter, naar school gaat en iets serieus moet gaat doen kan je beter een apparaat met wat rest waarde door geven dan een thin-client.

Precies waar jou aangeschafte laptop/ desktop heen gaat, gratis upgrade naar Windows 10, nieuw update en upgrade beleid op de achtergrond. De zelfde functionaliteit kan ook op een windows-machine er is niets onderscheidend aan chrome, de gratis office online apps zijn net zo goed.

Nee dat is geen aanname, je vertelt je verhaal mooi, maar je s(chroom) niet om oude koeien en oude tech met nieuwe te vergelijken en dat is eigenlijk het belangrijkste punt dat ik wil maken.

Je moet kijken naar de huidige standaard en dan staat er met Windows 8.1 een beter product dan Windows 8. Voor mensen die nieuw zijn is het super gemakkelijk, vooral voor oudere mensen is het app systeem heel makkelijk en overzichtelijk. Voor de mensen die windows 7 gewend zijn wordt W10 toegankelijker. Windows 8 was gewoon te modern en een tussenstap die te ver doorgevoerd was.
Dan doe je toch iets verkeerd, ik zie mijn Windows updates nooit voorbij komen, behalve dan als ik op bijwerken en afsluiten druk.
Dus je ziet ze wel voorbij komen? Ik zag het ook altijd. Laptop uitzetten, shit eerst Windows updaten, vervolgens alsnog in de stromende regen naar huis.
Maar op het moment dat kleindochter, naar school gaat en iets serieus moet gaat doen kan je beter een apparaat met wat rest waarde door geven dan een thin-client.
Een Chromebox is geen Thinclient.
Precies waar jou aangeschafte laptop/ desktop heen gaat, gratis upgrade naar Windows 10, nieuw update en upgrade beleid op de achtergrond.
Heen gaat... Het is er dus nog niet?
De zelfde functionaliteit kan ook op een windows-machine er is niets onderscheidend aan chrome, de gratis office online apps zijn net zo goed.
Maar het gaat me niet alleen om de Office Apps. Het gaat me ook om de additionele kosten voor beheer, inrichting, updates en ondersteuning. Als er morgen een nieuwe medewerker bij komt, dan maak ik zelf een account aan, geen hem/haar de rechten en een Chromebook en ik ben klaar. Het uit de verpakking halen van je Chromebook is al meer werk bijna.
Nee dat is geen aanname, je vertelt je verhaal mooi, maar je s(chroom) niet om oude koeien en oude tech met nieuwe te vergelijken en dat is eigenlijk het belangrijkste punt dat ik wil maken.
Ik vergelijk het huidige Windows 8.1 met het Chrome OS van nu. Niet met Windows 10, want dat is er niet.
Misschien een domme vraag, maar gebruikt Chrome in deze versie ook zo ontzettend veel geheugen? Laatst weer eens de 64 bits versie van Chrome geprobeerd, maar weer verwijderd, want vreet geheugen zoveel, dat het steeds vastliep. Met Firefox 64 bits 38 beta 1 heb ik dat nog niet meegemaakt. Heb 12 tabs, waarvan 4 gepind, open die ik nooit afsluit.
Misschien een domme vraag, maar gebruikt Chrome in deze versie ook zo ontzettend veel geheugen?
Wil je eerlijk geloven dat ik het simpelweg niet wist? Ik heb er nog nooit echt op gelet, omdat de algehele ervaring gewoon positief is. Gemiddeld genomen heb ik zeker een 20 verschillende tabbladen cq applicaties open staan en daarnaast een continue sync tussen Google Drive, Github en Dropbox via wat maatwerk dingetjes.

Maar normaliter heb ik er dus geen problemen mee. Ik zie wel dat ik nu zo'n 600-700 mb beschikbaar heb, van mijn 4 GB in totaal. Ik heb thuis een Windows notebook liggen met vergelijkbare specificaties, maar die heeft overduidelijk meer moeite met het verhaal.
Hoe je het hele PR verhaal als zoetekoek overneemt van Google is wel verbazend. Door 99% van de gebruikers weg te zetten als simpele zielen heb je het duidelijk niet begrepen. De meeste mensen gebruiken hun computer of tablet voor meer dan alleen browsen.
Dan zie je het toch verkeerd. Vanaf 2002 ben ik actief in de ICT branche en heb als Sales / Consultant klanten gehad als Philips, APG, complete provincies, ziekenhuizen etc. Allemaal op basis van Microsoft Windows, Microsoft Server, Microsoft Sharepoint, Lync etc, etc. Vaak met honderden gebruikers tegelijkertijd en tonnen aan omzet per jaar.

Ik liep wég met alles wat maar Microsoft en tot op de dag van vandaag kan ik enthousiast worden van een persbericht van Microsoft. Ik gebruik Windows Phone, Outlook.com voor privé mail, Onedrive voor mijn foto's en we hebben 1 Windows server voor noodgevallen.

Mijn vorige bedrijf is in 2009 geklapt omdat niemand meer zit te wachten op Windows systeembeheerders. De kosten zijn te hoog en vooral te onvoorspelbaar. Je wilt gewoon voor een paar euro per gebruiker per maand gebruik kunnen maken van iets.

Vroeger hadden we allemaal een telefooncentrale aan de muur, tegenwoordig doen we dat via VOIP in de cloud. Vroeger hadden we allemaal een eigen backupserver met discs, tegenwoordig brengen we dat onder bij AWS. Vroeger draaide ons CRM cq boekhoudpakket op de grootste en dikste server in de serverruimte. Nu draait het bij Exact. En qua OS en desktopapplicaties was Windows vroeger heer en meester, maar tegenwoordig heeft Google dat het beste voor elkaar.

Ik zeg dat niet als fanboy, maar als ondernemer die beide kanten van het verhaal kent. en nu met name vanuit zijn portemonnee de keuzes maakt.
Wel ik werk ook al 19 jaar in de ICT, en jouw verhaal is toch slechts 1 kant van de medaille hoor.

Cloud kan leuk zijin als je eenheidsworst wil , maar wil je aanpassingen zul je toch echt on-prem moeten blijven. Neem nu Sharepoint jarenlang hebben bedrijven lopen customizen aan hun systeem en nu draait Microsoft zijn kar en moet alles naar Sharepoint online en kan je niet meer customizen. Ik dacht het niet en met mij een heleboel andere beheerders in de zaal tijdens een Sharepoint Microsoft bijeenkomt in mei vorig jaar.

Keuzes vanuit de portemonnee, 't ja een online mailbox zal best goedkoper zijn dat je eigen mailserver onderhouden. maar is dat ook nog zo wanneer je 2000 mailboxen hebt en je iedere maand een cashout hebt van 10.000Euro ..

Redundant storage bij Amazon 25TB = 7500$ per maand, niet bepaald goedkoop, om het woord duur zelfs niet in de mond te nemen.

Over security wil ik het zelfs nog niet hebben, eens je de controle over de hardware-layer uit handen geeft, kan je er eigenlijk niet langer van uitgaan dat je data secure is voor derden.

Net zoals het klopt voor jouw verhaal, kan ik scenarios bedenken waar het plaatje niet klopt.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 2 april 2015 00:48]

Je hebt gelijk. Het verhaal gaat ook zeker niet altijd op, maar dat pretendeer ik ook niet. Voor instellingen tot plm. 250 gebruikers kan de overstap prima uit. Instellingen met 2.000 mailboxen zullen er per definitie niet veel zijn: <1% van de Nederlandse bedrijven heeft 500+ medewerkers.
Juist niet.. en de applicaties die ze gebruiken (Microsoft Outlook / Thunderbird etc) kunnen gewoon online gedraaid worden (Outlook Online of Gmail).
Wil je geen Google, prima, dan gebruik je Microsoft diensten. Je kan zelfs Onedrive gebruiken in Chrome OS, native via de Files app.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 1 april 2015 20:10]

Ik weet het niet, als je onderzoek zou doen naar "tijd gespendeerd in applicaties". Denk ik dat als resultaat de browser er dik bovenuit steekt. Helemaal met webapplicaties op het werk.
ik zou gewoon de hardware kopen, en er standaard linux op draaien,
lijkt me een geweldig platform voor een smart(er) tv.
Precies, vind je Chrome OS niks, pak dan een willekeurige Linux distributie en gooi die erop.
Ook kan je in Chrome OS Linux packages installeren als je 'm in developer mode zet.
De eerste all-in-one met touch perfecte simpele desktop,, met een mooi 21.5" screen, die je vervolgens aan de muur hangt. :? ok...
Geinig dingetje. Chrome OS is hard aan het uitbreiden naar andere apparaten dan laptops. Gisteren waren er al berichten over een computer-stick en een convertible . Verder komen er steeds met fabrikanten met Chromebook.
Ik ben benieuwd of Microsoft het windows verhaal nog heel lang kan volhouden. Als je nu naar het OS landschap kijkt zie ik het volgende:
Smartphone: Android en dan iOS
Tablet: Android en dan iOS
Desktop: Windows en dan Mac
Browser: IE, Chrome en Firefox en Safari

Als je kijkt naar de apps tegenwoordig, zowel handheld apps als desktop apps, zie je dat de apps nu meerdere platformen aan het ondersteunen zijn.

Websites vereisten vroeger IE nu is het zaak om alle platformen te ondersteunen.
Bij games zie je tegenwoordig ook steeds vaker dat ze meerdere platformen ondersteunen.

Dus als je mij vraagt, waarom zou je een windows pc kopen voor een app die windows exclusief is? De meeste apps draaien al online, waaronder office.

Ik kan me voorstellen dat als power user; photoshop, maya, unreal editor, etc., je nog deze keuze maakt, maar de gemiddelde gebruiker zit de meeste tijd online social media, youtube e.d. te checken.
Voor je opslag heb je een nas aangeschaft omdat het handiger is om zo je fotos in je huishouden te delen op al je devices.

Verder staat google erom bekend om heel veel kleine stapjes te nemen qua development, terwijl microsoft nog steeds van de weinig grote stappen is.

Verder mooi dingen dit, blij om te zien dat op de desktop markt nog steeds bedrijven die durven te experimenteren ipv de standard windows oem uit te hangen.
Ik ben benieuwd of Microsoft het windows verhaal nog heel lang kan volhouden. Als je nu naar het OS landschap kijkt zie ik het volgende:
Smartphone: Android en dan iOS
Tablet: Android en dan iOS
Desktop: Windows en dan Mac
Browser: IE, Chrome en Firefox en Safari
Het OS landschap zoals je dat zo mooi beschrijft is natuurlijk geheel waar. Als ik me niet vergis is Microsoft echter zowel op telefoon als op tabletgebied nummer 3. Met Windows 10 in het vooruitzicht, voor zowel telefoon, tablet, XBox, als PC/laptop, denk ik dat Microsoft grote stappen vooruit gaat maken, omdat ze op alle apparaten een vergelijkbare en goed aangesloten omgeving gaan bieden. Dat dat werkt zien we wel bij Apple. Ik ben iig al bijna om, ook qua smartphone.
Verder staat google erom bekend om heel veel kleine stapjes te nemen qua development, terwijl microsoft nog steeds van de weinig grote stappen is.
Wat is er mis met grote stappen? Ik heb liever een goed ontwikkelde en uitgebreid geteste grote stap dan een net-niet goed werkende kleine stap.

Kortom, ik ben benieuwd over het Windows-verhaal van over een jaar of 5. Ik gok op een modern bedrijf, goede hardware (Surface-serie, anyone?) én een cloud-based OS. Waar kennen we dat ook alweer van?
De nummmer drie, microsoft heeft een marktaandeel van van 2.8%. Android 76% en ios 19%. Lijkt me redelijk marginaal als je het mij vraagt.

Bron http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

Misschien erger is een grote niet werkende stap, zoals bij windows 8 het geval was. Als je kijkt hoeveel repareerwerk microsoft heeft gedaan eraan om vervolgens maar heel snel windows 10 in het leven te roepen.

Het risico met grote stappen van slagen lijkt me groter omdat je langzamer op een veranderende markt inspeelt, terwijl met kleine stapjes een misstap redelijk snel goed gemaakt kan worden.

Maar dit is meer een discussie van waterval vs agile ontwikkelen.
De nummmer drie, microsoft heeft een marktaandeel van van 2.8%. Android 76% en ios 19%. Lijkt me redelijk marginaal als je het mij vraagt.
Je hebt gelijk in wat je zegt, maar hoewel wel Microsofts mobiele marktaandeel nu marginaal is, groeit het wel degelijk. En ja, het klopt dat ze veel te lang gewacht hebben op het mobiele vlak, maar met de producten die daar nu zijn (Surface-serie, HTC One M8, Lumia 930) en hun specificaties die niet onderdoen voor Androids en iPhones en -Pads zullen ze met Windows 10 daar denk ik snel terrein gaan winnen.
Misschien erger is een grote niet werkende stap, zoals bij windows 8 het geval was. Als je kijkt hoeveel repareerwerk microsoft heeft gedaan eraan om vervolgens maar heel snel windows 10 in het leven te roepen.
Ach, een 'niet werkende grote stap' is maar net uit welk perspectief je het bekijkt. Windows 8(.1) draait hier in huis prima op twee desktops, twee Surfaces en een Samsung Ativ S.
Ik snap niet dat blijkbaar de hele wereld valt over Windows 8(.1). Het is een soepel besturingssysteem, razendsnel en alles werkt gewoon goed. Zoiets zou ik niet 'niet werkend' noemen. Dat het misschien een té grote stap was vanaf Windows 7 zou ik nog in kunnen komen, maar de demon zoals ie hier wordt beschreven zie ik er niet in.
Je ziet het aan de sales van Windows 8 t.o.v. Windows 7. Windows 7 Sales is groeiend en de Windows 8 sales is dalend. De tijd die tussen Windows 8 en Windows 10 zit. Neem ook de vele klachten over het "Start Menu" knopje alleen al.

Bron
http://www.netmarketshare...aspx?qprid=10&qpcustomd=0
Maar zoals ik al zei, dat 'men' het (nog) niet wil betekent niet automatisch dat het een flut OS is.
Dus als je mij vraagt, waarom zou je een windows pc kopen voor een app die windows exclusief is? De meeste apps draaien al online, waaronder office.
Uiteindelijk gaan we toe naar een wereld waarin uiteindelijk (bijna) alle applicaties browsergebaseerd zijn. En dat is een bijzonder fijne gedachte. In plaats van je geld te stoppen in dure licenties, hardware, nog duurdere systeembeheerders en nog veel duurdere programmeurs die je in maatwerk al het moois beloven maar nooit waarmaken, kun je beter je geld stoppen in iets dat gewoon werkt.
Verder mooi dingen dit, blij om te zien dat op de desktop markt nog steeds bedrijven die durven te experimenteren ipv de standard windows oem uit te hangen.
Maar dat is natuurlijk gewoon eigenbelang. Deze partijen zien ook dat de wereld aan het veranderen is. Verandering van spijs doet eten. De desktop en laptopmarkt is natuurlijk al jarenlang tanende.
Bah wat een lelijk ding! Kunnen fabrikanten geen mooie AIO pc's maken? De enige die echt mooi zijn is een imac en eentje van Dell en dan houd het snel op

[Reactie gewijzigd door djdaan op 1 april 2015 21:48]

Bah eat een lelijk ding! Kunnen fabrikanten geen mooie AIO pc's maken? De enige die echt mooi zijn is een imac en eentje van Dell en dan houd het snel op
Leuk hoor, weet jij wel wat een iMac kost? Beginnen toch echt bij 949 euro. Vergelijk dat met deze die vermoedelijk onder de prijs van de LG Chromebase aangeboden moet worden (ook 21,5 inch FHD en een duurdere Intel Celeron 2955U)
Sorry meneer maar, dit is een Chrome all-in-one. De prijs zal ook wat lager liggen dan een prachtige Dell/Mac.
De doel groep is ook anders. En verder zit het systeem er gewoon prima uit.
Hij lijkt eerlijk gezecht wel een beetje op een oude iMac.
Wat een spuuglelijk ding zech....
De audio bar is veel te opzichtig, het Chrome logo is imo niet nodig op de voorkant, ik weet echt wel dat ik Chrome gebruik hoor!!!

Zover ik t zie is ie ook nog eens hartstikke dik.
Koop een monitor naar keuze, koop een wireles keyboard+muis naar keuze en koop een Chromebox naar keuze en monteer die achter op de monitor en je hebt een Chromebase.

Ik ben nooit zo dol geweest op combinaties. Een computer gaat niet zo lang mee als een monitor. Ik heb monitors van 10 en 15 jaar oud die nog prima mee kunnen ( mijn oudste 14 inch doet nog steeds dienst als fotolijst in de huiskamer).
Off-topic. Ik zou ook 99% van de dingen die ik doe met een Chromebook kunnen doen. Ware het niet dat ik alles op mijn NAS doe. Zodra ik met een Chromebook mijn NAS kan gebruiken als 'lokale cloud' zou ik ook graag een Chromobook aanschaffen.
Dat kan dus al. We gebruiken dat zelf ook al.
Dank je wel mind123. Kan je in een paar korte zinnen aangeven hoe dit is gerealiseerd. Kan je bv een share maken naar je NAS? Alvast bedankt voor je reactie.
Wat is er mis met Acer? Hoeveel ervaring heb je er mee? Ik wil er graag meer over weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True