Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 308 reacties

Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom komt met een Android-app waarmee gebruikers per maand 75km lang gratis kunnen navigeren. Als gebruikers over een langere afstand willen navigeren, dan is een jaarabonnement van een paar tientjes nodig.

De komende TomTom Go-app vervangt de huidige TomTom Navigation-app waarin gebruikers betalen voor kaarten. In plaats van een eenmalig bedrag wil TomTom per jaar een vast bedrag hebben van een gebruiker. Een jaarabonnement gaat 19,99 euro kosten, voor een driejarig abonnement moeten gebruikers 44,99 euro betalen.

De app staat in de Play Store. Hij is compatibel met alle Android-smartphones met minstens Android 4.0 en een schermresolutie van 800x480 pixels. TomTom Go heeft onder meer offline kaarten, informatie over flitsers en files, en integratie met de contactenlijst. Het is onbekend of er ook een iOS-versie verschijnt van de applicatie.

Enkele jaren geleden bracht TomTom voor het eerst een Android-app uit. TomTom is naast maker van navigatiesoftware ook kaartenmaker. Onder meer Apple koopt kaarten van het Nederlandse bedrijf voor zijn dienst Maps.

TomTom Go voor Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (308)

Waarom zou ik TomTom navigatie betalen als ik gratis Here Navigatie op mijn Lumia heb (uitgaande dat dit naar Windows Phone komt). Google Maps is ook gratis met navigatie. Wanneer je niks om je mb's geeft is G Maps ook gratis...

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 25 maart 2015 14:52]

Nokia Here zit tegenwoordig eveneens op Android en is/komt op iOS. Windows Phone heeft weer een verkoopargument minder op die manier.
hmm als ge overschakeld voor 0,5 euro met die cashback,wat gebeurd er dan met mijn traffic abbo die nog een jaar loopt ,verdwijnt dat , refund voor dit ook?

Ik zie niet dat je voor die abbonementsprijs ook de flitsers en hd traffic gratis bijkrijgt

waar ik van hou: iq routes,offline maps,updates,de kleuren en vertrouwde interface
Voor de rest is de android app een mislukking

Ze luisteren niet eens naar feedback van hun gebruikers en ze leren ook niets van hun concurrenten...

Zaken dat echt mislopen:
0) Opstart snelheid van de app...het duurt bijna 1 minuut op mijn super moderne telefoon voor dat ik de kaart of de menu kan zien...kan dat echt niet allemaal op de achtergrond gebeuren, terwijl ik mijn destination nog aan het kiezen ben?

1) Als je een adres selecteerd uit tekst of uit een contact-persoon informatie en dat je er naartoe wil navigeren dan krijg je onder android een scherm die je vraag via welk navigatie app je wil navigeren vervolgens word dat adres opgezocht in de app. Dat werkt voor google maps,waze ,navigon en sygic, maar TomTom crasht er altijd op,het duurt bijna drie minuten zelf tegen dat je een scherm ziet...

2) TomTom diensten zoals radar en livetraffic stoppen met werken zodra je gsm zeer kort zonder antenne of internet valt of als je van edge naar 3g overspringt of zelf als je zou durven bellen...Natuurlijk heb je dan pech als je net een radar dan tegenkomt...
Ik begrijp niet dat ze die informatie niet even cachen...zo dat het kortstondige verbindingsveranderingen kunnen opvangen, want nu is het waardeloos als het zo onbetrouwbaar is

3) In tegenstelling to alle andere navigatie apps is er geen enkel integratie voorzien met je kalender of contacten, daardoor kan je dus niet navigeren naar een adres dat in je meeting appointment staat of navigeren naar een adres dat je gekoppeld hebt aan je contact...

4) Geen power saving mode, dat is toch niet normaal voor een telefoon app is de batterijverbruik toch beperkt...google maps en waze en sygic hebben een modus waarbij je scherm uitgezet word als je in de konende 2 minuten toch geen afslag of bijzondere zarning tegenkomt,daardoor besparen ze veel batterij en warmte (Sygic doet het scherm niet uit, maar zet de contrast op een lager niveau)

5) Je kan geen eigen POI bestanden toevoegen of eigen alarmen configureren voor die POIs

6) De applicatie is niet slim genoeg voor zichzelf uit te zetten als het zou merken dat je 10 minuten eigenlijk niet meer rijd,,,daardoor word je batterij weggevreten,waze lost dat redelijk goed op door de gps raadpleging te vertragen, bij hoge snelheid word de gps veel geraadpleegd en bij geen snelheid nog maar eens om de 20 seconden

7) Je bent verplicht van de hele kaart te downloaden bij updates...bij sygic kan je zeggen zelke kaarten je wil downloaden om zo batterij en data te besparen bij de volgende updates , ik selecteer daar enkel Belgie en Frankrijk terzijl ik heel europa gekocht heb. Dat is maar 240mb in de plaats van 3500MB...

8] Smart functies ontbreken: spijtig dat het geen HUD functie of triplog functie heeft zoals Sygic of zo een friends functie, zo dat je trajecten kan delen met je vrienden zoals waze, dan kan je ze verwittigen wanneer je zal toekomen en die mensen kunnen je dan ook volgen zo dat ze weten wanneer ze buiten moeten staan voor opgehaald te worden

9] Nog steeds onmogelijk om zelf te beslissen waar je de kaarten wil opslaan...ik wil ze op de SD kaart...


sorry voor de qwerty fouten, ik zit hier op een qwerty te werken terwijl ik azerty gewoon ben :)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 25 maart 2015 14:32]

- het updaten is inderdaad een ramp: steeds de volledige 2 gigabyte voor die enkele kaartwijzigingen.

- zoomen en pannen op de kaart: van zodra je de kaart een beetje opschuift zie je geen kaart maar een leeg rooster, pas wanneer je loslaat is er weer kaart ... Komaan ... Een beetje meer inladen ja ...

- Nog steeds niet mogelijk om routes te importeren / exporteren. Neem MotionX gps over, dan kunnen jullie dat misschien eens integreren.

- Bijna elke week een huisnummer dat niet herkend wordt, maar wel bestaat.

- absoluut niet geschikt voor wandelen / fietsen.

- Een smartphone heeft een kompas, gebruik dat dan ook om de kaart in de juiste richting te tonen.

- Afzonderlijke landen kopen is verschrikkelijk duur en zijn een afzonderlijke app.

Voor een app van 89 euro mag TomTom wel iets meer doen voor haar klanten. Ik gebruik de app al sinds 2010 maar heb sindsdien niet veel verbeteringen gezien.
We hebben het hier niet meer over de oude app, maar over de nieuwe. Daar betaal je 19,99 per jaar en mag je iedere kaart gebruiken die je wil. Ook europa, ook USA, etc.

TomTom go duurt bij mij op de One M8 ongeveer 8-9 seconden en dan heb ik de kaart staan. Zoomen en pannen gaat lekker soepel. Ik had de vorige app ook, maar deze is niet te vergelijken. De vorige leek een port van de PND's die op een simulator draaide. De nieuwe lijkt geheel van scratch aan geschreven. Starttijd niet te langzaam, kaart en menu's lopen soepel. Stukken beter.

En wie een abo neemt van 19,99/jaar. Dat is INCLUSIEF HD-TRAFFIC EN FLITSERS!!!
Klinkt goed. In dat geval mag het van mij ook wel naar iPhone komen. Ik betaal nu los voor flitsers en HD Traffic. Meer dan 20 euro per jaar.
Waarom wil je dat.. De iPhone app betaal je eenmalig ¤80 voor west-europa met gratis levenslang kaartupdates. Files zie je via google maps ook wel (nauwkeuriger).
Ik heb de iPhone app zelden op 80 euro zien staan. Over het algemeen ligt de prijs rond de 55 euro. Ik heb de app 4 jaar geleden gekocht en krijg sindsdien regelmatig gratis kaartupdates. Dat maakt het al goedkoper dan een echte TomTom. Ik ben erg tevreden over de app. Grafisch misschien niet helemaal meer state of the art, maar het werkte op mijn iPhone 4s, iPhone 5 en nu op mijn iPhone 6. Vlekkeloos.

File-informatie kost 25 euro voor een jaar. Flitsers op dit moment 20 (was goedkoper toen ik het kocht). Dat vind ik het geld helemaal waard. Alle verkeersinfo in één app. Bespaart me tevens tijd (dus geld) en helpt me boetes voorkomen (1 boete is al duurder dan een jaar abonnement).

Dus deze nieuwe situatie, ¤20 euro per jaar voor TomTom Go met flitsers en verkeersinfo. Ik vind het echt een goede deal!
Veel te duur imho.
Eén enkele kaartupdate voor een losse GPS of auto betaal je al meer dan de app met lifetime updates.
SYGIC is voor heel Europa ¤24,99 en wereld ¤ 39,99.

Bovendien heb je iets minder functies in de gratis versie, maar zelfs die voldoet prima.

Verschillen?

http://www.sygic.com/gps-navigation/premium
3 jaar sygic wereld inclusief flitsers (en dus vergelijkbaar met tomtom dan)
Kost: 40 euro voor sygic premium en 15 euro per jaar voor flitsers. Totaal over 3 jaar 75 euro.

Tomtom wereld met alle functies kost over 3 jaar 45 euro.

Tomtom is over 3 jaar genomen 30 euro goedkoper dan een vergelijkbare sygic versie.
Het probleem is dat gebruikers van de oude app worden verplicht over te stappen op de nieuwe app. De oude apps zijn weg uit de play store. Ik heb net ¤60 betaald voor TomTom met gratis kaart updates (letterlijk in de play store: free lifetime maps) voor Europa en moet nou ineens een abonnement gaan betalen.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 25 maart 2015 22:04]

Weg uit de PlayStore is niet weg van je telefoon. Je kunt de app daar gewoon blijven gebruiken. Je bent dus zelf niet verplicht de app van je telefoon te verwijderen.
Nee, maar als ik een keer van telefoon wissel of reset ben ik hem kwijt. Nou kan ik als gevorderde geroote gebruiker nog wel de .apk terugzetten, maar ik heb ook gehoord dat TomTom over een paar maanden ophoudt met kaart updates voor die oude app. Terwijl ik daar al ¤60 voor betaald heb voor levenslang updates. Zie hier het bewijs. Dit is gewoon acherbaks van ze. Nu denken mensen "ha ik krijg veel korting" maar in feite houdt TomTom zich niet aan wat ze beloofden toen mensen die app kochten.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 26 maart 2015 00:12]

En wat was de reactie van Tomtom toen je hierover contact opnam?
Ik heb hierover nog geen contact opgenomen maar wel eerder over traffic info, wat de beschrijving in de play store erbij beloofde maar als je de app kocht bleek dat een betaald abonnement te zijn. Het antwoord wat ik kreeg was dusdanig belachelijk dat ik niet veel beter verwacht als ik hierover contact opneem. Ze zullen zeggen dat ik maar aan die actie moet deelnemen en dat het aan hun is om de economische levensduur van een app te bepalen.
Dus je brandt ze publiekelijk af zonder dat je ze een kans hebt gegeven om het op te lossen op basis van een aanname?

Wie is hier nu achterbaks?
Denk je echt dat ze meer zullen doen dan verwijzen naar hun kortingsactie waarmee ze je in een abonnement proberen te troggelen voor iets waar je al voor betaald hebt? Ze gaan echt geen uitzonderingen maken waarvoor ze een andere regeling hebben. Waarschijnlijk kunnen ze dat technisch niet eens. Maar ik zal ze die kans geven hoor.

Edit: Ik heb in reactie op negatieve feedback in de playstore iig een canned response gekregen dat ik maar zo'n abonnement moet nemen terwijl ik juist aangaf dat niet te willen. Ik heb ze ook gemaild maar nog geen reply.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 27 maart 2015 00:59]

Ik ben wel eens eerder netjes behandeld door een bedrijf, dus wie weet.

Als je bij voorbaat zelf al onredelijk bent moet je niet verwachten dat een ander jou redelijk behandeld.
Ik heb ze een nette mail gestuurd met wat vragen. Onder andere of ze een gedeeltelijke restitutie gaan aanbieden voor klanten die niet willen overstappen naar een abonnement wat na drie jaar betaald wordt. We zullen zien. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat TomTom over drie jaar de concurrentie met Google navigatie en Google car, Here en Sygic nog aankan.
Google: due to the length of time since the purchase and the changes the developer has chosen to make refunding is not an option our system has at this time.

Dat ze zogenaamd geen geld kunnen teruggeven en ik maar bij TomTom moet aankloppen. Van TomTom nog niks gehoord.
Ik heb antwoord gekregen van TomTom. Kort samengevat:
  • TomTom bepaalt zelf wat lifetime betekent en dus wanneer lifetime map updates eindigen
  • TomTom voelt zich niet verplicht vooraf aan te geven hoe lang met lifetime map updates de kaarten geupdate worden
  • Omdat het een nieuwe app is vinden ze niet dat ze je dubbel laten betalen voor actuele kaarten
  • Je mag gebruik maken van een kortingsactie dat je je lifetime map updates omruilt voor een abonnement van drie jaar in de nieuwe app en daarna flink moet betalen
Eerlijk is eerlijk, kans gegeven en kans verspeeld. Als dit is hoe ze omgaan met betalende klanten moeten ze niet zeiken dat klanten weglopen. (of zelfs illegaal gebruik maken, andere discussie)

Ik geloof niet blindelings in alles wat ik hoor of lees. Maar als jij netjes in gaat op mijn punt en na een week netjes het resultaat terugkoppelt dan gaat je geloofwaardigheid toch wel een stuk omhoog. Klinkt ook wel als een typische reactie van dat soort bedrijven. Adverteren met zaken, niet nakomen en de enige manier om je gelijk te halen is een rechter maar dat is het dan weer niet waard. Jammer... als ze expliciet in Nederland adverteren hiermee kun je nog een mailtje naar de reclame code commissie gooien. Levenslang is niet 1-3 jaar.
Dank je. De kleine lettertjes zijn dat levenslang betekent voor het leven van de app, niet van de klant. Dan nog is het maar de vraag wat het leven van de app is. Ook over een paar maanden, als TomTom de app dood verklaart blijft hij het natuurlijk nog gewoon doen op mijn telefoon. Voor mij is de app dus nog in leven. Een app gaat toch niet van prima functionerend (en te koop voor een goede smak geld) naar dood in een paar maanden? Anyway, hoe zou dat werken met de reclame code commissie? Die kunnen zeker alleen een boete opleggen en mij persoonlijk niet helpen?
Ik meen gelezen te hebben dat je de app opnieuw kunt blijven downloaden vanuit het 'Mijn apps/Gedownloade apps' scherm binnen de Play Store (kan anders heten maar je snapt vast wat ik bedoel).

Volgens mij stond dit in de app omschrijving van de 'oude' TomTom apps in de Play Store.
Staat iig niet in de beschrijving van de oude TomTom apps uit de play store.

Edit: wat er wel staat is dat de kaarten in de oude apps nog maar een paar maanden geldig zijn.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 27 maart 2015 01:01]

En wie een abo neemt van 19,99/jaar. Dat is INCLUSIEF HD-TRAFFIC EN FLITSERS!!!
Ik betaal op een 'gewoon' TomTom device dat bij de auto hoort ¤50,- per jaar voor kaart-updates, en nog eens ¤50,- voor HD-Traffic en flitsers.

Voelt als een vorm van machts-misbruik; veranderen van navi in de auto is niet echt handig.
Ik gebruik de app al sinds 2010 maar heb sindsdien niet veel verbeteringen gezien.
Heb je het artikel eigenlijk wel gelezen? Het gaat over een nieuwe app van TomTom, heeft dus niets meer met de oude app te maken.
Zeker wel! De oude app is uit de playstore weggehaald dus je moet verplicht over op een abonnement.
Huh, ik zie hem nog wel staan maar dat komt vast doordat ik die ooit gekocht heb. Dank voor de info.
Als hij nog op je telefoon staat dan zie je hem vanaf je telefoon nog in de play store staan. Maar zoek maar eens op een pc in de play store: foetsie!
Mijn reactie is een aanvulling op een vorige reactie en ik vermeld enkele punten die ook in de nieuwe app ontbreken 😉

Ik heb als iPhone gebruiker trouwens niet zoveel aan die nieuwe app, gezien hij enkel voor Android uitkomt. Dus ja ik moet het nog steeds doen met de 'oude' app ... Alweer een fout van TomTom om slechts één enkel platform te ondersteunen.
Ik heb een jaar geleden ¤60 betaald voor een app met lifetime Europa navigatie. Stond letterlijk in de beschrijving free lifetime maps. Nu is die app van de playstore weggehaald en moet ik ineens een abonnement betalen. Dat mag toch niet??? Het is in ieder geval achterbaks.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 25 maart 2015 22:04]

Wat blijkt, voor ¤0,50 krijg je de nieuwe app 3 jaar gratis. Moet je de oude app opstarten en dan reageren op de nagg.
Ja da's leuk maar 1. ik heb al ¤60 betaald voor gratis kaart updates, dus waarom moet ik nu ineens ¤0.50 per jaar betalen? 2. toen ik de app kocht werden mij duidelijk levenslange kaart updates beloofd. Na die drie jaar moet je flink gaan betalen, terwijl ik al betaald heb voor levenslange kaart updates. (zie deze foto als bewijs). Zie je niet hoe sneaky dit is? Mensen denken dat ze korting krijgen, maar in feite wordt ze de lifetime map updates waar ze voor betaald hebben afgenomen.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 26 maart 2015 00:13]

Dat is ook waar ik vind dat het schoentje wringt:

Ik heb 79,99 euro betaald voor die lifetime updates, en nu is het dus 50 per drie jaar.
Ik krijg wel een cashback maar die betaald niet de oude software van 79 euro terug... dus ik verlies meer dan 30 euro en het is maar enkel geldig voor 3 jaar in de plaats van levenslang zoals beloofd
Je zit fout, geen 50 euro, maar 50 eurocent.

Ik heb zowel de kaarten van Amerika, Zuid-Afrika als heel Europa gekocht op mijn Android (+ ¤100) en meerdere jaren Flitspalen (¤18), file informatie (¤25) en dat ook nog eens voor Amerika en Europa los.

Vorig jaar heb ik de nieuwe Android app gekocht voor ¤20 voor 1 jaar (alle kaarten, alle file-informatie alle flitspalen). Toen was deze nog in beta.

Gisteren op een andere account mijn oude Android app weer geïnstalleerd en geupdated voor 3 jaar nieuwe Android app (met alles erop en eraan) voor ¤0,50. Dat is zo'n 17 eurocent per jaar een lachertje voor een upgrade. Hadden ze net zo goed gratis kunnen maken.

Na deze eenmalige 3 jaar voor 50 eurocent dus ¤20 per jaar. Allemaal een stuk goedkoper, dat wel. Vooral omdat je alle kaarten kan downloaden.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 maart 2015 14:16]

Nee ik ben juist

De 50 euro is de waarde voor 3 jaar abbo, ik vergelijk het met de vaste kost die ik betaald heb 79,99 voor te berekenen hoeveel die truukje van hun me eigenlijk dus kost.
In totaal betaalde ik dus 79,99 + 0,50 terwijl de abbo 50 kost voor 3 jaren, dus ben ik 30,5 euro kwijt + ik berken niet die flitsers en tomtom hd ABBO die nog 10 maanden lopen...
Nee, dat hebben ze slim opgelost,
Je krijgt in de nieuwe app nog steeds levenslang updates van de kaarten. Je betaald namelijk niet meer voor kaarten of de app, je betaald om er km's mee te mogen rijden.
Dus na 3 jaar als je abo is afgelopen krijg je nog steeds levenslang nieuwe kaart updates. Alleen kun je er dan nog maar 75km/maand mee rijden. :)
Kaarten zijn altijd al levenslang geweest op het Android platform. Nu en daarvoor. Alleen heb je nu inderdaad een lopend abbo nodig, tenzij je niet al teveel je TomTom gebruikt. De wijzigingen zijn:

+ Je betaald niet meer los per kaart, maar krijgt alle kaarten van de wereld zolang je abbo loopt.
+ Je betaald niet meer los voor file informatie (dat was ¤25 per jaar), maar dit zit in het totaalbedrag.
+ File informatie was locatiegebonden. Europa en Amerika vereisten losse abbo's (heb ze beiden gehad). Nu is alle file informatie beschikbaar voor 1 bedrag.
+ Je betaald niet meer los voor flitspalen (eerst ¤18 per jaar), maar dat zit in het totaalbedrag.

- Onbeperkt gratis kaartupdates: was zo en blijft zo
- Gratis updates voor de app zelf: was zo en blijft zo.
- Kaart + updates zijn niet meer van jou na eenmalig hoog aankoopbedrag. Als je meer dan 75km per maand rijd dien je elk jaar je abbo te verlengen om kaarten te gebruiken.

Grootste wijzigingen:
! Alle kaarten, alle file informatie, alle flitspalen zijn nu beschikbaar voor ¤20 per jaar, of eenmalig voor ¤0,50 (voor 3 jaar) voor bestaande gebruikers. Dat is een enorme prijsdaling.
! Gratis gebruikers kunnen elke maand opnieuw 75 kilometer van alle TomTom diensten (kaarten, file, flitspalen) gebruik maken. Hiervoor was er helemaal niets voor niemand gratis.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 maart 2015 14:18]

Dat klopt echt niet. Iig niet voor de officiële TomTom apps voor Android. De app die ik kocht was voor Europa en kostte ¤60 en bood voor dat geld lifetime kaart updates. Met als lullige kleine lettertjes dat het om de lifetime van de app ging. Maar dat was de afgelopen twee jaar met updates zonder abonnement. Alleen voor flitsers of verkeersinfo kon je vanuit de app een ano afsluiten. Zo had je voor iedere regio een aparte app, ook bvb Benelux.
Wat klopt dat niet? Ik heb de Europa app ook gekocht (alleen voor 40 euro) en ook de VS en Zuid-Afrika app in sale. Dat omdat TomTom apps de afgelopen jaren om de maand wel in de sale waren, dus zonde als je 60 euro hebt betaald.

Ik weet dat de kaarten lifetime waren en dat je steeds updates kreeg. Alleen kreeg je toen updates voor je eenmalige aankoopbedrag nu krijg je sowieso onbeperkt kaart updates met of zonder abbo.

Enkel als je een abbo heb kun je onbeperkt kilometers maken in plaats van 75km per maand.

Mijn punt is juist dat het allemaal veel goedkoper is geworden als je meerdere kaarten wil gebruiken en ook graag de file informatie wil. Toen was het 25 euro per jaar voor enkel alleen file informatie in 1 regio. Nu is het 20 euro per jaar voor alle kaarten, alle file informatie, alle flitsers. Nogal een prijsverschil.
Als je een abonnement had op de traffic en/of flitser info is het misschien goedkoper geworden. Maar je gaat er dan voor het gemak wel van uit dat iedereen die een TomTom app gekocht heeft ook zo'n aanvullend abonnement had. Aan die gratis kaartupdates heb je natuurlijk niks als je er (na drie jaar gratis abonnement) maar 75km mee mag rijden. Dus de meerderheid die een app met lifetime kaartupdates heeft gekocht, geen aanvullende abonnementen had en nu ineens in een abonnement gedwongen wordt voor updates, is gewoon te grazen genomen door TomTom.
Ik ben het met de meeste punten van je eens, behalve je batterij punten

Ik neem aan dat als je je telefoon als navigatie gebruikt in de auto, je toch ook wel een 12V adapter naar micro usb voor je telefoon hebt of een telefoonhouder met power voor je telefoon? Power saving mode in de auto lijkt mij i.i.g. overbodig als het zo gemakkelijk is om je telefoon even aan de lader te doen.

De hele kaart downloaden doe je toch thuis via Wifi? Of je PC en kopieert deze dan naar je telefoon? Dat ze de kaart gemakkelijk kunnen opslitsen ben ik uiteraard met je eens zoals bij Sygic en Navigon waar je zelf de landen kunt kiezen. Het installeren van de updates kun je toch zelf bepalen wanneer je dat doet.

Punt 9 is wel mogelijk, echter dien je hier zelf een config aan te passen op je telefoon, en heb je dus root nodig. Hierover lopen inderdaad hele discussies over bij TomTom welke nu wel zeggen dat het nu wel mogelijk is om je kaart b.v. op een MicroSDkaart te zetten i.p.v. in 1e instantie alleen op je telefoon geheugen.

Hoe kun je de kaarten in een map naar keuze zetten bij tomtom:
Als je wel root op je telefoon hebt kun je de verwijzing naar je kaarten aanpassen door het bestand metadata aan te passen. Je kunt dan de volgende regel aanpassen:
<url location="file://mnt/sdcard/tomtom/com.tomtom.europe" />
Hiervoor moet je wel even kijken waar jouw kaarten dan staan en wat de juiste aanroep structuur is.

Als dat niet bij je werkt kun je altijd nog het appje foldermount gebruiken om de map waar je kaarten in staan te laten verwijzen naar een andere locatie.


De opstart snelheid heb ik geen problemen mee bij TomTom, dit duurt een paar seconden voordat ik het menu in beeld heb, maar langer dan 10 - 15 seconden duurt het beslist niet.

Gezien de punten welke je mist bij TomTom zou ik je juist aanraden om Navigon eens te proberen, die heeft de meeste punten wel aanboord welke jij mist.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 25 maart 2015 14:20]

Bedankt voor je inzicht.

De Batterij kan inderdaad meestal gewoon aangesloten worden op een autolader, maar die heb je niet altijd, je kan tomtom ook gebruiken voor wandelinstructies te krijgen,dan heb je ook geen lader.

En zelf als je de lader hebt, dan krijg je ook problemen, het scherm of het toestel worden gloeiend heet bij lange navigatie of tijdens snel laden + hard gebruik van GPSm daarom is het scherm uitgaan functie zel interessant om als optie te hebben.

Kaarten downloaden kan je inderdaad thuis doen, maar dat duurt ook redelijk lang als je bijna 4gb moet afwachten,en zonder root is dat een enorme hap van je storage en dat een paar keer per jaar...bij sygic is belgie 27mb,dat kan ik zelf over 3g updaten op 2 minuten, voor grotere mappen zou ik inderdaad wifi thuis opladen bijvoorbeeld net voor vertrek op vakantie.
De kleine mappen inladen gaat trouwens sneller
Kijk eens bij SYGIC....

Gratis en doet alles wat je wilt, incl eigen poi.

http://www.sygic.com/gps-navigation/premium
Werk jij voor sygic ofzo? Iedere post reageer je dat sygic goedkoper is? Jammer dat dit alleen niet waar is.

3 jaar sygic wereld inclusief flitsers (en dus vergelijkbaar met tomtom dan)
Kost: 40 euro voor sygic premium en 15 euro per jaar voor flitsers. Totaal over 3 jaar 75 euro.

Tomtom wereld met alle functies kost over 3 jaar 45 euro.

Tomtom is over 3 jaar genomen 30 euro goedkoper dan een vergelijkbare sygic versie.
Heb jij aandelen TomTom? Ik geef aan dat wat TomTom doet een schoffering van bestaande klanten is, en dat er goedkopere alternatieven zijn.

Je post drie keer hetzelfde, niet iedereen zit op speedcams te wachten....

Bovendien is SYGIC platform onafhankelijk, ipv alleen voor Android en heeft het vele malen meer info aan boord, zijn kaarten per land of per staat te installeren, en doet de gratis versie voor 75% van de mensen het prima.

Bovendien is er veel meer integratie van poi, ook offline, kun je er in de stad mee wandelen, en zijn er meer opties dan voor TomTom qua uitbreiding (oa HUD, mirror link integratie, family locator en dashcam)

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 maart 2015 02:26]

Ik geef alleen aan dat als je de 2 pakketten gelijk trekt tomtom.goedkoper is dan sygic. Je moet geen appels met peren vergelijken.
Als je een compleet pakket wilt betaal je bij Sygic gewoon meer. Tomtom heeft nu dit voor Android uitgebracht, maar het is natuurlijk vrij logisch dat dit ook voor ios komt, aangezien je abonnement via tomtom loopt zal je dan ook tussen ios en Android kunnen switchen omdat de app in de store gratis is en je later je abonnement gegevens in de app moet toevoegen om alle functionaliteit te krijgen.
Waze is inderdaad een fantastisch gratis product (zolang je niet gaat roamen :P).
Alleen een puntje.. waar vind ik die power saving mode?
Waze heeft een interessant systeem in handen. Helaas slaan ze de plank flink mis in de uitvoering van het idee.

- De interface tijdens het navigeren staat mijlenver achter op TomTom. Op een TomTom zie ik in één oogopslag hoe ik moet rijden, in Waze vraagt het echt heel veel inspanning, en dat is niet handig wanneer je je op de weg moet focussen.

- Incidentmeldingen zijn onduidelijk, klein kadertje, van de voorgelezen info word ik meestal niet veel wijzer.

- Veel meldingen zijn nutteloos, onterecht of achterhaald. Na een tijdje heb je er ook geen aandacht meer voor. Geef mij maar een goeie ouwe TomTom met TMC.
TomTom luistert zeker niet naar haar gebruikers en dat zit in de organisatie ingebakken. Ga maar eens solliciteren als student voor een stage, wat een asociaal bedrijf. Zelden zo meegemaakt en ik ben nog wel werkzaam geweest in de stage business.

Aan de andere kant ik heb met veel plezier de Amerika, Zuid-Afrika en Europa app van TomTom gekocht en gebruikt op mijn Android. Simpelweg omdat de file informatie van TomTom overtroffen is. En dat is precies waar je als gebruiker het meeste tijd mee bespaart onderweg.

Ook de huidige Android Go app heb ik als beta gebruiker alweer bijna een jaar in gebruik. Toch een stuk sneller en intuïtiever dan de oude app en ook de file informatie is nog sneller.

Als Google, Sygic of Nokia/Microsoft nou daar aan de weg mee timmerden dan wil ik wel over.
Die apps die je eerder gekocht hebt ben je nu dus kwijt. Staan niet meer op de play store. Hooguit krijg je de eerste drie jaar korting op het abonnement wat je vanaf nu moet betalen.
Alleen het opslaan van de kaart mag niet op de SD van Android, ik vind dat ook jammer, maar dat is niet de schuld van TT.

Verder ben ik het volledig eens met alle punten, ik heb een eerste versie ervan op mijn tablet staan (groot scherm), maar in de auto nog steeds gewoon de oude simpele One XL. Ik vermoed dat het team van TT meer mensen heeft werken aan kaarten/updates, dan dat ze IT'ers hebben voor de applicatie, TT was ook redelijk laat met uitbrengen van een app. Reden voor het niet gebruiken van de app is batterijverbruik, toen ik mijn eerste Samsung Omnia kreeg wilde ik per se navigatie, maar na 7 a 8 minuten was mijn toestel leeg... Dit valt mee met mijn Note, maar nog steeds is accuverbruik te hoog. Ik heb ook geen internet op mijn smartphone, dus ik moet wel iets hebben wat volledig autonoom werkt met een complete kaart en GPS.
En TomTom ook ;)
Gratis vs Betaald.

Here heeft ook file informatie.
Op zowel mijn Windows Phone als in de Auto (ingebouwd in Volvo, standaard met Sensus Connect) heeft Here ook gratis kaart updates. In de auto alleen voor EU, elk half jaar, op de Windows Phone voor heel de wereld! Kom bij TomTom maar eens aan voor kaarten voor heel de wereld. Dan betaal je dus voor alle continenten en soms zelfs landen apart. Gemiddeld 50 euro per kaart. Linkje voor ios, zou me verbazen als de android hier niet vlot achteraan gaat of ook al heeft (kan het nu niet verifieren): http://360.here.com/2015/...maps-how-manage-here-ios/

[Reactie gewijzigd door Get!em op 25 maart 2015 13:00]

enige punt is dat TomTom nog altijd de meest betrouwbare file informatie heeft (laatst nog ergens getest). Lijkt me dat dit abo model wel wat flexibeler wordt dan het oude model met map prijzen.
enige punt is dat TomTom nog altijd de meest betrouwbare file informatie heeft (laatst nog ergens getest). Lijkt me dat dit abo model wel wat flexibeler wordt dan het oude model met map prijzen.
Alleen jammer dat Here Maps bij mij in Nederland ook nog nooit de fout is ingegaan met file informatie.
Bij mij schat here de verwachte aankomsttijd toch vaak te positief in als er file is. Kan soms zo een half uur schelen met Google Maps navigatie en helaas heeft die laatste dan altijd gelijk bij mij.
Onzin natuurlijk. Zelfs TomTom is niet perfect. Het gaat om de snelheid van informatie, de exacte start en einde van de file en de verwachte tijdsduur. De combinatie van systemen en informatie van Tomtom is daar al jaren in overtroffen, diverse internationale en nationale onderzoeken bewijzen dat. Altijd komt TomTom op 1 en zelfs zij zijn niet perfect.

Als jij Here Maps perfect noemt qua file heb je geen idee wat perfecte file informatie is.
Here drive en Here maps zijn gewoon goed qua informatie. Heb nog niet gehad sinds 2 jaar dat ik het gebruik dat ze er naast zaten en het was nog actueel ook.

Ben zelfs gestopt met gebruiken van de nodige websites omdat de informatie welke Here Maps gaf dermate accuraat is dat het voldoet. Google nav app had ik wat mindere ervaring mee, maar tja dat is inherent aan deze applicatie.

En ja, Tom Tom biedt veel meer zoals POI's en dergelijke, maar met FlitsNav er naast (of flitsmeister) maat dat wat minder uit. Waarom een abbo nemen wanneer het voldoet. En het is gebleken dat met Here maps en drive geen gelazer is met navigeren in het buitenland, geen extra kaarten kopen en alle informatie is zeer nauwkeurig.

Er zal best wel een markt zijn voor Tom Tom, maar ik vraag me af of dit de mobile telefoon markt is, misschien voor Android of iOS (hoewel die ook wel aardig goed schijnt te zijn).
Waarom zou ik TomTom navigatie betalen als ik gratis Here Navigatie op mijn Lumia heb (uitgaande dat dit naar Windows Phone komt). Google Maps is ook gratis met navigatie.
Google Maps navigatie is echter niet voor niets nog steeds in beta. Zo kan het de weg naar mijn huis niet vinden, doordat Google Maps simpelweg verouderde kaarten heeft.
Is dit nog in Beta?
Volgens mij is dit al jaren uit beta modus.

Natuurlijk weet ik niet wat de situatie is bij jouw huis. Maar vorige maand hebben ze een nieuwe wijk aangelegd bij mij in de buurt en dit staat er nog niet op. Degoutante verouderde google maps !

Tomtom en garmin weten het ook niet altijd als het recent is hoor. Heb een Garmin van vorig jaar en meestal was google maps meer up to date en accurater.
Mijn moto tomtom is nu 3 jaar oud en nog steeds wint google maps.
Alleen de rijstrook advies is visueel beter op tomtom en garmin
google navigation heeft tegenwoordig ook rijstrookadvies ;)
True, maar die op tomtom en garmin ziet er wat mooier uit.

https://uk.support.tomtom...images/public/2381_01.gif
Bij TomTom zie je op dat moment niet meer waar je heen moet navigeren, het blokkeert het hele beeld. Erg irritant!

Ik navigeer erg prettig met Google Maps, moet ik zeggen.
Dat kan je natuurlijk gewoon instellen, hoe dat rijstrookadvies wordt getoond.
Bij mij staat het dus gewoon op de plek waar normaal de snelheid, ETA, afstand etc wordt getoond. Blokkeert niks. Je ziet hoogstens even niet hoe hard je rijdt.

Of het advies ook altijd even nuttig is, dat laat ik even in het midden...
Is dit nog in Beta?
Volgens mij is dit al jaren uit beta modus.
Google Maps is uit beta, Google Maps Navigatie is dat echter niet. Ik krijg toch echt meldingen op mijn telefoon als ik Google Maps Navigatie gebruik, dat het in beta is en dat mogelijk dus fout kan gaan.
Correct, Maps navigatie is nog steeds in beta. Je krijgt inderdaad waarschuwingen bij het eerste gebruik van de navigatie.
Dat zegt'ie.
Edit: nvm ik zie dat de reactie nu wel klopt. Of ik had verkeerd gelezen of hij is ge edit.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 27 maart 2015 01:04]

Dit geeft hij niet aan bij mij en op internet zie ik de vermelding hiervan ook niet.
Update je je phone wel eens ? :p
Heb je bij de eerste keer het hokje aangevinkt met 'Niet meer weergeven'? :P

De jaarlijkse kosten vallen in mijn ogen erg mee, als je gewoon altijd de nieuwste informatie (kaarten/flitsers) hebt. Wel heb ik zelf liever een losse/ingebouwde navigatie, dan dat ik mijn mobiel hiervoor moet gebruiken.
Nexus 5, met Lollipop 5.0.1.
TomTom kan mijn huis ook niet vinden. Ik woon in een afgesloten binnenstad maar wordt stelselmatig naar een verkeerd (lees te ver) paaltje gestuurd.
Beetje flauw, want je kunt Google Maps ook aanpassen.
Valt tegen. Ik heb een paar fouten bij herhaling doorgegeven. Krijg je netjes een mailtje maar ze doen er niks mee. Oa een hotel in het centrum van Marrakech wat een halve kilometer verkeerd staat. Niet echt relaxt als je de weg niet kan vinden terwijl je belaagd wordt door mensen die je tegen betaling de weg willen wijzen.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 25 maart 2015 21:51]

Dit soort dingen zul je altijd hebben, de tomtom van mijn schoonouders kan het huis van haar dochter niet vinden, terwijl die wijk er nu al een paar jaar staat.
Geen idee hoe oud de TomTom zelf is, maar controleer dan even of de kaart ook bijgewerkt is, die op de TomTom staat. TomTom kon namelijk mijn woning (in Amersfoort Vathorst, in juli 2013 opgeleverd) wel snel vinden.
Misschien een keer de map updaten ;)
Zou je zeggen he? Maar ze zweert dat ze dat gedaan heeft.. Daarentegen is ze ook niet zo'n computerwizz, dus misschien ligt het daar aan.
De kaarten zijn verouderd, de routes zeker niet zo vaak... maar je krijgt er wel rare routes van omdat je dan volgens maps ineens in 'het niets' in rijdt. Ook heeft maps nog regelmatig moeite met eenrichtingsverkeer en dat soort zaken, dat doet bijvoorbeeld het gratis Here+ een stuk beter want kaarten zijn up-to-date en nog geen gekkigheden gehad dat ik een kant werd opgestuurd die ik niet op mocht. Enige probleem wat ik nog steeds met Here+ heb en al veel vaker heb gehoord is dat het af en toe hele vreemde routes kiest, oftewel het volgt niet altijd de meest logische route.
Dat kan ik beamen. Maar meestal komt het wel goed. Wat me opvalt met Here Drive+ is dat de routes soms tegen mijn gevoel in gaan, maar als ik de kaart dan bekijk zie ik dat ik vroeger dacht sneller te zijn, maar dat Here Drive+ er toch wat beter in is.
Tja uitzonderingen zijn er altijd, in 99& van de gevallen werken Google Maps, Apple Maps en Waze meer dan prima.
Met Google Maps laat mij over fietspaden navigeren, aantal over grote afstanden gedaan (+50km) en dat ging erg goed!
Apart, als ik kijk naar het dorp waar ik tot voor kort woonde stonden de nieuwe wijken al allemaal ingevoerd, ruim voordat ze er uberhaubt lagen.

Of bijvoorbeeld de A67 oprit bij Lierop richting Venlo, deze is ergens in juni/juli gereed maar staat al via pijlen aangegeven op google maps.

https://www.google.nl/maps/@51.4213759,5.7011522,17z

Mijn ervaring is dus dat Google Maps vaak juist voorloopt ipv achter.
Google Maps heeft voor zover ik weet wel een internetverbinding nodig. En dan gaat het vrij rap met je mobiele verbruik. Ik gebruik zelf de gratis app Navigator. Heeft wel wat bugs, maar doet het verder helemaal prima. De beste gratis navigatie-app die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd. Kan ook volledig offline. Wel zo prettig.
Google Maps Nav heeft al weer een tijdje de mogelijkheid om een deel van de kaart op je telefoon te zetten.
Een goede ontwikkeling, maar ik ga straks mijn oude telefoon gebruiken als navigatiemiddel en aangezien er dan geen sim-kaart in zit zal het zonder internetverbinding moeten. En dat is zo te zien nog steeds niet het geval. Via Navigator heb ik nu de kaarten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Schotland, Ierland, Schotland en heel Scandinavië. Werkt voor mij veel beter.
Een klein deel. En dan ook nog eens een beperkt aantal van dat soort delen. Bonvendien heb je dan eigenlijk alleen maar een hele zoot bitmaps - je gaat er niet kunnen routen zonder verbinding; en als je dan toch al verbinding hebt, moet je wel heel krap met je dataplan zitten wil het niet beter zijn om de kaarten automatisch te laten downloaden waar het nodig is.
Die dan om de haverklap niet meer geldig is zodat je in het buitenland ineens ontdekt dat je ge-cachete kaart het niet meer doet.
Bekijk NavFree ook even, dan - ook gratis, ook offline, en gebaseerd op OpenStreetMap, dus je kunt zelf de kaarten op de website aanpassen als je iets ziet dat niet klopt zodat dat in toekomstige downloads meegenomen wordt. :)
4 maanden geleden hebben mijn vriendin en ik een auto gekocht en mijn huidige Samsung Galaxy s3 gaat straks als ik een nieuwe telefoon heb (geen HTC One m9 ben ik bang voor ;) ) dienst doen als navigatiemiddel en offline spotify-toestel in de auto. Navfree was één van de eerste gratis apps die we geprobeerd hebben, maar ik vond hem vaak vrij traag reageren en ik vond de interface ook niet heel duidelijk. Google Maps werkte prima, alleen heb je daar dus wel internetverbinding voor nodig en het vrat nogal wat data. Een ritje Zwolle - Spijkenisse (en terug) en ik had 450Mb verbruikt volgens mij.
Navigator was de 3e die we probeerden en die bevalt ons tot nu toe nog het meest.
Was dat nog Navfree of het nieuwe Navmii? Ik zou die laatste opnieuw proberen want het zowel stabiliteit, snelheid als interface zijn flink verbeterd.
Dat was Navfree. Misschien toch nog maar eens kijken dan! Maar zoals gezegd ben ik best tevreden met Navigator ;)
Navfee heet tegenwoordig Navmii en heeft met de naam wijziging ook een behoorlijke interface update gehad. Het ziet er nu prima uit en het is nog steeds gratis! Ik gebruik het al jaren op vakanties en werk trips in het buitenland.
Als je de weg goed kent, mijn woon-werk route bv, dan merk je soms dat de route handiger kan maar het werkt dus wel.
Ik ben geen fan van hun interface en stemmen. Bij TomTom is de stem bv veel aangenamer en wordt het nietheelsnelafgehaspeld zoals sommige apps wel eens durven doen.
De kwaliteit van Google Maps navitatie laat nogal te wensen over. Hij herberekent constant de route (zodat je soms opeens moet omdraaien op de snelweg, om vervolgens weer een andere route te nemen). Zelf vind ik TomTom Android vele malen beter werken. Maargoed, wij hebben een TomTom XXL in de auto, en die functioneert prima.

Google Maps gebruik ik alleen als we Bram thuis hebben laten liggen.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 25 maart 2015 14:44]

Google Maps/Navigate is verre van geweldig:
  • Het gebruikt een gigantisch veel bandbreedte, een enkel ritje kan zo meer dan 100MB zijn. (niet gewenst in het buitenland).
  • Route vantevoren inladen is werkt niet fatsoenlijk, als je één keer een afslag mist dan weet Google het niet meer zonder data verbinding.
  • Stuurt je net iets vaker als de concurrentie wegen in die je helemaal niet in mag rijden (gesloten weg, één richting, fietspad).
  • Heeft mij recentelijk nog eens naar compleet de verkeerde plek geleid, zat er ruim 3 km naast.
  • Instructies van Google Navigate zijn niet altijd even duidelijk
Of Waze welke op alle platforms beschikbaar is en je Live feedback geeft over je reis vertragingen, FLITSPALEN! Ja Waze is de enige die waarschuwt voor flitspalen, politie controles gevaar op de weg, gesloten routes, wegwerkzaamheden en ga zo maar door!! Dat allemaal wegens de "sociale" functies waarbij gebruikers informatie kunnen doorgeven aan waze en er beloningen voor krijgen!

Dus nee je hebt TomTom niet nodig, het is pas handig als het altijd gratis is!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 26 maart 2015 01:19]

Ik vraag me af hoe bruikbaar dat is in de praktijk, wanneer ik een navigatiesysteem nodig heb is dat vaak juist voor lange afstanden. De weg binnen een straal van 30km weet ik sowieso wel, dan zit je met een enkele heen en terugreis al snel op 60km. Per maand dus een enkele keer.

Misschien als je er zuinig mee omgaat (dus de borden op de snelwegen volgt e.d.) tot je bijna bij je eindlocatie je er nog iets aan hebt, maar het geswitched en in de gaten houden van je gebruik zorgt er al voor dat ik net zo lief de gratis navigatie van Google Maps opstart.
Dus jij hebt navigatie nodig om op een snelweg/autoweg te komen (in de juiste richting van je bestemming) vanuit je eigen huis waar je de weg binnen een straal van 30km wel kent?

Je zegt het eigenlijk zelf al, je gebruikt dit voor het laatste stukje! En je hebt gelijk, dat is omslachtig, dat is de truuc ook, daarom heeft gratis spotify ook irritante reclame, juist om je te pushen naar de betaalde versie (of met een beetje pech alternatieven), net als TomTom dus :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 maart 2015 12:25]

Yes, maar in de praktijk wil je niet halverwege een parkeerplaats moeten zoeken om daarna je navigatie te gaan instellen. Dat doe je over het algemeen liever voordat je aan je reis begint ;)
Jup en dat is de irritatiefactor waardoor je misschien toch liever de betaalde versie neemt ondanks dat er alternatieven zijn (maar die moet je dan wel kennen, en tomtom kent iedereen wel)...
Waarom zou je dit juist alleen voor het laatste stukje gebruiken? Zaken als file informatie, info omtrent flitsers en een verwachte aankomsttijd lijken mij ook op de lange afstand heel erg nuttig.
Omdat je dan je 75 km zo verbruikt hebt.
Absoluut waar, zonder navigatie rijd ik zo naar de vakantiebestemming in Italië met de auto, echter die laatste 10km heb je even navigatie voor nodig, voor de kleine zijweggetjes etc..
Je hoeft een Tom Tom natuurlijk ook niet per se direct bij vertrek al aan te zetten, je geeft zelf al aan dat je in een straal van 30 kilometer de weg wel weet, scheelt dus al 15 kilometer per rit.
Maar het is veiliger en handiger om je navigatie aan te zetten voordat je vertrekt. Of ben jij die persoon die een beetje slingert omdat hij niet op de weg kan letten terwijl hij z'n navigatie aan het instellen is, maar denkt dat hij dat toch tegelijk kan?
Ook heb ik geen zin om na 15km weer te moeten stoppen om dat ding veilig aan te kunnen zetten.

75km per maand is inderdaad niks. Maar of je er niks aan hebt... ik weet het niet. Sommige mensen kunnen de weg in een stad niet goed vinden, maar zodra ze op de snelweg komen is het allemaal veel makkelijker. Ik ben zo'n persoon (de stad waar ik woon ken ik uiteraard wel). Dus ik zou, als ik dit zou hebben, als ik in een vreemde stad aan kom even rustig een parkeerplaats of tankstation zoeken, de navigatie verder instellen en naar m'n bestemming 5km verderop tuffen.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 25 maart 2015 12:57]

Natuurlijk het gaat om meer dan navigatie alleen, als je de app niet aanzet van bij het begin , dan is de kans groot dat je in een file terechtkomt

edit:
Natuurlijk kan je even op voorhand de app alles laten berekenen en dan terug afsluiten :-)

Maar ja als er onderweg iets veranderd en de flitsers...

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 25 maart 2015 13:50]

Dat klopt, als er onderweg iets verandert is de kans groot dat je dat niet op tijd hoort. Meestal sta je vol in de file als er op de radio voor de eerste keer wordt gemeld dat er file staat op die weg: "goh.. zou je denken?".

Flitsers ben je zelf verantwoordelijk voor. Die snelheidslimiet is er om meerdere redenen.
Ik gebruik het navigatie systeem eigenlijk altijd, ook als ik de weg wel weet. Altijd een "verwachte aankomsttijd" bij hand. Meteen een suggestie als er ergens een file is en niet pas als ik in de file sta en het systeem kan aanzetten. En natuurlijk let het navigatiesysteem op de route en ik op het verkeer.
Lekker dan. App netjes gekocht en nu mag ik als ik het goed begrijp dus per jaar gaan betalen. Tijd om naar alternatieven te zoeken waarvoor geen data verbinding vereist is.
Je kan overstappen naar TomTom Go en voor 3 jaar 0,99 cent betalen.. Je krijgt een soort van cashback van TomTom. Zie http://us.support.tomtom..../a_id/19421/?locale=en_US. Anders kan je de app geinstalleerd laten, de laatste update krijg je dan nog op 1 oktober 2015 en vanaf dan kan je het wel gebruiken maar niet meer updaten.
Dit is een hele mooie optie. Ik denk dat ik tot oktober de huidige app laat staan, dan upgrade voor 1 euro, en dan ben ik drie jaar verder. Dan is het een mooie investering geweest voor 40 euro.
Dat was ook mijn idee, om pas in september te switchen. :)
Maar de nieuwe app is veel sneller met file informatie. Had ook de oude Europa app in gebruik (met flitsers en file) maar toch maar een jaar geleden geswitched naar de TomTom Go beta en ¤20 afgetikt. Als het mij 2 uurtjes file scheelt in een jaar heb ik heb ik het weer terug en dat heeft het wel gedaan.

De nieuwe app is nog radicaler met parallel banen kiezen (bijvoorbeeld A4 bij Zoeterwoude is parallel zelden file, maar soms juist wel) en ook de Brienenoordbrug bij Rotterdam is belangrijk om accuraat te zijn over diverse rijbanen. Ook kun je nu wel heel eenvoudig een afweging maken tussen omrijden (meer km) of toch iets langer stil staan in een file. Zodat je agressief om files kan heen plannen.
Wat gebeurd er met mijn HD traffic abbo? die loopt nog 12 maanden

Bovendien kan ik niet zien of voor deze nieuwe abbo prijzen er ook HD traffic en flitsers al inbegrepen is, of moet je dat er ook nog eens als optie bijnemen?
Als je 1,21 bijbetaald wordt krijg je een abo van 3 jaar op de nieuwe app en ipv alleen HD-traffic krijg je dan ook nog de flitsers erbij.
Dat is belachelijk. Ik heb net ¤60 betaald voor een app met gratis kaart updates (letterlijk "free lifetime maps" en moet nou ineens een abonnement gaan betalen. Dat ik de eerste drie jaar korting krijg doet daar niks aan af. Ik heb een app gekocht met lifetime map updates en dat wordt nu ineens éénzijdig in de prullenbak gegooid.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 25 maart 2015 22:05]

Waar lees jij dat alle huidige app gebruikers over moeten stappen op het licentiemodel? Lijkt mij dat deze gewoon blijft werken en enkel nieuwe gebruikers niet meer de keuze krijgen om de app te kopen en dan van de kosten af te zijn.

Een app waarbij nieuwe data (kaartupdates, fileinformatie en/of flitsinformatie) belangrijk is lijkt mij ook beter in een abonnementsysteem te passen dan in een eenmalige uitgave dus ik vind het geen onlogische stap. Als ik vaker snelweg zou rijden zou ik er ook zeker gebruik van maken want de standaard kaarten applicatie van Apple laat toch wel wat te wensen over qua functionaliteit.
De nieuwe tom tom go App vervangt de huidige navigation app. Dus neem ik aan dan mijn app dadelijk niet meer werkt dan wel niet meer geupdate wordt met nieuwe maps. Momenteel worden mijn mapa om de zoveel tijd gratis geupdate. Dat vond ik juist zo netjes aan de tomtom app.
Klopt, de oude app, waarbij gratis lifetime maps werd beloofd staat niet meer in de play store.
Je kan overstappen naar TomTom Go en voor 3 jaar 0,99 cent betalen.. Je krijgt een soort van cashback van TomTom. Zie http://us.support.tomtom..../a_id/19421/?locale=en_US. Anders kan je de app geinstalleerd laten, de laatste update krijg je dan nog op 1 oktober 2015 en vanaf dan kan je het wel gebruiken maar niet meer updaten.
Zie het comment van Cuno hierboven!

De huidige app blijft werken zolang ie met Android overweg kan. Dus upgraden is niet nodig. Na oktober zal het ook blijven werken. Als je toestel geroot is dan kun je mbv Titanium Backup een backup van de app maken en die op een ander toestel restoren. Maar voor deze prijs ga ik voor drie jaar over en daarna zie ik wel verder. Ik gebruik TT zelden, maar ben altijd blij dat het beschikbaar is.
Ik heb redelijk goede ervaring met Sygic (http://www.sygic.com/). Zo ik weet kun je hem 1 week gratis proberen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor werelddekking, helaas zitten niet alle landen daar in. Maar ik zou toch nooit met de auto in Irak en Iran gaan rijden :)
SYGIC Europa kost nu ¤24,99 incl. Levenslange updates.

Imho fijner en makkelijker in gebruik dan TomTom (ook gewoon TomTom maps).

Voordelen zijn o.a. offline kaart per land, uitgebreide poi, reislogboeken, mogelijkheid tot hud, file info mogelijk, familie locator.

Bovendien kun je met SYGIC nog steeds kaarten op SD card zetten, wat ruimte scheelt op je device.

Plus je kunt eventueel van iOS naar Android en terug....

Plus deze app is er ook voor Windows phone....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 maart 2015 19:52]

Ik ben bang dat TomTom Sygic ook gaat terugfluiten en dwingen over te stappen naar een abonnement model. Als ze hun eigen klanten al afzetten door ze te verlichten een abonnement te nemen zullen ze dat zonder slag of stoot ook met Sygic klanten doen.
Waarom? Ze hebben net het model veranderd, en ze betalen TomTom voor de kaarten (net als Apple dat doet voor hun Maps), dus ik zie niet waarom ze dit zouden moeten doen....
TomTom laat Sygic ook per gebruiker per jaar laten betalen. Er komt een moment dat Sygic te veel moet betalen aan TomTom voor kaart updates van al hun huidige klanten. Als ze er niet genoeg nieuwe klanten bij krijgen kunnen ze die kosten niet meer dekken en moeten ze over naar een abonnementsmodel.

Dat zijn natuurlijk allemaal speculaties en toekomstvoorspellingen, maar ik denk niet dat TomTom de situatie laat voortduren dat je via de achterdeur van Sygic toch zonder abonnement "life time" bij hun kaarten kan.
Hoezo achterdeur? Het zijn concurrenten.....
Sygic gebruikt de kaarten van TomTom. Zit alleen een iets andere app omheen.
De kaarten komen van Tele Atlas. Tom Tom haalt zijn kaarten daar ook vandaan. Echter is de eigenaar van Tom Tom ook de eigenaar van Tele Atlas. Ook de ingebouwde navigaties in auto's halen de kaarten vaak van tele atlas.
Ik dacht dat Tele Atlas was overgenomen door tomtom
@Gerder, je krijgt een speciale aanbieding als je de APP al hebt.
Dit wordt niet in het artikel gemeld.

SPECIALE AANBIEDING VOOR BESTAANDE KLANTEN
De vorige TomTom Navigatie app voor Android is vervangen door de nieuwe TomTom GO Mobile-app. Kopers van de Navigatie app kunnen 3 jaar rijden met de GO Mobile-app voor slechts ¤0,50. Ga voor meer informatie naar http://goo.gl/WEpf4X
Volgens mij staat er in het artikel dat voor Tom Tom Go een abonnement benodigd is. Voor de TomTom Navigation is dat dus niet. Kijk dus even goed welke je hebt. :)
Speciale aanbieding? Ik heb ¤60 betaald voor een app met gratis lifetime kaart updates en moet daar nou ineens een abonnement bij afsluiten. Eerder een naaistreek dan een mooie aanbieding.
Volgens mij staat er in het artikel dat voor Tom Tom Go een abonnement benodigd is. Voor de TomTom Navigation is dat dus niet. Kijk dus even goed welke je hebt. :)
Dat staat er niet, beter lezen. ;)
Ondersteuning voor de oude versie, waarbij voor een eenmalige kost van plus minus 50 euro de volledige app gekocht werd, zou binnenkort stoppen. Gebruikers van die versie, kunnen voor 50 eurocent upgraden naar een driejarig abonnement. Met andere woorden: hun app, die ze hebben gekocht onder het mom van 'eenmaal kopen, voor altijd gebruiken', moeten ze vanaf nu elke 3 jaar opnieuw kopen. Ik zou me vrij afgezet voelen...
Je kunt die oude app ook voor altijd gebruiken, zolang je telefoon het doet (want met nieuwe versies van Android zal het mogelijk niet meer zo zijn), en zolang je met oude kaarten tevreden bent. Ik heb me altijd afgevraagd hoelang het zou duren voordat dit zou stoppen. Ik heb TT drie jaar geleden gekocht, meteen nadat het uitkwam, en sindsdien ontvang ik nog altijd kaartupdates zonder iets te betalen. Dat zoiets niet eindeloos kan duren was me wel duidelijk. Het is mooi in de tijd van alles gratis, maar geen bedrijf kan zo blijven bestaan. Ik ga voor die ene euro over en over drie jaar zien we wel verder.
Met de volgende catch: zolang je app meegaat.
Klopt. Maar van zo'n dure app mag ik toch wel verwachten dat die lang meegaat? Ik heb apps van een euro die ik al langer gebruik.

Edit: en in de engelstalige play store staat "for the lifetime of your app". Wat nou als ik die app nog 20 jaar in leven houd op mijn telefoon?

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 27 maart 2015 01:08]

De ondersteuning stopt. Dat is nog iets anders dan de app stopt. Met de oude versie had je ook niet ongelimiteerd nieuwe kaarten. Dus eens in de zoveel tijd moest je nieuwe kaarten aan gaan schaffen. Dat heb ik een tijdje geleden ook nog gedaan voor mijn tomtom van nu bijna 8 jaar oud. (Als eens stad 1 richtingsverkeer heeft geintroduceerd, dan sta je mooi voor aap met je oude kaarten).

Dus nee, je hebt ongelijk. De app die ze hebben. Die blijft het doen. Ze krijgen nu drie jaar nieuwe kaarten voor 50 cent. Of ze upgraden niet en ze blijven het nog een tijd doen met hun huidige app. Willen ze overstappen naar een andere telefoon, dan hebben ze de keuze om de oude telefoon alleen maar als navigatiedoos te gebruiken.

Of ze stappen over op Waze etc.
Ik heb die oude app voor ¤60 gekocht en daarbij werd wel degelijk onbeperkt nieuwe kaarten beloofd.
https://www.dropbox.com/s...g%20TomTom%20app.jpg?dl=0

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 25 maart 2015 22:01]

volgens mij werkt Windows en andere Software licenties ook zo.

je koopt XP en mag die blijven gebruikt maar de ondersteuning stopt.
dus geen nieuwe updates meer of wat dan ook.
En waarom zou ik dan niet gratis Nokia Here downloaden die ook offline werkt?
Omdat dit een heel ander product is? Veel mensen vertrouwen op de bekende naam Tom Tom en voor hen is de keuze in dit geval een een makkelijke. Niet voor niets noemen veel mensen hun navigatiesysteem "Tom Tom" ondanks dat het soms om een ander merk gaat. Met een offline systeem heb je natuurlijk geen up 2 date file informatie of informatie over flitsers.
Dat maakt het nog steeds geen ander product ;) Sterker nog, ik durf te zeggen dat ze als producten identiek zijn. Maar Here is gratis en TomTom niet. Nu klopt het dat voor de consument TomTom de navigatie is, maar ook dat is aan het afsterven en er zijn zat Tweakers die hun familie vertellen dat ze in plaats van TomTom Here moeten downloaden.
Het is absoluut niet hetzelfde product. Het is beide een app voor navigatie en daar houdt de overeenkomst ongeveer op.

- Andere diensten zoals file info, flitsers etc
- Andere kaarten
- Abonnement vs gratis (there's no such thing as a free lunch)

Je kunt hooguit stellen dat beide apps in soort gelijk zijn. Stellen dat het hetzelfde product is is gewoon onzin.
Here maps heeft ook file info en flitser melding. Ook ongelukken worden weergegeven
geeft jou HERE ook file info? of omleidingen? zeker als je offline werkt? die van mij niet.
Here heeft live file informatie via Internet, net als tomtom. Kaarten zijn net als tomtom offline te gebruiken.

Ik heb Here nu al overal gebruikt, in EU, in VS, en werkt prima en is gratis.
gaat dit niet om de HERE+? die 35 euro kost?
http://360.here.com/2015/...maps-how-manage-here-ios/
Is voor iOS, maar denk dat dit voor Android zelfde gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 25 maart 2015 12:58]

omdat tomtom nederlands is!!!

//edit:
heb het niet over taal, maar oorsprong van bedrijf; lijkt mij (altijd) beter om de locale economie te stimuleren ipv die duizende km verder op.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 25 maart 2015 13:05]

Ik hou, met Nokia Here, toch geld over om de lokale economie te steunen.
Sterker nog, ik kan de economie in Zwolle (waar ik woon) stimuleren in plaats een bedrijf in Amsterdam.
Kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.
Dat de gemiddelde nederlander engels kan mag onderhand wel eens tijd worden.
TomTom is een Nederlands bedrijf. himlims had het denk ik niet over de taalinstellingen :)
Eerlijk gezegd heb ik daar lak aan. Ik ga niet uit misplaatst nationalisme geld betalen voor een Nederlandse dienst terwijl er genoeg gratis (buitenlandse) alternatieven zijn.

Voor offline-navigatie heb ik "Navigator", een app voor Android. Je kunt wel kiezen voor de "Free" editie die kaarten van OpenStreetMap heeft, of de betaalde versie die TomTom kaarten gebruikt.

Het ziet er misschien wat minder gelikt uit, maar voor mij moet het functioneel zijn.
Probeer SYGIC eens, ook gratis, offline kaarten, TomTom maps, poi, multiplatform, etc.

Aanrader!!

http://www.sygic.com/gps-navigation/premium

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 maart 2015 20:05]

Tja dan is het denk meer een kwestie van waar je waarden aan hecht. Ach ja ieder zijn ding I guess.
Tja, zou nochtans wel een punt moeten zijn... En maar klagen dat er minder en minder jobs te vinden zijn...
Here is ook gewoon Nederlands: http://www.kvk.nl/orderst...n/?kvknummer=170704360000

Is het bedrijf wat vroeger navteq heette.
Navteq heet nu Here Maps (hetgeen inderdaad verwarrend is met de gelijknamige app van hetzelfde bedrijf) en is 100% eigendom van Nokia en dus vooral Fins/Amerikaans. Fins van oorsprong, maar vooral Amerikaans als je naar de grote aandeelhouders kijkt.

Dat Navteq ooit Nederlands was is waar, maar dat is al weer enige tijd geleden.
Sowieso is Nokia Here Nederlands. Het heeft Nederlandse weergave en Nederlandse spraak? :P

Zie de Google Play Store Market-item: https://play.google.com/s...ails?id=com.here.app.maps

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 25 maart 2015 12:23]

de Nokia app is Fins/Amerikaans ;)
Ja, alleen zoals ik het opvatte was dat er werd gezegd dat taal/spraak Engels was....
De Here app op Android is anders volledig NL en ook NL stemmen zijn te downloaden. Is dit op andere platformen dan niet zo?
Hij heeft het over de oorsprong van het bedrijf zelf ;-)
Ik reis zelf veel over de hele wereld ivm werk (KLM) vind dit wel een hele fijne app. Vooral omdat gewoon alle landen van de wereld te downloaden zijn. Normaal moest ik per wereld deel een app aanschaffen a 50-60 euro. Nu ben ik voor 19,99 (per jaar) klaar voor de hele wereld. Ook goedkoper dan een navigatiesysteem huren bij je huur auto.
Met Here kun je hetzelfde doen. Voor niets.
Here heb ik geprobeerd. Kreeg totaal onlogische routes waar ik een afslag eerder van de snelweg gestuurd werd en dan een stuk binnendoor moest. Nee dankje. Doe mij dan maar tomtom.
Met Here werd ik één-richtingsstraten ingestuurd. Maar dan de verkeerde kant op. Ik kreeg routes dwars door weilanden heen. Ik heb het een week geprobeerd voor diverse routes, maar echt ze slaan af en toe nergens op. Daarnaast houdt TT niet alleen de files voor je in de gaten, hij leid je ook automatisch om de file's heen.
Als je af en toe navigatie nodig hebt kan ik snappen dat je voor een gratis variant gaat, maar wie veel rijd en veel op navigatie vertrouwd en graag de file's automatisch omzeilt. Dan snap ik niet dat mensen zeuren over 2 tientjes per jaar.
¤19,99 per jaar is vrij duur imho als het ook gratis kan met SYGIC.

Ook TomTom kaarten, offline opslag, veel meer gratis functionaliteit en (indien gewenst premium) wereld versie met lifetime updates voor ¤40,--
Sygic meerdere malen geprobeerd maar niet betrouwbaar genoeg. En zeker als ik in het buitenland ben wil ik op m'n navigatie kunnen vertouwen. Sygic heeft mij niet kunnen overtuigen. Heel veel dingen moet je bij Sygic trouwens ook gewoon voor betalen.
Ben 4 keer de USA plus een aantal keren Europa rondgereisd met mijn SYGIC en nog nooit onoverkomelijke problemen gehad.

Af en toe een poi die niet meer klopte, maar dat is alles.

SYGIC is gratis, je betaalt voor een aantal features, indien je die nodig hebt.

Veel updates van kaarten en sinds de laatste update is de hele interface veranderd.....ik zou als ik jou was nog eens proberen, zeker omdat het nu gratis is....
Net nog gekeken, maar geen rijbaan instructies, geen straatnamen die worden uitgesproken, geen turn by turn navigatie. Allemaal premium waar je voor moet betalen bij Sygic. Dan valt 20 euro per jaar voor een compleet TomTom product nog wel mee. Dat heb ik er dan zeker graag voor over.

Voice Instructions
Turn-by-Turn Navigation
Signposts
Sharp Curve Warnings
Dynamic Lane Assistant & Junction Views
Speed Limit Warnings

Allemaal premium en dus betaalde functies die bij tomtom er dus in zitten
(bron is de sygic site)

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 25 maart 2015 23:20]

Je betaalt bij TomTom dus liever ¤20 per jaar dan eenmalig ¤40 premium voor de hele wereld of ¤25 voor heel Europa bij SYGIC?
Ik ook, ik kies liever voor de allerbeste file navigatie en niet de een na beste. En dan wijzen de nationale en internationale onderzoeken unaniem 1 winnaar aan....

Want 5 uurtjes minder per jaar vertraging/file is mij veel meer waar dan dat 2 tientjes wat ik bespaar met Sygic. Ik weet niet hoe duur jou tijd is.
Zo goed zijn de eerste test indrukken van TomTom Go nu ook weer niet....

De conclusie van onderstaand artikel dat je TomTom go het beste kunt gebruiken in landen waar je geen data abonnement hebt, anders is een gratis alternatief zoals het genoemde Google maps gewoon beter, sneller en vollediger.

https://curved.de/news/to...-die-neue-navi-app-233895
Daar staat helemaal niets over file informatie. Heel mager review, snap niet dat jij komt beter, sneller en vollediger. Alleen dit al: "CURVED konnte vorab die neue App TomTom Go Mobile ausprobieren."

Ja ja, ik heb de TomTom Go beta app (al vrijwel een jaar niets veranderd) al een jaar in gebruik in meerdere landen. Was gewoon te installeren via Play Store met een omweg.

Consumentenbond: TomTom beste file informatie van allemaal

University of Michigan: Tomtom verslaat Google op alle fronten file informatie

Ik heb Google Maps ook gebruikt in Zuid-Afrika (geen file informatie te zien), de wegen rondom Sillicon Valley (ja, zelfs daar was TomTom accurater) en uiteraard veel Europa.

Begrijp me goed ik gebruik ook vaak Google Maps, omdat de poi data onovertroffen is, maar voor de lange ritten. Zeker niet. Uiteindelijk bespaar je met vertragingsinformatie de meeste tijd en het is logisch dat Google het daar aflegt. Ze maakt geen gebruik van sensoren in wegdek etc. 1 bron van informatie maar.

En laten we eerlijk zijn, GM navigatie: kom op, nog niet eens snelheidsindicatie + informatie beschikbaar, dat hadden alle concurrenten in de jaren '90 al. Hetzelfde geld voor tolwegen vermijden, snelste of kortste route, echt alles mist in GM.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 maart 2015 15:06]

Kom op...links met tests uit 2013?????

Denk je echt dat de tijd heeft stilgestaan?

Bovendien is er ook al op het door jou genoemde artikel van Tweakers in de Posts gewezen op de mogelijke onbetrouwbaarheid van de steekproef, gegeven het aantal testpersonen en de gereden kilometers.

Bovendien is 53% ernaast zitten imho geen score om erg trots op te zijn, of wel....?

Waze scoort 61% foutieve meldingen....en die app is gratis....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 maart 2015 15:08]

Ik weet niet wat jij tegen TomTom hebt, maar er zijn enkel test te vinden waar TomTom wint op file informatie gebied. De tijd heeft niet stilgestaan maar Tomtom ook niet met file informatie, dat bewijst de nieuwe app wel. Nog agressiever worden parallel rijbanen aangeraden als het daar iets rustiger is.

Ook wordt een afrit/oprit combinatie in een file nu standaard aangeraden als dat meer dan een enkele minuut scheelt. Dat heb ik nog geen enkele andere navigatie standaard zien doen.

Zowel onafhankelijke tests als mijn persoonlijke ervaring bewijzen dat ik goed zit. En ik weet dat er voldoende goedkopere of zelfs gratis alternatieven zijn, maar als ik voor een paar euro of paar tientjes weer een paar uur vertraging per jaar bespaar vind ik dat allemaal best.

Dit is TomTom tot op heden helaas nog niet gelukt, maar ik hoop dat zij of een concurrent dat wel weet waar te maken.

En je hebt gelijk, dat heb ik al eerder gezegd hierboven. Geen enkele file navigatie is tegen het perfecte aan op dit moment, daarom is er nog veel ruimte voor verbetering. Mocht een concurrent plots veel meer databronnen dan TomTom slim gaan combineren dan ben ik meteen verkocht.

Voor mij enkel het beste en niet het een na beste.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 maart 2015 15:18]

Ik heb niks tegen TomTom, maar er zijn genoeg apps die hetzelfde doen, maar dan gratis.

TomTom was altijd al de duurdere app, omdat je blijkbaar ook voor de naam betaalt.

Uitwisselbaarheid tussen verschillende OS'sen vind ik in deze tijd niet meer dan normaal. TomTom heeft zijn nieuwe app (voorlopig) alleen voor Android uitgebracht.... Een regelrechte misser!

Gratis alternatieven doen echt niet onder voor TomTom, met de nieuwe app bewijst tomtom dat ze veel hebben veranderd aan hun app, maar volgens sommigen niet ten goede, zoals mijn link naar het Duitse artikel al aangaf.

Nogmaals, het is een persoonlijke voorkeur welke app je zelf prettig vindt, maar TomTom heeft imho een te hoge prijs met te weinig meerwaarde tov gratis apps, en schoffeert zijn trouwe klanten door over te gaan op een nieuw model, terwijl er genoeg klanten recht hadden op lifetime updates.....die krijgen ze nu niet meer.....niet slim.
Dat klopt ja, omdat ik weet dat tomtom perfect werkt en sygic vaak te wensen over laat.
Aangezien sygic de kaarten van tomtom gebruikt kan je er op wachten dat je bij hun ook gaat betalen voor de kaarten of updates ieder jaar. Slim wat ze nu doen door zoveel mogelijk users te binden.

Bij Sygic betaal je trouwens 15 Euro! Voor alleen de speedcams, die zitten er bij tomtom ook bij in. Als je 3 jaar tomtom abonnement neemt kom je op 15 euro per jaar voor de hele wereld het hele pakket. Dus nee niet duur.

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 25 maart 2015 23:31]

SYGIC is iets groter dan TomTom, hebben 'iets' meer apps verkocht....

Voor mij werkt het beter, en de omschakeling in betaal model bij TomTom geeft aan hoe erg ze in het nauw zitten..... Bovendien lichten ze hun bestaande klanten op die nog maar 3 jaar ipv lifetime kunnen genieten van updates.

Te lang vastgehouden aan hun losse apparaten....

Als je blij bent met TomTom moet je dat vooral blijven gebruiken maar de concurrentie zit niet stil, en holt ze aan alle kanten voorbij.
Wat heeft het verkoop aantal van sygic te maken met de werking? Logisch als iets gratis is dat het veel geprobeerd word. Of het ook echt beter is is een 2e. En wie zegt dat sygic straks z'n klanten niet "naait " door geld voor updates te vragen? Als ik een wereld premium pakket van sygic wil met speed cams ben ik ook al 55 euro kwijt. Voor 3 jaar tomtom betaal ik 45 euro voor alle opties. Daarna kan ik altijd kijken of er betere opties zij. Of dat ik er bij blijf. Het blijft gewoon een zeer goede deal van tomtom. Overigens kunnen oude tomtom gebruikers van de app voor 50cent upgraden naar de nieuwe app voor geloof ik 3 jaar. Kaarten bijwerken en bijhouden kost nou eenmaal geld. Tomtom is geen liefdadigheids instelling.

En die speedcams van sygic is 15 euro per jaar! 15 euro voor alleen speedcams. Erg goedkoop inderdaad. Dat is dus bijna net zo duur als het hele tomtom pakket.

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 25 maart 2015 23:41]

Het is een goede deal VOOR TomTom niet VAN TomTom.

Zoals je zelf aangeeft naaien ze hun klanten die levenslang iets gekocht hebben door ze nog drie jaar asn zich proberen te binden, voor ¤0,50 nota bene.....waarom niet gratis voor bestaande klanten? Daar hebben ze toch al die overpriced app voor gekocht?
Het blijft voor mij een goede deal VAN tomtom, aangezien ik bij een 3 jarig abonnement net zoveel betaal voor een compleet pakket als bij Sygic alleen voor de speedcams. Sygic is in het totaal plaatje gewoon duurder. En werkt gewoon iets minder nauwkeurig dan tomtom (mijn eigen ervaring,voorbeeldje: werd op de a1 bij heel veel afritten eraf gestuurd zoals hotel de witte bergen en dan de snelweg weer opgestuurd?! )

Punt is ook dat je nu 2 verschillende pakketten met verschillende functies vergelijkt. Een gratis uitgeklede sygic en een volledige tomtom.Als je de abonnements vorm met alle functies van tomtom hetzelfde in sygic wilt, ben je met sygic gewoon duurder uit voor dezelfde functies.

Simpele rekensom 3 jaar tomtom wereldwijd inclusief map updates en alle opties: 35 euro

3 jaar sygic premium wereldwijd en alle functies (vergelijkbaar met tomtom) 40 euro voor sygic eenmalig en 15 euro per jaar voor de speedcams: 75 euro voor sygic (3jaar)
Conclusie, sygic is niet zo goedkoop als jij voordoet.

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 26 maart 2015 00:13]

Dit lijkt me echt een prima zet van TomTom, hoor vaak mensen klagen dat het toch wel te duur is. Mogelijk dat mensen nu toch eerder overstappen van navigatie.
Dit lijkt me echt een prima zet van TomTom, hoor vaak mensen klagen dat het toch wel te duur is.
Ik vind het een slechte optie als ik vergelijk wat ik heb betaald voor TomTom op mijn iPhone.
Ik heb iets van 80 euro uitgegeven en krijg al jaren gratis kaartupdates.
Dat ben je met dit product na 6 jaar ook kwijt en daarna nog meer.
Als het hetzelfde gaat als met Android ben je die app binnenkort kwijt.
Als het hetzelfde gaat als met Android ben je die app binnenkort kwijt.
Denk je?
Een app die ik heb betaald, met offline kaart, die geen internet verbinding nodig heeft, die ik al heel wat jaartjes heb.
Denk het niet.
Ik zou nieteens weten hoe TomTom deze app onbruikbaar kan maken.
Ze kunnen de app uit de market halen en de server waar je de kaart downloadt offline halen. Als je dan een keer van telefoon wisselt of reset ben je de sjaak. Daarbij de kaarten verouderen langzaam.
Ze kunnen de app uit de market halen en de server waar je de kaart downloadt offline halen. Als je dan een keer van telefoon wisselt of reset ben je de sjaak. Daarbij de kaarten verouderen langzaam.
Wellicht heb je niet heel veel ervaring met iPhone.
Bij het maken van een backup worden alle apps op je harddisk gezet.
Je kan een backup terugzetten en alle apps worden van de lokale harddisk teruggesynct naar de nieuwe telefoon.
Heb ik idd geen ervaring mee. Backupt hij ook de kaart van bvb 4gb voor Europa? In ieder geval zullen ze geen updates meer uitbrengen ondanks de belofte van life time map updates.
Heb ik idd geen ervaring mee. Backupt hij ook de kaart van bvb 4gb voor Europa?
Ja, die zit in de app.
Ah, ok bij Android is dat een bestand wat je apart moet downloaden vanuit de app. Hoe dan ook: TomTom geeft aan dat voor de oude Android apps de kaarten het tot 1 October 2015 blijven doen. Wat daarna gebeurt? Iig geen updates meer. Ik ben geen Apple fan maar ik zou het wel heel goed van Apple vinden als die deze grappen niet toestaan en verlangen dat TomTom voor iOs nog lang doorgaat met map updates. Hoop dat je me op de hoogte houdt hier.
Toch kijkt de gewone consument daar niet op die manier naar. Die vinden 80 euro voor een app gewoon veel geld.
Even ter vergelijking met een sim-only en abonnement met telefoon. Vaak betaal je over die 2 jaar meer dan dat je zou doen als je het toestel los zou kopen en een sim-only zou pakken.
Ik vind het meer mosterd na de maaltijd...en nog behoorlijk slechte mosterd ook....en behoorlijk lang na de maaltijd ook nog.

Als het voor android uitkomt, dan is er echt 0 reden om het te gebruiken. Alleen al MAPS van google werkt prima en dan heb ik het nog niet eens over de alternatieven, die veelal ook gratis zijn maar zonder 75km limiet.

Nee, zo een goede zet vind ik dit niet...het is in ieder geval wel EEN zet...maar zo slecht dat ze hem net zo goed niet hadden hoeven doen.
Eens. Het probleem is dat de concurent de kaarten gratis weggeeft.

Je moet dan wel echt heel veel meerwaarde bieden om klanten zover te krijgen dat ze betalen. Garmin is de enige die ik ken die daar in slaagt. Hun app is dan ook zo veel beter dan gratis navigatie apps zoals Here Drive+ en concurenten (laat staan kaarten apps zoals Here Maps, Bing Maps of Google Maps) dat het werkt.

Maar zelfs Garmin kijkt steeds meer naar het model waar de app zelf goedkoop is, en de klant extra features koopt omdat ze weet dat op termijn dit waarschijnlijk niet vol te houden is. Dus ik zag sinds een paar maanden opeens de mogelijkheid om extra zakern bij te kopen zoals een cockpit tracker en 3D relief kaarten waarin je de geografishe contouren van de omgeving op je scherm ziet. Dat laatste is in platland Nederland niet zo handig O-) , maar in het buitenland wel een leuke feature.

Die kant moet het toch op: kaarten etc zijn gratis en je probeert de klant te verleiden te betalen voor extra's.
¤50 per jaar.. Ik weet niet wie dat gaat doen.
Dat mensen hier nog geld voor betalen. Er zijn zo veel goede gratis versies. Ik gebruik alleen nog maar Here Maps van Nokia erg goed en gratis.
Ik ken geen enkele goede gratis versie, alleen de slechte google maps
Gebruik zelf een gewone tomtom want als ik mijn phone als routeplanner gebruik kan ik dus de hele rit in de auto mijn phone niet meer gebruiken (wanneer ik zelf niet rijd)
Probeer dan eens Here Maps. Die is erg goed.
Ik gebruik Waze. Werkt ook erg goed. Heeft alleen niet zoals bij Here de mogelijkheid om kaarten te downloaden op je device.
Agreed. Ben nu in het buitenland op vakantie en here werkt prima, zelfs fijner dan Sygic waar ik in het verleden voor betaald heb.
Navigator. Helemaal offline, prima up-to-date informatie.
SYGIC is ook gratis.....
Ik gebruik al lang NavFree World ... gratis , offline maps van verschillende landen , goede wegbegeleiding en up-to-date kaarten.
Ik heb er althans goede ervaring mee gehad. Bijvoorbeeld een auto huren in Portugal en daar een mini road-trip gedaan. Ging prima :)
Opgepast met auto's huren in Portugal, de autowegen zijn tolwegen en je denkt heeey ik kan zomaar door maar krijgt pas jaren later de afrekening toegestuurd samen met "administratiekosten". Staat wel mooi in de kleine lettertjes uiteraard.

On topic: Als je data hebt voldoet Waze prima en zoniet zijn er meerdere opties, betaald vind ik Navigon de vriendelijkste in gebruik, zelfs beter dan mijn dedicated Garmin bakje of de ingebouwde Audi software.
De auto had inderdaad een optioneel automatisch betaalbakje onder de voorruit hangen waarmee de tolwegen betaald worden. Ik had de kleine lettertjes gelezen ;)
HERE Maps van Nokia,

ik reis er zowat heel Europa mee door zonder problemen.
Google Maps slecht?
Nooit gemerkt. Brengt me precies waar ik zijn moet. Voor nop.
Google maps heeft data nodig heel onhandig in het buitenland met geen/slechte/dure verbinding
Ook word de route niet bijgewerkt als je van de route afwijkt, en zeer onnauwkeurig (300-400 meter afwijking) en ook een **** begeleidings stem (dus geluid uitzetten)
Wat me blijft verbazen is de klassieke houding die dat soort bedrijven blijft aannemen. Zeker als je weet dat de dag van vandaag steeds meer beroep gedaan wordt op input van gebruikers.

Als ik de vergelijking met de Waze app telkens maak (al is dat geen offline navigatie) dan merk je wel dat de reistijden vaak accurater zijn en ongevallen en files sneller op de kaart vermeld staan. Het navigatie van TomTom en consorten is vaak wel beter, maar Waze heeft hier de laatste tijd serieuze stappen voorwaarts gemaakt.
Niet te vergeten hoe goed google maps is en hoe accuraat hoe reistijden en wijzigen zijn.
Here Maps ook een zeer goed gratis alternatief, nu op alle platformen beschikbaar.
SYGIC is ook gratis, alleen mis je wat features....

Maar wel gratis updates, routebegeleiding en offline maps in de gratis versie.

Aangezien SYGIC werkt met TomTom maps kan ik deze app alleen maar aanbevelen...

Voor iOS, Android en Windows phone

http://www.sygic.com/gps-navigation/premium

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 maart 2015 19:56]

Geef dan ook even aan wat er zo klassiek aan de houding van TomTom is?

TomTom is geen Google met allerlei andere inkomsten en kan dus niet hun core-business gratis gaan aanbieden als je daar op doelt. Ondanks dat geld vragen voor je core-business inderdaad uitermate klassiek is, kan je daar natuurlijk niet zomaar vanaf stappen. Je geeft al aan dat de navigatie van TomTom vaak beter is, dat is dan de reden om hiervoor te willen betalen.
De TomTom app heeft zeker voordelen, het is gewoon een goed product, solide - en bruikbaar. Zeker met de traffic info en snelheidswaarschuwingen. De offline kaarten hebben meerdere malen hun dienst bewezen - dat is een voordeel ten opzichte van Waze, Google Maps en soortgenoten. Andere apps kletsen gewoon door met aanwijzingen tijdens een telefoongesprek (zeeeer irritant). HERE van Nokia geeft niet automatisch omleidingen bij files en dergelijke (in ieder geval niet op Windows Phone maar dat kan bij Android anders zijn, heeft iemand ervaring?) - dat vind ik ook een groot voordeel van Waze en TomTom.

Ik moet de nieuwe optie nog bekijken, als het goed is krijg ik binnenkort een aanbieding om gunstig over te stappen. Want... een keer aanschaffen en levenslang nieuwe kaarten (wat de TomTom belooft bij aanschaf van de 'oude' navi-apps) wordt natuurlijk onderbroken bij het abonnementsmodel.
Ben helemaal mee eens met jou, maar dat is te gek voor woorden als de huidige TomTom app vervangen wordt door een abbo systeem.

Als gebruiker wil ik dat niet, dan betaal ik liever éénmalig dan een abbo. Ene jaar reis ik veel, ene jaar reis ik helemaal niet, waardoor ik dan voor niks doorbetaal.
Inderdaad, ik vond dat wel een deal. En ik heb net weer nieuwe traffic info besteld (voor een jaar) voor een paar tientjes. Eens kijken wat de deal gaat worden :) Anders wellicht toch maar kijken naar HERE (als er geen dekking is) of Waze weer in ere herstellen.
als het goed is krijg ik binnenkort een aanbieding om gunstig over te stappen
Hoe weet je dat?
Staat in de app beschrijving in Google Play Store. Ik heb er niet op gewacht - Waze staat weer terug (kan ik de punten weer gaan verzamelen) en HERE geïnstalleerd voor als offline navi nodig is ook gezien de positieve reacties op dit bericht.

Eerlijk gezegd, ik vond HERE op Windows Phone erg goed en vooral mooi, maar het niet rekenen als er verkeersdrukte en dergelijke op de weg kwam betekende een groot nadeel voor me (vaak in de spits rond Amsterdam - dan heb je die functie nodig). Meestal gebruikte ik dan ook Waze, ondanks dat dit voor Windows niet meer werd/wordt ondersteund en feitelijk een oudere en uitgeklede versie was met de nadelen die dat meebrengt.

Iemand ervaring mee of HERE wel 'spontaan' snellere routes uitrekent op Android?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True